eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
205 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
159 ویدیو
123 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📘تصوف و قدرت سیاسی (بررسی رابطه تصوف و قدرت سیاسی در عصر ایلخانان) ولی محمد احمدوند نشر تاریخ ایران، 1399 بها: 60000 تومان قرن هفتم قرنی است که تاریخ ایران شاهد تولید انبوه آثار صوفیانه و هژمونیک شدن ارزش های عرفانی در گستره جامعه آن روزگار ایران است. کتاب حاضر با این تصور به بررسی علل و چگونگی در دسترس قرار گرفتن این ارزش ها در جامعه می پردازد. چنانچه فوکو میان رژیم های دانایی و استراتژی های قدرت رابطه ای تعاملی می بیند این پژوهش نیز به بررسی رابطه قدرت سیاسی به مثابه یکی از امکان های سیاسی با رژیم دانایی تصوف عصر ایلخانان می پردازد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه، در نشست علمی با موضوع «نقش شهید فخری‌زاده در پیشرفت علمی کشور»:🔻 ◻️ این شهید بزرگوار بایستی به عنوان یک الگوی مدیریتی دیده شود و برای بنده باعث افتخار است که بیش از یک دهه در خدمت شهید فخری‌زاده بودم. ◻️ کسانی که تمایل ندارند، او را بنامند در واقع خود را فریب می‌دهند. ◻️ موساد از دو دهه قبل قصد ربودن و ترور شهید فخری‌زاده را در برنامه داشت، ترور این شهید عزیز جزو پیچیده‌ترین،جدیدترین و مدرن‌ترین ترورها بود که حتی پهپادها نیز در این ترور نقش داشتند. ◻️ او علمش مبتنی بر فلسفه بود و معتقد بود که اگر بخواهیم در پیشرفت علمی و اجتماعی کشور نقش داشته باشیم باید از فلسفه شروع کنیم. ◻️ بر اساس نظریات وی می تواند در فیزیک تحول ایجاد کند. ◻️ دغدغه دوم شهید فخری‌زاده احیای علم بود؛ این واکسن کورونا که تست انسانی آن شروع شده و انتظار می‌رود که در بهار سال ۱۴۰۰ به ثمر برسد، از افتخارات و ابداعات این شهید بزرگ بود. ◻️ ملت ایران نمی دانند که چه شخصیتی را از دست‌ داده‌اند. آنچه مسلم است آن که اگر ۵۰ سال نظام روی ۱۰۰۰ نفر کار کند، یک نفر مثل شهید حاج محسن‌ فخری‌زاده‌ پیدا نمی‌شود. ◻️ او اهل هیچ حزبی‌ نبود و دقیقا مانند شهید حاج قاسم سلیمانی، یک انسان به شدت ولایی و دوستدار مقام معظم رهبری بود. شهید فخری زاده یک انسان فراجناحی بود؛ جناح‌ها نباید از او استفاده کنند و باعث اختلاف و تفرقه شوند. ◻️ طلبه‌های ما باید روش شهید فخری‌زاده‌ را در پیش بگیرند و بر این نکته واقف باشند که اگر دشمن حاج محسن فخری‌زاده را از ما گرفته، حاج محسن‌های‌ دیگری را تربیت خواهیم کرد. ------------------------------------- 💢 کانون فرهنگی امام المامون عجل الله تعالی فرجه الشریف: 🆔 @emamolmamoun •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
نشست اخلاق و کارامدی۱۸ آذر.mp3
37.41M
✅هم اندیشی حكمت سیاسی متعالیه|اخلاق و کارآمدی ❎ارائه دهندگان: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر رضا لک زایی،حجت الاسلام و المسلمین دکتر هدایت الله یوسفی،آقای دکتر محمد حسن روزبه، خانم دکتر نجمه کیخا و خانم دکتر طیبه محمدی کیا ⏰زمان: سه شنبه 1399/9/18 ساعت 15 الی 17 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/isca202 ❎مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1128
