روانشناسی علمی یا ایدئولوژیک؟
یکی از عمده ترین دلایل حذف همجنسگرایی از فهرست اختلالات روانی موسوم به DSM مطالعه اولن هوکر در سال ۱۹۵۶.م بود که در آن ادعا شده بود بین سازگاری مردان همجنسگرا و دگرجنسگرا در آزمون های فرافکن مثل رورشاخ تفاوت معناداری ملاحظه نمی شود. این مطالعه از جنبه های گوناگونی بررسی شده است. یکی از مهمترین مقالاتی که در نقد روش شناختی این پژوهش چاپ شده است، مقاله کمرون و کمرون است که چکیده آن را از نظر میگذرانیم.
«پژوهش اولن هوکر که سلامت روان ۳۰ مرد همجنسگرا و ۳۰ مرد دگرجنسگرا را مورد مقایسه قرار داده بوده، شاید تأثیرگذارترین مطالعه در تاریخ مطالعات اجتماعی باشد. انجمن روانشناسی امریکا (APA) ادّعا میکند که کار او [پژوهش هوکر] دلیل اصلی شروع حمایت این انجمن از پذیرش همجنسگرایی بوده است. این مطالعه به حذف همجنسگرایی از مرجع تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) توسّط انجمن روانشناسی امریکا منجر شد. این مطالعه همچنین بر قانونی شدن لواط، در سال 2003.م، توسّط دادگاه عالی ایالات متّحده در تصمیم تاریخی لارنس در برابر تگزاس تأثیرگذار بود. هوکر بر این باور بود که کارشناسان نمیتوانند، در آزمونهای روانشناختی، همجنسگرایان را از دگرجنسگرایان تشخیص دهند. بررسی مجدّد کار او نشان میدهد که مطالعۀ هوکر نه دقیق بود و نه پایا. در میان مشکلات دیگر، افراد همجنسگرا، به راحتی، در پروتکلهای آزمون شناسایی شدند. گزارشهای او از نحوۀ به دست آوردن نمونه هایش ناقص و متناقض بود؛ و مطالعۀ او داده های حمایتی از [وجود اختلالِ] وسواس/اجبار در همجنسگرایان به دست داد. بنابراین، مطالعۀ هوکر، به صورت جدّی، خدشه دار بود. به علاوه، از آنجایی که این مطالعه، از جانب APA، به عنوان دلیل اصلی تغییر فعالیت همجنس خواهانه از بیماری/جُرم به یک رفتار قابلِ قبول معرّفی شد-در حالی که هوکر کار کسانی را که مطالعه اش را نادرست توصیف میکردند تصحیح و غلط گیری نکرد- به نظر میرسد گزارشِ مطالعۀ هوکر توسّط APA، بیشتر با یک ایدئولوژی مطابقت داشته باشد تا با علم».
اولن هوکر، به خاطر خوش خدمتی به افراد همجنسگرا، سه جایزه و سمت مهم نیز دریافت کرد:
In 1967, Hooker became Chair of the NIMH Task Force on Homosexuality.
In 1991, she received the Award for Distinguished Contribution to Psychology in the Public Interest presented by the American Psychological Association.
In 1992, she received The Lifetime Achievement Award, APA's highest honor.
مقاله کمرون و کمرون به ما یادآور می شود که در روانشناسی، بر سر مسائل کلیدی، ایدئولوژی و ارزش ها حرف اول و آخر را می زنند.
بدانیم در دنیای روانشناسی چه می گذرد...
Cameron, P., & Cameron, K. (2012). Re-examining Evelyn Hooker: Setting the record straight with comments on Schumm's (2012) reanalysis. Marriage & Family Review, 48(6), 491–523. https://doi.org/10.1080/01494929.2012.700867
http://eitaa.com/islamic_psychology
هدف مشترک چند معضل اجتماعی: زدن خانواده
خانواده سالم یک اصل مهم و شاید مهمترین اصل برای تربیت نسل سالم و بنابراین داشتن جامعه سالم است
نمی دانم تا به حال از این منظر به برخی چالش های امروز جامعه ما و دنیا توجه کرده اید یا نه!
چالش هایی در ظاهر متفاوت، امّا در باطن تأثیرگذار بر یک عنصر حیاتی و کلیدی یعنی «نظام خانواده». اینک تعدای از این چالش ها:
حیوان پروری به جای فرزندپروی (که در اینجا یک تاکید ویژه بر سگ پروری هم هست که درواقع یک تیر و دو نشان هست. هم خانواده رو هدف میگیره و هم برای فرد متدین ایجاد تعارض مذهبی میکنه؛ و گرنه اینهمه حیوان، چرا تمرکز بر سگ؟!)، آزادی جنسی در قالب هایی همچون رابطه خارج از چارچوب ازدواج، همجنسگرایی، خودارضایی، مشاهده فیلم ها و تصاویر نامناسب در اینستاگرام و فضای مجازی، عادی سازی طلاق و برگزاری جشن طلاق، کم رنگ کردن عفاف و غیرت.
