eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
205 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
158 ویدیو
122 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
Photo from N
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گردد. کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در تاریخ 4/2/98 (چهارشنبه) ساعت 17:30، در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به آدرس: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گرددد. این جلسه با سخنرانی جناب آقای دکتر شریف لک زایی(ارائه دهنده) و دکتر عماد افروغ برگزار می گردد. مدعوین این جلسه، طلاب، دانشجویان و اساتید هستند.
📖عرفان سياسي و تمدن‌سازي اسلامي تأليف جديد #سيدمحمدحسين_متولي_امامي ✍عرفان سياسي، عرفاني است كه در بستر انقلاب اسلامي بار ديگر شكوفا شد و تنها مسيري است كه ما را وارد عالَم امام و شهدا مي‌كند. 💎تنها اين عرفان است كه امكان تحقق "تمدن نوين اسلامي" را فراهم مينماید و جوان مؤمن انقلابي را در عين حضور سياسي‌اش، در مسير عارفان قرار مي‌دهد. رونمایی در 32مین نمايشگاه كتاب تهران 📚انتشارات كتاب فردا @MataNevesht BinesheTamadoni.ir
فلسفه سیاسی اسلامی
✅ #همایش همایش #فلسفه_سیاسی_انقلاب_اسلامی و #گام_دوم 🔸با حضور #امام_جمعه_معزز_اصفهان و #اساتید مط
🔸 نقد کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتالهین ، چهارم اردیبهشت، همزمان با آغاز به کار سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران، نشست نقد کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتالهین با حضور آقای دکتر عماد افروغ در محل پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار شد. سخنان صریح و انتقادی دکتر افروغ برایم بسیار مغتنم بود. ایشان کتاب را بسیار با حوصله مطالعه و یادداشت برداری کرده و بر مبنای آن به بیان انتقادات خود در دو حوزه روش شناسی و محتوایی پرداخت. البته پیش از این هم هنگامی که کتاب را مطالعه کرده بود در تماسی تلفنی نظر خود را ابراز کرده بود و همانجا وعده برگزاری یک نشست هم گرفته شد و البته خود ایشان پیشنهاد دهنده بود. دکتر افروغ با آن که دانش آموخته حوزه جامعه شناسی است اما چند سالی است که وارد بحث های فلسفه سیاسی هم شده و در شمار متفکرانی است که به تبیین تئوریک و فلسفی انقلاب اسلامی پرداخته و در تحلیل انقلاب صدرایی قلم زده و گفتگو کرده است. ان شاءالله متن کامل نشست به زودی در صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان به چاپ خواهد رسید. دبیری این جلسه را دوست عزیزم محسن جبارنژاد برعهده داشت. برخی از اساتید و دوستان بزرگوار و جمعی از دانشجویان عزیز در نشست حضور داشتند که از همه آنان به ویژه استاد ارجمند دکتر سید محمد تقی آل غفور، دکتر احمدرضا یزدانی مقدم، دکتر مختار شیخ حسینی و... سپاسگزارم. عکاس روزنامه فرهیختگان: محمد رفیعی موحد @shariflakzaei
📸 #عکس_نوشت| شهید مطهری تنها فردی است كه دیدگاه فلسفی او به مسائل اجتماعی و سیاسی تسری می‌یابد 🆔 @vasael_ir
✳️به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل برگزار می گردد: 🔼کرسی ترویجی «فلسفه سیاسی اسلامی» ♈️زمان: پنجشنبه : ۱۳۹۸/۰۲/۲۶ ساعت ۱۱. ⬇️مکان: قم- پردیسان،دانشگاه باقر العلوم(ع)،طبقه سوم،اتاق جلسات حوزه ریاست. ✳️این جلسه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی(ارائه دهنده) و دکتر سیدصادق حقیقت(ناقد) برگزار می گردد. ⬇️حضور در این جلسه شامل کسانی می شود که تا تاریخ ۲۵/۲/۹۸ ساعت ۲۰ ثبت نام کرده باشند. ♈️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی اسلامی" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی بر گزار می گردد:. 💠تاریخ انتشار خبر یکشنبه بیست و دوم اردیبهشت 1398 ✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
✅حبیب الله بابایی: 💠تمدن نه یک وضعیت بلکه یک فرایند است/ فهم تمدنی قرآن کریم حجت الاسلام حبیب الله بابایی در برنامه ضیافت گفت: ما تمدن را یک وضعیت نمی دانیم بلکه یک فرآیند می دانیم و واژه تمدن تنها یک اسم نیست چون بر اساس مکان و زمان سنجیده می شود. ✍️به گزارش خبرگزاری ایسکا، هفتمین برنامه «ضیافت» به موضوع «فهم تمدنی قرآن» اختصاص داشت که با اجرا و سردبیری مالک شجاعی، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با حضور حجت الاسلام حبیب الله بابایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سه شنبه شب ۲۴ اردیبهشت ماه از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت. ✳️حجت الاسلام حبیب الله بابایی تمدن پژوه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در توضیح این که فهم تمدنی قرآن چیست، گفت: در ابتدا باید مشخص شود فهم تمدنی از قرآن چه چیزهایی نیست و به همین دلیل این فهم را به برون متنی و درون متنی تفکیک می‌کنم. ما در پی این نیستیم که قرآن را همچون مسأله‌ای که امروز در فضای مدرن جامعه بشری مطرح شده، در نظر بگیریم و بخواهیم قرآن را نیز مدرن نشان دهیم. فهم تمدنی یک عبارت تصنعی نیست که با واژگان بازی کنیم و آن چیزی که مورد توجه و تمرکز است، نگاهی برون و درون متنی است. وقتی نگاه مان برون متنی است یعنی آموزه‌های قرآن در وهله دوم قرار می‌گیرد و قرآن را به عنوان یک فکت تمدنی در نظر می‌گیریم. این در حالی است که قرآن به مثابه یک متن تغییرات بزرگی را در گذشته تاریخ اسلام ایجاد کرده است که این همان فهم تمدنی قرآن است. 