🔷 برخی از ریل گذاری ها دولت شهید رئیسی:
۱. تغییر رویکرد رسیدن به قدرت به هر قیمت به کسب اخلاقی قدرت و پیروزی در انتخابات.
۲. تغییر ریل شعار دهی علیه فساد و بگم بگم ها به ریل مبارزه واقعی با فساد از درون دولت.
۳. تغییر ریل وابسته سازی کشور به غرب به ریل رویکرد به شرق و تامین منافع ملی.
۴. تغییر ریل دیپلماسی ملتمسانه به دیپلماسی مقتدرانه و مبتنی بر نتیجه، نه مذاکره برای مذاکره .
۵. تغییر زنجیره بهره گیری از نظام به زنجیره خدمت رسانی به دیگران.
۶. تغییر ریل مدیریت کنترلی و از راه دور به مدیریت میدانی و حضور در کنار مردم.
۷. تغییر رویکرد پیوند زدن مسائل ومشکلات داخلی به برجام و دلار به استفاده حداکثری از فرصت تحریم ها .
۸. تغییر ریل تمرکز گرایی بر تهران به تمرکز بر همه نقاط ایران .
۹. تغییر ریل بحران نمایی و ناآرام سازی روانی جامعه به بحران زدایی و آرام بخشی به مردم .
۱۰. تغییر ریل نگاه به بیرون برای حل مشکلات کشور به تمرکز بر درون و تاکید بر شعار ما می توانیم.
۱۱. تغییر ریل تقویت واردات با ارز ترجیحی به تقویت تولید و راه اندازی کارخانجات.
۱۲. تغییر ریل اختلاف آفرینی و ملتهب سازی افکار عمومی به آرامش روانی و همدلی بین قوا.
۱۳. تغییر ریل رهاسازی پروژه های نیمه تمام (به دلیل تعلق به دولت قبل) به عدم شروع پروژه های جدید بدون تکمیل پروژه های نیمه تمام.
۱۴. تغییر ریل اعتمادزدایی از مسئولان به ضرورت افزایش اعتماد عمومی مردم به نظام .
۱۵. تغییر ریل تبعیت پذیری سیاست داخلی از سیاست خارجی به تعیین کنندگی نقش سیاست داخلی به خارجی.
۱۶. تغییر ریل نقد ناپذیری و تسویه حساب های جناحی به تعامل گرایی و استفاده از ظرفیت گروه های غیرهمسو.
۱۷. تغییر ریل ناامنی روانی و اختلاف پراکنی بین مسئولان به فضای همدلی و امنیت بخشی به جامعه.
۱۸. تغییر ریل مذاکره برای مذاکره به مذاکره برای منافع ملت و هوشمندانه.
۱۹. تغییر ریل زندگی اشرافی و تجمل گرایی به سبک زندگی اسلامی و ساده زیستی
۲۰. تغییر ریل خط کاهش پشتوانه مردمی نظام به تلاش برای افزایش حضور مردم در پای صندوق های رای.
#دولت_مردمی
#شهید_خدمت
🔅🔅هشت نکته مهم درباره انتخابات پیش رو 🔅🔅
🔅🔅نکته اول :
🔅اصل انتخابات مهم است و مشارکت حداکثری یقینا جلوه مردم سالاری دینی و باعث اعتبار نظام اسلامی است پس هر کسی با هر ذائقه ای باید برای این مهم تلاش کند
🔅🔅نکته دوم :
🔅با توجه به حضور شورای نگهبان در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ، هر گزینه ای که تایید صلاحیت شود یعنی شرایط کافی را برای تصدی پست ریاست جمهوری دارد
بنابر این مردم مخیر بین شیطان و ملائکه نیستند
🔅🔅نکته سوم :
🔅ساختار نظام جمهوری اسلامی آنقدر قوی هست که حتی اگر بدترین گزینه ، منتخب مردم باشد، نظام از بین نخواهد رفت ،اگر چه یک انتخاب بد میتواند امور کشور را متوقف ، خدمت به مردم را تبدیل به خیانت ، گفتمان انقلاب را معطل و اعتبار انقلاب را مخدوش کند
🔅🔅نکته چهارم :
🔅ساختار سیاسی ، فرهنگی، اقتصادی نظام به گونه ای است که حتی اگر بهترین گزینه ،منتخب مردم باشد ، همه چیز گل و بلبل نمیشود و همه مشکلات مرتفع نمیشود .اگر چه برکات بسیار فراوانی در عرصه های مختلف را شاهد خواهیم بود