👈اینها مجموعه بسیار متنوع و متفاوتی به نظر میرسند، ولی در یک امر مشترک هستند: پایین آوردن جایگاه و منزلت خانواده در معنای اصیل و حقیقی آن
بیشتر هوشیار باشیم...
http://eitaa.com/islamic_psychology
باحجابم، ولی با حجاب اجتماعی مخالف هستم!
محجبه ای که با مقررات پوشش در اجتماع مخالف است، باید بداند که گام بعدی این کمپین که به او تحمیل خواهند کرد این است:
پاکدامن هستم، ولی با اقدام قانونی علیه رابطه جنسی دیگران با همسرم مخالفم!
این بازی تمامی ندارد...
این خط، این نشان
http://eitaa.com/islamic_psychology
خیلی مراقب باش دختر
حرف درست در جایگاه نادرست
هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد...
گفته شده واعظ محترمی در زمان تجاوز اسرائیل به خاک لبنان، داستان معروفی از شان نزول آیه ۱۰۵ سوره نساء رو که در خصوص تبرئه یک فرد یهودی در ماجرایی بین او و فردی مسلمان نقل می کرد که مردم به نشانه اعتراض مجلس را ترک کردند که این چه زمانی برای نقل این داستان است!
کمپین محجبه های مخالف حجاب اجتماعی توسط برخی حرفها که بعضا درست هستند، اما الان جا ندارند، پیش می رود. مثلا اینکه منکرات دیگری هم هست، چرا فقط حجاب؟
بله این جمله درست است، اما یک فرد هوشمند زمان شناس این تشخیص را دارد که هدف این کمپین، زدن اصل است و منتهی به ترویج منکرات اجتماعی دیگر می شود
این یک ترفند شیطانی است تا بخواهد هویت جدیدی برای دختر محجبه تعریف کند که هم مسلمان به نظر برسد و هم به روز؛ اصطلاحا هم خدا را داشته باشد و هم خرما را. اما، این یک مغلطه بزرگ است، چون فقط بخشی از حقیقت را نشان می دهد. پوشش، یک جنبه فردی دارد و یک جنبه اجتماعی. محجبه بودن، تامین کننده هویت اسلامی این جنبش است، و باز بودن نسبت به انتخاب دیگران جنبه جذاب هویت امروزی است که برای افراد جلوه کرده است
این، فاز جدیدی از هویت دهی مذهبی_سکولار است که در مرحله بینابین قرار دارد
گام های بعدی هنوز نرسیده. وقتی فشار اجتماعی آنقدر زیاد شود که مجبور به بی حجابی شوی، دیگر کار از کار گذشته است...
حواست را چهارچشمی جمع کن
http://eitaa.com/islamic_psychology
اینجا سواحل امریکا در اوایل ۱۹۰۰ میلادی!
چند تصور اشتباه همراه با واقعیات مرتبط با آنها👇
🛑 باور غلط: تصور برخی این است که غرب از ابتدا همینطور رها و به لحاظ جنسی بی در و پیکر بوده است.
✅ حقیقت: غرب هم حیا را می فهمیده. منتها از زمانی که در برابر مسائل اخلاقی در جامعه کوتاه آمدن را آغاز کرد، دیگر نتوانست به قبل بازگردد.
🛑 باور غلط: مخالفت با کمپین محجبه های مخالف گشت ارشاد به معنای موافقت با برخی عملکردهای اشتباه این نهاد است
✅ حقیقت: مخالفت با این کمپین، مخالفت با ترغیب و ترویج بی اخلاقی در سطح جامعه و مخالفت با تفکر سکولار است که مسائل اخلاقی را از سیاست جدا می داند.
🛑 باور غلط: مساله حجاب در مقایسه با مسائل دیگری چون نماز و ... کوچک و کم اهمیت است.
✅ حقیقت: مساله حجاب در زمان امروز، پرداختن به یک مساله جزئی شرعی نیست، بلکه حجاب امروز نمایانگر هویت زن در جهانی است که زنان را ابزار و وسیله شهوت پرستی مردان تعریف می کند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در انتظار #گشت_ارشاد _مسئولین فرهنگی و ... هم هستیم
_ممنوعه
#نمایش_خانگی
http://eitaa.com/islamic_psychology
افزایش خیره کننده هویت یابی LGBT در امریکا
نظرسنجی مؤسسه گالوپ در سال ۲۰۲۲ میلادی در کشور امریکا نشان می دهد که ۲۱% از جوانان امریکایی خود را با برچسب های همجنس گرا، دوجنس گرا یا ترنس هویت یابی می کنند.
