✅ #همایش
همایش #فلسفه_سیاسی_انقلاب_اسلامی و #گام_دوم
🔸با حضور #امام_جمعه_معزز_اصفهان و #اساتید مطرح #علوم_سیاسی از دانشگاههای #تهران و #باقرالعلوم(ع) قم
🗞 #همراه_باارسال_مقاله
مهلت ارسال مقالات: ۲۶ دیماه ۱۳۹۸
📆 شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
⏳ساعت ۸:۳۰
📌 شاهین شهر - تالار شیخ بهایی
📞 #ارتباط با ما:
پیامرسان #ایتا و #سروش:
@soroushadineh
وبسایت:
www.soroushadineh.ir
ایمیل:
soroushadineh@iran.ir
شماره تماس:
۰۳۱۴۵۲۴۶۹۹۷
نمابر:
۰۳۱۴۵۲۴۵۷۷۷
#دفتر_امام_جمعه_شاهینشهر
#ستاد_برگزاری_همایش
🔶درسگفتار در آمدی بر فلسفه سیاسی ابن سینا قسمت اول
💠ارائه دهنده: دکتر مرتضی یوسفی راد عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔷زمان: یکشنبه اول دی ماه 98
🔷مکان: شبکه چهار سیما
💠https://www.aparat.com/v/KeLBS
🔶درسگفتار در آمدی بر فلسفه سیاسی ابن سینا قسمت دوم
💠ارائه دهنده: دکتر مرتضی یوسفی راد عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔷زمان: دو شنبه دوم دی ماه 98
🔷مکان: شبکه چهار سیما
💠https://www.aparat.com/v/VTn8a
🔶درسگفتار در آمدی بر فلسفه سیاسی ابن سینا قسمت سوم
💠ارائه دهنده: دکتر مرتضی یوسفی راد عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔷زمان: سه شنبه سوم دی ماه 98
🔷مکان: شبکه چهار سیما
💠https://www.aparat.com/v/MWqij
🔶درسگفتار در آمدی بر فلسفه سیاسی ابن سینا قسمت چهارم
💠ارائه دهنده: دکتر مرتضی یوسفی راد عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔷زمان: چهارشنبه چهارم دی ماه 98
🔷مکان: شبکه چهار سیما
💠https://www.aparat.com/v/52gKI
❇️درسگفتار فلسفه سیاسی ملاصدرا جلسه اول (فایل صوتی در ایتا)
🌐https://eitaa.com/isca_seda/455
🔶درسگفتار فلسفه سیاسی ملاصدرا جلسه اول (فایل ویدئویی در آپارات )
💠https://www.aparat.com/v/OU5rs
🔶 ارائه دهنده: دکتر شریف لک زایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
◼️ زمان: سه شنبه 1398/10/10 ساعت ۱۷:۰۶
🔷مکان: شبکه چهار سیما-برنامه درسگفتارها قسمت 146
🌐https://eitaa.com/isca_seda/455
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔴 دولت متورم؛ نگاهی به پدیده دولت در ایران معاصر
🖊 به قلم : دکتر شریف لک زایی
♦️ فرهیختگان، صفحه اندیشه، یازده دی ۹۸
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
#پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
#فرهیختگان
@cpt_isca_ac_ir
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
◀️” کتاب حکمت صدرایی؛ شرح تعلیقه بر الشواهد الربوبیه(جلد چهارم)” از سوی انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد.
🔹کتاب شریف «الشواهد الربوبیه» از میان کتب ملاصدرا جهت فهم حکمت متعالیه از جایگاه ویژهای برخوردار است، زیرا بعد از اسفار نوشته شده، تطویل اسفار را ندارد، و نسبتاً جامع افکار ملاصدراست. این کتاب نیازمند شرح، تبیین و تعلیقه جهت رفع اغلاق و غنیسازی با دیگر کتب ملاصدرا میباشد و در نهایت نقد و بررسی مطالب آن، موجب رشد و پویایی فلسفه اسلامی است.
🔸جلد چهارم حکمت صدرایی به مباحث معاد؛ مقدمات و نتایج آن میپردازد.
