هدایت شده از بینات
استراتژی قوی شدن.m4a
21.81M
🎙 سخنرانی در مسجد امام خمینی شهر گارماسه.
🍃🌼 باموضوع :
🍃🌺 استراتژی قرآنی قوی شدن ، تنها راه بی اثر شدن تحریمها و عبور از بحرانها.
🆔 @gh_karimi
دلایل رشد اقتصادی خیرهکننده چین در سالهای اخیر چیست؟
طبق آماری که اخیراً منتشر شده، چین اکنون به تنهایی بیش از 50 درصد ذخیرهی ارزی دنیا را دارا میباشد(رقمی بالغ بر 3700 میلیارد دلار. این رقم برای ایران در سالهای اخیر حدود 100 میلیارد دلار بوده است). سؤال مهمی که دربارهی چین مطرح میشود، این است که چین که بعد از دورهی مائو و همزمان با آغاز دورهی دنگ شیائوپینگ توسعه اقتصادی خود را شروع کرده است، چگونه توانسته است به یک غول بزرگ اقتصادی تبدیل شود؟
در پاسخ باید گفت که آنچه سبب شد چین فقیر عقبمانده به چین پیشرفته امروزی تبدیل شود که محصولات آن سراسر جهان را از آمریکای شمالی گرفته تا اروپا و آسیا و آفریقا پر کند، سیاستهایی است که بسیاری از آنها همانند آنچه در اقتصاد مقاومتی مطرح میشود، پشتیبان تولید ملی و تقویتکننده آن بوده است. با اصلاحات اقتصادی که در اواخر دهه 1970 میلادی در چین اتفاق افتاد، فرایند توسعه اقتصادی چین مسیری جدید را تجربه کرد. در این مسیر، استفاده بهینه از ظرفیتهای درونی مقدمهای برای بهرهبرداری مناسب از فرصتهای بینالمللی شد. در واقع، نظام اقتصادیای که چین ایجاد کرد، متضمن برنامهها و اقداماتی در سطح حاکمیتی و مردمی بود که در نهایت سبب تقویت تولیدات چینی شد. برخی از این برنامهها و اقدامات به شرح ذیل است:
1ـ توسعه دانش، پژوهش و فناوری: طی دهههای اخیر یکی از برنامههای مهم چین برای پیشرفت اقتصادی، تقویت و بومیسازی فناوری بوده است. این موضوع چنان برای حاکمان چینی اهمیت داشته است که بخش مهمی از منابع دولتی را صرف برنامههای آموزشی، پژوهشی و فناوری کردهاند. در واقع، چینیها مسئله علم و فناوری را یک موضوع ملی لحاظ کرده، هرگز پیشرفت در این عرصه را معطل حضور بخش خصوصی نکردهاند. از جمله اقدامات مهم حاکمیت چین برای توسعه و بومیسازی فناوری، ایجاد دهها منطقه ویژه فنون اقتصادی و علوم و فناوریهای جدید بوده است. برنامه اصلی این شهرکها، انتقال و بومیسازی فناوریهای جدید در این کشور بوده است، به همین دلیل بیش از 60 درصد صادرات کشوری که 50 درصد مردم آن کشاورز هستند، محصولات با فناوری بالا تشکیل میدهد.
2ـ الگوی تجارت خارجی: اگرچه در نگاه اول یکی از عوامل پیشرفت اقتصادی در چین باز شدن درهای این کشور به روی جهان دانسته میشود، اما واقعیت این است که حضور این کشور در عرصه بینالمللی و جهانی کاملاً هوشمندانه، برنامهریزی شده و به موقع بوده است. چینیها زمانی درخواست خود را برای ورود به سازمان تجارت جهانی ارائه کردند که تولید ملی چین نسبت به دهههای پیشتر از آن رشد قابل توجهی کرده بود. از سوی دیگر کشوری که با پذیرش سریع همه ملاحظات سازمان تجارت جهانی و اعضای آن میتوانست ظرف مدت کوتاهی به عضویت این سازمان درآید، به مذاکراتی 10 ساله با کشورهای عضو این سازمان تن داد تا ورودش به این سازمان کمکی به تقویت اقتصاد ملی آن و نه تنها بازارگشایی برای کشورهای توسعه یافته باشد.