این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی برای جوانان این کشور ۱۰.۵ درصد بوده و پارسال حدود ۱۵ درصد گزارش شده است. گالوپ پیش بینی کرده این رشد باز هم ادامه خواهد داشت. این در حالی است که در افراد نسل های قدیمی تر، تفاوتی در هویت یابی ملاحظه نمی شود. تحلیل شما از این تغییرات چیست؟
منبع نظرسنجی:
https://news.gallup.com/poll/389792/lgbt-identification-ticks-up.aspx
http://eitaa.com/islamic_psychology
بالاخره سالها تلاش انجمن روانپزشکی و انجمن روانشناسی امریکا نتیجه داد
سایت انجمن روانشناسی امریکا در مقاله ای گزارش کرده است که روانشناسی چگونه به پذیرس اجتماعی همجنسگرایی کمک کرده است؟
این انجمن، سه مورد برجسته را در این خصوص مطرح می کند:
۱. بیماری زدایی از همجنسگرایی با انتشار برخی پژوهش ها
۲. ذاتی جلوه دادن همجنسگرایی
۳. چرخاندن لنز از همجنسگرایان به سمت همجنسگراهراسان!
و حالا نتیجه این اقدامات را دارند میبینند:
جامعه LGBT در امریکا که ۲ درصد بودند به ۲۱٪ (یعنی ۱ نفر از هر ۵ نفر) ارتقا یافتند!
وقتی زمینه فساد در جامعه ای فراهم شود، دیگر حساب و کتاب ندارد.
شاید باورش سخت باشد، اما تعداد مقالاتی که در جهت مخالفت با همجنسگرایی در آمریکا منتشر شده و می شود کم نیستند ولی دیگر چه سود؟!
برای این مسیر بازگشتی متصور نیست.
جوامع دیگر باید این ماجرا را به دقت بررسی و دنبال کنند تا به سرنوشت ایشان دچار نگردند
منبع مقاله انجمن روان شناسی آمریکا 👇
https://www.apa.org/ed/precollege/ptn/2018/05/society-accept-homosexuality#
http://eitaa.com/islamic_psychology
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا قانون حجاب موفق بوده؟!
صحبتهای دقیق استاد رحیمپور ازغدی درباره این موضوع رو از دست ندین
@BisimchiMedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 تهدید به اخراج از کار در صورت فرزندآوری
گزارشی که در این فیلم ذکر شده باید آنقدر پخش بشود تا به دست مسئولین سیاست گذار در حوزه جمعیت و فرزندآوری برسد
این مساله نه مختص تهران است و نه ویژه نیروهای طرحی در بیمارستان ها
برای شخص من گزارش های مختلفی از تحت فشارگذاشتن نیروهای قراردادی آموزش و پرورش، جهاد دانشگاهی و ... توسط خود خانمها یا همسران ایشان آورده شده که از اعمال فشار محیطی به خانمها و ایجاد تهدید و استرس برای آنها در صورت تصمیم به بارداری حکایت دارد
این یکی از دلایل پنهان چرایی عدم رغبت به فرزندآوری در بانوان شاغل است. باید یک مطالبه عمومی برای پیگیری این مساله صورت بپذیرد
👈 لازم است حمایت کامل از این قشر از بانوان کشور صورت بپذیرد و برخورد بسیار جدّی با خطاکاران در این زمینه صورت بپذیرد
این مساله اصلا شوخی بردار نیست
http://eitaa.com/islamic_psychology
سختی نکشیدن بچه ها، آفت بزرگ تربیت های امروزی
در صف نانوایی به همراه دو آقای میانسال و یک کودک حدودا ۱۰ ساله در انتظار پخت نان بودیم
اولین نفر نان را تحویل گرفت پسر ۱۰ ساله جلو آمد و به آقای میانسال گفت: بعد از این آقا، نوبت من است
آقای میانسال رو به من کرد و گفت: چقدر بچه های امروز با نسل ما فرق دارند. ماها تو سری خور بودیم. آفرین، این پسر اعتماد به نفس خوبی دارد
تا اینجای کار مشکل خاصی نبود
پسر به یکباره از نانوایی خارج شد. مرد میانسال گفت: چی شد؟ پس چرا نمیای نونت رو بگیری؟
پسر با حالتی از غرور بیرون نشست و گفت: گرممه!
من پیش خودم فکر کردم این حرف لزوما ربطی به اعتماد به نفس ندارد.
نانوا به پسر گفت: آهان، رفتی نشستی اونجا که کسی دوچرخه ات رو نبره، هان؟!
