کامل - هفتاد روز.pdf
20.77M
🔰کتاب «۷۰ روز» منتشر شد
🔹نسخه الکترونیکی کتاب «۷۰ روز» منتشر شد.
🔹این کتاب حاوی گزارشهای متعددی از خدمات و دستاوردهای دولتی است که رهبر انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با اعضای آن، لقب دولت کار و امید به آن دادند و از رئیسجمهور شهید به رئیسجمهور الگو یاد کردند.
#دولتـمردمی
🇮🇷https://t.me/kafesiasi
🇮🇷https://eitaa.com/kafesiasi
🔴 خطر جوانمرگی وفاق ملی
▫️رفتار بازاری با شعار وفاق ملی و پایین آوردن آن در حد «نمایش ویترینی» پایان زودهنگام این شعار است
▪️مسعود فروغی، قائممقام مدیرمسئول فرهیختگان در سرمقاله امروز روزنامه نوشت:
🔺دولت پزشکیان شعار «وفاق ملی» را انتخاب کرده؛ شعاری که در گفتار رسمی رئیسجمهور مکرر استفاده میشود. در حالی که هنوز در ابتدای مسیر دولت هستیم، بررسی جهتگیریهای اساسی و دقت در جزئیات راه و مقصدی که نشان داده میشود، مهم است. مهمتر طرح ابهامات و سوالاتی درخصوص اصل این شعار است که به دلایلی به سختی میتوان از آن با عنوان «ایده» نام برد. این ابهامات هم شامل اصل شعار میشود، هم شامل بررسی تطبیقی مسیر فعلی دولت با این شعار.
1️⃣ دولت پزشکیان از فقر شدید گفتمانی ساختارمند و قابل پیگیری رنج میبرد... وفاق ملی حداکثر یک شعار سیاسی است که در بالاترین حد، توضیحدهنده نگاه رئیسجمهور به سیاست داخلی است. وفاق ملی در سیاست داخلی هم یک جهتگیری کلی و بدون ظرفیتهای موجساز برای محیط اجتماعی است. نه در اقتصاد بهعنوان نقطه اصلی نزاع دولت با چالشها و نه در سیاست خارجی و نه در فرهنگ، عبارت وفاق ملی الهامبخش یک چهارچوب فکری و سیاسی نیست...
2️⃣ وفاق ملی در سیاست داخلی هم بیش از حد شعاری است. شعارها اگر راهی به قواعد عملی حکمرانی نداشته باشند، نهتنها کمکدهنده نیستند که مانع اجرا هم میشوند. رئیسجمهور در ایام انتخاب کابینه و برای رایگیری از مجلس تلاش کرد با تکیه بر شعار وفاق، همراهی بهارستان را جلب کند. برای این ایده انتخاب چند وزیر مهم بود. وزیر کشور، اطلاعات و آموزشوپرورش احتمالا با این نگاه انتخاب شدهاند و درحالیکه هیچکس تصور نمیکرد، همه کابینه رای آوردند. حتی وزیر بهداشت که به خاطر سابقه سیاسی گزینه اول پیشبینیها برای عدم رای اعتماد از سوی مجلس بود، به دولت راه یافت. در آخرین تلاشهای جناب پزشکیان برای رایآوری وزرا، رئیسجمهور با لحن خاص خودش طوری صحبت کرد که گویا رهبر انقلاب پای همه کابینه مهر تایید زدهاند. مسالهای که از ابتدا مورد نقد قرار گرفت، چون روش و مسلک رهبری ورود به همه جزئیات انتخاب روسایجمهور نبوده است. تا اینکه در دیدار هفته دولت با رهبر انقلاب، آیتالله خامنهای به صراحت گفتند درخصوص اکثر کابینه شناختی نداشتند و نظری ندادند.
🔺نقدهای مصلحانه به رئیسجمهور درباره اینکه نباید از رهبر انقلاب برای رایآوری کابینه هزینه میشد، درواقع ریشه در یک نگرانی بزرگ داشت. چون اساسا مشی رهبری همراهی و همدلی حداکثری با ارکان قدرت برای بهبود عملکرد آنهاست ولی این به معنی خلع امکانهای قانونی قوا و بسته شدن دست آنها نیست. اگر دولت بار اصلی اجرا را به دوش میکشد، مجلس وظیفه نظارت و قانونگذاری عاقلانه را برعهده دارد. هیچگاه نمیتوان به بهای کمک به دولت، ابزار قانونی و عقلانی مجلس برای مخالفت با یک تصمیم، سیاست یا راهبرد را از آن گرفت. برای همین خرج از نام رهبری با سنگر گرفتن پشت شعار وفاق ملی به نوعی ضربه به وفاق نیروهای سیاسی بر سر منافع ملی محسوب میشود. نگرانی دلسوزان همین بود که نباید معنای استفاده قوای دیگر از توان قانونی، مقابله با راهبرد همکاری و همدلی معرفی شود.
