eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
207 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
133 ویدیو
115 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از Sharif
نقدی بر گفت‌وگوی ابراهیم فیاض با «فرهیختگان» درباره فلسفه ملاصدرا جمهوری اسلامی، تحقق نظریه تکامل‌یافته ملاصدرا در فلسفه سیاسی است درحقیقت جمهوری اسلامی، تحقق نظریه تکامل‌یافته صدرالمتالهین درفلسفه سیاسی است، هم تکامل و هم تحقق نظریه سیاسی صدرالمتالهین توسط امام صورت می‌پذیرد. اگر برای مخاطب عام، بخواهیم حرکت جوهری را با رسم شکل نشان دهیم می‌بایست از شاهکار نقاشی استاد فرشچیان استفاده کنیم. هنرمند بزرگ ایرانی در تابلوی «نیایش» مردی تصویر کرده است که همه از جنس دود و مدام درحال حرکت است. شاید اگر ملاصدرا نقاش بود و می‌خواست ادعای خود را در حرکت جوهری تصویر کند چنین تابلویی ترسیم می‌کرد. به تعبیر شهید مطهری، حرکت جوهری به ما می‌گوید هیچ‌چیزی در عالم ساکن و ثابت یافت نمی‌شود و حرکت در سراسر عالم نفوذ کرده است. [...] ادعای هفتم: فلسفه ملاصدرا موجب سقوط سلسله صفویه (1135- 907 ق) می‌شود. دوام حکومت مقتدر صفویه پس از رحلت ملاصدرا بیشتر از 85 سال نیست. بررسی دلایل سقوط این سلسله عظیم برعهده تاریخ‌پژوهان است اما آنچه به فلسفه مربوط می‌شود و آگاهی از تاریخ زندگی ملاصدرا حتی در حد رمان «مردی درتبعید ابدی» نادر ابراهیمی نیز کفایت می‌کند، هجران، تبعید و عزلت ملاصدرا در حکومت صفوی است و بنابراین اگر فلسفه ملاصدرا نسبتی با سقوط صفویه داشته باشد منطقا و با تکیه‌بر شواهد تاریخی باید گفت طرد ملاصدرا توسط حاکمان صفوی موجب سقوط آنها شده است نه بهره‌مندی از فلسفه ملاصدرا. آغاز حیات فلسفه ملاصدرا مربوط می‌شود به سال‌های پس از سقوط صفویان و تلاش‌های قدرشناسانه مرحوم بیدآبادی (1197ق) از علمای عصر افشاریه که حدودا 100سال بعد از رحلت ملاصدرا متولد شده است. درحقیقت تولد فلسفه ملاصدرا به‌دلیل هجران و عزلت و تبعید که از جانب حاکمان صفویه بر ملاصدرا تحمیل‌شده حدودا یک قرن بعد از رحلت ملاصدرا است. حال چگونه می‌توان ادعا کرد فلسفه ملاصدرا باعث سقوط صفویه شده است!؟ روزنامه فرهیختگان ،۱۳ شهریور ۱۴۰۱
سلسله نشست‌های درس گفتار «ملاصدرا و نقش عشق و زیبایی در نظام خانواده و جامعه» 👤با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان 🌹 نشست هفتم: ملاصدرا و جنبه های اجتماعی و خانوادگی زیبا شناسی و عشق ورزی 🔸 سه شنبه 22 شهریور ۱۰ صبح 🔹 مشاهده آنلاین: dte.bz/1001 📝 ثبت نام: dte.bz/01041
ملاصدرا و نقش عشق و زیبایی در نظام خانواده و جامعه جلسه هفتم.mp3
29.39M
⬅️مجموعه درس گفتار «ملاصدرا و نقش عشق و زیبایی در نظام خانواده و جامعه» جلسه هفتم ⬅️نشست هفتم: ملاصدرا و جنبه های اجتماعی و خانوادگی زیبا شناسی و عشق ورزی 👤با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/molasadra_eshq-07 ⏰سه شنبه 22 شهریور ماه 1401 🌐https://eitaa.com/isca_seda/4933 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
حوزه/ شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی با اعطای رتبه علمی پژوهشی به Journal of Islamic political studies موافقت کرد. به گزارش خبرگزاری حوزه، شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی با توجه به نظر ارزیابان و مصوبه کمیسیون نشریات علمی حوزوی با اعطای رتبه علمی پژوهشی به Journal of Islamic political studies موافقت کرد. بر اساس این گزارش: این نشریه به صاحب امتیازی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیرمسئولی نجف لک زایی و سردبیری منصور میر احمدی به صورت دو فصلنامه منتشر می شود.
