eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
206 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
158 ویدیو
122 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
خوانش تفسیر قرآن کریم صدرالمتالهین جلسه پنجم.mp3
15.47M
|||| ⬅️ خوانش و شرح کتاب تفسیر قرآن کریم صدرالمتالهین جلسه پنجم 🔷ارائه دهنده: استاد مرتضی جوادی آملی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/tafsire_molasadra05 زمان: پنجشنبه 20 مرداد ماه 1401 مجری: بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء https://eitaa.com/isca_seda/6728 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
حسین نصر و ابراهیم کالین سید صادق حقیقت روزنامه شرق (1/4/1402) ابراهیم کالین (متولد ۱۹۷۱)، شاگرد حسین نصر، در خردادماه 1402 به عنوان رئیس اطلاعات ترکیه منصوب شد. کالین دیوانسالار، محقق مطالعات اسلامی، فیلسوف، شاعر، و نوازنده معروفی است که پستهای مهمی از این قبیل داشته است: عضو هیئت علمی گروه مطالعات مذهبی کالج صلیب مقدس در ماساچوست، عضو بنیانگذار و مدیر بنیاد SETA برای تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مستقر در آنکارا، اولین دبیر مطبوعاتی رسمی رئیس‌جمهور ترکیه، هماهنگ‌کننده دیپلماسی عمومی نخست‌وزیر ترکیه، نایب رئیس شورای امنیت و سیاست خارجی ریاست جمهوری ترکیه، و مشاور ارشد رئیس‌جمهور این کشور. احتمالاً انتصاب اخیر پیامی ویژه برای جهان اسلام و جهان غرب به همراه دارد. سؤالی که ممکن است در این ارتباط به وجود آید این است که: «چه ارتباطی بین تخصص صداریی وی (زیر نظر نصر) و پستهای کلیدی- خصوصاً امنیتی- در دولت اردوغان وجود دارد؟». در پاسخ به این سؤال سه احتمال وجود دارد: 1- این که نسبت مشخص (معرفتی) بین مطالعات صدرایی وی با تصدی ریاست اطلاعات ترکیه وجود نداشته باشد. 2- بر اساس احتمال دوم، فلسفه سیاسی ملاصدرا دارای چنان ظرفیتی است که یکی از نمودهای عملی آن نزدیکی کالین به اردوغان است. 3- احتمال سوم آن است که در مطالعات کالین، زیر نظر نصر، نوعی تجددستیزی یا نقد غرب وجود دارد که به مذاق هیأت حاکمه ترکیه خوش آمده است. احتمال اول بعید به نظر می رسد؛ چرا که شخصیت، تحصیلات و سوابق یک شخصیت آکادمیک، علی القاعده، نمی تواند بی ارتباط با یک «پست امنیتی» باشد. احتمال دوم نیز به دو دلیل تأیید نمی شود: اولاً از حیث تئوریک، آن گونه که دکتر طباطبایی و دکتر فیرحی و صاحب این قلم نگاشته اند، حکمت سیاسی متعالیه نه به خودی خود اهمیت چندانی دارد، نه دارای چنان ظرفیتی است که بتواند نقش مهمی در سیاست- به معنای دانش سیاسی و امر سیاسی- ایفا کند. ثانیاً آثار و علائق نصر و کالین نشان می دهد عمدتاً به ابعاد غیرسیاسی صدرا توجه داشته اند: «فلسفه اسلامی ملاصدرا دربارهٔ وجود، عقل و شهود» (انتشارات دانشگاه آکسفورد، ۲۰۱۰). مبنای احتمال سوم، تقابل سنت و تجدد است. به نظر می رسد نقد سنت هم در سنت گرایانی همچون نصر- و دانشجوی وی- وجود دارد، هم در اخوانیهایی همچون اردوغان. دالهای مهم گفتمان سنت گرایی- «حکمت خالده»، «وحدت متعالیه ادیان»، «تکثرگرایی دینی»، «گرایش به عرفان و تصوّف»، «احیای علم و هنر مقدس»، «نفی ساختارگرایانه غرب و طرد دنیای مدرنیته» و «پروژه اسلامی سازی علوم» حاکی از نوعی