بسم الله الهادی
🌀تأملی در نسبت اخلاق و سیاست
✍چند روزی است که با انتشار صحبتهای حجةالاسلام پناهیان در مورد «به دنبال قدرت و سیاست بودن پیامبر (صلی الله علیه و آله)» این سخنان به مذاق عدهای خوش نیامده و ایراداتی به این مطالب گرفتهاند.
همانطور که میدانید اولین گام برای نقد کردن یک مطلب، فهمیدن غرض گوینده یا نویسنده از آن است. در گام بعد میتوان سخن حاشیهای صحبت مورد نظر را به نقد و بررسی گذاشت.
▪️به نظر میرسد غرض اصلی از طرح این مسأله، توجه دادن به موضوعی مهمتر نسبت به اخلاق فردی میباشد.
آن موضوع این است که اگر حکومت اسلامی نباشد اصلاً ملکات انسانی زمینه بروز کامل را پیدا نمیکنند. بنابراین جدیترین دغدغه اولیاء دین، ایجاد حکومت دینی است؛ از آنجا که تنها در جامعه دینی است که میتوان به تکامل انسانی رسید.
▪️کسی متعرض این سخن نمیشود که انسان باید به فضائل دینی متصف شود بلکه سخن بر سر آن است که آیا بدون حکومت میشود مردم جامعه را به این اوصاف متصف کرد؟ بنابراین تشکیل حکومت ضرورت اجتنابناپذیر از باب مقدمه واجب است.
حضرت امام(ره) این دیدگاه را به وضوح بیان میکنند:
🔹مسئله، مسئلهی حکومت است، مسئله، مسئلهی سیاست است، حکومتْ عِدْلِ سیاست است، تمام معنای سیاست است... آنکه خدای تبارک و تعالی جعل کرد و دنبالش هم برای ائمة هُدی جعل شده است، حکومت است؛ لکن نگذاشتند که این حکومت ثمر پیدا بکند. بنابراین، حکومت را خدا جعل کرده است برای حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ این حکومت یعنی سیاست، یعنی عجین با سیاست... حکومت که دعا خواندن نیست، حکومت که نماز نیست، حکومت روزه نیست. حکومت، حکومت عدل، اسباب این میشود که اینها اقامه بشود، اما خود حکومت یک دستگاه سیاسی است. (صحیفه امام- ج 20- ص 112 و 113)
🔹...اسلام اين نيست. والله اسلام، تمامش سياست است. اسلام را بد معرّفى كردهاند. سياست مُدُن از اسلام سرچشمه مىگيرد. من از آن آخوندها نيستم كه در اينجا بنشينم و تسبيح دست بگيرم؛ من پاپ نيستم كه فقط روزهاى يكشنبه مراسمى انجام دهم و بقيه اوقات براى خودم سلطانى باشم و به امور ديگر كارى نداشته باشم. پايگاه استقلالِ اسلامى اينجاست. بايد اين مملكت را از اين گرفتاریها نجات داد. نمىخواهند اين مملكت اصلاح بشود؛ اجانب نمیخواهند مملكت آباد شود. (صحیفه امام- ج 1، ص 269 و 270)
#اندیشه_اجتماعی
#برپایی_حکومت
#سیاست
#اخلاق
محمد جبارپور
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃
🆔 @jabbarpour
بسم الله الهادی
کشکولی برای گام دوم
۱. تاریخ انقلاب، تاریخ چله ای...
همانطور که تاریخ، بسته به محورهای متعدد به شمسی و قمری و... تقسیم می شود تاریخ انقلاب و افق پیش روی آن نیز با معیارهای متفاوت، متعدد می شود.
ظهور سیر تاریخی حرکت انقلاب اسلامی در بستر زمانی چله ای مساله مهمی است که جای تامل دارد.
