eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
207 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
159 ویدیو
123 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه سیاسی اسلامی
https://www.instagram.com/p/B2Y83tXBOiX/?igshid=5mr72vtfk2vp
کتاب المله فارابی به همت نشر عقل سرخ و ترجمه ابوالفضل شکوری وارد بازار نشر شد
آرای اخلاقی ملاصدرا/ تالیف سید عبدالرحیم حسینی/ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ 1398/ 42ص حکمت متعالیه در پرتو تمهیدات الهی، عقلانی و سلوکی برای نیل به موهبت کمال قدسی و روش نگرش معرفتی به نظام احسن آفرینش، مقصد غائی حکمت را تربیت و کمال اخلاقی انسان می‌داند و اساس حیات معقول و زندگی الهی را رشد فضیلت‌های رفتاری و درونی عنوان می‌کند، مکتب صدرائی قوانین اخلاقی را از روزنه یافته‌های برهانی و تجربه معنوی متمایز از فیلسوفان پیش از خود واکاوی نموده، خاستگاه تکوین ملکات و محاسن فضائل را تهذیب ظاهر، تطهیر دل، تنویر قلب دانسته و حاصل این موهبت را گذر از خویشتن و استمداد از سرچشمه قدسی نور وحی می‌بیند و معتقد است خیر حاکم بر ارزش‌های اخلاقی علاوه بر عدالت، از عناصری چون حق، زیبایی، استمرار و مصلحت شکل می‌گیرد و انسان رهرو سعادت، نیازمند کرامت، حکمت، حریّت، بندگی و قرب به حق، عقلانیّت، سلوک الهی در ساحت عمل؛ نگاه قدسی به قوانین اخلاقی و تبعیّت از نوامیس شریعت است. کتاب «آرای اخلاقی ملاصدرا» اثر «سیدعبدالرحیم حسینی» را انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و روانه بازار کتاب کرده است. #معرفی_کتاب 🆔 @libisca
✅ شصت و چهارمین دیدار با اصحاب قلم ❇️ به مناسبت چاپ کتاب فلسفه علم سیاست و حکمت متعالیه ❇️ با حضور مولف کتاب جناب آقای دکتر محمد پزشکی #محمد_پزشکی #پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی #پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی @cpt_isca_ac_ir
Final_JIPS.pdf
1.21M
متن کامل مقالات به زبان انگلیسی|https://eitaa.com/isca24/5338
اولین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی (انگلیسی) Islam,s Political Studies به همت پژوهشکده اندیشه سیاسی و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد
هدایت شده از محسن جبارنژاد
1_107433190
6.4M
🔵به همت دفتر تبلیغات اسلامی: ✅مجله حوزه شماره ۴-۳ منتشر شد 🔴فصلنامه تحلیلی ـ انتقادی « حوزه شماره۳و۴» ویژه حوزه های دینی، از دوره جدید با شمارگان پیاپی۱۷۸و۱۷۹، با عنوان«نماد روشن فكري حوزوي» با صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و مدیرمسئولی دکتر عباس صالحی و سردبیری حجه الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه و با محوریت: مقالات، پرونده، گفت وگو وگزارش منتشر شد. ⬅️ با آثار، گفتارهایی از : احمد واعظی، نجف لک زایی، حبیب الله بابایی، سید سجاد ایزدهی، عبدالرضا ایزدپناه، نعمت الله فاضلی، مهدی مولایی آرانی، محمد علی میرزایی، علی اشرف فتحی، شریف لک زایی، داود مهدوی زادگان، مسعود پورفرد، عبوالوهاب فراتی، مهدی سلیمانیه،محمود ذکاوت، محمد جعفری گیلانی، سعید روستا آزاد، سید عباس نبوی، محمود حکمت نیا، علی اکبری معلم، سید کاظم قهفرخی، محسن جبارنژاد
