🌸حدیث روز🌸
🔻امیرالمومنین علیه السلام:
🔹سلْ عَنِ الرَّفيقِ قَبلَ الطَّريقِ ، و عنِ الجارِ قَبلَ الدّارِ .
🔹پيش از سفر ، از همسفر جويا شو ، و پيش از [خريد ]خانه ، ببين همسايه ات كيست .
📚 نهج البلاغة: الكتاب ۳۱.
@ismcir
📢بسته حمایتی دروس الفائق در سال تحصیلی جدید
🔹برای طلابی که دروس «الفائق فی الأصول» و «الشخص الإعتباری» را در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱به صورت اختیاری میخوانند، امتیازاتی قرار داده شده است.
🔹الف: بسته حمایتی درس الفائق فی الأصول برای سال ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱
۱- طلاب پایه ۹ و ۱۰ که در دروس الفائق ۱ و ۲ شرکت کرده و در امتحانات کتبی آن قبول شوند از امتحان شفاهی پایه ۱۰ کفایه معاف گشته و نمره الفائق ایشان (معدل نمره دو امتحان الفائق) برای آن امتحان شفاهی منظور می گردد.
تبصره: طلاب موضوع بند ۱ در صورتی که تا قبل از نتیجه امتحانات الفائق ۱ و ۲ در امتحان شفاهی پایه ۱۰ کفایه قبول شده باشند مشمول امتیاز بنده ۲خواهند شد.
۲- طلاب درس خارج که در درس الفائق شرکت کرده و در دو امتحان کتبی آن قبول شوند از یک مصاحبه درس خارج اصول معاف گشته و نمره الفائق ایشان (معدل نمره دو امتحان الفائق) برای آن مصاحبه منظور می گردد و شرکت کامل درس الفائق یک سال تحصیلی برای ایشان معادل یک سال شرکت در درس خارج اصول می باشد.
تبصره: منظور از مصاحبه یکسال درس خارج اصول در ازای تحصیل در درست الفائق و جایگزینی نمره الفائق به جای نمره امتحان شفاهی خارج اصول، هر کدام از چهار سال درس خارجی است که شخص تا اعلام نتیجه امتحانات الفائق هنوز امتحان آن را نداده است.
۳- تمامی امتیازات الفائق فقط مختص به طلابی است که درس الفائق ۱ و ۲ را گذرانده و در امتحان آن حداقل نمره ۱۲ را کسب نموده اند و لذا شرکت و قبولی در فقط یک بخش الفائق مشمول امتیازات نمی شود.
🔹ب: بسته حمایتی درس الشخص الاعتباری برای سال ۱۴۰2 - ۱۴۰1
۱- طلاب درس خارج که در درس الشخص الاعتباری شرکت کرده و در دو امتحان کتبی آن قبول شوند از یک مصاحبه درس خارج فقه معاف گشته و نمره الشخص الاعتباری ایشان (معدل نمره ۲ امتحان الشخص الاعتباری) برای آن مصاحبه منظور و شرکت کامل در درس الشخص الاعتباری یک سال تحصیلی برای ایشان معادل یک سال شرکت در درس خارج فقه می باشد.
تبصره: منظور از محاسبه یک سال درس خارج فقه در ازای تحصیل در درس الشخص الاعتباری و جایگزینی نمره آن به جای نمره امتحان شفاهی خارج فقه، هر کدام از چهار سال درس خارجی است که شخص تا اعلام نتیجه امتحانات الشخص الاعتباری هنوز امتحان آن را نداده است.
۲- تمامی امتیازات الشخص الاعتباری فقط مختص به طلابی است که درس الشخص الاعتباری ی۱ و ۲ را گذرانده و در امتحان آن حداقل نمره ۱۲ را کسب نموده اند و لذا شرکت و قبولی فقط در یک بخش از الشخص الاعتباری مشمول امتیازات نمی شود.