غیریت سازی با گفتمان تجدد- و در تقابل با علوم، فرهنگ و هنر مدرن- ارزیابی می شود. برخی از آثار کالین- همانند «اسلام و غرب» (دارای جایزه ۲۰۰۷ انجمن نویسندگان ترکیه برای بهترین کتاب) و «دائرةالمعارف فلسفه، علم و فناوری آکسفورد در اسلام» (انتشارات دانشگاه آکسفورد، ۲۰۱۴)- نشان می دهد توجه اساسی وی به رویارویی اسلام و غرب است. همکاری او با جان اسپوزیتو در نگارش «اسلام هراسی: چالش پلورالیسم در قرن ۲۱» (انتشارات دانشگاه آکسفورد، ۲۰۱۱) نشان می دهد این رویارویی به معنای تقابل و نقد است، نه صرف تعامل. در مجموع، می توان ادعا کرد که تصدی ریاست اطلاعات ترکیه توسط ابراهیم کالین به نوعی حاکی از اتحاد مبنا و تفکر سنت گرایان و اخوان المسلمین است. این دو جریان فکری، در عین تفاوتهایی که دارند، در نقد تجدد غربی همصدا هستند. این نوع تقریب افقها می تواند برای جهان اسلام- و حتی برای خود غرب- حاوی پیامی مهم باشد.
🔵 امام و سلطه یا تعالی حکمت متعالیه خمینی ره ✍ دکتر یاسر حسین‌پور 🧩 در میان متفکران صدرایی و پیروان حکمت متعالیه، تلاشهای زیادی برای تبیین یا تصحیح و بلکه تکمیل حکمت متعالیه صورت پذیرفته است. به گونه ای که امروزه می توان مدعی جریانی تحت عنوان «نوصدراییان» شد. 🌐 در چهار قرن پس از ملاصدرا، برخی تلاش وافری برای ارائه تقریری نو از مسائل فلسفی داشته‌اند و گروهی به بازنویسی یا نونویسی آن پرداخته اند. بعضاً مبانی آن را مورد دقت قرار داده و گاهی مسائل آن مورد واکاوی واقع شده است. عده‌ای حرکت جوهری، برخی تشکیک در وجود و نسبتش با وحدت شخصی وجود، گروهی وجود ربطی و جمعی اتحاد عاقل و معقول را مطالعه کرده و احیانا تکامل بخشیده اند. 💠 مدرس طهرانی، معاد صدرایی را دستخوش تغییر کرده است و علامه طباطبایی در روش صدرا تفاوتی ایجاد نموده است. برخی مبانی عرفانی اش را مستحکم کرده اند و برخی تاثیرات کلامی اش را امتداد بخشیده اند. 🏴 اما در این میان آنکه بزرگترین و هوشمندانه ترین تکامل را در حکمت متعالیه ایجاد کرده است، امام خمینی است و اگر او را از این جهت بزرگترین فیلسوف صدرایی بنامیم گزاف نگفته ایم. ✔️ او با دقت و هوشمندی، اساسی ترین نقطه نفوذ حکمت صدرایی را ترمیم کرده است و حکمت متعالیه را از نفوذ و سلطه اجانب ایمنی بخشیده، علاوه بر استقلال بخشی به آن، قوت سلطه و حاکمیت داده است. ♦️ امام به عنوان یک حکیم متأله، بیشترین تأکید را از میان همه مفاهیم بر «استقلال» و عدم سلطه پذیری داشته معتقد است نهایت حکمت می بایست حاکمیت الله و نفی سلطه اجانب باشد. 🔰 همین امر او را معنون به بزرگترین مرمت کننده و تکامل بخش حکمت متعالیه و فلسفه صدرا می کند. ♻️ بازسازی امام خمینی از حکمت متعالیه، منحصر در برخی مبانی یا مسائل نیست، بلکه جهت گیری حکمت اسلامی را از سلطه پذیر به نافی سلطه و مستقل تغییر می دهد و نهایتا به توازن تمدنی مفقود میان اسلام و غرب منتهی می شود. 🌀 آنچه امام با حکمت اسلامی کرد، علاوه بر منحصر به فرد بودن، انقلاب ساز، تمدن ساز و در جهت نفی سلطه و بلکه با لحاظ ابزار سلطه بودن علم است. ⭕️ به واقع می توان حکمت اسلامی را به دو بخش پیش و پس از خمینی تقسیم نمود. امام با فهم دقیق از ابزار سلطه بودن علم، با مرمت ضعفی که در حکمت اسلامی و به جهت تاکید بر انزوا و تحدید تأثیر علم بر نفس انسان، وجود داشت، موازنه اسلام و غرب را در مسأله علم به سود اسلام تغییر داد. و این بزرگترین تحولی است که در چهار قرن پس از ملاصدرا، در حکمت اسلامی پدید آمده است. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۳۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
خوانش تفسیر قرآن کریم صدرالمتالهین جلسه ششم.mp3
16.79M
|||| ⬅️ خوانش و شرح کتاب تفسیر قرآن کریم صدرالمتالهین جلسه ششم 🔷ارائه دهنده: استاد مرتضی جوادی آملی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/tafsire_molasadra06 زمان: شنبه 22 مرداد ماه 1401 مجری: بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء https://eitaa.com/isca_seda/6735 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
📚 کتاب «رابطه کارآمدی با اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه (مجموعه مقالات)» اثر محمدحسن روزبه به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی منتشر شد. در این اثر، کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران و نسبت آن با اخلاق از منظر اصول حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفته است. این حکمت می‌تواند نظام اخلاقی بومی و در امتدادی سیاسی-اجتماعی، کارآمدی را مفهوم‌سازی و شاخص‌بندی نماید و ابزاری علمی برای ارزیابی نظامات گوناگون فراهم کند. بر همین اساس، ابتدا در گرایش حکمت نظری نسبت مکاتب اخلاقی و نظریه‌های کارآمدی از منظر حکمت متعالیه سپس شاخصه‌های کارآمدی و هنجارها و آداب کارآمدساز بررسی شده است؛ آن‌گاه در گرایش حکمت عملی نقش اخلاق سیاسی امام خمینی(ره) در کارآمدی جمهوری اسلامی، سپس نقش اخلاق و تغییر ارزش‌های کارگزاران در بحران‌های دهه‌های دوم و سوم جمهوری اسلامی و در آخر نقش اخلاق در تأسیس و کارآمدی نهادهای انقلابی به بحث گذاشته شده است. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
در نشست علمی «فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه» مطرح شد: ▪امنیت انسان در وهله اول مرتبط است با باورهای انسان حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی: «صدرالمتالهین به لحاظ مفهومی، وجودشناسی و می‌توان گفت به لحاظ روش‌شناختی و حتی از منظر مرجع امنیت و از منظر ابعاد امنیت، بحث را در سه بخش خلاصه کرده است؛ امنیت انسان در وهله اول مرتبط است با باورهای انسان؛ انسان می‌تواند باورهایی داشته باشد که برایش امنیت‌ساز و یا امنیت‌سوز باشد. در اینجا بحث توحید و شرک مطرح می‌شود. از منظر ملاصدرا، توحید است که برای ما امنیت‌ساز است و باورهای توحیدی است که برای انسان امنیت‌ساز است. به خاطر اینکه وقتی انسان به خدا ایمان می‌آورد، خداگرا می‌شود؛ در هستی انسان پیامدهایی دارد که آن پیامدها باعث می‌شوند امنیت انسان به شکل کامل تامین شود. چون امنیت کامل و کمال امنیت در حیات دنیوی مقدور نیست. اگر بخواهیم برنامه‌ریزی امنیتی را صرفاً معطوف به زندگی دنیوی انجام دهیم، با توجه به اینکه روزی از این عالم مادی به زندگی اخروی کوچ خواهیم کرد، این ناقص است یعنی بخشی از زندگی انسان را پوشش می‌دهد و آن هم بخش مادی و بخش جسمانی زندگی انسان. اما آن بخش روحانی و بخش معنوی مغفول می‌ماند. لذا باور به خدا، به خاطر جامعیتی که دارد تامین کننده امنیت انسان است به شکل کامل. بر همین اساس صدرالمتالهین فرمودند که آن چیزی که سد باب معرفت خدا شود، از نگاه اسلام گناه کبیره است. لذا اگر بخواهیم امنیت ما حفظ شود باید از تعالی روح انسان محافظت کنیم. حفاظت از روح انسان در مسیر تعالی منوط است به حفاظت از توحید و باورهای توحیدی و زمینه سازی برای گسترش معارف توحیدی.» پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
خوانش تفسیر قرآن کریم صدرالمتالهین جلسه هفتم.mp3
13.26M
|||| ⬅️ خوانش و شرح کتاب تفسیر قرآن کریم صدرالمتالهین جلسه هفتم 🔷ارائه دهنده: استاد مرتضی جوادی آملی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/tafsire_molasadra07 📅زمان: یکشنبه 23 مرداد ماه 1401 مجری: بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء https://eitaa.com/isca_seda/6747 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از شریف لک زایی
سلسله جلسات بررسی آراء و اندیشه های متفکر بزرگ انقلاب اسلامی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی تهران، مجموعه فرهنگی سرچشمه یکشنبه، چهارم تیر ۱۴۰۲ ساعت ۸ تا ۱۷ https://eitaa.com/shariflakzaei
هدایت شده از نشریه معارف
🌗 دیپلماسی علمی ما تقریبا تعطیل است 🎤حجت‌الاسلام دکتر حبیب الله بابایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سومین نشست تخصصی «آینده‌ علوم انسانی» با موضوع «آینده مطالعات تمدنی»: 🔻 بنده به پنج نکته در موضوع آینده مطالعات تمدنی اشاره می‌کنم: 1️⃣مورد اول درباره زبان در جهان اسلام و مراکز علمی است؛ چون واقعیت این است که زبان هژمون، راه را برای عقلانیت مشترک می‌بندد و ما را دچار نوعی از گفت‌وگوی یک طرفه با دنیای مدرن کرده است. ذیل مسئله زبان لازم است به فقدان زبان رایتینگ و رواج زبان ریدینگ اشاره کنم؛ چون تعادلی بین این دو زبان یا دو مهارت وجود ندارد و ما نوعا دریافت کننده هستیم تا اینکه بخواهیم مطلبی را ارائه و گفت‌وگو را دو طرفه کنیم. بنابراین آینده مطالعات تمدنی مقداری نگران‌کننده و سویه‌های آن مبهم شده است. 2️⃣نکته دوم فکر کردن در مورد آینده ترجمه در فضای علوم انسانی به صورت عام و در مطالعات تمدنی به صورت خاص است. موضوع ترجمه در مطالعات تمدنی، از این جهت تبدیل به مسئله شده که ما اساسا به نقل معنا و نقل علوم بسنده کرده‌ایم و وارد حوزه نقد و خلق معنا نشده‌ایم و آنجایی هم که دانش را انتقال می‌دهیم، این انتقال دانش در فرآیند ترجمه، سویه‌های ایدئولوژیک پیدا کرده است. به نظرم انقلاب اسلامی که در رسالت تمدنی خود امت‌سازی را در نظر گرفته است اما هنوز ترجمه خودش به زبان‌های دیگر را پیگیری نکرده است و تا زمانی که ما وارد فضای گفت‌وگوهای جهانی از مسیر ترجمه نشده‌ایم عملاً آینده شکوفایی مطالعات تمدنی دچار ابهام می‌شود. 3️⃣نکته سوم در زمینه گفت‌وگو است؛ در اینجا گفت‌وگوی ایران با جهان اسلام و غرب اهمیت دارد. متأسفانه دیپلماسی علمی ما تقریبا تعطیل است و وقتی دیپلماسی علمی فعال نیست در نتیجه عقلانیت متراکم عملا هیچ وقت به آستانه‌های تمدنی نمی‌رسد. در اینجا فقدان تفکر انتقادی را هم شاهد هستیم. بنده تفکر انتقادی را لزوما به آزادی بیان گره نمی‌زنم چون آزادی بیان در جامعه ما مقداری دست خورده و سوء تفاهم‌های زیادی پیدا کرده است بلکه تأکید بنده بر فقدان صراحت و صداقت در بیان است. اساسا آنقدر سایه ملاحظات اخلاقی بر ما سنگین شده که ما به خوبی همدیگر را نقد نمی‌کنیم و در نتیجه دچار گفت‌وگو نمی‌شویم. 4️⃣نکته چهارم درباره مسئله محوری است؛ بدین معنا که مطالعات تمدنی به رسالت پاسخگویی گره خورده است اما الان چنین پاسخگویی را شاهد نیستیم. مطالعات تمدنی بیشتر در الهیات نظریِ تمدن و فلسفه نظریِ تمدن توقف کرده است و این عملا ما را از آنچه در کف میدان همانند محیط زیست، مهاجرت، جمعیت، سلامتی و ... اتفاق می‌افتد جدا کرده است و وقتی تمدن‌های موجود راهکاری برای این مسائل مسلمان معاصر و جهان معاصر ندارند، بنابراین مطالعات تمدنی به محاق می‌رود و عملا توسعه‌ای در این زمینه نخواهیم داشت بلکه صرفاً ویترینی با عنوان مطالعات تمدنی درست کرده‌ایم که پاسخگوی نیازهای ما هم نیست. 5️⃣ پنجمین مورد، عنصر سرعت در تحولات اجتماعی و تمدنی از یک سو و سرعت در تحولات فکری و اندیشه‌ای از سوی دیگر است. امروزه وضعیت دنیا آنچنان شتاب گرفته که این تحولات سریع تفکری، ما که در حوزه یا دانشگاه‌های علوم انسانی ایران نشسته‌ایم را مغلوب خود کرده است به گونه‌ای که در علوم انسانی به صورت کلی و مطالعات تمدنی به صورت خاص، نرم افزار تولید سریع اندیشه در واکنش به تحولات جدیدی که از نیمه قرن بیستم به ما هجوم آورده را در اختیار نداریم. در نتیجه برای مثال به شکل بسیار آشکاری مشاهده می‌کنیم که حوزه‌های علمیه ما و همچنین دانشگاه‌های علوم انسانی در موضوع کرونا، کما بیش تعطیل بودند و آنها که در میدان عملیات انجام می‌دادند، پزشکان ما بودند. واقعیت این است که نرم افزار واکنش سریع در برابر چالش‌ها و پاندمی‌های فرهنگی و جهانی در اختیار نداریم و نداشتن این نرم‌افزار، در آینده ما را دچار بحران می‌کند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
هدایت شده از حسینیه ارشاد
✅ «ولایت و نظم اجتماعی» بازاندیشی در نسبت ولایت، مردم و مشارکت 🗓 ۱۰-۱۴ تیرماه ۱۴۰۲، ساعت ۲۰ (به‌مناسبت دهه ولایت و امامت) 🔺با ارائهٔ محققین محترم آقایان: 🔸میلاد دخانچی 🔸جلیل محبی 🔸محسن قنبریان 🔸علی‌اصغر سهرابی 🔸شریف لک‌زایی 💠 ویژه طلاب و دانشجویان ☎️ثبت‌نام: (تا ۶ تیر ۱۴۰۲) ٠۹۳۷۵۷۲۱۷۷۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ تصویری : درس های مهم زندگی امام باقر علیه السلام - ✅ مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی ): 🔶️ از لحاظ تاریخی، این روزها روزهای نشاندار و بزرگی است: شهادت امام باقر (علیه‌السّلام) که یک شهادت دارای پیام بود؛ 🔷️ لذا خود امام باقر وصیت کرد که بعد از او تا ده سال در منا به مناسبت این رحلت، یادبود برپا شود . در میان ائمه‌ی ما این بی‌سابقه است، بی‌نظیر است. یاد امام باقر، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریفها و مسخهائی که انجام گرفته بود. ⬅️پژوهشگاه را  در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
کتاب رمز و راز موفقیت در رقابت‌های انتخاباتی جهت خرید نسخه‌ی چاپی کتاب با شماره 09357306615 تماس بگیرید. هزینهٔ نسخه چاپی کتاب 100هزار تومان می‌باشد. هزینهٔ نسخه الکترونیک کتاب 4۰ هزار تومان است. نکته مهم: کپی برداری و انتشار این کتاب به لحاظ شرعی و قانونی مجاز نیست.https://idpay.ir/armaghanhayat/file/195839