eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
590 ویدیو
121 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
1_2571973762.docx
32.2K
پاسخ جمعی از بانوان متخصّص جامعه روانشناسی و مشاوره ایران به نامه رئیس انجمن روانشناسی امریکا نامه ای که ملاحظه می کنید، پاسخ جمعی از بانوان متخصّص فعّال در زمینه های روانشناسی و مشاوره کشور است که قرار است برای ریاست Apa ارسال شود. 👈 بانوان محترمی که در رشته های مرتبط با روانشناسی و مشاوره دارای مدرک دکترا هستند (اعم از فعالیت در کسوت استاد یا مدرس دانشگاه، مشاور، یا هر حرفه دیگر) و متمایل هستند این نامه را امضا کنند، افیلیشن خود را برای خانم دکتر فاطمه فیاض (عضو هیات علمی گروه روانشناسی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا سلام الله علیها، دانش آموخته دکتری روانشناسی سلامت از دانشگاه تهران و دارنده گواهی پسا دکتری از دانشگاه تهران)، از طریق شناسه زیر در ایتا، ارسال نمایند👇 @fayaz252 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بیش از ۶۰۰۰ کودک و نوجوان زیر ۱۷ سال، بر اثر تیراندازی ها در امریکا، فقط در سال ۲۰۲۲ میلادی، کشته و زخمی شدند نه هشتگی، نه نامه ای از انجمن روانشناسان امریکا، نه بیانیه ای از سازمان های حقوق بشری و نه اراده ای تا این ماشین کشتار را متوقف سازد... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
گروهی برای تعامل و همفکری مادران (یا خانواده های) دارای فرزند (یا فرزندان) بیش فعال تجربه یکی از مادران محترم گروه را مطالعه کنید👇 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 سلام خدمت هم گروهیهای عزیز تجربه ای آموزنده دارم برای مادرانی که بچه بیش فعال دارن ،منم یک مادرم باچند فرزند والبته یک پسر شونزده ساله که اززمانی که دوسالش بود بچه های مردم رایا هل میداد ویامیزدومن تا مدتی حتی خونه برادرهامم نمی رفتم وخونه مامانمم هماهنگ میکردم کسی نبود میرفتم زودم بر می گشتم ،قبل رفتن به پسرم می گفتم اگر بچه ها رابزنی سریع بر می گردیم یا می گفتم دوست دارم بریم خونه فلانی ولی چون تو دعوا می کنی من خجالت میکشم خلاصه قول میداد مراقب رفتارش باشه وواقعا این موثر بود واینم بگم که حتما به قولتون عمل کنید یعنی اگر فرزندتون حق بچه ای راغصب کرد واقعا بلند شید حتی اگر شده سوری تا دم دربرید تا صاحبخونه برتون گردونه اما اینم زیاد تکرار نشه که بچه ها میفهمند فیلمه یعنی یکی دوبارش راواقعا برگردید خونه .من مادرانی رامیبینم دراطرافم که بچه شون اینطوری هست وباخونسردی به مهمونی رفتنها شون ادامه میدن وهردفعه باعث رنجش دربچه واطرافیانشون میشن ،وباعث میشن دیگران درتربیت بچه به خودشون اجازه دخالت بدن که حق دارن چون نگران بچه خودشون هستن.دوما با تشخیص پزشک که باید پسرم ریتالین بخوره چند بار بهش دادم سردرد میشد دیگه بهش ندادم واما اززمانی پسر من فهمیده ترشد که من بهش شخصیت دادم،خواهشا به بچه ها سرکوفت نزنید،مقایسه وتحقیر نکنید ،بچه است تقصیر نداره که خونه ماآپارتمانه وغذاهای پرانرژی که بهش میدیم وفضای تخلیه انرژی نداره به قول قدیمیها روحش بزرگ وجسمش کوچیکه برای همین ازنظر دیگران ممکنه شلوغ به نظر بیاد،اقساط واجاره ونداریهای ما رابچه درک نمیکنه باید بازی کنه ،لطفا با فرزندان عزیزتون بازی کنیدگاهی وقت بذارید باهاشون فیلم ببینید ،باهاشون شوخی کنید وبخندید اونطور که به دوستانتون احترام میذارید بهشون شخصیت بدیدودرکنارش خطرات جامعه را دوستانه گوشزد کنید،من الان که پسرم عاقل وفهمیده شده،نماز میخونه،دستم را میبوسه خیلی عاقل شده وبا حافظه عالی که داره رشته ریاضی می خونه،اما من شرمنده پسرم هستم که قنا عتهای ما برای خونه دارشدن باعث شد،اون تایم پرتحرکی بچم رادرک نکنم اگر تجربه الان راداشتم پسرم رامیذاشتم کلاس سفال ،کلاس رباتیک،مدرسه فوتبال وبهش بیشتر توجه میکردم خاطرات بهتری ازکودکیش درذهنش نقش میبست والگوی خوبی ازتربیت درذهنش حک میشد وباهاش زیاد بازی می کردم باااور کنید ازهرکاری مهم تره.اینم بگم اززمانی پسرم تغییر کرد که من تغییر شیوه دادم که به پسرم شخصیت دادم،غذاهای مورد علاقه اش رامیپختم ،بهش محبت میکردم ازش مشورت میگرفتم ،وقتی فهمیدم شدم پتک روحش دااائم بهش تذکر میدادم تا تربیتش کنم وشده بودم سوهان روحش😔 اشتباهم رااصلاح کردم ،بدونیم اگر بچه ما مشکلی داره اول به رفتار خودمون رجوع واصلاحش کنیم،خواااهشا به خاطر خوشامد دیگران با بچه خودمون بد رفتار نکنیم اگر محفلی ازتون سلب آرامش میکنه راحت عذر خواهی کنید وشرکت نکنید اگر .پدر ومادر جدا گانه به بچه ها محبت کنند بچه ها دراثر کمبود محبت جلب محبتهای خطرناک درفضای مجازی یادانشگاه و....دربیرون ازمنزل نمیشن،لطفا به نقش پدر ومادری خودمون توجه کنیم وبدنیم خییلی مهم وارزشمنده،ان شاالله همتون موفق باشیدوفرزندان صالحی داشته باشید.🌹🌹🌹 در صورت تمایل به عضویت در این گروه که با همراهی آقای دکتر محمدحسین فلاح تشکیل شده است، پیوند زیر را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4053532928Cc99bec5a15 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
