🎮تعدادی از اشتباهات و حقایق مربوط به تعامل با فرزندان در رابطه با فضای مجازی👇
۱. تفکر اشتباه : در دوران کرونا، بچه ام همه اش تو خونه هست. خب، اگر با گوشی هم بازی نکنه که افسرده میشه
🍀حقیقت: مطالعات متعدّد نشان داده که میزان افسردگی کودکانی که درگیری زیادی با فضای مجازی دارند، بسیار بیشتر است (جستجو کنید رابطه اعتیاد به اینترنت با اختلالات روانی، افسردگی و ...)
۲. تفکر اشتباه : اگر الان به بچه ام گوشی بدهم، سیر می شود و گوشی را کلا کنار می گذارد.
🍀حقیقت : قاعده بالا برای بسیاری از موارد (از جمله تعامل با فضای مجازی که بسیار متنوع و به روزشونده است) نادرست است، گرچه برای برخی موارد دیگر می تواند قابل استفاده باشد. مثال درباره خود ما بزرگترها، قبلا شاید عضو فروم های اینترنتی (انجمن) یا وبلاگ ها بودیم، اما هم اکنون دیگر رغبت چندانی به آنها نداریم؛ ولی هم اکنون زمانمان را با شبکه های اجتماعی و اینستاگرام و ... صرف می کنیم. ضمن اینکه هدف ما اصلا این نیست که فرزندمان را ار فضای مجازی سیر کنیم! هدف ما آموزش و تربیت صحیح است.
۳. تفکر اشتباه : بچه های دوستان و اقوام همه تبلت و گوشی دارند. بچه ام اگر نداشته باشه عقده ای بار میاد. چاره دیگری ندارم.
🍀حقیقت : ما طعم لذت بازی های حقیقی با همدیگر و تفریحات سالم را که در زمان بازی های قدیمی خود داشتیم از یادمان رفته، و دیگر نه برای این کار درست زمان می گذاریم و نه اجازه می دهیم فرزندانمان هم آن لذتهای شیرین را تجربه کنند. بچه ای که طعم لذت رو در بازی و تعامل با پدر و مادر و دوستانش تجربه می کنه،
گرچه ممکنه موقتا دلش تبلت یا گوشی بخواد، اما عقده ای نمیشه!
۴. تفکر اشتباه: هر بچه ای میبینی افسردگی گرفته. کاریش نمیشه کرد.
🍀حقیقت : کار میشه کرد. ما باید بخواهیم و بدانیم چطور کار کنیم
۵. تفکر اشتباه : به خاطر شرایط آموزش مجازی چاره ای نیست. باید بچه ها موبایل شخصی داشته باشند.
🍀حقیقت : آموزش مجازی یک مورد موقتی است؛ به خاطر یک مورد موقتی، یک مساله دائمی را نباید ایجاد کرد. هر اقدامی زمان مناسبی دارد. آیا کسی از ما می پذیرد اگر در وسط جاده راننده نتوانست به رانندگی ادامه بدهد، بگوییم فرزند ما گواهی نامه ندارد، تجربه هم ندارد، ولی حالا بگذاریم سوار شود کم کم خودش یاد میگیرد؟!
۶. باور اشتباه : اگر من برای بچه ام موبایل نخرم مردم میگن باباش بخیل بوده یا اینها پول نداشتن یه موبایل برای بچه بخرن عقده ای نشه!
🍀حقیقت : اگر مبنای زندگی شما حرف مردم است، پاسخی ندارم بدهم!
روی پیوند بحث جاری کانال در زیر این مطلب کلیک کنید تا بتوانید مباحث مرتبط را دنبال کنید 👇
#فرهنگ_استفاده_از_فضای_مجازی
🌿در صورت تمایل و مفید یافتن مطالب، لطفا کانال را به دیگران نیز معرفی نمایید یا مطالب را بازنشر دهید...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
والدی می تواند از فرزند خود در فضای مجازی مراقبت کند که 👇
۱. با فرزندش ارتباط موثری برقرار کرده باشد.
۲. بتواند نیازهای حقیقی فرزندان را از نیازهای کاذب تشخیص دهد.
۳. فرق قاطعیت با پرخاشگری را بداند.
۴. نسبت به فضای مجازی خوش خیال و بی تفاوت نباشد.
۵. بتواند مفید را از غیرمفید و خوب را از بد تشخیص بدهد.
۶. خود عامل به سخنانش باشد.
۷. توانایی همدلی داشته باشد.
