eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
483 دنبال‌کننده
312 عکس
83 ویدیو
26 فایل
💠 امیرالمومنین علیه السلام در نامه ای به امام حسن علیه السلام: 📜 اعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِین! تاریخ گذشتگان را به او(نفست) ارائه کن تا ببیند که در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است! 💠 پیامگیر: @amdabir
مشاهده در ایتا
دانلود
https://irannewspaper.ir/8145/12/8941 اضطرار به امام تنها راه نجات بشریت روزنامه ایران ١۶ اسفند ١۴٠١ محمد فرمهینی فراهانی https://eitaa.com/islam_history
📝آیا مورخان می‌توانند میان وجه قدسی شخصیت انسان‌های الهی و وجه طبیعی آنان ارتباط مناسبی برقرار کنند، به گونه ای که در شناخت این بزرگان، این دو وجه (قدسی و زمینی) مکمل یکدیگر قرار بگیرند و نه متناقض هم؟ آیا اساساً جمع این دو وجه در پژوهشی تاریخی مقدور و میسور است؟ یا به ناگزیر اثبات یکی به نفی دیگری می‌انجامد؟ به بیان دیگر، آیا می‌توان مقام اثباتی و مقام ثبوتی انسان‌های قدسی را در پژوهشی تاریخی مدنظر قرار داد و از هر دو مقام در امام شناسی (به طور مشخص در تاریخ تشیع) استفاده کرد؟ یا این که اساساً چون پژوهش ماهیتاً تاریخی است، باید مقام ثبوتی نادیده انگاشته شود و یا مسکوت بماند و صرفاً به وجه اثباتی این سوژه‌های ویژه توجه شود؟ اگر این گونه عمل بشود، آیا می‌توان امام را به طور کامل و به مثابه یک امام شناخت، بدون این که به کرامات، معجزات و نیز ویژگی‌های خاص ایشان مانند عصمت، آگاهی به علم غیب و… توجه شود؟ آیا چنین امام‌شناسی می‌تواند به معنای واقعی امام‌شناسی باشد؟ با توجه به آنچه گفته آمد، می‌توانیم پرسش بنیادین این پژوهش را این گونه طرح کنیم که چگونه می‌توان مقام ثبوتی و مقام اثباتی انسان‌های قدسی را در پژوهشی تاریخی جمع کرد تا به شناخت کاملی از آنان دست یافت؟ اگر این تجمیع ممکن است، چگونه؟ و اگر ممکن نیست، چرا؟ مسئله‌ی فوق را در مقاله‌ی ذیل مطالعه کنید: 📌نسبت تاریخ شناسی و علم کلام در حوزه امام‌شناسی: مورد امام رضا علیه السلام ✍مقاله ای از حسن حضرتی http://thaqalain.ir/%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%84%D9%85-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85/ https://eitaa.com/islam_history
📌صوت علمی «امکان رویت امام عصر (ارواحنا فداه) در عصر غیبت» ✅ دریافت صوت مناظره https://porsemanonline.com/monazere/ https://eitaa.com/islam_history
❇️ منطقه «ذی طوی» کجا است؟ و آیا مخفیگاه و محل ظهور امام مهدی (ارواحنا فداه) در آن‌جا قرار دارد؟ ❇️ 🔸 در برخی از منابع به محلی به نام «ذی طوی» برای مکان ظهور امام زمان (علیه السلام) اشاره شده‌است؟ آیا این مطلب صحیح است و این منطقه در کجا قرار دارد؟ ✍🏻 پاسخ «ذی طوی» که از دو واژه «ذی» به معنای «صاحب» و «طُوَی» با ضمه حرف «ط» و فتحه حرف «واو» تشکیل شده‌است، نام منطقه‌ مرتفعى در اطراف شهر مکه قدیم می‌باشد که خانه‏‌هاى مکه از آن‌جا نمایان بود. البته به تدریج این منطقه در داخل شهر مکه قرار گرفته و به «الزاهر» مشهور شده‌است. گزارش شده که «ذی طوی» بین «حجوان» و «فخ» قرار داشته و کسی که در «مسجد تنعیم» احرام بسته و به سوی «مسجد الحرام» عزیمت می‌کند، پس از عبور از منطقه «فخ» وارد «ذی طوی» شده و سپس از سمت «قبرستان ابوطالب (علیه السلام)» به سمت کعبه روانه می‌شود. «عتیبیه» و «جرول» از محلّه‏‌هاى آن است. ذی طوی در محدوده حرم قرار دارد؛ و لذا برای کسی که می‌خواهد وارد مکه شود، مستحب است در این مکان غسل کند. هم‌چنین برای افرادی که از عراق به سمت مکه می‌روند، باید در آن‌جا «تلبیه» را قطع کنند. أرواحنا فداه اصل مقاله👇 https://emamat.org/andishe-1432/ https://eitaa.com/islam_history
