eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
505 دنبال‌کننده
316 عکس
91 ویدیو
27 فایل
💠 امیرالمومنین علیه السلام در نامه ای به امام حسن علیه السلام: 📜 اعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِین! تاریخ گذشتگان را به نفست ارائه کن تا ببیند که در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است! 💠 پیامگیر: @amdabir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 سن حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها، هنگام ازدواج با پیامبر صلی الله علیه و آله 🔰به جهت این‌که بسیاری از بزرگان و راویان و تاریخ نویسان پیرو ، در صدر خوش نداشتند، شخصی را بالاتر از در بین همسران صلی‌الله‌علیه‌وآله معرفی کنند؛ لذا دست به پاره‌ای روایات دروغ و استدلالات باطل زده‌اند، و به همین دلیل سن حضرت سلام‌الله‌علیها یکی از مسائل پیچیده صدر اسلام است؛ آن‌چه در منابع معتبر تاريخی معروف و مشهور است، اين است كه سن پیامبر، ۲۵سال و سن حضرت خديجه سلام‌الله‌علیها ۴۰ سال بوده است. 🔰ولی از آن‌جایی که حق هیچ‌گاه مخفی نمانده و نخواهد ماند، در لابلای کلمات مورخین و علما اعترافاتی موجود است، که احتمال تحریف واقعیت خارجی را تقویت می‌کند. 🔰درباره سن حضرت خديجه در هنگام با پيامبر اكرم نظرات مختلفی وجود دارد؛ برخی مانند بيهقی (از علمای بزرگ اهل سنت) ايشان را ۲۵ ساله می‌دانند. بيهقی می‌گويد: «بعضی می‌گويند: سن حضرت خديجه (در هنگام وفات) ۶۵ ساله بود و برخی ديگر گفته‌اند: در آن وقت ايشان ۵۰ ساله بوده است كه قول صحيح هم همين است.»[۱] 🔰حاکم نیشابوری نیز فقط همین قول را برای ابن‌اسحاق (سیره نویس مشهور) نقل می‌کند: «خدیجه در زمان ازدواجش با پیامبر، بیست و هشت ساله بود.»[۲]  🔰بلاذری هم به عنوان یک قول، ۲۸ سال را ذکر کرده است.[۳] ابن‌سعد، ذهبی، إربلی، ابن‌عساکر به نقل از می‌گویند: «خدیجه در زمان ازدواج با آن حضرت ۲۸ ساله بود.»[۴] ⁉️حالا سؤال این‌‌جاست با این اقوال بیان شده که سن حضرت را کمتر از ۳۰ سال، در هنگام ازدواج بیان می‌کند، چرا کوشش می‌شود، که سن حضرت را چهل سال معرفی کنند؟ آن هم قولی که شاذ است و مطابق قول اکثر محققین و مورخین نیست!؟ 📚 منابع ۱. دلائل النبوة ومعرفة أحوال صاحب الشریعة، بیروت: دارالکتب العلمیة، ۱۴۰۵ ق، ج۲، ص۷۱. ۲. المستدرک، ج۲، ص ۱۸۲. ۳. انساب الاشراف، مصر: دارالمعارف، ج۱، ص ۹۸ ۴. الطبقات الکبری، بیروت: دارصادر، ج۸، ص۱۶؛ سیر اعلام النبلاء، بیروت: مؤسسه الرسالة،۱۴۱۳ ق، ج۲، ص۱۱۱ ؛ کشف الغمة، ج۲، ص۲۸۰، باب فصل فی مناقب خدیجة ؛ تاریخ مدینة دمشق، بیروت: دارالفکر للطباعة والنشر والتوزیع، ۱۴۱۵ ق، ج۳، ص۱۹۳. 🆔 @islam_history
AUD-20191109-WA0017.m4a
زمان: حجم: 5.62M
📌 کشته شدن خلیفه دوم؛ نهم ربیع الاول یا اواخر ذی الحجه⁉️ 🆔 @islam_history
AUD-20191109-WA0015.m4a
زمان: حجم: 5.19M
📌 دین و مذهب ابولولو (قاتل خلیفه دوم)⁉️ 🆔 @islam_history
📌 11 نوامبر پایان جنگ جهانی اول ❗️جنگی که در هیچ طرف آن حضور نداشت و هیچ فتوای اسلامی در به وجود آمدن آن نقش نداشت و به و احادیث هم استناد نمی شد. ⚠️ اما: 👈 تلفات حدود ده میلیونی سربازان در این جنگ در بی سابقه بود! 👈 برای نخستین بار در این جنگ از سلاح شیمیایی استفاده شد! 👈 برای نخستین بار بصورت وسیع مناطق غیر نظامی بمب باران شد! 👈 کودکان و زنان بی گناه زخمی در کوچه ها و خیابان ها جان دادند... 👤 هیچکس نگفت این فکر بشر محوری و خدا ناباوری بود که چنین فاجعه ای را به بار آورد... 🆔 @islam_history