🔺اساسا استفاده از یک شعار کلی بدون تعریف دقیق آن هرچند زیبا و خوشآهنگ، خطر نابودی آن را به دنبال دارد مثل شعار وفاق ملی. آیا معنای وفاق، سکوت همه ارکان حکومت و قدرت در برابر تصمیمات دولت است. اگر انتصابی غیرقابل قبول مثل برخی انتصابها در سطح معاون وزرا یا احکامی که شخص رئیسجمهور میدهد، رخ داد، تکلیف چیست؟ حتما شخص رئیسجمهور باید منظور خودش از وفاق ملی را مشخص کند. تا آنجا که در گفتار رسمی او مشهود است بنا نبوده که در لایهای از قدرت افرادی فقط به خاطر پوشیدن لباس یک جناح سیاسی انتخاب شوند. افرادی که خصوصیت و شاخصه خاصی جز رادیکال بودن ندارند.
🔺با این حال اگر ملاک کارآمدی باشد این انتخابها قابل دفاع نیست. اگر ملاک وفاق ملی باشد باز هم این انتخابها باعث شکاف میشوند تا وفاق. بدون شک دادن سهمیه صندلی قدرت به کسانی که در سابقه آنها همکاری مدبرانه و عاقلانه با ارکان قانونی کشور دیده نمیشود، مانع کار دولت است. چون زمینههای شکاف سیاسی و اجتماعی را ایجاد میکنند و این شکاف حتی در صورت اینکه دولت با تمام قوا تلاش کند، هیچگاه منجر به کارآمدی نمیشود. بدتر اینکه سهمیه مورد نظر فقط با لحاظ شناسنامه سیاسی فرد داده شود و هیچ ردپایی از کارکرد فرد نداشته باشد. دولت و شخص جناب پزشکیان بدانند رفتار بازاری با شعار وفاق ملی و پایین آوردن آن در حد «نمایش ویترینی» پایان زودهنگام این شعار است.
#وفاقـملی
🇮🇷https://t.me/kafesiasi
🇮🇷https://eitaa.com/kafesiasi
26.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🛑وفاق ملی یا میلی؟؟🧐
✅آقای رییس جمهور ؛
وقتی شما با دولت وفاق ملی اینگونه برخورد می کنید و کسانی را به عنوان همکار و معاون انتخاب می کنید که صدای جریان مقالبتون رو در میاره ، یعنی دولت وفاق ملی شکل نگرفته . چرا کاری می کنید که به شما بگویند مهندس پزشکیان. البته خوب است همان قدر که مدافع صداهای خاموش هستید ، حداقل کمی هم به حرف حساب منتقدان خود گوش دهید. آنها خیرخواه شما هستند.
🔺مرز خودتان را با فتنه ۸۸ ، اغتشاشات ۱۴۰۱ روشن کنید. باور کنید کنید نه در فتنه ۸۸ بحث اصلی بحث احمدی نژاد - موسوی بود و نه در سال ۱۴۰۱ بحث اصلی. مرگ مهسا امینی بود.
هدف نظام و رهبری بود که شما الان ادعای دفاع از آن را دارید.
✍سعید میرزایی
#مطالبهـگری
#آزمونـصداقت
🇮🇷https://t.me/kafesiasi
🇮🇷https://eitaa.com/kafesiasi
🔻انقلابیهایی که استحاله شدند:
تحجر ما، یا تجدد آنها؟!
