🌹🌹🌹
#جامعه_اسلامی
#قسمت52
#آیه200_سوره_آل_عمران
❇️ لازمه هر تحوّل و تغييرى در سيستم هاى #حكومتى و سنّت هاى اجتماعى، حركت از نقص به سوى كمال نيست.
💠 و امّا روش اداره مجتمعات و سنّت هاى اجتماعى كه روز به روز دگرگونى يافته (يك روز سلطنت و روز ديگر دموكراتى و روز ديگر كمونيستى و غيره شده)، اين بدان جهت بوده كه بشر به نواقص يك يك آنها پى برده و ديده است كه فلان #رژيم_حکومتی از اينكه انسان اجتماعى را به كمال مطلوبش برساند قاصر است پس دست از آن برداشته، رژيم ديگرى بر سر كار آورده. نه اينكه اين تغيير دادن رژيم، يكى از واجبات حتمى بشر باشد و مانند صنعت باشد كه از نقص به سوى كمال سير مى كند؛ پس فرق ميان این رژيم و آن رژيم -البته اگر فرقى باشد و همه در بطلان به يك درجه نباشند- فرق ميان صحیح و غلط (و يا غلط و غلط تر) است، نه فرق ميان ناقص و كامل.
💠 خلاصه مى خواهيم بگوئيم اگر بشر در مسأله سنّت و روش اجتماعی اش، بر سنّتى استقرار بيابد كه «فطرت» دست نخورده اش اقتضاى آن را دارد، سنّتى كه #عدالت را در اجتماع بر قرار سازد، و نيز اگر بشر در زير سايه چنين سنّتى تحت #تربيت_صالح قرار گيرد، تربيتى كه دو بالش «علم نافع» و «عمل صالح» باشد، و آن گاه شروع كند به سير تكاملى در مدارج علم و عمل و سير به سوى سعادت واقعى خود، البته تكامل هم مى كند و به خاطر داشتن آن سنّت عادله و آن تربيت صحيح و آن علم و عمل نافع، روز به روز گامهاى بلندترى هم در تكامل و به سوى سعادت بر مى دارد و هيچ احتياجى به دگرگون ساختن رژيم پيدا نمى كند. پس صِرف اينكه انسان از هر جهت بايد تكامل يابد و تحوّل بپذيرد، دليل بر اين نيست كه حتّى در امورى هم كه احتياجى به تحوّل ندارد و حتّى هيچ عاقل و بصيرى تحوّل در آن را صحيح نمى داند، #تحوّل بپذيرد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
سلام
دوستان میدونید چرا ما اینقدر تاکید داریم تا چنین مطالبی رو براتون ارائه کنیم؟
مطالبی نسبتاً طولانی که نیاز به فکر و دقّت داره؟ مطالبی که به قول معروف : هلو بپر تو گلو نیست؟
آیا واقعاً الان نیازه یا نه؟
شما بفرمایید در این باره نظرتون چیه. نظرتون هر چی که هست دریغ نکنید.
@rasouliqom👈
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت23
#المیزان
❇️ بررسى اين سخن كه منشأ انديشه لغو بَردگى، #تساوى_حقوق_افراد_بشر بوده است
💠 اينك بعد از همه اين حرفها بر مى گرديم به تجزيه و تحليل كلام صاحب (معجم الأعلام) كه پيش از اين نقل كرده بوديم. وى مى گويد: مبدأ و منشأ سر و صداهايى كه به راه افتاد و منجر به الغاى رژيم بردگى گرديد، تساوى حقوق افراد بشر در ضروريات زندگى بود؛ از نامبرده مى پرسيم مقصود شما از اين تساوى در حقوق چيست؟
💠 اگر مقصود اين است كه تمامى افراد بشر در استحقاق رعايت شدن حقوق واجبشان يكسانند و حقوق همه افراد هر چه باشد محترم است (اگرچه خود آن حقوق به نسبت اختلاف و ارزش اجتماعى افراد، مختلف باشد، یعنی حقوق رئيس از مرئوس، و حاكم از محكوم، و آمر از مأمور، و مطيعِ قانون از متخلّف، و عادل از ظالم بيشتر باشد)، #بله همين طور است و همه در اينكه بايد حقوقشان چه كم و چه زياد محفوظ باشد استحقاق دارند. #ليكن اين سخن مستلزم اين نيست كه جميع افراد بشر چه آن فرد شريفى كه وجودش براى جامعه مفيد است و چه آن كسى كه اصلاً صلاحيّت ندارد كه جزئى از مجتمع شمرده شود در همه حقوق مساوى باشند؛ زيرا آن يكى مفید و اين ديگرى مُضرّ و مانند سمّ مهلكى است كه در هر جا از پيكره مجتمع رخنه كند، حيات آن بخش را تباه مى كند. و #فطرت_انسان به طور صريح حكم مى كند بر اينكه بايد به فرد مفید، آزادى كامل داد و از افراد مضرّ سلب آزادى كرد؛ پس دشمنى كه در صدد از بين بردن آزادى آدمى است حقّ ندارد ادّعاى تساوى در آزادى كند، به همان دليلى كه گرگ اين حقّ را به گردن گوسفند و شير به گردن شكار خود ندارد.
💠 و اگر مقصود اين است كه همه افراد بشر (حتّى افراد وحشى) در #انسانيّت مشتركند و همه قابليّت و استعداد ارتقاء به مدارج انسانيّت و رسیدن به سعادت هاى ممكن را دارند، و از اين جهت جامعه بايد يك يك افراد را از آزادى برخوردار ساخته و آنان را تربيت نموده و به تدريج به صالحین ملحق سازد؛ اين نيز #صحيح است ليكن گاهى مى شود كه اين تربيت منوط بر اين مى شود كه براى مدتى آزادى اراده و عمل از افرادى كه تحت تربيتند سلب شود، تا در نتيجه ی اين نحوه تربيت، صلاحيّت آزاد شدن را دارا شوند يعنى بدانند كه اراده و عمل را در كجا بكار ببرند. مانند #مريضى كه طبيب اراده و عمل او را كنترل نموده و او را به چيزهايى واميدارد كه خودش اراده آن را ندارد، بلكه بر عكس از آن نفرت هم دارد و همچنين اطفال كه اوليايشان آنان را در تحت شرايط و مقرراتى تربيت مى كنند كه خود اطفال آن شرايط را دوست نمى دارند كه هيچ، بلکه به نظرشان سنگين و دشوار هم مى آيد. #اسلام هم به منظور تربيت كفّار مُحارب، آزادى را از اراده و عمل شان سلب نموده و آنان را به اسم «بردگى» به داخل مجتمع صالح دينى خود كشانيده و در آغوش خود تربيت نموده، آن گاه به تدريج آزادشان مى سازد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت53
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 حال اگر بگويى همه آنهايى كه به عنوان مثال ذكر گرديد، نيز در معرض تحوّل است و نمى تواند در معرض قرار نگيرد، #اعتقادات، #اخلاقيّات كلّى، و امثال آن همه تحوّل را مى پذيرد (چه ما بخواهيم و چه نخواهيم)، زيرا خوب و بد آنها هم با تغيير اوضاع اجتماعى و اختلافهاى محيطى و نيز با #مرور_زمان دگرگون گشته، خوبش بد و بدش خوب مى شود، پس صحيح نيست كه ما منكِر این شويم كه طرز فكر «انسان جديد» با طرز فكر «انسان قديم» متفاوت است و همچنين طرز فكر انسان استوايى با طرز فكر انسان قطبى و انسان نقاط معتدل متفاوت است، و يا منكر شويم كه طرز فكر انسان خادم با انسان مخدوم و انسان صحرانشين با انسان شهرنشين و انسان ثروتمند با انسان فقير فرق دارد. چون افكار و عقايد به خاطر اختلاف عوامل (كه يا عامل زمانى است، يا منطقه اى، و يا وضع زندگى شخصى) مختلف مى شود، و بدون شك هر عقيده اى را كه فرض كنيم - هر قدر هم بديهى و روشن باشد - با گذشت اعصار متحوّل مى گردد.
💠 در پاسخ مى گوئيم : اين اشكال، فرع و نتيجه نظريه اى است كه مى گويد: هيچ يك از علوم و آراى انسانى #كلّيت ندارد بلكه صحّت آنها نسبى است. و لازمه اين نظريه در مسأله مورد بحث ما اين مى شود كه حقّ و باطل و خير و شرّ هم امورى نسبى باشند و در نتيجه : معارف كلّىِ نظرى هم كه متعلق به مبدأ و معاد است و نيز آراى كلّى علمى از قبيل: «اجتماع براى انسان بهتر از انفراد است» و «عدل بهتر از ظلم است» حكم #كلّى نباشد، بلكه درستى آنها به خاطر انطباقش با مورد باشد، و هر جا «مورد» به خاطر زمان و اوضاع و احوال تغيير كرد آن حكم نيز تغيير كند، و ما در جاى خود فساد اين نظريه را روشن نموده و گفته ايم : اگر در بعضى از موارد، بطلان حكمى از احكام ثابت مى شود، باعث آن نيست كه بطور #كلّى بگوئيم هيچ حكم كلّى از احكام علوم و معارف،كلّيت ندارد. و حاصل بيانى كه آنجا داشتيم اين است كه اين نظريه شامل قضاياى كلّىِ نظرى و پاره اى از آراى كلّى عملى نمى شود.
