eitaa logo
تحولات جهان اسلام
12.9هزار دنبال‌کننده
33.4هزار عکس
7.3هزار ویدیو
394 فایل
کانال خبری - تحلیلی » تحولات جهان اسلام « Islamic World News آدرس سایت : www.ISWNews.com آدرس هورسا: https://www.hoorsa.com/iswnews آدرس تلگرام: https://t.me/iswnews ارتباط: @Mirza_7
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 کریدور میانی؛ طرح ترکیه برای اتصال به چین! وزرای خارجه ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و گرجستان اخیرا نقشه راه سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ را به منظور توسعه مسیر حمل و نقل بین المللی از دریای کاسپین یا آنچه به عنوان "کریدور میانی" شناخته می شود، امضا کردند. این طرح در راستای به انحصار درآوردن مسیر تجاری چین است و بیشترین ضرر را متوجه روسیه و ایران خواهد کرد. 👈 بیشتر بخوانید: ✅ https://iswnews.com/83419https://eitaa.com/joinchat/134742021C10aa5fa2c9
تحولات جهان اسلام
#ترکیه #چین #آسیای_میانه 🔰 کریدور میانی؛ طرح ترکیه برای اتصال به چین! وزرای خارجه ترکیه، آذربایجا
🔰 کریدور میانی؛ طرح ترکیه برای اتصال به چین! وزرای خارجه ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و گرجستان اخیرا نقشه راه سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ را به منظور توسعه مسیر حمل و نقل بین المللی از دریای کاسپین یا آنچه به عنوان “کریدور میانی” شناخته می شود، امضا کردند. این طرح در راستای به انحصار درآوردن مسیر تجاری چین است و بیشترین ضرر را متوجه روسیه و ایران خواهد کرد. اقدامی که ناظران آن را برای روسیه آزاردهنده و برای چین مفید می‌دانند، در حالی که کشورهای اروپایی از آن به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای حذف همه کارت‌های فشار اقتصادی از دست مسکو حمایت می‌کنند. این نقشه راه در دومین نشست وزرای امور خارجه و حمل و نقل ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و گرجستان در شهر آکتائو قزاقستان امضا شد و هدف آن افزایش ظرفیت کریدور میانه تا سال ۲۰۲۵ به ۱۰ میلیون تن سالانه است. مختار تلوبردی، وزیر امور خارجه قزاقستان در سخنرانی خود در این مراسم توضیح داد که نشست امروز برای برداشتن گام‌های عملی جهت ارتقای همکاری‌ها در دریای خزر (کاسپین) و دریای سیاه و تنها به توسعه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی بین شرق و غرب عبوری از دریای خزر (کاسپین) محدود نمی شود. وی تاکید کرد که نشست سه جانبه ای که در ژوئن گذشته در باکو برگزار شد، بر اهمیت اجرای پروژه های مشترک برای تسهیل سازوکارهای گمرکی در جاده “کریدور میانی” تاکید کرد. تلوبردی با تاکید بر اهمیت امضای نقشه راه توسعه جاده «کریدور میانی» افزود: «این طرح صرفا برای هماهنگی تشریفاتی نبوده و هدف از این طرح، اجرایی کردن پروژه های مشخص است.» وزیر خارجه قزاقستان از حضور گرجستان در این نشست ابراز خرسندی کرد و گفت: «بیشتر پروژه های حمل و نقل بزرگ از خاک گرجستان می گذرد و ما به توسعه قابلیت های راه آهن «باکو- تفلیس- قارص» و همچنین خطوط لوله نفت «باکو – تفلیس – جیحان» و «باکو – سوپسا» خوش بین هستیم.» وی همچنین خاطرنشان کرد که قصد دارند از سال آینده انتقال نفت را از طریق خط لوله «باکو – تفلیس – جیحان» آغاز کنند. 🔹«کریدور میانی» چیست؟ “کریدور میانی” مسیری است که چین و آسیای مرکزی را از طریق قزاقستان، دریای کاسپین، جمهوری آذربایجان و گرجستان به اروپا متصل می کند، این کریدور، جایگزین «کریدور شمالی» که خط اتصالی چین به اروپا از طریق روسیه است، می باشد. این کریدور علاوه بر «کریدور جنوبی» و «کریدور شمالی» در زمره سه کریدور تجارت جهانی چین و اروپا به شمار می رود و طول آن ۴۲۵۶ کیلومتر به صورت جاده ای و ریلی و ۵۰۸ کیلومتر مسیر دریایی است. این کریدور از شهر کاشغر در سین کیانگ چین شروع و از آنجا به قرقیزستان، ازبکستان و سپس به بندر ترکمن باشی در ترکمنستان می رسد. سپس همه کالاها از ترکمنستان از طریق کانتینر به آذربایجان منتقل شده، از آنجا به گرجستان، سپس به ترکیه، به طور خاص به ایستگاه راه آهن قارص، سپس استانبول یا بنادر ترکیه و از آنجا به اروپا و سایر نقاط جهان منتقل می شود. برای روشن شدن اهمیت این کریدور، ارقام حاکی از آن است که یک قطار باری که از چین به اروپا از طریق «کریدور میانی» حرکت می کند، هفت هزار کیلومتر را در ۱۲ روز طی می کند. این آمار با مسافت ۱۰ هزار کیلومتر در مدت زمان ۱۵ روز در مورد عبور از «کریدور شمالی» و ۲۰ هزار کیلومتر در بازه زمانی بین ۴۵ تا ۶۰ روز در مورد عبور از «کریدور جنوبی» مقایسه می گردد. بنابراین، وزارت حمل و نقل و زیرساخت ترکیه تأکید می کند که “کریدور میانی” در مقایسه با “کریدور شمالی” که از روسیه عبور می کند، سریع تر است. علاوه بر این، حجم محموله‌های عبوری از «کریدور میانی» طی سال جاری با افزایش سه برابری به ۸۴۵ هزار تن در هفت ماهه نخست رسید که این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۱۱ تن بود. 👈 بیشتر بخوانید: ✅ https://iswnews.com/83419https://eitaa.com/joinchat/134742021C10aa5fa2c9
تحولات جهان اسلام
#ترکیه #چین #آسیای_میانه 🔰 کریدور میانی؛ طرح ترکیه برای اتصال به چین! وزرای خارجه ترکیه، آذربایجا
🔹ترکیه بزرگترین ذینفع این طرح ترکیه از حامیان و مدعیان اصلی «کریدور میانی» محسوب می شود. این کشور مذاکره کننده و گفتگو کننده اصلی با همه کشورهایی است که کریدور از آنها عبور می کند، از چین تا آذربایجان. ترکیه از بزرگترین کشورهای بهره مند از این کریدور به حساب می آید که آن را به نقطه تماس واقعی آسیا و اروپا در حمل و نقل کالا تبدیل خواهد کرد. تکمیل خط آهن (باکو- تفلیس- قارص) که آذربایجان را به گرجستان و ترکیه متصل می کند، یکی از مهم ترین پروژه هایی است که آنکارا روی آن تمرکز کرده است و پیش بینی می شود ظرفیت آن به سالانه ۱۷ میلیون تن کالا برسد. آذربایجان نیز از آنجایی که به دنبال استفاده از موقعیت فعلی برای تغییر مسیر به سمت یک کریدور حیاتی تجارت جهانی و انرژی است، از ذینفعان مهم کریدور میانه است. آذربایجان در حال حاضر در حال توسعه منطقه آزاد تجاری خود در شهری در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب پایتخت است. نوسازی و توسعه بندر باکو که در انتهای غربی دریای کاسپین واقع شده است، در حال حاضر در دو مرحله آغاز شده است که مرحله اول در سال ۲۰۱۲ و مرحله دوم در سال ۲۰۲۰ انجام شده است. از طرفی آذربایجان، قزاقستان و گرجستان برای افزایش قدرت “کریدور میانی”، یک مسیر حمل و نقل جدید با قابلیت حمل سالانه ۲۰۰ هزار کانتینر را در دستور کار قرار داده اند. برای تسهیل عبور و مرور کامیون ها، سه کشور قصد دارند تعرفه های یکسانی را برای شرکت های حمل