🔰 سلسله نشست‌های درس گفتار «ملاصدرا و نقش عشق و زیبایی در نظام خانواده و جامعه» ⬅️با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان 🌹 نشست هشتم : ادامه مبحث ملاصدرا و جنبه‌های اجتماعی و خانوادگی زیبایی‌شناسی و عشق‌ورزی 🔸 سه شنبه 29 شهریور ۱۰ صبح 🔹 مشاهده آنلاین: dte.bz/1001 📝 ثبت نام: dte.bz/01041 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
⬅️سلسله نشست های علمی فلسفه فقه سیاسی 📒ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه ⬅️نشست هشتم: فلسفه شریعت در حکمت متعالیه 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی 📒دبیرعلمی: جناب آقای دکتر شریف لک زایی ⏰زمان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۳۱ساعت ۱۰ الی ۱۳ 💠مکان: قم-پردیسان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن جلسات پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ⬅️لینک ورود به جلسه: 🌐 Dte.bz/cptconf 💠مجری:پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسے و مرکزهمکاری های علمی و بین الملل ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
انقلاب اسلامی، یک حرکت تحولیِ تمام نشدنی است که با پیروزی در سال 1357 تازه آغاز شده و تا رسیدن به هدف که ظهور امام زمان (عج) است ادامه پیدا می کند. بر این اساس، انقلاب مادر، دگرگونی نظام سیاسی از شاهی، طاغوتی و غربی به اسلامی است اما در ادامه باید مستمراً صدها انقلاب در عرصه های گوناگون رخ دهد که خود این را می توان با حرکت جوهری ملاصدرا تطبیق داد. متن کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی در نشست امام خمینی، انقلاب اسلامی و فلسفه صدرایی: https://scih.ir/MQYuG مجمع عالی علوم انسانی اسلامی @icihch
ملاصدرا و نقش عشق و زیبایی در نظام خانواده و جامعه جلسه هشتم.MP3
25.86M
⬅️مجموعه درس گفتار «ملاصدرا و نقش عشق و زیبایی در نظام خانواده و جامعه» جلسه هشتم ⬅️نشست هفتم: ملاصدرا و جنبه های اجتماعی و خانوادگی زیبا شناسی و عشق ورزی 👤با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/molasadra_eshq-08 ⏰سه شنبه 29 شهریور ماه 1401 🌐https://eitaa.com/isca_seda/4956 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🔻شنبه دوم مهر برگزار می‌شود: 🔔 تجمع اعتراض حوزویان به جسارت به حریم قرآن و شریعت اسلام در مدرسه فیضیه 📌 تجمع اعتراض حوزویان به جسارت به ساحت و حریم قرآن و شریعت اسلام، روز شنبه دوم مهر ۱۴۰۱ساعت ۱۰:۳۰ در قم، صحن مدرسه مبارکه فیضیه برگزار می‌شود. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
گفت‌وگو با نجف لک‌زایی درباره چیستی و جایگاه امنیت در دولت متعالیه تعالی معنوی مردم بدون توجه به آبادانی دنیا ممکن نیست مجتبی جاذبی، پژوهشگر فلسفه: دومین کنگره حکمت سیاسی 17 تا 19 اسفند‌ماه سال گذشته به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. رویکرد اصلی دومین کنگره، نظریه دولت بود. «فرهیختگان» به همین بهانه با همکاری دبیرخانه دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه مجموعه گفت‌وگوهایی را با استادان صاحبنام این حوزه ترتیب داد که برخی از آنها در همین صفحه منتشر شد. هدف این گفت‌وگوها این است که بخشی از بنیادهای بحث سیاست از منظر حکمت متعالیه را در زمینه دولت طرح کند تا مسیر برای نظریه‌پردازی در این زمینه هموار شود. به تعبیر دیگر، این گفت‌وگوها با هدف تبیین ظرفیت‏هاى فلسفه متعالیه براى ورود به حوزه حیات اجتماعى و سیاسى و معرفى توانمندى فلسفه سیاسى اسلامى طراحى شده است. مباحث حاضر برای بهره‌مندی دانشجویان، طلاب و علاقه‌مندان به‌طور مستقل به دست چاپ سپرده شده و در آینده در مجلدی منتشر خواهد شد. در این مجال گفت‌وگو با نجف لک‌زایی، عضو هیات‌علمی دانشگاه باقرالعلوم درباره چیستی و جایگاه امنیت در دولت متعالیه را از نظر می‌گذرانید. روزنامه فرهیختگان | تاریخ:1401/06/31 | صفحه:15 https://farhikhtegandaily.com/newspaper/3694/15/
🔰 علامه ذوالفنون در بالاترین سطح علمی 🎙 حجت‌الاسلام والمسملین احمد عابدی 🔻 آیت الله حسن‌زاده آملی هم در فلسفه اشراق، هم مشاء و هم در حکمت متألیه در بالاترین سطح علمی قرار داشت. علامه حسن‌زاده کتاب شفاء را تدریس و در جای‌جای کتاب اظهارنظر می‌کرد. 🔸 در کتاب‌های حکمت متألیه، در بالاترین سطح علمی چه در زمینه فلسفه صدرایی، چه در زمینه کتاب‌های سهروردی و اشراقی قرار داشت. 🔹 آن مرحوم در زمینه عرفانی، کتاب مصباح الانس را تدریس می‌کرد. مصباح الانس، کتابی بود که مرحوم آشتیانی در زمانی گفته بود. 🔺 الان در کره زمین کسی نیست که بتواند این کتاب را در دستانش بگیرد و بگوید من این کتاب را می‌فهمم. آیت الله حسن‌زاده در سطحی بود که این کتاب را تدریس می‌کرد و حتی امام خمینی نیز تعلیق‌های بر این کتاب دارند. 📖 دیده بان اندیشه شماره 32 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
Hokmrani dar quran 0156.mp3
35.37M
سلسله نشست های علمی ( صد و پنجاه و ششمین نشست) 📒حکمرانی در قرآن ( جلسه 156 ) 📒 نظام سیاسی و دولت جلسه 30 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐 http://dte.bz/isca_hokmrani156 ⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور 📅
زمان:شنبه 9 مهر ماه 1401 ساعت 12:45 الی 
14 📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی 🌐https://eitaa.com/nlakzaee/4986 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
⬅️از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی ( موضوع حجاب) 📒دبیر جلسه : دکتر احمد اولیایی ⏰زمان :روز یکشنبه ۱۰/مهر/۱4۰۱ ساعت ۹ الی ۱4 💠مکان:قم- پردیسان -انتهای بلوار دانشگاه -دانشگاه باقرالعلوم(ع) طبقه۳ اتاق جلسات ریاست دانشگاه ⬅️مجری : پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی( پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی) و دانشگاه باقرالعلوم (ع) (دانشکده فرهنگ و علوم اجتماعی) 📒با مشارکت: شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی،مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری 1️⃣صحبت های ابتدایی دبیر جلسه ( دکتراحمد اولیایی) 🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-01 2️⃣ابعاد فقهی سیاست ترویج حجاب | استاد رضا اسلامی 🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-02 3️⃣بایدها و نبایدها در سیاست گذاری حجاب | دکتر سید محمدحسین هاشمیان 🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-03 4️⃣ حجاب و چالش های ادراک عدالت جنسیتی |دکتر مهدی شجریان 🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-04 5️⃣بی ایدگی حجاب وزن معاصر | دکتر مجید دهقان 🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-05 6️⃣رویه های جمهوری اسلامی در مواجهه با پدیده های فرهنگی | دکتر سمیه حاجی اسماعیلی 🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-06 7️⃣ابعاد فقهی و اجتماعی حجاب | استاد حمید بارسانیا 🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-07 8️⃣انسان معطوف به تصویر و حجاب : از گریز تا ستیز | دکتر اصغر اسلامی تنها 🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-08 9️⃣بدل واره های اربعین | دکتر سعید محمدعلی غمامی 🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-09 0️⃣1️⃣سلبریتی های ایرانی و مدیریت جنگ روایت ها | دکتر حوریه بزرگ 🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-10 1️⃣1️⃣تحلیل رسانه ای از حرکت اعتراضی به گشت ارشاد |دکتر سید محمد کاظمی 🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-11 2️⃣1️⃣حجاب و بدنمدندی |» دکتر مریم منصوری 🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-12 3️⃣1️⃣گونه شناسی واکنش های معنوی به گشت ارشاد |دکتر احمد شاکرنژاد 🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-13 4️⃣1️⃣جبهه انقلاب در مواجهه با بحران های اجتماعی |» دکتر عفت عرب زاده 🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-14 5️⃣1️⃣غفلت از زیرساختهای فرهنگی حجاب |دکتر علیرضا مؤمن 🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-15
فلسفه سیاسی اسلامی
#پرونده_شنیداری #پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی #ارشاد_اجتماعی #الهیات_اجتماعی ⬅️از الهیات اجتماعی
لینک صوت نشست های از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی با موضوع حجاب جهت اطلاع و بهره برداری علاقه مندان با توجه به مباحث روز ارسال شد.