💠 و گفتيم كه در باطل بودن اين نظريه كافى است كه خود نظريه را شاهد بياوريم و نظريه اين بود : «#بطور_كلّى هيچ حكمى از احكام علوم و عقايد كلّيت ندارد»، در پاسخ مى گوئيم : همين جمله كه در داخل پرانتز قرار دارد آيا كلّى است يا استثنا بردار است؟ اگر كلّى است پس در دنيا يك #حكم_كلّى وجود دارد و آن حكم ِداخل پرانتز است، و در نتیجه پس حكم كلّى داخل پرانتز باطل است، و اگر كلّيت ندارد و استثنا بر مى دارد، پس چرا مى گوئيد (بطور #كلّى هيچ حكمى ...)؟ لذا در هر دو حال حكم كلّى داخل پرانتز باطل است.
و به عبارت ديگر اگر اين حكم (كه هر رأى و اعتقادى بايد روزى دگرگون بشود) كلّيت دارد، بايد خود اين عبارت داخل پرانتز هم روزى دگرگون گردد، يعنى به اين صورت در آيد : « #بعضى از آراء و عقايد نبايد در روزى از روزها دگرگون شود».(دقّت بفرمائيد).
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
🌺 سلام دوستان خوبم
طاعات قبول
ممنونم از همه کسانی که لطف کردند و نظرشون رو درباره سوالی که پرسیده بودیم، اعلام کردند.
و امّا دلایل اینکه در این کانال، سعی شده مطالب دقیق و علمی (که نیازمند تفکر و صرف وقت بیشتری است) مطرح بشه، عبارتند از :
۱- مبانی دین اسلام به دست مخاطب برسه.
مبانی یعنی اساس و پایه هایی که قانونگذار اسلام، احکام و شرایعش را روی آنها بناگذاری کرده، و ما با فهمیدن و شناخت این مبانی، قدرت درک حقایق هستی رو بالوجدان پیدا می کنیم و در نتیجه : نگاه درستی از هدف زندگی (از کجا آمدیم، کجا هستیم و به کجا خواهیم رفت) برامون حاصل میشه.
۲- قدرت شناخت، مقایسه و فکر درباره درستی یا نادرستی مسلمان بودنمان پیدا می کنیم.
۳- دین خودمون رو با تحقیق و تفکر میشناسیم و در فراز و نشیب زندگی دنیا، آرامشمون رو از دست نمیدیم و دچار دلتنگی و خستگی از زندگی نمیشیم.
۴- چون ما معمولاً آموزه های دینی مون رو از طریق احساس دریافت کردیم و احساسی به ما منتقل شده، این خطر همیشه وجود داره که با وارد شدن احساس قویتری در زندگی دنیایی مان مثل سیل، زلزله، از دست دادن عزیزان، فقر، گرانی شدید و... احساس مسلمانی ما هم تحت تاثیر قرار بگیره و ضعیف شده و یا از بین برود.
مثلاً همین سیلهایی که آمد و اثاث زندگی برخی را با خود شست و برد چه بسا ایمان و اسلام برخی نیز با همان سیل شسته و برده شد، و یا با آمدن زلزله که ستونهای خانه ها را به لرزه میندازه چه بسا مسلمانی برخی از ماها رو نیز به لرزه در میاره، و نمونه های دیگری که همه ما با آنها دست و پنجه نرم می کنیم.
امّا اگر مسلمانی ما، از روی شناخت حقایق هستی و مبانی اسلامی صورت گرفته باشه، این خطر هم وجود نخواهد داشت و هیچگاه آرامش درون و ایمانمان رو در حوادث زندگی از دست نخواهیم داد، چنانچه نمونه های بسیاری از این انسانهای مسلمان بوده اند و داریم و جلوی چشمانمان هستند.
۵- و دلایل دیگر...
از همگی شما در این روزهای قیمتی التماس دعا دارم❤️
دوباره سلام😊
یکی از اعضای خیّر کانال، هزینه ای تقبل کردند تا برای اعضای برگزیده کانال که تمایل دارند سلسله مباحث مربوط به
✅ زن، شخصیت و موقعیت اجتماعی زنان،
رو خلاصه برداری کنند، هدیه ای تقدیم کنیم.
هزینه خرید ۳ کتاب ۱۵ تا ۵۰ هزارتومنی.
وقت سحر دعاشون بفرمایید حاجت روا بشن. ۳ تا صلوات هدیه به امواتشون میفرستیم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
هزینه چهارمین کتاب هم به توفیق الهی جور شد.
پس برای 4 نفر برگزیده ، هزینه خرید کتاب 15 تا 50 هزار تومنی هدیه داده می شود. ان شاءالله
شروع مباحث از دهه دوم ماه مبارک رمضان خواهد بود.