🖊مهدی جمشیدی
۱. برخی میگویند نباید «برچسب» زد و مقصودشان این است که از جمله نباید تعبیر «لیبرالهای مذهبی» را به کار برد. من تعبیر «لیبرالهای مذهبی» را از استاد مطهری آموختهام و میدانم که تحلیل جهان انسانی و اجتماعی، مبتنی بر «مفاهیم» است. ما با مفاهیم سخن میگوییم. این «مفاهیم» را نمیتوان با تعبیرِ منفیِ «برچسب»، کنار زد. این مفاهیم - یا به بیان منتقدان، برچسبها - اگر تطبیق بر مصداق دارند، خطا نیستند. نباید گفت مفهوم به کار نبرید، بلکه باید دلیل بر «انطباق مفهوم بر مصداق» طلبید. برخی به جای اینکه در مقام اثبات و ابطال «کیفیّت انطباق» باشند، بیدرنگ تعبیر برچسب را به کار میبرند تا «سنخبندی» نشوند و در «بیمکانی» و «بیموقعیّتی»، حس آرامش داشته باشند. میخواهند تولید گفتار کنند اما در «جا»یی قرار نداشته باشند و فقط بتوانند به دیگریهای ثابتشده و مستقر، حمله کنند. در این روش گفتگو، ما با حریفی مواجه خواهیم بود که سیّال و ژلهای است و در سایۀ ابهام و تاریکی نشسته است. ازاینرو، او میتواند به نقد ما بپردازد، ولی ما باید نظارهگر و منفعل باشیم؛ چون طرف مقابل، «تعیّن» و «استقرار»ی ندارد که بتوان آن را به چالش کشید. بههرحال، تردیدی در میان نیست که تبیینهای علوم انسانی، خواهناخواه، برآمده از مفهومسازیها هستند و اگر علوم انسانی با معرفت عامیانه، دو تفاوت داشته باشد، یکی از آنها، همین مفهومسازیهاست.
۲. من با بخشهای دگرگونشدۀ جریان انقلابی، گفتگو کردم و به نتیجه نرسیدم؛ چون مسأله، «سلیقه» نیست و به واقع، به «دو نظام فکریِ مختلف» تبدیل شدهایم. جریان انقلابی، دو لایه شده است و این یک واقعیّت است. هیچیک از دو طرف، همدیگر را قبول ندارند و برنمیتابند. این شکاف فکری، یک حقیقت است و قابل تقلیلدادن به سلیقه نیست. وضعی که پدید آمده بدین صورت است که پارهای از جریان انقلابی در طول دو دهۀ اخیر، به سوی فضای فکریِ اصلاحطلبی، گذار تدریجی داشته و هویّت جدیدی به دست آورده است. ازاینرو، ما اکنون در مواجهه با این بخش از جریان انقلابی، باید به همان اشکالها و مناقشههایی پاسخ بدهیم که جریان اصلاحطلبی از دهۀ هفتاد به این سو، مطرح کرده است. برایناساس، مشاهده میکنید که مناظرهها و مواجهههای این بخش استحالهشده از جریان انقلابی با جریان اصلاحطلبی، به تضارب و تقابل جدّی نمیانجامد و این دو در بسیاری از زمینهها، توافق فکری دارند. روشن است که جریان اصلاحطلبی، همچنان بر بنیانهای فکریِ آغازین خویش، وفادار است و تعدیل نشده، پس این بخش از نیروهای انقلابی هستند که به آنها نزدیک شدهاند.
۳. بزرگترین مسألهای که در دو سال اخیر، به گسست درونیِ فزاینده در جریان انقلابی انجامید، اغتشاش ۱۴۰۱ بود. درحالیکه بخش اصیلِ جریان انقلابی، این اغتشاش را یک توطئۀ بیرونی و طراحیشده قلمداد کرد که معطوف به سبک زندگی است و میخواهد از این طریق، جامعه را در برابر حاکمیّت قرار بدهد، اما جریان اصلاحطلبی که از مدّتها قبل، تحرّکات رسانهای و تخریبی خویش را آغاز کرده بود، ادّعا کرد که از لحاظ عملی، مواجهۀ نظام در قالب گشت ارشاد، علّت این اغتشاش بود؛ و از لحاظ نظری نیز، دیگر باید تکثّر هویّتی و ارزشی را در جامعه پذیرفت و دینداری را اصل و الگو تصوّر نکرد. برای جریان انقلابیِ اصیل، روشن بود که گشت ارشاد، یک بهانه و دستاویز است و نه علّت و ریشه، و مسأله این است که نیروهای تجدّدی، در پی لیبرالیسمِ فرهنگی هستند و منطق «نه به حجاب اجباری»، منطق مخالفت با نحوۀ برخورد و راهکار حل مسأله نیست، بلکه منطقی است که میخواهد با ذهنشوییِ رسانهای، دست تصرّف به سبک زندگی دراز کند. طبق آمار یکی از نهادهای فرهنگی، چهل درصد از کشف حجاب، پیش از واقعۀ ۱۴۰۱ بوده است. این یعنی یک «روند» در طول دهۀ نود در جریان بوده که ارتباطی هم با گشت ارشاد نداشته است. زمانی که گشت ارشاد بود، باز هم کشف حجاب بود و اینک هم هست. کشف حجاب، واکنش به گشت ارشاد نیست، بلکه یک «چالش تحمیلی» است؛ یعنی از بیرون، القا و تلقین میشود. در هر زمینهای میتوان با ارجاع به چند خطای موردی، واکنشی در حد کشف حجاب را مستند به آن کرد و گفت چون چنین کردیم، چنان شد. کسانی در درون جبهۀ انقلاب که کشف حجاب را حاصل گشت ارشاد میانگارند، تصوّری از واقعیّتهای جنگ شناختی و روایتی و رسانهای در دهۀ نود که مستقل از گشت ارشاد به جریان افتاد، ندارند و بیپروا، همان سخنِ جریان سکولار را تکرار میکند.
🇮🇷تحلیل سیاسی و جنگ نرم
✍@tahlile_siasi
1da13077d757f125b40557b8293d4cde.pdf
20.77M
🛑 یکی از مهمترین اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، ناروایتها از خدمات دولت #شهیدخدمت خصوصا توسط برخی دولتیان جدید است که #همتی بر این فرایند دارند. درمقابله با این روند، خوانش صحیح همراه با آمار و ارقام از خدمات شهید جمهور و تثبیت این خوانش در افکار عمومی و ثبت در تاریخ بسیار راهگشا خواهد بود.
❇️ کتاب «۷۰ روز» که حاصل تولیدات تحریریه روزنامه ایران از روز شهادت آیت الله رئیسی تا روز پایان دولت سیزدهم است، حاوی گزارشهای متعددی از خدمات و دستاوردهای دولتی است که رهبر انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با اعضای آن، لقب دولت کار و امید به آن دادند و از رئیسجمهور شهید به رئیسجمهور الگو یاد کردند.
✅ مطالعه و نشر این کتاب که نسخه چاپی و الکترونیکی آن در دسترس است، میتواند روایتسازی صحیح از برخی خدمات #امیرکبیرزمان را فراگیر نماید.
🆔 @roqe313
🔰از میرزا تقی خان امیرکبیر، خط شکن پسا ترکمان چای، تا سید ابراهیم رییسی، خط شکن پسا برجام
🔸نمی دانم چرا یک مرتبه چندین شباهت بین سید ابراهیم رئیسی با میرزا تقی خان امیرکبیر ذهنم را مشغول کرد و از این میان به مطلب مهم تری رسیدم:
🔺شباهتی که این دو بزرگوار به لحاظ جایگاه اجتماعی داشتند این است که هر دو نفر از اقشار پایین جامعه بودند و توانستند در اثر لیاقت ذاتی رشد نمایند و در مدت تقریبی سه سال ریاست، کارهای زیربنایی عظیمی انجام دهند که از آن جمله می توان به عملیاتی نمودن اقتصاد ملی و بومی اشاره کرد که هردو به آن اعتقاد راسخ داشتند؛ هر دو از جنس مردم و مردم دوست بودند؛ هر دو تا پای جان بر سر عقیده و مرام خویش ایستادند؛ و در نهایت هر دو در جوار مولایشان، یکی در جوار امام حسین علیه السلام و دیگری در جوار امام رضا علیه السلام مأوا گرفت.
🔺اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود؛ بصیرت در تاریخ دیروز راز سیاست پنهان امروز را هم مکشوف خواهد کرد.
🔺به نظر من آن چه بیش تر از هر چیز دیگری این دو قهرمان و شهید ملی را به هم نزدیک می کند، استقلال در برابر سیاست پلید خارجی است، و مهم تر از آن، پالایش سیاست و حاکمیت ایران از امواج فتنه و مکر اجنبی و جلوگیری از نفوذ آشکار و پنهان بیگانگان.
🔺شهید میرزا تقی خان امیرکبیر درحالی سکان سیاست ایران عصر ناصری را به دست گرفت که ترکش های زهرآگین ترکمان چای تن ایران و ایرانی را رنجور و نحیف ساخته و او بود که این میراث شوم نفوذ و رخنه اجنبی را با تدبیر سیاستش چاره و درمان کرد.
