دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
🔸پیش به سوی جنگیری و جندرمانی! ✍ احمدحسین شریفی هر دم از این باغ بری میرسد تازهتر از تازهتری م
نکاتی مختصر پیرامون مطلب اخیر در ارتباط با جن زدگی و جن گیری
با توجه به پرسشها و ابهاماتی که برای برخی مخاطبان گرامی کانال در رابطه با این ارسال پیش آمده، لازم دانستم نکاتی را عرض کنم:
۱. بهتر است مطالب چالشی از این قبیل، پیش از طرح عمومی، در مجامع تخصصی به بحث گذاشته شوند تا امکان سوءبرداشت مخاطبان عمومی به حداقل ممکن برسد. شاید رسانه های عمومی محل مناسبی برای طرح چنین مباحثی نباشند.
۲. این مطلب هرگز درصدد ردّ امکان تأثیرات گوناگون بر ساختار روانی انسان نیست. البته اینکه تاثیرات مختلف به صورت مستقل یا مستقیم اثرگذاری داشته باشند یا به صورت با واسطه قابل بحث است.
۳. اینکه ممکن است برخی مسائل تحت تأثیر شرایط خاصی ایجاد شوند، غیر از این است که همه مسائل ریشه واحدی دارند.
۴. اینکه برخی تصوّر کنند دینداران علل ماورائی را جانشین علل طبیعی میدانند، تصور ناصوابی است. ممکن است علل و عواملی در عرض هم یا در طول یکدیگر بر موردی اثرگذاری داشته باشند.
۵. قشر محترم روحانیت، به دلیل اثرگذاری بر مردم، باید در خصوص تفکیک خرافات از حقایق پیشگام باشند و بر سخنان و اعمال خود دقّت بسیاری داشته باشند و مراقب سوءبرداشت های احتمالی از سخنان خود باشند و در مواظبت از شأنیت لباس و جایگاه خویش نیز کوشا باشند.
۶. سرتاسر قرآن کریم و سنّت و کلام اهل بیت علیهم السلام دعوت به علم، تفکّر، تدبّر و تعقّل و توحید است. مسائل را باید به صورت چندجانبه تحلیل کرد و از تحلیل های تک بعدی پرهیز نمود. کما اینکه با تأمّل در متون دینی، برای نمونه تبیین مواردی چون افسردگی و اضطراب و حتی ارائه یک نظام تشخیصی جامع مبتنی بر آموزههای اسلامی، دور از دسترس نیست. آنگاه میتوان جایگاه درست عوامل متعدّد را توضیح داد.
۷. ممکن است هر نسخه اصلی، نسخ بدلی هم داشته باشد. این اختصاص به مورد ویژهای ندارد. در پزشکی و روانشناسی و معماری و ... هم یافت میشود. خلاصه اینکه باید بسیار مراقب بود و جلوی دکان سازی های غیرتخصّصی در هر حیطه ای را گرفت.
پیشنهاد میکنم توضیحات علّامه طباطبایی (ره) ذیل آیه کریمه ۲۷۵ بقره در تفسیر شریف المیزان را نیز مطالعه کنید.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
غرب چیست؟! شرق کجاست؟!
📝 پیشنهاد مطالعه👇
۱. از منظر طلوع و غروب حقیقت؛ [میتوان] شرق را مشرق انوار و مطلع نور حقیقت دانست و «غرب» را معادل غروب حقیقت فرض کرد. این تعبیری عرفانی از شرق و غرب است و اساس تمثیل آن همانا طلوع و غروب خورشید در مشرق و مغرب است.
۲. شرق و غرب به تعبیر سهروردی در رساله «قصه غربت الغربیه» در مفهومی نزدیک به تعبیر عرفانی ای که در پیش آمد؛ شرق همان عالم معنا یا عالم ملکوت و حقایق ازلی است و غرب معادل ظلمتکده ماده و غربت سرایی است که روح ملکوتی در آن «غریب» و «زندانی» است. این تعبیر به معنای عرفانی تأویل شرق و غرب نزدیک و یادآور حکایت نیِ نیستان مولوی است و به یک اعتبار، روایتی دیگر از همان تعبیر اوّلی است و یا حداقل اینکه به آن بسیار نزدیک است.