یک پرسش از خانم های محترم : آیا دوست داشتید همسر این فرد باشید؟! او با همسر اولش در حین تحصیل در دانشگاه آشنا شد و در سال ۱۳۸۰ ازدواج کردند. اولین فرزندشان در سال ۱۳۸۲، در ۱۰ هفتگی بر اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد درگذشت. آن‌ها پس از مرگش تصمیم گرفتند برای ادامه خانواده از لقاح مصنوعی استفاده کنند. آن‌ها در سال ۱۳۸۴ صاحب دوقلو و در سال ۱۳۸۶ صاحب سه‌قلو شدند. این زوج در سال ۱۳۸۸ از هم جدا شدند و حضانت فرزندانشان را به اشتراک گذاشتند. یکی از فرزندان او در سال ۱۴۰۱ به‌طور رسمی نام خود را تغییر داد تا نشان دهنده هویت جنسی او باشد و به این دلیل که دیگر نمی‌خواست با او مرتبط باشد. در سال ۱۳۸۸، او با بازیگری وارد رابطه شد‌. آن‌ها در ۱۳۹۰ ازدواج کردند. در سال ۱۳۹۲، او طلاق خود را از این بازیگر اعلام کرد. در سال ۱۳۹۳، او و این بازیگر دوباره ازدواج کردند. در ۱۳۹۴، او برای دومین بار از آن بازیگر درخواست طلاق داد اما اقدام پس گرفته شد. طلاق دوم در سال ۱۳۹۶ نهایی شد. او در سال ۱۳۹۷ برای چندین ماه با بازیگر دیگری وارد رابطه شد. گزارش شده که او از سال ۱۳۹۲ به دنبالِ او بوده‌است.  او بعداً از سوی همسر سابقش به داشتن رابطه نامشروع با فردی دیگر در حالی که هنوز شوهرش بود متهم شد. او و این فرد هر دو این رابطه را انکار کردند. در سال ۱۳۹۸، او و یک خواننده اعلام کردند که با هم قرار می‌گذارند. این خواننده در سال ۱۴۰۰ پسر خود را به دنیا آورد. به گفته او و این خواننده، نام فرزندشان "X Æ A-12" بود. با این حال، این نام قوانین کشورشان را نقض می‌کرد؛ زیرا حاوی نویسه‌هایی بود که در الفبای انگلیسی مدرن نیستند، و سپس به "X Æ A-Xii" تغییر یافت. این نام باعث سردرگمی بیشتر شد، زیرا Æ یک حرف در الفبای انگلیسی مدرن نیست. این کودک در نهایت "X AE A-XII" نام‌گذاری شد؛ او گزارش‌هایی مبنی بر «نیمه جدایی» این زوج را در ۱۴۰۱ تأیید کرد. او در مصاحبه‌ای با تایم در ۱۴۰۱ گفت که مجرد است. در ۱۴۰۱، این خواننده در مورد رابطه خود با او گفت: «من احتمالاً او را دوست پسرم می‌دانم، اما ما بسیار تغییرپذیر هستیم». او همچنین اعلام کرد که اولین دختر آنها در ۱۴۰۱ از طریق رحم اجاره‌ای به دنیا آمده‌است. بعداً در همان ماه، این خواننده در توییتی نوشت دوباره از او جدا شده‌اند «اما او بهترین دوست و عشق زندگی من است». در ۱۴۰۱، فردی اسناد دادگاهی را منتشر کرد که نشان می‌داد او با یک فرد دیگر، مدیر عملیات و پروژه‌های ویژه، در ۱۴۰۱ دوقلو داشته‌است. آن‌ها چند هفته قبل از اینکه او و خواننده دومین فرزند خود را از طریق رحم اجاره‌ای به دنیا بیاورند، متولد شده‌اند. با توجه به اینکه این فرد جدید زیردست او است، این خبر «سوالاتی را دربارهٔ اخلاق محیط کار مطرح می‌کند».  یک خبرگزاری گزارش داد که او ظاهراً با همسر یکی از بنیان‌گذاران گوگل، در سال ۱۴۰۱ رابطه داشته‌است که در سال بعد منجر به طلاق شد. او این گزارش را تکذیب کرد. فکر می کنید او کیست؟ . . . . . . . . . . . کسی که به عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته و معرّفی می شود: ایلان ماسک ! حالا چند پرسش مهم: آیا دارایی و ثروت، فقط پول است؟ آیا واقعا این فرد ثروتمندترین فرد جهان است؟! به راستی ما چقدر تحت تاثیر این نگرش قرار داریم که دارایی و غنا و ثروت با پول برابری می کند؟! شاید اگر از ابتدا میپرسیدم: آیا دوست داشتید همسر ثروتمندترین فرد جهان باشید، پاسخ ها متفاوت می شد. اینطور نیست؟ به نظر می رسد باید قدری روی خود کار کنیم تا به این باور برسیم که گستره دارایی ها بسیار وسیعتر از داشتن پول است. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
سنّت حسنه شماره ۲ یکی از رفتارهای برخی از ما مهمانان، در مورد عروسی رفتن، این است که برای یک شب عروسی رفتن بعضا خرج های عجیب و غریبی می کنیم. از خرید لباس جدید و ... برای خود و فرزندان تا برخی آرایش ها و هزینه های جانبی دیگر گویا می خواهیم به میزبانی که متحمّل مخارج سنگینی برای عروسی فرزندش شده است، اثبات کنیم که برای ما مهم است. یک پیشنهاد ساده: مراسم را ساده تر بگیرد تا مخارجش کمتر شود. هم خرج های حاشیه ای خود را به عروس و داماد بدهد تا بتوانند در شروع زندگی امید بیشتری داشته باشند. بهتر نیست؟! با همین دو اقدام ساده از جانب میزبان و میهمان، ازدواج آسانتر نمی شود؟ برای ایجاد تغییرات فرهنگی، باید اقدام کرد و از آن واهمه نداشت. به مرور، دیگران هم الگوگیری می کنند. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
⭕️ از موءودة تا محرّرة! چکیده ای از سه شب فاطمیه هیات صاحب العصر اراک/ دی ۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان (بخاطر استقبال مومنین از جلسه اول فاطمیه اول در مسجد دانشگاه تهران ، این بحث به تفصیل بیشتر در سه جلسه فاطمیه دوم تعقیب شد. چکیده مطالب تکمیلی): جعل تشریعی آزادی برای انسان حضرت امیر(ع) در نامه۳۱ نهج البلاغه با دستور شرعی می فرماید: لا تَکُن عبدَ غیرِک و قد جَعلکَ الله حُراً: خود را برده دیگری قرار نده که خداوند برایت آزادی قرار داده است. این غیر از جعل تکوینی و سرشت آزاد آدمی است. این آزادی در حوزه تشریع و قانونگذاری است. اگر منظور این بود که تو تکویناً مختار یا آزاد هستی، دستور نمی داند عبد دیگری نشو! چون تکوین و سرشت که قابل سلب نیست. معلوم است این حریت مقابل آن رقیت و عبدیت است و هردو در نظام ارزشی رخ می دهد.(دقت کنید) ⬅️ پس آزادی کلمه نحسی نیست، خانه زاد امیرالمومنین(ع) و تشریع خداوند و دین الهی است. • دو بردگی بر سر راه آزادی! 1⃣ بردگی ظاهری: ادبیات دینی آنرا "رقیّت" می خواند. این بردگی بخاطر نبودِ عدالت شکل می گیرد! فرعونها و نمرودها عده ای را برده خود می کنند! قارونها عده ای را برای بردگی می خرند! در دنیای جدید هم وجود دارد فقط "بردگی سیاه"(سیاهپوستان) شده "برده سفید"(برده های جنسی/ زنان)! یک سرچ ساده اعداد و رقم های حیرت آور آنرا جلوی چشمتان می آورد. 2⃣ برده مناسبات جاهلی! این کمی توضیح می خواهد: - آزادی ملازم مسئولیت است؛ آزادی بیشتر، مسئولیت بیشتر طلب می کند. بچه ای که والدین دارد آزادی عمل کمتری از بچه خیابانی دارد اما همه مسئولیت بچه خیابانی هم با خودش هست! شما وقتی شریک اقتصادی می گیرید، آزادی تان کم میشود اما مسئولیتتان هم نصف می شود! - مقداری از این محدودیت ها و مسئولیت ها طبیعی زندگی اجتماعی ماست. ما فرزند کسی، همسر یا شوهر کسی، همسایه و همکار کسی هستیم و از این حیثیت های ضروری زندگی اجتماعی، متعهد با آنها میشویم و از آزادی مطلق در می آییم. - اما برخی از محدودیت ها، صناعی و ساختگی است. ضرورت زندگی اجتماعی ما نیست، منفعت طبقه ای خاص است. وقتی در گذشته، فرزندان طبقاتی از اجتماع از تحصیل منع می شدند ضرورت اجتماعی مثل مورد قبل نبود، منافع یک طبقه برخوردار در وسط بود! در جامعه ای که زن، عار و نقطه ضعف بود؛ نوزاد دختر توسط پدرش کشته میشد! این سلب آزادی و گرفتن حیات، چه اش از بردگی قبل کمتر است؟! بطور کلی رسوم و مناسبات جاهلی که زن و دختر ظاهراً آزاد را مثل برده رقّ می کرد، بردگی صناعی بود. • اسلام برای آزادی زن اسلام مقابل آن دو بردگی، دو آزادی داشت: 1⃣ عِتق: آزاد کردن برده ظاهری (مقابل رقیّت). اغلب راه های برده شدن را بست و راه های آزادی برده را باز کرد. کفارات خود را آزاد کردن برده قرار داد. بر آزاد کردن برده بعنوان یک ارزش پا فشرد. امیرالمومنین با مزد کار دستش به تنهایی ۱۰۰۰برده خرید و آزاد کرد... - کسانی مثل صعصعة بن ناجیه در زمان بعثت بودند که نوزادان دختر را از زنده به گور شدن نجات می دادند به پدران فریه می دادند و آنها را می خریدند. در خانه اش ۱۰۴دختر نجات یافته از زنده به گوری بود! قبل از او عنر بن نفیل هم چنین بود! ❓اما آیا بعثت و پیامبر اسلام(ص) برای این سطح از کار آمده بود؟! ❗️نه! اسلام بیشتر از این را نشانه کرده بود! امیرالمومنین درباره پیامبر فرمود: خداوند اورا به حق مبعوث کرد تا بندگان را از عبادت بندگان دیگر خارج کند و به عبادت خدا برساند. از تعهد بندگان دیگر خارج و به تعهد الهی برساند...(الکافی ج۸ص۳۸۶) یعنی مرتبه دوم آزادی را موجب شود: 2⃣ آزاد کردن آزاد! آزاد کردن از مناسبات و رسوم جاهلی (آنرا تحریر می نامیم) تضع عنهم اصرهم و اغلال التی کانوا علیهم: (مبعوث شد که) بار گران و احکام پر رنج و زنجیرهایی که بر آنها بود را بردارد. ⬅️ پس پیامبر(ص) هم "مُعتِق" (آزاد کننده برده ظاهری) است؛ هم "مُحَرِّر" (آزاد کننده ی آزاد از رسوم و مناسبات اسیر کننده) است. - در آیه۳۵ آل عمران مادر مریم نذر می کند نوزاد خود را برای خدا آزاد کند(ربِّ انّی نذَرتُ لک ما فی بطنی مُحَرَّراً) ⬅️ بنت عمران، مریم را از مناسبات و تعهدات طبیعی (فرزند-مادری) آزاد می کرد او در کنیسه می رفت و جای خدمت به مادر و در خانه، به کنیسه خدمت می کرد. در این آیه مریم، مُحَرَّر (آزاد شده) و بنت عمران، مُحَرِّر (آزاد کننده) نام می گیرد. مریم، برده نبود؛ آزاد بود. آزاد کردنِ آزاد، تحریر است. ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ از موءودة تا محرّرة! چکیده ای از سه شب فاطمیه هیات صاحب العصر اراک/ دی ۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان ⬅️ اسلام برای زن، تحریر آورد: - رسم زنده به گوری را با آیات انقلابی خود برانداخت: "و اذ الموءودة سُئلت بأیِّ ذنب قُتلت"(۸و۹تکویر) موءودة از "وَاد" است (مقلوب آد/ یئود/ اوداً/ لا یَوُدُه حفظُهما: یعنی حفظ آسمان و زمین بر خدا سنگین نمی شود) یعنی ثقل و سنگینی است. چون خاک بر دختر بچه می ریختند و زیر سنگینی خاک (یک خروار خاک) خفه می شد خداوند واژه "موءوده" برای او ساخت! با بیانی انقلاب که: از این دختر بچه زنده به گور شده روز قیامت سؤال می شود به چه گناهی کشته شدی؟! این آیات در آن جاهلیت، انقلاب می کرد. فاطمه دختر پیغمبر کوثر لقب گرفت و زن و دختر محترم شد. از کالای غارتی، به تشخّص رسید. دیگر بخاطر عار، کشته یا در خانه حبس نمی شد. حجاب برای تامین آزادی حضور اجتماعی او بود. • فاطمه(س)، مُحَرِّر زن زن در جاهلیت دچار دو بردگی و اسارت صناعی میشود: 1⃣ کالای غارتی وقتی زن عار و عورت (نقطه ضعف) است؛ یا زنده به گور می شد یا در خانه حبس می شد! فاطمه(س) به او تشخص داد. حجاب فاطمه فقط چادر سر کردن نیست. چادر میتوانست از خاستگاه عار و خانه نشین کردن باشد. او حجاب را برای تامین آزادی حضور اجتماعی زن کرد. به تنهایی حفظ میراث و ارزشهای دفاع مقدس را تامین می کرد. هفته ای دوبار از مدینه، به اُحد می رفت و سید الشهدای بعثت (حضرت حمزه) را زیارت می کرد تا خط شهادت در جامعه ارجمند بماند. فعالیتهای اجتماعی سیاسی دیگر را کم و بیش شنیده اید 2⃣ کالای مصرفی در جاهلیت اُولی زنی که در معرض تهدید غارت نبود، دختر رئیس قبیله (مثل امّ زمل) بود و حامی داشت، تبرّج می کرد. یعنی با جلوه های زنانه اش در جامعه جولان می داد. تبرج در جاهلیت مدرن بیشتر است. زن جای حبس در خانه، ویترین می شود. کالای مصرفی است. هم خودش متاع قیمتی است و از آن درآمد کسب می شود. از سر و سینه او صفحات پورن تهیه و درآمد هنگفت میشود. از فیلمهای پورن بیشتر! هم برای مصرف بیشتر، تبلیغات اجناس دیگر بر عهده زن می شود! - حضرت امیر(ع) در خطبه۱۷۲ به زیبایی تبرّج را هم کنیزی و کالای مصرفی معرفی می کند. درباره زنی که آیه۳۳ احزاب او را از تبرّج جاهلی حذر داده بود فرمود: فَخَرجوا یَجُرُّونَ حُرمهَ رسولِ الله(ص) کَما تُجَرُّ الاَمَهُ عندَ شِرائِها: (اهل جمل) خروج کردند، حریم و ناموس رسول الله را می کشیدند همانطور که کنیز را وقت فروش می کشند! ❗️به حسب ظاهر آن همسر پیامبر محترم بود روی جمل سوار و دهها نفر افسار می کشیدند و از کُرک و بول شتر تبرک می بردند؛ اما امیرالمومنین این تبرّج را مثل همان کنیز فروشی توصیف می کند! ⬅️ فاطمه(س) از این دربند شدن صناعی با کالای مصرفی شدن هم زن را آزاد کرد! همان حجاب، زن را اجتماعی می کرد اما از تبرج باز می داشت. • چیزی که به چشم مایکل کوک آمد! مایکل کوک مستشرق و اسلام شناس انگلیسی وقتی خبر تجاوز به یک زن در متروی شیکاگو جلوی چشم مردم را در روزنامه نیویورک تایمز خواند به فکر فرو رفت که چرا حاضران به او کمک نکردند؟! کایلز و چند نفر دیگر هم بعد از اتمام کار و فرار متجاوز و کمک خواهی قربانی، سراغ متجاوز رفتند و او را به دست پلیس سپردند! جالب برای کوک این بود که کایلز، به قربانی کمک نکرده بود و متجاوز را به سزایش رسانده بود اما در مصاحبه گفت باید به قربانی کمک می کرد! کوک نتیجه مهمی گرفت: فرهنگ غربی، مفهوم امداد و نجات را می شناسد اما حسی که کایلز برای تعقیب متجاوز کرد امداد نبود چیزی بود که غرب برایش واژه نداشت! کوک آنرا در مفهوم نهی از منکر و امر به معروف اسلام دید و بیش از ده سال وقت گذاشت تا تحقیقش درباره این فریضه را بشناسد. محصول آن دو جلد کتاب شد که الان به فارسی هم ترجمه شده است. ⬅️ غربزدگی برخی در جامعه ما دارد دفاع از زن را در حد، امداد و نجات مقابل متجاوز و زورگیر تقلیل می دهد! شاید از یک متفکر غربی بپذیرد که راه نجات غرب را هم بیشتر از امداد می داند: امر به معروف و نهی از منکر! • مایکل کوک، کم دیده بود! امر به معروف و نهی از منکر، حافظ آزادی جامعه از جمله زنان هست اما ریشه آن جای دیگری است که از دید کوک مخفی مانده است: ولایت طرفینی همه افراد جامعه! آیه ۷۱توبه زنان را هم دارای این ولایت اجتماعی می شمارد (المومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض) این ولایت، ریشه امر و نهی کردن افراد به هم است که نه فقط قربانی هارا امداد می کند بلکه منکراتی که با رضایت طرفین هست را هم جلوگیری می کند. ⬅️ اسلام -بخلاف غرب- فرهنگ را پیشران سیاست و اقتصاد می کند. بجای اینکه زن بعنوان کالای لوکس و تبلیغات، پیشران اقتصاد و بالتبع پیشران سیاست و فرهنگ شود؛ زن با ولایت اجتماعی اش، پیشران فرهنگ می شود و سیاست و اقتصاد را تحت تاثیر فرهنگ قرار می دهد! (تفصیل در فایل صوتی) ☑️ @m_ghanbarian
سنّت حسنه شماره ۳ پیام توسط یکی از مخاطبان محترم کانال ارسال شده است👇 خانواده همسر من خیلی بزرگوارن، البته از نظر بعضیا کاملا معمولی هستند ولی از دید من بسیار با فرهنگ، مذهبی و عالی هستند. فرزند دوم ما که چند ماه پیش به دنیا اومد، همه با هم اومدن و بعد از احوال پرسی اولین کارشون تبریک صمیمانه به فرزند اول و دادن هدیه هاشون به او بود. جو خیلی شاد و محبت آمیزی ایجاد شد و دخترم حسابی خوشحال شد برق غرور رو می شد تو چشماش دید:) بعد که بچه ها رفتند بازی هدیه های اصلیشون رو دادند. دخترم اصلا متوجه نشده بود. وقتی عمه ها و عموها رفتند با ذوق هدیه هاشو آورد و گفت: مامان! خیلی جالبه اومدن داداش رو ببینن اما هممه برای من کادو آوردن! نکته ش اینه: بدون اینکه خرج اضافه بشه از همون هزینه ای که برای بچه گذاشته بودن یه روسری، گل سر، لباس و... گرفته بودن و بقیه رو تو پاکت دادند. نکته مهم تر: میتونیم با ارزش دادن به فرزند بزرگ تر روابط بچه ها رو خیلی صمیمی تر کنیم، در حالیکه متاسفانه ما گاه عکس این عمل می کنیم. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روانشناسی: علمی توصیفی یا هنجاری؟ گفته می شود هدف روانشناسی توصیف، تبیین، پیش بینی، و کنترل (رفتار و فرایندهای ذهنی) است. این فیلم را ببینید. رفتاری توصیف می شود. قابلیت پیش بینی هم دارد. به فرض بر مبنای رویکردهای مختلف تبیین هم می شود. حالا، یک پرسش: با اینهمه اطلاعات که الان داریم، چه باید کرد؟ آیا باید زنان را ترغیب کرد که تصاویر خاصی بر روی اینستاگرام قرار دهند تا مخاطبان بیشتری جذب شوند؟ آیا باید به مردان آموزش داد به سراغ تصاویر نروند؟ آیا باید اینستاگرام را به جُرم تقویت نگاه جنسی به زنان محدود کرد؟ پاسخ این پرسش ها را از کجا دریافت کنیم؟ آیا مکاتب یا رویکردهای موجود در روانشناسی و حتی مشاوره در این باره نظر خاصی دارند؟ مثلا نظر روان پویشی ها چیست؟ نظر رفتارگرایان چیست؟ نظر مشاوران حساس به فرهنگ چیست؟ نظر مشاوران فمینیستی چیست؟ نظر پُست مدرن ها چیست؟ انسانگراها چه می گویند؟ روانشناسان مثبت گرا چه می گویند؟ آیا روانشناسان تکاملی ایده ای به ذهنشان می رسد؟ و در نهایت، آیا نمی توان سخن از روانشناسی اسلامی گفت؟ آیا آنها برای توصیف، تبیین، پیش بینی یا کنترل این رفتار نظری ندارند؟ قدری بیندیشیم‌... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
سنّت حسنه شماره ۴ ارسال شده توسط یکی از مخاطبان گرامی کانال👇 دیرزمانی بود که ذهنم درگیر غذاها و پذیرایی هایی بود که بعد از مراسم ختم و نذری و عروسیها داخل سطل زباله ریخته می شد و حقیقتا اذیت میشدم؛ تا اولین نذری روز عاشورا و اولین عروسی شهر همسرم... حلیم خیلی پر ملاتی بود و کاسه های بزرگ پر شده بودند! مونده بودم چطوری اینهمه رو بخورم و یک گوشه بزرگ از ذهنم درگیر قصه همیشگی بود، که دیدم همه خانمها بلا استثنا یکی یکی از داخل کیفهاشون ظرفهای در دار و قابلمه های کوچیک درآوردن و باقیمانده غذای خودشون و بچه هاشون رو داخلش ریختند و کاسه های بزرگ تمیز به آشپزخونه هیات برگشتند. تازه فهمیدم چقدر این حرکت که از نظر مردم شهر ما بد هست، اتفاقا کار پسندیده ایه و به فرهنگ اسلامی نزدیکتر هست! دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
انتقاد به دولت در تقسیم ناصحیح انفال.mp3
5.9M