3ـ دوری از اجرای کورکورانه سیاستهای بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول: این دو نهاد به طور خودکار سالیانه برای کشورهای مختلف عضو، از جمله چین برنامههایی را توصیه میکنند؛ اما پیشرفت چین طی دهههای اخیر هرگز مبتنی بر برنامههای این نهادها نبوده، بلکه ناشی از الگویی بومی بر مبنای ظرفیتهای درونی و متناسب با فرهنگ و ساختارش اقتصادی و اجتماعیاش بوده است. برای نمونه، چین هرگز سیاست آزادسازی اقتصادی اعم از تجارت خارجی کاملاً آزاد و آزاد گذاشتن قیمتها را آنگونه که صندوق بینالمللی پول میخواست اجرا نکرد. همچنین خصوصیسازی در سطح و گستره مورد نظر این نهادها هرگز اجرا نشد و حضور دولت در اقتصاد (به صورت حساب شده و البته بسیار فراتر از آنچه تئوریهای غربی میگویند) تداوم یافت.
4ـ تکیه بر سرمایههای داخلی به جای سرمایه خارجی: گاهی به اشتباه تصور میشود توسعه و پیشرفت چین مرهون سرمایههای خارجی است. این تصور غلطی است؛ زیرا سرمایهگذاری خارجی تقریباً از اواسط دهه 1990 به مقدار قابل ملاحظهای رسید و پیش از آن عدد قابل ذکری نبود. اصولاً سرمایهگذاری خارجی در چین هرگز از 10 درصد کل سرمایهگذاری انجام شده در این کشور فراتر نرفته است. این به معنای آن است که چینیها عمدتاً به سرمایه و منابع مالی داخلی خود متکی بودهاند و اساساً سازندگی حاصل از بهرهبرداری از منابع داخلی سبب شد منابع سرمایهای خارجی نیز به سمت چین حرکت کند.
5ـ تأکید بر برنامهریزی روستایی و منطقهای: عمده برنامههای اصلاحات اقتصادی چین از روستاها آغاز شد و پس از آن به شهرها رسید. این در حالی است که براساس نظریه اقتصاد متعارف (غربی)، اثرات اشاعهای اقتصاد از مرکز به سمت پیرامون صورت میگیرد. تأکید دولتمردان چینی بر ارتقای توان کشاورزان و روستاییان از طریق توسعه آموزش و پشتیبانیهای فنی، بازاریابی و... باعث شد تا اقتصاد روستایی این کشور به موتور اصلی برای توسعه آن تبدیل شود. این رویکرد موجب شد نه تنها به لحاظ تأمین غذا و پوشاک وضعیت چین به سرعت بهبود یابد، بلکه بعدها بخش عمده محصولات صنعتی صادراتی این کشور نیز از مبدأ روستا اتفاق بیفتد تا جایی که هم اکنون برخی تجهیزات پیشرفته نیز در روستاها (در قطعات منفصل و در خانههای کوچک) تولید و پس از مونتاژ صادر میشود.
6ـ فرهنگ خوب اقتصادی مردم چین: در کنار سیاستهای اقتصادی مناسب، نوع نگاه مردم چین به اقتصاد و عملکرد آنها مهمترین عامل پیشرفت اقتصادی این کشور بوده است. یکی از مشخصههای مردم چین، فرهنگ بالای کار و تلاش است. مردم این کشور تحت تأثیر فرهنگ کنفسیوسی مردمی اهل کار هستند. بر اساس همین فرهنگ، چینیها پذیرفتند سالها با درآمد کم کار کنند و اجازه دهند ثروتهای تولید شده آنها به سرمایه تبدیل شود.
در واقع، فرهنگ مصرف چینیها هم همراستا با برنامههای تقویت تولید ملی عمل میکند. مردم چین اهل صرفهجویی هستند و اسراف نمیکنند. حتی در سالهای اخیر که این مردم صاحب یکی از بزرگترین و پیشرفتهترین اقتصادهای جهان شدهاند، باز هم فرهنگ مصرف صحیح و عدم اسراف) را فراموش نکردهاند. مردم چین از وسایل زاید اطراف و منزل خود، کالاهای مفیدی تولید میکنند که میتواند بخشی از نیازهای آنها را تأمین کند. چینی ها در مصرف غذا هم بهینه عمل می کنند. نظام تغذیه چینیها عمدتاً مبتنی بر سنتهای این کشور است و با وجود تلاش غربیها، الگوی مصرف غذا در این کشور چندان تغییر نکرده است. برای نمونه، در این کشور حدود 300 رستوران مک دونالد وجود دارد، یعنی تقریباً به ازای هر 4 میلیون نفر یک رستوران. مردم چین عمدتاً به دنبال برند و مارکهای مشهور نیستند و به جز فروشگاههای بزرگ و ویژه، اثری از این محصولات و برندها در چین دیده نمیشود. در مورد لوازم الکترونیکی مانند موبایل هم نوع مصرف مردم چین آنقدر ساده است که گویی از فناوری روز این دستگاهها که خودشان آن را برای کل جهان تولید میکنند، بیخبرند.
✳ مسابقهی عفن اینستاگرامی!
🔻 اگر قرار باشد کل یک ملت، داراییهای خودشان را به رخ همدیگر بکشند، بیایند آنچه دارند در #اینستاگرام بریزند، یکی سفرش را به رخ بکشد، یکی وسایل خانه را به رخ بکشد، یکی عروسیاش را، یکی غذایی که خورده است را، یکی لباسش را، آنوقت آنهایی که نمیتوانند با این مسابقهی عفن همراهی کنند چهکار کنند؟
🔸 گاهی برخی افراد برای اینکه شکسته نشوند، تحقیر نشوند، از راههایی میخواهند خودشان را به این مسابقه برسانند؛ در نتیجه #بزههای_مالی در جامعه درست میشود. جوان است، نمیداند که یک شبه نمیشود به آن ثروتی رسید که او با آن ثروتها خودنمایی میکند. میخواهد به آن ثروت برسد، در نتیجه میگویند این مواد را اگر از اینجا به فلانجا منتقل کنی اینقدر مثلاً درآمد دارد. برای همیشه گرفتار میشود. الآن این جوان ترور شد. این نوعی #تروریسم است.
👤 #آیت_الله_سیدحسن_عاملی
📝 #سمت_خدا ۹۹/۱۰/۲۵
هدایت شده از بینات
🤲🌹 رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ🌸 شعراء ، ٨٣🌼
🤲⚘ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﻪ ﻣﻦ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﺨﺶ ، ﻭ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ بندگان صالح خود ﻣﻠﺤﻖ گردان . 🌺
🤲🌷 خداوندا : ما را به قاسم سلیمانی ، احمد کاظمی ، حسین خرازی ، ابراهیم همت ، محسن حججی و ..... ملحق بگردان 🌾
🤲💐 آمین رب العالمین.🌼🌺🌸
هدایت شده از مصباح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حدیث_روز 🌺🌺🌺
🌸 اميرالمؤمنين عليه السلام: 🌸
🍀 احذَروُا ضِياعَ الأعمارِ فِيما لا يَبقى لَكُم فَفائِتُها لا يَعُودُ.
🍀 از تباه كردن عمر در آنچه ماندگار نيست، بپرهيزيد، كه عمر رفته، باز نمى گردد.
📚 غررالحكم، ح 2618.
🌠🍁
🍁
💠 سوال:
6️⃣برخی سخنرانان و تحلیلگران به دلیل مطالعه نکردن، موجب نارضایتی و تضییع اوقات مستمعین میشوند. آیا این موضوع مصداق حقالناس نیست؟
✅پاسخ: حقالناس و موجب ضمان میشود.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#احکام_سیاسی
#معیار
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🆔https://eitaa.com/goftemansazan
🍁
🌠🍁
جهادگران تبیین بسیج
💢 تفکر انتقادی ⛑ زیرکانه ، هوشمندانه با پشتوانه فرهنگی تحلیل کنیم . به همه ابعاد موضوع
🕹 رسانه اصلیترین عامل فروپاشی جامعه
💢 تردیدی وجود ندارد که آسیبهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، جامعه را در مسیر فروپاشی و تزلزل قرار میدهد و علایق ملی و روابط اجتماعی را مختل میکند.
در این میان رسانه به عنوان اصلیترین و کارآمدترین ابزار جنگ نرم به ایفای نقش میپردازد.
📲 بیگمان رسانهها در خط مقدم جنگ نرم قرار دارند.
امروزه رسانهها به راحتی میتوانند جریانهای اجتماعی را هدایت، نظارت و کنترل کنند و به جریانسازی بپردازند.
در حال حاضر هر رسانهای قویتر باشد، در جهت دهی به افکار عمومی مردم نیز موثرتر است.
رسانهها در تمام جنگها به مثابه ابزاری برای جنگ روانی و تبلیغات جنگی از سوی کشورها مورد استفاده قرار گرفتهاند.
🔻 نویسندگان، خبرنگاران،
تولید کنندگان خبری و مطبوعاتی،
عکاسان و...
سربازان آن بهشمار میروند و سلاح آنها رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره، دوربین، قلم و... است.
در این میان این ابزارها شاید بتوان گفت ماهواره و شبکههای اجتماعی و اینترنتی بیشترین محدوده تاثیر را دارا هستند و از جایگاه ویژهای در این نبرد برخوردارند.