eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
590 ویدیو
121 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علیرضا زادبر
من نظامی نیستم. الان داده‌های دقیقی هم ندارم! کیفیت حمله، نوع تاکتیک دشمن میزان نفوذ، میزان اثرگذاری! این بخش را باید کارشناسان نظامی تحلیل کنند. نباید هم انتظار داشت در صحنه جنگ مقامات نظامی بصورت شفاف دم به دقیقه مقابل دوربین باشند و به مردم گزارش لحظه به لحظه دهند. آن وظیفه روابط عمومی ها یا سخنگوهاست. من به حمله نظامی دیشب، از بُعد جامعه شناختی نگاه میکنم. پرسشم این است: چرا جامعه وحشت زده نشد! چرا وحشت عمومی جامعه ایرانی را فرانگرفت؟ لااقل برای ۲۴ ساعت مدارس تعطیل می‌شد! یا اولیا فرزندان‌شان را به مدرسه نمی فرستاند! بازار چند ساعت تعطیل می‌شد! ما برخلاف صهیونیست ها شبکه ای از پناهگاه نداریم، سیستم هشدار عمومی نداریم. هنگام حمله موشکی به گوشی های ما پیام هشدار فرستاده نمیشود. صدای پدافند مهیب بود، ترس لحظه ای شکل گرفت اما به ناامنی روانی و وحشتی که امور جامعه را مختل کند ختم نشد، جالب اینکه باز بخشی از جامعه ایرانی دست به لطیفه سازی زد و مردم هم به فروشگاه‌ها حمله نکردند! حتی صبح زود پارک های سطح شهر پر بود از مردمی که مشغول ورزش بودند! این رفتار شجاعانه مردم ایران قابل مطالعه است. بقول خودشان چهارمین ارتش جهان با پشتوانه آمریکا، انگلیس و سایر قدرتها به ایران حمله کرده است! به نظرم چند موضوع مهم را باید پیش کشید: ۱. روحیه مقاومت ملی ایرانیان ۲. تجربه هشت سال جنگ تحمیلی ۳. اعتماد به قدرت نیروهای نظامی کشور ۴.اعتماد به فرماندهی و شجاعت رهبر هر کدام از این موارد در اینکه جامعه در لحظه بحرانی از خود رفتاری شجاعانه بروز دهد موثر است. با رفتار جامعه صهیونیستی مقایسه کنید‌. در سال‌های اخیر بسیاری تلاش نموده اند جامعه ایرانی را جامعه ناآماده برای دفاع معرفی کند. باید به این رفتار مردم بیشتر پرداخت. https://eitaa.com/Politicalhistory
📩 رهبر انقلاب: هرچه به ذهن میرسد را نباید در فضای مجازی منتشر کرد / تأثیر برداشت‌ها و تحلیل‌های غلط بر روحیه مردم باید مورد توجه قرار گیرد 🔹️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار خانواده‌های شهدای امنیت: ✏️ کسانی که با فضای مجازی ارتباط دارند به این نکات توجه کنند همه‌چیز را در فضای مجازی نبایستی منتشر کرد. هرچه به ذهن انسان میرسد. ملاحظه کنید اثرش چیست، ببینید روی فکر مردم، روی روحیه‌ی مردم چه تأثیری میگذارد. ✏️ آن کسانی هم که درباره‌ی فضای مجازی که حالا مکرّر اسمش آورده میشود و بحث میشود و اینها میخواهند تصمیم‌سازی کنند و تصمیم‌گیری کنند به این بُعد قضیه توجه کنند، توجه کنند که چطور ممکن است در فضای مجازی یک تحلیل غلط، یک خبر غلط، یک برداشت غلط از یک مسئله مردم را دچار اضطراب کند، دچار تردید کند، دچار ترس کند. ۱۴۰۳/۸/۶ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