🔅🔅نکته پنجم :
🔅در بین سه طیف سیاسی اصلاح طلبان ، انقلابیون و اعتدالیون هر کدام خدماتی به کشور داشته اند ولی بدون هیچ شکی جبهه اصلاحات بیشترین خسارت را وارد کرده و انقلابیون بیشترین خدمات را داشته اند لذا با تمام وجود تلاش خواهیم کرد تا گزینه جبهه انقلاب موفق به انتخاب شود
🔅🔅نکته ششم :
🔅قالیباف و جلیلی دو گزینه جدی جبهه انقلاب هستند که هر کدام نقاط ضعف و قوتی دارند ، نه قالیباف فرشته نجات و جلیلی فرشته عذاب است و نه بالعکس جلیلی فرشته نجات و قالیباف فرشته عذاب است ، پس تخریب هر کدام میتواند آب ریختن به آسیاب دشمن و رقیب باشد
🔅🔅نکته هفتم:
🔅هر یک از دو نفر طرفداران عاقلی دارند که رفتاری شبیه به خودشان دارند و منطقی و اخلاقی برخورد میکنند و هر دو نفر طرفداران متعصب ، افراطی و بی منطق دارند که فقط دنبال تخریب دیگری هستند و شعبان بی مخهایی هستند که دنبال ایجاد جنجال و دعوا هستند ، مواظب باشیم قالیباف و جلیلی را در آینه طرفداران افراطی و بد اخلاقشان نبینیم .
🔅🔅نکته هشتم :
🔅هنوز هیچ یک از گزینه های دوگانه برای اکثر جبهه انقلاب مشخص نیست ، البته طرفداران هر یک ،تصمیمشان را گرفته اند اما از آنجایی که مصالح نظام در هر زمانی اقتضائاتی دارد دلسوزان نظام و انقلاب هنوز گزینه اصلی را انتخاب نکرده و منتظر برنامه ها ، مناظرات ، گفتگوها و... هستند
🔅ممکن است افرادی تا دیروز منتقد جدی آقای قالیباف بوده اند ولی امروز تشخیص دهند بهترین گزینه ایشان است و بالعکس عده ای تا دیروز منتقد جدی جلیلی بوده و امروز معتقدند بهترین گزینه است .
@mersad598
◀️ امروز شهید آیتالله رئیسی به اسوۀ سیاستورزی در تَراز دولت تبدیل شده است.
دولت ایشان، دولت اسوهای بود که معطوف به مأموریت انقلاب اسلامی عمل میکرد و پیگیر حلّ مشکلات مردم بود.
◀️ ما باید این فرصت را غنیمت بشماریم و مختصات سیاستورزی ایشان را تحلیل و به گفتمان عمومی تبدیل کنیم.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📍پرده برداری از یک حرکت ساختاری غلط
🟡ریشه چالشهای ۴ رئیس جمهور با مقام معظم رهبری چه بوده است؟!
بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور شخص دوم کشور است و عملا قدرت سیاسی و اقتصادی کشور به دست اوست.
با یک جریان شناسی مختصر روشن می شود که نوعاً روسای جمهور در دوران ریاست، دو چالش اساسی و بنیادین پیدا کرده اند.
چالش اول با رهبری نظام است به این معنی که غالب آنها بعد از مدتی توهم رهبری کشور را پیدا کرده اند!
چه این که در زمان آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی این اتفاق افتاد، از مخالفت رهبری با سیاست تعدیل اقتصادی هاشمی، تا اختلافات خاتمی در موضوعات فرهنگی با رهبری(که هنوز هم ادامه دارد)، تا مخالفت رهبری با انتصاب مشائی به عنوان معاون اول و کنار گذاشتن مصلحی از وزارت اطلاعات، تا اصرار روحانی بر اجرای سند ۲۰۳۰ و مذاکره با کدخدا تا غیره و غیره ...
اما ریشه ساختاری این اختلافات چه بوده است؟!
پاسخ این که قبل از اصلاح قانون اساسی در سال ۱۳۶۸، کشور ایران یک کشور پارلمانی بود و نخست وزیر به عنوان فرد اول قوه مجریه با معرفی رئیس جمهور و رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می شد و رئیس جمهور عملا یک پست تشریفاتی بود!
از این رو بخشی از اختیاراتی که از شئون مقام رهبری بود، از جمله ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست شورای عالی امنیت ملی و غیره به رئیس جمهور سپرده شد.
متاسفانه بعد از حذف کرسی نخست وزیری و قدرت گرفتن رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه، تمامی اختیارات نخست وزیر بعلاوه مسئولیت هایی که از اختیارات رهبری کاسته و به حوزه وظایف ریاست جمهوری اضافه شده بود، به دست آقای هاشمی رفسنجانی افتاد!
در نتیجه ۳۸ اصل از قانون اساسی به حوزه قدرت و وظایف رئیس جمهور اختصاص پیدا کرد و اختیارات ولایت فقیه مطلقه در اصل ۱۱۰ خلاصه شد، همین گستره قدرت سیاسی برای رئیس جمهور، زمینه ساز توهم رهبری در روسای جمهور چهارگانه شده است.
ریشه چالش های روسای جمهور با مجلس شورای اسلامی
مشکل دوم وجود زمینه اختلافات رئیس جمهور با قوه مقننه است به این معنی که پس از اصلاح قانون اساسی، عملا مشخص نیست که آیا ساختار نظام سیاسی ایران اسلامی پارلمانی است یا ریاستی!
مجلس شورای اسلامی، خود را در راس می داند و رییس جمهور نیز خود را مجری قانون اساسی!
به این معنی که پس از تصویب هر قانونی بر اساس اصل ۱۲۳ قانون اساسی دولت باید آیین نامه اجرایی آن قانون را نوشته و به زیر مجموعه خود ابلاغ کند و کافی است رئیس جمهور و هئیت دولت در تدوین آیین نامه اجرایی آن قانون تعلل داشته باشد، در این صورت تمام تلاش های نمایندگان در مجلس شورای اسلامی خنثی خواهد شد!
در عوض مجلس شورای اسلامی نیز گاهی وارد تصمیم گیری و قانون نویسی در امور اجرایی کشور شده و در موضوعاتی قانون گذاری می کند که از حوزه اختیارات قوه مجریه است.
حالا با وجود این زمينه اصطکاک های ساختاری، تصور کنید اگر شخصیتی رئیس جمهور شود که ظرفیت روحی و سعه صدر کافی نیز نداشته، یا دچار رذیله قدرت طلبی کاذب باشد، ببینید در این صورت چه گره هایی در حکمرانی کشور ایجاد می شود!!
با این توضیح مشخص می شود که یکی از امتیازات شهید آیت الله رئیسی این بود که خود را سرباز ولایت و خادم ملت می دانست و هر چه مقام عظمای ولایت در جلسات اختصاصی روزهای دوشنبه یا سخنرانی های عمومی به ایشان می فرمود، به جان دل می خرید و تلاش می کرد که به آن انتظارات و اوامر جامعه عمل بپوشد، لذا او نه با مقام معظم رهبری چالشی پیدا کرد و نه با مجلس شورای اسلامی!
«علی ارجمند عین الدین»
📣تشکل حوزوی سُعداء قم
🔰 https://eitaa.com/joinchat/603652132Ce46bba8e6a
@donyayetahlil
آمریکا در مسیر زوال بیبازگشت
آمریکا در قرن ۲۱، مسیر زوال را طی میکند و ۲ روند همزمان و جهانی شامل سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی و همچنین پیچیدگی امور بینالمللی، باعث میشود که این کشور نتواند این زوال را متوقف کند.
(برای دیدن ادامه ی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید)👇
https://donyayetahlil.com/archive/49348
🗂منبع : سدید
#بینالملل
#افول_آمریکا
#هژمونی
#تکنولوژی
#دنیای_تحلیل
به کانال دنیای تحلیل بپیوندید👇
@donyayetahlil
@donyayetahlil
چرا گانتس از قطار نتانیاهو پیاده شد؟ پیامدهای آن چیست؟
«بنی گانتس» وزیر اسبق جنگ رژیم صهیونی
ستی و مهمترین متحد «بنیامین نتانیاهو» نخستوزیر در حالی از شورای جنگ این رژیم استعفا کرد که پیشبینی میشود، این موضوع کاتالیزور سقوط زودهنگام کابینه حاکم شود.
(برای دیدن ادامه ی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید)👇
https://donyayetahlil.com/archive/49351
🗂منبع : ایرنا
#تحولات_منطقه
#بنی_گانتس
#نتانیاهو
#رژیم_صهیونیستی
#جنگ_غزه
#دنیای_تحلیل
به کانال دنیای تحلیل بپیوندید👇
@donyayetahlil
@donyayetahlil
چرا حکومت خودگردان نسبت به جنگ غزه ساکت است؟
شعار تشکیلات خودگردان «نوسازیشده»، جایگزین ترجیحی ایالات متحده آمریکا به جای برگزاری انتخابات دورهای است، البته به شرط این که این نوسازی با سیاستهای واشنگتن هماهنگ شود. این موضوع تشکیلات خودگردان را تابع موضع ایالات متحده و در عمل تابع موضع اسرائیل میکند، و به نظر می رسد حکومت خودگردان با علم به این نکته بر آن إصرار می کند.
(برای دیدن ادامه ی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید)👇
https://donyayetahlil.com/archive/49357
🗂منبع: دیپلماسی ایرانی
#تحولات_منطقه
#حکومت_خودگردان
#جنگ_غزه
#حماس
#دنیای_تحلیل
به کانال دنیای تحلیل بپیوندید👇
@donyayetahlil
📝 سؤال خبرنگار از امام خمینی که شما اقتصاد و حقوق نخواندهاید و پاسخ امام خمینی (رحمت الله علیه)
🔻 سوال خبرنگار:
شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بینالمللی را مطالعه نکردهاید.
تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گیرودار یک زندگی اجتماعی درگیر نبودهاید.
آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمیآورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمیتوانید درک کنید؟
✅ پاسخ حضرت امام قدس سره:
ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسیای که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده میشده است را شکستهایم.
ما خود چارچوب جدیدی ساختهایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفتهایم.
از هر عادلی دفاع میکنیم و بر هر ظالمی میتازیم، حال شما اسمش را هرچه میخواهید بگذارید.
🔸ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایه نفوذ سرمایهداران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند.
❇️ آری با ضوابط شما من هیچ نمیدانم و بهتر است که ندانم.
@tahliltamadoni
دولت وحدت و اصلاح ریل حکمرانی
✍ محمدجواد اخوان
#سرمقاله #روزنامه_جوان
دولت شهید آیتالله رئیسی به رغم عمر نسبتاً کوتاه موفق شد به یکی از پیچیدهترین چالشهای حکمرانی کشور، یعنی گرفتاری ساختار اجرایی در میانه دوگانههای کاذب پایان دهد و بدین ترتیب ریل حکمرانی را اصلاح کند. این دوگانهها گاه برساخته رسانهها بوده و گاه از دل تئوریهای وارداتی حوزه اندیشه سیاسی رشدونمو کرده بود. در طول سالها مجموعه متنوعی از دوگانههای سیاسی مطرح شد که با مشغولسازی توان کشور عملاً موجب فرصتسوزی شد. هرچند در ساحت تبیین و نظر، بطلان بسیاری از این دوگانهها پیشتر به اثبات رسیده بود، اما حضور آیتالله رئیسی در مسند ریاست جمهوری و مشی سیاستورزی او را میتوان تجلی عملی پایان یافتن مجادله بیهوده بر سر چنین دوگانههایی دانست.
چهار وجه مهم این دوگانههای باطل را چنین میتوان برشمرد:
۱- دوگانه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی: بعد از پایان جنگ تکنوکراتها با طرح این دوگانه کوشیدند بقای جمهوری اسلامی را در گرو دست کشیدن از آرمانهای انقلاب اسلامی معرفی کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم چنین تعارضی را بیمعنا دانسته و تصریح کردند: «انقلاب اسلامی... از نظریه نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند.» رویکرد دولت سیزدهم در حوزههای مختلفی از جمله سیاست خارجی نشان داد که میان انقلابیگری و نظامیافتگی تعارضی در واقع وجود ندارد و میتوان هم آرمانهای انقلاب اسلامی را تعقیب کرد و هم در قامت یک دولت- ملت متعارف در صحنه سیاست بینالملل بازیگری کرد. ازاینرو میتوان رویکرد این دولت را در امتداد احترام به نظریه «نظام انقلابی» دانست.
۲- دوگانه میدان و دیپلماسی: از ابتدای انقلاب اسلامی بخش مهمی از سیاست خارجی معطوف به حمایت از مستضعفان و نهضتها بوده و در دهههای اخیر، این رویکرد منجر به شکلگیری «عمق راهبردی خارجی» و اقتدارافزایی جمهوری اسلامی شده است. درعینحال در زمان دولت یازدهم و دوازدهم، تلاش شد با طرح دوگانه میدان و دیپلماسی، شکافی در بازوهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی تعریف و مانع از همافزایی این دو بازوی اقتدار نظام شوند. هرچند شخص آیتالله رئیسی در شعارهای انتخاباتی خود هیچگاه بهاندازه روحانی بر موضوع سیاست خارجی تمرکز نکرده بود، اما با اتخاذ دیپلماسی متوازن و نیز وحدت دیپلماسی و میدان (که مخصوصاً ماحصل مجاهدتهای شهید امیرعبداللهیان بود)، عملاً برکات و دستاوردهای سیاست خارجی انقلاب اسلامی را نشان داد و به ادعای تعارض میدان و دیپلماسی پایان داده شد.
۳- دوگانه اسلامیت و جمهوریت: هرچند در ذات نظریه مردمسالاری دینی، تلازم مردم و دین وجود دارد، اما در سالهای پس از دوم خرداد تلاش شد میان این دو مؤلفه تعارض نشان داده شود و کسب رضایت مردم و جلب رضایت الهی بهعنوان دو رویکرد کاملاً متضاد معرفی گردد. گزاره «مردم را بهزور نمیتوان به بهشت برد» که از سوی حسن روحانی تکرار میشد، بهنوعی در راستای القای این گزاره باطل بود. رویکرد مردمگرایی و مردممحوری شخص آیتالله رئیسی و دولتش در عین تقید و افتخار آن به ارزشهای دینی در عمل نشان داد که کسب رضایت خالق هیچ تباینی با رضایت مخلوق ندارد و میتوان توأمان برای رضای خدا و مردم تلاش کرد که این تجلی عملی مردمسالاری دینی بود.
۴- دوگانه انتزاعگرایی و عملگرایی: تا پیشازاین شاهد بروز دو برداشت بعضاً متضاد در فهم گفتمان انقلاب اسلامی بودیم که بخشی از نیروهای معتقد به این گفتمان، بدون هرگونه تجربه عینی و اجرایی با طرح گزارههای انتزاعی و بعضاً غیرقابل تحقق خود را نماد این گفتمان معرفی میکردند و در مقابل، برخی دیگر جریانات نیز کار پرحجم و گاه بدون نظریه پشتیبان را انقلابیگری میدانستند. در مدیریت شهید رئیسی نشان داده شد که هم میتوان به مبانی نظری انقلاب اسلامی توجه کرد و هم کار و تلاش خستگیناپذیر برای تحقق آن را دنبال کرد. ایشان نشان داد که رویکرد نظری و انتزاعی صرف یا پرکاری بدون اتکا به نظریه بهمعنای انقلابیگری نیست و انقلابیگری در وحدت نظر و عمل معنا مییابد.
در یک نگاه میتوان گفت دولت شهید رئیسی را باید دولت «وحدت و یگانگی» دانست. هرچند مخالفانش با گزارههایی، چون «یکپارچگی حاکمیت» کوشیدند مزیتهای او و دولتش را به حاشیه ببرند، اما نمیتوان این واقعیت را انکار کرد که یکی از دلایل اصلی موفقیتهای گوناگون این دولت که مورد اذعان منتقدان منصف نیز است، اصلاح ریل حکمرانی پایان دادن به همین دوگانهها بود؛ دوگانههایی که برای ایجاد اختلال در مسیر کارآمدی نظام پدید آمده بود و عبور از آنها کامیابی دولت سیزدهم را بهرغم عمر کوتاه آن سبب شد. بر این اساس رئیسجمهور نهم - با هر سلیقه سیاسی- برای موفقیت باید راه شهید جمهور را ادامه دهد و مسیری را که شهید رئیسی پیمود، امتداد دهد.
💠 @mjakhavan