۳. شرق و غرب وجودی انسان که تا حدود زیادی مایه های تعبیر عرفانی را با خود دارد و بر آن اساس، «شرق وجودی انسان» همان قرار گرفتن در ساحت فطرت متعالی و قُرب به حق و همزبانی و همخانگی آدمی در مکان راستین زندگی خود یعنی ساحت قُدس و جدایی انسان از حقیقت روحانی و معنوی خویش و گرفتاری در ساحت ازخودبیگانگی و غریبگی با خودِ متعالی خویش و حق حقیقت است.
۴. شرق و غرب جغرافیایی که معنایی مشخص دارد.
۵. شرق و غرب سیاسی که تعبیر رایج سال های جنگ سرد بوده است و در چارچوب آن «غرب» عبارت بود از اردوگاه کشورهای اروپای غربی و ژاپن و آمریکای شمالی که دارای رژیم های اقتصادی سیاسی سرمایه داری نیمه خصوصی لیبرال و سوسیال دموکراتیک بودند و در مقابل آن ها «شرق» عبارت بود از رژیم های سوسیالیستی اقماری موسوم به «بلوک شرق» و در رأس آن ها «رژیم سوسیالیستی شوروی» که پیروان ایدئولوژی سوسیالیسم مارکسیستی بودند.
۶. شرق و غرب تاریخی فرهنگی؛ در این معنا که با #مدرنیته پیوند دارد و مراحلی در آن طی شده است (تفکر مبتنی بر عقل جزوی منقطع از وحی در یونان قدیم؛ عهد قرون وسطی که حاصل پیوند مابین میراث متافیزیک یونانی با مسیحیت مسخ شده شبه دینی بوده است؛ رنسانس و آغاز مدرنیته بر پایه عقل خودبنیاد نفسانیّت مدار استیلاجو)، بارزترین صفت غرب مدرن [مدرنیته]، بشرانگاری «خودبنیادی نفسانی» یا اومانیسم است. #اومانیسم به معنای این است که تفکر وحیانی و قُدسی نادیده گرفته شود و ساحت نفسانی [ناسوتی] وجود آدمی مستقل از ساحت روحانی او اصالت یابد.
منبع: مبانی نظری غرب مدرن، استاد دکتر شهریار زرشناس
#مدرنیته
#اومانیسم
#غرب
#شرق
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
✅ رویداد تخصصی حجاب از نگاه علم "نگرشی چند رشته ای"
🔴 برگزارکننده: آکادمی اخلاقپژوهی روشمند، انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دفتر هماندیشی استادان دانشگاه با همکاری انجمن ها و مراکز علمی و فرهنگی
☑️ مزایا: بهرهمندی از ایدههای ۱۳۰ استاد داخلی و خارجی/ اعطای گواهینامه معتبر دانشگاهی
📅 زمان: ۲۸ شهریور تا ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲
👈 شناسه ثبت نام: @Ethics_academy (پیامرسان ايتا، بله و تلگرام)
🌐 اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu
📌 جزئیات رويداد: https://eitaa.com/ethicssbu/1035
🚨 لطفا در به اشتراکگذاری این رویداد علمی فرهنگی، سهیم باشید.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
جزئیات رویداد تخصصی «حجاب از نگاه علم».pdf
1.86M
✅ جزئیات رویداد تخصصی حجاب از نگاه علم "نگرشی چند رشته ای"
🔴 برگزارکننده: انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مراکز علمی و فرهنگی
✔️ با حضور ۱۳۰ استاد داخلی و خارجی
📅 زمان: ۲۸ شهریور تا ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲
👈 شناسه ثبت نام: @Ethics_academy (پیامرسان ايتا، بله و تلگرام)
🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
✅ جزئیات رویداد تخصصی حجاب از نگاه علم "نگرشی چند رشته ای" 🔴 برگزارکننده: انجمن علمی معارف اسلامی
ان شاءالله بنده در روز یکشنبه ۱۴ آبان ماه با موضوع نسبت خود شیءانگاری و جنسی سازی دختران با پوشش در خدمت خواهم بود.
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تعبیراتی درباره ی «پاسخ بدی را به نیكی دادن»
✅ در دعای «مكارم الاخلاق» تعبیرات عجیبی هست: خدایا به من توفیق بده آن كسی كه به من فحش می دهد من به او حرف خوب بگویم، آن كسی كه قطع رحم می كند من در مقابلْ صله ی رحم كنم، آن كسی كه پشت سر من بدگویی می كند من پشت سرش خوب بگویم. جمله های زیادی است.