؟ این شاید یکی از اصلی‌ترین تفاوت نگاه فروید و دیدگاه اسلام به روان آدمی است! هر دو در پی کاوش‌اند امّا این کجا و آن کجا؟ این یکی در پی تحلیل و کاوش است تا به هر آنچه شر و بدی (پرخاشگری و امیال جنسی منع شده‌ی ذاتی او که در نوع تعامل والدین و محیط با او، تولید پریشانی کرده و اکنون از هشیاری او مخفی شده) دست یافته؛ شاید با فنونی بتواند فرد را وادار کند تا انگشت در حلق روان خود کرده؛ همه آنها را بالا آورده و حالش مقداری خوب شود؛ چون معتقد به تحقق و تلنبار همه اینها در لایه های پنهان روان آدمی بوده؛ روابط والد-فرزند را تولیدگر این پریشانی‌ها دانسته، نقش فرزند را کم‌رنگ؛ صرفا لذت‌خواه، و گریزان از تنش دانسته؛ و نقش والد و محیط را پررنگ، عموما آسیب‌زا، و تنش‌زا دیده است. در این اتمسفر ترسیم شده، همه در پی خواسته خویش‌اند؛ فرزند به نحوی و والد به نحوی دیگر؛ و محصول کنار آمدن یا نیامدن طرفین هم میشود تثبیت در یک دوره یا شکل‌گیری یک عقده که هر دوی آنها زمینه آسیب بعدی‌اند. راست می‌گوید فروید؛ در چنان فضا و فرهنگی که پدری می‌زیید که او هم همین پیچیده‌گی‌های روانی «دوره» و «عقده» را تجربه کرده؛ محصولی جز فرزندی در این عقده و در آن دوره نخواهد داشت! امّا وآن دیگری در پی دست‌یابی به عالی‌ترین ظرفیت‌ها جهت رشد و تعالی انسان است، چون معتقد است بنای خداوند؛ خلق موجود شریر (والد یا ولد) نبوده؛ و هر چند دنیای ناهشیار را با تبیین خود پذیرفته؛ امّا بر این باور است که والدِ ذاتا غیرشریر؛ سازنده ولد شریر نخواهد بود؛ و روابط والد-فرزندیِ مبتنی بر خیر و کرامت، سبب‌ساز ولد شر نخواهد شد؛ و هر چند گرایش به شر را پذیرفته و امکان قدرت گرفتن آن را انکار نکرده؛ امّا معتقد است فطرت الهیِ جاری در کل دوران کودکی تا بزرگسالی نخواهد گذاشت در دنیای روانی، گرایش‌های شر بر خیر غلبه کنند؛ مگر اینکه شیاطینی از نوع جن یا انس (همچون یک والد جهل‌ورز یا یک محیط جهل‌ورز) از کودکی گرایشهای نفسانی آدمی را فعال کرده؛ او را مدام در جریان جهل‌ورزی انداخته باشد. امّا قدرت عقل‌ورزی او توان مدیریت رفتارهای جاهلانه او را خواهد داشت. شاید به ظاهر شباهتی در عملکرد این دو رویکرد وجود داشته باشد؛ امّا مفاهیمی چون «خیر»، «شر»، «فطرت»، «نفس»، «جهل»، «عقل» و بالاتر «خداوند» اشاره‌گر به یک معنای بالاتر است؛ و آن تعالی است؛ او انسان را یک حیوان تکامل یافته نمی‌بیند؛ او، او را مخلوق خداوندی می‌داند که از خلقتش؛ حضورش در دنیا، انتخابهایش؛ و رفتنش هدفی متعالی در میان بوده؛ فرق است انسان را «زیستی» ببینیم یا «متألّه: خدایی‌پذیر»! در تمام شناخت‌ها؛ موضع‌گیری‌ها، و رفتارهایمان متفاوت عمل خواهیم کرد و تحویل‌دهنده محصولی متفاوت! آن یکی در پی «تحلیل»روان است از نوع مرضی؛ وان یکی در پی «تجلیل» روان است از نوع هرَسی (هرس کردن) او تحلیل می‌کند تا به لذت برسد؛ این تجلیل می‌کند تا به عزت برسد او تحلیل‌گر روان آسیب دیده است وان تجلیل‌گر نفس کرامت یافته است او غرایز را می یابد تا آرامشان کند؛ این نیازها را می یابد تا آماده حرکتشان کند. آن خروج ذلت به لذت است و این حرکت از ذلت به عزت! تلاش آن، خارج شدن از لئامت است؛ و هدف این سوق دادن به کرامت! او انسان را «زیستی» می‌خواهد و این انسان را «متألّه» می‌بیند این تحلیل می‌کند وان تجلیل؛ تا کدام را آخرین هدف حرکت خود قرار دهیم؟ 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