چنانچه بودجه مون بیشتر بشه، تعداد هدیه ها هم بیشتر خواهد بود ان شاءالله.
دوست داریم شما هم در این کار خیر و فرهنگی شریک بشید ولی چون هنوز راه شفاف سازی مالی اینکار برامون معلوم نیست، خودداری میکنیم. شفاف سازی باید طوری باشه که مورد اتهام قرار نگیریم. میتونید نظر بدید چطور این کار ممکنه عملی بشه و اینکه بنر اصلاح شده مباحث #زن و... رو به دوستانتون ارسال کنید.
یا علی مدد
@ishiaa
هدایت شده از من شیعه هستم
#سلسله_مباحث_پیرامون :
💠 زن، شخصیّت، حقوق و موقعیّت اجتماعی آنان.
❇️ مهمترین سؤالات مورد بحث :
♦️ زن در اسلام چه هويّتى دارد؟
♦️ زن در نظر اسلام چه ارزش و موقعيّتى در اجتماع دارد؟
♦️ تأثير زن در زندگى بشريّت تا چه اندازه است؟
♦️ در اسلام چه حقوق و احكامى براى زن تشريع شده است؟
♦️ چرا چنین احكام و قوانينی برای زن تشریع شده است؟
♦️ و پاسخ به شبهات مهمّی که وجود دارد.
💜 به همراه هدیه خرید کتاب 15 تا 50 هزار تومنی برای 4 نفر برگزیده خلاصه نویسی.
👈 دوستانتون رو در جریان مباحث قرار بدید.
🔹 تاریخ شروع : ( دهه دوم ماه مبارک رمضان)
در کانال « آی💚شیعه» :
🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت24
#المیزان
💠 البته ممكن است يك فرد از اين اُسراى جنگى تا آخر عمر هم از قيد بردگى آزاد نگردد، ليكن #قانون_اسلام درباره بردگان قانونی است اجتماعى و عمومى كه بايد به نظر كلّى به آن و به نتيجه آن نظر كرد، نه يك مسأله فردى، كه فرض وجود چنان فردى ناقض آن قانون باشد. از همه اينها گذشته، عجب اينجاست كه همانطورى كه سابقاً هم گفتيم خود اين آقايان يعنى #غربی_ها درباره اسراى جنگى با همه مخالفت شان با اسم بردگى و اظهار حسن نيّت نسبت به بردگان، همان رفتار اسلام را اجرا مى كنند.
💠 و اگر مقصود اين است كه #آزادى انسان ايجاب مى كند كه تمامى اطراف و جوانب پيكره مجتمع از آن برخوردار باشد و همه افراد، اختيار اراده و عمل خود را داشته باشند و چيزى بين آنان و اراده ی بى قيد و شرطشان حائل و مانع نباشد، خيلى روشن و غير قابل ترديد است كه چنين آزادى بى قيد و شرطى را نمیتوان براى افراد بشر قائل شد و ممكن نيست در جامعه اى، آن را نسبت به خود افراد جامعه اجرا نمود، تا چه رسد به دشمنان جنگى جامعه كه تنها مورد امضاى «بردگى» اسلامند و گمان نمى كنيم كه خود اين آقايان هم به چنين چيزى ملزم باشند، بلكه مى بينيم كه بر خلاف آن رفتار مى كنند.
💠 براى اينكه اگر اين سخن درست باشد بايد بين يك فرد و دو فرد و يك جامعه فرقى نباشد و اين نحو آزادى درباره همه افراد جارى باشد و حال آنكه همين #غربی_ها كه به افراد آن قدر آزادى قانونى مى دهند (كه حتى به او اجازه خودكشى و به دو نفر اجازه دوئل هم مى دهند) نسبت به جوامع فقير و ملّتهای عقب مانده و يك مشت همنوع فقير و بینواى خود اين قدر ظلم مى كنند كه عرصه زندگى بر آنان تنگ شده و در همان بيغوله و خانه هاى ويرانى كه دارند آب خوش از گلويشان پائين نمى رود.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
#احکام_روزه
💠 سوال : نظر شريف جناب عالی درباره #تزريق_آمپول و ساير تزريقات نسبت به روزه داران در ماه مبارک رمضان، چيست؟
✅ احتياط واجب آن است که روزه دار از آمپول های مقوّی يا مغذّی و هر آمپولی که در #رگ تزريق می شود و نيز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپول های دارويی که در عضله تزريق می شود و نيز آمپول هايی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد.