🎙 انتقاد آیت‌الله میرباقری از نحوۀ تقسیم اَنفال ⚡️ انفال نباید براساس «الگوی توسعۀ سرمایه‌داری» توزیع شود. 🖇 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4921 ☑️ @mirbaqeri_ir
آیا تمایل دارید در انتشار حرف نوی انقلاب اسلامی سهیم باشید؟ یک امتیاز دیگرِ این دوران این است که در سطح جهان، یک احساس خلأ فکری و نیاز به یک فکر جدید موج میزند؛ در سطح جهان این‌جور است؛ دل‌زدگی و سرخوردگی از «ایسم»های مختلف -چه «ایسم»های چپ، چه «ایسم»های راست- در بین کشورها و بین اندیشمندان و بین جوانها بسیار زیاد شده؛ یک حالت خلأ فکری [وجود دارد]، حرف نو جا می‌افتد. جمهوری اسلامی، هم در مسئله‌ی انسان، هم در مسئله‌ی جامعه، هم در مسئله‌ی سیاست حرفهای نو دارد؛ اسلام حرفهای نو دارد. ما اگر بتوانیم این حرفهای خودمان را حرفهای نویی است در دنیا منتشر کنیم و به گوشها برسانیم، پذیرنده و طلبکار زیاد خواهد داشت. این یکی از خصوصیّات امروز است.۱۳۹۶/۰۶/۰۶ بیانات رهبر انقلاب در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران طبعاً کشوری مثل کشور ما - کشور ما کشور بزرگی است، کشور ریشه‌داری است، کشور دارای موقعیت ممتازی است، امروز در دنیا کشور بسیار آبرومندی است، دارای فرهنگ مترقی است، دارای سابقه‌ی درخشان و مترقی است، دارای هدفهای بلندی است، حرف نویی مطرح کرده، کشوری با این خصوصیات - نیاز دارد به اینکه اقتصاد آن با همان خصوصیاتی باشد که در سیاستهای اقتصاد مقاومتی مورد ملاحظه قرار گرفته. عرض کردیم این سیاستها سیاستهای متحجری نیست، بسته نیست که اگر چنانچه یک فکر جدید، یک طرح جدید، راه نویی در دنیا به‌وجود آمد، نتواند آن را در خودش هضم کند، به‌هیچ‌وجه این‌جور نیست؛ قابل انعطاف است، میتواند تکمیل بشود، میتواند توسعه پیدا کند، لکن خط مستقیم آن تغییر پیدا نخواهد کرد.۱۳۹۲/۱۲/۲۰ بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ایرانِ با این سابقه‌ فرهنگی، با این عظمت، با این‌همه دانشمند، با این فلسفه، با این معارف عظیم بشری در این کشور، تبدیل شده بود به یک جامعه‌ی دنباله‌رو غرب و بدون هویّت. هدف انقلاب تغییر این وضعیّت بود که جامعه را تبدیل کند به یک جامعه‌ باهویّت، دارای استقلال، دارای اصالت، دارای خلّاقیّت، دارای حرف نو؛ این انقلاب اسلامی، یک چنین تحوّلی بود که امام بزرگوار به کمک مردم، این انقلاب را به پیروزی رساند.۱۳۹۶/۰۳/۱۴ بیانات در مراسم بیست و هشتمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (رحمه‌الله) ✅ عزیزانی که با چشم انداز تمدّنی به مسائل و تحوّلات دنیا می نگرند، می دانند که انقلاب اسلامی، گرچه در ایران عزیزمان شکل گرفته است، امّا حرف و سخن تازه ای برای همه جهانیان دارد. به یاری خدا قصد داریم با همکاری و همفکری هم، این حرف نو را در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، معنوی و امثال آن به دنیا منتشر کنیم، همانگونه که مکاتب دیگر در دنیا برای خود این حق را قائل هستند که سخن خود را نشر بدهند. به نظر می رسد این روزها که با شهادت حاج قاسم سلیمانی (رضوان الله تعالی علیه) و رحلت آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه) قرین است، برای شروع این کار مناسبت هم داشته باشد. بدین منظور، نیاز داریم تا همه در این فرایند همکاری داشته باشیم. از تولید محتوا (محتوا می تواند به صورت مستقیم توسط خود شما و از اندیشه های خودتان تولید شود یا از اندیشمندان منتخب و مورد تأیید گزینش شود)، تا تدوین فیلم، تا ترجمه مطالب به زبان های مختلف (از جمله انگلیسی و عربی)، و مدیریت صفحات و امثال آن لطفا با مشارکت در نظرسنجی زیر، قالب احتمالی همکاری خود را با این کار (که ان شاء الله امیدواریم هر چه زودتر آغاز شود) اعلام نمایید تا یک برآورد نسبی اولیه از فرایند اجرایی آن داشته باشیم :👇 https://EitaaBot.ir/poll/0efy این یک حرکت خودجوش و مردمی است و با مدیریت و همکاری جمعی همه ما ان شاءالله میسّر خواهد شد‌. ان شاءالله خداوند کمک کند تا در نیّت های خود خلوص داشته باشیم و بتوانیم حرکت مجاهدانه مفیدی را با هم پیش ببریم. لطفا این پیام را در گروه ها و کانال های مرتبط ارسال کنید تا به یاری خدا و با همکاری یکدیگر بتوانیم در این زمینه اقداماتی مشترک و سازمان دهی شده را آغاز کنیم. https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پوشش من نمایانگر هویت من است https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🎯 روان‌شناسی به‌مثابۀ ایدئولوژی انقلابی — حالا هرجا که نگاه کنید، از کسب‌و‌کارها تا مدرسه و اداره و خانواده، حضور روان‌شناسی محسوس است... آنچه باعث می‌شود چیزی که من «ایدئولوژی مراقبت»‌ می‌نامم ایدئولوژی باشد در ذاتِ روان‌درمانی نیست، بلکه در این واقعیت است که اندیشه‌های درمانی به مردمِ امروز آمریکا نوعی جهان‌بینی داده و ازاین‌رو فحوای اخلاقی به خود گرفته‌ است. اینکه متخصصان مراقبت از روان‌درمانی در معالجۀ فوبیا و حملۀ پانیک بهره می‌گیرند یک چیز است؛ و اینکه از نظریه‌های درمانی برای ایجاد نوعی جامعه‌شناسی روزمرۀ عملی استفاده می‌کنند تا مردم با آن تصویری از طرز کار دنیای اطراف به دست آورند بحث دیگری است... 