چه خوش بی‌ مهربانی هر دو سر بی.....که یکسر مهربانی دردسر بی!حفظ کرامت در روابط بین فردی امام علی علیه السلام: زُهْدُكَ فِي رَاغِبٍ فِيكَ نُقْصَانُ حَظٍّ، وَرَغْبَتُكَ فِي زَاهِدٍ فِيكَ ذُلُّ نَفْسٍ (نهج البلاغه، حکمت ۴۵۱). امام عليه السلام فرمود: اظهار بى‌ميلى به كسى كه به تو علاقه‌مند است سبب كاستى بهره تو در دوستى اوست و اظهار ميل به كسى كه به تو بى‌اعتناست سبب خوارى تو خواهد بود. امام (عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه درباره دو موضوع هشدار مى دهد، مى فرمايد: «اظهار بى ميلى به كسى كه به تو علاقه مند است سبب كاستى بهره تو در دوستى او است و اظهار ميل تو به كسى كه به تو بى اعتناست سبب خوارى تو خواهد شد»؛ (زُهْدُكَ فِي رَاغِب فِيكَ نُقْصَانُ حَظٍّ، وَ رَغْبَتُكَ فِي زَاهِد فِيكَ ذُلُّ نَفْس). اين يك واقعيت مسلم است كه اگر انسانى به ما اظهار محبت كند و ما به او بى اعتنايى كنيم خود را از دوستى و محبت و كمك هاى احتمالى او در مشكلات محروم ساخته ايم و به اين ترتيب بهره كمى برده ايم. انسان عاقل و هشيار كسى است كه دست هاى افراد لايقى را كه به عنوان دوستى به سوى او دراز مى شود بفشارد و روزبه روز بر دوستان خود بيفزايد چراكه مشكلات زندگى به قدرى زياد است كه انسان به تنهايى از عهده حل آن ها برنمى آيد ولى اگر دوستان فراوانى داشته باشد آن ها مى توانند به حل مشكلات او كمك كنند و اين جاست كه در ضرب المثل گفته اند: هزار دوست كم است و يك دشمن بسيار. به عكس، هرگاه كسى به انسان بى اعتنا باشد و انسان به او اظهار تمايل كند خود را خوار و بى مقدار كرده است. ضرب المثلى در فارسى هست كه مى گويند: براى كسى بمير كه براى تو تب كند. ولى آن كس كه محبتى ندارد و دست دوستى دراز نمى كند و احساسى در او وجود ندارد، به سراغ او رفتن اشتباه و خطاست. در حكمت دوازدهم نيز نكته اى شبيه همين نكته حكيمانه وجود داشت آن جا كه مى فرمود: «أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الاِْخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ; عاجزترين مردم كسى است كه نتواند براى خود دوستى انتخاب كند و از او عاجزتر كسى است كه دوستانى را كه به دست آورده است از دست بدهد». امام صادق (عليه السلام) در حديثى مى فرمايد: «مَنْ أَكْرَمَكَ فَأَكْرِمْهُ وَ مَنِ اسْتَخَفَّ بِكَ فَأَكْرِمْ نَفْسَكَ عَنْهُ؛ كسى كه تو را گرامى مى دارد گرامى اش بدار و كسى كه تو را سبك مى سازد خود را از او دور ساز».[ بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۱۶۷]. منبع: پیام امام امیرالمؤمنین علیه السلام؛ آیت الله مکارم شیرازی دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از مدرسه شمع
برای فاطمیه شمعی روشن کنید! با کمک بهترین استادان کشور در مسـیر تبیینِ مقاومت جهاد کنیـد! ▫️آموزش‌های کاربردی و ▫️پاســـخ به شبهـات روز مقــاومت ▫️ارتباط و تعامل با اساتید مطرح 🔖گواهی مورد تایید سازمان تبلیغات اسلامی اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در «مدرسهٔ شمع»👇 https://eitaa.com/joinchat/2184446670Cbffbff23ec
💠 همایش بزرگ روانشناسی اسلامی روز شنبه ۵ آبان با استقبال کم نظیر روانشناسان و مشاوران اسلامی برگزار گردید. 🔻معرفی دست اندرکاران همایش بزرگ روانشناسی اسلامی: ✅ اعضاء کمیته برگزاری همایش: حجج اسلام دکتر هادی، دکتر جدیری، دکتر عباسی آغوی، دکتر جراح زاده، دکتر مصلحی، دکتر حیدری، استاد مهاجری، استاد احمدی، استاد یوسف زاده ✅ دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر عباسی آغوی ✅ دبیر اجرایی: حجت الاسلام یوسف زاده ✅ تیم اجرایی: حجج اسلام باقری، دیانی، رستمی، طالشی، وثاقتی، مومنی زاده، محمدی درودی، امیری، فروتن، طهماسب پور و خانم‌های محترم صفری، زهد، ذوالفقاری، باقری، بهاروندی