🔴 از تویوپت تا لکسوس!
▫️سیدیاسر جبرائیلی
🔹 سال ۱۹۳۹ میلادی، ژاپن دو شرکت خودروساز آمریکایی جنرال موتورز(GM) و فورد(Ford) را که در این کشور خودرو تولید میکردند، از خاک خود بیرون کرد تا صنعت خودروی ملی ایجاد کند. ژاپنیها میدانستند که هیچ کشوری از نظر صنعتی به هیچ جایی نمیرسد مگر اینکه یک صنعت خودروی پیشرفته داشته باشد.
🔸 و میدانستند که تا خودروساز خارجی در کشورشان حضور دارد، خبری از صنعت خودروی ملی نخواهد بود.
پس از شانزده سال حمایت تمام قد دولتی و صرف هزینههای سنگین، شرکت تویودا (تویوتای فعلی) سال ۱۹۵۵ نخستین خودروی خود با نام تویوپت را تولید کرد.
✅ این خودرو اما تبدیل به نماد سرخوردگی صنعتی مردم ژاپن شد. به آمریکا صادر شد، اما آمریکایی ها آن را عودت دادند. ۲۵ سال گذشت و صنعت خودروی ژاپن به جایی نرسید. کار به جایی رسید که منتقدان صنعت خودروی ملی، خواهان بازگشت خودروسازان خارجی شدند.
🔹 اما این گفتمان نتوانست غالب شود و با همت مردم و مسئولان، گفتمان تولید ملی همچنان به مسیر طاقت فرسای خود ادامه داد.
اگر امروز میبینیم که شرکت تویوتا برند برتر خودروسازی جهان است، باید بدانیم این موفقیت نه از طریق مشارکت با فورد و جنرال موتورز به دست آمده و نه یک شبه حاصل شده است.
🔸 تویوتا مسیری طولانی برای رسیدن به این نقطه پیموده است.
خودروسازی در کشور ما به همان مرضی دچار است که زمانی خودروسازی ژاپن گرفتار بود. آنها فورد زده بودند، ما پژو زدهایم! آنها از شر بیگانه خلاص شدند و ۶۰ سال بعد لکسوس را تولید کردند.
✅ یک تصور غلط درباره صنعت خودروی ایران وجود دارد و آن اینکه "خودروسازان ما تحت حمایت شدید دولت هستند و انحصار دارند". این گزاره از اساس اشتباه است و آن را باید به این شکل اصلاح کرد: "خودروسازان فرانسوی و مشخصا پژو-سیتروئن و رنو تحت حمایت شدید دولت ایران هستند و انحصار دارند".
🔹 امتیازات متعددی چون انحصار و... که تصور میشود برای خودروسازان ایرانی وجود داشته، در واقع برای خودروسازان فرانسوی بوده است.
خودروسازان ما خودرو نساختهاند. خودروی فرانسوی را برای فرانسویها سر هم کرده و به ایرانیها فروختهاند. یا پندار بسیاری این است که پراید، خودروی ایرانی است! در حالیکه پراید، یک خودروی کرهای و محصول شرکت کیا است!
🔸 یکی دو سال پیش برای بازدید از خط تولید یک شرکت خودروسازی رفته بودم. مسئول یکی از خطوط مونتاژ میگفت قطعات ما در گمرک گیر کرده است. گفتم چرا؟ گفت چون روی تمام قطعات وارداتی، آرم یک قطعهساز داخلی حک شده و گمرک میگوید این چجور کالای داخلی است که دارد وارد میشود؟!
✅ مشکل دیگر صنعت خودروی ما، همین مافیای قطعهسازی است که در واقع واردکننده قطعات و مونتاژ کار است، اما خود را تولیدکننده جا زده است. در یک کلام، ما خودروسازی نداریم، در یک سطح مونتاژ قطعات داریم، در سطحی دیگر، مونتاژ خودرو.
🔹 این مسئله نه در سطح ایران خودرو و سایپا قابل حل است، نه حتی در سطح وزارت صمت. مسئله، یک مسئله ملی است و بسیج همه ظرفیتهای علمی، دانشگاهی، صنعت دفاعی(سرریز فناوریهای تحصیل شده در صنایع دفاع) و... را میطلبد و این اقدام فرابخشی، صرفا با فرماندهی شخص رئیسجمهور ممکن است.
🔸 ما اگر از شر مونتاژکاری خلاص شویم و عزم تولید کنیم، یقین بدانیم در مدتی بسیار کوتاهتر مسیر پیشرفت این صنعت را خواهیم پیمود. جایی که ما امروز قرار داریم، به قله بسیار نزدیک تر از جایی است که ژاپن در آن روزها قرار داشت.