پسر هم جواب داد: دوچرخه ام رو بردن که بردن، به دَرَک! یکی دیگه میخرم!
بله!
🛑 متاسفانه تربیت های امروزی بسیاری از خانواده ها، در این جهت است. بچه ای که سختی نکشیده، قبل از اینکه نیاز پیدا کرده باشد، برایش تدارک همه چیز را دیده ایم، آن هم بدون هیچ زحمتی برای او، یادش نداده ایم که قدر داشته هایش را بداند، و این تصور را در او ایجاد کرده ایم که هیچکس حق ندارد تو را آزار برساند، اما تو حق داری به دیگران آزار برسانی
خلاصه اینکه اگر برخی بچه های دیروز 《تو سری خور》با آمده بودند که آفت بسیار مضرّی است، مراقبت لازم دارد که بچه های امروز را 《تو سری زَن》بار نیاوریم که در مضر بودن فرق چندانی با قبلی ندارد
✅ اعتدال این است: لاتَظلمون و لاتُظلمون؛ بچه باید یاد بگیرد که نه ظلم کند و نه ظلم بپذیرد
http://eitaa.com/islamic_psychology
رسانه ها و ذهنیت افراد
👈بخش اوّل: تاثیرات خبرهای کوچک درست و نادرست
آیا تا کنون این تجربه را داشته اید که در یک روز، چند رویداد نه چندان شدید منجر به کاهش آستانه تحمل شما شده باشد؟
مثلا، صبح دیرتر از موقع از خواب بیدار شوید؛ به همسرتان سلام کنید و او نشنیده و بنابراین پاسخ نداده باشد؛ وارد محل کار شوید و ببینید برق رفته؛ هنگام بازگشت متوجه شوید که بنزین ماشین تان تمام شده و صف هم کمی طولانی است...
حالا به خانه باز میگردید
کودک دلبندتان، بر اثر حواس پرتی با شما برخورد میکند و ممکن است شما در اینجا با واکنش بسیار تندی به او پاسخ بدهید!
این واکنش تند، رویه معمول شما نبوده است
پس، مشکل چیست؟
آستانه تحمل شما پس از چند رویدار فشارزای ولو کوچک، کاهش پیدا کرده و بنابراین به یک رویداد نه چندان بزرگ، واکنش بزرگی نشان می دهید
حالا ارتباط این با تاثیر رسانه چیست؟👇
رسانه ها برای من و شما روزانه دهها خبر تولید می کنند. این خبرها عمدتا نه چندان مهم و نه چندان ضروری هستند. رسانه های دشمن طبیعتا بار منفی را هم همراه خبر میکنند، هر چند این بار منفی بسیار جزئی باشد؛ مثلا با یک کلمه خاص مثل اجباری؛ یا با یک تصویر با رنگی که در واکنش ما اثرگذار است یا تصویری مثل ناراحتی یا عصبانیت یک فرد و امثال آن
🛑 این خبرهای کوچک، در حکم همان رویدادهای نه چندان فشارزا اما مکرر در یک روز هستند. نقش اینها این است که آستانه تحمل را کاهش دهند. حالا، همه چیز برای یک خبر قدری منفی تر مهیاست تا ایجاد واکنش خشم کند...
ان شاءالله ادامه خواهد داشت...
http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسانه ها و ذهنیت افراد
👈بخش دوم: تصاویر و فیلم ها در برابر اعداد و ارقام
جنگی که میبینیم و جنگی که نمیبینیم!
اربابان رسانه به خوبی می دانند که نقش تصاویر و فیلمها در برانگیختن احساسات افراد چگونه است
در حالی که در منطقه غرب آسیا طی چند سال اخیر، صدها هزار کودک (و بلکه میلیونها کودک) توسط کشورهای امریکایی و اروپایی و اسرائیل و داعش به قتل رسیده اند، و آمار کشته شدگان کودکان اوکراینی شاید به چند ده یا چند صد مورد برسد (و البته که جان هر یک کودک، چه شرقی و چه غربی، محترم هست)، اما رسانه هایی که در سیطره قدرت های جهانی هستند، برای کودکان غرب آسیا عمدتا آمار و اعداد و ارقام رد می کنند (مثلا به سادگی می گویند نیم میلیون کودک عراقی در جنگ آمریکا علیه این کشور کشته شده اند!!!) ، و برای کودکان اروپایی به ازای هر کدام از آنها تصویر و فیلم مخابره می نمایند
طبیعی است که تاثیر یک فیلم یا تصویر دردناک، از ارائه آمار و ارقام بسیار بیشتر است
یک لحظه تصور کنید اگر قرار بود برای هر کودک فلسطینی یا یمنی یا عراقی یا سوری یک فیلم یا تصویر به دنیا مخابره شود، چه واکنش جهانی علیه جبهه غرب شکل می گرفت. اما این کار انجام نمی شود، چون قدرت رسانه در دست حامیان همان جریان است
بنابراین، پیش بینی می شود که افراد در معرض این رسانه ها هنگام آوردن نام جنگ اوکراین، واکنش های خشم بیشتری را نسبت به زمانی که صحبت از جنگ یمن یا عراق و ... می شود از خود بروز بدهند. در حالی که جنگ های منطقه غرب آسیا، صدها و بلکه هزاران بار ویرانگرتر بوده اند.