🔴 به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود: ❇️ کرسی ترویجی" فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی" ✅ ارائه دهنده: جناب آقای دکتر منصور میراحمدی ✅ ناقدان: جناب آقای دکتر سید علی میرموسوی جناب آقای دکتر رضا خراسانی ❇️ دبیر علمی: جناب آقای محسن جبارنژاد ✅ زمان: دوشنبه ۱۵مهر۹۸ ❇️ مکان: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، طبقه سوم، سالن کنفرانس @cpt_isca_ac_ir
#تازه_های_نشر #آزادی سیاسی در اسلام تاملی در آراء قاضی عبدالجبار و امام خمینی (ره(/ تالیف محمود شفیعی/ چاپ اول/ انتشارات دانشگاه مفید/ 1398/ 331ص. کتاب حاضر در خصوص اندیشه سیاسی اسلام بخصوص بنیادهای آزادی سیاسی با توجه به تفسیرهای امام خمینی و قاضی عبدالجبار در بستر کلام و #فقه شیعی و اعتزالی تهیه و گردآوری شده است. این اثر نخست آزادی سیاسی را از جهات متنوع مانند آزادی فلسفی، اخلاقی، عرفانی، حقوقی، سیاسی و ... مفهوم شناسی و تحلیل و بررسی می نماید. در ادامه نگارنده مبانی کلامی آزادی سیاسی شیعی و اعتزالی جباری اشاره و عقل شیعی امامی را با توجه به دیدگاه امام خمینی (ره) باعقل اعتزالی جباری مقایسه و مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در پایان نوشتار پیش رو حدود آزادی سیاسی را در اندیشه شیعی امام خمینی با اعتزالی قاضی عبدالجبار مقایسه و موردسنجش قرار می‌دهد. عقل‌گرایی، دین و دنیا و رویکرد عقلانیت اعتزالی جباری و اجتهاد شیعی امامی در این پژوهش از امتیاز بسیار بالایی برخوردار است. 🆔 @libisca
نود و ششمین شماره فصلنامه علمی خردنامه صدرا منتشر شد. مقالاتی که در این شماره میخوانیم: سرمقاله/ ص11 انسجام اصول فلسفي معادشناختي ملاصدرا/ مرتضي حسين‌زاده، سحر كاوندي، محسن جاهد/ ص13 ‌جايگاه قوة خيال در صدور افعال و نتايج تربيتي آن (با تأكيد بر مباني نفس‌شناسي صدرالمتألهين)/ نرگس موحدي، مرضيه اخلا‌قي، زهره اسماعيلي، عليرضا پارسا‌/ ص31 ‌تحليل قيامت و ارتباط آن با مرگ ارادي از ديدگاه ملاصدرا/ ليلا‌ پوراكبر، عين‌اللّه خادمي‌/ ص41 بررسي تحليلي تطبيقي نظرية بساطت مشتق در آراء سيد سند و ملاصدرا/ فاطمه عابديني، علي ارشدرياحي، محمود زراعت‌پيشه‌/ ص59 تحليل وجودي مسئلة ضعف اراده از منظر حكمت متعاليه/ مرضيه اكبرپور، حسن مرادي، محمود صيدي‌/ ص71 مواجهة ابن‌سينا و سهروردي در مسئلة علم الهي و ظهور حكمتي برتر/ ‌يحيي كبير، حميد ملكي/ ص83 بررسي تحليلي ديدگاه نهايي صدرالمتألهين در موضوع علم الهي به ماديات/ ‌سيداحمد غفاري قره‌باغ/ ص99 خلاصه سخنرانيهاي برگزيده بيست و سومين بزرگداشت حكيم ملاصدرا/ ص111 مقالات و اطلاعات تکمیلی در پایگاه kherad.mullasadra.org قابل دستیابی است.