هدف چله اول با چله دوم تفاوتی ندارد ولی مسیر انقلاب وارد دور دوم تاریخی خود شده که عمق نگاه جامعه نسبت به معنا و آرمان انقلاب عمیق تر از مردمان دور اول آن است.
https://eitaa.com/jabbarpour
بسم الله الهادی
کشکولی برای گام دوم
۲. مردمی ترین انقلاب عصر جدید
مردمی بودن حکومت به چه معنا است؟ مردمی بودن انقلاب یعنی داشتن چه ویژگی خاصی؟
چه ویژگی در حکومت های دینی وجود دارد که مردمی بودن از شاخصه های اصلی حکومت دینی محسوب می شود؟
الف) هدف حکومت اسلامی را اگر بتوان در یک تعبیر خلاصه کرد می توان گفت: بالا بردن سطح رشد، آگاهی و تعالی مردم جامعه
اهمیت رشد مردم به حدی مهم است که ولی جامعه حاضر است برای این رشد هزینه های زیادی را متحمل شود مانند ماجرای بنی صدر، منتظری، جام زهر و...
مانند ماجرای برجام، مذاکره با آمریکا و...
ب) انقلاب پدیده ای ابلاغی و دستوری نبوده و نیست. انقلاب برخاسته از طلبی درونی و وجودی انسان عصر جدید است.
حرکت های اینچنینی در این 40 سال فراوان است از آغاز پیدایش تاکنون مانند جریان سال 57 که منجر به ظهور انقلاب شد، حماسه جنگ تحمیلی، فتنه 88 و 9 دی، راهپیمایی و انتخابات ها و...
ج) مدل حکمرانی انقلاب اسلامی مدل تضایفی امام _ امت هست.
رابطه تضایفی یعنی رابطه دو طرفه ای که اصلا بدون حضور یک طرف، طرف دیگر قابل تصور نیست مثل رابطه پدری و فرزندی.
بدون حضور مردم و امت اصلا تحققی برای حکمرانی دینی وجود ندارد.
بسم الله الهادی
🚦چگونه باید انتقام خون #حاج_قاسم را گرفت و از ظرفیت شهادت ایشان استفاده کرد؟
🔸جدی ترین و راهبردی ترین پرسش امروز جبهه انقلاب این است که ثمره قیام حاج قاسم چگونه به بار مینشیند و نقش ما چیست؟
بی شک چاره اندیشی در مورد این مساله به علت عظمت آن از شئون ولایت است و #حضرت_آقا برای مشخص کردن وظایف امت اسلامی به #نمازجمعه که پایگاه پیام رسانی به مستضعفین عالم است می روند.
🔸هدایت این ظرفیت با پیام ابتدایی برای شهادت حاج قاسم توسط حضرت آقا شروع شد، آنجایی که خون خواهی سردار را بر عهده #کل جبهه مقاومت میگذارند و وعده #انتقامی_سخت را به آمریکاییها میدهند. در ادامه ایشان با حضور در اقامه نماز بر پیکر حاج قاسم بر حرارت مقاومت و انتقام افزودند.
🔸اما هدایت حضرت آقا آن جا به اوج خود رسید که ایشان بعد از اینکه رسانههای غربی و عدهای خودفروخته در حال انتقام از طریق حادثه #سانحه_هوایی و تبدیل آن به مساله اصلی بودند وعده حضور در نمازجمعه را دادند.
عدهای از افراد جامعه در بحبوحه التهابهای دو هفتهای آماده شنیدن سخنانی هیجانی از حضرت آقا بودند اما با خطبهای آرامش بخش مواجه شدند و متاسفانه در تحلیل علت حضور و پیام اصلی نماز جمعه قدری به انحراف رفتند.
🔸به نظر می رسد علت اصلی حضور حضرت آقا صدور پیامی مهم و راهبردی برای مردم منطقه بود، پیامی که در #خطبه_عربی صادر شد نه در خطبه فارسی!
📍این نماز جمعه در #بعد_داخلی سه پیام اساسی داشت:
1. توجه به حکمرانی قرآن محور
2. برگرداندن مساله اصلی، یعنی ظرفیت عظیم شهادت حاج قاسم برای فضای جامعه
3. توسعه معنای مقاومت از نظامی به تمدنی؛ یعنی توجه جدی به اقتصاد، فرهنگ و سایر حوزه های اجتماعی؛ قوی شدن در همه عرصه های اجتماعی در مقابل تمدن غرب و آمریکا
📍اما در #بعد_خارجی که به نظر پیام اصلی حضور در نماز جمعه در این قسمت بود، حضرت آقا به دنبال متحد کردن کشورهای منطقه جهت اخراج آمریکا از منطقه و از سبک زندگی مردمان بود و برای این هدف شش راهبرد پیشنهاد میدهند.