رضا غلامی در نشست «امام خمینی، انقلاب اسلامی و فلسفه صدرایی» مطرح کرد آرای مردم در مشروعیت قانون دخالت دارد عمده انتقادات درمورد ملاصدرا ناشی از برداشت‌های ناصواب‌ است متن پیش رو مشروح سخنرانی رضا غلامی، عضو هیات‌ علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست امام خمینی، انقلاب اسلامی و فلسفه صدرایی است که در ادامه می‌خوانید.  ، ششم مهر ۱۴۰۱
❇️احوال مدینه خسیسة 🔹فارابی، در السیاسة المدنیة، در احصاء انحاء مدینه جاهلة، از مدینه خسة یاد کرده و آن را اینگونه تعریف می کند: «ج- و مدينة الخسة و الاجتماع الخسيس هو الذي به يتعاونون على التمتع باللذة من المحسوس أو باللذة من المتخيل من اللعب و الهزل أو هما جميعا، و كذلك التمتع للذة من المأكول و المشروب و المنكوح، و اختيار الألذ من هذه طلبا للذة لا طلبا لما به قوام البدن و لا ما ينفع البدن بوجه بل ما يلذ منه فقط، و كذلك من اللعب و الهزل. و هذه المدينة هي المدينة السعيدة و المغبوطة عن أهل الجاهلة لأن غرض هذه المدينة إنما يمكنهم بلوغه بعد تحصيل الضروري و بعد تحصيل اليسار، و بالنفقات الكثيرة. و أفضلهم و أسعدهم و أغبطهم من تأتته أسباب اللعب أكثر و نال الأسباب الملذة أكثر.» «مدینه خسة و اجتماع خسیس، آن اجتماعی است که باهمدیگر همکاری می کنند برای بهره برداری از لذت محسوس یا لذت متخیل. لذتی که ناشی از لعب و هزل یا هر دو باهم است. و همچنین همکاری دارند برای تمتع به لذت خوردنی و آشامیدنی و نکاح. و آنها لذیذترین از این موارد را اختیار میکنند، آن هم به طلب لذت نه به طلب اینکه قوام بدنشان به آن باشد یا نفعی به بدنشان برسد. این مدینه، همان مدینه سعادتمند و مورد غبطه اهل جاهلیت است، زیرا دستیابی به غرض این مدینه، بعد از جمع آوری ضروریات، چپاول دیگران و با هزینه های بسیار به دست می آید. و بافضیلت ترین، خوش بخت ترین، شادترین ایشان، کسی است که به اسباب لعب بیشتری و اسباب لذت بیشتری دست یابد.» 📙كتاب السياسة المدنية، ص: ۱۰۱ @monir_ol_din
🔸تعامل فقه و فلسفه در انقلاب اسلامی 🎙استاد پارسانیا: ✅ فقه شیعی بدون مرجعیت بخشی فلسفه به نقل و ...نمی‌توانست وجود داشته باشد و همواره یک انسجامی بین کلام، فلسفه و فقه در این سنت وجود داشته است، اما با ورود علم مدرن به کشور ما این مفاهیم از حوزه تقسیم‌بندی علوم ما خارج شده و ساختار جدیدی را برای علم سنتی ما رقم زده است. در ایران بعد از انقلاب اسلامی و پس از غلبه علم جهانی این فقه بود که به کمک فلسفه آمده و بوسیله ارتباطی که با حوزه فرهنگ داشت توانست با به هم ریختن اقتداری که در حاشیه اقتدار جهانی بود، فرصتی برای به میان آوردن جریان‌های فلسفیِ در حال افول فراهم آورد. ✅ فقه توانسته در صد سال اخیر دو انقلاب یا نهضت را، یکی و دیگری را رقم بزند، این اتفاق بیرون از نظام جهانی علم (ساینس) رخ داد و همواره فقه در این نظام به عنوان ابژه علم و نه علم رسمی شناخته شده، هرچند تلاش‌هایی برای رسمیت بخشیدن به آن شده است اما در عرصه عمل چنین امری محقق نشده است. 💠 eitaa.com/parsania_net 🆔https://ble.ir/parsania_net