✅ پیشرفت، صبر و تلاش و هزینه و مجاهدت میخواهد. با مصرف کردن خودروی خارجی از محل صادرات نفت یا با مونتاژ پژو و رنو ما هرگز طعم شیرین پیشرفت را نخواهیم چشید. لیبرالهای ایرانی که مخالف تولید داخلیاند، از پیشرفت فقط خوشگذرانی با پول نفت و تولید بیگانه را میفهمند.
🔹 ما همچون ژاپن که فورد و جنرال موتورز را بیرون کرد، پژو و رنو را بیرون نکردیم. به ما وعده خودروساز شدن با مشارکت خارجی را دادند، اما وابسته و عقبمانده نگهمان داشتند. الحمدلله که با تحریمها فرانسویها از ایران رفتند. من معتقدم خودروسازی ایران پس از خروج فرانسویها از ایران تازه متولد شده است. کاش صبر و ارادهای که در مسئولان و مردم ژاپن بود، برای پیمودن مسیر پیشرفت در مردم و مسئولان ما هم به وجود آید.
💢 مردم ما هم دلسوزند، هم صبور، هم فهیم. اگر این عزم را در مسئولان کشور ببینند، اگر بسیج ظرفیتها و ارادهها را ببینند، اگر پیش روی آنها چشمانداز دقیقی ترسیم شده و زمانبندی مشخصی پیش چشمشان باشد، شک نکنیم برای پیشرفت خودروسازی ایران از هیچ کمکی دریغ نمیکنند.
#سیدیاسرجبرائیلی
#احیا_شب_اول_ماه_رجب 🌙
❣مولا امیرالمومنین علیه السلام
خوش دارم كه انسان، سالى چهار شب خود را وقف عبادت خدا كند: شب عيد فطر، شب عيد قربان، شب نيمه شعبان و شب اول ماه رجب.
🌹صدقه فراموش نشود
📚 بحار الأنوار ج۱۲ ص۸۷ ح۹۷
#آیتاللهحقشناس
•° پرسیده شد:
رجب را ڪه "شهرَ اللهِ الأصَب"
گفتهاند یعنۍ چه؟
فرمودند:
یعنۍ این قدر در "ماهرجب"
به شما ثواب اعطا مۍڪند ڪه چشم و گوشِ ڪسۍ نه دیده و نه شنیده و به قلبِ ڪسۍ هم خطور نڪرده است...!🌱
@Aminikhaahآمادگی برای پرواز.mp3
زمان:
حجم:
15.37M
✍️ آمادگی برای پرواز
🎙️استاد امینی خواه
#مراقبات_ماه_رجب
687.1K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 فعال یمنی با انتشار کلیپی نوشت اگر تمام اعراب متحد شوند این آسمان اسراییل خواهد شد.
#کلنا_یمن
🇵🇸 #طوفان_الاقصی
6.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 صحبت های عبدالملک بدرالدین الحوثی در مورد حمله آمریکا و انگلیس
🇾🇪 #یمن
3.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خوابی فوق العاده شنیدنی از عالم برزخ به بیان زیبای #مادر شهید علی قوچانی:
🌹" شهدا عجب جایگاهی دارند"
اَللّهُمَّ ارْزُقْنی تَوْفِیقَ الشَّهادَةِ فِی سَبِیلِکَ تَحْتَ رایَةِ وَلِیِّکَ الْمَهْدِیّ(عج)
📸 لطفا آمریکا را مسخره نکنید او هنوز هم ابر قدرت جهان است ولی از یمن مثل ...میترسه و تنهایی نتونست باهاش بجنگه و از انگلیس هم برای پرتاب فقط ۱۰۰ عدد مو شک کمک گرفت.
🇾🇪 #كلنا_اليمن
🇵🇸 #طوفان_الاقصی
#میثم_تمار
15.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مولودی زیبای حاج محمدرضا طاهری بمناسبت ولادت امام محمدباقر علیه السلام
💐 #میلاد_امام_محمد_باقر علیه السلام💐
🌹امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: شيعَةُ عَلِيٍّ الْمُتَبَاذِلُونَ فِي وَلَايَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا الَّذِينَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا وَ إِنْ رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا بَرَكَةٌ عَلَى مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا.
♦️ شيعيان على عليه السّلام كسانى هستند كه در راه دوستی ما #مال_خود_را به يك ديگر #مىبخشند،و در راه ولایت و مودّت ما به يكديگر محبت میورزند،اگر به خشم آيند ستم نمىکنند و اگر خوشنود شوند زياده روى نمىكنند، براى همسايگان بركت هستند،
و براى معاشرين خود سلامتى (، ایمنی و آسايش) هستند.
📚 خصال (شیخ صدوق): ص ۳۹۷