14.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از افتخارات تمدن اسلامی
اسپکتروم گنبد مسجد جامع نطنز ، مربوط به دوره ایلخانی ، حدود ۱۰۰۰ سال پیش.
در حالی که کشف اسپکتروم توسط نیوتن مربوط به حدود ۲۷۰ سال پیش اعلام شده است.
@twiita
مجموعه درسگفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه جلسه 110.mp3
23.25M
#فلسفه_اجتماعی_حکمت_متعالیه
#سید_مهدی_امامی_جمعه
🔊 مجموعه درسگفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه جلسه 110
⬅️ فصل دوم جلسه 70
🎙 ارائه دهنده: دکتر سید مهدی امامی جمعه
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/falsafe_ejtemaei-0110
⏰ یکشنبه 30 آذر ماه 1399
📍 سرای هنر و اندیشه(سُها)
📂 توزین فلسفه اسلامی، بخش پنجاه و دوم
🕯تقدم علم مدنی بر فقه
🕯نظریه پردازی فلسفی هرمنوتیکی فارابی در حوزه فلسفه نظری فقه (بخش ششم)
🕯 بررسی آراء شهید صدر، شهیدمطهری و علامه نائینی در خصوص فقه مقاصدی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/3840
🔴 آغاز بحث جدید آیت الله جوادی آملی با موضوع علوم القرآن
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بحث جدید خود را با عنوان «علوم القرآن» از روز چهارشنبه (۱۱ اسفند ۱۴۰۰) این هفته شروع کردند.
بنابر گزارش شفقنا از دفتر این مرجع تقلید شیعیان، پیرو درخواست های مکرر علاقه مندان به جلسات تفسیری حضرت آیت الله جوادی آملی مبنی بر شروع بحث جدیدی در موضوع قرآن و تفسیر، ایشان روز چهارشنبه این هفته اعلام نمودند که بحث جدید خود در موضوع تفسیر قرآن را با عنوان «علوم القرآن» شروع و از این هفته، مبحث روز چهارشنبه خود را به این موضوع اختصاص خواهند داد.
لازم به ذکر است هم اکنون جلسات فقه ایشان با موضوع «وصیت» در روزهای شنبه تا سه شنبه ساعت ۹ صبح برگزار می گردد و روز چهارشنبه نیز جلسه جدید ایشان با عنوان «علوم القرآن» برگزار خواهد شد.
علاقه مندان می توانند این جلسات را به صورت مستقیم از تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir و همچنین سامانه آموزشی اسراء مشاهده نمایند، همچنین صوت و متن جلسات فوق در سایت دفتر مرجعیت به آدرس javadi.esra.ir و در کانال رسمی بنیاد اسراء بارگزاری خواهد شد.
https://fa.shafaqna.com/?p=1329327
مجموعه-درسگفتار-فلسفه-اجتماعی-حکمت-متعالیه-جلسه-111.mp3
23.6M
#فلسفه_اجتماعی_حکمت_متعالیه
#سید_مهدی_امامی_جمعه
مجموعه درسگفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه جلسه 111
فصل دوم جلسه 71
🎙 ارائه دهنده: دکتر سید مهدی امامی جمعه
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/falsafe_ejtemaei-0111
⏰ یکشنبه 30 آذر ماه 1399
📍 سرای هنر و اندیشه(سُها)
📂 توزین فلسفه اسلامی، بخش پنجاه و سوم
🕯نسبت علم مدنی و فقه
نظریه پردازی فلسفی هرمنوتیکی فارابی در حوزه فلسفه نظری فقه (بخش هفتم)
تطبیق مفاهیم بنیادی فارابی، علامه نائینی و شهید مطهری در حوزه عقل عملی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/3846
⬅️دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه
💠آئین افتتاحیه سه شنبه 17 اسفند ماه 1400 ساعت 8:30 تا 10
📒کمیسیون تخصصی ساعت 10 تا 13
⬅️چهارشنبه 18 اسفند ماه 1400
کمیسیون های تخصصی ساعت 9 تا 12 و 14 تا 17
💠پنج شنبه 19 اسفند ماه 1400
⬅️آئین اختتامیه
📒سخنرانی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی استاد نجف لک زایی
💠گزارش رؤسای کمیسیون های تخصصی
👤سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد حمید پارسانیا
🔹رونمایی از آثار کنگره
⬅️مکان: قم- پردیسان- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - طبقه دوم- تالار شهید سلیمانی
⬅️ لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/cptconf
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
مجموعه درسگفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه جلسه 113.mp3
40.31M
#فلسفه_اجتماعی_حکمت_متعالیه
#سید_مهدی_امامی_جمعه
مجموعه درسگفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه جلسه 113
فصل دوم جلسه 73
🎙 ارائه دهنده: دکتر سید مهدی امامی جمعه
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/falsafe_ejtemaei-0113
⏰ یکشنبه 12 بهمن ماه 1399
📍 سرای هنر و اندیشه(سُها)
📂 توزین فلسفه اسلامی، بخش پنجاه و پنجم
🕯نسبت علم مدنی و فقه
نظریه پردازی فلسفی هرمنوتیکی فارابی در حوزه فلسفه نظری فقه (بخش نهم)
نظام حکمت عملی و فقه مقاصدی در اندیشهی علامه نائینی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/3858
.