ان شاءالله ادامه خواهد داشت...
http://eitaa.com/islamic_psychology
رسانه ها و ذهنیت افراد
👈بخش سوم: تبدیل هیجانات و احساسات خوشایند به هیجانات و احساسات ناخوشایند با ارائه تفسیرهای جایگزین
🖼رسانه ها می توانند با استفاده از شیوه ارائه تفسیر جایگزین بر ذهنیت و عواطف افراد اثر بگذارند
مجنون هنگامی که گفت: اگر با من نبودش هیچ میلی
چرا ظرف مرا بشکست لیلی؟!
از همین روش استفاده میکرد. شکستن ظرف در شرایط معمول، تفسیر جالبی در بر ندارد، اما مجنون با همین تغییر نگاه حال خود را تغییر می داد
🛑چند نمونه اخیر در رسانه ها👇
۱. مدال طلای محمدجواد فروغی که اولین مدال تیراندازی ایران در المپیک بود که با شکستن رکورد المپیک نیز همراه بود و شادی بسیاری به همراه داشت🙂، با سر و صدا های مسیح علینژاد به مساله ای سیاسی و برانگیزاننده خشم برای برخی مخاطبان تبدیل شد😡
۲. فروش پهبادهای ایران به روسیه که منجر به واکنش غرور و افتخار ملّی است🥺✌، با تفسیر جایگزین ایران اینترنشنال سعودی که این را از ضعف روسیه دانست، منجر به واکنش غمگینی در برخی افراد شد😔
۳. اجرای سرود سلام فرمانده در امریکا که احساس شعف ناشی از توانمندی را در بر دارد😇، با تفسیر ایران اینترنشنال که آن را نشانه آزادی بیان در امریکا خواند، برای مخاطبان این شبکه می تواند تبدیل به واکنش تفاوتی شود😐
۴. حضور به موقع مسئولین در سیل اخیر که می تواند منجر به واکنش احساس دلگرمی و امید در افراد شود🤗، با تفسیر رسانه هایی چون بی بی سی و دنباله روان داخلی و خارجی آن درباره شیوه پوشش مسئولین! تبدیل به واکنش تاسف شد😓
ان شاءالله ادامه خواهد داشت...
http://eitaa.com/islamic_psychology
قالَ الْحُسَيْنُ عليه السلام: لَيْسَ شَأْنى شَأنُ مَنْ يَخافُ الْمَوْتَ، ما أَهْوَنَ الْمَوْتِ عَلى سَبيلِ نَيْلِ الْعِزِّ وَاِحْياءِ الْحَقِّ، لَيْسَ الْمَوْتُ في سَبيلِ الْعِزِّ اِلاّ حَياةً خالِدَةً وَلَيْسَتِ الْحَياةُ مَعَ الذُّلِّ اِلاَّالْمَوْتَ الَّذى لاحَياةَ مَعَهُ، اَفَبِالْمَوْتِ تُخَوِّفُنى... وَهَلْ تَقْدِرُونَ عَلى أَكْثَرِ مِنْ قَتْلى؟! مَرْحَباً بِالْقَتْلِ فيسَبيلِ اللّه ِ، وَلكِنَّكُمْ لاتَقْدِروُنَ عَلى هَدْمِ مَجْدى وَمَحْوِ عِزّى وَشَرَفى.
[كلمات الامام الحسين عليه السلام، 360، ح 348]
✅امام حسين عليه السلام فرمود: جايگاه من جايگاه كسى كه از مرگ بترسد نيست. مرگ در راه عزّت و احياى حقّ چقدر پيش من آسان است؛ مرگ در راه عزّت چيزى جز حيات جاودانه نيست و زندگى با ذلّت جز مرگ و نيستى كه هيچ حياتى همراه ندارد نيست. آيا مرا با مرگ مى ترسانيد؟ آيا بيش از كشتن من مى توانيد؟ آفرين به مرگ در راه خدا، ولى شما نمى توانيد شكوه مرا نابود كنيد و عزّت و شرافتم را از بين ببريد.