📝 خواجه عبداللّه انصاری هم تعبیر شیرینی دارد، می گوید: بدی را بدی كردن سگساری است (كار سگها هم چنین است. یك سگ، سگ دیگر را گاز می گیرد، او هم گاز می گیرد. اگر كسی به انسان بدی كرد و او هم بدی را با بدی جواب داد، هنری كه كرده كار سگها را انجام داده است. اگر انسان سگی را بزند فوراً برمی گردد و پای او را می گیرد) . خوبی را خوبی كردن، خرخاری است (یعنی اگر كسی به انسان خوبی كند و انسان در مقابل خوبی او خوبی كند خیلی هنر نكرده است. یك الاغ می آید شانه ی الاغ دیگر را با دندانش می خاراند و به او خدمت می كند، او هم فوراً شانه ی این را می خاراند. این مقدار را كه در مقابل خوبی باید خوبی كرد و خوبی را باید با خوبی جواب داد الاغ هم می فهمد) ، امّا بدی را نیكی كردن (در مقابل بدی خوبی كردن) كار خواجه عبداللّه انصاری است.
🍀 قرآن می فرماید: وَ لا یَأْتَلِ اُولُوا الْفَضْلِ مِنْكُمْ وَ السَّعَةِ اَنْ یُؤْتوا اُولِی الْقُرْبی وَ الْمَساكینَ وَ الْمُهاجِرینَ فی سَبیلِ اللّهِ... متمكّنین قسم نخورند كه دیگر از [تهمت زنندگان ] قطع كمك كنند، غیرت دینی شان اینجا به جوش نیاید؛ آنها بدی كردند ولی شما در مقابل بدی باز هم خوبی كنید؛ قسم نخورند كه از كمك مالی به خویشاوندانشان یا مسكینها یا مهاجرینی كه در راه خدا ابتدا مهاجرت كردند [صرف نظر می كنند] به خاطر این كار بدی كه كردند و در این تهمت شركت كردند؛ وَ لْیَعْفوا وَ لْیَصْفَحوا... عفو كنند، گذشت داشته باشند، اَلا تُحِبّونَ اَنْ یَغْفِرَ اللّهُ لَكُمْ... آیا دوست ندارید كه خدا شما را بیامرزد؟ (چه تعبیر عجیبی است!) ای بشرها، از گناه یكدیگر بگذرید، زیرا خودتان گنهكارید و امید دارید خدا از گناهان شما بگذرد، آنچه را كه انتظار دارید خدا درباره ی شما رفتار كند درباره ی بندگان خدا رفتار كنید؛ سخت گیر نباشید، تا ممكن است گنهكاران را از راه خوبی كردن معالجه كنید؛ آنجا كه ممكن نشد، از راه مجازات و سخت گیری [وارد شوید]؛ خداوند آمرزنده و مهربان است، شما هم مهربان و با گذشت باشید.
مجموعه آثار شهید مطهری، ج ۲۶، صص: ۴۳۰_۴۲۹
پانوشت: البته یک حالت دیگر هم هست و آن خوبی را با بدی پاسخ دادن است که نمیدانم چه عنوانی میتوان برایش قرار داد!
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
⏰ جاهلیتِ قدیم در برابر جاهلیتِ معاصر
چندی پیش به این فکر می کردم که بی تردید یکی از دلایل اصلی بعثت انبیا، زدودن جهل از انسان هاست.
قرآن کریم تعبیری دارد که بسیار قابل تأمّل است: جاهلیه الاولی (احزاب، ۳۳): جاهلیت نخستین
آنچه از این تعبیر به ذهن متبادر می شود این است که قاعدتا باید جاهلیت دیگری هم وجود داشته باشد که قرآن کریم سخن از جاهلیت نخستین کرده است.
خب، با این مقدمه باید پرسید این جاهلیت دیگر را کجا می توان رصد کرد؟
با نگاهی به دوران امروز، و با قدری تأمّل می توان دریافت که یکی از مصادیق احتمالی 《جاهلیتِ دیگر》، وضع امروز برخی جوامع است
چند نمونه مصداقی برای روشن تر شدن مطلب:
۱. در جاهلیت نخستین (قدیم) خوردن مشروبات الکلی و شرط بندی و قمار مرسوم بود. تبعات و پیامدهای این بدرفتاری هم بر کسی پوشیده نیست.