⬅️آیین دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه
💠آئین افتتاحیه با پیام #آیت_الله_جوادی_آملی و سخنرانی استاد #مرتضی_جوادی_آملی
سه شنبه 17 اسفند ماه 1400 ساعت 8:30 تا 10
📒کمیسیون تخصصی اول ساعت 10 تا 13
⬅️چهارشنبه 18 اسفند ماه 1400
کمیسیون تخصصی دوم ساعت 9 تا 12
کمیسیون تخصصی سوم ساعت 14 تا 17
💠پنج شنبه 19 اسفند ماه 1400
⬅️آئین اختتامیه
📒سخنرانی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی استاد #نجف_لک_زایی
💠گزارش رؤسای کمیسیون های تخصصی
👤سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد #حمید_پارسانیا
🔹رونمایی از آثار #کنگره_حکمت_سیاسی_متعالیه
⬅️مکان: قم- پردیسان- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - طبقه دوم- تالار شهید سلیمانی
⬅️ لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/cptconf
هدایت شده از گفتارهای فلسفه سیاسی (یزدانی مقدم)
آیینگی وحی الهی
نظریه تکاملی فلسفه سیاسی در تبیین وحی و نسبت آن با حکومت و قانون
احمدرضا یزدانی مقدم
چکیده
پژوهش حاضر، درپی ارائة پاسخی نوین به پرسشی بنیادین در چارچوب سنت فلسفه سیاسی اسلامی است، مبنی بر اینکه استفاده و استنباط از وحی در شرایط و مقتضیات تاریخی ـ تمدنی و فرهنگی متفاوت چگونه است؟ مدعای پژوهش این است که پیامبر همچون آیینهای، حقایق عقلی الهی را با وحی الهی دریافت و به مردم ارائه میکند. با توجه به آیینهبودن نفس شریف پیامبر در دریافت وحی الهی و نقش آیینه در بازنمایی حقایق دریافتی، پیامبر حقایق دریافتی را بهتناسب شرایط فرهنگی، تمدنی، اجتماعی و...، به مردم رساندهاست. بدینترتیب درصورت انتقال وحی پیامبر به شرایط جدید، استنباط احکام الهی نیازمند تفقّه، تعقل و اجتهاد است. این تحلیل را میتوان نظریة آیینگی وحی نام نهاد. بنا بر این نظریه حقیقت جان آدمی، که ناطقه اوست، وحی را دریافت میکند. حقایق کلی عقلی یادشده طی فرایند درونی پیامبر به حقایق جزئی تبدیل میشود. دستاورد اصلی نظریة آیینگی وحی، عقلانیبودن دین و امکان عقلورزی در آن است که پیامد خود را در مناسبات دین و فلسفه سیاسی، دین و سیاست، تحلیل دین و شریعت، فلسفه تشریع و قانونگذاری، ویژگیها و وظایف حاکم و حکومت، مقاصد نهایی قانون و چگونگی تفسیر متن وحیانی نشان میدهد.
واژگان کلیدی: نظریه آیینگی وحی الهی، نظریه تکاملی فلسفه سیاسی، قانون، حکومت، پیامبر.
@yazdanimoghaddam
هدایت شده از گفتارهای فلسفه سیاسی (یزدانی مقدم)
1ـ مقدمه
فلسفه سیاسی دانشی درباره حکومت و قانون است (سویفت، 1385، ص. 21 ـ 22؛ جیکوبز، 1386، ص. 22 ـ 23؛ پلامناتس، 1371، ص. 48؛ همپتن، 1380، ص. 12؛ کوئینتن، 1371، ص. 16). برای بررسی ماهیت حکومت و قانون هر آنچه که مبنای حکومت و قانون قرار میگیرد، نیازمند تفسیر و تبیین علمی است. «وحی» بهمثابه یکی از بنیانهای اساسی حکومت و قانون نزد فیلسوفان سیاسی، موضوع مناظرههای علمی بودهاست. پژوهش حاضر به این پرسش بنیادین میپردازد که «استفاده و استنباط از وحی در شرایط و مقتضیات تاریخی، تمدنی و فرهنگی متفاوت چگونه است؟» در پاسخ بهنظر میرسد که نفس شریف پیامبر و قوای ادراکی او همچون آیینهای وحی الهی را دریافت و به مردم ارائه میکند. میتوان این پاسخ را نظریة «آیینگی وحی الهی» بهمثابه یک نظریه تکاملی فلسفه سیاسی اسلامی نامید که نظریهای تبیینی درباره وحی و بنا بر سنت فلسفه سیاسی اسلامی در درون فلسفه سیاسی ارائه شدهاست.
با توجه به آیینگی نفس شریف پیامبر و قوای ادراکی او در دریافت وحی الهی و نقش آیینه در بازنمایی حقایق دریافتی، پیامبر پس از دریافت کامل و صحیح حقایق عقلی الهی بهتناسب شرایط فرهنگی، تمدنی، تاریخی، اجتماعی و ... آن را به مردم رساندهاست. ازاینرو اگر بنا بر فرض، پیامبری در شرایط فرهنگی، تمدنی، تاریخی، اجتماعی و... متفاوتی قرار بگیرد، با حفظ اصول و مبانی ملحوظ در وحی، پیام الهی را بهتناسب شرایط جدید در اختیار مردم قرار میدهد. به همین ترتیب استنباط احکام الهی در شرایط جدید نیازمند تفقه، تعقل و اجتهاد است. توجه به این نکته لازم است که منظور از «بهتناسب شرایط فرهنگی، تمدنی، تاریخی، اجتماعی و ... مخاطبان» محدودیت حقایق قرآنی در ظرف و ظرفیت شرایط یادشده نیست، چنانکه روایات مربوط به آیات آغازین سوره حدید و یا سوره توحید ضمن خبر از سعهمعنایی حقایق قرآن، فهم برخی از این حقایق را برای متفکران متعمق آخرالزمان میکند و البته حقایق قرآنی بالاتر از آن است.
این نظریه نسبت میان فلسفه و فلسفه سیاسی با نیازهای سیاسی اجتماعی و امتداد سیاسی ـ اجتماعی فلسفه اسلامی و سرشت و سرنوشت متفاوت فلسفه سیاسی اسلامی و فلسفه سیاسی غرب و اصالت و استقلال فلسفه سیاسی اسلامی را نشان میدهد. به برخی دیدگاهها درباره وحی، مانند رؤیاانگاری وحی و قرائت نبوی پاسخ میگوید. از دیدگاه عدلیه و قرار داشتن عدل در سلسله علل احکام و نظریه امام خمینی (ره) درباره کارکرد ولایت فقیه و مقتضیات زمان و مکان پشتیبانی میکند.
بهمنظور ارائه نظریه و بروندادهای تحلیلی آن، ابتدا با پرداختن به پیشینه دانش فلسفه سیاسی در باب پرسش از قانون و نظریههای آن، به آرا مختلف درباره وحی بهمثابه بنیان قانون اشاره خواهد شد. در این بخش، با پرداختن به «نظریههای وحی فارابی» و «نظریههای وحی ابنسینا» مقدمات لازم برای «تقریر نظریه» فراهم میگردد؛ در ادامه «دستاوردهای نظریه» و در پایان «نتیجهگیری» مبحث مذکور بیان میشود.
@yazdanimoghaddam