۸. خویشتندار باشد و بتواند بر واکنش های طبیعی خود مدیریت خردمندانه داشته باشد.
۹. قدرت تبیین و پاسخگویی موثر داشته باشد یا دست کم به منابعی برای پاسخگویی به سوالات فرزندان دسترسی داشته باشد.
۱۰. به جای مچ گیری، زیرکی داشته و از مهارت تغافل به خوبی و به جا استفاده کند.
۱۱. فضای مجازی را بشناسد.
۱۲. به جای انفعال، نقش فعال داشته باشد.
تربیت با کنترل فرق دارد...
مراقبت پیش نیاز می خواهد...
ان شاءالله درباره این موارد توضیحات بیشتری خواهیم داد...
یافتن مطالب مرتبط با کلیک بر روی پیوند زیر میسر خواهد بود👇
#فرهنگ_استفاده_از_فضای_مجازی
لطفا در صورت تمایل و مفید یافتن مطالب، در انتشارشان سهیم باشید...
دکتر محسن عزیزی (دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران)
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🪐حضور ما در فضای مجازی، واکنشی یا هدفمند؟
دست کم دو نوع حضور در فضای مجازی را می توانیم متصوّر باشیم:
۱. حضور واکنشی
۲. حضور هدفمند
👈ویژگی های این دو نوع فعالیت چه هستند و با هم چه تفاوت هایی دارند؟
الف- حضور واکنشی:
این نوع از حضور، یک ویژگی بارز دارد و آن اینکه «فضای مجازی کنترل ما را در دست دارد»
نشانه های حضور واکنشی👇
۱. حضور بدون برنامه ریزی زمانی مشخص در فضای مجازی
۲. بیداری تا نیمه های شب
۳. آغاز فعالیت روزانه با چک کردن تلفن همراه
۴. حالات پرخاشگری در نتیجه مدتی دور بودن از فضای مجازی
۵. چک کردن مرتب لایک ها، تعداد لایک ها، اشخاصی که لایک کرده یا نکرده اند و احساس ناراحتی یا خوشحالی از بابت این قبیل موارد؛ چک کردن مداوم اینکه استوری ها را چه کسانی دیده اند و چه کسانی ندیده اند. بررسی مداوم تعداد بازدید مطلب، تعداد اعضای گروه، اینکه چه کسانی گروه را ترک کردند و امثال آن (و ابراز واکنش های خوشحالی یا ناراحتی نسبت به این موارد)
۶. آنلاین بودم مستمر و سرک کشیدن به گوشی در حین انجام کارهای دیگر
۷. درگیر بودن ذهن در فضای مجازی و شاکی بودن از خود بابت اینکه چرا نمی توانم به کارهای دیگرم برسم
۸. نداشتن پاسخ منطقی در مواجهه با این پرسش که در فضای مجازی دقیقا چه اقدامات موثری انجام می دهید و متعاقبا توجیه آوردن
۹. حرص خوردن از بابت اینکه آیا وضعیت من را فلان افراد خاص چک مرده اند یا نه!
۱۰. شکایت دیگران از ما به خاطر عدم حضور در سایر مسئولیت ها
و ...
چرا نام این نوع حضور را واکنشی گذاشته ایم؟
چون در این نوع حضور کُنش موثر و برنامه ریزی شده ای وجود ندارد و ما داریم به مسائل زندگی از این طریق واکنش نشان می دهیم ...
اما نوع دوم، حضور هدفمند است. شاخص اصلی این نوع از فعالیت این است که «ما کنترل فضای مجازی را در اختیار داریم»
نشانه های حضور هدفمند👇
۱. حضور منظم و کنترل شده در فضای مجازی با برنامه ریزی قبلی و با اهداف معین (مثلا چک کردن ایمیل؛ جستجوی مطالب علمی در حیطه خاص؛ بررسی هدفمند کانال های مشخص شده از قبل؛ دنبال کردن پیج های معین با هدف قبلی؛ تولید محتوای مناسب برای فضای مجازی و ...)
۲. عدم نگرانی از بابت تعداد لایک، اشخاص لایک کننده، بینندگان استوری و ...
۳. تمرکز ذهنی و رسیدن به فعالیت های دیگر در طول شبانه روز
۴. برنامه خواب و بیداری منظم با روالی از پیش تعیین شده
۵. کنار گذاشتن گوشی و سایر ابزارهای مرتبط با فضای مجازی حین انجام کارهای دیگر
۶. عصبانی نشدن در صورتی که فرزندمان یا دیگران در هنگام کار با گوشی از ما مطالبه ای داشته باشند.
۷. حضور فعالانه و هدفمند در فضای مجازی با برنامه زمانی مشخص و نه نامحدود و کنترل نشده (برای نمونه تولید محتوا، پاسخگویی به مسائل دیگران)
۸. جسارت برای خروج از گروههایی که احتمال اثرگذاری وجود ندارد و بلکه بودن در آنها مضر است.
۹. عدم افراط و تفریط در حضور (یعنی فرد چون با برنامه ریزی معتدلانه و با هدف فعالیت دارد، لذا مواردی از قبیل اینکه در یک روز در همه گروهها فعال باشد و ده روز کلا پیدا نباشد در وی کمتر به چشم می خورد)
۱۰. شاکی نبودن خانواده و دوستان از ما به خاطر عدم رسیدگی به نیازهای آنان
۱۱. شاکی نبودن خودمان از دست خودمان بابت عدم رسیدگی به سایر حیطه های زندگی
۱۲. رصد هوشمندانه مسائل روز و تلاش در جهت اثرگذاری مطلوب
و ...
حضور ما از کدام نوع است؟
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی (دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران)
روی پیوند بحث جاری کانال در زیر این مطلب کلیک کنید تا بتوانید مباحث مرتبط را دنبال کنید 👇
#فرهنگ_استفاده_از_فضای_مجازی
🌿در صورت تمایل و مفید یافتن مطالب، لطفا کانال را به دیگران نیز معرفی نمایید یا مطالب را بازنشر دهید...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🛑تمایل خطرناک افراد به رد یا تایید مطالب مبتنی بر سلیقه و باور ذهنی
در فضای مجازی عموم افراد تمایل دارند مطالبی را که مطابق با ذهنیات و باورهایشان است، به زودی باور کنند و در نتیجه به دنبال سند و منبع و دلیل برایش نگردند، و در حالت بدتر آن را بازنشر هم می دهند.
به عکس، مطلب درست و دارای منبع صحیح اما مخالف ذهنیت و باور خود را به سختی پذیرش نمایند.
🌿رد یا تایید مطلب نیازمند دلیل است🍀
شواهد دینی این محتوا👇
امام صادق عليه السلام فرمودند که از دو آيه قرآن دو درس بزرگ مىآموزيم:
👈الف: تا علم نداريم، حرفى نزنيم. «أَ لَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثاقُ الْكِتابِ أَنْ لا يَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ» (اعراف، ۱۶۹)
👈ب: تا علم نداريم، حرفى را ردّ نكنيم. «بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ» (یونس، ۳۹)
نقل حدیث از تفسیر نور
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی (دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران)
روی پیوند بحث جاری کانال در زیر این مطلب کلیک کنید تا بتوانید مباحث مرتبط را دنبال کنید 👇
#فرهنگ_استفاده_از_فضای_مجازی
🌿در صورت تمایل و مفید یافتن مطالب، لطفا کانال را به دیگران نیز معرفی نمایید یا مطالب را بازنشر دهید...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
کودک پیش دبستانی و فضای مجازی
👈در خصوص رابطه کودکان سنین پیش دبستانی (حدود ۴ تا ۶ ساله) با فضای مجازی، پرسش های زیادی مطرح است. در این ارسال، به تعدادی از این پرسش ها پرداخته می شود.
۱. آیا برای فرزندم، در این سنین، تبلت یا گوشی مجزا تهیه کنم؟
🛑خیر؛ لازم است کودکان در مسیر ورود به فضای مجازی و ابزارهای اینچنینی، یک روال گام به گام کنترل شده و مراقبت محور را طی نمایند تا به تدریج در بزرگسالی بتوانند به صورت مستقل، با آموزش قبلی، از این فضا به درستی استفاده کنند.
۲. آیا راهی برای پیشگیری از گرایش بیش از اندازه فرزندانم به بازی های مجازی وجود دارد؟
🍀بله؛ راه های زیادی وجود دارد:
🌿💐اوّلین لازمه اینکه تمایل بچه ها به گوشی و امثال آن به صورت افراطی رشد نکند، به کارگیری روش های درست تربیتی و مدیریت صحیحِ شیوه ورود بچه ها به این فضا است.
👈قابل قبول نیست اگر والدین بگویند ما کاره ای نبودیم و بچه از طریق دوستان خود وارد این فضا شده است!