1. وحدت علما برای شکلدهی سبک زندگی دینی
2. همکاری دانشگاهها و مراکز علمی منطقه به منظور بالا بردن علم و فرهنگ جهت تشکیل تمدن اسلامی
3. همکاری میان رسانههای منطقه جهت بالابردن فرهنگ عمومی
4. همکاری نیروهای مسلح کشورهای منطقه جهت تشکیل ارتش مقاومت
5. ارتباط میان بازارهای کشورهای منطقه جهت تعاملات اقتصادی درونزا
6. برقراری سفرهای میان کشورهای منطقه جهت نزدیک شدن قلبها و فکرها
نقش حوزه های علمیه، دانشگاهها، رسانهها، نیروهای مسلح، اقتصادیون، فرهنگیها و عامه مردم در بعد داخلی و خارجی مشخص شد؛ حداقل کار و مخالفت با آمریکا این است که او را از زندگی خود در علم و فرهنگ و اقتصاد و سیاست و سبک زندگی و... خارج کنیم. این امر محقق نخواهد شد الا با #جهاد_تمدنی علیه آمریکا که سردار سلیمانی نماد و اسطوره این نبرد تمدنی بود برای #جبهه_مقاومت...
✍ #محمد_جبارپور
هدایت شده از پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر
#پژوهشکده_شهید_صدر با همکاری #دانشگاه_باقرالعلوم(ع) برگزار میکند:
(پنل کارگروه نظام سازی اسلامی همایش)
🔸سخنران: #حضرت_آیت_الله_محمود_رجبی
ریاست موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
🔹 موضوع: #نظام_سازی انقلاب اسلامی ،آسیب ها و راهکارها
💠 گفتگوی علمی با موضوع: امکان یا امتناع نظام سازی دینی
با حضور:
- حجة الاسلام #احمد_رهدار (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ع)
- حجة الاسلام #محمود_شفیعی (عضو هیئت علمی دانشگاه مفید)
- دکتر #محمد_جبارپور (عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین ع)
📄 همراه با ارائه مقاله برتر
⏱ زمان: شنبه، ۹ بهمن ماه، ساعت۱۴ تا ۱۷ ، دانشگاه باقرالعلوم
🔸لینک حضور در جلسه مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc
-----------------
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
بسم الله الهادی
🌀اندر تحولات اخیر...
✍ نمیدانم در جریان اعتراضات و اغتشاشات اخیر چند درصد مردم صرفا تماشاچی این حوادث هستند؟ و چند درصد فعالانه اتفاقات را دنبال و تحلیل می کنند؟ و چند درصد کنشگری میدانی؟
البته احتمالا گروهی حتی تماشاچی هم نیستند؟!
♦️مدیریت حرکت نظام باید به گونه ای باشد که مردم از سطح ندیدن و بی تفاوتی محض به تماشاچی شدن و در مرحله بعد گفتگو کردن و فکر کردن و در نهایت کنشگری میدانی برسد.
آنچه به عنوان مقدمه، زمینه دغدغه مندی افراد را فراهم می آورد گفتگو کردن در مورد مسائل مبتلا به مردم است. فقدان این گفتگوها مردم را به سمت تماشاچی شدن سوق می دهد و تماشاچی، بازیگر و کنشگر نمی شود، درنتیجه هزينه اقدام میدانی صرفا حاکمیتی و دولتی می شود.
♦️اما در شرایط فعلی به نظر ۲ کار باید انجام شود:
۱. برخورد سخت و بازدارنده با عاملان میدانی و هدايت گران پشت پرده اغتشاش گر به نحوی که عبرت آموز برای آینده شود.
البته مردم عادی و هیجانی معترض با اغتشاش گری که به اموال و افراد ضربه می زند متفاوت است.
هدايت گر هم دو دسته اند عده ای که با گرفتن موضع بدون علم سبب شعله ور شدن احساسات مردم می شوند مانند سلبریتی ها و دسته دیگر که مستقیم وارد خط دهی به مبارزه خیابانی شدند.
دومی که تکلیف اش مشخص است اما در قبال اولی هم باید واکنش جدی و بازدارنده نشان داد.