و حسین زاده و... ✅ با همکاری معاونت تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم و مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی روانشناسی و مشاوره اسلامی و مراکز مشاوره اسلامی جهت دریافت محتواهای مرتبط با همایش، به کانال انجمن روانشناسی اسلامی در پیام رسان ایتا مراجعه نمائید 👇 https://eitaa.com/islamicpa دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ننگ ابدی برای تفکر حاکم بر یک خاندان موقتی که زمانی بر ایران بزرگ حکومت می‌کرد! تحلیلی مختصر از وضعیت حاکم بر جهان امروز به بیان سبک‌های رفتاری مرسوم در روانشناسی جریان اصلی! در شرایط عجیب حاکم بر منطقه و جهان، و در حالی‌که رژیم غاصب صهیونیستی فجیع‌ترین جنایات ممکن را علیه مردم بی پناه غزه و لبنان، علی‌الخصوص زنان و کودکان معصوم، انجام می‌دهد، رفتار برخی جلب توجه می‌کند. در دروس روانشناسی، درباره سبک‌های رفتاری سلطه گر، سلطه پذیر، و جرأتمند مطالب فراوانی مورد بحث قرار گرفته است. اما گویی برخی با قبول سلطه پذیری، راه را بر سلطه گری ظالمان هموار کرده و قصد دارند دیگران را نیز به سمت درماندگی آموخته شده بکشانند. جالب است که از جرأت مندی شجاعان در دفاع از حقوق بدیهی خود نیز نه چندان حمایتی نمی‌کنند، بلکه حمایت بزدلانه از متجاوز را آشکار می‌کنند. این حقیقتا یک ننگ ابدی است... در دو ویدئوی پیوست شده، می‌توان رگه‌های غیرت ملی را در صحبت های یک افسر اسبق گارد شاهنشاهی و حتی یک تحلیل‌گر خارجی دید (وی با اشاره به یاوه گویی های اخیر نخست وزیر انگلیس، از او می‌خواهد تا درباره پاسخ دادن یا ندادن ایران حرفی نزند که سنگین تر است!)؛ بله اگر بحث بر سر غیرت ملی هم باشد، اثری از آن در فردی که خود را شاهزاده می‌نامد دیده نمی‌شود... ✅ درود بر پدران و مادران ما و بر همه فرزندان غیور ایران سرافراز که ملت ما را از ننگ حکومت ذلیلانه امثال پهلوی نجات و عبور دادند و به عزت ابدی انقلاب اسلامی پیوند زدند... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش و پرورش استعماری شما دیدید که در این مدتی که دانشگاههای ما دست نااهلها بود، تعلیمات، تعلیماتی بود که جوان وقتی از آنجا با این تعلیمات بیرون می‌آمد غربزده بود. حتماً باید پیوسته به غرب باشد، پیوسته به خارج باشد. آموزش این طور بود؛ نه آن هم یک آموزش صحیح، یک حدودی داشت. دانشگاههای استعماری یک حدودی دارد در تعلیمات. نمی‌گذارند که جوانهای ما تعلیم صحیح ببینند، درست تحصیل بکنند. تا یک حدودی اینها را آموزش می‌دهند. جوانهای ما که خارج هم می‌روند، این طور نیست که وقتی خارج رفتند همدوش جوانهای انگلستان و امریکا تحصیل بکنند، و همان طور که آنها تحصیل کردند به اینها هم همان طور آموزش بدهند. آنجا هم آموزش، برای ممالک استعماری؛ پرورش هم، پرورش برای مملکت استعماری. و لهذا از پرورششان و از آموزششان امثال «شریف امامی» ها بیرون می‌آید و امثال «نصیری» ها. منبع: صحیفه امام خمینی (رضوان‌الله تعالی علیه)، جلد ۱۲، ص ۴۹۳. پانوشت: به مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان ماه و همچنین وقایع اخیری که نظام سلطه گر برای جهانیان پیش آورده است، ان شاءالله در چند ارسال، پیرامون و نقش والدین و معلمان و نظام آموزش و پرورش در این موضوع مهم مطالبی ارائه خواهیم کرد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تربیت استعمارپذیر بر پایه «نمی توانید» است آقای دکتر اهری قرصی را برای بیماری زخم اثنا عشر تهیه کرده بود که اگر می خوردند، ظرف پانزده روز خوب می‌شدند. در آن زمان در تمام دنیا بیماری اثنا عشر را «مهار» می کردند نه اینکه درمان کنند. اطباء بیماریهایی را که نمی توانند حل کنند، کنترل میکنند؛ مثل بیماری دیابت. ایشان زخم اثنا عشر را به جای کنترل، علاج می کرد. من بسیار دیده بودم که این قرص را پانزده روز خورده بودند و خوب شده بودند. روش غرب برای خودش استعمارگر پرور است و برای کشورهای اسلامی، استعمارپذیر پرور. 👈 یعنی ما دو نوع استعمار داریم: استعمار فاعلی و استعمار انفعالی. نسخه غرب برای کشورهای اسلامی، «نمی‌توانیم» و نمی‌شود است. اطبای ما چون بر اساس روش غرب تربیت شده بودند، باور نمی کردند که همه دنیا برای کنترل زخم اثنا عشر، عصب واگ و ترشح آن را با «رانیتیدین» و سایمتیدین مهار میکند و در ایران، کسی حرف از درمان قطعی این بیماری می زند. لذا با اینکه طبیب بود و از دانشگاه تهران مدرک طبابت داشت آزمایشگاه او را تعطیل کردند و همه قرصها و داروهایش را منهدم کردند و خود او را هم به زندان بردند. در مرخصی که گرفته بود پیش من آمد و گفت: اطباء معتقدند که علت زخم اثنا عشر، ترشحات عصب واگ است و آن را با «رانیتیدین» و «سایمتیدین» مهار می کنند؛ اما من به این نتیجه رسیدم که این بیماری باکتری دارد و وقتی ضدش را ساختم این باکتری کشته شد و زخم برطرف شد. این را می گفت و اشک می ریخت؛ اما به او مجوز ندادند و دق کرد و مُرد. من هم زخم اثنا عشر داشتم و آقای دکتر ملک زاده که مدتی وزیر بهداشت بود، من را مداوا می کرد. دکتر ملک زاده یک روز به من گفت: آقای حائری بشارت! گفتم: چه شده؟ گفت: در آمریکا کشف کرده اند که علت زخم اثنا عشر، باکتری است. لذا ضدش را ساخته اند و یازده روزه خوب میشود. گفتم دکتر .... گفت: منظورتان دکتر اهری است؟ گفتم: پس چه؟ طبیب ما که این را کشف میکند، شیاد می شود و به زندان می افتد و داروهایش را منهدم میکنند و آزمایشهای او را از بین می برند؛ اما اگر غربی ها بعداً به همین نتیجه برسند، از آنها می پذیرند. یک بچه خردسالی هنوز نمی توانست راه برود و لیوان آبی هم سر سفره بود. خودش را به سفره نزدیک کرد. ما در این شرایط یا روی دست بچه می زنیم یا بچه را بر می داریم و می گوییم روی خودش آب میریزد. این کار یعنی تو نمی فهمی، تو نمی توانی. خیال می کنیم که بچه نمی فهمد. منبع: آیت الله حائری شیرازی؛ راه رشد، جلد دوم، صص ۷۵_۷۴. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نظام تربیتی که فرزند را مطیع محض می‌خواهد طاغوتی است! 👈 آیا حرف شنویِ صرف، معیار مناسبی برای تربیت است؟! گاهی انسان مثلاً حرف خلافی میگوید و یک بچه اش این خلاف را توجیه میکند و بچه دیگر می گوید: نمیتوانم بگویم درست است. انسان به نظرش می آید که اولی حرف شنو و مطیع است و دومی تمرد کرده است. اصلا ما یک معیاری در خانه میگذاریم به اسم حرف شنوی. نمی گوییم راست گویی یا واقع نگری. این حرف شنوی یعنی چه؟ یعنی من از شما می خواهم که هر چه گفتم بگویی چشم؛ درست بود یا غلط به تو ربطی ندارد. اگر این طور باشد، معنایش این است که بچه از حالا عادت بکند که خودش را با قدرت مافوق تطبیق بدهد. خب اصل حکومت شاهنشاهی یعنی همین؛ تربیت طاغوتی یعنی همین؛ استعمار یعنی همین... پیچ و مهره های نظام طاغوتی یعنی کسانی که قدرت را پرستش کنند و اگر قدرت چیزی را پسندید، آن را بپسندند و اگر چیزی را رد کرد، آن را رد کنند. نظام طاغوتی نظامی است که در آن ضعیف خودش را با قوی تطبیق می دهد و قوی عقیده اش این است که وظیفه ضعیف این است که خودش را با من تطبیق بدهد و من هم نسبت به بزرگ تر از خودم ضعیف هستم و باید خودم را با او تطبیق بدهم. بر این اساس اگر پدرو مادرها بخواهند بچه ای را تربیت کنند که فردا در نظام طاغوتی لق نزند و در حکم دادن به زیر دست تردید نکند و در اجرای دستور مافوق شک نداشته باشد، تربیتشان چطور باید باشد؟ باید به بچه بگویند ببین در چه قدرتی هستی و قدرت مافوق و زیر دستت کیست. از زیر دستت توقعی جز اطاعت بی چون و چرا نداشته باش و در برابر بالا دستت هم وظیفه ای جز اطاعت بی چون و چرا نداری این میشود اعتدال طاغوتی این. می شود یک انسان سالم در نظام طاغوت... این مطلب را در ذهن او جا می اندازند که باید از ما فوقت تبعیت کنی. پس این روش تربیت طاغوت است که انسان بگوید: 《هرچه من گفتم بچه باید بگوید چشم ولو با فطرت خودش درک کند که این کار اشتباه است》. این روش تربیت طاغوت است که آن بچه ای که به بابا می گوید: 《این حرف تو برای من روشن نیست》 متمرد نامیده شود و آن بچه ای که میگوید 《بابا درست میگوید》 باهوش تلقی شود! منبع: آیت‌الله حائری شیرازی؛ راه رشد، جلد دوم، صص ۸۱_۷۹، با تلخیص دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از باور
. 🔺علی(ع) و فاطمه(س) چه کار کرده بودند که زینب(س) این‌گونه از آب درآمد و حسین(ع) آن‌گونه؟ 🔻اولین اثری که بر اولاد خودشان گذاشتند، این بود که اولاد خود را «نترساندند»، بچه را با وحشت تربیت نکردند، خانه‌شان خانه‌ی خفقان و وحشت و رعب نبود. بسیاری از پدر و مادرها بچه‌های با استعدادی دارند و تحمل بچه‌ی بااستعداد، مشکل است. لذا این بچه‌ها را از بچگی مرعوب می‌کنند... 🔺اصل تربیتی دیگر علی(ع) و فاطمه(س)، «حرمت و احترام»، عجیبی بود که برای فرزندانشان قائل بودند... 🔻اصل سومی که علی(ع) و فاطمه(س) در خانه داشتند «محبت بی‌دریغ» بود. بسیاری از پدرها می‌ترسند بچه خودشان را ببوسند. بسیاری از مادرها فرزندانشان را کم می‌بوسند. این غلط است. فاطمه زهرا(س) بچه‌ی خودش را به سینه‌اش می فشرد. رسول‌خدا(ص) در هنگام رحلت، اجازه نداد که این بچه‌ها را از روی سینه‌اش بلند کنند. 🔺این روحیه دادن و محبت کردن است که موجب می‌شود هیچ‌کس نتواند اینها را با هیچ‌چیز بخرد. محبت کردند تا بچه ها قابل «تطمیع» نباشند. نترساندند تا بچه‌ها قابل «تهدید» نباشند. به بچه‌ها شخصیت و حرمت دادند تا «ابهت‌های اجتماعی» و جمعیت‌های انبوه آنها را نگیرد و دچار واهمه نکند. زینب کبری(س) وقتی که در بازار صحبت کرد، دچار واهمه نشد؛ وقتی که در مجلس یزید سخنرانی کرد، دچار واهمه نشد. ✍ ، راه رشد، جلد۲، صفحات ۵۶ و ۵۹. 🌱 1⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
