eitaa logo
جهاد تبیین ۸
18.1هزار دنبال‌کننده
16.1هزار عکس
8.6هزار ویدیو
441 فایل
جهاد تبیین *مطالبه گری* آرمانهای امام خمینی ره ، انقلاب شهداء عزیزمان ، منویات رهبر عزیزمان و ارائه تحلیل های روز سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و بین المللی بمنظور روشنگری و بصیرت افزایی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره مبارکه نوشته استاد انصاریان - منبع: پایگاه (https://erfan.ir)
صفحه 421421-ahzab-fa-ansarian.mp3
زمان: حجم: 1.99M
سوره مبارکه منبع: پایگاه قرآن ایران صدا - ترجمه استاد حسین انصاریان
سوره مبارکه از کتاب تفسیر یک جلدی مبین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 زیارت اربعین، تمرین حضور در «فردای ظهور» ✍️ مصطفی امیری ▪️آیا واقعاً موسم اربعین، نگاه تمدنی تشیع است و ارتباط با ظهور دارد؟ 1️⃣ شوق وصال در کوفه و نجف ▪️حضرت، بعد از ظهور عازم عراق می‌شوند و در مسجد کوفه، چنان جمعیت فراوان حضور دارد و گریه و ضجّه شوقِ خیل عظیم شیعیان که برخی سخنان حضرت را به خوبی متوجه نمی‌شوند: ▪️«الْمَهْدِيَّ...يَدْخُلُ الْكُوفَةَ...حَتَّى يَأْتِيَ الْمِنْبَرَ فَيَخْطُبُ فَلَايَدْرِي النَّاسُ مَا يَقُولُ مِنَ الْبُكَاء»[1] ▪️چه شیرین است شنیدن صدای دلربای مهدی و شوق وصال. ▪️از این‌رو، «حضور امروز» شیعه در مسیری که حضرت را در آینده قرار است مشایعت و استقبال کنند، نوعی «تمرین حضور» در معیت امام عصر در «فردای ظهور» است. ▪️البته طبیعی است که مساجد قدیم، دیگر گنجایش خیل عظیم شیعیان را ندارد: ▪️«مَسْجِدَ الْكُوفَةِ لَيَضِيقُ عَلَيْهِم»[2] ▪️به همین خاطر بعد از ظهور مساجد کوفه و نجف، توسعه و گسترش پیدا می‌کند و اصولا آماده سازی، توسعه و «بازسازی عتبات عالیات»، منشاء حدیثی و روایی دارد و مواسات شیعیان برای کمک و نصرت امام در هنگامه ظهور است و این افتخار اکنون، نصیب ایرانیان شده است[3]. 2️⃣ اجتماع قلوب مومنین و معرفی امام حسین ▪️زیارت اربعین، میتینگ جهانی تشیع برای معرفی امام حسین به عالم است. ▪️امام مهدی نیز با شعار «یا لثارت الحسین» قیام می‌کند: ▪️«يَظْهَرُ فِي بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ ذِي الْأَسْتَارِ وَ يُنَادِي بِشِعَارِ يَا ثَارَاتِ الْحُسَيْن‏»[4] ▪️بنابراین، بی‌جهت نیست که منقول است، امام عصر خود را با نام و یاد امام حسین به جهانیان، معرفی خواهد کرد: ▫️الا يا اهل العالم انا الامام القائم ▫️الا يا اهل العالم انا الصمصام المنتقم ▫️الا يا اهل العالم ان جدّى الحسين قتلوه عطشانا ▫️الا يا اهل العالم ان جدّى الحسين طرحوه عريانا ▫️الا يا اهل العالم ان جدى الحسين سحقوه عدوانا[5] ▪️آگاه باشيد اى جهانيان كه منم امام قائم؛ آگاه باشيد اى اهل عالم كه منم انتقام گيرنده؛ آگاه باشید اى جهانیان كه جدّ من حسين را تشنه كشتند؛ آگاه باشید اى اهل عالم كه جدّ من حسين را روى خاك افكندند؛ آگاه باشيد اى جهانيان كه جدّ من حسين را از روى كينه‌توزى به قتل رساندند.