کاره نبودن والدین در تربیت فرزندان، یا ناشی از عدم مسئولیت پذیری است، یا نتیجه ناهماهنگی بین والدین، و یا ناآگاهی از شیوه های اصولی و صحیح تربیت فرزندان که همگی قابل بحث هستند.
🛑نه با استبداد می شود جلوی گرایش و رفتارهای افراطی به سمت فضای مجازی را گرفت، و نه رها کردن فرزندان در این محیط آنها را سیراب می کند یا در مسیر درست قرار می دهد!
تربیت درست، یک تربیت مبتنی بر اصولی همچون کرامت، محبّت، و مراقبت (نظارت صحیح) است تا در نهایت بتواند به فرزندانمان کمک کند تا با الگوی تنظیم درونی (و نه صرفا بیرونی) بر بینش ها، گرایش ها و کُنش های خود نظارت داشته و آنها را در مسیری صحیح هدایت کنند.
اینها پیش نیازهای اصلی هستند که باید درباره شان صحبت کنیم.
وگرنه، صرف به کار بردن چند تکنیک، بدون در نظر داشتن اصول تربیت و ارتباط بین والدین و فرزندان، اثرگذاری نخواهد داشت.
تکنیک و فن تربیتی، زمانی کارایی دارد که اصل و اساس تربیت درست شکل بگیرد.
ان شاءالله ادامه خواهد داشت...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی (دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران)
روی پیوند بحث جاری کانال در زیر این مطلب کلیک کنید تا بتوانید مباحث مرتبط را دنبال کنید 👇
#فرهنگ_استفاده_از_فضای_مجازی
🌿در صورت تمایل و مفید یافتن مطالب، لطفا کانال را به دیگران نیز معرفی نمایید یا مطالب را بازنشر دهید...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🛑 چه می شود که بچه ها به فضای مجازی وابسته می شوند؟
🎮دلایل متعدّدی وجود دارد که به احساس بی اختیاری و عدم کنترل میزان و چگونگی استفاده از فضای مجازی در فرزندان منجر می شود.
برخی از این دلایل عبارتند از:👇
۱. نداشتن اهداف مشخص در زندگی و عدم برنامه ریزی روزانه برای خود و فرزندان
۲. حضور مدیریت نشده والدین در فضای مجازی و آنلاین و گوشی به دست بودن مستمر ایشان
۳. بازی نکردن والدین با فرزندان و در نظر نگرفتن وقت اختصاصی برای بچه ها جهت فعالیت های مشترک و مفرّح (مثل بازی های جذاب و فکری و هیجانی و جنبشی و ...، انجام اقدام مشترک خانوادگی مثل پیاده روی و خرید دسته جمعی و ...)
۴. با همسالان بازی نکردن یا اجازه دادن والدین به کودکان تا حتی وقتی بچه ها در کنار یکدیگر هم هستند گوشی دست بگیرند!
۵. کم توجّهی به نیازهای حقیقی کودکان مانند محبّت و بازی و آزادی و ...
۶. بی حوصلگی برخی والدین و ترجیح ایشان برای اینکه به جای گذراندن وقت برای تربیت و فعالیت و بازی با بچه ها، آنها را با تلویزیون یا گوشی تنها بگذارند تا خود بتوانند به کارهای روزمره شان برسند.
۷. باورهای غلطی مانند آنچه در ارسال های پیشین با عنوان باورهای اشتباه و حقایق در ارتباط با کودکان و فضای مجازی بدان پرداخته شد (از قبیل اینکه اگر بچه ام تبلت نداشته باشه، چون دخترعموش داره عقده ای میشه!)
ان شاءالله ادامه خواهد داشت...
دکتر محسن عزیزی(دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران)
جهت دیدن مطالب مرتبط، روی هشتگ زیر کلیک کنید👇
#فرهنگ_استفاده_از_فضای_مجازی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از محسن عزیزی
🔶 در ميان عوامل فساد اخلاق و تضعيف روحيه و در ميان عواملي که در زندگي ايجاد بدبختي وناتواني مي کنند، چيزي به اندازه تنعم و نازپروردگي مؤثر نيست.
📗شهید مطهری، بیست گفتار، ص 193.
اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی، فرزندان را به سمت نازپروردگی سوق می دهد...
دکتر محسن عزیزی(دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران)
جهت دیدن مطالب مرتبط، روی هشتگ زیر کلیک کنید👇
#فرهنگ_استفاده_از_فضای_مجازی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231