📚 رساله استفتائات رهبری
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت54
#آیه200_سوره_آل_عمران
❇️ آيا اسلام با همين احكام و شرايعى كه دارد مى تواند انسان #عصر_حاضر را به سعادتش برساند؟
💠 چه بسا كسانى كه معتقد باشند و يا بگويند : گيرم #اسلام به خاطر اينكه متعرّض تمامى شؤون انسان موجود در عصر نزول قرآن شده بود، مى توانست انسان و اجتماع بشرى آن عصر را به سعادت حقيقى و به تمام آرزوهاى زندگيش برساند، امّا امروز #زمان به كلّى راه زندگى بشر را عوض كرده، زندگى بشر امروز علمى و صنعتى شده و هيچ شباهتى به زندگى ساده چهارده قرن قبل او ندارد، آن روز زندگى منحصر بود به وسايل طبيعى و ابتدايى، ولى امروز بشر در اثر مجاهدات طولانى و كوشش جانكاهش به جايى از پیشرفت و تكامل مدنى رسيده كه اگر فى المثل كسى بخواهد وضع امروز او را با وضع قديمش مقايسه كند، مثل اين مى ماند كه دو نوع جاندار متباين و غير مربوط به هم را با يكديگر مقايسه كرده باشد. با اين حال چگونه ممكن است قوانين و مقرراتى كه آن روز براى تنظيم امور زندگى ساده بشر وضع شده، امور زندگى حيرت انگيز امروزش را تنظيم كند و چطور ممكن است آن قوانين، سنگينى وضع امروز را تحمّل كند و وضع امروز دنيا سنگينى آن قوانين را تحمّل نمايد؟
💠 جواب اين #توهّم اين است كه اختلاف ميان دو عصر از جهت «صورت زندگى»، مربوط به كلّيات شؤون زندگى نيست بلكه راجع به جزئيات است، به عبارت ديگر آنچه انسان در زندگيش بدان نيازمند است، غذايى است كه سوخت بدنش را با آن تأمين كند و لباسى است كه بپوشد، خانه اى است كه در آن مسکن گزیند و لوازم منزل است كه حوائجش را برآورد، و وسيله نقليه اى است كه او را و وسايل او را جابجا كند، و جامعه اى است كه او در بين افراد آن جامعه زندگى كند، و روابطى جنسى است كه نسل او را باقى بدارد، و روابطى تجارى و يا صنعتى و عملى است كه نواقص زندگيش را تكميل نمايد؛ اين حوائج كلّى او #هيچوقت تغيير نمى كند، مگر در فرضى كه انسان، انسانى داراى اين فطرت و اين بُنيه نباشد، و حياتش حياتى انسانى نبوده باشد. پس بنابر این توضیح، انسان امروز و انسانهاى اوّل هيچ فرقى در اين حوائج ندارد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
#آیت_الله_بهجت
🔸 کجا رفتند کسانی که با #صاحب_الزّمان علیه السلام ارتباط داشتند؟ ما خود را بیچاره کردهایم که قطع ارتباط نمودهایم و گویا هیچ چیز نداریم...
🔸 اگر بفرمایید : به آن حضرت دسترسی نداریم؟ جواب شما این است که چرا به #انجام_واجبات و #ترک_محرّمات ملتزم نیستید، و او به همین از ما راضی است؛
زیرا : «أَوْرَعُ الناسِ مَنْ تَوَرّعَ عَنِ الْمُحَرّمَاتِ؛ پرهیزگارترین مردم، کسی است که از کارهای حرام بپرهیزد».
🔸 ترک واجبات و ارتکاب محرّمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.
📚در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۶۱
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت25
#المیزان
❇️ چرا اسلام براى «بردگان»، دارا شدن مال را تشريع نكرده و چرا بردگى را موقّت و محدود به اسلام ننموده است؟
💠 در اينجا سؤالى باقى مى ماند و آن اين است كه چرا #اسلام، تملّك مال (=صاحب اموال شدن) را براى بردگان تشريع نكرد تا آنان نيز مانند آزادگان با دستمزد خود حوائج ضرورى خود را برطرف ساخته و سربار مولایشان نباشند؟ و چرا بَردگى بردگان را موقّت و محدود به اسلام نكرد تا در نتيجه : هر برده اى كه مسلمان شود آزاد گردد و اين لكّه ننگ يعنى بردگى و محروميّت تا قيام قيامت در دامن او و اعقابش باقى نماند؟
💠 جواب اين سؤال اين است كه اگر اسلام بردگى بردگان را محدود به اسلام نكرده و بعد از اسلام آوردنِ بردگان باز هم حكم به بقاى بردگى ايشان نموده، و همچنين اگر عبد را مالك چيزى ندانسته، و نيز فطرت بشرى هم که سلب آزادى از دشمنان محارب را تجويز نموده، همه براى اين است كه #دشمن در داخل مملكت نتواند نقشه هاى درونى خود را عملى سازد و قوّه و قدرتى بر مقاومت و پايدارى در مبارزه و به هم زدن نظم اجتماعِ صالح و دينى نداشته باشد،چون منشأ همه قدرتها «مال» و «آزادى در عمل» است. پس وقتى دشمن نه مالك عمل خود بود و نه مالك مزد عمل، قهراً هوس دشمنى و ستيزه با دشمن خود را هم نمى كند. #بله، اسلام تا اندازه اى اجازه تملّك را به بردگان داده، و البته اين تملّك تنها در جايى تجويز شده كه تمليك از ناحيه مالك باشد و در حقيقت، مالكيّت عبد يكى از شؤون مالكيّت مالك و در طول آن است و چنان نيست كه در عَرض مالك، مستقل در تصرّف باشد.
💠 و امّا اينكه چرا بردگى بردگان را محدود به اسلام آوردن آنان نكرد، جوابش اين است كه اين تحديد (=محدود کردن) با #سياست_اسلام منافات داشت، چون اسلام براى حفظ اساس دين و اداره جامعه دينى و بسط دادن تربيت دينى (حتى به همين كفّار محاربى كه منكوب عِدّه و عُدّه اش شده اند) سياستهايى دارد كه اگر به صِرف اسلام آوردنِ بردگان حكم به آزادى آنان ميكرد، آن سياستها باطل ميشد. زيرا بردگان كه همان دشمنان راه يافته به داخل كشور اسلامی هستند، مى توانستند به ظاهر اسلام آورده و به اين وسيله در داخل مملكت آزادانه عليه حكومت #توطئه نموده و به طور خطرناكترى حمله كرده، افراد و توانايى از دست رفته خود را به دست آورند. و اين تنها اسلام نيست كه براى حفظ اساس #دين چنين سياستى را اتّخاذ نموده، بلكه...
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
#احکام_روزه
💠 در روزه، واجب است #نیّت، استمرار داشته باشد.
🔸 آنچه استمرار در نیّت را به هم میزند، سه چیز است :
#یک_ نیّت قطع روزه (یعنی در اثنای روز از نیت روزه گرفتن برگردد به طوری که قصد ادامه ی روزه نداشته باشد) : روزه اش باطل می شود و قصد دوباره ی او برای ادامه ی روزه فایده ندارد. البته تا اذان مغرب باید از کاری که روزه را باطل میکند، خودداری کند.
#دو_ تردید در ادامه ی روزه (به این معنی که هنوز تصمیم نگرفته است روزه را هم باطل کند)،
#سه_ نیّت قاطع (یعنی تصمیم بگیرد کاری را که موجب باطل شدن روزه است صورت دهد و هنوز آن را انجام نداده است)،
✔️ در صورت (دوم) و (سوم)، احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعداً هم آن را قضا نماید.
📚 رساله آموزشی آیت الله خامنه ای
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت55
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 اختلافى كه بين اين دو جور زندگى هست در #مصداق وسايل آن است، هم مصداق وسايلى كه با آن حوائج مادّى خود را بر طرف مى سازد و هم مصداق حوائجى كه او را وادار به ساختن وسايلش مى سازد. انسان اوّلیه مثلاً براى رفع حاجتش به غذا، «ميوه ها و گياهان و گوشت شكار» میخورد، آن هم با ساده ترين وضعش، انسان عصر حاضر نيز همان را می خورد، امّا با هزاران رنگ و سليقه. امروز هم در تشخيص آثار و خواص خوردنيها و نوشيدنيها استاد و صاحب تجربه شده، و هم در ساختن غذاهاى رنگارنگ و با طعم هاى گوناگون و نو ظهور تسلّط يافته، و غذاهايى مى سازد كه هم داراى خواص مختلف است و هم ديدنش لذّت بخش است، و هم طعم و بويش براى حسّ شامّه و كيفيتش براى حسّ لامسه لذّت آور است، و هم اوضاع و احوالى به خود گرفته كه شمردن آنها دشوار است.
💠 و اين اختلاف فاحش باعث نمى شود كه «انسان امروز» با «انسان ديروز» دو نوع #انسان شوند، چون غذاهاى ديروز و امروز در اين اثر يكسانند كه هر دو غذا هستند، و همانطور که انسان دیروز از آن تغذّى میکرده و رفع گرسنگی می نموده و آتش شهوت شكم خود را خاموش مى ساخته، انسان امروزی هم همان استفاده ها را از غذا مى كند. و همانطور كه اختلاف شكل زندگى در ديروز و امروز لطمه اى به اتّحاد كلّيات آن در دو دوره نمیزند و تحوّلِ شكل زندگى در هر عصر ربطى به اصل آن کلّيات ندارد، همچنين #قوانين_كلّی_اسلام که مطابق فطرت بشر و به مقتضاى سعادت او وضع شده، در هيچ عصرى مختلف و دستخوش تحوّل نمى شود، و صِرف پيدايش ماشين به جاى الاغ و يا وسيله اى ديگر به جاى وسايل قديمى، باعث تحوّل آن قوانين كلّی نمى گردد. البته اين تا زمانى است كه در شكل و روش زندگى، مطابقت با اصل #فطرت محفوظ باشد، و دچار دگرگونى و انحراف نشده باشد و امّا در غیر اینصورت البته سنّت اسلام موافق هيچ روشى نيست، نه روش قديم و نه جديد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
هدایت شده از من شیعه هستم
#علامه_طباطبایی
💠 #غفلت، حجاب میان خدا و بنده است. و سبب غفلت، اشتغال به امور پَست دنیا است. اشتغال به دنیا، موجب حُبّ و اهتمام کامل به آن شده، پس قلب به آن مشغول می شود و در نتیجه، آینه قلب صفا پیدا نمی کند؛ تا جمال حقّ – سبحانه - بر آن منعکس شده و #معرفت حاصل شود.
👈 ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ (خداوند برای هیچ کس، دو دل در درونش نیافریده).
📚 رسالة الولایة ص 59
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
سلام
طاعات و عباداتتون قبول حق
یه سوال؟
اگه ما، نقاط قوّت افرادی رو که باهاشون در ارتباطیم بهشون بگیم چه اتفاقی میفته؟ مثلاً اگه نقاط قوّت همسر، همکار، همدرس، همسایه، اساتید، شاگردان، فرزندان و خانواده مون رو بهشون بگیم مگه چه اتفاق بدی ممکنه بیفته؟ یا چی از ما کم میشه؟ چرا خجالت میکشیم؟ چرا فکر میکنیم پُر رو میشن یا شخصیتمون میاد پایین؟و...
بیایید از این به بعد این کار رو انجام بدیم. خیلی اثر مثبتی در زندگی خودمون و اطرافیانمون داره. جلوی افسردگی و ناامیدی همدیگه رو با گفتن نقاط مثبتشون بگیریم. اونوقت : چه استعدادهای عجیبی که شکوفا نمیشن، چه دلهای افسرده ای که شاد نمیشن و... بله تأثیر فوق العاده خوبی داره.
نقاط ضعفشون رو هم در خلوت و با زبانی صمیمی و در زمان مناسب گوشزد کنیم.
امتحانش ضرر نداره... بلکه... در طول زمان معجزه میکنه.
از همگی شما عزیزان التماس دعا دارم
در پناه حق
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت_آخر
#المیزان
💠 و اين تنها #اسلام نيست كه براى حفظ اساس دين چنين سياستى را اتّخاذ نموده، بلكه از همين عصر حاضر گرفته تا قديمى ترين ملّتى كه تاريخ سراغ مى دهد، سنّت جارى بين همه اقوام و ملل همين بوده كه هرگاه با دشمن روبرو مى شدند و از يكديگر مى كشتند و سرانجام بر دشمن غلبه مى يافتند، حقّ مشروع خود مى دانستند كه شمشير در ميان آنان گذاشته و آن قدر مى كشتند تا تسليم بدون قيد و شرط شوند. و تنها به اين راضى نمى شدند كه دشمن از جنگ دست كشيده اسلحه خود را زمين بگذارد بلكه وادارشان مى كردند به اينكه #تسليم امرشان شده و نسبت به حُكمشان مطيع و مُنقاد شوند؛ چه اين حكم به نفع آنان باشد و چه بر ضررشان، چه بخواهند آنان را زنده گذاشته و اموالشان را محترم شمارند و چه بخواهند اموالشان را مصادره و خونهایشان را بريزند. و اين را از #سفاهت و نفهمى مى دانستند كه قومى پس از آنكه بر دشمن خود غلبه نموده است، بیاید و آقایی و سيطره خود را مقيّد به قيدى سازد كه در نتيجه ی آن قيد، راه براى برگشتن دشمن و انتقام و خون خواهی اش هموار شود و سرانجام همه رشته هايش پنبه گشته و زحماتش هدر رود. چگونه ممكن است ملّتى به خود اجازه چنين سفاهتى را بدهد؟ و حال آنكه در راه تحصيل اين سيادت و حفظ استقلالِ مجتمع مقدِس خود، نفوسى از افراد خود را به كُشتن و اموالى را به هدر داده؟ و آيا اگر با دادن خسارتهاى جانى و مالى بیاید و چنين كارى بكند، به خود ظلم نكرده؟ و به آن خونهاى ريخته شده اهانت و نسبت به اموال و كوششهاى پيگير خود اسراف ننموده؟
💠 و سوال دیگری که در اینجا مطرح می شود این است که : اگر چنانچه ملّتى با دادن قربانيان و تحمّل خسارتهاى مالى، به دشمن خونخوار خود دست پیدا کرد و آنان را ذليل و بَرده خود نمود، آيا جا دارد كسى اعتراض كند كه چرا خردسالان دشمن را «بَرده» خود كرده اى چرا که مردان آنها با شما سر جنگ داشتند و خسارتهاى جانى و مالى شما همه از ناحيه بزرگسالان دشمن بوده؟ و گناه كودكان چه بود با اينكه نه شمشيرى به دست گرفته بودند و نه در معركه اى حاضر شده بودند؟ جواب اين است كه خردسالان دشمن، قربانيان #پدران خويشند. از اين گذشته، فراموش نشود كه گفتيم اسلام درباره بردگان داراى حكم مخصوصى است كه در هيچ ملّتى نيست، و آن اين است كه #حكومت_اسلامى قانوناً حقّ دارد در صورتى كه مصلحت حال مجتمع اسلامى باشد، اُسراى جنگى را آزاد سازد و براى آزاد ساختن آنان اقدام نموده، مجاناً و يا با دادن قيمت، همه آنان را آزاد كند. «و خدا داناتر است».