📍تا چند دهۀ قبل، وقتی کسی تاب و توان روحی‌اش را از دست می‌داد، به دامان دوستان یا خانواده‌اش پناه می‌برد و با آن‌ها درددل می‌کرد. هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد روزی برسد که آدم‌ها پول بدهند تا دربارۀ مشکلات روحی‌شان با غریبه‌هایی که تاحالا یک‌بار هم آن‌ها را ندیده‌اند صحبت کنند. اما امروز، با ضعیف‌شدنِ شبکه‌های سنتی حمایت اجتماعی، صنعت روان‌درمانی نقش مهمی در زندگی ما بر عهده گرفته است. رونالد دورکین معتقد است این صنعت انقلاب بزرگی را در جامعۀ ما رهبری می‌کند. 🔖 ۶۰۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۳۵ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید👇 https://tarjomaan.com/neveshtar/10347/ پیوند ترجمان در پیام رسان 《بله》: @tarjomaanweb دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از مُحیی: زندگی‌بخش
📝 در پی استقبال و درخواست علاقمندان، دومین نشست علمی توسط هسته درمان معنوی در مرکز مشاوره سماح برگزار می‌گردد. 🔰 عنوان: رویکردهای روان‌درمانی اسلامی 📕سرفصلهای نشست: ۱. معرفی انواع جهت‌گیری‌های روان‌درمانی‌های اسلامی ۲. معرفی برخی از روادرمانی‌های اسلامیِ طراحی شده توسط روان‌شناسان مسلمان غربی ۳. معرفی کلیات مدل نظری خودنظم جویی اسلامی 📆تاریخ برگزاری: پنج‌شنبه، ۱۴۰۱/۱۰/۱۵ 🕕 ساعت 10:00 تا 12:00 🔉 ارائه: حجت‌الاسلام دکتر رفیعی‌هنر، روان‌درمانگر، و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی 🔷 مکان: مکان: شهر مقدس قم، خ صفائیه، مرکز مشاوره سماح خانم‌ها و آقایان_ حضوری و مجازی https://croom.ir/b/px9-qaj-8ru-j0i 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منصور واعظی: 🎥 مقایسه جالبی که در شبکه‌های اجتماعی مکزیک پخش شد ⭕️ تفاوت برخورد با دختر بچه ای که وسط پخش در برنامه زنده می‌آید. کارشناس BBC 👈 عدم توجه به دختر بچه، طرد او و احساس شرم (به ترس و نگرانی خانمی که وارد اتاق می شود و بچه ها را دور می کند دقت کنید) ایران (شیخ قمی) 👈 بغل کردن بچه و برخورد گرم و همراه با پذیرش و دادن آرامش به کودک در پایان نوشته بودند این همان تفاوت فرهنگی ایران و غرب است در برخورد با دیگران. کانال مِه شکن 🇮🇷 @Mehshkan با ایجاد تغییراتی در متن طبیعتا واکنش های لحظه ای افراد در موقعیت ها، با نگرش های کلّی شان پیوندهایی دارد... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از ریحانه
🔰 🔸رهبرانقلاب در دیدار بانوان: در مسئله‌ی زن موضع ما در قبال مدعیان ریاکار غربی موضع مطالبه است / غرب متجدد نسبت مسئله‌ی زن گناهکار و مقصرند و جنایت کردند / با طرح مطالبه و مسائل مربوط به زن، امید این هست که بتوانید روی افکار عمومی غربی‌ها هم اثر بگذارید واقعاً چون واقعاً آنها زنهایشان در رنجند 🔺در مسئله‌ی زن موضع ما در قبال مدعیان ریاکار غربی موضع مطالبه است، موضع دفاع نیست. یک وقتی سالها پیش در دانشگاه دانشجوها از من پرسیدند شما در فلان قضیه چه دفاعی از خودتان دارید؟ گفتم من دفاعی ندارم، من هجومی دارم. در قضیه‌ی زن این‌جوری است، دنیا مقصر است، دنیا که میگویم یعنی همین دنیای غرب و فلسفه‌ی غربی و فرهنگ غربی موجود البته غرب متجدد به قول خودشان مدرنیته غرب تاریخی را من کاری ندارم آن بحث دیگری است، غرب متجدد یعنی همینی که از حدود دویست سال پیش به این طرف در همه‌ی شئون زندگی حرفی ابراز کرده، ما در قبال اینها مطالبه کننده‌ایم اینها نسبت مسئله‌ی زن گناهکارند، مقصرند، جداً، ضربه زدند، جنایت کردند. 🔺بنابراین صحبتهایی که ما میکنیم جنبه‌ی دفاع ندارد، جنبه‌ی بیان نظر و عقیده‌ی اسلامی است، موضع اسلامی است. حتی من امیدوارم که اگر این مطالبی که درباره‌ی مسئله‌ی زن، موضوع زن مطرح میکنیم و شماها بحمدالله می‌بینم که مسلطید به این مسائل یا خانمهایی که صحبت کردند و کاملاً مسلطند، امثال شماها اینها را تکرار بکنید، بیان کنید، امید این هست که بتوانید روی افکار عمومی غربی‌ها هم اثر بگذارید واقعاً چون واقعاً آنها زنهایشان در رنجند. جامعه‌ی زن غربی امروز در یک رنج ناخودآگاه در مواردی و آگاه در یک موارد دیگری است، روی آنها هم ممکن است اثر بگذارد.‌ 📌دیدار جمعی از بانوان منتخب کشور 🗓 ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ 🌱 @Khamenei_Reyhaneh