🔺اما در این طرف تاریخ، ابراهیم عزیز ما هم وارث عصر انحطاط برجام و برجامیان بود. تن و روح و جان و هویت ایرانیان نیز در این تحقیر، رنجور و سرگشته شده بود؛ این بار فرزند دیگری از ایران، در کسوت یک عالم دینی و منتسب به آل رسول الله، زخم های ناشی از سوء تدبیر دولت مردان نالایق سال های قبل از خودش را حکیمانه مرهم نهاد.
🔺در دویست سال اخیر از تاریخ ایران همواره ثابت شده است که استقلال واقعی ایران با مردانی از جنس امیرکبیر و رییسی هم چنان در افق مشرق زمین درخشش و تلألو داشته و لذا تا زمانی که خاک این سرزمین مستعد باروری چنین مردانی است؛ سیاست مکر اجنبی و اجنبی پرستی در این ملک به جایی نخواهد رسید.
🔺ظهور چنین ستارگانی در سپهر سیاست یک کشور به خاک مطهری نیاز دارد که با خون شهیدانش چون امیرکبیر و رییسی آبیاری شده باشد.
🔸دکتر موسی نجفی استاد و پژوهشگر تاریخ
🆔 @roqe313
امام حسن(ع)، شهید شایعات بود...
چند خط از زیرکی معاویه!
وقتی امام حسن(ع) به معاویه نامه تندی نوشت و فرمود بین ما شمشیر قضاوت میکند حضرت دو لشگر به راه انداخت و خود به سمت ساباط مدائن رفت. معاویه دو نفر را برای مذاکره و درخواست صلح به سمت امام فرستاد. مغیره بن شعبه و عبدالله بن عامر
امام درخواست صلح را رد کرد. آن دو نفر از خیمه امام خارج شدند و وسط لشگر امام شروع به گفتگو کردند که نوه رسول خدا صلح را پذیرفت و خدا به وسیله او جلوی ریخته شدن خون مردم را گرفت!!!!
درحالیکه امام قاطعانه پاسخ رد صلح داده و به دنبال جنگ با معاویه بود.
شایعه پخش شد: حسن از معاویه درخواست صلح نموده و فتنه به پایان رسید!
جراح بن سنان که از خوارج بود بر سر امام فریاد کشید: تو هم مانند پدرت مشرک شده ای!!!
و با خنجر به سمت حضرت حمله کرد و امام مجروح شد! امام حسن(ع) #شهید_شایعات بود. شایعه لشگر را از همپاشاند. قدرت شایعه را جدی بگیرید.
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
⭕️ انتقاد جدی یک نماینده مجلس به برخی از اقدامات دکتر پزشکیان
🔹در تاریخ 31 مرداد 1403 در صحن علنی مجلس شاهد یک رویداد کم سابقه بودیم یعنی رای اعتماد به کل اعضای کابینه آقای پزشکیان . حتی برخی وزرایی که سابقه ضد انقلابی حمایت از فتنه خائنانه 88 داشتند نیز رای گرفتند ؛ وزرایی که از آشوب ها و اغتشاشات ضد انقلابی 1401 نیز حمایت کرده بودند ، رای گرفتند ؛ برخی وزرایی که متهم پرونده های مفاسد اقتصادی بودند نیز رای گرفتند ! این ماجرا چیزی نبود جز نادیده گرفتن ضوابط و معیارهایی که مقام معظم رهبری تعیین کرده بودند .
🔹جناب آقای پزشکیان ! در ماجرای رای اعتماد به وزرا ، جنابعالی اظهاراتی خلاف واقع را به رهبری نظام نسبت دادید و مدعی شدید که کل وزرای پیشنهادی را با رهبری هماهنگ کرده اید و وانمود ساختید که ایشان با کل اعضای کابینه موافقت کرده اند. شما با این ادعای خلاف واقع و کذبی که مطرح کردید ، بخشی از نمایندگان را فریب دادید و توانستید برای همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد بگیرید .
🔹جناب آقای قالیباف می بایست در اینجا به جنابعالی اخطار قانون اساسی می داد که برخی سخنان جنابعالی نقض اصول 121 و 122 قانون اساسی است ولی متاسفانه سکوت کردند .
البته جمعی از نمایندگان انقلابی عضو فراکسیون انقلاب اسلامی ، با رای ندادن به چهار وزیر مسئله دار ، پایبندی خود به ضوابط و معیارهای رهبری نظام را نشان دادند اما متاسفانه دیگران این کار را نکردند .
🔹جناب آقای پزشکیان ! رویه جنابعالی با رویه شهید آیت الله رئیسی 180 درجه تفاوت دارد . ایشان همیشه خودش را سپر بلا و هزینه رهبری می کرد ، اما جنابعالی برعکس ، همواره رهبری را سپر بلا و هزینه خود و اطرافیانتان می کنید .
🔹جناب آقای پزشکیان ! شما هیچ دوستی بهتر از جناب آقای قالیباف پیدا نخواهید کرد . در انتخابات ریاست مجلس دوازدهم ، شما و دوستانتان در مجلس ، یعنی جناح اصلاح طلب مجلس ، به حمایت از جناب آقای قالیباف برخاستید و ایشان را به ریاست مجلس برگزیدید . در عوض ایشان هم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ، این خدمت شما را جبران کردند و تمام همت خود را برای پیروزی شما به کار گرفتند .
در واقع اگر حمایت های آقای قالیباف نبود ، جنابعالی هم رئیس جمهور کشور نبودید .
🔹در ماجرای معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس هم اگر جلسات متعدد هماهنگی های جنابعالی با آقای قالیباف نبود و اگر جناب آقای قالیباف نهایت ظرافت و طراحی و مدیریت صحنه را انجام نمی داد ، به هیچ عنوان برخی وزرای مسئله دار شما موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نمی شدند . لذا رای اعتماد به کل اعضای کابینه را نیز مدیون حمایت های جناب آقای قالیباف هستید .
🔹در واقع باید گفت کل جناح اصلاح طلب کشور مدیون جناب آقای قالیباف هستند و اگر ایشان نبودند ، جناح اصلاح طلب بعید بود که تا ده سال دیگر هم بتوانند به عرصه سیاسی کشور برگردند و قوه مجریه را در دست بگیرند . اصلاح طلبان حتی در خواب هم نمی دیدند که به این زودیها بتوانند به عرصه سیاسی کشور بازگشته و دولت را در دست بگیرند . لذا جناح اصلاح طلب در کشور، یک تقدیر و تشکر و یک سپاسگزاری بزرگ به جناب آقای قالیباف بدهکار است .
در واقع باید گفت کابینه وفاق ملی! کابینه وفاق پزشکیان ، خاتمی ، روحانی و قالیباف است .
🔹پس از جلسه بسیار تاسف بار 31 مرداد ، جناب قالیباف مجلس را به مدت 24 روز به بهانه تعطیلات تابستانی تعطیل کرد تا در نتیجه جنابعالی با خیال راحت بتوانید انتصابات افراد مشکوک و مسئله دار خود را انجام دهید ـ کسی را به عنوان سخنگوی دولت منصوب می کنید که برخی سخنرانی های وی شبیه سخنرانی های مریم رجوی می باشد ؛ علیرغم همه هشدارها ، هنوز ظریف را که انتصاب وی خلاف صریح قانون می باشد ، برکنار نکرده اید ؛ در صحنه ای دیگر ، خودتان به یک بهانه نیروی انتظامی را تخریب و به آنان حمله کرده و نقش اپوزیسیون نظام را بازی می کنید ـ و همه اینها به گونه ای صحنه سازی شده تا نمایندگان ملت به خاطر تعطیلی مجلس ، نتوانند هیچ صدای اعتراضی علیه این اقدامات جنابعالی بلند کنند.
✍کامران غضنفری ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی
🆔
✅نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه سیاستی درباره ایران دارند
🔺از حمایت هریس از برجام تا ابهام در سیاست ترامپ
⬇️کامالا هریس
🔹سال ۲۰۱۵ هریس از توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای مهار برنامه هستهای ایران حمایت کرد. از او نقل شدهاست که در واکنش به اقدام دونالد ترامپ، رئیسجمهور پیشین آمریکا در خروج از این توافق در سال ۲۰۱۸، چنین کاری را «بیملاحظه و به خطر انداختن امنیت ملی» توصیف کردهاست. هریس سال ۲۰۱۹ در کارزار انتخاباتی برای ریاستجمهوری، گفت که «مادامی که ایران قصد بازگشتن داشتهباشد و امکان اجرای قابل راستیآزمایی برجام وجود داشتهباشد، برای بازگشتن به برجام برنامهریزی میکند.»
🔹هریس منتقد کارنامه حقوق بشری ایران است و بهویژه پس از اعتراضهای سال ۲۰۲۲ درباره مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس اخلاقی از ایران انتقاد کرد. به فاصله کوتاهی پس از این اعتراضها هریس خواستار حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد شد.
⬇️دونالد ترامپ
🔹ترامپ از اقدام قاطع در برابر ایران حمایت میکند، اما روشن نیست که رویکرد دقیق او در صورت انتخاب مجدد چگونه خواهد بود، چراکه کارنامه او در این زمینه روشن نیست و در عین حال پویاییهای جاری در منطقه باعث عدم قطعیت شدهاست.
🔹ترامپ منتقد جدی توافق ۲۰۱۵ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود که توسط دولت باراک اوباما مذاکره شد و آن را «یکی از بدترین و یکطرفهترین معاملههایی» دانست «که ایالات متحده تاکنون وارد آن شدهاست.» او ماه مه ۲۰۱۸ بهرغم توصیه دولت خودش و تحلیلهای جامعه اطلاعاتی آمریکا از این توافق خارج شد و تحریمهای شدیدتری را علیه ایران برقرار کرد.
🔹 در بیانیه کنوانسیون ملی جمهوریخواهان در سال جاری، دونالد ترامپ اهداف مشخصی را در مورد ایران بیان کردهاست:
ممانعت از دستیابی ایران به توانایی هستهای و امکان پرتاب آن به اضافه مسدود کردن جاهطلبیهای ایران از طرفی، از سرگیری و تشدید تحریمها، ارائه کردن کمکهای امنیتی به شرکای منطقهای و حمایت از ایرانیهای آزادیخواه در انقلاب علیه «ملاها».
متوقف کردن بازداشت خارجیها، از جمله شهروندان آمریکایی، توسط ایران.
پایان دادن به حملات سایبری ایران علیه آمریکا و متحدانش.
متوقف کردن حمایت ایران از افراطیها و گروههای نیابتی منطقهای از جمله حزبالله، حماس، طالبان و القاعده.
🔹در مصاحبه ۱۲ اوت ترامپ با ایلان ماسک در شبکه اجتماعی ایکس، ترامپ مدعی شد که در دوران ریاستجمهوری او ایران «هیچ پولی» برای ارائه به حماس، حزبالله و دیگر «ابزارهای تروریستیاش» نداشت. هرچند توانایی ایران برای حمایت از گروههای نیابتیاش به دلیل تحریمهای سنگین علیه رژیم تضعیف شدهبود، مایک پمپئو، وزیر خارجه خود ترامپ سال ۲۰۲۰ گفت که ایران به تامین مالی حزبالله و گروههای شبهنظامی عراقی ادامه میدهد.
🔹ترامپ در آن مصاحبه همچنین مدعی شد که به شکل موفقیتآمیزی به چین فشار وارد کردهبود تا خرید نفت را از ایران متوقف کند. فروش نفت ایران به چین در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت، اما در شرایطی که هنوز ترامپ رئیسجمهور بود، بار دیگر آمار فروش نفت ایران به چین افزایش پیدا کرد.
@amniatemeli
💥 انسانِ ۲۵۰ ساله
(چند نکتۀ مهم دربارۀ طرح تاریخی امامان)
🔰 #استاد_میرباقری:
🔲 دو طرح در عالم وجود دارد: یکی «طرح شیطان و اولیای طاغوت» و دیگری «طرح و برنامه وجود مقدس نبی اکرم (صلی الله علیه و آله)» که همان برنامه الهی است.
ما اگر از مدار پرستش خدای متعال و وادی ولایتالله خارج شویم و خودمان شروع به طراحی کردن برای زندگانی خودمان و بقای خودمان کنیم، این طرح مستقل نمیماند، بلکه به ذیل طرح بزرگ اولیای طاغوت و شیاطین میرود و منحل میشود (وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ).
🔲 طرح نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) براساس حکمت الهی است؛ یعنی همان حکمت الهی را در حیات ما جاری میکند. دامنه وجودی ایشان دامنه حکمت است و بیت ایشان هم بیتالحکمة است (أَنَا بَيْتُ اَلْحِكْمَةِ).
اگر ما ذیل دین حضرت و ولایت حضرت حرکت کردیم، همه ما را حکیم میکند و زندگیمان را بر مدار حکمت شکل میدهد (يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ).
ما اگر در وادی دین خدا حرکت کنیم دائماً در وادی حکمت حرکت میکنیم و براساس حکمت الهی شکوفا میشویم؛ در این صورت، خودمان هم آرامآرام حکیم میشویم و طرح خودمان هم در عالَم، طرح حکمت میشود.
🔲 رفتار و فعل هر یک از ائمه معصومین(علیهم السلام) در هر یک از شئون حیاتشان در عالم دنیا، از فعل سایر معصومین گسسته و جدا نیست؛ بلکه فعل هر معصومی هم چون حلقههای پیوسته یک زنجیر، با افعال سایر معصومین ارتباط دارد؛ و افعال معصومین، فعل یکدیگر را نقض نمیکند.
برای مثال، هجرت امام رضا(علیه السلام) ادامه سلسله رفتارهای نبی اکرم(صلی الله علیه و آله)، امیرالمومنین(علیه السلام) و سایر معصومین(علیهم السلام) است؛ و بدون توجه به رویکردهای رفتار سیاسی این بزرگواران، نمیتوان این هجرت را تحلیل کرد. اگرچه با بعثت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) تاریخ جهان اسلام آغاز میشود؛ اما برپا شدن دولت سقیفه، ادامه این مسیر را دچار چالشهای میکند که با دوراندیشی و تدابیر امیرالمومنین(علیهم السلام) و دیگر معصومین، رسالت آن حضرت ادامه مییابد.
🔲 آنکسی میتواند در راه هدف سیدالشُّهدا(ع) جهاد کند، که آن روزی که به او میگویند کنار امام مجتبی(ع) بایست، بایستد و تسلیم و راضی باشد.
کسی که آن روز میگوید «قتال میخواهیم»، او دیگر برای تحقّق طرح خدا و طرح نبیاکرم(ص) نمیخواهد بجنگد؛ او دنبالِ نَفْس و دنبالِ بازی است.
🔲 ایمانی که از ما خواسته شده، ایمان به کلّ طرح تاریخی نبیّاکرم(ص) است که لبۀ فعلی آن در دست امام زمان(عج) است و باید با آن حضرت همراه بود.
هر امامی مأموریتی دارد و بخشی از طرح نبیاکرم(ص) را پیش میبرد. مؤمنین باید با امام دوران خودشان همراه شوند و با مأموریت او حرکت کنند و طرح دیگری درنیندازند.
🔲 یک طرحی وجود دارد که مردم را از حول ائمه اطهار(ع) و نبی اکرم(ص) پراکنده میکند. چون ائمه(ع) ادامه نبی اکرم(ص) در امت هستند (إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْن)، انتشار و پراکندگی و انفضاض از حول کتاب و امام، انفضاض از حول نبی اکرم(ص) می آورد و این با پراکنده کردن از حول امام، ولو به اسم جمع شدن دور خدا، واقع میشود.
یک نکته خیلی مهمی که بزرگان روی آن تأکید کردند، این است که طرح ائمه(ع) طرح جداجدا و مستقل نیست؛ اینطور نیست طرحی که امیرالمؤمنین(ع) آن را به یک نقطهای رساندند، امام مجتبی(ع) آن طرح را عوض کنند، بلکه یک نقشه کلانی است که در کتاب خداست و هر امامی، یک بخش از آن را و یک قطعه از این نقشه بزرگ و طرح الهی را اعمال میکند. لذا مقام معظم رهبری (مد ظله) تعبیر «انسان دویست و پنجاه ساله» را بیان میفرمایند؛ گویا ائمه اطهار(ع) دویست و پنجاه سال مانند یک انسان زندگی میکنند. بلکه میشود گفت حدوداً یک «انسان هزار و چهارصد و شصت ساله» هستند و امروز هم امام زمان(عج) همان طرح را دارند جلو میبرند.
این یک طرح بزرگ و هماهنگ تاریخی است.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5882
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5883
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5842
☑️ @mirbaqeri_ir
@donyayetahlil
رنج های یک احیاگر موفق دین
امام موسی صدر در انقلاب روشی خود، متحمّل مرارتها و تهمتهای بسیار شد. به طور مثال به دلیل مراوده ایشان با اهل تسنن لقب «شُنّی» به معنای شیعهی سنی شده را بر ایشان گذاشتند! یا از آنرو که امام موسی صدر با اهل کتاب رفت و آمد داشت تهمت مسیحی بودن را روانه ایشان کردند!»
(برای دیدن ادامه ی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید)👇
https://donyayetahlil.com/archive/52701
🗂منبع : الف
#مسائل_ایران
#امام_موسی_صدر
#دنیای_تحلیل
به کانال دنیای تحلیل بپیوندید👇
@donyayetahlil