خودکم بینی، محصول تربیت استعماری ببینید! استعمار و شاهنشاهی یک رویه ای بود که به وسیله مبارزات مردم قطع شد؛ اما ریشه آن مانده است. ریشه، ناباوری به خود و خودکم بینی است. این خودکم بینی را از مهد کودک وارد ذهن بچه ها می‌کنند و در دوره دکتری او را به کمال خودکم بینی می‌رسانند. 👈 من به عزیزانی که در امور تربیتی کار می‌کنند عرض میکنم که ما دو نوع تربیت داریم: ❌ تربیتی که خروجی آن خودکم بینی در نهایت علمیت و دکتری است؛ تربیتی که خروجی اش این است که ما در هیچ کاری توانا نیستیم؛ اگر در همه امور پشت سر دیگران حرکت کنیم آن موقع ما به سعادت میرسیم. این روش استعماری است. این بهشت وابستگی و جهنم استقلال است. می‌گویند بریدن از آنها یعنی بریدن از علم، بریدن از توانایی! هر که با فولاد بازو پنجه کرد / ساعد سیمین خود را رنجه کرد (گلستان سعدی) ✅ در مقابل این روش مدیریت و این روش تربیت از مهد کودک تا دکتری دانشگاه، باید مدیریت از درون تعریف شود که اگر علم دیگران را هم می گیرید، به علم خودتان تبدیل کنید. وقتی که مادرها شیر گاو یا گوسفند یا شتر یا چیزهای دیگر را مصرف می کنند و به بچه شیر می دهند، ترکبیات شیری که بچه می خورد به هیچ وجه تابع شیری نیست که آن مادر خورده؛ بلکه تابع مکانیزم خود مادر است؛ علم هم باید این طور باشد. «أعلم النَّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النَّاسِ إلى علمه» (شیخ صدوق، کتاب من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۳۹۵؛ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: داناترین مردم کسی است که دانش مردم را با دانش خود جمع کند.). باید علم دیگران را طوری هضم کند که به صورت علم خودش در بیاید. این روش تربیت روش 《ما می‌توانیم 》، 《برای ما همه کاری ممکن است》، 《ما باید از خودمان دارایی داشته باشیم》، 《ما باید خودمان این مسائل را کشف کنیم》است. منبع: آیت‌الله حائری شیرازی؛ راه رشد، جلد دوم، صص ۸۲_۸۱. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زینب، نماد ظرفیت روحی و عقلی عظیم زن زینب کبریٰ (سلام‌ الله‌ علیها) توانست به همه‌ی تاریخ و همه‌ی جهان نشان بدهد ظرفیّت روحی و عقلی عظیمِ جنس زن را؛ این خیلی مهم است. به کوری چشم آن کسانی که چه در آن زمان، چه در دوره‌ی ما هر کدام به نحوی جنس زن را تحقیر میکردند و می‌کنند، زینب کبریٰ توانست نشان بدهد علوّ مرتبه‌ی زن و عظمت قدرت روحی و عقلانی و معنوی زن را. ... این بزرگوار، زینب کبریٰ (سلام ‌الله‌ علیها)، دو نکته را نشان داد: یک نکته اینکه زن میتواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل؛ دوّم اینکه زن می‌تواند قلّه‌ی بلندی باشد از خردمندی و تدبیر؛ اینها را عملاً زینب کبریٰ (سلام الله علیها) نشان داد؛ نه فقط به آن عدّه‌ای که در کوفه و شام بودند؛ به تاریخ نشان داد، به همه‌ی بشر نشان داد. ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ بیانات رهبری در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما ایرانی ها مردم بزرگی هستیم اشاره آیت‌الله جوادی آملی به تاریخ پرافتخار ایرانیان یکی از گمشده های نسل امروز، برقراری پیوند هویتی با گذشته پرافتخار کشور است. زمینه سازی برای آشنایی با این تاریخ فاخر توسط معلمان، اساتید، مربیان، کنشگران، مسئولان و ... می‌تواند به رشد و کاهش کمک کند. در رشته‌های مختلف تحصیلی، چه در مدرسه و چه در دانشگاه، می‌توان با اقدامات گوناگونی از قبیل نمایش تصاویر افتخارآفرینان قدیمی و معاصر کشور و معرفی خدمات و آثار ایشان در معرض دید دانش آموزان و دانشجویان و بلکه معلمین و اساتید گرانقدر، به ایجاد پیوند هویتی با تاریخ کشور و پرورش و تقویت اعتماد به نفس ملّی کمک کرد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر محمدحسین فلاح برای حضور در برنامه های سه شنبه از شما دعوت میکند: 1⃣ همایش آموزش مهارتهای شادکامی مبتنی بر قران و روایات. 🔸سه شنبه۲۲آبان ساعت۱۵ ساختمان سلطانی،طبقه ی سوم،سالن آمفی تئاتر 2⃣نشست علمی با موضوع چگونگی کاربست روش های تدبر در قران در پژوهش های روانشناسی و تعلیم و تربیت 🔸سه شنبه ۲۲آبان ساعت ۱۸.۳۰،دانشگاه آزادیزد،ساختمان طاهری، طبقه ی دوم، سالن شهید سلیمانی ▶️https://eitaa.com/TTEIAUy 🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 ▶️https://eitaa.com/kowsar_fatemi_yazd