🔹 پایان 🔹
📚 #تفسیر_المیزان جلد 6 ص 514
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت56
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 و امّا #احكام_جزئی كه مربوط به حوادث جاری است و روز به روز رخ مى دهد و طبعاً خيلى زود هم تغيير مى يابد - از قبيل احكام مالى، انتظامى و نظامى مربوط به دفاع و نيز احكام راجع به روش آسانتر كردن ارتباطات و مواصلات و اداره شهر و امثال اينها - احكامى است كه زمان آن به دست والى و متصدّى امر حكومت است. چون نسبت والى به قلمرو ولايتش نظير نسبتى است كه هر مردى به خانه خود دارد، او مى تواند در قلمرو حكومت ولايتش، همان تصميمى را بگيرد كه صاحبخانه درباره خانه اش مى گيرد و همان تصرّفى را بكند كه او در خانه خود مى كند؛ پس والى حقّ دارد درباره امورى از شؤون مجتمع تصميم بگيرد، چه شؤون داخل مجتمع و چه شؤون خارج آن، چه درباره جنگ باشد و چه درباره صلح، چه مربوط به امور مالى باشد و چه غير مالى.
💠 البته همه اينها در صورتى است كه اين تصميم گيريها به #صلاح حال مجتمع باشد و با اهل مملكت يعنى مسلمانان داخل و ساكن در قلمرو حكومت، #مشورت كند؛ هم چنان كه خداى تعالى در آيه شريفه :
❣️و شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ --- و در کارها با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكّل كن. (سوره آل عمران آيه: 159)
هم به ولايتِ حاكم - كه در عصر نزول آيه، رسول خدا (ص)بوده - اشاره دارد و هم به مسأله مشورت. همه اينها كه گفته شد درباره امور عامّه بود. و در عين حال امورى بود جزئى مربوط به عموم افراد جامعه، و امور جزئى با دگرگون شدن مصالح و اسباب (كه همواره يكى حادث مى شود و يكى ديگر از بين مى رود) دگرگون مى شود و اينگونه امور، غير #احكام_الهيّه است كه كتاب و سنّت مشتمل بر آن است. چون احكام الهى، دائمى و به مقتضاى فطرت بشر است و نسخ راهى به آن ندارد (هم چنان كه حوادث راهى به نسخ بشريّت ندارد) كه بيان تفصيلى آن جايى ديگر دارد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
#چگونگی_تأثیر_چشم_زخم
💠 سوال : چشم چگونه تأثیر مى گذارد؟
✅ جواب :
نفْس نگاه کننده اثر مى گذارد، نه خود چشم . نقل مى کنند : عدّه اى مشغول کََندن چاهى بودند، به سنگى رسیدند و نتوانستند آن را برطرف کنند، فرستادند کسى که به اصطلاح چشمش شور بود آمد و نگاهى به سنگ کرد و گفت: (عجب سنگى است!) فوراً سنگ خُرد شد.
در این هنگام سؤال کننده نقل کرد که عتیقه فروشى مى گفت : ظرف عتیقه اى داشتم که روى میز در معرض فروش گذاشته بودم . شخصى از مقابل مغازه گذشت و نظرش به ظرف افتاد و بلافاصله دیدم که ظرف بى جهت به زمین افتاد و خرد شد. آن شخص فوراً برگشت و قیمت ظرف را داد و اعتراف کرد که چشمم شور است و افتادن و شکستن ظرف در اثر #چشم_زدن من بود.
حضرت استاد فرمودند: دو درخت (اکالیپتوس) در منزل ما - یا منزل شخص دیگر - وجود داشت، مهمانى وارد شد و گفت: (عجب درخت هایى!) هر دو درخت خشک شدند و از بین رفتند، با اینکه میهمان، آدم خوبى بود.
📚 در محضر علامه طباطبایی
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