طلاب پایه ۹ و ۱۰ و درس خارج برای درس «الفائق فی الاصول» و طلاب درس خارج برای درس«الشخص الاعتباری» مشمول امتیازات فوق خواهند شد.
@ismcir
📢 شرح کتاب الشخص الاعتباری منتشر شد
🔹در جهت تسهیل و کمک به ارتقای علمی تدریس و تدرّس طلاب و اساتید، شرح کتاب الشخص الاعتباری که حاصل تدریس حجتالاسلام و المسلمین قدیرعلی شمس است، منتشر شد.
🔹 وی از اساتیدی بود که در کنار اساتید برجسته لجنه فقه معاصر، در تدوین کتاب «الشخص الاعتباری» نقش محوری داشت. لذا مطالعه این شرح میتواند در درک عمیقتری از مطالب تأثیر بهسزایی بگذارد.
👈 جلد اول کتاب «شرح کتاب الشخص الاعتباری» هماکنون چاپ شده و در کتابفروشی حوزه در میدان روح الله قابل تهیه است.
👈 جلد دوم این کتاب نیز در حال آماده سازی است و تا انتهای پائیز منتشر می شود.
@ismcir
📢 نتایج امتحانات تجدیدی و ارتقایی مرداد و شهریورماه اعلام شد
🔹نتایج امتحانات تجدیدی و ارتقایی مرداد و شهریورماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ اعلام شد و طلاب می توانند جهت مشاهده نمرات به "سامانه پیشخوان، بخش آموزش،کارنامه، کارنامه نیمسال" مراجعه کنند.
🔹در صورت داشتن شرایط اعتراض طبق مقررات آموزشی، جهت ثبت درخواست بازبینی مجدد برگه امتحان میتوانید از طریق "سامانه پیشخوان،آموزش، کارنامه، ثبت اعتراض" اقدام نمائید و تمامی دروسی که شرایط اعتراض طبق ضوابط را دارد در منوی "ثبت اعتراض" قابل مشاهده میباشد.
👈 در صورتی که قادر به مشاهده کارنامه نمیباشید ابتدا دوره خود را از "برنامه جاری (بلند مدت)" به "سطوح عالی حوزه علمیه استان قم" تغییر دهید.
@ismcir
👈 بشر امروز نیازمند یک جبهه مشترک الهی، قدسی و توحیدی است
🔻آیت الله اعرافی در دیدار جمعی از اندیشمندان آمریکای لاتین:
🔹 از بازتأسیس حوزه علمیه قم در دوران جدید یکصد سال می گذرد و امسال ما یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم را داریم که منشأ خدمات و برکات زیادی برای عالم اسلام شد.
🔹گرچه حوزه های علمیه همگی یک نهاد تاریخی بهم پیوسته می باشند، اما قم بر اساس تاریخ گذشته خود به قله بلندی رسیده است.
🔹بنده از سایر مذاهب و مکاتب فکری و دینی بی اطلاع نیستم، اما می توان ادعا کرد که ذخیره علمی و دامنه وسیع علوم اسلامی در قم نسبت به سایر مراکز دینی و علمی دنیا کم نظیر است.
🔹ما در کار تبلیغ وظیفه اصلی این است که معارف اهل بیت و دین را به دیگران معرفی کنیم اما سایر مسائل به انتخاب خود فرد و جامعه است، راه قم و انقلاب اسلامی از روش های خشونت بار و افراطی و شیوه هایی که در برخی دیگر از مراکز به اصلاح دینی می باشد جداست، راه ما عقلانی و حکمت آمیز برای آشنایی بشریت با معارف دینی است.
🔹کار ما و شما دو بخش است بخش اول اینکه ممیزات مکتب اهل بیت(ع) را به درستی بشناسید و تبیین کنید که باید با دقت و درستی انجام شود و بخش دیگر اینکه به مشترکات خودمان که با سایر مذاهب اسلامی زیاد است و با ادیان توحیدی دیگر نیز توجه کنیم، بشر امروز نیازمند یک جبهه مشترک الهی، قدسی و توحیدی است و در برخی از آرمان های الهی همه ادیان الهی و مذاهب اسلامی می توانند تشریک مساعی داشته باشند.
@ismcir
🌸حدیث روز🌸
🔻امیرالمومنین علیه السلام:
🔹شيئانِ لايَعرِفُ فَضلَهُما إلاّ مَن فَقَدَهُما : الشَّبابُ وَ العافِيَةُ ؛
🔹دو نعمت است كه ارزش آن ها را نمىداند، مگر كسى كه آنها را از دست داده باشد : جوانى و تندرستى.
📚غرر الحكم و درر الكلم ، ح ۵۷۶۴
@ismcir
کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه
👈 بشر امروز نیازمند یک جبهه مشترک الهی، قدسی و توحیدی است 🔻آیت الله اعرافی در دیدار جمعی از اندیشمن
📢 «بلادیان بهبهانپور» مدیر حوزه علمیه خوزستان شد + سوابق
🔹با حکم آیتالله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور، حجتالاسلاموالمسلمین سیدمحمدعلی بلادیان بهبهانپور به مدت ۲ سال به عنوان «مدیر حوزه علمیه استان خوزستان» منصوب شد.
🔹 حجت الاسلام والمسلمین بلادیان بهبهانپور دارای مدرک سطح ۴ حوزه و دکترای دانشگاهی و از اساتید دروس سطوح عالی حوزه و استاد مشاور و استاد راهنمای سطوح ۳ و ۴ حوزه است.
🔹او همچنین علاوه بر عضویت در کمیته مدارج علمی سطح ۴ حوزه علمیه استان خوزستان، دارای تألیفاتی است و در دانشگاه امیرالمومنین(ع) اهواز و ... هم تدریس دارد.
🔹موسس و مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) اهواز، مدیر مدرسه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی(ره) اهواز و مسئول امور قرآنی دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان در کارنامه مدیریتی حجت الاسلام والمسلمین بلادیان بهبهانپور بوده است.
👈 پیش از این حجت الاسلام والمسلمین مسعود بهرامپور مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان را عهده دار بود.
@ismcir
📢 کارگاه کنشگری در فضای مجازی برگزار می شود
🔹کارگاه کنشگری در فضای مجازی با عنوان «تبیین هنرمندانه» با حضور مشترک تولیدگران محتوای متنی و گرافیکی در فضای مجازی و توزیع گران محتوای دیجیتال برگزار خواهد شد.
🔹برگزاری پنل های تخصصی با عنوان "جادوی گرافیک در پست و استوری" توسط سید هادی قادری، "کپسول اثربخشی کپشن نویسان" توسط سید مصطفی موسوی و "بازاریابی و توزیع محتوای دیجیتال" توسط کمیل خجسته از مهمترین برنامه های این کارگاه سه روزه خواهد بود.
🔹علاقه مندان به حضور در این کارگاه که اول تا سوم مهرماه در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد می توانند تا 30 شهریورماه از طریق آدرس https://soogvareh.com//tabeen نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام کنند.
@ismcir
🌸حدیث روز🌸
🔻امام صادق علیه السلام:
🔹من أنشَدَ في الحُسَينِ عليه السلام بَيتا مِن شِعرٍ فبَكى و أبكى عَشرَةً فَلَهُ و لَهُمُ الجَنَّةُ .
🔹هر كس درباره حسين عليه السلام بيتى شعر بسرايد و خود بگريد و ده نفر را بگرياند، براى او و آن ده نفر بهشت باشد.
📚ثواب الأعمال :ص ۱۱۰ ح ۳
@ismcir
👈 انتقاد حجتالاسلام رفیعی از قضاوتهای ناآگاهانه
🔻حجت الاسلام والمسلمین رفیعی طی سخنانی در شام اربعین حسینی در حرم بانوی کرامت:
🔹قرآن کریم در آیات آخر سوره فرقان از آیه ۶۴ تا پایان این سوره دوازده ویژگی برای انسان های کامل بیان نموده است و اگر این دوازده ویژگی در کسی باشد از نظر قرآن «عبادالرحمن» است.
🔹 اولین ویژگی انسانهای نمونه بر اساس فرموده خداوند، این است که تکبر ندارند و دارای تواضع هستند چون ریشه همه بدبختیها کبر است
🔹از نشانههای انسانهای متکبر این است که دعوت فقرا را نمی پذیرند، از همگان انتظار سلام دارند، حرف حق را قبول نمیکنند، از دیگران خود را بالاتر میبینند و با نگاه تحقیرآمیز به دیگران نگاه میکنند.
🔹مسئولین نظام باید تواضع و فروتنی را در سیره خود همواره عملی سازند.
🔹دومین ویژگی بندگان نمونه قرآنی، این است که اگر در جامعه با انسانهای نادان و جاهل برخورد می کنند با سلامت از کنار آن ها رد می شوند و با آن ها جدل نمیکنند.
🔹جهالت به معنای بی سوادی نیست، بلکه به معنای ناآگاهی است و چه بسا شخص جاهل متخصص هم باشد به همین خاطر عده ای از طریق شایعات فضای مجازی حرف هایی می زنند که نشانه جهالت است.
🔹وقتی طلبه جوان آمر به معروف را به شهادت می رسانند و در حوادثی مثل بمب گذاری در افغانستان و غیره هزاران نفر به شهادت میرسند عده ای ساکت هستند، اما در حوادثی که هنوز اصل ماجرا مشخص نیست تمام نظام را به انتقاد می گیرند.
🔹دریافت اخبار و شایعات از شبکه های ضد انقلاب و ماهواره ای کاری جاهلانه است، چرا که الان منافقین شده اند مدافع حقوق جان انسان های ایرانی در حالیکه خودشان حدود ۱۷ هزار نفر از مردم همین سرزمین را ترور کرده اند.
@ismcir
📢 موکب امامزادگان قم تا ۳ روز بعد از اربعین در سامرا برپا خواهد بود
🔹موکب امامزادگان استان قم از محل موقوفات مرتبط و کمکهای خیرین و بقاع متبرکه با حضور خادمین افتخاری بقاع متبرکه قم در شهر سامراء برپا شده و خدمات گوناگون از جمله پذیرایی و موضوعات فرهنگی را به زائرانی از کشورهای مختلف ارائه میدهد.
🔹به گفته حجتالاسلام سید محمدرضا حسینی صدر، این موکب همه روزه در سه وعده، ۱۲ هزار پرس غذای گرم را بین زائران توزیع میکند همچنین آب یخ هم به صورت ۲۴ ساعته در این موکب در اختیار زائران حسینی قرار داد
🔹مدیر موکب امامزادگان استان قم در سامرا افزود: این موکب جز بزرگترین مواکب سامرا به شمار میرود که تا سه روز بعد از اربعین حسینی پذیرای زائرین خواهد بود.
🔹او با اشاره به فعالیت ۹۰ نفر از خادمان افتخاری بقاع متبرکه در این موکب عنوان کرد: همچنین ۱۰ نفر مبلغ روحانی در بخش های مختلف موکب به ارائه خدمات فرهنگی مشغول هستند.
@ismcir
🌸حدیث روز🌸
🔻حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها:
🔹قالَ لي أبي رَسولُ اللّهِ صلىاللهعليهوآله:... السَّخاءُ شَجَرَةٌ فِي الجَنَّةِ وأغصانُها فِي الدُّنيا، فَمَن تَعَلَّقَ بِغُصنٍ مِن أغصانِها أدخَلَهُ الجَنَّةَ.
🔹پدرم رسول خدا صلىاللهعليهوآله به من فرمود:... سخاوت، درختى است در بهشت و شاخههايش در دنيا هستند؛ هر كس به شاخهاى از شاخههاى آن در آويزد، او را به بهشت درآورد».
📚دلائل الإمامة : ص ۷۱ ح ۹
@ismcir