❇️وارونگی در تبیین امر ملّی 🔹آقای سیدجوادطباطبائی، به مناسبت حوادثی که در کشور واقع شده، پیرامون این حوادث در کانال تلگرامی خود مطالبی را نگاشته است. به قول او، جنبش کنونی، در حقیقت «انقلاب ملی» است، زیرا به دنبال حقوق از دست رفته ملت است. 1⃣موضوع مورد تأکید او و متعلق انقلاب در کلام او، «امر ملی» است. مهمترین ویژگی امر ملی، تجلی «ایرانیت» در آن است. یعنی امر ملی، در کشوری مثل ایران، باید متجلی کننده همه ایران باشد. مقصود از همه ایران، جغرافیای آن نیست، بلکه انسانهایی هستند که ذیل ملیت ایرانی، قرار دارند. در کشوری مثل ایران که از اقوام و طوائف مختلفی تشکیل شده، اگر همه این اقوام، «ایرانیت» را به مثابه «هویت اجتماعی» خود پذیرفته باشند، «ملت ایرانی» شکل می‌گیرد. و براساس همین معیار است که برخی از کشورهای منطقه، هنوز نتوانسته اند ملت باشند ولی در ایران، این امر صورت تحقق پذیرفته است. با این وصف، زمانی امر ملی، به منصه ظهور می رسد که «همگی» ملت در وراء آن قرار بگیرد. یعنی بار آن را همه ملت بردارد نه فقط قوم و طائفه خاصی. و همه ملت، مسئله‌ای مشترک و دردی همگانی پیدا کنند. و در غیر این صورت، آن مسئله و درد به یک استان و یک قوم تقلیل پیدا می‌کند. 2⃣حال، این سؤال مطرح می شود که آیا شورشی که صورت گرفت یا به تعبیر آقای طباطبائی، "جنبش کنونی"، اساساً ملی است؟ آیا «ایران» در این جنبش به حرکت درآمده است؟ به نظر می رسد پاسخ منفی باشد. چرا که، مهمترین شاخصه حسی و ملموس امر ملی، اثر خارجی و عینی آن است که برجای می‌گذارد. بنابراینکه امر ملی، گستره ای وسیع در تمام لایه ها و ابعاد حیات یک ملت دارد، پس زمانی «حادثه ملی» واقع می‌شود که، همه لایه ها را درگیر خود‌ سازد. و درست در این زمان است که، «انقلاب ملی» واقع می شود و هیچ سازمان نظامی و انتظامی نمی تواند در برابر آن مقاومت کند. و برهمین اساس، انقلاب ۵۷ یک انقلاب کاملاً ملی بود. اما اگر، یک حادثه‌ای، بخشی از جامعه را به جنبش درآورد، توان مقاومت و ایستایی نخواهد داشت. 3⃣درست، برخلاف آقای طباطبائی، به نظر می رسد که آنچه در حال وقوع است، شورشی «بخشی» است. و چون بخشی است و نتوانسته است «اراده‌ملی» را به حرکت درآورد، توان ایستایی هم ندارد و شکست می‌خورد. اساساً اگر اراده ملی، در وراء حرکت اجتماعی قرار نگیرد، محال است انقلابی صورت بگیرد و چون محال است انقلابی اتفاق افتد، پس هیچ «شجاعت و جسارت» انقلابی هم شکل نمی‌گیرد که اساس و بنیان انقلاب، همین جسارت انقلابی است. 4⃣و آنچه که در این جنبش دیده نشد، مختصات انقلاب ملی بود: اراده ملی، رهبری ملی، جسارت انقلابی و تظاهرات (به معنای خاص کلمه). این حادثه، نتوانست در درون زندگی انسانها جای بگیرد و چون چنین بود نتوانست همه را با خود درگیر کند و به عمق احساسات و عواطف آنها گره بخورد و تظاهرات میلیونی رقم بزند. و از این روی است که، میتوان گفت: در این حادثه، امر ملی، محسوس و ملموس نبود. که اگر چنین بود، قطعاً انقلاب ملی واقع می‌شد. و در خاتمه: امثال او، درنیافته‌اند که ملیت ایرانی، در بستر تاریخی با هویت اسلامی گره خورده است و این هویت ترکیبی ایرانی- اسلامی، هرگز بستر شورش‌های لیبرالی قرار نمی‌گیرد. پس، بهتر آن است که آقای طباطبائی، انقلاب ملی مورد نظر خود را در فرانسه پیگیری نماید تا در ایران. @monir_ol_din
💠 وابستگی عامل ذلت 🔸 از نظر سید جمال به دلیل ویژگی وابسته‌بودن روحانیت سنی و عدم استقلال ملی آنها در مقابل قدرت‌های استبدادی و استعماری، نمی‌توان انتظار داشت که پروژه اصلاح دینی و مبارزه با مظاهر تجددگرایی توسط آنها به سرانجام برسد. 🔹 در حالی که به نظر ایشان روحانیت شیعه به دلیل منقطع‌بودن از حکومت، همواره در طول تاریخ توانسته در مقابل دشمنان دین بایستد و از کیان آن حفاظت کند؛ لذا پروژه اصلاح دینی نیز می‌تواند توسط علمای شیعه پیگیری شود. 🔸 تفکرات سید جمال اثرات زیادی را در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی به همراه داشته و سرلوحه علمای شیعه در واقعه تحریم تنباکو و همچنین بعد از آن مشروطه قرار گرفت. 📖 دیده بان اندیشه شماره 38 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
🍀بزرگداشت مقام علمی پروفسور محسن مهدی برگزار می‌شود 👈به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دبیرخانه کنگره جهانی فارابی، فرهنگ و تمدن اسلامی در نظر دارد در قالب برنامه های جانبی خود، مراسم بزرگداشت مقام علمی مرحوم پروفسور محسن مهدی از فارابی شناسان برجسته جهان اسلام را برگزار کند. در این مراسم که در تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۱ از ساعت ۱۵ الی ۱۸ در محل تالار فارابی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار خواهد شد، اساتید زیر سخنرانی خواهند داشت: 🔹دکتر محسن رضوانی با موضوع: محسن مهدی و احیای فلسفه سیاسی فارابی 🔹دکتر کیوان خسروی با موضوع: محسن مهدی و الحروف: فلسفه نخستین و تقدیر آن در جهان اسلام 🔸دکتر چارلز ای. باترورث با موضوع: محسن مهدی و پیدایش فلسفه اسلامی 🔸دکتر ترنس جِی. کلون با موضوع: محسن مهدی و جهت گیری سیاسی فارابی پیرامون فلسفه اسلامی و دین http://iscs.ac.ir/
🔹لاتحزن أبدا فالدنيا ليست بإرادتنا، إنما بأمرالله وأمرالله كله خير 🔸هیچ وقت غمگین نشو چرا که دنیا به اراده ما نیست، بلکه به خواست خداست و خواست خدا همه اش خوبی است.
هدایت شده از سیدجواد
سلسله نشستهای معارف اسلامی و انقلاب اسلامی 📒نشست ششم اخلاق و انقلاب اسلامی؛ مبانی، چالشها و راهکارها 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی، استاد فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره ⬅️دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی 📅زمان: سه شنبه 19 مهرماه 1401 ساعت 10 الی 12 🔷مکان: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، پلاک 4، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سالن دکتر نصر 💠لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/maarefconf مجری: پژهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی؛ با مشارکت گروه معارف و علوم انسانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران)، حوزه علمیه امام حسین(ع) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
ملاصدرا و نقشه راه خوانش حکمت متعالیه جلسه دهم.mp3
20.04M
📒ملاصدرا و نقشه راه 📒خوانش حکمت متعالیه جلسه دهم 👤ارائه دهنده: دکتر سید مهدی امامی جمعه 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/Lkf6e ⬅️مجری: خانه طلاب اصفهان 📅زمان: دوشنبه 18 شهریور ماه 1401 🌐https://eitaa.com/isca_seda/5098 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/