🔵نامه هاى امام علیه السلام به کمیل بن زیاد نخعى فرماندار منطقه «هیت» است امام او را در این نامه سرزنش مى کند که چرا از لشکریان دشمن که از آن منطقه براى غارت عبور کرده اند جلوگیرى نکرده است.
┄═🦋๑🍃๑🌹๑🍃🦋❁═┄
⚪️امابَعْدُ، فَإِنَّ تَضْيِيعَ الْمَرْءِ مَا وُلِّيَ وَ تَكَلُّفَهُ مَا كُفِيَ لَعَجْزٌ حَاضِرٌ وَ رَأْيٌ مُتَبَّرٌ؛ وَ إِنَّ تَعَاطِيَكَ الْغَارَةَ عَلَى أَهْلِ قِرْقِيسِيَا وَ تَعْطِيلَكَ مَسَالِحَكَ الَّتِي وَلَّيْنَاكَ لَيْسَ [لَهَا] بِهَا مَنْ يَمْنَعُهَا وَ لَا يَرُدُّ الْجَيْشَ عَنْهَا لَرَأْيٌ شَعَاعٌ. فَقَدْ صِرْتَ جِسْراً لِمَنْ أَرَادَ الْغَارَةَ مِنْ أَعْدَائِكَ عَلَى أَوْلِيَائِكَ، غَيْرَ شَدِيدِ الْمَنْكِبِ وَ لَا مَهِيبِ الْجَانِبِ وَ لَا سَادٍّ ثُغْرَةً وَ لَا كَاسِرٍ لِعَدُوٍّ شَوْكَةً، وَ لَا مُغْنٍ عَنْ أَهْلِ مِصْرِهِ وَ لَا مُجْزٍ عَنْ أَمِيرِهِ.
💠پس از ياد خدا و درود، سستى انسان در انجام كارهايى كه بر عهده اوست، و پافشارى در كارى كه از مسؤوليّت او خارج است، نشانه ناتوانى آشكار، و انديشه ويرانگر است. اقدام تو به تاراج مردم «قرقيسا» در مقابل رها كردن پاسدارى از مرزهايى كه تو را بر آن گمارده بوديم و كسى در آنجا نيست تا آنجا را حفظ كند، و سپاه دشمن را از آن مرزها دور سازد، انديشه اى باطل است.
تو در آنجا پلى شده اى كه دشمنان تو از آن بگذرند و بر دوستانت تهاجم آورند، نه قدرتى دارى كه با تو نبرد كنند، و نه هيبتى دارى كه از تو بترسند و بگريزند، نه مرزى را مى توانى حفظ كنى، و نه شوكت دشمن را مى توانى در هم بشكنى، نه نيازهاى مردم ديارت را كفايت مى كنى، و نه امام خود را راضى نگه مى دارى.
📘#نامه_61
جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری به کانال جهاد تبیین بپیوندید
🔵نامه هاى امام علیه السلام به کمیل بن زیاد نخعى فرماندار منطقه «هیت» است امام او را در این نامه سرزنش مى کند که چرا از لشکریان دشمن که از آن منطقه براى غارت عبور کرده اند جلوگیرى نکرده است.
┄═🦋๑🍃๑🌹๑🍃🦋❁═┄
⚪️امابَعْدُ، فَإِنَّ تَضْيِيعَ الْمَرْءِ مَا وُلِّيَ وَ تَكَلُّفَهُ مَا كُفِيَ لَعَجْزٌ حَاضِرٌ وَ رَأْيٌ مُتَبَّرٌ؛ وَ إِنَّ تَعَاطِيَكَ الْغَارَةَ عَلَى أَهْلِ قِرْقِيسِيَا وَ تَعْطِيلَكَ مَسَالِحَكَ الَّتِي وَلَّيْنَاكَ لَيْسَ [لَهَا] بِهَا مَنْ يَمْنَعُهَا وَ لَا يَرُدُّ الْجَيْشَ عَنْهَا لَرَأْيٌ شَعَاعٌ. فَقَدْ صِرْتَ جِسْراً لِمَنْ أَرَادَ الْغَارَةَ مِنْ أَعْدَائِكَ عَلَى أَوْلِيَائِكَ، غَيْرَ شَدِيدِ الْمَنْكِبِ وَ لَا مَهِيبِ الْجَانِبِ وَ لَا سَادٍّ ثُغْرَةً وَ لَا كَاسِرٍ لِعَدُوٍّ شَوْكَةً، وَ لَا مُغْنٍ عَنْ أَهْلِ مِصْرِهِ وَ لَا مُجْزٍ عَنْ أَمِيرِهِ.
💠پس از ياد خدا و درود، سستى انسان در انجام كارهايى كه بر عهده اوست، و پافشارى در كارى كه از مسؤوليّت او خارج است، نشانه ناتوانى آشكار، و انديشه ويرانگر است. اقدام تو به تاراج مردم «قرقيسا» در مقابل رها كردن پاسدارى از مرزهايى كه تو را بر آن گمارده بوديم و كسى در آنجا نيست تا آنجا را حفظ كند، و سپاه دشمن را از آن مرزها دور سازد، انديشه اى باطل است.
تو در آنجا پلى شده اى كه دشمنان تو از آن بگذرند و بر دوستانت تهاجم آورند، نه قدرتى دارى كه با تو نبرد كنند، و نه هيبتى دارى كه از تو بترسند و بگريزند، نه مرزى را مى توانى حفظ كنى، و نه شوكت دشمن را مى توانى در هم بشكنى، نه نيازهاى مردم ديارت را كفايت مى كنى، و نه امام خود را راضى نگه مى دارى.
📘#نامه_61
جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری به کانال جهاد تبیین بپیوندید
https://eitaa.com/jahad_tabbin
🔸 برای اولین بار؛ سندی با قید خیلی محرمانه با دستخط سردار شهید حاج قاسم سلیمانی منتشر شد
🔹مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به مناسبت ایام سالروز شهادت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اقدام به انتشار سندی با قید خیلی محرمانه کرده است که از فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی تیپ امیرالمؤمنین با موضوع احتمال تک دشمن در منطقه مهران در تاریخ ۱۳۶۳/۷/۲۸ به دستخط سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نگاشته شده است.
#جانفدا
اخبار فوری و مهم ۲۰۳۰👇🏻
→ https://eitaa.com/joinchat/878706719Cccb1c0eaf7
🔴 به سید حسن رأی بدید، از بن سلمان عقبه
اسپوتنیک عربی نظرسنجی گذاشته از تاثیرگذارترین رهبر عرب، جالبه تو عکسها عکس سید حسن نصرالله رو نگذاشتن و تو لیست، اسمش رو آخر گذاشتن. الان 56_41 عقبه، هم خودتون رأی بدید هم منتشرش کنید، سایت خیلی سنگینه، شاید همون اول باز نشه، مجدد تلاش کنید 👇
https://sputnikarabic.ae/20221228/صوّت-للزعيم-العربي-الأكثر-تأثيرا-في-عام-2022--1071700262.html
#به_سیدحسن_رأی_دهید
@hosein_darabi
صفحه ۴۱۰ مصحف شریف
سوره مبارکه روم
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_6050865774757677015.mp3
1.01M
🔸ترتیل صفحه 410 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام عجم - کرد
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
قرآن ترجمه المیزان
سوره 30
سوره مبارکه الروم
صفحه 410
وَلَئِنْ أَرْسَلْنَا رِيحًا فَرَأَوْهُ مُصْفَرًّا لَظَلُّوا مِنْ بَعْدِهِ يَكْفُرُونَ (51)
و هر آينه اگر بادى [مسموم] بفرستيم پس آن [کشت] را زرد شده ببينند، پس از آن به ناسپاسى مى پردازند. (51)
فَإِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَىٰ وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ (52)
[دل هاى اينان مرده است] پس تو نمى توانى [حقّ را] به مردگان بشنوانى و نمى توانى دعوت خود را به کران وقتى که پشت کنان روى مى گردانند بشنوانى. (52)
وَمَا أَنْتَ بِهَادِ الْعُمْيِ عَنْ ضَلَالَتِهِمْ ۖ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ مُسْلِمُونَ (53)
و تو هدايت کننده کوران از گمراهى شان نيستى و جز به کسانى که به آيات ما ايمان مى آورند در نتيجه تسليم هستند، نمى توانى [دعوت خود را ]بشنوانى. (53)
۞ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَشَيْبَةً ۚ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۖ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ (54)
خدا است که شما را از ناتوانى آفريد سپس بعد از ناتوانى نيرو داد، سپس بعد از نيرومندى ناتوانى و پيرى قرار داد، هرچه بخواهد خلق مى کند و او است دانا و قدرتمند. (54)
وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَيْرَ سَاعَةٍ ۚ كَذَٰلِكَ كَانُوا يُؤْفَكُونَ (55)
و روزى که قيامت برپا مى شود مجرمان قَسَم مى خورند که جز ساعتى درنگ نکرده اند، اين گونه (در دنيا نيز از حق) گردانده مى شدند. (55)
وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَالْإِيمَانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِي كِتَابِ اللَّهِ إِلَىٰ يَوْمِ الْبَعْثِ ۖ فَهَٰذَا يَوْمُ الْبَعْثِ وَلَٰكِنَّكُمْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (56)
و کسانى که علم و ايمان به آنان داده شده است، مى گويند: همانا در کتاب خدا تا روز قيامت درنگ کرده ايد و اين روز قيامت است ولى شما نمى دانستيد [که قيامت حقّ است]. (56)
فَيَوْمَئِذٍ لَا يَنْفَعُ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَتُهُمْ وَلَا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ (57)
پس در آن روز کسانى که ستم کرده اند عذرآوردنشان [براى آنان] سود نمى دهد و از آنان خواسته نمى شود که [با راضى کردن خدا] عتاب را از خود دور کنند. (57)
وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَٰذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ ۚ وَلَئِنْ جِئْتَهُمْ بِآيَةٍ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ (58)
و همانا در اين قرآن براى مردم از هرگونه مثلى زديم و اگر معجزه اى برايشان بياورى آنان که کفر ورزيده اند حتماً خواهند گفت: شما جز اهل باطل نيستيد [و آنچه آورده ايد جز باطل نيست]. (58)
كَذَٰلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ (59)
خدا اين گونه بر دل هاى کسانى که معرفت ندارند مهر مى نهد. (59)
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ ۖ وَلَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَا يُوقِنُونَ (60)
پس صبر پيشه کن که حتماً وعده خدا [در مورد نصرت تو] حق است، مبادا آنان که اهل يقين نيستند تو را به سبک سرى وادارند. (60)
🌸🌸🌸🌸🌸
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۱۰🌷
مردگان و زندگان واقعی:
برخی از کلمات، در اوضاع گوناگون، معانی متفاوتی را به ذهن آدمی می رسانند. مثلاً واژه ی «صَنَم» که به معنای بت است، در سخن مفسّران قرآن و فقها، معنای منفی و بدی دارد؛ در حالی که همین واژه در اشعار شاعران، بار مثبتی دارد و به معنای دلدارِ زیباروست. نمونه ی دیگری از این واژگان، دو واژه ی «مرده» و «زنده» است. از نظر افرادی که با عینک مادّی و فیزیکی می نگرند، هنگامی که قلب کسی کار می کند و علایم حیاتی او آشکار است، آن شخص زنده است، و هنگامی که علایم حیاتی اش از کار می افتد، مرده محسوب می شود؛ امّا از دیدگاه قرآن، افراد زیادی هستند که از نظر جسمی زنده اند؛ ولی در شمار مردگان به حساب می آیند. همچنین از آیات قرآن استفاده می شود که برخی از انسان هایی که در ظاهر مرده اند، زندگان حقیقی به شمار می آیند؛ مانند پیامبران، امامان و شهدا. آری، از نظر قرآن، کسی که به ظاهر زنده است، امّا چنان در شهوترانی و هواپرستی فرو رفته که نه ناله ی مظلومی را می شنود و نه صدای حق گویان را، نه اشک بینوایی را می بیند و نه نشانه های قدرت خدا را، نه به گذشته و بدرفتاری خود می اندیشد و نه به آینده و حساب و جزای خود، نه کار خوب و انجام آن برایش اهمّیّت دارد و نه از کار بد متنفّر است، مرده است؛ چرا که چشم و گوش باطنش از کار افتاده است؛ هرچند به ظاهر در میان مردم زندگی می کند و از نعمت های زودگذر دنیا بهره می برد .
در روایتی عبرت آموز از امیر مؤمنان علی(ع) می خوانیم: «کسی که زشت شمردن کار بد را در دل و با دست و زبانش ترک کند، مرده ای در میان زندگان است.» آیه ی مورد بحث، به چنین مردگانی اشاره می کند و به پیامبر می فرماید که از هدایت آن ها قطع امید کند؛ زیرا مهم ترین شرط برای هدایت شدن، باز کردن پنجره ی قلب به حقیقت است، و کسی که منافذ خانه ی قلبش را به روی حقیقت بسته باشد، نمی تواند از آن بهره ای ببرد. البتّه پیامبر(ص) مأموریّت داشت که پیام خدا را به همهی مردم برساند، و این، وظیفه ی عمومی آن حضرت در مورد تمام انسانها ـ چه مرده دل و چه زنده دل ـ بود؛ ولی آن حضرت، علاوه بر این، وظیفه ی ویژه ای در مورد کسانی داشت که به دعوتش پاسخ مثبت می دهند. آن مأموریّت خاص، هدایت، دستگیری و رساندن ایشان به قلّه های کمال و سعادت است که وظیفه ای فراتر از پیام آوری خداست و امامت و پیشوایی آن حضرت را شامل می شود. البتّه بر اساس آیه ی 53، فقط کسانی از این لطف خاص پیامبر بهره مند می شوند که به آیات و نشانه های خدا ایمان آورند و در برابر دستورهایش تسلیم شوند.
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d