شاید یه وقتایی فکر کنیم به اینکه علوم انسانی بین ما غریب واقع شد و به اون معنا که در اسلام بهش توجه شده مورد توجه ما نیست. (البته ممکنه هم اینقدر برامون اهمیت نداشته باشه که راجع بهش فکر کنیم:))
یکی از کسایی که حسابی توی علوم انسانی کار کرده و درخشیده اینطور میگه:
_ما در پیشبرد مسائل علوم انسانی موفق نیستیم زیرا بسیاری از مسائل که دارای مباحث علمی هستند، به طور عمیق درباره آنها متمرکز نمی شویم. ازسوی دیگر کسانی که مباحث زیربنایی عمیق را مطرح می کنند از عهده حل مسائل روزمره زندگی افراد جامعه برنمیآیند.
_ما نمی توانیم مسئله در علوم انسانی اسلامی طرح کنیم و بیشتر دغدغه مند و نگران هستیم. ما بیشتر به دنبال این هستیم که علوم انسانی تا چه اندازه پیشرفت کرده و آیا مبانی ما با آن متعارف است یا خیر؟
_ در رشته هایی که مربوط به حوزه من می شود باید از طریق مساله محوری، نگرانی های مان را به مساله تبدیل کنیم. یعنی درنظر داریم چه مباحثی را حل کنیم.
این سخن از آقای محمود حکمت نیا معاون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هست. بریم یکم بیشتر باهاشون آشنا بشیم و بعد برسیم به راه حل های ایشون.
آقای حکمت نیا در سال ۱۳۶۱ وارد حوزه علمیه قم شدن و بعد از گذروندن سطوح مقدماتی، همزمان با تحصیل درس خارج رشته حقوق رو هم در مجتمع آموزش عالی قم(دانشگاه تهران) شروع کردن و دوره کارشناسی ارشد و دکتری رو در دانشگاه تربیت مدرس گذروندن.
بعد همکاری علمیشون رو در مرکز مطالعات و تحقیقات شروع کردن و طی سه سال اصطلاح نامه علوم قرآنی و اصول فقه رو به صورت جمعی تدوین کردن.بعد از اون با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شروع به همکاری کردن و همچنان هم در اونجا فعالیت دارن.
بخشی از فعالیت هاشون:
همکارى با مجلات کتاب نقد، همکارى با پژوهشکده فقه و حقوق و دفتر تبلیغات، قائم مقام مدیر مسئول مجله. فعالیت تدریس در دروس حقوق مدنى 1، 3، 4، 6 و 8 ، مقدمه علم حقوق، حقوق تطبیقى، حقوق بین الملل خصوصى، زبان تخصصى در مقطع کارشناسى و کارشناسى ارشد در دانشگاه آزاد اسلامى، دانشگاه قم، دانشگاه مفید، مرکز تخصصى قضا، مدرسه امام خمینى و...
خب حالا که تا حدی باهاشون آشنا شدیم بریم ببینیم در مورد حوزهی تحصصیشون چه راهکاری دارن؟
_اول اینکه باید بحثهای فلسفی و عمیق را ایجاد کرد تا مسائل زندگی مردم جامعه مرتفع شود و دوم اینکه علوم انسانی در مسائل زندگی مردم آنقدر عمیق پیش برود تا به مباحث فلسفی برسد.
__کسانی که مباحث فلسفی را مطرح می کنند نمی توانند با مسائل زندگی مردم ارتباط برقرار کنند و آنها را رفع نمایند و در مقابل، افرادی که مسائل زندگی مردم را بیان می کنند نمی توانند به مباحث فلسفی دست یابند. ما در علوم انسانی تا مسائل را مطرح نکنیم نمی توانیم مشکلات را رفع کنیم.
_کشورهای موفق در حوزه علوم انسانی در دنیا توانستند این رابطه دوسویه را ایجاد کنند اما ما نتوانستیم این کار را انجام دهیم.
با این وجود،ایشون دیدگاه روشنی رو هم در مورد علوم انسانی ارائه دادن که امیدوارکنندهست! :
_اینکه میزان اقدامات صورت گرفته در حوزه علوم انسانی اسلامی تا چه اندازه است با توجه به ظرفیت ما می توانست بیشتر و یا کمتر باشد، من در این حوزه اطلاعات آماری ندارم که چه تعداد کرسی های نظریه پردازی و نشست های علمی برگزار شده است. ولی آنچه که احساس می کنم و مبتنی بر قضاوت و برداشت های کلی من است، فکر می کنم در حوزه علوم انسانی در یک سال گذشته حرکت رو به جلو اتفاق افتاده است.
_ گرایشها در مباحث علوم انسانی اسلامی عمق بیشتری پیدا کرده است و تا حدودی فلسفی و عالمانه مطرح می شود و مباحث سوی روشن تر شدن در حال حرکت هستند.
و در آخر سخن پایانی ایشون و راهی بیپایان برای علوم انسانی:
_ما در حوزه تولید علوم انسانی اسلامی هنوز در ابتدای راه هستیم و باید در این زمینه بیشتر گفتگو کنیم زیرا علم هم به همین شکل پرورش پیدا کرده است.
#راه_رفته
#علوم_انسانی
📍@JahadElmi313
💐 علامه حسن زاده:
ابن سینا می گوید اگر انسانی به اینجا رسید که از آموختن احساس سیری کرد، از فطرت انسانی بیرون شده است.
📍@JahadElmi313
📸استعفای اعتراضی مهندس ایرانی از گوگل
🔹علیرضا ذاکری مدال طلای المپیاد کامپیوتر، فارغ التحصیل دانشگاه شریف و بریتیش کلمبیا کانادا بخاطر همکاری گوگل با رژیم اسرائیل در پروژه نیمبوس از این شرکت استعفا کرد.
🔹او در بخشی از اعلام استعفای خود نوشته است من خوشحالم که اعلام کنم از گوگل خارج شدم!
🔹پس از آگاهی از مشارکت گوگل در پروژه نیمبوس، نگرانیهای خود را به مدت چندین ماه بیان کردم. متأسفانه، با وجود تلاشهای بسیاری از کارکنان، مدیریت تصمیم به حفظ موضع خود و نادیده گرفتن نگرانیهای جمعی ما گرفت.
🔹زندگی کردن به گونهای که با ارزشهای اصلیتان در تضاد باشد، بسیار چالشبرانگیز است. انتخاب برای کنار رفتن آسان نبود، اما لازم بود. برای هر کسی که با چنین موقعیتهایی مواجه است، امیدوارم جرات اولویتبندی اصول خود را پیدا کنید.
🔹چه فایدهای دارد که انسان تمام دنیا را به دست آورد، اما روح خود را از دست بدهد؟
📍@JahadElmi313
#تزریق_امید 🌱
بعداز سختیها آسانی است!
راننده ترمز گرفت!
دستانداز را که رد کرد، رو به مسافر بغلدستش گفت:
این دستاندازها اگر نبود،
سَرِ تقاطعها خیلی خطرناک میشد!
خدا خیرشان دهد!
گاهی هم،
زندگی میافتد توی دستانداز!
لابد خدا میخواهد از خطرِ روزگارِ پُرتقاطع، کم کند!
سختی ها را دستانداز میکند تا زندگیمان کم خطرتر شود!
«إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً »
و با هر سختی البته آسانی هست.
📍@JahadElmi313
اگر در مسیر معنوی، بیحال شدید
توقف نکنید؛ باید دست و پا بزنید
تا حال پیدا کنید. با تلاوت قرآن،با مناجات، با این مکان و آن مکان، بالأخره باید از این بیحالی خارج شوید. واِلّا یواش یواش شیطان شما را میبرد..!
#آیت_الله_قاضی
📍@JahadElmi313
⭕ چطور دلت میآید؟
🔺 یکی از طلبهها در دیداری از شهید صدر میپرسد: «خیلی وقتها دچار بیحوصلگی میشوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها میکنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟»
🔺 و شهید صدر پاسخ میدهد:
«کسی که توطئهها و دسیسهها و تبانیها بر ضد اسلام و تهمتها و دروغپردازیهایی را میبیند که درباره مبانی اسلامی میشود، چگونه دلش میآید که مطالعه و کار جدی و بیوقفه را رها کند؟!»
📚 کتاب السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، جلد٢، صفحه ٢٨٩
#جهاد_علمی
📍@JahadElmi313
🎈 پرواز در وقت اضافه
😉 فرصتارو از دست نده! وقت خالی گیر آوردی بزن بریم آسمون!
📚 #هفته_کتاب
📍@JahadElmi313