1_3859419159.pdf
19.92M
📌کتاب: بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان علیهم السلام نویسنده: یدالله یکی از بهترین کتابهای تحقیقی درباره تاریخ دقیق و علیهم السلام https://eitaa.com/islam_history
📌ارادت امام علیه السلام به حضرت سلام الله علیها عبدالله بن رزين می گوید: من مجاور الرسول صلی الله علیه و آله بودم و امام جواد علیه السلام را می دیدم که هر روز ظهر به مسجد می آمد و در صحن پیاده می شد و به طرف قبر رسول خدا صلی الله علیه و آله می رفت و بر او سلام می کرد و بعد به محل خانه حضرت سلام الله علیها بر می گشت و کفشهایش را بیرون می آورد و می ایستاد و می خواند. 📚ابن شهر آشوب، مناقب، ج۴، ص۳۹۵. @hyatefatemi
📌 نیابتی برای حضرت سلام الله علیها و ماندگار ✅ یکی از شیعیان امام جواد علیه السلام میگوید: «تصميم گرفته بودم در سفر براى شما و پدر بزرگـوارت طـواف كنم. امام فرمود: هر قدر كه میتوانى كن، چون این كار جايز است. سه سال بعد خدمت آن حضرت رسيدم و راجع به طـواف هايى كه براى انجام داده بودم، توضيحاتى دادم. سپس عرض كردم: گاهى از طرف مادرت حضرت سلام الله علیها نيز طـواف میکنم. امام فرمود: آن را زياد انجام بده؛ زيرا این کار برترين چيزى است كه بدان عمل می كنى.» 📚کلینی، الکافی، ج4، ص314، ح2. @hyatefatemi
✅ هر شب ماه مبارک رمضان ⏱ یک صوت 5⃣1⃣ دقیقه ای به همراه مطالبی 👌ناب 👈 در بیان زندگانی و فضائل حضرت فاطمه سلام الله علیها 🎙 محمد فرمهینی فراهانی 🟢 استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام 👈 در کانال @hyatefatemi
برای فرج امام زمان علیه السلام زیاد دعا کنیم
🌼 کفاره گناهان 🌼 💠 پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): علَیک بقِراءةِ القرآنِ؛ فانّ قِراءتَهُ کفّارةٌ للذُّنوبِ، وسَترٌ فى النارِ، وأمانٌ مِن العذابِ. بر تو باد خواندن قرآن؛ زیرا خواندن آن کفّاره گناهان است و پرده اى در برابر آتش و موجب ایمنى از عذاب. 📚بحارالانوار ج٩٢ ص١٧ https://eitaa.com/islam_history
🔰 جناب سلمان از رسول خدا نقل می‌کند: 🔹️روز قیامت خداوند به فاطمه سلام‌الله‌علیها می‌فرماید: از من بخواه تا به تو عطا کنم و آرزو کن تا راضی‌ات کنم حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) عرض می‌کند: " إِلَهِي أَنْتَ الْمُنَى وَ فَوْقَ الْمُنَى أَسْأَلُكَ أَنْ لَا تُعَذِّبَ مُحِبِّي وَ مُحِبِّي عِتْرَتِي بِالنَّارِ..." خدایا تو آرزوی منی و فراتر از آرزوی من! از تو می‌خواهم دوستداران من و دوستداران عترت من را به آتش عذاب نکنی! خداوند می‌فرماید: به عزت و جلالم و جایگاه بلندم قسم، دوهزار سال پیش از خلقت آسمان‌ها و زمین با خود عهد کرده‌ام که محبان تو و محبان عترت تو را عذاب نکنم! 📚 تفسیر البرهان، ج۴، ص ۵۵۳. https://eitaa.com/islam_history