و نقل داخلی تعیین کنند. کشورهایی که در «کریدور میانه» و پروژه های توسعه آن مشارکت دارند انتظار دارند سود سالانه آن به یک میلیارد دلار برسد، و همچنین با افزایش وابستگی به آن و کاهش وابستگی به «کریدور شمالی» که از روسیه می گذرد، انتظار می رود این رقم در سال های آینده افزایش یابد. شرایط زیادی، اتکا به «کریدور میانی» را تشویق می کند، به ویژه از آنجایی که قیمت ترانزیت از طریق راه آهن روسیه در امتداد مسیر بین چین و اروپا در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است و این مورد هم مدنظر است که خط راه آهن چین و روسیه به حداکثر ظرفیت خود رسیده و حتی قبل از شروع جنگ، دیگر امکان افزایش حجم کانتینرهای عبوری از آن وجود نداشت. 🔹چرا چین از این کریدور حمایت می کند؟ در سال ۲۰۱۳ چین طرح «کمربند و جاده» را آغاز کرد که شامل دو کریدور تجاری است. اولی «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» است که از آسیای مرکزی، ایران و ترکیه می گذرد تا به اروپا برسد. دومی یک مسیر آبی است که به «جاده ابریشم دریایی» معروف است که از دریای چین جنوبی سرچشمه گرفته، سپس اقیانوس هند و دریای سرخ و به دریای مدیترانه می رسد، که برای این طرح ۱۵۲ میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته شده است. طرح چین در حال حاضر با مشکل بزرگی مواجه است که اولین آن انزوای روسیه توسط غرب می باشد و به همین دلیل در طرح جاده ابریشم نمی توان به آن تکیه کرد. بنابراین، چین بدش نمی آید که توسعه «کریدور میانی» را تسهیل کند، زیرا این کریدور چین را از طریق دریای کاسپین به آذربایجان و از آنجا به گرجستان و سپس ترکیه با هزینه کمتر و در زمان کوتاه تر می رساند. ▪️منبع 👈 بیشتر بخوانید: ✅ https://iswnews.com/83419https://eitaa.com/joinchat/134742021C10aa5fa2c9
تحولات جهان اسلام
🔹ترکیه بزرگترین ذینفع این طرح ترکیه از حامیان و مدعیان اصلی «کریدور میانی» محسوب می شود. این کشور م
🔹پی نوشت: کریدور میانی در چند وقت اخیر بسیار بحث برانگیر بوده است، با بررسی اجمالی میتوان مشاهده کرد که بازیگران اصلی این پروژه اروپا و ترکیه هستند. از جمله صحبت های ابتدایی در مورد پروژه کریدور میانی به ذهن خطور می‌کند این است که «این پروژه مخالفین جدی ای مثل روسیه، ایران و حتی در چین دارد و در صورت تقابل جدی آنها، طرح با مشکل و یا شکست مواجه می شود»، «این پروژه از نظر اقتصادی، بهینه نیست» و «کریدور میانی ظرفیت افزایش سطح ترانزیت کالا را ندارد». راه اندازی و تقویت کریدور میانی طرحی است که مسلما بیشترین ضرر را متوجه روسیه و ایران خواهد کرد، این پروژه با اینکه تا جایی در مقابل طرح «کمربند و جاده» چین تعریف می گردد اما در نهایت به دنبال دور زدن کشورهای روسیه و ایران است، نه قطع مسیر تجاری چین. اروپایی ها، چین و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال هدایت سرمایه های خود به سمت کشورهای آسیای مرکزی، با ایجاد سازوکارهای متنوع و تعمیق دیپلماسی خود هستند و دریافته اند که نمیتوان چین را از نظر اقتصادی با تحریم مواجه کرد و تنها راه به انحصار درآوردن مسیر تجاری چین و حذف دیگر بازیگران است. غرب، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و کشورهای متأثر از آنها در منطقه مثل قزاقستان، آذربایجان و تاجیکستان و… به خوبی دریافته اند که چین در دیپلماسی خارجی