فلسفه اسلامی از نگاه امام موسی صدر 1 پرسش‌ اول پرسشي‌ عميق‌ است: گفته‌ مي‌شود فلسفه‌ بازتاب ‌تحول ‌جامعه ‌است ‌و چنان‌كه ‌مي‌دانيم ‌هيچ‌يك ‌از فلاسفه ‌مسلمان ‌مكتب‌ مشخص‌ فلسفي ‌نداشتند و بلكه ‌در همه ‌قضاياي ‌فلسفي ‌به ‌يونانيان ‌يا ديگران ‌متكي‌ بوده‌اند. آيا اين ‌سخن ‌به‌ معناي ‌آن ‌است‌ كه ‌اسلام ‌فلسفه‌اي‌ خاص ‌ندارد؟ نظر شما درباره‌ اين مسئله چيست که كساني‌ مي‌گويند علت‌ پيروي ما ‌از فلسفه‌ها و جريان‌هاي ‌متعدد، فقدان فلسفه‌اي‌ پيشرفته‌ بود که از واقعيت‌ جامعه سرچشمه مي‌گيرد؟ پاسخ: اين ‌پرسش ‌بسيار دقيق ‌است ‌و بسيار تند و سخت، تنها ادعاي ‌بخش ‌اخير آن ‌صحيح ‌است‌ و پاسخ ‌بقيه ‌را خواهم ‌داد. نكته‌ اول ‌اينكه ‌فلسفه ‌بازتاب ‌تحول ‌و تكامل ‌جامعه ‌است. ‌بايد نكته‌اي به اين سخن ‌بيفزايم ‌و بگويم‌ كه‌ فلسفه‌ همان‌گونه ‌كه ‌بازتاب ‌تحول ‌و تكامل ‌جامعه‌ است، نيز عامل ‌و سبب‌ تحول ‌و تكامل‌ جامعه‌ است. يعني ‌اينكه ‌ميان ‌فلسفه ‌و تحول‌ و تكامل‌ جامعه ‌ارتباط ‌وجود دارد. به‌ تبيين ‌اين ‌قضيه ‌دقت ‌كنيد، زيرا بحثي ‌عميق و ضروري ‌است ‌و مي‌طلبد كه‌ در آن تأمل ‌و درنگ‌ كنيم. ببينيد، نظام‌هاي‌ اقتصادي‌ و نظام‌هاي ‌اجتماعي‌ و نظام‌هاي سياسي ‌و به‌ عبارت‌ ديگر، نظام ‌دولت ‌و چگونگي ‌توزيع ‌ثروت ‌و سازمان‌دهي ‌ابزارهاي ‌توليد و سازمان‌دهي ‌انجمن‌ها و نهادها و گروه‌ها، همه ‌و همه، ‌نيازمند ريشه‌هاي ‌عميق‌ترند كه ‌آن‌ را «باورها» يا ايدئولوژي ‌مي‌ناميم ‌و احزاب ‌معاصر نيز ‌بر ايدئولوژي‌هاي ‌خاص ‌خود مبتني‌اند. چرا ما به اين ‌مبادي ‌عميق‌ نيازمنديم؟ زيرا اگر در نظم ‌اجتماعي ‌و سياسي ‌و اقتصادي‌ خود بر مبدأ و مبناي‌ اعتقادي ‌تكيه ‌نكنيم، نظم ‌ما از درون ‌گسيخته ‌و ناهمگون‌ خواهد بود و در آن ‌صورت‌، هر موضعي ‌كه اتخاذ مي‌شود، بستگي به موقعيت دارد و فاقد مبدأ و مبنا و اصل‌ خواهد بود. اما اگر مبنايي ‌ايدئولوژيك ‌حاكم باشد و حركتْ مبدأ و مبنايي داشته باشد، هر حركت ‌و هر موضع‌گيري‌، از آن‌ مبدأ و مبنا ناشي مي‌شود و با يکديگر هماهنگ ‌خواهند بود و اين ‌امر به انسان‌ در تحول‌ و تكامل‌ كمك ‌مي‌كند. اما اگر حزب‌ يا سازمان ‌اجتماعي ‌يا نظام ‌رسمي‌ حكومتي ‌فاقد مبنا باشد، دچار تناقض ‌دروني ‌و تعارض‌ عناصر دروني با يكديگر و فروپاشي مي‌شود. بنابراين، اينكه ‌فلسفه ‌بازتاب ‌جامعه ‌است، كاملاً ‌درست ‌است. اما، ‌همچنين، ‌مي‌توان‌ گفت ‌كه ‌فلسفه‌ علت ‌اصلي ‌پيشرفت ‌و تحول‌ جامعه‌ است.
فلسفه اسلامی از نگاه امام موسی صدر 2 نكته‌ دوم ‌اينكه ‌گفته ‌شد هيچ‌يك ‌از فلاسفه مسلمان صاحب مكتب ‌مشخصي ‌در فلسفه ‌نبوده‌اند و بلكه‌ در همه ‌مسائل‌ پيرو يونانيان ‌و ديگران ‌بوده‌اند. به ‌نظر من اين سخن ‌بزرگ‌ترين ‌ظلم ‌به‌ آنان ‌است. كسي ‌كه ‌بگويد مسلمانان صاحب ‌فلسفه ‌نبوده‌اند، با همه ‌احترامي ‌كه ‌براي ‌وي ‌قائليم، از فلسفه ‌بويي ‌نبرده ‌است. ‌فلسفه ‌يونانيان ‌پيشين ‌كه ‌مسلمانان ‌آن را نقطه ‌آغاز حركت ‌فلسفي ‌خود قرار داده‌اند، اكنون‌ موجود است؛ فلسفه ‌افلاطون، فلسفه ‌ارسطو، فلسفه دموكريت. كتاب‌هايي ‌كه ‌در باب ‌اين ‌فلسفه‌ها نوشته شده، اكنون ‌موجود است. اگر اين ‌فلسفه ‌را در برابر فلسفه ‌ابن‌رشد قرار دهيم‌ كه ‌اروپا هم ‌با آن ‌آشناست، مي‌بينيم‌ كه ‌تحول ‌شگرفي ‌در فلسفه ‌رخ‌ داده ‌است. با اينكه ‌ابن‌رشد قطره‌اي ‌از درياي ‌فلسفه مسلمانان ‌است. يعني‌ فلسفه ‌ابن‌سينا و حكمت ‌متعاليه‌ يا فلسفه ‌ملاصدراي ‌شيرازي ‌اوج‌ فلسفه ‌است. اين فلسفه ‌را نمي‌توان ‌با هيچ ‌فلسفه‌ يوناني ‌مقايسه‌ كرد و شباهت ‌ميان‌ اين فلسفه و فلسفه‌ يوناني ‌همانند شباهت ‌شكل ‌كنوني ‌من ‌با روز ولادتم ‌است. شباهت‌ ميان ‌فلسفه‌ مرحله ‌متأخر صدرالدين ‌شيرازي ‌يعني ‌حكمت ‌متعاليه ‌با فلسفه ‌يوناني ‌در همين ‌حد است. هجومي‌ ظالمانه‌ به ‌فلسفه ‌اسلامي ‌در جريان ‌است. كتاب‌هاي ‌اشارات، شفا، قانون، اسفار و منظومه‌ در برابر شما قرار دارد. بفرماييد، اين ‌فلسفه ‌اسلامي ‌است. چه ‌كسي‌گفته ‌است‌ كه‌ «روشن ‌است‌ كه ‌مكتب ‌فلسفي ‌اسلامي ‌نداريم»؟ چه‌ كسي ‌به‌ شما اين ‌را گفته ‌است؟ فلاسفه ‌مسلمان ‌مكتب‌هايي ‌فراتر از مكتب‌هاي ‌ديگران‌ داشته‌اند. من ‌نمي‌دانم كسي‌ كه ‌اين ‌پرسش ‌را نوشته، در اين ‌مجلس ‌حضور دارد يا خير؟ من ‌به ‌شما مي‌گويم ‌كه نقطه اوج ‌فلسفه‌ امروز غرب يعني فلسفه آلماني معروف ‌… فلسفه اگزيستانسياليسم درست از اصالت وجودي ‌ريشه گرفته كه ‌ملاصدراي ‌شيرازي ‌مطرح‌ كرده ‌است. اما… كه در حقيقت ‌اختلاط ميان ‌فلسفه ‌و منطق‌ است، براي ‌آن ‌است ‌كه‌… چنان‌ كه مي‌دانيد نوعي ‌از منطق ‌است ‌و مادي‌گرايي ‌(ماترياليسم) فلسفه‌اي ‌از ميان ‌فلسفه‌هاست. طبعاً‌، فلسفه ‌مادي‌گرايي تحول‌ يافت‌، ولي ريشه آن‌ كهن‌تر از ماركس ‌و هگل‌ و امثال‌ آنان است ‌و آن ‌فلسفه‌ مادي‌گراي ‌پيشين‌ تحول ‌يافت. نمي‌توان ‌گفت‌ فلسفه ‌واقع‌گرايي‌ (رئاليسم) يا حتي‌… كه حمله ‌فراواني ‌به ‌آن‌ مي‌شود، تحول ‌شگرفي ‌يافته‌ است. فلسفه ‌اسلامي ‌در همه‌ مسائل مواضعي ‌ثابت ‌و روشن ‌دارد و مبتني ‌بر آراي ‌يونانيان ‌نيست ‌و در حدي ‌اندك ‌به‌ آن‌ متكي ‌است، از باب ‌نسبت ‌هر چيز با اصل ‌و ريشه‌ خود. هرچند كه‌ اين ‌اصل ‌يك ‌قطره ‌در برابر دريا باشد. من ‌نمي‌توانم ‌اين ‌مطلب ‌را بر شما ثابت ‌كنم‌ جز اينكه دست ‌شما را بگيرم‌ و به‌ مكتب ‌فلسفه ‌ببرم ‌تا دريابيد كه ‌فلسفه ‌چيست؟ گام به گام با امام، جلد 2، صفحه 463_464
🔴 به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود: ❇️ کرسی ترویجی" فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی" ✅ ارائه دهنده: جناب آقای دکتر منصور میراحمدی ✅ ناقدان: جناب آقای دکتر سید علی میرموسوی جناب آقای دکتر رضا خراسانی ❇️ دبیر علمی: جناب آقای محسن جبارنژاد ✅ زمان: دوشنبه ۱۵مهر۹۸ ❇️ مکان: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، طبقه سوم، سالن کنفرانس @cpt_isca_ac_ir