http://eitaa.com/islamic_psychology
در پاسخ به این نامه👇
https://www.instagram.com/p/Cg_oRezg-Fh/?igshid=MDJmNzVkMjY=
با سلام و احترام. جناب آقای دکتر پورشریفی گرامی، تا جایی که خاطرمان است، شما از اساس منکر چیزی تحت عنوان روانشناسی یا مشاوره اسلامی هستید. در نامه هم اذعان داشته اید که فعالیت های حرفه ای تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است. حال یک پرسش مطرح است: شما پیشتر مخالفت خود را با تشکیل کمیسیون روانشناسی اسلامی اعلام کرده بودید. همان کمیسیونی که متشکل از روانشناسانی است که تخصص دینی هم دارند و طبیعتا اگر مشاور یا روانشناسی با رویکرد دینی بخواهد فعالیت کند باید از چنین کمیسیونی تاییدیه بگیرد، درست مانند فعالیت سایر کمیسیون ها. قابل حدس است که شما نظارت حوزه علمیه بر محتوای معارض با دین برخی مشاوره ها را هم برنمی تابید. با استقلال حوزه در دادن مجوز هم که مخالف هستید. ممکن است بفرمایید مشاور و روانشناس با رویکرد دینی و بلکه مراجع دینداری که طالب مشاور با رویکرد دینی است در جمهوری اسلامی به کجا می تواند مراجعه کند؟! این چه جبری است که بر فضای مشاوره و روانشناسی حاکم کرده اید؟!
http://eitaa.com/islamic_psychology
رسانه ها و ذهنیت افراد
بخش چهارم: مارپیچ سکوت!
⁉️تا به حال برایتان این سوال پیش آمده که چرا در بخش نظرات یک صفحه، اینهمه تشابه باور ملاحظه می شود؟
نظریه #مارپیچ_سکوت یک نظریه علوم سیاسی و ارتباطات جمعی است که توسط دانشمند علوم سیاسی آلمانی الیزابت نوئل نویمان ارائه شدهاست، بیان میکند که یک گروه یا جامعه اجتماعی ممکن است اعضا را به دلیل عقایدشان منزوی یا طرد کند. این امر تصریح میکند که افراد ترس از انزوا دارند. این ترس از انزوا در نتیجه منجر به سکوت به جای ابراز عقیده میشود. رسانهها عامل مهمی هستند که هم بر ایده غالب و هم بر درک مردم از آنچه ایده غالب است تأثیر میگذارد.
✅ارزیابی محیط اجتماعی فرد ممکن است همیشه با واقعیت مرتبط نباشد... (به همین دلیل است که مثلا برخی تصور میکنند دین و اعتقاد مردم از دست رفته! اما وقتی مثلا حضور مردم در غدیر یا محرم یا سلام فرمانده را میبینند متعجب میشوند!؛ چون ادراک فجازی با ادراک واقعیت تفاوت دارد)
به گفته شلی نیل، «تئوری مارپیچ سکوت [...] که در سال ۱۹۷۴ معرفی شد، فرضیههایی را بررسی میکند تا مشخص کند چرا برخی از گروهها سکوت میکنند در حالی که برخی دیگر در تالارهای عمومی ابراز عقیده پر سر و صداتر هستند». نظریه مارپیچ سکوت نشان میدهد که «افرادی که معتقدند دیدگاه اقلیت در مورد یک موضوع عمومی دارند، در پس زمینه ای باقی میمانند که ارتباطات آنها محدود میشود؛ کسانی که معتقدند دیدگاه اکثریت دارند بیشتر تشویق به سخن گفتن میشوند.»
👈این نظریه شکلگیری هنجارهای اجتماعی را در هر دو سطح خرد و کلان توضیح میدهد.... مارپیچ سکوت در سطح کلان رخ میدهد اگر تعداد بیشتری از اعضای اقلیت درک شده ساکت شوند. این زمانی است که درک عمومی از جو افکار شروع به تغییر میکند. به عبارت دیگر، بی میلی فرد برای بیان عقیده خود، صرفاً بر اساس برداشتی از آنچه دیگران فکر میکنند، پیامدهای مهمی در سطح اجتماعی دارد. همانطور که یک عقیده مورد توجه قرار میگیرد، میزان قرار گرفتن در معرض آن افزایش مییابد و باعث میشود که عموم مردم باور کنند که اکثریت هستند. اقلیت پس از آن با تهدید و ترس از انزوا از جامعه روبرو میشود، مگر اینکه خود را تطبیق دهند. همانطور که عمومیت نظر شتاب میگیرد، اقلیت مخالف عمیقتر در سکوت خود فرومیروند. این امر تا زمانی ادامه مییابد که اقلیت دیگر علیه آن صحبت نکند، چه با ارائه تصویری از توافق و چه در واقع مطابقت، و نظر اکثریت در نهایت به یک هنجار اجتماعی تبدیل شود.