به دنبال تامین منافع اقتصادی خود است و دیگر مسائل در اولویت های پایین تری برای آنها قرار دارد. از طرفی نیز سازوکار امنیتی موجود در منطقه، مثل سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای، آنچنان ابتکاری در کنترل امنیت منطقه در سال های اخیر از خود نشان نداده و از نظر بسیاری از تحلیلگران خارجی صرفا به سازمان هایی در حد دکور مبدل گشته اند. انفعال این سازمان ها در چند ماه گذشته در جریان درگیری مرزی تاجیکستان و قرقیزستان به وضوح قابل مشاهده بود. ▪️بیشتر بخوانید: ▪️پرسش مخاطب: سازمان همکاری‌های شانگهای چگونه تشکیلاتی است؟ و منافع عضویت ایران در آن چیست؟ ▪️تداوم درگیری مرزی قرقیزستان و تاجیکستان؛ تلفات به بیش از ۳۵۰ کشته و زخمی افزایش یافت + ویدیو در این بین سازوکارهایی مثل سازمان کشورهای ترک زبان با محوریت ترکیه در همکاری با جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان به طور جدی در حال گسترش فعالیت و نفوذ خود می باشند. علاوه بر آن افزایش سرمایه اعراب در منطقه آسیای مرکزی، نفوذ روزافزون آمریکا در کشوری مثل تاجیکستان در کنار حضور فزاینده اروپایی ها در آسیای مرکزی و نفوذ گسترده رژیم صهیونیستی در آذربایجان نشانگر این است که این کشورها سعی در برهم زدن نظم جدید مدنظر روسیه و ایران در این منطقه و نشان دادن خود به عنوان جبران کننده نقش روسیه را در اقتصادهای وابسته این کشورها دارند. طرح «کریدور میانی» را نیز میتوان در همین قالب تحلیل کرد، بازیگران این پروژه سعی بر کارآمد و بهینه نشان دادن این مسیر ترانزیتی داشته تا بتوانند چین را قانع به جایگزینی این طرح با مسیر عبوری از ایران و مسیر عبوری از چین کنند. اگرچه به نظر می رسد این طرح قادر به جبران تمام ظرفیت مسیر عبوری از ایران و مسیر شمال نیست، اما صرف اصرار بر استفاده از این کریدور و گسترش آن میتواند از توجه به مسیرهای دیگر کاسته و تهدیدی برای چشم اندازهای اقتصادی ایران و روسیه به حساب بیاید. ▪️بیشتر بخوانید: ایالات متحده ترکیه به دنبال تشکیل ارتش توران است! 👈 بیشتر بخوانید: ✅ https://iswnews.com/83419https://eitaa.com/joinchat/134742021C10aa5fa2c9
🔰 لباس شخصی های آذربایجان کریدور قره باغ کوهستانی را بستند! عصر روز شنبه کریدور قره باغ کوهستانی به ارمنستان در نزدیکی شوشا (شوشی) برای بیشتر از سه ساعت بسته شد. ده‌ها مرد جوان و میانسال با ورود به درون جاده استپاناکرت (خان کندی) به گوریس مسیر خودروها را بستند و موجب تشکیل صف چند کیلومتری شدند. - نیروهای لباس شخصی روی جاده صلح قره باغ - ادعای تیراندازی و تکذیب ارامنه - برنامه ریزی قبلی برای انسداد جاده صلح؟ 👈 بیشتر بخوانید: ✅ https://iswnews.com/83446https://eitaa.com/joinchat/134742021C10aa5fa2c9
تحولات جهان اسلام
🔰 لباس شخصی های آذربایجان کریدور قره باغ کوهستانی را بستند! 🔸به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” عصر روز شنبه ۱۲ آذر کریدور قره باغ کوهستانی به ارمنستان در نزدیکی شوشا (شوشی) برای بیشتر از سه ساعت بسته شد. ده‌ها مرد جوان و میانسال با ورود به درون جاده استپاناکرت (خان کندی) به گوریس مسیر خودروها را بستند و موجب تشکیل صف چند کیلومتری شدند. در ادامه و با ورود نیروهای پلیس نظامی صلحبانان فدراسیون روسیه و گفتگوهایی که صورت گرفت؛ پس از سه ساعت این افراد جاده را ترک کردند و مسیر بازگشایی شد. تلویزیون جمهوری آذربایجان ادعا می‌کند این حرکت یک اعتراض مدنی و به دلیل نگرانی های محیط زیستی شهروندان آذربایجانی بوده است. بر اساس این ادعا، مردم منطقه، به آلودگی خودروهای فرسوده و پر مصرف ارمنی و زباله‌هایی که توسط ارمنی‌ها در طول مسیر به بیرون پرتاب می‌شود اعتراض دارند. از این رو بستن جاده قره باغ کوهستانی یک حق مدنی است! 