[6] ▪️گویی امام حسین، جهانی است و همگان وی را می‌شناسند. ▪️پیاده‌روی بیست میلیونی شیعیان در موسم اربعین، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات بشری در عصر معاصر، گویای چنین واقعیتی است[7] 3️⃣ عراق، کانون و مرکز «تقابل» جبهه حق با باطل ▪️سفیانی بعد از تسلط بر شام، تمام همّ و غم او، توجه به عراق و مرکز تشیع و پایتخت امام مهدی است: ▪️«السُّفْيَانِيُّ...لَا يَكُونُ لَهُ هِمَّةٌ إِلَّا الْإِقْبَالَ نَحْوَ الْعِرَاقِ...وَ يَبْعَثُ السُّفْيَانِيُّ جَيْشاً إِلَى الْكُوفَة»[8] ▪️از این‌رو حضور میلیونی شیعیان در مسیر اربعین، نوعی اعلام آمادگی برای «مقابله» با پرچم سفیانی موردحمایت غربی‌ها است. 4️⃣ پیشگویی امام رضا از جهانی شدن اربعین ▪️در احادیث ذکر شده که قبل از ظهور، کربلا و نجف، به هم متصل می‌شوند و موکب‌های اربعین در طول این مسیر، یادآور این رخداد است: ▪️«تَتَّصِلُ بُيُوتُ الْكُوفَةِ بِنَهَرِ كَرْبَلَاء»[9] ▪️از امام رضا نیز منقول است: می‌بینم آن روزی که بناهاى استوار را گرداگرد قبر حسين ساخته می‌شود و می‌بینیم كاروان‌‏هايى كه از كوفه به‏ سوی حرم امام حسين، در حرکت هستند شب و روزهایی سپری نمی‌شود جز اینکه از همه‌سو و از سراسر جهان به سوی زیارت قبر حسین، روانه می‌شوند. نمونه بارز آن، موکب‌های مسیر اربعین و حرکت کاوران‌ها از نجف به سمت کربلا در سال‌های اخیر است: ▪️«كَأَنّي بِالقُصورِ قَد شُيِّدَت‏ حَولَ قَبرِ الحُسَينِ وكَأَنِّي بِالمَحامِلِ تَخرُجُ مِنَ الكُوفَةِ إلى قَبرِ الحُسَين وَ لَا تَذْهَبُ اللَّيَالِي وَ الْأَيَّامُ حَتَّى يُسَارَ إِلَيْهِ مِنَ الْآفَاق‌‏»[10] ☑️ پی‌نوشت: 1. مفید، الإرشاد، ج۲، ص۳۸۰. 2. طوسی، تهذیب الأحکام، ج‏۳، ص۲۵۴. @jahadetabeen8 4. ابن‌مشهدی، المزار الکبیر، ص۱۰۷. مجلسی، بحارالأنوار، ج۹۹، ص۱۹۳. 5. حائری یزدی، إلزام الناصب‏، ج۲، ص۲۳۳. 6. البته کتاب الزام الناصب از تالیفات قرن سیزدهم و بیش از هزارسال با عصر معصومین، اختلاف زمانی دارد. از این‌رو جزو کتب معتبر نیست اما حدیث منقول در این کتاب، به نوعی تفسیر شعار امام مهدی در سال ظهور (یا لثارت الحسین) که در کتب معتبر شیعی نیز ذکر شده است. 7. بنا بر اعلام رسانه‌های خارجی، مراسم اربعین بزرگترین مراسم زیارتی جهان است: independent: Arbaeen Millions of Shia Muslims take part in world's greatest pilgrimage as Isis is finally defeated (Link) 8. نعمانی، الغیبة، ص۲۸۰. 9. طوسی، الغیبة، ص۴۶۸. 10. صدوق، عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۴۸.
🌷🌷مبحث ١٧٠۴ مرداد ١۴٠۴ شمسی 🍁🍃﷽🍃🍁 ... لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ       (واقعه ٧٩) ... به آن ( قرآن) دست نمیزنند [ دست نمی یابند] مگر پاکان ( پاک نهادان) . ١- آیه ناظر به احکام فقهی طهارت است. یعنی: قرآن را (به‌ویژه خط آنرا) نباید بدون وضو یا غسل لمس کرد؛ بنابراین، این آیه پایه‌ای برای حکم شرعی است که لمس کلمات قرآن بدون طهارت جایز نیست. ٢-علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، این آیه را به‌گونه‌ای عمیق‌تر معنا کرده‌اند: «مسّ» را در اینجا به معنای دستیابی معرفتی و درونی به حقیقت قرآن است، نه صرفاً تماس جسمی. و «مطهَّرون» کسانی هستند که از آلودگی‌های نفسانی، گناه و شک پاک شده‌اند به تعبیر ایشان تنها کسانیکه حقیقتاً مطهّر و تزکیه‌ شده‌اند. یعنی طهر باطنی (نه فقط طهر ظاهری)، می‌توانند به معارف ژرف و نورانی آن دست یابند. این افراد می‌توانند گوهر پنهان قرآن را لمس کنند، نه هر کسی که صرفاً ظاهر آن را بخواند. ٣-قرآن، کتابی است که برای ورود به باطن آن، طهارت دل لازم است صرف خواندن یا حمل کردن آن، بدون تزکیهٔ نفس، انسان را به گوهر واقعی‌اش نمیرساند هرچه دلمان را از گناه، حسد، ریا و خودخواهی پاک‌تر کنیم، دسترسی ما به حقیقت قرآن بیشترخواهد شد. برگرفته از تفسير الميزان ‏✾࿐༅🍃🌸🍃༅࿐✾ 💐ترجمه آیه ٧٩ واقعه، برگرفته از تفسیر حجة التفاسير بلاغی، عبدالحجه, جلد ۶, صفحه ٢٩۴ دست كسى به (دامان) قرآن نمى‌رسد مگر (دست) پاكان (از شرك و معاصى) 💐مشتقات مَسّ که در آیات قرآن آمده عبارتند از: يَمْسَسْكُمْ‌ ( میرسد به شما) ؛ تَمَسُّوا  به معنای تماس بگيريد؛ لَمْ‌ يَمْسَسْنِي‌ به معنای هرگز با من تماس نداشته است؛ يَتَمَاسَّا به معنای با هم تماس میگیرند؛ مَسَ‌ به معنای رسید؛ لامِساسَ‌ به معنای با من تماس نگيريد، است. 💐 مَسّ و کاربردهایش در آیات قرآن        ۱ - يَمْسَسْكُمْ‌ (آیه ۱۴۰ سوره آل عمران)       ۲ - تَمَسُّوهُنَ‌ (آیه ۲۳۷ سوره بقره)       ۳ - يَمْسَسْنِي‌ (آیه ۴۷ سوره آل عمران)       ۴ - يَتَمَاسَّا (آیه ۳ سوره مجادله)       ۵ - مَسَ‌ (آیه ۴۸ سوره قمر)       ۶ - مِساسَ‌ (آیه ۹۷ سوره طه) 💐و اما نکته آخر: بنده حقیر بعنوان کوچکترین عضو جامعه قرآنی جهان، بر خلاف اکثر بزرگان معرفت قرآنی تلقی ام راجع به مس و لمس متفاوت است لمس: تماس فیزیکی و مادی را میگویند، مثل حس لامسه (بساوائی) که جزء حواس پنجگانه مادی است که شش در صد یادگیری از این حس بدست میآید اما مس: تماس غیر مادی (معنوی) را میگویند، مس جزء حواس چهار گانه معنوی و به معنای قوه دریافت غم و شادی است و دو سویه هم هست! اما مس میت یکسویه است والله اعلم 💐حواس معنوی: این حواس به عنوان توانایی‌های درونی و شهودی در نظر گرفته می‌شوند که به ما کمک می‌کنند تا فراتر از این حواس ظاهری، حقایق معنوی را درک کنیم.  💐مصادیق حواس معنوی: در متون مختلف، مصادیق متفاوتی برای حواس معنوی ذکر شده‌اند، از جمله: بصیرت:  توانایی دیدن حقایق پنهان و باطنی.  شهود:  درک مستقیم و بدون واسطه حقایق معنوی.  قلب سلیم:  توانایی درک و دریافت حقایق از طریق قلب و احساس.  الهام:  دریافت پیام‌ها و ایده‌های معنوی از طریق الهام.  معرفت قلبی:  درک معنوی و شهودی از طریق قلب و احساس.  🌷سیروس کامران ماوردیانی🌷
5.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤اخرین پیاده روی آیت الله رئیسی در اربعین 1398 🌹🏴بیاد همه شهدای والامقام و حق داران صلوات بر محمدوآل محمد 🌿