📌 شش توصیه علیه السلام به حمران بن اعین ✍ امام صادق علیه السلام به حمران بن اعین فرمودند: 1️⃣ ای حمران در دارایی‌های دنیایی به زیر دست خود نگاه کن نه به بالا دست خود، این کار دو اثر دارد؛ اولا باعث می‌شود قناعت بیشتری پیدا کنی و نسبت به مال مردم طمع نداشته باشی و ثانیا باعث می‌شود مال و رزق تو بیشتر شود. 2️⃣ بدان که عملی که کم باشد ولی دوام داشته باشد و با یقین انجام شود بهتر است از عمل زیادی که بدون یقین انجام شود. 3️⃣ آگاه باش که چند عمل بیشترین نفع را به تو می‌رساند؛ دوری از محرمات الهی و آزار نرساندن به مومنین و دوری از غیبت کردن آنها 4️⃣ چیزی که زندگی را بسیار گوارا می‌سازد اخلاق نیکوست. 5️⃣ هیچ ثروتی بهتر از قناعت به آنچه داری نیست (طمع نداشتن به نداشته‌ها) 6️⃣ بالاترین نادانی و اشتباه این است که عُجب داشته باشی (یعنی با انجام کارهای مناسب، احساس غرور کنی و تصور کنی این کارها را خودت و بدون عنایت الهی انجام داده‌ای) 📚 ، ج8، ص244. 🆔 @islam_history
✍ شيخ علی جمعة (عالم سرشناس #اهل_سنت و مفتی سابق مصر): 🔰برگزاری جشن #ميلاد #پيامبر صلی الله علیه وآله از بهترين اعمال است. ❗️(بر خلاف #وهابیت که جشن گرفتن چنین روزی را حرام میدانند) 🆔 @islam_history
📌 برخی از ویژگی‌های مهم صلی الله علیه و اله از زبان علیه السلام حضرت در ضمن دعای ستایش حضرت صلی الله علیه و آله و سلم ویژگی‌های جالبی را درباره پیامبر ذکر می‌کنند: 🔹نصب لامرک نفسه جان خویش را برای اجرای فرمان تو به سختی انداخت 🔸عرض فیک للمکروه بدنه در راه تو بدنش را هدف ناراحتی‌ها قرار داد 🔹کاشف فی الدعاء الیک حامته در راه دعوت به تو با نزدیکانش درافتاد 🔸حارب فی رضاک اسرته برای خشنودی تو با قبیله خود جنگید 🔹قطع فی احیاء دینک رحمه در راه احیاء دینت رشته خویشاوندی خود را گسیخت 🔸اقصی الادنین علی جحودهم نزدیک‌ترین بستگان خود را به علت انکار حق از خویش دور کرد 🔹قرب الاقصین علی استجابتهم لک دورترین آنها را به خاطر قبول دین تو به خود نزدیک کرد 🔸والی فیک الابعدین و عادی فیک الاقربین محض تو با دور ترین مردم دوستی کرد و با نزدیک‌ترین آنان دشمنی نمود 🔹اداَب نفسه فی تبلیغ رسالتک جان خویش را در رساندن پیام تو خسته کرد 🔸اتعبها بالدعاء الی ملتک جان خود را به جهت فراخواندن مردم به آیین تو به زحمت انداخت 🔹شغلها بالنصح الی ملتک خودش را به نصیحت نمودن پذیرندگان دعوتت مشغول ساخت 🔸هاجر الی بلاد الغربة و محل النای عن موطن رحله و موضع رجله و مسقط راسه و مانس نفسه ارادة منه لاعزاز دینک و استنصارا علی اهل الکفر بک... به دیار غربت و محل دور از اهل و عشیره و مرکز سکونت و نشو و نما و تولد و آرامگاه جانش هجرت نمود تا دین تو را عزیز کند و انسان‌ها را علیه کفر بسیج کند و از آنها یاری جوید... 📚 دعاء دوم صحیفه سجادیه 🆔 @islam_history
1.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 درسی که مسئولین باید از صلی الله علیه و اله بگیرند... 🆔 @islam_history
📌 اخلاق پیامبر را بشمار... ✍ مردی از علیه السلام درخواست کرد تا اخلاق اکرم صلی الله علیه و آله را برایش بشمارد. 💠 آن حضرت فرمود: تو نعمت های دنیا را بشمار تا من نیز اخلاق آن جناب را برایت بشمارم. 🔰عرض کرد: چگونه ممکن است نعمت های دنیا را احصا کرد، با اینکه خداوند در می فرماید: «وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا؛ اگر نعمت های خدا را بشمارید، نمی توانید به پایان رسانید». (ابراهیم: 34) 💠 علیه السلام فرمود: خداوند تمام نعمت دنیا را کم می داند، در این آیه که می فرماید: «قُلْ مَتاعُ الدّنْیا قَلیلٌ؛ بگو متاع دنیا اندک است» و اخلاق پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را در این آیه عظیم شمرده است، چنان که می فرماید: «وَ إِنّک لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ؛ تو را خویی بسیار بزرگ است». 💠 اینک تو چیزی را که اندک است، نمی توانی بشماری، من چگونه چیزی را که بزرگ است، احصا کنم. با این حال، همین قدر بدان که اخلاق نیکوی تمام پیامبران، به وسیله رسول اکرم صلی الله علیه و آله تمام شد. هر یک از پیامبران، مظهر یکی از اخلاق پسندیده بودند، چون نوبت به پیامبر رسید، تمام اخلاق پسندیده را جمع کرد. ازاین رو، فرمود: «اِنِّی بُعِثتُ لِاُتَمِّمَ مَکارِمَ الاخلاق؛ من برانگیخته شدم تا اخلاق نیکو را تمام کنم». 📚 مصطفی زمانی، داستان ها و پندها، ج2، ص100. 🆔 @islam_history