کرسی الگوهای علم سیاست و حکمت متعالیه سخنران: دکتر محمد پزشکی ناقد: دکتر سید محمد تقی آل غفور دبیر علمی: دکتر شریف لک زایی
جهت ورود مجازی به نشست علمی لطفا از لینک زیر، وارد شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=991 @hekmateislami
کرسی ترویجی رابطه منطق و حکمت متعالیه اثبات گر یا تبیین گر با ارائه دکتر سیدمجید ظهیری برگزار می گردد./. ناقد: دکتر عباس جوارشکیان/ دبیر علمی: اویس استادی /زمان: پنج شنبه 4 دی ماه 1399 ساعت 10 تا 12 / لینک ورود به جلسه: https://b2n.ir/ici99
✅هم اندیشی علمی مقاومتِ امت محور ⬅️با حضور جمعی از صاحب نظران ⏰زمان: پنج شنبه 1399/10/11 از ساعت 19 الی 21 ⏹مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل ⬅️لینک ورود به جلسه: 🌐http://dte.bz/danaee
🔰 "امت-شهید" و "مسئله نظم" در جهان اسلام ◾نشست "امت-شهید" و "مسئله نظم" در جهان اسلام از سلسله نشست‌های تبیین ابعاد شخصیتی شهید حاج قاسم سلیمانی رضوان‌الله‌علیه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر بابایی در مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار گردید که عمده مباحث ایشان در پنج بخش تقدیم می‌گردد؛ 1️ امت-شهید (قسمت اول) ▪️صحبت از امت-شهید یک‌بار منظور شهیدی است که متعلق است به یک امت. یک‌بار این است که بر اساس نگرش قرآنی فردهایی داریم که در مقیاس امت ظاهر می‌شوند یعنی فردی که خودش تبدیل به یک امت می‌شود. مانند آنچه امام درباره شهید بهشتی فرمودند که بهشتی یک امت بود. یعنی فردی که وقتی به شهادت می‌رسد گویا امت به شهادت رسیده است. ▪️در اینجا مرادمان از تمدن، کلان‌ترین نظام مناسبات انسانی است. یعنی اولا فراخ است ثانیاً یک سیستم است و ثالثا بین انسان و یک انسان رخ می‌دهد. این تعریف زمانی خودش را نشان می‌دهد که رقبای این تعریف را بشناسید. ▪️وقتی تمدن را در بین انسان و انسان جستجو می‌کنید باید شاخص‌های انسانی و نرم را مورد مطالعه قرار دهید. با توجه به این معنا از تمدن، عامل شکل‌‌گیری تمدن‌ها انسان‌ها هستند. البته در الهیات تمدن، تمدن را می‌توانیم به مثابه فعل‌الله لحاظ کنیم. ▪️در چنین معنایی، اراده انسانی سهم واضحی دارد. هر اراده‌ای منتهی به شکل‌گیری تمدن نمی‌شود. فقط اراده‌هایی که در سطح کلان ایجاد می‌شود مثلاً در سطح جهان اسلام موج ایجاد کند، چنین اراده، اندیشه و اقدامی وزن تمدنی پیدا می‌کند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 "امت-شهید" و "مسئله نظم" در جهان اسلام 4️⃣ مسئله نظم (قسمت اول) ▪️برای انسانهای بزرگ گاهی شهادت‌های بزرگ اتفاق می‌افتد و گاهی شهادت‌های معمولی. ▪️شهید با این وزن تمدنی، تأثیرش در ایجاد نظم اجتماعی چگونه است. تأکید ما بر نظم از این جهت است که نظم یکی از مؤلفه‌های تمدن است. ▪️در ادبیات اجتماعی دو گونه نظم داریم: قانونی(پلیسی) و اخلاقی(خودخواسته). اما نظم سومی هم داریم با عنوان نظم معنوی. مثل نظم