خود زنان بودند که در مقابل دشمن ایستادگی کردند امید دشمن در اغتشاشات اخیر این بود که زنانی که حجاب نیمه‌کاره دارند اما خود خانمها زدند در دهان دشمن. حجاب یک ضرورت شرعی است. شریعت است. یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد این را همه باید بدانند. اینکه حالا خدشه و شبهه کنند که آیا حجاب هست؟ لازم است؟ هیچ جای خدشه و شبهه ندارد. یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود. منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند اینها را نباید متهم کرد به بی‌دینی و ضدانقلابی، نه. من قبلاً هم گفتم یک وقتی در سفری از سفرهای شهرستانی، استانی که میرفتم در جمع علما گفتم این را، علمای آنجا جمع بودند. گفتم چرا بعضی از شما متهم میکنید گاهی این خانمی را که حالا مثلاً فرض کن یک مقداری موهایش بیرون است یا به تعبیر رایج بدحجاب است که حالا باید گفت ضعیف‌الحجاب، حجابش ضعیف است. چرا متهم میکنید؟! اینها کسانی هستند که وقتی بنده وارد این شهر شدم و جمعیت آمدند استقبال، شاید یک سوم جمعیت اقلاً این جور خانم‌ها هستند دارند اشک میریزند، نمی‌شود گفت این ضدانقلاب است. مثلاً فرض کنید که فلان مراسم دینی یا فلان مراسم انقلابی شرکت میکند. اینها بچه‌های خودمان‌اند، دخترهای خودمان‌اند.‌ در مراسم ماه رمضان در شب‌های احیا عکس‌هایش را برای من می‌آورند، با ریخت‌های مختلف قواره‌های مختلف، زنها اشک میریزند. من حسرت میخورم به آن جور اشک ریختن. میگویم ای کاش من هم میتوانستم این جور مثل این دختر مثل این زن جوان اشک بریزم. این را چه طور میشود متهمش کرد؟! بله کار درستی نیست، بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست اما این موجب نمی‌شود که ما این را از حوزه‌ی دین و انقلاب و اینها خارج بکنیم خارج بدانیم، چرا؟ خب البته همه‌ی ما یک نقص‌هایی داریم باید نقص‌ها را برطرف کنیم هر چه میتوانیم برطرف کنیم بهتر است. در این قضایای اخیر خب دیدید دیگر، علیه حجاب و اینها خیلی کار شد. چه کسی ایستادگی کرد در مقابل این تلاشها و فراخوانها؟ خود زنها. زنها ایستادگی کردند. آنها امیدشان به همین زنهایی بود که شما بهشان میگویید بدحجاب. امیدشان به اینها بود. امیدشان این بود که همینهایی که حالا حجاب نیمه‌کاره دارند، به کلی کشف حجاب کنند؛ نکردند. یعنی زدند تو دهن آن تبلیغ‌کننده و فراخوان فرستنده.‌ دیدار رهبری با جمعی از بانوان منتخب کشور ۱۴/۱۰/۱۴۰۱ https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=51647 https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
سرازیری سقوط لذاست که امروز شما نگاه میکنید در محیط غرب، تجارت جنسی هست، برده‌داری جنسی هست، شکستن همه‌ی حد و مرزهای اخلاقی و انسانی هست، عرفی کردن و قانونی کردن چیزهایی که در همه‌ی ادیان حرام است هست؛ این هم‌جنس‌بازی و این حرفها اینها مربوط به اسلام فقط نیست در همه‌ی ادیان اینها جزو محرّمات کبیره است. اینها را قانونی میکنند اصلاً خجالت هم نمیکشند واقعاً رهبر انقلاب وضعیت خانواده در غرب را متلاشی خواندند و افزودند: این خطر، صدای اعتراض متفکران خیرخواه و مصلح غربی را نیز بلند کرده است اما سرازیری فروپاشی تدریجی خانواده در غرب به قدری تند است که امکان توقف یا اصلاح آن وجود ندارد. ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ پانوشت: جوامع دیگر، و به ویژه جامعه ما، برای دچار نشدن به سرنوشت امروز غرب در این زمینه، به جد باید روشنگری و تلاش جمعی داشته باشند... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش زن در خانواده «أكْثَرُ اَلْخَيْرِ فِي اَلنِّسَاءِ» من لایحضر الفقیه، جلد ۳، ص ۳۸۵ ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ اینگونه سخنان از زبان رهبری، سالهاست دارد مطرح می شود... آیا گوش شنوایی هست؟ د‌کتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
2138316546_1113671085_230106_184754.pdf
214.4K
نامه گروهي از استادان زن روانشناسي و مشاوره ايران به رئيس APA متن فارسي نامه هم در ادامه ارسال مي شود. https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231