✅ قرآن کریم اینگونه رفتارها را پلیدی و از عمل شیطان معرفی کرد (مائده، ۹۰).
🛑 در جاهلیت معاصر، خوردن مشروبات الکلی، و شرط بندی به صورت سازمان یافته و ساختارمند تبلیغ و ترویج می شود.
۲. در جاهلیت قدیم، ربا به عنوان یک رسم جاهلی رواج داشت.
✅ قرآن کریم آمد و ربا را جنگ با خدا خواند (بقره، ۲۸۰_۲۷۸).
🛑 امروز ربا، با فرمول بندی های ریاضی، در بسیاری از بانک ها تئوریزه شده است.
۳. در جاهلیت قدیم، روابط جنسی با افراد همجنس، به ویژه در قوم لوط، رواج پیدا کرده بود.
✅ قرآن کریم، کسانی که با همجنس رابطه جنسی برقرار می کنند را با تعابیر مختلفی از قبیل قوم اسراف کننده (اعراف، ۸۱)، قوم جاهل (نمل، ۵۵)، قوم بد و فاسق (انبیا، ۷۴)، قوم مجرم (ذاریات، ۳۲)، قوم بسته کننده راه فرزندآوری (عنکبوت، ۲۹)، قوم بی اعتنا به آفرینش جنس متفاوت برای آنها (شعرا، ۱۶۶) و ... مورد خطاب قرار داد.
🛑 امروز، روابط با همجنس در قالب آزادی جنسی و حق انتخاب ترویج می شود.
۴. در جاهلیت نخستین، تبرّج (نمایشگری زینتی و جنسی زنان برای مردان نامحرم) در برخی افراد رواج داشت.
✅ قرآن کریم، در آیه ای که تعبیر جاهلیت الاولی هم از قضا در همان آیه به کار رفته است، افراد را از تبرّج منع کرد (احزاب، ۳۳).
🛑 امروز، مردان شهوت ران، شیءانگاری و جنسی سازی دختران و زنان را پشت عناوین «آزادی زن» و «حقوق زن» مطرح می کنند تا «هرزگی و لذت نامحدود جنسی» خود را تئوریزه و [سپس] تسهیل کنند.
۵. در جاهلیت قدیم، کشتن فرزند به بهانه هایی چون اینکه رزق نداریم به بچه بدهیم و نان خور اضافه نمی خواهیم رواج داشت.
✅ قرآن کریم آمد و به مردم گفت: ماییم که به شما و فرزندانتان رزق می رسانیم؛ بچه هایتان را از ترس رزق و روزی نکشید! (اسراء، ۳۱)
🛑 امروز، سقط جنین (به عنوان شکل امروزی فرزندکشی) در قالب هایی چون «حقوق زنان»، «حقوق اقتصادی»، «حق تملک بر بدن» و ... تئوریزه و قبح شکنی شده است.
👈 خواستم بگویم: نگاه به این تکنولوژی ها و پیشرفت های ظاهری دنیا نکنیم. گردانندگان فعلی دنیا، همان طرز تفکر جاهلان قدیم را دارند، فقط لباس عوض کرده اند. درست، مثل اینکه در قدیم اگر کسی سوار بر الاغ می شد و فحش می داد جاهل بود، و امروز اگر سوار پورشه شود و ناسزا بگوید باز هم جاهل است!
✅ بخشی از انسانیت، رهایی از جاهلیت است... جاهلیت دیروز باشد یا امروز. تکنولوژی های پر زرق و برق ابزاری هستند که اگر در خدمت ترویج انسانیت توحیدمحورانه به کار روند ارزشمند تلقی می شود و اگر برای ترویج جهالت به کار روند، جز ضرر چیزی ندارند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
🍀لطفا اگر مطلب را مفید یافتید، انتشار دهید...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🎙#بشنو | جریان شناسی دگرباشی جنسی و تهدیدهای آن برای نظام خانواده
👤 جناب دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
🔻مساله همجنس گرایی امروزه به یکی از مباحث چالش برانگیز در دنیا تبدیل شده است. علاوه بر اینکه باید در خصوص طبیعی بودن یا نبودن آن سخن گفته شود، لازم است در زمینه تاریخچه و سیر بهنجار سازی و ترویج آن توسط جریانات سیاسی و فرهنگی در دنیا بحث و گفتگو شود. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی (استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذرِ یزد) در پنجمین نشست ماهیانه روانشناسی اسلامی که توسط گروه علمی فرهنگی فتح برگزار شده است، این موضوع را بررسی کرده اند.