با توجه به نقش مهم نظرات اولیه ذیل ارسال ها (مثلا در اینستاگرام) برخی تعمدا چند نظر اول را در جهت مدنظر خود تنظیم می کنند و به رخ دادن مارپیچ سکوت کمک می کنند
دانستن این مطلب مهم، لزوم طرح ریزی اجرای مداخلات برنامه ریزی شده ذیل ارسال های مهم و پربازدید در محیط هایی چون #اینستاگرام را توسط کسانی که دیدگاه های متفاوتی دارند به پیش می کشد
http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا امشب حرم امام رضا علیه السلام
اگر به بچه ها فرصت بدهیم و اعتماد کنیم، می توانند با یک همکاری خوب، کارهایی که ممکن است تصور نکنیم بتوانند انجام دهند را به اتمام رسانند
اعتماد، حمایت از فعالیت خودجوش، قدری فاصله گیری و سختگیری نکردن در جایی که لازم نیست، از شروط لازم جهت تخریب نکردن اعتماد به نفس کودکان است
این گل دخترها بین دو و نیم تا شش سال سن دارند
http://eitaa.com/islamic_psychology
نظر تکمیلی در خصوص شنیده ها از طرح پیشنهادی مجلس برای دادن مجوز مستقل مشاوره به حوزه علمیه
نکته اول:ما همگی اطلاع داریم که برخی اعضای محترم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و همچنین انجمن روانشناسی و مشاوره کشور ما نسبت به رویکردهای دینی روی خوشی نشان نمیدهند یعنی بحث ایشان صرفا استقلال سازمان نظام در صدور مجوزها نیست، گرچه این بخشی از ماجراست؛ چرا که ایشان پیشتر صدور مجوز از سازمان بهزیستی را هم منع کرده بودند
نکته دوم:ساده لوحانه است که تصور شود روانشناسی معاصر بدون مداخله ارزشها دارد پیش میرود. تفاوت این است که آنها به شکل ظریف این کار را انجام میدهند.
نکته سوم:جوامع را از منظر حکومت داری میتوان در چند گونه جای داد. هدف من مقایسه سه نظام سکولار، لیبرال و مردم سالاری دینی است. حکومت سکولار که از اساس مشاوره دینی را رد میکند چون مخالف حضور دین در امور دیگر است. حکومت لیبرال هم ادعایش این است که برای هر طرز فکری شرایطش را مهیا میکند تا آزادانه دست به انتخاب بزند، اما این ظاهر آن است و حکومت لیبرال به محض اینکه کوچکترین تعارضی بین سایر تفکرات با اصول لیبرالیسم ببیند آنها را کنار می گذارد. بی تردید، چون دینداری نوعی مقید کردن است، حکومت لیبرال مشاوره دینی را نمیپذیرد، و صرفا ممکن است مشاوره فرهنگی را تا آنجایی که با اصول لیبرالیسم به تعارض برنخورد، بپذیرد(برای اینکه یک مثال روشن زده باشم باید بگویم که در آمریکا دارند تلاش میکنند که هر گونه مداخله جهت تغییر گرایش جنسی را جرم انگاری کنند!)
اما در حکومت مردم سالاری دینی، مردم نظام دینی را برگزیده اند. نظام موظف است هر جا دین مردم در خطر بیفتد، اقدام لازم را ترتیب بدهد. شکی نیست که برخی از مشاوره ها و روان درمانیها در کشور ما معارض با آموزه های دینی هستند. پس، اولین مطالبه این است که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در قبال هرگونه مشاوره، آموزش یا رواندرمانی معارض با فرهنگ دینی و همچنین بومی کشورمان مسئول و پاسخگو شود. این مطالبه باید به صورت همه جانبه از طرف مردم و متخصصین به مسئولین رسانده شود.
نکته چهارم:در کشور ما و همچنین سایر کشورهای اسلامی، چندین رویکرد مبتنی بر نگاه اسلامی طراحی شده و برخی کارایی سنجی هم شده اند. رویکردهای داخلی همچون خودنظم جویی اسلامی، رواندرمانی چندبعدی معنوی و درمان یکپارچه توحیدی. در خارج کشور نیز رویکردهایی چون IIP و درمان شناختی رفتاری اسلامی کار شده اند. لازم است به عنوان یک مطالبه از سازمان نظام، برای فعالیت این رویکردها در کشور نیز برنامه ریزی هایی تدارک دید و البته از صاحبان محترم این رویکردها و کسانی که آنها را دنبال میکنند درخواست کرد که کارایی سنجی رویکردهای یادشده برای موارد خاص را آزمون و پیگیری نمایند و به صورت شواهدمحور آنها را ارزیابی نمایند. ضمن اینکه این رویکردها با قدری انعطاف میتوانند برای افراد سایر ادیان هم کاربرد داشته باشند و اکثر مردم دنیا هم معتقد به ادیان توحیدی هستند و هیچکس مجاز نیست راه این درمانها را مسدود کند.