۲. باز کردن باب گفتگوهای انتقادی و جدی در محافل علمی و رسانه ای
هر سطح گفتگو نیاز به بستر و نهاد خاص خود را دارد. برخی از گفتگوها در سطح استراتژیک در محافل خاص، برخی در سطح نخبگان تخصصی، برخی نخبگان عمومی و دانشگاهی و برخی هم در سطح عمومی جامعه
موضوع حیاء و جامعه ایرانی مساله ای ریشه دار در هویت و تاریخ ایران زمین است که متأسفانه باب گفتگوی در مورد آن به صرفا پوشش تنزل پیدا کرد...
در نهایت به نظر می رسد این گفتگوهای انتقادی زمینه حرکت مردم از بی تفاوتی محض به کنشگری میدانی را فراهم می آورد.
#اربعین
#سفر_نیویورک
#هفته_دفاع_مقدس
#اغتشاشات
#مهسا_امینی
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃
🆔 http://eitaa.com/jabbarpour
بسم الله الهادی
🌀معما چو حل گشت آسان شود...
✍️وقتی تاریخ می خوانيم گاهی اوقات گذشتگان را از نفهمیدن برخی امور ولو در دل ملامت می کنیم که چطور متوجه نشدند...
چرا عده ای در جنگ صفین نفهمیدند قرآن به نيزه کردن معاویه دروغ و حیله است؟
چطور نفهمیدند اصلا به قواره معاویه و عمر و عاص نمی آید که بخواهند به قرآن پناه برند! چطور متوجه نشدند آن ها اعتقاد و فهمی از این کتاب جز کلوا و اشربوا فتمتعوا... ندارند و با بقیه اش هم کاری ندارند!
🔴حکایت این روزهای ما برای آیندگان جالب است، کسانی که به قواره شان حمایت از زنان نمی خورد مدعی شدند و عده ای را به شک و تردید انداختند.
آیا غرب صلاحیت دفاع از حقوق زنان را دارد؟
صلاحیت داشتن یعنی دارا بودن شرایطی که به فرد اجازه اظهار نظر در موضوعی را می دهد.
اینان نه از نظر نظام محتوای شان که مرد را نه مساوی زن بلکه برتر از زنان می دانند و آرمان شان مردانه کردن زنان است و باطن حرکت های فمینیستی نیز همین است. غرب ویژگی های برتر را ویژگی های مردانه معرفی می کند و هر چه زن به این اوصاف مردانه نزدیک تر و شبیه تر شود ارزشمندتر می شود! از لحاظ پوشش، رفتار، اشتغال و...
نه نظام ارزشی و فکری غرب صلاحیت دفاع از حقوق زنان را دارد و نه نظام تاریخی - رفتاری غرب صلاحیت این دفاع را به آنان می دهد.
تاریخ فراموش نمیکند که اینان همان هایی هستند که از زنان به عنوان کارگران ارزان برای صنعتی شدن استفاده کردند. استثماری که غرب نسبت به زنان انجام داد تا به بلهوسی خود برای تسخیر جهان برسد در تاریخ وجود ندارد.
امروز نیز استثمار فرانو غرب در حوزه زنان باز ادامه دارد، ظاهری فریبنده اما واقعیت زننده و زشت، مراجعه به میزان آمارهای خودشان از تجاوز به حریم زنان و خودکشیها و افسردگی ها در میان زنان گوشه ای کوچک از این باطن زشت است.
نه نظام ارزشی و فکری غرب و نه نظام تاریخی-رفتاری غرب صلاحیت اظهار نظر به غرب و رسانه هایش در مورد حقوق زنان را نمی دهد.
🔴تاریخ ثابت کرد زن صرفا ابزاری در دست آنان است برای رسیدن به مطامع بیشتر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بیشتر...
#جمهوری_اسلامی
#حقوق_زنان
#تمدن_غرب
#استثمار_زنان
#مهسا_امینی
#فتنه
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃
🆔 http://eitaa.com/jabbarpour
بسم الله الهادی
🌀 فضای سایبر؛ سبزه مزبله
۱. به سمت فضای سایبر رفتن از اقتضائات گریز ناپذیر تمدن غرب برای اداره جهان است. وقتی ریل تمدنی غرب را بپذیریم دیگر به این سمت حرکت کردن به خواستن یا نخواستن بنده و شما ارتباطی نخواهد داشت!
۲. وقتی سخن از پلتفرم هایی امثال اینستاگرام می آید یاد این روایت از پیامبر رحمت می افتم که فرمودند از سبزه مزبله اجتناب کنید! اصحاب پرسیدند منظور چیست؟ حضرت فرمود زن زیبارو که در محیط بد رشد کرده!
۳. اکنون که متأسفانه به لحاظ تمدنی گریزی از اصل رجوع به فضای سایبر با توجه به آسيب های تمدنی فضای سایبر وجود ندارد حداقل میبایست مدیریت پلتفرم ها در چارچوب قواعد مشخص باشد تا میان بد و بدتر گرفتار دومی نشویم!
🔶 واقعا مضحک است که کسانی مخاطب شان را از جامعه شما بگیرند اما هیچگونه پاسخگویی به حاکمیت نداشته باشند.
از طرفی مستقیما مسائل ضد ارزشی خود را به خورد مردم میدهند ولی جلوی اظهار نظر ارزشی شما را میگیرد.
⭕️ مسئولیت حداقلی حاکمیت اسلامی مدیریت این فضای سایبر است. (البته تمایل بنده به گفتگو در مورد مسئولیت حداکثری و رسالت تمدنی حاکمیت است که اینجا محل بحث نمی باشد.)
🔶 نکته آخر اینکه متاسفانه ما برخی اوقات کارهای خوب را به دلیل اجرای غلط خراب می کنیم، حاشیه های فراوان درست می کنیم تا جایی که اصل آن کار را نیز هوا می کنیم!
🔶 مثل والدینی که می خواهند برای سلامت فرزند خود به او دارو دهند و فرزند امتناع می کند. والدین اصرار بیشتر و فرزند امتناع شدیدتر تا در نهایت والدین با پاره کردن دهن فرزند دارو را به خورد او می دهند!!
🔶 مدیریت فضای سایبر کار کاملا معقول و درستی است که تاخیر هم در انجام آن شده ولی باید توجه شود اگر همراه با طرح اجرایی درست پیاده نشود کفه مضرات از فواید شاید سنگینی بیشتر کند.
🔶 به نظر حوادث اخیر فضای عمومی جامعه را برای گفتن و شنیدن و گفتگو در این مورد آماده کرده، خدا رحمت کند حاج قاسم رو که در دل تهدیدها به دنبال فرصت بود.
⭕️ اکنون این فرصت برای حاکمیت فراهم است تا با گفتگو و تعامل اقناعی با مردم در حوزه مدیریت فضای سایبر نقش آفرینی کند.
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃
🆔 http://eitaa.com/jabbarpour
مردم آلمان از ترس افزایش قیمت سوخت، شومینه میسازند و هیزم ذخیره میکنند!
یعنی در عرض چند ماه تحریم نصف و نیمه روسیه، آلمان صنعتی برگشت به دوران پیشا مدرنيته!
چند نفر در ایران این خبر را باور می کنند و در مورد آن فکر می کنند؟
تصویر جامعه ایرانی از اروپا با واقعیت اروپا چه نسبتی دارد؟
🆔 http://eitaa.com/jabbarpour
بسم الله الهادی
🌀 مسئله اصلی و فرعی اغتشاشات اخیر
🔶حضرت امام در بحبوحه جنگ (سال 64) در دیدار شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست مقام معظم رهبری جنگ را مسئله فرعی نظام می داند و مسئله اصلی را تربیت نیرو برای کشور به حساب می آورد:
⭕️در همۀ امور باید حساس بود، اما فرق است ما بین آنی که ادامه باید این حساسیت پیدا بکند. یک چیزهایی که حل می شود، مثلاً ما جنگ داریم، جنگ چیز مهمی نیست، حل می شود، چیز مهمی نیست و بحمدالله خوب است وضع، و جهات سیاسی ای که در دنیا هست، آنها هم حل می شود و ان شاءالله ، چیزهایی است حساس باید بود. اما مسئلۀ دانشگاه یک مسئله فوق العاده است که این افرادی که از دانشگاه در می آیند یا مخرب یک کشوری هستند یا سازندۀ آن کشور هستند، و در کشور ما، یا رو به اسلام می برند کشور ما را، یا منحرفش می کنند.
⭕️خود اغتشاش مسئله فرعی نظام است، پیدا کنید پرتقال فروش را!
🔶نظام تربیتی ما در سه ضلع 1. نهاد علم (مهدکودک، آموزش و پروش و دانشگاه) 2. نهاد رسانه (اعم از رسمی و غیررسمی و فضای سایبر) 3. نهاد مذهب (مسجد، هیات و خانواده) هم افزایی ندارد. مسئله اصلی را باید در طراحی هندسه نظام تربیتی جمهوری اسلامی و نسبت شبکه نفوذ و استعمار با آن دید.
🔶مشکل اصلی جامعه که متاثر از نظام تربیتی ما است تولید و تورم قشر خنثی و بی تفاوت در جامعه است؛ انسان بی تفاوت به محیط و با تفاوت به نفع شخصی و راحت طلبی خود!
🔶بی تردید همه مسائل فرع بر تربیت نیرو است، هم اقتصاد هم فرهنگ و هم سیاست و سایر نظام ها...
اگر بخواهیم امت و تمدنی شکل دهیم به تعبیر مقام معظم رهبری به دو عنصر نیاز داریم: 1. تولید فکر 2. پرورش انسان.
⭕️حتی بسط فکر و ایده هم متوقف به تربیت نیرو است و نظام تربیتی فعلی ما بیش از آنکه به فکرِ فکر و نیرو باشد به فکر امور فرعی مهم پنداشته شده است.
🔶زمانی که در نظام تربیتی مان نهاد علم و نهاد رسانه ای را متحول نکنیم مجبور می شویم از نهاد مذهب برای اصلاح خسارت های تربیتی جامعه استفاده کنیم.
⭕️تا هنگامی که نهاد علم و رسانه ما اینچنین باشد این چنین اغتشاشاتی برای جامعه طبیعی است، چون حداقل پیاده نظام اغتشاش را تربیت می کنند؛ باید شاکله نهاد علم را متحول کرد...
#محمد_جبارپور
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃
🆔 http://eitaa.com/jabbarpour
May 11
بسم الله الهادی
🌀ماهیت اغتشاشات اخیر و اولویت های نظام
اگر در چند کلمه بخواهم اغتشاشات اخیر را توصیف کنم می گویم:
#هیجان #خشونت #آزادی_جنسی
اما!
علت فوران هیجان و خشونت زیاد و میل به آزادی های جنسی در این اغتشاشات چیست؟ آیا صرفا تحریک برخی از سلبریتی ها در فضای سایبری قدرت ایجاد یک اغتشاش در فضای واقعی را دارد؟ آیا این اغتشاشات پشتوانه تئوریک هم دارد؟
1. درست است که ظاهرا انفجار با یک کبریت یا... رخ می دهد اما تا وقتی آن جرقه اولیه پشتوانه باروتی نداشته باشد انفجاری رخ نخواهد داد. یعنی امکان دارد مرگ یک نفر در کشوری منجر به اغتشاش شود اما قتل صدها نفر در یک کشور دیگر حتی اعتراضی در پی نداشته باشد. بنابراین توجه به #زمینه_های_باروتی که امکان اعتراضات و اغتشاشات را در جامعه فراهم می آورد مهمتر از تحلیل کردن جرقه اولیه است!
2. مرگ خانم امینی و مساله گشت ارشاد در حکم جرقه اولیه است. اغتشاش اخیر لایه های تاریخی _ تمدنی دیگری دارد که برای فهم بهتر آن باید تاریخ حدودا 60 سال اخیر آمریکا را مورد بررسی قرار داد، یعنی از سال 1960 به بعد؛ البته فهم کامل تر این موضوع مطالعه تاریخ جهان بعد از رنسانس را می طلبد. خلاصه این تغییر تمدنی را می توان در تلاش بشر مدرن برای دستیابی به بهشت زمینی دانست. بهشتی که بدون خدا و با محوریت انسان امانیستی قرار بود شکل بگیرد تا همه ی لذت های وعده داده شده دین را بدون #تحمل_سختی و رنج در همین دنیا برایشان بسازد. بهشتی که قرار بود رفاه و #راحتی به ارمغان بیاورد. اما در این مسیر با خلائی مواجه شدند که به لحاظ درونی در خلوت بشر رنسانسی برای او عذاب آور بود و آن جایگزینی انسان مدرن به جای خدا در امورات بود. عدم حضور خدا در زندگی و نظام اجتماعی شان را با #غفلت از یاد او می خواستند جبران کنند و مفهوم هیجان و امور هیجان آور و لذت #مُسکنی شد برای غفلت از یاد خدا... و نظام های اجتماعی غرب نیز با ساختارها و نهادهای خود این غفلت تاریخی بشر را تقویت و تثبیت کرد.
3. آرمان انقلاب اسلامی شکل دهی تمدنی جدید در مقابل تمدن غربی است. مسیر نظام سازی ما در جهموری اسلامی در حوزه نهادسازی، دو ریل داشت: 1. ریلی که حضرت امام با بیش از 150 نهاد اجتماعی در اقتصاد، علم، فرهنگ، سیاست و امنیت ایجاد کرد که در اثر نفوذ مستقیم و غیرمستقیم تفکر و افراد غربی اکثرا کم خاصیت، ادغام و یا منحرف شدند به طوری که امروزه انقلابیون ما هم نمی توانند حتی اسم آن ها را نام ببرند. 2. ریل نهادهای وارداتی غرب مدرن که قرار بود جلوی فرهنگ غربی آن گرفته شود، از دانشگاه و مدرسه گرفته تا بانک و بیمه و بورس و... این نهادها به طور طبیعی مسیری را در حوزه های مختلف اجتماعی رقم می زنند که غرب از قرن 15 میلادی تاکنون آن مسیر و ایستگاه های آن را تجربه کرده و اکنون در ایستگاه انقلاب جنسی است. به عبارت دیگر ما به حیث ساختاری در حال تجربه مسیر غرب در نهادسازی اجتماعی هستیم و همان جاده را داریم طی می کنیم، بنابراین طبیعی است که همان مسائل و موانع را داشته باشیم. جامعه ما در مسیر حرکتی خود از نگاه آنان به لحاظ فرهنگی اجتماعی، در نیمه دوم قرن 20 و در ایستگاه انقلاب جنسی قرار دارد. بنابراین در این نگاه عقلانی است که زمینه و باروت اعتراضات و آشوب های سیاسی اجتماعی را در قالب مسائل نابرابری زن و مرد، آزادی های جنسی و یا آزادی های زنانه برنامه ریزی کنند.
4. تحلیل ارائه شده از حیث ظواهر استدلالی، منطقی و دارای پشتوانه جامعه شناختی است اما چون قدرتِ فناوری های نرم جمهوری اسلامی را در تحلیل خود لحاظ نکرده درنتیجه خود دچار خطای محاسباتی می شود. از عجیب ترین اتفاقات تاریخ بشر این است که در عصری که مردمان آن از جهت عقبه تاریخی تمدنی رنسانی خود به دنبال راحتی بیشتر و لذت های جسمانی بیشتر هستند انسان هایی پیدا می شوند که 180 درجه خلاف آن به دنبال سختی و ریاضت می روند!
اردوهای راهیان نور، برنامه های جهادی، زیارت اربعین، اعتکاف ها سراسری و... همه نمونه های موفق قدرت نرمی جمهوری اسلامی هستند که دقیقا ماهیتی مخالف ماهیت راحت طلبانه دنیای مدرن دارند و از شگفتی های فهم نشده دوران مدرن هستند. در حقیقت قدرت جمهوری اسلامی ایجاد فناوری های جدیدی است که با استقبال جوانان و مردم مواجه شده و دقیقا خلاف ماهیت تمدنی غرب بعد از رنسانس است. یعنی جمهوری اسلامی قدرتش در تربیت هزاران نیروی آوانگادر انقلابی مانند سرداران شهیدی همچون قاسم سلیمانی، مصطفی چمران، حسن باقری و شهدای علمی، فرهنگی، سیاسی و اعتقادی فراوانی همچون سعید کاظمی آشتیانی، مرتضی مطهری، سید محمد بهشتی، سید مرتضی آوینی، شهدای هسته ای و... موفق عمل کرده و این قله ها دامنه ای از جوانان و مردم ایران را شکل دادند که مخلصانه و گاها غیرمخلصانه مشغول تلاش و تحمل مشقت و رنج در این راه هستند.