به مناسبت هفته قرآن و عترت در دانشگاه برگزار میشود: 🔸همایش آموزش مهارت های شادکامی مبتنی بر قرآن و روایات به بیان دکتر فاطمه فیاض فوق دکتری روانشناسی سلامت دانشگاه تهران زمان: ۲۲ آبان ساعت ۱۵ 📍مکان دانشگاه آزاد اسلامی یزد ساختمان دکتر سلطانی،سالن آمفی تئاتر طبقه سوم. فرم ثبتنام: https://survey.porsline.ir/s/9b1aiqsj شناسه پاسخگو: @Elhambabaey 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺 https://eitaa.com/kowsar_fatemi_yazd
🔸نشست علمی با موضوع: چگونگی کاربست روش های تدبر در قران در پژوهش های روانشناسی و معرفی فعالیتهای هسته پژوهشی قرآن و روانشناسی دانشگاه تهران 🔹ویژه اساتید روانشناسی و پژوهشگران حوزه ی تعلیم و تربیت با حضور دکتر فاطمه فیاض فوق دکترای روانشناسی سلامت دبیرانجمن ایرانی روانشناسی اسلامی 🔅زمان: سه شنبه ۲۲ آبان، ساعت ۱۸.۳۰ 📍مکان: دانشگاه آزاد، ساختمان اداری طاهری، طبقه دوم، سالن سردار سلیمانی 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 https://eitaa.com/kowsar_fatemi_yazd
💠 دوره تخصصی آشنایی مختصر با اختلالات هویت جنسیتی در ایران 🔹️ اولین روز ( مقدماتی) دوره تخصصی آشنایی مختصر با اختلالات هویت جنسیتی در ایران، توسط دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی با همکاری وزارت کشور و مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه فردوسی مشهد ویژه کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه های وزارت علوم از ساعت ۸ تا ۱۷ مورخ پنجشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۳ به صورت آنلاین و در بستر محیط توسط مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. این دوره با سخنرانی کوتاه دکتر نعیمی معاون امور دانشجویان داخل و سرپرست دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی وزارت علوم، آغاز شد و در ادامه آقایان دکتر مصلحی، دکتر عزیزی، دکتر دهقان، دکتر اصغری نکاح و دکتر ملک به تدریس سرفصل های این دوره پرداختند. سرفصل های دوره: -اهمیت آموزش در حوزه هویت جنسیتی -مبانی، تاریخچه و جریان شناسی تحولات امر جنسی در جهان و ایران -بررسی چارچوبهای فقهی -ملاحظات تربیتی هویت یابی جنسیتی صحیح -ملاکهای هنجار و ناهنجار زیست جنسی مبتنی بر واقعیت و طبیعت -پیامدهای روانی-اجتماعی تنوع جنسیتی -مواجهه تخصصی در تشخیص و تشخیص های افتراقی ممکن برای اختلالات هویت جنسیتی -چالشهای فرهنگی-اجتماعی و قانونی ۲۰۰ نفر از پذیرفته شدگان در آزمون این دوره،در دوره ۳ روزه که به صورت حضوری در دانشگاه فردوسی مشهد و در اواسط فصل زمستان برگزار خواهد شد شرکت خواهند کرد. 📌مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه فردوسی مشهد https://nshn.ir/3a_b1Jm2PJxIG7 🆔️ https://eitaa.com/moshaver_fum 🆔️ https://t.me/moshavereh_fum 🌐 https://moshaver.um.ac.ir/