نکته پنجم:با توجه به اینکه پیش فرضهای افراد در اثربخشی مداخلات بر ایشان اثرگذار خواهد بود، لازم است در خصوص هرگونه کوچک سازی رویکردهای دینی و همچنین بومی توسط هر شخص حقیقی و حقوقی پیگیری های لازم تدارک دیده شود تا کسی مجاز نباشد بدون دلیل و سند یک رویکرد را به طور کلی زیر سوال ببرد.
نکته ششم:کتب بسیاری در دنیای معاصر، آموزه های ادیان دیگر در رویکردها را به کار بسته اند. لازم است دانشجویان و اساتید محترم با اطلاع از این موارد، رویه دوگانه برخی اعضای سازمان نظام یا انجمن روانشناسی و مشاوره کشور در این خصوص را افشا نمایند. مثلا کتاب زیر، با مقدمه روانشناس شناختی معروف رابرت لیهی، آموزه های بودایی را در Cbt به کار بسته:
Buddhist Psychology and Cognitive-Behavioral Therapy: A Clinician's Guide
نکته هفتم:باید در ترویج و توسعه رویکردهای دینی تلاش کرد و دهها رویکرد دینی معرفی کرد. محتمل است یک رویکرد دینی برای برخی آسیبها کارایی بیشتری داشته باشد و رویکرد دیگر برای برخی موارد دیگر. شاید برای برخی اختلالات، هیچ رویکردی اثر زیادی نگذارد! اینها به اسلام لطمه ای وارد نمیسازد! کمااینکه بسیاری رویکردها از عهده درمان اختلالاتی چون اختلالات شخصیت برنمی آیند تعطیل هم نشده اند. ضمن اینکه طبق نصّ صریح قرآن کریم، ممکن است برخی افراد خود را به جایی برسانند که حتی پیامبر خدا هم حریف ایشان نشود تا هدایت یا تغییر مثبت پیدا کنند! این لطمه به طهارت پیامبران(علیهم السلام) نیست، بلکه مشکل آن افراد است که پذیرای حق نمیتوانند بشوند و این لزوم پیشگیری را مطرح میکند.
پیشنهاد میشود پیگیری این موارد از طریق کمیسیون روانشناسی اسلامی در سازمان نظام صورت پذیرد و نه حوزه محترم علمیه
محسن عزیزی ابرقوئی
http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسانه و ذهنیت افراد
بخش پنجم: تلاش برای تیشه زدن به ریشه!
عظمت امام حسین علیه السلام بیش از این است که رسانه ای بخواهد با او وارد رویارویی مستقیم شود
اما، به چند طریق می توان در راستای تخریب بزرگداشت قیام حسینی از طریق رسانه اقدام کرد
۱. منحرف کردن مسیر: مثلا با نشان دادن عزاداری چند نفر برای تشنگی دریاچه ارومیه!
۲. حکومتی جلوه دادن ماجرا: متن نوحه ها گزینشی است!
۳. در مقابل هم قرار دادن مراسم با وضعیت های مهم برای افراد: وسط کرونا مراسم چه معنایی دارد؟!
۴. آزاردهنده نشان دادن مراسم: سر و صداش اذیتمون کرده!
خب، اینها برای چی انجام میشه؟
اگر با امام حسین علیه السلام نمیشه رویارویی مستقیم انجام داد، با حکومتی که پرچم امام رو بالا برده که میشه. خب، چرا؟ برای اینکه جنایت های شمر زمان (اسرائیل و آمریکا) را بشه توجیه کرد. در فیلم توجیه کودک کشی و زن کشی گسترده توسط اسرائیل و آمریکا توسط رسانه رسانه سعودی را ببینید!
پیاده نظام این جریان هم برخی از افراد هستند که با ژست روشنفکری، پرچم ضدّظلم برافراشته شده توسط مردم ایران رو به جهات دیگری میبرند!
یادمان نرفته که در همین چند سال، فقط نیم میلیون کودک عراقی را آمریکا کشت و آن را به راحتی توجیه کرد
بله! واقعه عاشورا یک واقعه کاملا سیاسی است و بساط ظلم جهانی را به یاری خدا، به دست همین مردم و همین نظام، جمع خواهد کرد. تلاش برای سیاست زدایی از واقعه عاشورا فقط برای توجیه کودک کشی و زن کشی شمرهای زمانه است و بس...
ترس رسانه های لندن نشین را باید فهم کرد
✅ این نور هرگز خاموش نخواهد شد...
http://eitaa.com/islamic_psychology