🔻شنیدن صوت این نشست به پژوهشگران و علاقه مندان به حوزه تربیت جنسی توصیه می شود.
📥 لینک دریافت صوت #نشست:
🌐 fatehan.net/post/220
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید.
➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
23.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا کُشتی ورزش اوّل ایران است؟
همین دو دقیقه و ۲۳ ثانیه برای نمایش دلیل آن کافی است...
توضیح مطلب در ارسال بعد...
#کُشتی
#منش_پهلوانی
#هویت_اسلامی_ایرانی
#امیرحسین_زارع
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
دو دقیقه درس زندگی از پهلوان مرد ایران زمین
این جوان عزیز، امیرحسین زارع، که مقتدرانه طلای سنگین وزن جهان را به خود اختصاص داد، حقیقتا نشان داد که چرا کُشتی ورزش اوّل ایران است.
در تنها دو دقیقه و ۲۳ ثانیه مکالمه، منش پهلوانی و انسانی، اخلاق اسلامی، معرفت و تعقل و ایمان مذهبی را پس از کسب عنوان قهرمانی جهان به همه نشان داد.
چند نکته برداشتی من از این مصاحبه:
۱. ورزشی ورزش ملّی_مذهبی است که هدف آن صرفا سکّوی قهرمانی نباشد. قهرمانی منهای منش پهلوانی، و منهای انتقال هویت مردم کشور چندان حائز اهمّیت نیست.
۲. حتّی پس از برد که بسیاری خود را گم میکنند، میتوان آنقدر خویشتندار بود رقیب شکست خورده را تحقیر نکرد.
۳. در حالی که عمده توجه دنیا و ایران به کشتی دلاورمرد دیگر ما پهلوان حسن یزدانی با دیوید تیلور بود، و بسياری از اصلا کشتی امیرحسین زارع را تماشا نکردند، او بی سر و صدا کار خود را تمام کرد و برای ما افتخارآفرینی کرد.
۳. او میتوانست پس از پرسش خبرنگاران درباره کشتی حسن یزدانی، مثل برخی ورزشکاران کم ظرفیت، بگوید که چرا پس از طلای من، باز هم حواستان به کشتی حسن یزدانی است، اما چنین نکرد و از قهرمان ملّی ما به بهترین شکل یاد کرد.
۴. در حالی که بسیاری از ما در زمانی که به نفعمان نیست، آمادگی داریم قضاوتهای جهتدار انجام دهیم، امیرحسین زارع صحبت درباره اعتراض امریکایی ها به صحنه مشکوک بازی تیلور و حسن یزدانی را هیجانی و شتاب زده انجام نداد. او به زیباترین شکل ممکن، تربیت اسلامی را نشان داد: اوّلا گفت من صحنه را ندیدم و بنابراین نمیتوانم قضاوت کنم؛ ثانیا، به گروه داوری برچسب منفی بی اطلاع نزد و ابراز امیدواری کرد که گروه داوری تصمیم درستی را گرفته باشند. ثالثا، اظهار نظر در موضوع تخصّصی را به اهل آن ارجاع داد.
واقعا حظ بردم... کیف کردم...👌👏
به قول آقای عامل، خداقوت پهلوان... شیر مادر و نان پدر حلالت
احسنت به کادر فنّی فهیم ما، از پژمان درستکار تا همه تلاشگران این عرصه
💐 کُشتی برای ما فقط یک ورزش نیست؛ کُشتی ایرانی نماد اصیل هویت اسلامی ایرانی ماست...
✅ اینها شایستگی دارند که الگوهای جوانان ما باشند... نه امثال... که همه هویت ملی مذهبی خود و میهنشان را حراج میکنند و علیه مردم خود در کشورهای بیگانه به وطن فروشی میپردازند.