🌐وی افزود: نگاه تاریخی نشان می‌دهد آنچه مایه هویت مسلمانان در پهنای تاریخی شده است متن قرآن است که از بالکان تا بنگال ارزش‌های مشترک، زبان مشترک و چالش‌هایی را به وجود آورده است. بابایی درباره نگاه درون متنی نیز توضیح داد: فهم تمدنی در پی این است که به گونه‌ای قرآن را فهم کند که بتواند به نیازهای انباشته جامعه امروز انسان معاصر پاسخ نظام مندی بدهد و دوم اینکه در جامعه امروزی انسان معاصر بتواند پاسخ‌های متراکم به نیازهای انباشته دهد. قرآن در این تعریف تمدن را نیکی‌ها و خیرات بشری معرفی می‌کند و فهم تمدنی قصد دارد الگو و زمینه‌های این خیرات را نشان دهد و در پی ایجاد یک جامعه توحیدی به جامعه‌ای متراکم توحیدی است. بنابراین به صورت کلی، فهم تمدنی قرآن شامل فهم جامع از قرآن برای تحقق جامعه آموزه‌های دینی شمرده می‌شود. ✳️وی در پاسخ به اینکه در قرآن چه مفاهیم و دلالت‌های تمدنی وجود دارد، گفت: باید استنطاق تمدنی از قرآن را جدی بگیریم و منظورم این است که اساساً ما و دیگرانی که هوس فهم تمدنی داریم، باید معلوم کنیم چه دغدغه و هدفی داریم که می‌خواهیم عینک تمدن به چشم بزنیم و چه نیازی را می‌خواهیم رفع کنیم. تلقی من این است که این فهم، در فرآیند تاریخ تکامل انسانی، معرفت و دانش یافته است و باعث می‌شود انسان در استنتاق های قرآنی خود شبکه ای تر فکر کند و نگاه‌های کلان و جامع اش پخته‌تر شود. 🌐این تمدن پژوه، رصدهای تمدنی در اعماق قرآن را به دور از اخلاق دانست و گفت: ما تمدن پژوهان در مطالعاتی که داریم همیشه در هر جلسه و بحثی به این اذعان می‌کنیم که اساساً قرآن خیلی بزرگ‌تر از آن است که بتوانیم لایه‌ها و متون معنایی آن را سیر کنیم اما اگر بخواهیم به سمت قرآن برویم و بخواهیم فهم را بیان کنیم، باید دو مسیر را تفکیک کنیم که به ما دو نظام معرفتی را ارائه می‌کند. 💠ادامه این گزارش از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه فرمایید. http://yon.ir/Ul24D 💠تاریخ انتشار خبر چهار شنبه بیست و پنجم اردیبهشت 1398 ✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
🔸نشست تخصصی نقد کتاب «درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلامی» برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین : 🔹اگر ما به فلسفه سیاسی نگاه دانشی داشته باشیم این حوزه دانشی چند محور دارد؛ نخست چیستی، اینکه مراد از فلسفه سیاسی اسلامی چیست و بحث از امکان آن صورت پذیرد، و ادله انکار آن را بررسی و نقد کنیم و تنقیح و تبیین این که مراد از فلسفه سیاسی چیست صورت پذیرد. 🔹من در این کتاب پنج ایده و محور اصلی را مطرح کرده‌ام. در محور اول چیستی فلسفه سیاسی را مورد بحث قرار داده‌ام و ادله منکرین فلسفه سیاسی را مورد بررسی و نقد قرار داده‌ام. 🔹در این قسمت به تبیین دقیق‌تر از فلسفه سیاسی پرداخته و تفاوت آن با اصطلاحاتی از قبیل اندیشه سیاسی، ایدئولوژی سیاسی و . . . را بیان کرده‌ام. اثر یا آثاری سراغ ندارم که به این شکل مبسوط و متقن به این مباحث پرداخته باشد. دکتر به عنوان ناقد: 🔹اولین نقطه قوت کتاب شما این است که حاصل تامل و نوآوری شما است شما دغدغه ای داشتید و به دنبال حل آن هستید؛ نسبت بین فقه و فلسفه سیاسی را گسترش داده‌اید. امروز فقه سیاسی ما خیلی فربه شده است و فلسفه سیاسی ما خیلی نحیف شده است. 🔹در مورد مباحث صوری کتاب باید گفت که من در این کتاب یک حریتی را مشاهده کردم که بیان داشته‌اید که مدرکات عقلی خود را بیان کرده‌اید. اما من فصل‌بندی کتاب را قبول ندارم چراکه عنوان کتاب فلسفه سیاسی است ولی فقط در قسمت آخر و در فصل سوم کتاب به فلسفه سیاسی پرداخته شده است. 🔹کتاب فاقد نتیجه است اهل تتبع نیستید ادبیات موضوع را در کتاب‌های دیگر بررسی نکرده‌اید و دیگر اینکه در نسبت بین فقه سیاسی و فلسفه سیاسی به وجوه مختلف آن نپرداخته‌اید. 🌐 vasael.ir/0003SE 🆔 @vasael_ir
کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلامی را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/225
تحلیل سیاسی اسفار اربعه‌‌ی عرفانی با تاکیدبر اندیشه‌‌ی سیاسی صدرالمتالهین http://sm.psas.ir/article_34531.html
رابطه‌‌ی دین و سیاست در نگاه تطبیقی به آرای ملاصدرا و هگل http://sm.psas.ir/article_34532.html