✅http://hekmateislami.com/?p=10098
@hekmateislami
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔴 نشست تخصصی گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی
🔷 با موضوع:" کنش اجتماعی؛ از مردم تا ملت"
♦️ ارائه دهنده: جناب آقای دکتر محمد پزشکی( عضو محترم گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی)
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی #پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
@cpt_isca_ac_ir
🌞
✔ آیتالله جوادیآملی:🔻
🔹 حکمت از یونان نیامده است، یونان در واقع معبر فلسفه و حکمت است و نه مبداء و مصدر آن... ابراهیم خلیل کاری انقلاب گونه کرد؛ ابتدا عده ای را به وسیله برهان، به راه راست هدایت کرد که تعداد این عده بسیار کم بود، در مرحله بعد دست به تبر برد و بت ها را شکست که در اثر آن عده بیشتری به حضرت گرویدند، اما وقتی جریان «بَرْداً وَ سَلاماً» پیش آمد با وجود اینکه رسانه به قدرت امروز نبود اما در اثر سنگینی و عظمت خبر، این خبر سراسر خاورمیانه را فراگرفت و یونان این پیام را دریافت کرد و افرادی چون سقراط را پروراند.
🔹 امامِ حکیم، امام انقلاب شد، در واقع انقلاب اسلامی را «حکمت» پایه ریزی کرد، آنچه روحیه امام را متحول کرد، حکمت بود. اساس همه انقلاب ها به حکمت بر می گردد لذا انقلاب اسلامی در حکمت اسلامی که همان دین است ریشه دارد.
پیام رهبر معظم انقلاب در پی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت عزیز ایران!
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبهی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقیترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیةاللهارواحناهفداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونهی برجستهای از تربیتشدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همهی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بیوقفهی او در همهی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوهی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثهی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهرهی بینالمللی مقاومت است و همهی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همهی دوستان - و نیز همهی دشمنان - بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزهی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلختر خواهد کرد.
ملت ایران یاد و نام شهید عالیمقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت میگویم.
سیدعلی خامنهای
۱۳دیماه ۱۳۹۸
خونهای خدا بعد از کربلا
زمانی که اخبار مربوط به جریان خون در کربلا را مرور میکردم و این خبر را که سنگی در روز عاشورا بلند نمیشد مگر اینکه از زیر آن خون تازهای میجوشید، میخواندم تا مقاله «خون خدا در عرفان» را بنویسم، بدین مسئله فکر نمیکردم که خونخدا نه فقط زمین و آسمان کربلا در روز عاشورا را خونین کرده، بلکه قلبهای عاشقان و مومنان را در گسترۀ تاریخِ بعد از عاشورا هم به خون آغشته کرده و در عمق هر قلبی خونی از خدا را بجوش آورده است. امروز که خبر شهادت قاسم سلیمانی را شنیدم این نکته را از نو دریافتم که این «خون تازه» همان استمرار خون جوشانِ خدا در کربلا است که همچنان در رگهای جهان مقاومت جاری است. همچنین دریافتم که اساسا نمودار پیوستگی در امت اسلام رابطۀ تنگاتنگی با نمودار خونهای پاک و مقدس شهیدان در گذشتۀ تمدن اسلامی داشته است. انقلاب اسلامی در ایران نیز سرآغازی بود برای شکلگیری تراکم جدیدی از خونهای خدا و خون فردهای امتوار (از خون امتهای عالِِم همچون شهیدان بهشتی و مطهری و باهنر گرفته تا خون امتهای مجاهد همچون شهیدان خرازی، باکری، زینالدین، و سلیمانی) که هر یک از آنها تَرَکهای جدیدی در نظام سلطۀ بوجود آورده و باورهای تازه و چشمانداز نویی را در میان امت بزرگ اسلام موجب گشته است. البته دنیای ماتریالیستی غرب امروز که مرگ در منطقاش نه هستی بلکه هیچی و پوچی است، نخواهد فهمید که شهادت در منطق اسلام آغاز هستی و حیات است و این حیات نه فقط حیات سلیمانیهاست، بلکه حیات امتهای شهیدداده است که نو به نو میشود.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
جهان مقاومت و مسئلۀ «استخفاف» و «استضعاف»
(در شهادت سردار سلیمانی)
ریشههای استضعاف را در دو نقطه از قرآن میتوان جستجو کرد: استضعافی که ریشه در خود فرد مستضعف و کاستی و کاهلی او دارد و آیات قرآنی نیز چنین استضعافی و چنین مستضعفانی را مذمت کرده است (قالوا کنا مستضعفین فی الارض). این نوع از استضعاف حاصل تمکین در برابر ضعف و حقارت القا شده از سوی دیگران و گاه لذتبردن از این خوارشمردگی و تندادگی است که هرگز نمیتواند راهی را به سمت آینده بازگشاید. اما نوع دیگری از استضعاف درقرآن نه برخاسته از ضعف و سستی مستضعفان، بلکه برآمده از ظلم و جفای مستکبران از یک سو، و البته قوت و حرکت از سوی مستضعفان است (للفقرا الذین احصروا فی سبیل الله). در این نوع از استضعاف، اگر مستضعفان استعدادی و تمکّنی نداشته باشند و یا اگر به لحاظ خصائص اجتماعی و انسانی برخوردار از امتیازاتی نباشند، هرگز مورد طمع مستکبران و استضعاف آنها قرار نمیگیرند. بدینسان میتوان تفکیک کرد بین «استضعاف در وضعیت ذلت» و «استضعاف در وضعیت عزت»، که یکی راه را به سمت تمدن اسلامی میبندد و دیگری راههای تمدنشدن را میگشاید.