🔹نیروهای لباس شخصی روی جاده صلح قره باغ اما طرف ارمنی این موضوع را ساختگی و بهانه گیری جدید آذربایجان می‌داند. کانال تلگرامی کارباخ رکوردز با تکیه بر گفته ها نوشته است: “افراد حاضر در روی جاده نیروهای ویژه ارتش آذربایجان با لباس شخصی، لباس کار و محیط زیست هستند.” آرتاک بیگلریان وزیر امور خارجه دولت ارمنی قره باغ کوهستانی (موسوم به آرتساخ) این اقدام را تروریستی و خلاف بیانیه سه جانبه نهم نوامبر ۲۰۲۰ میلادی مسکو بیان کرده و هدف از آن را تهدید ۱۲۰ هزار شهروند ارمنی، پاکسازی قومی و نسل کشی قره باغ کوهستانی می‌‌داند. وی همچنین این اقدام را مانع تراشی برای نیروهای صلحبان فدراسیون روسیه خوانده است. 🔹ادعای تیراندازی و تکذیب ارامنه همچنین وزارت دفاع دولت ارمنی قره باغ کوهستانی در اظهار نظری دیگر، بیانیه وزارت دفاع آذربایجان درباره تیراندازی نیروهای ارمنی در همین روز را تکذیب کرده است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شده است که نیروهای ارمنی در منطقه مارتونی (خوجاوند) ساعت ۱۶:۳۰ به وقت محلی به سمت مواضع یگان های این کشور در خطوط تماس تیراندازی کرده اند‌. 🔹برنامه ریزی قبلی برای انسداد جاده صلح؟ الهام علی اف پیش از این هشدار داده بود در صورتی که ارمنستان مسیری را برای کریدور زنگه زور اختصاص ندهد، گذرگاه قره باغ کوهستانی به جهان خارج را مسدود می‌کند. بنابراین اتفاق روز گذشته می‌تواند در این راستا تفسیر شود. همچنین، باید توجه داشت که ورود افراد لباس شخصی آذربایجانی در محدوده ای غیر مسکونی است؛ این اقدام توجیهی برای طرف آذری است و اگر کسی به آنها متعرض شود پروپاگاندای آذربایجان مدعی حمله به شهروندان آذربایجانی در خاک خودشان می‌ شود. البته نکته مهم دیگر آن است که اکنون هیچ شهروند عادی در محدوده انسداد جاده زندگی نمی کند و نیروهای ارتش و پلیس این کشور در این محدوده مستقر هستند. بنابراین حضور غیرنظامیان برای بستن جاده غیر محتمل به‌نظر می‌رسد. کارگران و کارکنان شرکت‌ های عمرانی و خدماتی فعال در بازسازی منطقه نیز در این محدوده حاضر هستند که بعید به نظر می‌رسد بدون اجازه وارد محدوده تحت کنترل صلحبانان روسیه شوند. انتشار خبر تیراندازی، همزمان با پایان انسداد جاده نیز بیشتر شبیه به یک فرآیند از قبل برنامه ریزی شده است. از این رو می‌توان مدعی شد آذربایجان بدون توسل به اسلحه و با افراد آموزش دیده در پوشش غیرنظامی می‌ خواهد به روسیه و ارمنستان فشار وارد کند. خبرهای منتشر شده درباره تیراندازی نیز فشار روانی و رسانه ای دولت این کشور برای توجیه اقدامات بعدی محسوب می‌ شود. گفتنی است که دولت آذربایجان سابقه چنین اقداماتی را دارد و زمستان سال گذشته نیز با تخریب لوله گاز ارمنستان به قره باغ کوهستانی، ساکنان این منطقه را در سرمای زیر صفر تحت فشار گذاشته و اجازه تعمیر آن را به مدت دو هفته نداد. 👈 بیشتر بخوانید: ✅ https://iswnews.com/83446https://eitaa.com/joinchat/134742021C10aa5fa2c9