✅ درود بر پهلوانان کُشتی ایران اسلامی و تمام ورزشکارانی که (در هر رشته ای که هستند) هویت ما را اینگونه به دنیا نشان میدهند...😍😘❤️💐
ان شاءالله چنین روحیه و منشی که نمایانگر هویت ایرانی اسلامی ما و برگرفته از سیره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و ائمه هُدی است، به تک تک ورزش های ما سرایت پیدا کند...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
#کُشتی
#ایران_اسلامی
#هویت_اسلامی_ایرانی
#منش_پهلوانی
#اخلاق_اسلامی
#تربیت_اسلامی
#امیرحسین_زارع
#حسن_یزدانی
#پژمان_درستکار
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸 نگران #تواناییهای خودتان باشید نه #ناتوانیهایتان! 🔸
👈 در تربیت اولاد، آنچه را که در حد قدرتتان است، انجام بدهید و برای آن قسمتی که خارج از قدرتتان است، اصلاً #نگران_نباشید و کار را به خداوند بسپارید.
گاهی مثلاً شما با برادرتان سر #تخت را میگیرید و در تابستان آن را در حیاط میگذارید. اگر او آدم سالم و قوی و فعالی باشد، شما نگران آن سرِ تخت که او گرفته، نیستید؛ چون میدانید که او چاپک است و قشنگ میتواند ببرد؛ بلکه نگران این طرفی هستید که خودتان گرفتهاید که مبادا پایتان بلغزد و به زمین بخورید. آن سرِ تربیت را خدا گرفته و هر قسمتی که شما نمیتوانید و از عهدهتان خارج است، سهم خداست.
شورِ آن قسمتی را نزنید که خدا گرفته؛ بلکه شورِ آن قسمتی را بزنید که خودتان گرفتهاید. نگران #ناتوانیهای خودتان نباشید؛ بلکه نگران #تواناییهای خودتان باشید. آن چیزی که میتوانید و برایتان ممکن است را اگر نکنید، برایتان خطرناک است؛ اما آن چیزی که نمیتوانید، جزء وظایف شما نیست. اینکه خدای تعالی جزء وظایف شما نگذاشته یعنی چی؟ یعنی آن را جزء وظایف خودش گرفته و خودش عمل میکند: ((لا يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها))
#تربیت_فرزند
#مدرسه
#جامعه
#فضای_مجازی
@haerishirazi
چند درصد از دانش آموزان ما امثال کاظمی آشتیانی را می شناسند و چند درصد امثال رونالدو را؟!
در مورد آموزش و پرورش، یک نکتهی کلّیای وجود دارد که بنده روی آن تأکید میکنم... ما بایستی کاری کنیم که دانشآموز ما دارای هویّت ملّی بشود؛ هدف از تربیت دانشآموز، از آمدن این دانشآموز به مدرسه، به دبستان یا دبیرستان، صرفاً این نباشد که بخواهد درس یاد بگیرد. خب بله، درس هم باید یاد بگیرد، علم هم باید بیاموزد، امّا مهمتر از علمآموزی یا لااقل در حدّ علمآموزی این است که او احساس هویّت بکند، یک انسان باهویّت ساخته بشود در اینجا که هویّت ملّی و احساس اعتماد به نفْس ملّی پیدا بکند و کودک ما از عمق جان، با افتخارات کشور آشنا بشود...
👈 این چیزی است که امروز وجود ندارد.
خیلی از افتخارات هست؛ حالا ایشان اسم مرحوم آقای کاظمیآشتیانی را آوردند؛ شما بین بچّههای مدارستان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمیآشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودیای که این مرد و این جوان داشت ــ جوان هم بود ــ میشناسند و مثلاً فرض کنید رونالدو را چند درصد میشناسند! گاهی اوقات بچّههای کوچک خانوادهی ما اسمهایی را هم میآورند که من حتّی نمیتوانم یاد بگیرم آن اسمها را! قشنگ اینها را میشناسند... ما چرا افتخارات ملّی خودمان را نمیشناسیم؟ این خیلی مهم است.
یک بخش از این چیزهایی که میگوییم «هویّت ملّی» همین است که افتخارات ملّی را، گذشتهی علمی را، گذشتهی سیاسی را، گذشتهی بینالمللی را بشناسند، تلاشی که شده و مجاهدتی که شده بشناسند.
بیانات رهبری در دیدار معلّمان (۱۴۰۱/۰۲/۲۱)
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس