eitaa logo
جهاد تبیین
19.1هزار دنبال‌کننده
14.3هزار عکس
7.1هزار ویدیو
337 فایل
جهاد تبیین *مطالبه گری* آرمانهای امام خمینی ره ، انقلاب شهداء عزیزمان ، منویات رهبر عزیزمان و ارائه تحلیل های روز سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و بین المللی بمنظور روشنگری و بصیرت افزایی
مشاهده در ایتا
دانلود
رأی دادن به سید حسن نصرالله در انتخابات آمریکا @jahadetabeen8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره مبارکه نوشته استاد انصاریان - منبع: پایگاه (https://erfan.ir)
169-araf-fa-ansarian.mp3
5.3M
سوره مبارکه منبع: پایگاه قرآن ایران صدا - ترجمه استاد حسین انصاریان
سوره مبارکه از کتاب تفسیر یک جلدی مبین
169-araf-ta-1.mp3
3.74M
سوره مبارکه بخش اول مفسر: استاد قرائتی
169-araf-ta-2.mp3
3.41M
سوره مبارکه بخش دوم مفسر: استاد قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷مبحث ١۵۵٠ آبان ١۴٠٣ شمسی با یاد خدای امنیت بخش و عرض سلام💞 🖤«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»🦋  🤲استعاذه در منطق قرآن کریم قرآن، دشمن انسان را به روشنی به وی معرفی کرده، ضمن تبیین خطرات پنهان و آشکار وی برای انسان به او می‌آموزد که جهت مصون ماندن از این خطرات، باید به خداوند پناه برد. البته اصل پناه بردن به قدرتی برتر هنگام مواجهه با خطر، امری فطری  و غریزی بوده و در سرشت آدمی  ریشه دارد. سفارش به استعاذه در موقعیتهای حساس، چون تلاوت قرآن و برای رهایی از خطرات جانی و اخلاقی و توجه به پناهجویی انبیاء  و اولیای  الهی و نقل آنها، حاکی از اهمیت و تأثیر استعاذه است. تعابیری چون «أعوذ باللّه»، «أستعیذ باللّه» و «معاذ اللّه» افزون بر دعا، ذکر نیز هست و بنده را متوجه خدا می‌کند و توجه به خدا وسوسه شیطان را بی‌اثر یا کم‌اثر می‌کند، زیرا شیطان بر مؤمنانی که به خداوند پناه برده و بر او توکل می‌کنند سلطه‌ای ندارد: «فَاستَعِذ بِاللّهِ مِنَ الشَّیطنِ الرَّجیماِنَّهُ لَیسَ لَهُ سُلطنٌ عَلَی الَّذینَ ءامَنوا وعَلی رَبِّهِم یَتَوَکَّلون»  [نحل ٩٨و ٩٩ ]  برخی از مفسران آیه دوم را به منزله تعلیل برای امر «فَاستَعِذ» در آیه نخست دانسته  [ التحریر والتنویر ج١۴ ص٢٧٨ ]  و نتیجه گرفته‌اند که استعاذه نوعی توکّل است.  [ المیزان ج٨ ص ٣٨١ و ج١٢ص٣۴۴]  محمود جارالله زمخشری مفسر بزرگ اهل سنت،  به دلیل عطف آیه «فَاِذا قَرَاتَ القُرءَانَ‌...» با فاء به «عمل صالح» در آیه قبل، استعاذه را از مصادیق عمل صالح دانسته است.  [ الکشاف ج٢ ص۶٣٢ ]  جمله شرطیه:  «و اِمّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ‌الشَّیطنِ نَزغٌ فَاستَعِذ بِاللّهِ» در آیه ۲۰۰ اعراف بر جلوگیری استعاذه از تأثیر وسوسه شیطان صحّه می‌گذارد. آیه: «اِنَّ الَّذینَ اتَّقَوا اِذا مَسَّهُم طئِفٌ مِنَ الشَّیطن»  [ اعراف ٢٠١ ]  به منزله تعلیل برای امر «فَاستَعِذ» بوده و نشان می‌دهد که پناه بردن به خدا هنگام وسوسه شیطان، راه پارسایان است و خدا آنان را کفایت و کید شیطان را از ایشان دفع می‌کند.   [ المیزان ج ٨ ص٣٨۵ ]  از آیه «من شرّ الوسواس الخنّاس»  [ناس ۴]  برمی‌آید که خداوند از استعاذه کننده مراقبت و او را از شرّ شیطانها کفایت می‌کند، زیرا اگر چنین نبود،  خداوند  وی را به استعاذه فرا‌نمی‌خواند.  [مجمع البیان ج١٠ ص۴٩٨] 💐از دیگر آثار استعاذه: مصون ماندن از خطر متکبران،  [ غافر ٢٧ ]  دور ماندن از درخواستهای نابجا،  [هود ۴٧ و بقره ۶٧]  نجات از آلوده شدن  دامن  به  گناه ، [یوسف ٣٣]  پرهیز از ظلم، [یوسف ٧٩]  مصون ماندن از شرّ  موجودات  شرور [فلق ٣]  و خطرات دیگر [دخان ٢٠]  است. خویشتن‌داری یوسف (ع) از گناه در حساس‌ترین موقعیت لغزش، با ذکر «معاذ اللّه» حاکی از تأثیر استعاذه است: «قالَ معاذَ اللّهِ‌...» [یوسف٢٣]  استعاذه موسی (ع) به‌صورت جمله خبری و با صیغه ماضی: «و إنّی عذتُ بربّی و ربّکم»، [دخان٢٠]  نشان می‌دهد که تأثیر استعاذه نزد حضرت قطعی بود و آن به امنیتی اشاره دارد که خداوند پیش از آمدن موسی به سوی فرعونیان برای او ایجاد کرده است. [ المیزان ج١٨ ص ١٣٩ ] 💞 نزول معوذتین درباره استعاذه نزول دو سوره «ناس» و «فلق» درباره استعاذه که به «معوّذَتَیْن»  شهرت  یافته‌اند  [مجمع البحرین ج٣ ص٢٧۵ "عوذ" ]  که پیامبر (ص) درباره آن‌ها فرموده است: «مثل آن دو را ندیده‌ام»  [ السنن الکبری ج٣ ص٣٧٨]  مؤیّدی بر جایگاه مهم و تأثیر استعاذه است. اثر‌بخشی استعاذه، افزون بر این‌که از آثار دینی استفاده می‌شود امری تجربه شده نیز، هست.  [ تفسیر المنار ج ٩ ص ۵۴١ ] اشراف عزیز قرآنی! پناهندگی به خدا از دست شیاطین جنی و انسی برازنده شماست🦋🤲 🖤«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»🤲   🌷سیروس کامران ماوردیانی🌷