اربعین. ▪️نظم معنوی این‌گونه رخ می‌دهد که زائر و خادم هر دو توجه معنوی دارند به یک قطب. ارتباط مشترک این دو با آن شخص سوم، رابطه زائر و خادم را سامان می‌دهد. یعنی ابتدا زائر و خادم با شخص سوم ارتباط برقرار می‌کنند و این ارتباط سبب ارتباطی بین آن دو می‌شود. یعنی این‌ها در پرتو آن امر مشترک، همدیگر را دوست می‌دارند و از جامعۀ عادلانه بیرون آمده و به جامعه محبت‌آمیز وارد می‌شوند. ▪️شکل‌گیری شهادت یک چنین شخصیت بزرگی مانند شهید سلیمانی ممکن است نظم قانونی بسازد اما ما به آن کاری نداریم؛ همچنین می‌تواند نظم اخلاقی را نیز سامان دهد. مثلاً شهید سلیمانی یک الگوی ایثار و نظم اخلاقی است. نحوه رفتار ایشان با کودکان، با محافظانشان، با اهل سنت، با غیر ایرانی‌ها و... را می‌توان به عنوان یک مدل اخلاقی تعریف کرد و از آن برای شکل‌دهی به نظم اخلاقی استفاده کرد. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 "امت-شهید" و "مسئله نظم" در جهان اسلام 3️⃣ امت-شهید (قسمت سوم) ▪️داخل پرانتز بگویم ادبیات تمدنی در جهان اسلام جلوتر از ادبیات تمدنی در ایران است و عملیات تمدنی در ایران جلوتر از عملیات تمدنی در جهان اسلام است. ▪️مالک بن نبی نظریه‌پرداز الجزایری تعبیر "انسان النصف" یعنی انسان پاره و ناقص دارد. این انسان به حقوقش فکر می‌کند ولی به تکالیفش نمی‌پردازد. می‌گوید پاشنه آشیل شکل‌گیری تمدن چنین انسان‌هایی هستند؛ هیچ پروژه ای با استمرار نیمه انسان‌ها در جهان اسلام پیش نخواهد رفت. ▪️این انسان‌های بزرگ که امواج بزرگی را ایجاد می‌کنند، فقط با حیاتشان نیست که موج تمدنی ایجاد می‌کنند، گاهی با مرگ‌های بزرگ این کار را می‌کنند. این یکی از نقطه‌های عزیمت تمایز تمدن اسلامی با تمدن غربی است. یعنی چطور می‌توان از پدیده مرگ و شهادت، تمدن ساخت و برای تنظیم مناسبات انسانی، اخلاق و فرهنگ استفاده کرد. ▪️مسیحیت و یهودیت و اسلام هر سه مسأله شهادت دارند اما متأسفانه در دنیای اسلام خیلی کمتر از آنچه در مسیحیت و یهودیت پیرامون شهادت هست، بحث صورت گرفته است. یعنی کتاب‌های متعدد درباره مرگ شرافتمندانه نوشته‌اند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 "امت-شهید" و "مسئله نظم" در جهان اسلام 5️⃣ مسئله نظم (قسمت دوم) ▪️مسأله اصلی ما نظم معنوی است. این نظم، یک نظم مضاعف و تازه‌ای برای امت اسلام می‌تواند خلق کند. در دنیای غرب، عوامل انسانیِ تمدن را بیش از آنچه هستند به رخ می‌کشند. عامل انسانی هویت‌ساز را بسیار مورد تبلیغ قرار می‌دهند و نیز عوامل دیگری را که نظم‌دهنده است. ▪️باید بتوانیم از ظرفیت‌های عظیم شخصیت‌های الگو نهایت استفاده را کنیم و این ظرفیت عظیم را در جهت هویت‌سازی و نظم معنوی عالی مد نظر تمدن اسلامی بهره گیریم. ▪️اگر نتوانیم شخصیت‌های الگو را در ذهن فرزندانمان در مدارس جا بیاندازیم شهید سلیمانی ده‌سال دیگر از خاطره‌ها خواهد رفت. ▪️انسانی مثل شهید سلیمانی بزرگ‌بودنش حاصل تمدن غرب نیست بلکه در تقابل با آن است و این تقابل است که او را می‌سازد. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri