هدایت شده از مدرسه فقه هنر
#مجله_الکترونیکی7️⃣2️⃣
🎬بدبینی تاریخی فقها به هنر را خود ایشان باید حل کنند❗️
🎤گفتگو با دکتر ابراهیم بازرگانی؛ استاد و پژوهشگر هنر:
برای حل مسئله بدبینی تاریخی فقیهان، خودشان باید چارهای بیندیشند. فقیهان، خود، چارهگر مشکلات ریزودرشت همه بودهاند و ما نمیتوانیم راه را نشانشان دهیم؛ اما از دید اجتماعی، پاسخ من این است که علاوه بر ضرورت آشنایی فقیهان با هنر اجتماعی و انتقادی (راهکار فعلاً موجود)، دگرگونی بلندمدت را «تغییر نسلی» رقم میزند. نسل جدید فقیهان، با تحولات اجتماعی دوره جدید آشنایی بیشتری دارند و امکان تغییرات و تنظیمات جدید را خواهند داشت. به نظرم، نسل جدید فقیهان، این ضرورتها را خواهند فهمید.
➖مهمترین پیشفرضها و مبانی فقه هنر را در چه اموری میدانید؟ آیا این پیشفرضها اختصاص به فقه هنر دارند یا در سایر فقههای نوپدید نیز جاری هستند❓
✅طرح بحث از «فقه هنر» در قالب یک گفتوگوی مطبوعاتی، موضوعی بسیار کلی و تکلیف ما لایطاق است و به واسطه وسعت مسائلی که آنها را در برمیگیرد، میتواند بهکلی از هدف اصلی خود دور گردد.
💠گرچه به شوخی میتوان گفت که این دو گروه، یعنی فقیهان و هنرمندان، در تاریخ حیات خود، هرگز گوش به سخن منتقدان خود ندادهاند!
🔰ما وقتی درباره هنر و همینطور فقه صحبت میکنیم، دو معنا از آن اراده میکنیم. یکی معنای حداقلی و مرزمند است و دیگر معنای حداکثری و موسع؛ یعنی یک فقه حداکثری داریم و یک فقه حداقلی. در دنیای هنر هم یک هنر حداکثری و کبیر داریم و یک هنر حداقلی و صغیر....
➖پیشفرضها و مبانی کلامی فقه هنر را چه اموری میدانید؟ آیا این پیشفرضها و مبانی اختصاصی به فقه هنر دارند یا در سایر فقههای نوپدید نیز جاری هستند❓
➖رای تغییر پیشفرضهای موجود در ذهن فقهای سنتی که موجب بدبینی تاریخی ایشان به مقوله هنر بهخصوص هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقایی شده است، چه اقداماتی را پیشنهاد میکنید❓
پاسخ سوالات و متن کامل گفتگو🔻🔻🔻
🌐B2n.ir/m76515
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر:
@Feghehonar
#سینما_آیه
🔴 اکران برگزیده فیلمهای مستند هفدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در قم
✳️ آثار منتخب جشنواره «سینما حقیقت» در روزهای چهارشنبه ۶ دی تا جمعه ۸ دی ماه در دو سانس ۱۶ و ۱۸ در سینما آیه قم اکران میشود.
💢مشاهده متن کامل خبر🔻🔻🔻
🌐 www.isoa.ir/aye-cinema/
#مدرسه_اسلامی_هنر
🆔 @isoa_ir
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
📣مرکز تخصصی فرهنگ و هنر اسلامی 📣
(وابسته به مدرسه فقه هنر)
با امکان تحصیل همزمان و
❗️دریافت مدرک حوزوی و دانشگاهی❗️
برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مقطع سطح سه از بین طلاب واجد شرایط که سطح دو را به پایان رساندهاند برای نیم سال دوم سال تحصیلی از طریق مصاحبه ورودی طلبه میپذیرد.
✅ عناوین رشتهها:
1️⃣ فقه هنر
2️⃣ حکمت هنر
3️⃣ هنر اسلامی
🟢 ثبت نام از طریق لینک:
https://isoa.ir/fh-register/
☎️ تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱
قم: خیابان هنرستان (بسیج). نبش کوچه ۲۰.
هدایت شده از آکادمی هنری ماه نو
11.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻غیرِ ممکن
ادعایی که تورین مطرح میکنه هفتاد سال پیش، میگه ما تا پنج سال آینده ماشینهایی رو خواهیم داشت که بشرگونه فکر میکنند؛ نه تنها الان ما نمیتونیم ادعا کنیم که تا پنج سال دیگه بهش میرسیم با این همه پیشرفتهایی که در هوش مصنوعی شاهدش بودهایم، بلکه یک نظر بسیار قوی و جدی وجود داره که هیچوقت بشر به اونجا نمیرسه که کامپیوتری و هوش مصنوعیای رو تولید کنه که بشرگونه باشه از همهٔ جهات!
اینکه یک سیستم کامپیوتری توی یکسری حوزهها مثل انسان عمل کنه و محاسبه کنه، به هیچوجه به این معنا نیست که در همهٔ حوزهها و در همهٔ قابلیتها بتونه پابهپای انسان برسه. دلیلش چیه؟
دلیل خیلی مهمی که اینجا وجود داره این هست که حتی الان بعد از هزاران سال که از پیدایش انسان گذشته، و بعد از صدها سال که بر روی انسان و تواناییهای ذهنیش کار شده، حتی الان نمیتونیم ادعا کنیم که اساساً هوش و مغز انسان رو کامل تونسته باشیم بشناسیم.
🔺برشی از کارگاه «هوش مصنوعی در تولیدمحتوا» استاد محمدمهدی چگینی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
#کرسی_علمیترویجی
🟢 اندیشکده مدرسهاسلامیهنر با همکاری دبیرخانه کنگره مکتب هنر رضوی برگزار میکند
🎓 کرسی علمیترویجی
«تبیین مبانی عرفانی مکتب هنر رضوی»
❇️ ارائهدهنده: دکتر امیر جوانآراسته
رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب
❇️ ناقد: دکتر احسان جندقی
هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
❇️ دبیر علمی: دکتر مهدی داودآبادی
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما
🕛 یکشنبه، ۱۷ دی ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۰۰
📍سی متری هنرستان نبش کوچه بیستم، مدرسه اسلامی هنر، سالن جلسات
📌 حضور برای علاقهمندان آزاد است
#مدرسه_اسلامی_هنر
🆔 @isoa_ir
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
🌹کتاب فقه هنر برنده ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران شد.
🎬مراسم اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران سهشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ در تالار رودکی برگزار و برگزیدگان آن معرفی شدند.
🎤به گفته دکتر قادر آشنا، دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران
بر اساس موضوعات، ۱۲۵ اثر فاخر به این رویداد رسید که شامل ۵۲ مقاله، ۳۳ اثر پژوهشی، ۲۰ پایاننامه ارشد و دکتری و… بودند.
👈در این مراسم ، لوح تقدیر بخش مقاله به آقایان #مصطفی_دری و #نواب_حضرتی، به عنوان پدیدآورندگان «مجموعه مقالات فقه سینما» اهدا شد.
متن کامل خبر🔻🔻
🌐B2n.ir/t16083
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: @Feghehonar
هدایت شده از آکادمی هنری ماه نو
15.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻بحران درون شخصیت است!
تو داستان شخصیتمحور، گرهافکنی و بحران توی زنجیرهٔ حوادث نیست! اینو باید حواسمون باشه. توی داستان پلاتمحور، توی فیلمنامه، توی نمایشنامههای خیلی تراژیک و خیلی دراماتیزهشده، ما بحران رو باید توی رویدادها قرار بدیم؛ بهم ریختگی تعادل رو باید با زنجیرهٔ علّی نشون بدیم اما در داستانهای شخصیتمحور بحران در زنجیرهٔ وقایع اتفاق نمیفته؛ بحران، درونیِ شخصیتها معمولاً اتفاق میفته و از خودِ شخصیت معمولاً شروع میشه. مثلاً شخصیت در یک موقعیت بحرانی قرار میگیره، یا چیزی رو از دست میده، یا چیزی رو به دست میاره، یا توی وضعیت خیلی اسفناکی قرار میگیره، یهو یه حقیقتی براش آشکار میشه، یهو بر اثر یه اتفاق پردهای از جلوی چشمش برداشته میشه. درسته که اون اتفاق میفته و پرده از جلوی چشم این شخصیت برداشته میشه ولی بحران در درون شخصیت داره شکل میگیره. پس اینجا گرهافکنی و بحران توی شخصیته. همهٔ اینهایی که گفتم به این معنا نیست که داستان شخصیتمحور طرح و توطئه نداره. داستان شخصیتمحور هم طرح و توطئه داره منتها فرقش با داستان پلاتمحور اینه که ...
🔺برشی از کارگاه «داستاننویسی مقدماتی» استاد فرشته نوبخت
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
مدرسه اسلامی هنر
#کرسی_علمیترویجی 🟢 اندیشکده مدرسهاسلامیهنر با همکاری دبیرخانه کنگره مکتب هنر رضوی برگزار میکند
#کرسی_علمیترویجی
🟢 اندیشکده مدرسهاسلامیهنر با همکاری دبیرخانه کنگره مکتب هنر رضوی برگزار میکند
🎓 کرسی علمیترویجی
«تبیین مبانی عرفانی مکتب هنر رضوی»
❇️ ارائهدهنده: دکتر امیر جوانآراسته
رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب
❇️ ناقد: دکتر احسان جندقی
هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
❇️ دبیر علمی: دکتر مهدی داودآبادی
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما
🕛 یکشنبه، ۱۷ دی ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۰۰
📍سی متری هنرستان نبش کوچه بیستم، مدرسه اسلامی هنر، سالن جلسات
📌 حضور برای علاقهمندان آزاد است
📌 لینک ورود به جلسه: https://vc.rasana.org/rooms/hkg-awi-ysr-pns/join
#مدرسه_اسلامی_هنر
🆔 @isoa_ir
هدایت شده از آکادمی هنری ماه نو
28.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻مستند به مثابه شعر حماسی
مستند «اینجا غزه» اثر مسعود فراستی
🔺برشی از کارگاه «دیدن و فرم» استاد مسعود فراستی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
#کرسی_علمیترویجی
✳️ برگزاری دومین «کرسی علمی ترویجی» با عنوان «تبیین مبانی عرفانی مکتب هنر رضوی»
🔹دومین «کرسی علمی ترویجی» با عنوان «تبیین مبانی عرفانی مکتب هنر رضوی»، از سلسله نشست های مکتب هنر رضوی از سوی اندیشکده مدرسه اسلامی هنر با همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی «مکتب هنر رضوی» در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد. 👇👇👇
🌐 https://isoa.ir//?p=13306
#مدرسه_اسلامی_هنر
🆔 @isoa_ir
هدایت شده از آکادمی هنری ماه نو
19.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻تعریفها با هم فرق دارد!
میخوام بچهم معتاد نشه. این خط قرمز منه. حالا معتاد به چی میگی؟ اگه بچهت مثلاً گاهی با دوستش سیگار بکشه، بهش میگی معتاد؟ اگه کلاً سیگاری بشه میگی معتاد؟ اگه سیگار بکشه، گاهی با دوستهاش یه ذره گل هم بکشه، اصلاً مرتب گل بکشه، یا نه اصلاً مصرف تریاک داشته باشه، شیشه بکشه چی؟
یعنی میخوام بگم که خط قرمز ما ممکنه در کلام یکی باشه، مثلاً همهمون میگیم برهنگی به نظر من ممنوعه، اعتیاد ممنوعه، رابطهٔ پرخطر جنسی ممنوعه، اما تعریفمون از اینها چیه؟ ممکنه همهمون روی اینها اشتراک داشته باشیم، ولی تعریفمون چیه؟ خیلی مهمه که تعریفمون چیه! چون تعریفهامون با هم متفاوته!
اون طرفش هم همینطوره. اون طرفش یعنی چی؟ یعنی یه درهایه که عمراً نمیذارم بچهم توش بیفته، از این طرف هم یه قلهایه که میخوام حتماً تو ذهن بچهم پررنگ و ارزشمند و مهم باشه. یعنی به عنوان مقصد و آرمان و هدف به بچهم معرفی کنم. مثلاً فرض کنید که من به بچهم میگم آرمان من اینه که بچهٔ باحیایی داشته باشم. حیا برای من خیلی مهمه...
🔺برشی از کارگاه «کتاب بد» استاد منصوره مصطفیزاده
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
#مجله_الکترونیکی8️⃣2️⃣
👩🏽🦳استفاده زنان از کلاهگیس در معرض دید مردان
🔰ورود کلاهگیس به آرایش بانوان در هنرهای نمایشی سابقه طولانی دارد.
اما آیا استفاده زنان از کلاهگیس، در هنرهای نمایشی جایز است یا خیر❓
🖋حجتالاسلام دکتر علی شریفی، استاد جامعه المصطفی قم:
💠فقها در مورد جواز استفاده از کلاهگیسِ در معرض دید مردان، اختلافنظر دارند.
1️⃣برخی بهصورت مطلق گفتهاند کلاهگیس، زینت بوده و لذا حرام است.
2️⃣برخی قائل بهتفصیل شده و گفتهاند اگر زینت بهحساب بیاید، حرام است.
3️⃣عدهای دیگر نیز گفتهاند کلاهگیس، زینت ظاهری است و لذا استفاده از آن حرام نیست.
❇️ از اختلاف فتاوای فقها، این نکته روشن میشود که حکم استفاده از کلاهگیس، ارتباط وثیقی با مسئله زینت زنان دارد.
💠نتیجه: مهمترین دلیل برای وجوب پوشاندن موی کلاهگیس، آیه ۳۱ سوره نور است که ظاهرکردن زینتهای پنهان را بر زنها ممنوع قرار داده و نگاهکردن مردان به آن را حرام اعلام میکند.
امّا اکثر فقها در استفاده این حکم از آیه تردید دارند، چون این مو با لباسهایی که بهخودیخود، زینت بهحساب میآیند تفاوتی ندارد. اگر پوشاندن کلاهگیس واجب باشد، باید پوشاندن لباس زیبا نیز بر زنان واجب باشد و این امری است که هرچند بهصورت حکم استحبابی و توصیه اخلاقی در کلمات فقها وجود دارد؛ ولی فتوا به آن دشوار است.
به همین دلیل، اکثریت فقها احتیاط کردهاند و از فتوای صریح خودداری ورزیدهاند.
متن کامل یادداشت🔻🔻
🌐B2n.ir/k92451
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh