eitaa logo
جهاد کبیر
400 دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
5.9هزار ویدیو
1.1هزار فایل
♻ امام خامنه ای: حوزه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد ♻ عرصه جنگ نرم بصیرتی عمارگونه واستقامتی مالک اشتروار میطلبد به نیت حاج قاسم ها🌹 لطفا محتوای کانال رو انتشار بدید آی دی کانال خود را به آی دی ذیل ارسال نمایید. ناحیه حبیب ابن مظاهر(ره)
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5969721786563038054.MP3
6.17M
📢 شماره ۴۱۱ 💠پنجره 💠گفت‌وگو با کارشناسان صاحب‌نظر در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی 🎙علی ودایع کارشناس امور بین الملل 💠موضوع: سفر پوتین و اردوغان به ایران @jahaade_kabir
قصه مباهله.mp3
6.26M
💠 🧒🏻👦🏻👧🏻👶🏻❤️ قصه‌ی @jahaade_kabir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فانوس ۳۵ | بسته بصیرت افزایی 🔻بسته بصیرت افزایی سیاسی "فانوس" به رصد تحولات ایران و جهان می پردازد و به سوالات و شبهات شما در خصوص مسائل روز پاسخ می دهد. این سی و پنجمین شماره از فانوس است که منتشر می‌شود. 👤 کارشناسان برنامه: دکتر حمیدرضا حاجی بابایی دکتر سید شمس‌الدین حسینی 🔗 دریافت با کیفیت بالاتر👇👇👇 https://basirat.ir/fa/news/338810 @jahaade_kabir
احتیاط واجب و احتیاط مستحب برخی از مردم برداشت درستی از احتیاط واجب و احتیاط مستحب ندارند. در حالی که در احتياط واجب، ترك عمل براى مقلد جايز نيست؛ بلكه بايد به احتياط واجب مرجع تقليد خود عمل كند و يا در اين مسأله به مرجع ديگرى با رعايت « الاعلم فالاعلم» رجوع كند. اما در احتياط مستحب، ترك عمل براى مقلد جايز است - اگر چه انجام دادن آن ثواب و پاداش است - ولى نمی تواند در اين مسأله، به مرجع ديگرى رجوع كند. بنابراين در احتياط واجب، مقلد بين عمل به احتياط مرجع خود، يا رجوع به نظر مرجعى ديگر مخير است؛ اما در احتياط مستحب مقلد بين عمل به احتياط مستحب، يا به فتواى همراه آن، مخير است. احكام بلوغ و تقليد، سيد مجتبي حسينی 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🔹 خانواده در قرآن 💠سوره روم آیه 21 «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فِى ذلِکَ لاَیاتٍ لِقَومٍ یَتَفَکَّرُونَ» 💠 ترجمه از نشانه ‏هاى خداوند آنست که آفرید براى شما همسرانى از جنس خودتان تا به ایشان آرام گیرید و میان شما دوستى و مهربانى نهاد. هر آینه در این کار براى مردمى که بیندیشند نشانه‏ها و عبرتهاست. 🍀نکته ها🍀 🌸 در آیه شریفه، «مودّت» بین دو همسر را مطرح مى‏کند که قطعاً بقاى جامعه بزرگ انسانى در سایه ظهور این موهبت الهى است و همچنین «رحمت» که لازمه اخلاق انسانى و استمرار فضائل و کرامت‏هاى بشرى است. 🌸 با کمک این موهبت الهى مراقبت و حفظ از یکدیگر ادامه مى‏یابد؛ چنانچه این دو از بین برود و یا به ضعف و کمبود گراید، هزاران بدبختى و اضطراب روحى و روانى را به دنبال خواهد داشت. 🌸مودّت، انگیزه ارتباط در آغاز کار ازدواج است و اما ادامه و پایان آن که یکى از دو همسر ممکن است ضعیف و ناتوان شود و قادر بر خدمت نسبت به دیگرى نباشد، «رحمت» جایگزین مودّت مى‏شود. او دلسوزى خاص دارد، حتى از دیگران جهت کمک به همسرش استمداد مى‏طلبد و خود را به هر آب و آتشى مى‏افکند تا رحمت الهى را از خویش بروز و ظهور دهد در حالى که آن روز نه نیازمندى جنسى و شهوانى است و نه مسائل دیگر جوانى. در این مرحله حساس مراقبت از یکدیگر اهمیت زیادى دارد، همچون مریضى که توجه‏هاى پیاپى نزدیکان وى، او را بهبود مى‏بخشد و ایجاد امید مى‏نماید. 💠با نشر آیات الهی در ثواب دیدن و خواندن قرآن توسط دیگران شریک باشیم. @jahaade_kabir
📌 زن و مرد لباس یکدیگرند 💠 یکی از جملات کلیدی در خصوص زن و مرد، تمثیل زیبایی است که در قرآن بیان شده است خداوند زن و شوهر را لباس یکدیگر دانسته است. (بقره 187) 🔸 همانگونه که رنگ و دوخت لباس و جنس آن، نشانه سلیقه و شخصیت انسان است، انتخاب همسر هم نشانه شخصیت انسان است. ❣️ لباس مایۂ زینت انسان است، همسر نیز باید مایۂ زینت همسرش باشد. ❣️ لباس عیوب انسان را می پوشاند، هریک از زن و مرد نیز باید عیوب و نارسایی‌های یکدیگر را بپوشانند. اگر همسر از همسر چیزی دید، نباید به فامیل و همسایه‌ها و دیگران بگوید. ❣️ لباس، انسان را از سرما و گرما حفظ می‌کند، وجود همسر نیز کانون خانواده را گرم و زندگی را از سردی می‌رهاند. ❣️ نداشتن لباس، مایه رسوایی است؛ نداشتن همسر نیز گاهی سبب انحراف و رسوایی انسان میگردد. ❣️ در هوای سرد، از لباس ضخیم و در هوای گرم، از لباس نازک استفاده می‌شود؛ هر یک از دو همسر نیز باید اخلاق و رفتار خود را متناسب با شرایط روحی طرف مقابل تنظیم کند؛ اگر مرد عصبانی است، زن با لطافت با او برخورد کند و اگر زن خسته است، مرد با او مدارا کند. ❣️ انسان باید لباس خود را از آلودگی حفظ کند، هر یک از دو همسر نیز باید دیگری را از آلوده شدن به گناه حفظ نماید. ❣️ آسیب به لباس، توهین به انسان است؛ اگر کسی لباس شما را پاره کرد، به شما توهین کرده است؛ توهین به همسر، توهین به خود انسان است. ❣️ همیشه لباس‌گران قیمت، بهترین لباس نیست؛ همانگونه که غذای گران قیمت، همیشه نشانه بهترین و قوی‌ترین غذا نیست. دختر یا پسری که پدرش سرمایه‌دار است و یا از تحصیلات عالی برخوردار می‌باشد و یا موقعیت اجتماعی مناسبی دارد؛ معلوم نیست که حتما همسری خوب و موفق باشد. چه بسا پسران و دختران گمنام در خانواده‌های معمولی، کمالاتی دارند که جوانان مرفه از آن بی‌بهره‌اند. گاهی لباس خوب است؛ ولی اندازه فرد نیست. گاهی پسر یا دختر، هر کدام به تنهایی خوبند اما کفو یکدیگر در ازدواج نیستند. ❣️ لباس محدودیت می‌آورد، اما مصونیت زا است. ازدواج هم محدودیت می‌آورد ولی این محدودیت ارزش دارد چون مصونیت زا است. ❣️ لباس زیبا، نشانه آراستگی و مایه‌ی شادابی است. زن و شوهر آراسته در محیط خانواده نیز سبب شادابی یکدیگر می‌شوند. ❣️ لباس جلف، آدم‌های هرزه را به خودش جذب می‌کند، همسر جلف نیز چشم‌های هرزه را به خودش جلب می‌کند. ❣️ افراد بزرگ، خودشان لباس می‌پوشند، اما به بچه، لباس می‌پوشانند. در ازدواج نیز افرادی خودشان ازدواج می‌کنند؛ اما عده‌ای را باید با تلاش به ازدواج راضی کرد. ❣️ گاهی ظاهر لباس لطیف و زیباست، اما باطن آن زبر است و بدن را آزار میدهد. بعضی همسرها، بیرون خانه خوش اخلاق‌اند و درون خانه بد اخلاق. @jahaade_kabir
🌺۲۵ ذی الحجه، روز خانواده ♦️امام خامنه ای :بنای کار ازدواج، بر سازش دختر و پسر است؛ باید با هم بسازند. این «باهم بسازند»، معنای خیلی عمیقی دارد. من یک ‏وقت خدمت امام رفتم، ایشان می‏خواستند خطبه‌ی عقدی را بخوانند؛ تا من را دیدند، گفتند شما بیا طرف عقد بشو. ایشان برخلاف ما - که طول و تفصیل می‏دهیم و حرف می‏زنیم - عقد را اول می‏خواندند، بعد دو، سه جمله‌ی کوتاه صحبت می‏کردند. ♦️من دیدم ایشان پس از این‏که عقد را خواندند، رویشان را به دختر و پسر کردند و گفتند: بروید با هم بسازید. من فکر کردم، دیدم که ما این همه حرف می‏زنیم، اما کلام امام در همین یک جمله‌ی «بروید باهم بسازید»، خلاصه می‏شود! ♦️حالا ما هم عرض می‏کنیم که شما دختران و پسران، بروید با هم بسازید. سازش، اصل است. هر چیزی که با ساختن عروس و داماد، دختر و پسر، زن و شوهر منافات دارد، بایستی بیگانه تلقی بشود. این را اصل قرار بدهید، تا ان‏شاءاللَّه خداوند متعال برکاتش را بر شما نازل کند. ♦️امیدواریم که این دختران و پسران، محیطهای شادی را به خانواده ‏ها بیاورند؛ و خداوند نسل طیب و طاهری هم به آنها عنایت کند. 📚بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم خطبه عقد زوج‌های جوان @jahaade_kabir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 برای نظر یکدیگر ارزش قائل باشیم 👤حجت الاسلام والمسلمین تراشیون @jahaade_kabir
🔰استدلال‌های عام استاد حوزه در دفاع از حجاب 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد قرائتی، مفسر قرآن کریم و رئیس ستاد اقامه نماز، در نامه‌ای به دختران ایران اسلامی نوشت: «خواهرم و دخترم! آیا تاکنون به این سؤالات فکر کرده‌اید: 1- چرا دشمنان اسباب پیشرفت‌‏های علمی را از ما بخل و نسبت به آنچه دختران و پسران ما را منحرف می‌سازد، بخشش می‌کنند؟ 2- در دفاع از میهن، مادران محجبه فرزندان خود را به جبهه فرستادند یا زنان بی‌‏حجاب؟ 3- اگر امروز به کشور عزیز ما هجومی شود، مردان و زنان باایمان ایستادگی می‌کنند یا عناصر سست‏ ایمان؟ 4- در همه جوامع بشری، آزار دختران عفیف و پوشیده بیشتر است یا دختران رها و لاابالی؟ 5- اگر برادر شما بنای ازدواج داشته باشد و شما را وکیل خود کند، شما دختری را انتخاب می‌کنید که هر روز خود را در معرض نگاه جوانان هرزه قرار داده یا کسی که عفاف و حجاب او کامل‏تر و از چشم هوس‌بازان‏ به دور بوده است؟ 6- آمار طلاق، افت تحصیلی، افسردگی و اضطراب، امراض روانی و مقاربتی، سقط‌جنین، فرار از خانه، اسراف و تجمل‏گرایی، گناه و بی‌بندوباری در میان دختران پاک و عفیف بیشتر است یا دختران رها و لاابالی؟ خواهرم و دخترم، حجاب از ضروریات دین است و شما بحمدالله فرزند اسلام هستید. امروز هزاران دختر تحصیل‌کرده با حجاب کامل به عالی‏ترین درجات علمی رسیده‌اند و با حضور خود در عرصه‌های علمی، سیاسی و اقتصادی، نشان داده‌اند که حجاب مانع فعالیت‌های اجتماعی و رشد و پیشرفت نیست». @jahaade_kabir
 🌺سیاست‌های کلی «خانواده» ♦️بخشهایی از ۱۶ بند سیاست های کلی خانواده را که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کرده اند. ♦️خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است و سمت‌وسوی حرکت نظام باید معطوف باشد به: 💢ایجاد جامعه‌ای خانواده‌محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن بر پایه الگوی اسلامی خانواده به‌عنوان مرکز نشو و نما و تربیت اسلامی فرزند و کانون آرامش‌بخش. 💢محور قرار گرفتن خانواده در قوانین و مقررات، برنامه‌ها، سیاست‌های اجرایی و تمام نظامات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به‌ویژه نظام مسکن و شهرسازی. 💢برجسته کردن کارکردهای ارتباط خانواده و مسجد برای حفظ و ارتقاء هویت اسلامی و ملی و صیانت از خانواده و جامعه. 💢ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران و افراد در سنین مناسب ازدواج و تشکیل خانواده و نفی تجرد در جامعه با وضع سیاست‌های اجرایی و قوانین و مقررات تشویقی و حمایتی و فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری به تشکیل خانواده متعالی بر اساس سنت الهی. 💢تحکیم خانواده و ارتقاء سرمایه اجتماعی آن بر پایه رضایت و انصاف، خدمت و احترام و مودّت و رحمت با تأکید بر: ♦️به‌کارگیری یکپارچه ظرفیت‌های آموزشی، تربیتی و رسانه‌ای کشور در جهت تحکیم بنیان خانواده و روابط خانوادگی. ♦️فرهنگ‌سازی و تقویت تعاملات اخلاقی. ♦️مقابله مؤثر با جنگ نرم دشمنان برای فروپاشی و انحراف روابط خانوادگی و رفع موانع و زدودن آسیب‌ها و چالش‌های تحکیم خانواده. ♦️ممنوعیت نشر برنامه‌های مخل ارزش‌های خانواده. ♦️ایجاد فرصت برای حضور مفید و مؤثر اعضای خانواده در کنار یکدیگر و استفاده مؤثر خانواده از اوقات فراغت به صورت جمعی. 💢ارائه و ترسیم الگوی اسلامی خانواده و تقویت و ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی با: ♦️ترویج ارزش‌های متعالی و سنت‌های پسندیده در ازدواج و خانواده. ♦️پر رنگ کردن ارزش‌های اخلاقی و زدودن پیرایه‌های باطل از آن. ♦️مبارزه با اشرافیت و تجمل‌گرایی و مظاهر فرهنگ غرب. ♦️اصلاح رفتار گروه‌های مرجع و برجسته‌سازی رفتارهای شایسته آنها و جلوگیری از شکل‌گیری گروه‌های مرجع ناسالم. @jahaade_kabir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 میرفندرسکی، دانشمندی که مسائل بی‌پاسخ را حل می‌کرد! 🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
🇮🇷 🖼 | سواد رسانه‌ای! 🍃🌹🍃 ❌ همینقدر ساده، همینقدر راحت، فریبمان میدهند‼️ | | @jahaade_kabir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 قطب نما 239 / تحدید نسل یا تهدید امنیت ملی 🔻در فرانسه، «هنری شانزدهم» بر این عقیده بود که: «قدرت و ثروت پادشاهان به فراوانی و توانمندی جمعیت و افراد آن بستگی دارد». «فردریش» فرمانروای کبیر پروس نیز معتقد بود که «تعداد افراد جمعیت، ثروت دولت‌ها محسوب می‌شوند». @jahaade_kabir
📚 دیدن مانع وضو پس از نماز 💠 سؤال: اگر شخصی پیش از وضو، دست خود را بررسی کند که مانعی نباشد ولی پس از نماز متوجه یک مانع شود، حکم چیست؟ ✅ جواب: اگر اطمینان دارد که مانع، هنگام وضو بوده است، وضو و نماز صحیح نیست؛ در غیر این صورت وضو و نماز اشکال ندارد. 🆔 @leader_ahkam
روزمان را با آغاز کنیم امید آفرینی (۲۴) 👇هر کسی که: 📍مردم را از آینده ناامید کند 👈 دارد به سود دشمن کار میکند؛ چه بداند، چه نداند [سوره آلعمران (3): آيه 76] بَلى مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ (76) آرى، هر كس به عهد خويش وفا كند و تقوا داشته باشد، پس بىگمان خداوند پرهيزكاران را دوست مىدارد ✳️✳️✳️قرآن برای وفاداری مومنین به نظام اسلامی چهار صفت را لازم شمرده است: 1✅- بصیرت بصیرت لازمه وفاداری مومنین است . قرآن اساساً آمده است برای بصیرت‌زایی، ایجاد بصیرت؛ «قد جاء کم بصائر من ربکم» (انعام/ 140) ای مردم به سوی شما قرآنی آمده است که می‌خواهد به شما بصیرت دهد. «من ربکم» و از ناحیه خدا برای ایجاد بصیرت آمده است. با بصیرت می‌توان هم درون جامعه اسلامی را به شکل بسیار قوی متحد کرد و هم ترفندهای دشمن را شناخت. مسلمین باید متحد باشند، اگر متحد نباشند دشمنان اسلام این قطعات کوچک را تحت بحران و فشارهای نظامی و غیر نظامی می‌برند، اما اگر متحد باشند و بصیرت داشته باشند، قطعاً دشمنان اسلام نمی‌توانند با یک جمعیت مسلمان متحد مقابله کنند. 2✅- مجاهدت دومین صفت لازم برای وفاداری در عرصه نظام سیاسی، مجاهدت است، انسان باید در راه استقرار، تعالی، رشد نظام سیاسی مجاهدت کند. «یا ایها الذين آمنوا.... جاهدوا في‌الله حق جهاده» (انعام/ 103 و 104). ای کسانی که ایمان آورده‌اید در راه خدا جهاد کنید، به گونه‌ای که حق جهاد بجا آورده شود، باید مجاهدت کرد، مجاهدتی درخور و شایسته نظام اسلامی است. 3✅- سربلندی در امتحانات سومین صفت در عرصه وفاداری سربلندی در امتحانات است. تمام زندگی انسان امتحان است. زندگی سیاسی انسان هم امتحان است. امتحانات مختلف برای تمامی افراد، برای خواص امتحان سخت‌تر، برای عوام و عموم مردم امتحان آسان‌تر. قاعده نظام الهی چنین است که در تمامی ابعاد زندگی انسان، از آن میان، زندگی سیاسی انسان امتحان وجود دارد. این سنت الهی است. «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَ نَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ» (محمد/ 31) می‌گوید ما امتحان از همگان خواهیم گرفت تا آنهایی که در راه خدا مجاهدت می‌کنند، صبر می‌کنند معلوم سازیم. در امور مختلف، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و... ✅4- استقامت چهارمین عامل موفقیت برای وفاداری درنظام اسلامی، استقامت است؛ «و إن الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه» ( فصلت/ 30) کسانی که می‌گویند ما نظام اسلامی می‌خواهیم، نظام خدامحور می‌خواهیم سپس این فشارها را تحمل کردند، «ثم استقاموا تتنزل عليهم الملائكه» امدادهای غیبی شامل‌شان می‌شود. «ألا تخافوا ولا تحزنوا» باید نه محزون باشند و نه ترسان! چرا که خدا دارند. ✍ @jahaade_kabir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاداش صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد (البته شاید باز هم پاداش داشته باشد که در این فیلم از آن پاداش ها نام نبرده باشد) @jahaade_kabir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹به نظر شما بزرگترین شعار دینی در جهان معاصر چیست؟ 🔹چرا غرب و دشمنان ما تاب تحمل این شعار را ندارند؟ 🎙استاد عالی بسیار عالی به این موضوع پاسخ داده اند. @jahaade_kabir
📚 | ۲۰کشته و ۷۰۰ زخمی فقط بخاطر نان! 🖋 جان فوران، استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه سانتا باربارا کالیفرنیا، در کتاب مقاومت شکننده، صفحه ۲۶۷ می‌نویسد: ♦️ جدی‌ترین کمبود زمان جنگ در ایران بود در تهران قیمت نان در بازار آزاد در نیمه اول سال ۱۳۲۱ ش از ۶ سنت به ۱ دلار رسید در شهریور ۱۳۲۱ ش که احمد قوام نخست‌وزیر شد قرص نانی را روی میز کنفرانس مطبوعاتی خود گذاشت و گفت: مشکل من این است اگر بتوانم در دسترس همه ایرانیان قرار بدهم سایر مشکلات حل خواهد شد. در پاییز آن سال کمبود شدیدتر شد کیفیت نان بسیار بد بود نانواها آرد را الک می‌کردند با آرد الک شده برای نان می‌پختند و برای بقیه مردم آرد را با خاک اره، ماسه، خاکستر و خاک مخلوط می‌کردند. در روزهای ۱۷ و ۱۸ آذر ۱۳۲۱ ش که جیره‌ی نان شد بلوای نان درگرفت هزاران تظاهرکننده شامل دانشجویان زنان و بچه‌هایشان جلوی مجلس شورای ملی گرد آمدند و فریاد می‌زدند: یا مرگ یا نان! به‌دنبال این تظاهرات نیروهای مسلح احضار شدند تا جلوی تاراج اموال مردم را بگیرند در این بلوا ۲۰ نفر کشته ۷۰۰ نفر زخمی و ۱۵۶ نفر بازداشت شدند. 🔰 به مناسبت ۴مرداد سالروز مرگ @jahaade_kabir
🔴مرگ رضاشاه 4 مرداد 1323 ♦️رضا، پسر عباسعلی ، معروف به «داداش بیگ» افسر قزاق از ایل پالانی ، در 24 اسفند ماه سال 1255 ه.ش. در قریه «آْلاشت» از توابع سواد کوه مازندران به دنیا آمد. چند روز پس از تولد رضا، داداش بیگ درگذشت و مادر ـ که از مهاجران گرجستان بود ـ به دنبال درگیری و اختلاف خانوادگی، به همراه نوزادش به تهران رفت و در خانه برادر خود ساکن شد. رضا دوران کودکی و نوجوانی خود را زیر نظر دایی اش ـ که خیاط قزاقخانه بود ـ سپری کرد و به توصیه و وساطت او ، در سن چهارده ، پانزده سالگی وارد بریگاد قزاق شد و به عنوان نظامی ساده، مشغول به کار گردید. نخستین منصب رضا در قزاقخانه، سمت وکیل باشی «گروهان شصت تیر» بود که بعدها به فرماندهی آن رسید و به «رضا خان شصت تیر» شهرت یافت ♦️او در این زمان، به رسم جاهل ها و بزن بهادرها ، با بستن گذرها، قمه کشی می کرد و به خودنمایی می پرداخت. توانایی و تنومندی جسمانی و سخت گیری و تحمل شدائد در انجام مأموریت های نظامی اندک اندک درنظر برخی صاحب منصبان و متنفذان ، او را از دیگران متمایز کرد. از جمله، عبدالحسین میرزا فرمانفرما ـ که زاشاهزادگان بنام و قدرتمند قاجاری بود ـ به او توجه تمام نشان داد و مسؤولیت اسلحه جدیدش ـ مسلسل ماکسیم ـ را به او سپرد. از این رو ، رضا خان در میان خانواده فرمانفرما، «رضا ماکسیمی» نیز نام گرفت. پس از این، رضا خان به مرور مراتب ترقی را طی کرد و در انجام مأموریت های مختلف، همچون سرکوب نهضت آزادی خواهانه میرزا کوچک خان در گیلان، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت ♦️زندگی رضا خان تا میانسالی در بی سوادی گذشت و حتی پس از آن که خواندن آموخت، در نوشتن کلمات و عبارات ، دچار اشتباهات فاحش می شد. رضا خان ترقی خود را مدیون حمایت صاحبان ثروت و قدرت، انضباط خشک نطامی و قساوت و بی رحمی خود بود؛ اما از معلومات شایان و تفکر نظامی چندان بهره ای نداشت. با این همه ، به دلایل متعدد، مورد توجه انگلیسی ها قرار گرفت و سرانجام یک ژنرال بریتانیایی به نام «ادموند ایرونساید» ضمن دیدار و گفت وگویی که با او داشت، وی را شایشته اجرای طرح کودتایی یافت که نافع کشورش در ایران و شبه قاره هند را تأمین می کرد ♦️رضا خان بعدها نزد بعضی از بزرگان اعتراف کرد که انگلیسی ها او را سرکار آوردند؛ اما او انگیزه اش را از اقدام به کودتا، وطن خواهی خود قلمداد کرد. این کودتا در 3 اسفند ماه سال 1299 ه.ش . به وقوع پیوست و رضا خان در اعلامیه مشهوری که با عنوان «حکم می کنم» منتشر کرد،، خود را رییس کل قوا خواند و پس از اندکی، از سوی « احمد شاه قاجار» با لقب « سردار سپه» به بالاترین درجه نظامی (سردار سپهی) دست یافت. رضا خان سردار سپه در کابینه کودتا به نخست وزیری سید ضیاءالدین طباطبایی ـ عامل انگلیسی ها ـ عهده دار پست وزارت جنگ شد و این منصب را در دولت های دیگر نیز در قبضه قدرت خود گرفت، و با ادغام یگان های متفرق نظامی قشون متحدالشکلی به وجود آورد و به مرور از این طریق، زمینه نفوذ و استیلای خود را در امور سیاسی و اجرایی کشور فراهم ساخت. ♦️این جریان موجب اعتراض جناح اقلیت مجلس و برخی از روزنامه نگاران شد؛ اما مخالفت اقلیت مجلس (به ویژه شهید مدرس) به جایی نرسید و قتل و ضرب و شتم و تهدید کسانی همچون «میرزاده عشقی» ، شاعر جوان ، «حسین صبا» مدیر روزنامه ستاره ، «ملک الشعراق بهار» نماینده مجلس ، تقریبا صدای معترضان را خاموش کرد. سردار سپه در این هنگام، به تجدید نفوذ و قدرت حاکمان محلی اقدام نمود و شماری از آنان را به مرکز جلب کرد یا از میان برداشت تا در آینده نیروی مخالفی در داخل کشور نداشته باشد. در این اوضاع و احوال، تصمیم احمد شاه برای رفتن به فرنگ، زمینه ریاست وزرایی سردار سپه را آماده کرد (آبان 1302) ♦️رضا خان سردار سپه، رییس الوزراء، که از این پس هیچ گونه مقام و قدرتی را مانع پیشرفت خود نمی دید، با اتخاذ ترفندهای خاص و با استفاده از موقعیت اجتماعی و سیاسی موجود، تحت حمایت نامرئی آورندگانش و یاریگری اطرافیان خود، پله پله نردبان ترقی را پیمود تا سرانجام به حکمرانی قاجاریه پایان داد و مقام سلطنت را به دست آورد (23 آذر 1304) و رسما به عنوان پادشاه ایران، با رعایت تشریفات ویژه تاجگذاری کرد (4 اردیبهشت 1305) . ♦️بدین ترتیب، رضا خان به دوره سوم زندگانی خود گام گذاشت. این دوره نسبتا طولانی که تا شهریور 1320 تداوم یافت، در برگیرنده وقایع گوناگونی است که آگاهی مشروح از آنها به کتابی مستقل نیازمند است. همه اقدامات و رویدادهای مربوط به عصر رضا شاهی، از سیاست های فردی، اخلاق تندروانه و دیکتاتوری، و نیز ستیز او با فرهنگ اسلامی و روحانیت او متاثر بوده است؛ ترور مدرس ، ضرب و شتم شیخ محمدتقی بافقی در حرم حضرت معصومه (س) و نیز اجباری کردن خدمت سربازی، در کنار اجباری شدن استفاده از کلاه پهلوی و لباس متحدالشکل فرنگی، بویژه ماجرای کشف حجاب و ... 👇
👆👆 تصرف اوقاف و عدلیه از سوی کارگزاران رژیم، زمینه های چالش روحانیت و شاه را به وجود آورد. در همه این اعمال، فرنگی مآبی، رنگی آشکار داشت و چون با ایران گرایی و باستان ستایی همراه بود، به تقلید و انفعال و خود بزرگ بینی منجر شد. ♦️متأسفانه خلق و خوی دیکتاتوری رضا خان، مجال و امکان شکوفایی علمی و فرهنگی فراخور عصر را هم از مؤسسه های تازه تأسیس گرفت و نهادهای مدنی ـ چون مجلس و دولت ـ را از انجام وظایف فانونی شان بازداشت. آنچه چشم گیر تر از هر پدیده ای این دوره را از ماقبل آن متمایز می کند، آبادانی شهرها و عمران راه ها بود که البته این توسعه ظاهری هم فقط به گسترش شهرنشینی انجامید و نه تنها به صنعت و تجارت رونقی نداد؛ بلکه اقتصاد کشاورزی و دامداری سنتی ایران را هم ضایع کرد. ♦️در دوران بیست ساله حکومت رضا خان، بدبینی و خود رأیی روز افزون او که معمولا با خشم و کینه جویی همراه بود، نه تنها مخالفان را به دام زندان و کام مرگ انداخت؛ که حتی کسانی چون داور، تیمورتاش، فروغی و ... را ـ که از یاران و یاریگران او بودند ـ بی نصیب نگذاشت. مجموع این اعمال که ناشی از اراده ملوکانه رضا خان بود، به مرور تحمل موافق و مخالف را به آخر رساند و به همین دلیل، با ورود متفقین به ایران، به اندک مدتی رژیم رضا خانی از هم پاشید و تبعیدش به جزیره ای دور از ایران، با خوشحالی مردم مواجه شد. دوره چهارم و آخرین مرحله زندگی او ، از تبعید تا مرگ است. بهانه ظاهری و تا حدی جدی متفقین در ورود به ایران ، حضور پرشمار و چشمگیر آلمانی ها در کشور بود. ♦️در جریان جنگ جهانی دوم، خوشحالی مردم و دولت ایران از پیروزی آلمان ها بر روس و انگلیس، به نوعی آلمان دوستی و آلمان گرایی دولت ایران جلوه کرد و این امر با منافع متفقین سازگار نبود. در نتیجه، در ساعت چها ر روز 3 شهریور سال 1320، سفیران کشور انگلیس و شوروی طی یادداشت های جداگانه ای، اعلام کردند که ارتش های کشورهای متبوعشان وارد خاک ایران شده اند. رضا شاه دچار هراس شد و برای حفظ ظاهر ، ستاد جنگی تشکیل داد. این تساد در روز 4 شهریور، اولین و آخرین اعلامیه جنگی خود را که در آن از مردم! خواسته شده بود در مقابل قوای متجاوز ایستادگی کنند ، منتشر کرد. ♦️روز 5 شهریور ماه، دولت منصور استعفا کرد و فروغی با پشت گرمی و هدایت انگلیسی ها مأمور تشکیل کابینه شد. روز 6 شهریور دولت به عنوان پیروی از نیات صلح جویانه اعلیحضرت ! دستور ترک مقاومت نیروهای نظامی را صادر کرد. گفتنی است که پیش از صدور این دستور، فرماندهان نظامی واحدهای خود را ترک کرده و به تهران گریخته بودند. به این ترتیب، پادگان ها از سربازان و نظامیان خالی شد و بسیاری از سلاح ها به دست ایلات و عشایر افتاد و سربازان پیاده و پراکنده و گرسنه و تشنه، راهی شهر و دیار خود شدند. این سرانجام ارتشی بود که رضا خان به وجود آورد و ایجاد آن، بخش های هنگفتی از در آمد کشور را بلعید. ♦️از این روز تا 25 شهریور ، ـ یعنی قبل از ورود متفقین به تهران ـ وقایع ریز و درشت دیگری به وقوع پیوست تا آن که رضا خان با توصیه و الزام سفارت انگلیس، از سلطنت کناره گیری کرد و متن استعفانامه اش را محمدعلی فروغی نوشت و به جای او خواند. ♦️رضا خان در مسیر خروج از ایران در اصفهان همه اموال منقول و غیر منقول خود را که طی بیست سال ، به زور و تهدید از صاحبان آنها گرفته بود، به فرزند و جانشین خود بخشید و روز 5 مهر ماه وارد بندرعباس شد، و به اتفاق خانواده خود، به وسیله یک کشتی باری، آب های ایران را ترک کرد. اما به جای هند، انگلیسی ها ، او و همراهانش را به افریقای جنوبی بردند و در جزیره «موریس» پیاده کردند. در این جریان هم موضوع حمل جواهرات سلطنتی به وسیله رضا خان به خارج ، مورد توجه محافل داخلی و خارجی قرار گرفت و برخی نمایندگان مجلس، به این موضوع پرداختند. ♦️جزیره موریس جای مناسبی برای رضا شاه نبود، به همین دلیل، پس ازمدتی در نتیجه اقدامات فراوان پسرش به ژوهانسبورگ که موقعیت و آب و هوای مناسب تری داشت، انتقال داده شد و سرانجام در روز 4 مرداد ماه 1323 خسته و شکسته، خود را به دست مرگ سپرد و به آنچه کرده بود، گرفتار گشت. # باز خوانی دیکتاتوری رضاخان @jahaade_kabir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وظیفه من چیست ؟؟؟ تحصیل یا فرزند آوری؟؟؟؟ کسانی که حتما باید از دهان رهبر بشنوند ،این ویدئو را ببینند .☝️☝️ @jahaade_kabir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 قدرت بی‌نظیر مدیریت استراتژیک ولایت فقیه در برقراری امنیت امت اسلامی وقتی آمریکا میخواد بلایی که سر مسیحیت آورد رو سر اسلام هم بیاره؛ اما حضرت آقا هوشمندانه ایستادگی مسلمین در برابر این توطئه رو رهبری می‌کنند👌 @Afsaran_ir
علت بر هم خوردن روابط مسکو – تل‌آویو چیست؟ این روزها سطح اختلافات سیاسی در سطح جهان به شکل غیرقابل باوری افزایش پیدا کرده است. جهان به سمت بلوک بندی‌های جدید با تکیه بر مناسبات، خواسته‌ها و مسائل پیش‌ِ روی کشورها در حال حرکت است. هر کشوری تلاش دارد تا محاسبه کند که چه چیزی به نفعش است و چه چیزی به ضررش، تقریباً حتی کشورهای افریقایی هم که در معادلات سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان جایگاه ندارند امروز در حال حساب و کتاب هستند، اما موضوع جالب آن است که کشورهای اروپایی هیچ حساب و کتابی ندارند و هر چه که امریکا گفت، چشم‌بسته و بدون هیچ مشکلی می‌پذیرند. این روابط میان رژیم صهیونیستی و روسیه هم در حال قالب‌گیری در یک سطح جدید از تعاملات است. در حالی که در طول سال‌های گذشته بسیاری در همین کشور ما اینگونه تحلیل می‌کردند که روسیه و رژیم صهیونیستی شرکای راهبردی هستند که کسی نمی‌تواند آن‌ها را از هم جدا کند، اما امروز شاهد آن هستیم که میان مسکو و تل‌آویو اختلافات چنان شدید شده که صهیونیست‌ها در فکر سازماندهی جدید سیاست خارجی خود در قبال کرملین هستند. این یعنی آنکه ما با بحران‌های جدیدی میان این رژیم و روسیه دست به گریبان هستیم. در حقیقت، آنچه که باعث شده بود تا روس‌ها در طول دو دهه گذشته به رژیم صهیونیستی اعتماد کرده، این رژیم را تحویل گرفته و روابط خود را با سران آن حتی شخصی کنند به دلیل وجود یک نیاز در مسکو و سوءاستفاده صهیونیست‌ها از این نیاز بود. اما حالا این نیاز وجود ندارد و به نظر هم می‌رسد که روس‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که سران رژیم اسرائیل در این دو دهه کلا آن‌ها را سر کار گذاشته‌اند. در حقیقت، روس‌ها می‌خواستند روابطی بلافصل با امریکا داشته باشند و با واشنگتن مذاکرات راهبردی سطح بالا برگزار کنند، چون امریکایی‌ها تن به این خواسته نمی‌دادند (چون فکر می‌کردند نظام تک‌قطبی است و روس‌ها باید حرف آن‌ها را گوش کنند) صهیونیست‌ها مدام بهره‌برداری کرده و می‌گفتند ما امریکا را راضی می‌کنیم، وعده‌ای که هیچ وقت محقق نشد. حالا پس از دو دهه و با شروع جنگ اوکراین، روس‌ها از این مساله احساس بی‌نیازی مطلق می‌کنند چرا که گلوله میان مسکو و واشنگتن میانجی‌گری می‌کند. این امر در کنار همراهی تمام و کمال صهیونیست‌ها با امریکا در همه موضوعات جنگ اوکراین و بی‌توجهی آن‌ها به خواسته‌های روس‌ها در سوریه (که هنوز هم به خاری در گلو می‌ماند) بالاخره حلقه زنجیر در ظاهر قدرتمند و در واقع سست ارتباطی میان دو طرف را گسست و امروز شاهد بروز سطح جدیدی از تعاملات میان صهیونیست‌ها و روس‌ها هستیم، سطحی که در تل‌آویو با تعجب به آن نگاه می‌کنند چرا که همیشه فکر می‌کنند در مسکو جای پایشان چنان محکم است که هیچ یک از سران کرملین جرأت برداشتن گامی اشتباهی را نخواهد داشت. @jahaade_kabir
🇮🇷 📡 ‼️ ▪️◾️▪️ چقدر به هم نزديک و مربوطند: «قربان» «غدير» «عاشورا» 🔸«قربان»: تعريف عهد الهى 🔹«غدير»: اعلام عهد الهى 🔸«عاشورا»: امتحان عهد الهى 🔻و چقدر آمار قبولى پايين است!! 🔹نه فهميدند، عهد چيست؟! 🔸نه فهميدند، عهد با كيست؟! 🔺نه فهميدند، عهد را چگونه بايد پاس داشت؟! 🙏خدایا ما را بر عهدمان با امام زمانمان استوارساز تا "مرگمان جاهلی" نباشد. می‌آید. | | @jahaade_kabir