استضعاف از منظر قرآن به شیوههای مختلفی رخ میدهد که یکی از آنها، «استخفاف» است. واژۀ استخفاف در سه موضع از قرآن آمده است که دو موضع آن مهم است: آیۀ 60 از سورۀ روم (فاصبر ان وعدالله حق و لا یستخفنک الذین لا یوقنون)، آیه 54 از سوره زخرف (فاستخف قومه فاطاعوه). استخفاف ذکر شده در این دو آیۀ مربوط به فرعون و قوم ایشان و همینطور استخفاف در آیۀ مربوط به پیامبر اکرم ص طریقی برای استضعاف است که فرعون در برابر قوم خود، و کفار در برابر پیامبر از آن استفاده میکردهاند. استخفاف در آیۀ «و لا یستخفنک الذین لا یوقنون» به معنای سست نمودن و سبک شمردنی که منجر به سلطه و سیطرۀ دیگری شود، به کار رفته است. برخی از مفسرین در معنای «لایستخفنک» گفتهاند «ای لا یحملنک علی الخفه و القلق»، یعنی مراقبت کن کسانی که ایمان ندارند با تکذیب و اذیت و آزار، شما را سبک نشمارند و موجب سستی و بیثباتی شما نشوند. برخی نیز غایت استخفاف در آیۀ مزبور را چنین بیان کردهاند: «لایستخفنک الذین لا یوقنون، لیهزوا موقفک و لیثیروا القلق فی مشاعرک، و لیجعلوا موقعک من الموقف الحق موقفا خفیفا مهتزا غیر ثابت». "لا یستخفنک" از مادۀ "خفت" به معنی سبکی است، یعنی آنچنان سنگین و پابرجا باش که این افراد نتوانند تو را سبک بشمرند و از جا تکان دهند، در مسیرت استوار و محکم بایست، چرا که آنها یقین ندارند و تو کانون یقین و ایمانی." آنچه که در آیه بدان تأکید شده، «سبک شمردن» است که فرایندی متفاوت از «سست کردن» دارد. سبک شمردن مانند ضعیف شمردن در واقع نوعی عملیات روانی است که در فرایند آن، سستی و ضعف القا میشود، و کسی که میخواهد ضعیف و یا سست نشود، باید مراقبت کند دشمن بر روان او چیره نشود و عملیاتی روانی و تبلیغاتی دشمن او را ضعیف نگرداند و القای خفت از سوی خصم، منجر به قبول خفت و سستی و سبکی از ناحیۀ او نشود.
اکنون، آنچه در شهادت سردار سلیمانی رخ داد، استضعاف و استخفافی است که از طرف آمریکا نسبت به ایران و بلکه نسبت به مقاومت در جهان اسلام شروع شده که البته ضرورتا نمیتواند فرایند عزت و پیشرفت مقاومت را مخدوش نماید. لیکن تندادگی خودباختگان وطنی به این خفت و ضعف بسیار دهشتبار است و بیشک راه انقلاب را به انحراف میبرد و منطق مقاومت در جهان اسلام را تضعیف خواهد ساخت که باید از آن غافل نماند.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai