eitaa logo
جهادگران تبیین بسیج
3.7هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
1.8هزار ویدیو
3.2هزار فایل
کانال تحلیلی ویژه هادیان ، اساتید و سخنرانان بسیج سراسر کشور پل ارتباطی با ادمین @Maahdeyar313
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تهدید انتخاباتی! یازدهمین دوره انتخابات مجلس اسفند ماه امسال برگزار خواهد شد و هر چه به موعد این انتخابات نزدیک می‌شویم، شاهد اظهاراتی عجیب‌تر از سوی چهره‌های تندرو هستیم؛ اظهاراتی که حالا پس از طرح موضوع «تحریم انتخابات» و «حضور مشروط»، رسماً به تهدید نظام اسلامی از سوی این طیف رسیده است! چنانکه «بهزاد نبوی» در جملاتی تأمل‌برانگیز خطاب به شورای نگهبان اعلام می‌کند «‌برای حفظ نظام، کشور و امنیت ملی» برای حضور آنها در انتخابات پیش‌رو باید فرش قرمز پهن شود! معنای این جملات زمانی بهتر درک می‌شود که تازه‌ترین مقاله «علوی‌تبار» در شماره اول نشریه «مشق نو» را که در این ماه بر روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفته است، بخوانید. او خبر می‌‌دهد که در آینده کشور با اعتراض‌هایی در چهار سطح روبه‌رو خواهد شد که «اشغال مراکز حساس نظام» شاخصه و هدف‌گذاری اصلی آن است! حاصل جمع این جملات که احتمالاً در روزهای آینده نیز از زبان افراد دیگر این طیف و با ادبیات‌های متفاوت نیز تکرار خواهد شد، به علاوه شباهت این گفتارها و تهدید‌ها با آنچه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388 بیان می‌شد، هر شنونده و خواننده‌ای را به نتایج نگران‌کننده‌ای می‌رساند! به نظر می‌رسد این طیف که امیدی به پیروزی در انتخابات پیش رو در یک فرایند قانونی و دموکراتیک ندارد، بار دیگر به دنبال گره زدن پیروزی خود در انتخابات به امنیت ملی و آینده کشور است! شواهد امر نشان می‌دهد، آنها با تکرار این جملات و عبارات توأم با تهدید به دنبال وادار کردن نهادهای قانونی برگزارکننده انتخابات به ویژه شورای نگهبان به عدول از قانون هستند! البته این تلاش بیهوده‌ای است، چرا که نه نهادهای قانونی از اجرای تکالیف قانونی خود کوتاه خواهند آمد و نه مردم بار دیگر اجازه به خطر انداختن امنیت ملی و تکرار حوادث تلخ پیشین را به این طیف خواهند داد.
✅ گزارش روز(چهارشنبه 16 مرداد) کدام احتمال معتبر است؟ «استراتژی حضور بی‌قید و شرط، مردم و اصلاح‌طلبان را به کلی از یکدیگر جدا می‌کند. اکنون مردم به جریان‌های سیاسی بی‌اعتماد هستند و هر نوع لغزش و اشتباه تاکتیکی و استراتژیک به مثابه مرگ یک جریان است. امروز برخی از مردم می‌گویند شما گفتید به روحانی رأی بدهید تا شرایط بسامان شود؛ اما این طور نشد فلذا دیگر با طناب شما به چاه نمی‌رویم!» کاملاً واضح است که این جملات «سعید حجاریان» پاسخی به گفته‌های لیدر جریان اصلاحات درباره ضرورت حضور در انتخابات است! موضوعی که البته جریان نزدیک به سیدمحمد خاتمی نیز به خوبی آن را درک کرد و روزنامه «شرق» بلافاصله با «بهزاد نبوی» مصاحبه‌ای ترتیب داد تا پاسخ حجاریان را از زبان چریک پیر اصلاحات بدهد! «شرق» در مصاحبه‌ای که با عنوان «از اصول اصلاح‌طلبی خارج نشده‌ام» منتشر کرده، از نبوی می‌پرسد: «شما با مشارکت مشروط مخالفید؟» و او می‌گوید: «تنها راه اصلاح‌طلبان برای تبدیل‌کردن وضع موجود به وضع مطلوب، صندوق‌های رأی است. فقط با شرکت در انتخابات است که می‌توانیم در درازمدت وضع موجود را تغییر دهیم. راهی جز شرکت در انتخابات نداریم و باید تمام تلاش خود را به‌ کار بگیریم تا انتخاباتی پرشور برگزار شود.» نبوی همچنین با تأکید بر اینکه «اگر نتوانیم یک انتخابات پرشور ایجاد کنیم، امنیت ملی به خطر می‌افتد.» می‌افزاید: «اینکه چه کسانی بیایند یا نیایند در مراحل بعدی قرار دارد. البته باید توجه داشته باشیم، برای برگزاری یک انتخابات پرشور، حاکمیت اصلی‌ترین نقش را دارد.»! موضع‌گیری‌های متضادی که می‌توان دو گونه به آنها نگاه کرد! هم می‌توان آنها را نشانه‌های اختلافات بنیادین در میان اصلاح‌طلبان دانست و هم می‌توان این‌گونه به آن نگریست که اصلاح‌طلبان با یک تقسیم هوشمندانه و ایجاد دو حربه «تهدید» و «همکاری» یا همان بازی پلیس خوب و بد به دنبال گرفتن امتیاز از نظام هستند! اما برای اینکه بدانیم کدام یک از این دو احتمال معتبرتر است، باید صبر کرد و منتظر اتفاقات آینده بود.
✅ حرف روز(چهارشنبه 16 مرداد) وحدت راهگشاست روز سه‌شنبه(98/5/15) ساختمان وزارت خارجه شاهد رفت‌وآمدهای مقامات لشکری و کشوری به منظور دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان بود. حضور رئیس‌جمهور و سردار سلیمانی در وزارت امور خارجه، از جمله مهم‌ترین اخبار دیروز بود. دیدار دکتر ظریف و سردار سلیمانی صحنه‌ای زیبا از اتحاد و همدلی بین مسئولان کشور را به نمایش گذاشت. رویدادی که سیاست دشمنان و بدخواهان، مبنی بر دوگانه‌سازی در کشور را خنثی کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، از لحظه مطرح شدن برجام تا امروز عده‌ای درصدد ایجاد اختلافات داخلی بوده‌اند؛ البته در یک مقطع زمانی خاص نیز برخی مسئولان ناخودآگاه سیاست(توطئه) دوگانه‌سازی دشمن را اجرا کردند. حال در شرایط فعلی جدا از موضوع برجام و اظهار نظر درباره بایدها و نبایدهای آن، ضروری است در سطوح مختلف براساس منافع ملی موضع‌گیری و اظهار نظر شود. سیاستی که غرب در سال‌های اخیر در پیش گرفته، نشان‌دهنده آن است که آنها نه تنها هیچ تمایلی به اجرای تعهدات خود ندارند، بلکه سه راهبرد را مد نظر خود دارند؛ آنها «دفرمه‌سازي روبنايي»، «تغيير بنيادين» و «تحميل توافق جديد» به جمهوری اسلامی ايران را در دستور کار خود قرار داده‌اند. آمریکا با خروج از برجام و کشورهای اروپایی با وقت‌کشی آشکار پس از خروج آمریکا از آن، سعی کردند خواسته‌های جدیدی به کشورمان تحمیل کرده و ایران را به دادن امتیازات بیشتر وادار کنند؛ از این رو در وضعیت فعلی امید بستن به تروئیکای اروپا صدمات جبران‌پذیری به منافع کشورمان خواهد زد که شاید به مراتب بالاتر از برجام باشد؛ اما واقعیت این است که دل بستن به اروپا، همچنان دولت را از نگاه به داخل محروم خواهد کرد. اروپایی‌ها از طریق ابزارهایی همچون اینستکس سعی دارند درآمد حاصل از فروش نفت جمهوری اسلامی ایران را به طور کامل در اختیار گیرند و سیاست عراقیزاسیون را در ایران اجرایی کنند. پس از آن نیز به سراغ موضوع موشکی خواهند رفت تا آن را نیز کاملاً محدود کنند. بنابراین در چنین شرایطی همه مسئولان، جریان‌ها، جناح‌ها و اقشار مختلف مردم باید به صورت کاملاً متحد در مقابل غرب از منافع ایران پاسداری کنند. بر اساس منطق مقاومت، کاهش تعهدات برجام، جواب قاطع به پهپاد متجاوز آمریکا و توقیف کشتی متخلف انگلیس از جمله اقداماتی بود که جمهوری اسلامی را در موضع برتر نسبت به غرب قرار داده است و تأثیر این سیاست‌ها در منطقه نیز بیش از پیش احساس می‌شود.‌
⚡آمریکا قادر نیست که ایران دخالت نظامی بکند. ☀️ حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) : ⭐ جوان ها مطمئن باشند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. بیخود صحبت اینکه اگر دخالت نظامی، مگر آمریکا می تواند دخالت نظامی در این مملکت بکند؟ امکان برایش ندارد، تمام دنیا توجهشان الان به اینجاست. مگر امریکا می تواند مقابل همه دنیا بایستد و دخالت نظامی بکند؟ غلط می کند دخالت نظامی بکند. نترسید، نترسانید. هم این تعبیری که جوان های ما از روی باز احساسات جوانی کردند ، که اگر چنانچه آمریکا بخواهد دخالت نظامی بکند ما چه خواهیم کرد، اصلاً این اگرش را هم نباید بگویند. آمریکا عاجز از این است که دخالت نظامی در اینجا بکند اینها یک مسائلی در پیش شان است، یک مطالبی در پیش شان است که روی آن مطالب گرفتاری هائی دارند، نمی توانند این کارها را بکنند. اگر آنها می توانستند دخالت نظامی بکنند، شاه را نگه می داشتند. با تمام قدرتشان، قدرت های تبلیغی چیز کردند که نگهش دارند و ملت ما اعتنا نکرد به آن و نه تنها او، همه قدرت ها پشت سر هم ایستاده بودند که نگه دارند شاه را و نتوانستند نگه دارند برای اینکه ملت یک چیزی را که خواست نمی شود مقابل ملت بایستد کسی ، و چه بکند، هیچ ابداً. این مطلب را اصلاً جوان های ما پیش نیاوردند، این مطلب را که دخالت نظامی. آنها همیشه دخالت هایشان دخالت های شیطنتی است، توطئه است. آنها اگر بخواهند یک کاری هم بکنند، وادار می کنند جوان های ما را که آنها تظاهر بکنند و در تظاهر عمال آنها بیایند درگیری بکنند با اینها و یک غائله راه بیندازند که ما نتوانیم یک محیط آزاد پیدا بکنیم، یک محیط آرام پیدا بکنیم و مسائلی را که می خواهیم طرح بکنیم و می خواهیم ایجاد بکنیم بتوانیم ، آنها از این راه شیطنت ها پیش می آیند. آنها شیطان هایشان را پیش همین جوان های صاف دل عزیز می فرستند، تبلیغات می کنند، می نویسند به دیوار چه می کنند، عده، عده، یک وقت می بینید که یک عده جوان را راه انداختند توی خیابان ها به یک تظاهراتی، تظاهرات بحق ، لکن آنها از همین تظاهرات بحق می خواهند استفاده ناحق بکنند. ( ۱۶/۸/۵۸ ،صحیفه نور، ج ۱۰ ، ص ۱۴۹)
☀️ حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) : ⚡ نباید بیدار بشوند آنهائی که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده اند؟ نباید بیدار بشوند؟ کی این هلیکوپترهای آقای کارتر را که می خواستند به ایران بیایند ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن ها ساقط کردند، شن ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست، قوم عاد را باد از بین برد. این باد مأمور خداست، این شن ها همه مأمورند. تجربه بکنند باز. (۱۴ خرداد ۵۹ صحیفه نور جلد ۲۲ صفحه ۱۳۹)
مجلس تراز انقلاب در بیانیه گام دوم.pdf
390.7K
https://eitaa.com/e_beman "انقلابی بمانیم ثامن الائمه"👈کانالی نخبه پسند و تحلیل گرا
پارادوکس انتزاع یا حقیقت (تکلیف گرایی و صالح مقبول).pdf
316.8K
نسخه PDF تحلیلی بر یک پارادوکس: انتزاع یا حقیقت(#تکلیف گرایی #صالح مقبول) به قلم حجت الاسلام علی اصغر جلالی اصل #دفتر تایید محتوا #ویژه هادیان و مسئولان سیاسی #نشستهای بصیرتی #طرح شهید کمالی
پارادوکس انتزاع یا حقیقت (تکلیف گرایی و صالح مقبول).doc
69.6K
نسخه word تحلیلی بر یک پارادوکس: انتزاع یا حقیقت(#تکلیف گرایی #صالح مقبول) به قلم حجت الاسلام علی اصغر جلالی اصل #دفتر تایید محتوا #ویژه هادیان و مسئولان سیاسی #نشستهای بصیرتی #طرح شهید کمالی
«بازخوانی فرمان آتش به اختیار فرهنگی» در تابستان ۱۳۹۶ رهبر معظم انقلاب اسلامی اصطلاح « آتش به اختیار » را وارد عرصه فرهنگی و میدان جهاد روشنگری نمودند ، تا ضمن واقف نمودن نخبگان فرهنگی و دلسوزان واقعی کشور را به وضع اسف بار فرهنگ جامعه ، تکلیف الهی همگان را گوشزد نمایند و به همه بفهمانند که نباید منتظر اقدام دستگاه های عریض و طویل فرهنگی دولتی شوند و همه نخبگان و فعالان و منبر داران فرهنگی ، علمی ، اخلاقی و ... ، باید با احساس تکلیف الهی بدون چشم داشت و انتظار از دیگران ، وارد عرصه شده و به ایفای نقش و انجام وظیفه بپردازند. هرچند در آن زمان فعالان عرصه فرهنگی کشور و مجاهدان جبهه روشنگری به صورت مقطعی و فصلی بدان پرداختند ، اما گذر زمان نشان داد که حجم تخریب ، مغالطه کاری و جوسازی معاندان ، مخالفان و غافلان ، از میزان تبیین مدافعان اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) بیشتر بوده و حتی با وجود گذشت زمان کوتاهی از طرح این موضوع ، رفته رفته این بحث بسیار مهم حتی توسط رزمندگان و پیشگامان میدان روشنگری و افسران جوان جنگ نرم به فراموشی سپرده شد. در جریان فتنه دی ماه سال 96 طرح مجدد این بحث بسیار مهم و حیاتی و «بازخوانی فرمان آتش به اختیار فرهنگی» ، لازم و ضروری به نظر رسید ، چرا که , اولاً : بخاطر آشکار شدن نگرانی های شدید فرهنگی حضرت آقا ، مخصوصاً در مورد نسل جوان ، در جریان فتنه های دی ماه 96 . و ثانیاً : مغالطه کاری دشمن و فضا سازی رسانه ای در جریان کشته سازی های فتنه و بیان این دروغ بزرگ که : چون رهبری به بسیجیها فرمان آتش به اختیار داده ، آنها مردم معترض را به اختیار خود به رگبار بسته و کشته اند! لذا ضرورت یافت که یک بار دیگر به بازخوانی و زنده نگه داشتن این بحث مهم و مبنایی پرداخته شود ، تا هم به شبهات موجود را پاسخ گفته باشیم و هم تکلیف الهی خود را بهتر بدانیم. اخیراً نیز حضرت آقا در دیدار جمعی از دانشجویان ( اول خرداد 1398 شانزدهم ماه مبارک رمضان 1440 ) ، مجدداً بر این فرمان حیاتی ناکید کردن و در تبیین اولین مورد از « راهکارهای عملی جهت تحقق حرکتِ عمومیِ معقول و منضبط» یعنی تشکیل کارگروه‌های فرهنگی فرمودند : « کارگروه‌های فرهنگی در سراسر کشور و در مساجد یکی از کارها است. این " آتش به اختیار" که من چندی پیش گفتم، مربوط به این مجموعه است، یعنی مجموعه‌های فعّال در زمینه‌های فرهنگی که اینها میتوانند تأثیرگذاری عمیقی داشته باشند» لذا به نظر می رسد لازم است بار دیگر به بازخوانی مجدد این فرمان مهم بپردازیم منظور از «آتش به اختیار فرهنگی» چیست؟ در طول نزذیک به سه دهه رهبري مقتدرانه حضرت آیت الله العظمی امام خامنه اي (حفظه الله تعالی) ، آن بزرگوار بنا به نياز زمان و براي تفهيم هرچه بيشتر اوضاع ، اصطلاحاتي را وارد ادبيات انقلاب اسلامی نموده اندكه هر کدام نقشی بي بديل در فرهنگ سازي و ايجاد بصيرت هرچه بیشتر در جامعه ايفا نموده است؛ یکی از این واژه ها و اصطلاحات بسیار تأمل برانگیز ، اصطلاح «آتش به اختیار» است. «آتش به اختیار»، اصالتاً تعبیری نظامی است، و زمانی که این تعبیر در فضای فرهنگی و عمومی جامعه طرح می‌شود، معنایی استعاری می‌یابد و نشانگرِ وضعیتی است که در نظام هماهنگی فرهنگی جامعه ، از لایه‌ی مسئولین تا فعالان فرهنگی در سطح جامعه، اختلال به وجود آمده است؛ اگر بخواهیم بر اساس همان فضای معنایی مبدأ در این استعاره (فضای نظامی) ، سخنی دقیق‌تر بگوییم، در ادبیات نظامی، فرایند تدبیر و هماهنگی و فرماندهی در سه سطح راهبردی (استراتژیک)، عملیاتی و تاکتیکی طرح می‌شود و اختلال در قرارگاه عملیاتی، زمینه‌ای برای اعلام شرایط آتش به اختیار برای نیروهای تاکتیکی خواهد بود. نکته‌ی بسیار مهم این است که در شرایط «آتش به اختیار» ، ارتباط میان سطح راهبردی و تاکتیکی قطع نیست؛ یعنی نیروهای انقلابی و افسران جوان جنگ نرم با گوش سپردن به فرمان فرمانده و تحت امر و فرامین حکیمانه او ، می‌دانند که دشمن کیست، مسیر مقابله با آن چگونه است، اصلی‌ترین روش‌های دشمنی چیست، مهم‌ترین ابزارها و محمل‌های دشمن کدامند و برای انسجام درونی چه باید کرد. لذا در این راستا ، نیروهای مومن و انقلابی، توسط رهبری کاملاً توجیه شده و مهم‌ترین معارف، باورها و توصیه‌های منظومه‌ی فکری مکتب امام خمینی (رضوان ‌الله تعالی علیه) یعنی اسلام ناب محمدی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را ، که نیروهای انقلاب باید بدانند، به خوبی برای آنها تبین شده است و نیروهای مومن انقلابی برای آنکه در این مسیر در غبار فتنه ها و گردنه های سخت راه ، دچار مشکل نشوند ، لحظه ای چشم از لب و دهان رهبری برنمی دارند و همیشه گوش به فرمان او هستند.
2. گروه دوم کسانی که با انگیزه های مختلف به موضع گیری عجولانه ، ناشیانه و پرحجم در مقابل این فرمان نمودند و آن را به «آنارشیسم» ، بی قانونی، ساختار شکنی، بی نظمی و .... ، تعبیر نمودند و برخی بی نظمی ها و قانون شکنی ها مانند حرکات مشکوک در روز قدس و شعار علیه رئیس جمهور را از پیامدهای این فرمان معرفی نمودند، در حالیکه به خوبی روشن است که فرمان رهبری امری قانون محور، دارای ضابطه و قاعده مند است ؛ این گروه طیف های رنگانگ و متنوعی از رسانه های معاند و بیگانه تا برخی افراد و جریانهای سیاسی در داخل کشور را شامل می شود ؛ در مجموع این گروه را می توان به دو دسته کلی تقسیم نمود ؛ دسته اول کسانی از روی عناد و دشمنی با ملت ایران و نظام اسلامی سخن می گویند که عمدتاً شامل گروهای معاند و رسانه های نظام سلطه می باشد؛ دسته دوم کسانی که از روی غفلت و عدم درک و فهم درست فرمان حضرت آقا ، و با اهداف و اغراض سیاسی سخن می گویند، که عمدتاً شامل افراد و جریانهای داخلی می شود. 3. گروه سوم کسانی هستند که دانسته یا غافلانه، فرمان «آتش به اختیار» را به حوزه هایی غیر از فرهنگ ، مانند محیط زیست و .... بردند ، در حالیکه این فرمان منحصر به حوزه فرهنگ است و در سایر حوزه ها اصلاً معنا و مفهومی ندارد. 4. گروه چهارم کسانی هستندکه بعد ازصدور فرمان «آتش به اختیار»، به جای تبین فرمایش رهبری به طرح دیدگاه های خود و نظریه پردازی های شخصی پرداختند در حالی که بسیاری از این دیدگاه ها هیچ انطباقی با فرمایش حضرت آقا نداشت، لذا برای در امان ماندن از افتادن در این ورطه انحرافی باید به سراغ اصل مطلب و سرچشمه طیب و طاهر بحث رفت و آن را تبین نمود، امری که انشاءالله در ادامه این نوشتار خواهد آمد. مقام معظم رهبری (حفظه الله)، بعد ازگذشت حدود بیست روز از سخنرانی اول (۱۷/3/۱۳۹۶) و دریافت بازخوردهای این فرمان ، در جریان خطبه دوم نماز عید فطر در تاریخ 4 تیرماه 1396 ، به تشریح معنای فرمان «آتش به اختیار» پرداختند و فرمودند: «از جمله‌ی کارهای مهم، کارهای فرهنگی است؛ ما خُلل و فُرج فرهنگی زیاد داریم؛ جاهایی که نفوذگاه دشمن است ازلحاظ فرهنگی، بسیار است؛ این را، هم مجموعه‌های مسئول دولتی، هم مجموعه‌های گسترده‌ی عظیم مردمی موظّفند که انجام بدهند. «آتش‌به‌اختیار» به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز است؛ آنچه ما گفتیم معنایش این است که در تمام کشور، جوانها و صاحبان اندیشه و فکر، صاحبان همّت، خودشان با ابتکار خودشان، کار را -کارهای فرهنگی را- پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند و در مقابل آنها، کار انجام بدهند؛ آتش‌به‌اختیار، به معنای بی‌قانونی و فحّاشی و طلبکار کردن مدّعیانِ‌ پوچ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست. نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم کشور، مراقب آرامش کشور، مراقب عدم سوءاستفاده‌ی دشمنان از وضعیّت کشور، و مراقب حفظ قوانین [باشند]؛ این مراقبتها در درجه‌ی اوّل متوجّه به نیروهای انقلاب است که دلسوزند، علاقه‌مندند و مایلند که کشور به سمت هدفهای خود حرکت بکند.» شاخص ها ، ویژگیها و معیارهای فرمان «آتش به اختیار» در این بخش با توجه فرمایشات مقام معظم رهبری(حفظه الله)، در این سخنرانی و فرمایشات قبلی، برخی از شاخص ها، ویژگیها و معیارهای فرمان «آتش به اختیار»، استخراج و جهت بهره برداری رزمندگان جبهه روشنگری ارائه می گردد. 1. فرهنگی است ؛ هرچند عده ای تلاش کردند فرمان «آتش به اختیار» را به حوزهایی غیر از فرهنگ ببرند ، اما همانگونه که از فرمایشات حضرت آقا کاملاً مشخص است، این فرمان در حوزه فرهنگ و در راستای مقابله با نفوذ فکری و فرهنگی دشمن می باشد (از جمله‌ی کارهای مهم، کارهای فرهنگی است؛ ما خُلل و فُرج فرهنگی زیاد داریم؛ جاهایی که نفوذگاه دشمن است ازلحاظ فرهنگی، بسیار است) ؛ کلید واژه فرهنگ، فرهنگی و کار فرهنگی ، ده بار در این دو متن کوتا از فرمایشات مقام معظم رهبری ، کاربرد یافته است. 2. به فرمان است ؛ امری خودسرانه و ساختار شکنانه نیست ، بلکه در سلسله مراتب ولایت و با فرمان ولی امر صورت می گیرد . (اگرچنانچه رابطه‌ی قرارگاه ‌قطع شد یا قرارگاه عیبی پیدا کرد، اینجا فرمانده دستورِ آتش‌به‌اختیار میدهد. ). 3. قانون است ؛ فرمان «آتش به اختیار» ، همانگونه که در ادبیات مبدأ یعنی ادبیات نظامی، بعنوان یک قانون و قاعده شناخته می شود در اینجا هم یک قانون دقیق و ضابطه مند است و به معنای بی نظمی و قانون گریزی نمی باشد. (آتش‌به‌اختیار، به معنای بی‌قانونی و فحّاشی و طلبکار کردن مدّعیانِ‌ پوچ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست.) .
البته نوع دیگری از اصطلاح «آتش به اختیار»، در ادبیات نطامی مطرح است و آن «آتش به اختیار» در «میدان تیر» در دوران آموزش و تمرین می باشد و آن زمانی است که بعد از انجام توجیهات لازم توسط فرمانده میدان و پس از مشخص کردن هدف (سیبل مقابل) ، با فرمان «آتش به اختیار »، به نیروی عمل کننده اجازه می دهند در مدت زمان مشخص با در نظر گرفتن هدف ، تعداد فشنگ در اختیار خود را جهت کسب بالاترین نتیجه ، تحت نظارت شدید فرمانده میدان و عوامل تحت امرش ، مدیریت کند؛ چنانچه ملاحضه می شود ، این نوع از آتش به اختیار هم ، ضابطه مند ، دارای قاعده و قانون، به فرمان و با هدف مشخص می باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (حفظه الله) با توجه به برنامه ریزیهای گسترده و هجمه های سنگین فرهنگی دشمن از یک سو و انفعال دستگاه های فرهنگی کشور و اولویت ناشناسی و رفتن متولیان امر فرهنگ به سوی مسائل فاقد اولویت و بعضاً در تضاد با ارزشهای دینی و فرهنگی جامعه اسلامی ایران، از سوی دیگر ، در دیدار رمضانی جمعی از دانشجویان در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ (12 رمضان)، با استعاره از ادبیات نظامی، واژه «آتش به اختیار فرهنگی» را برای اولین بار وارد ادبیات انقلاب اسلامی نمودند. آن بزرگوار با این ابتکار حکیمانه، ضمن آگاه کردن دلسوزان عرصه فرهنگی کشور و نیروهای مومن انقلابی از جمله افسران جوان جنگ نرم و آحاد جامعه اسلامی از وضعیت اسفبار فرهنگی کشور و اخلال در دستگاه های مسئول و متولی این امر ، آنهارا ترغیب به فعالیت هرچه بیشتر ، فکری ، جهادی و عملی در این عرصه می نمایند؛ فعالیتی که با توجه به اخلال در سیستم مدیریت فرهنگی کشور، باید به صورت جهادی، خودجوش، تکلیف مدارانه و بدون چشم داشت به حمایت های دولتی و با تکیه بر ظرفیت های عظیم مردمی صورت گیرد. در نتیجه در سایه این جهاد عظیم ، فکری ، فرهنگی و عملی، انشاءالله به حول و قوه الهی ضمن جلوگیری از رخداد یک فاجعه عظیم فرهنگی ، با سرعت هرچه بیشتر به سمت تحقق اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی حرکت کنیم. ایشان در تبیین این بحث می فرمایند: « من به همه‌ی آن هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً میگویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار؛ البتّه در جنگ، قرارگاه مرکزی وجود دارد که دستور میدهد، امّا اگرچنانچه رابطه‌ی قرارگاه ‌قطع شد یا قرارگاه عیبی پیدا کرد، اینجا فرمانده دستورِ آتش‌به‌اختیار میدهد. خب شما افسرهای جنگ نرمید -قرار شد شما افسران جوان جنگ نرم باشید- آنجایی که احساس میکنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمیتواند درست مدیریّت کند، آنجا آتش‌به‌اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید.» مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) در ادامه بحث ، در بیان علت صدور فرمان «آتش به اختیار فرهنگی» می فرمایند: «گاهی اوقات انسان احساس میکند دستگاه‌های مرکزی فکر و فرهنگ و سیاست و مانند اینها دچار اختلالند، دچار تعطیلند؛ واقعاً آدم گاهی اوقات احساس میکند. حالا مثلاً فرض بفرمایید این‌همه ما مسئله‌ی فرهنگی در کشور داریم، مسائل مهم که شاید من بتوانم ده مسئله‌ی اصلیِ فرهنگی را بشمارم که اینها دچار مشکل است؛ فرض کنید مسئله‌ی سینما، یک مسئله‌ی مهم است، [یعنی] مسئله‌ی فرهنگی مهمّی است که سینمای کشور چه جوری اداره میشود، از کجا پشتیبانی میشود -حالا پشتیبانی خارجی هم پیدا میکنند برای فیلم‌ها- اداره‌ی هنر کشور و سینما که چیز کوچکی نیست؛ مثلاً فرض کنید ده مسئله‌ی این‌جوری میشود پیدا کرد، [امّا] ناگهان می‌بینید مثلاً فرض کنید اینکه فلان آهنگ قبل از افطار پخش بشود یا نشود، میشود مسئله‌ی اصلی؛ نامه‌نگاری میکنند! پیدا است که این دستگاه اختلال پیدا کرده که مسئله‌ی اصلی را از مسئله‌ی فرعی تشخیص نمیدهد و یک مسئله‌ی اصلاً بی‌اعتبارِ بی‌اهمّیّت فرعی را به‌عنوان یک مسئله‌ی اصلی، درشت میکنند. وقتی این‌جوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن‌وقت اینجا جای همان آتش‌به‌اختیاری است که عرض کردم.» «بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان - 12 رمضان- ۱۷ /خرداد/ ۱۳۹۶» پس از صدور این فرمان توسط رهبری معظم انقلاب اسلامی ، عکس العمل ها و مواضع مختلفی را در سطح جامعه و محافل سیاسی و فرهنگی کشور شاهد بودیم که در یک جمعبندی کلی می توان آنها در چهار دسته اصلی مورد بررسی قرارداد. مواضع مختلف در رابطه با فرمان «آتش به اختیار فرهنگی» 1. گروه اول کسانی که با دشمن شناسی عمیق خود در سایه هدایت های حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، موضوع را به خوبی فهمیده و درک نمودند و در راستای «نهضت روشنگری» و در امتداد «جهاد کبیر» ، این بحث را پیگیری نموده و کار را با نشاط هرچه بیشتر ادامه دادند.
4. مخاطب کاملاً مشخص است ؛ بخوبی روشن است که این فرمان در بخش «سخت افزاری» یعنی بسیج کردن امکانات ، استعدادها، ظرفیت ، مکانها و ... ، همه آحاد جامعه را شامل می شود، اما در بخش «نرم افزاری»، مخاطب ، صاحبان فکر و اندیشه و افسران جنگ نرم هستند. ( شما که افسرهای جنگ نرمید ... . جوانها و صاحبان اندیشه و فکر، صاحبان همّت، خودشان با ابتکار خودشان، کار را -کارهای فرهنگی را- پیش ببرند ) . 5. هدف دقیقاً مشخص است ؛ شناسایی راه های نفوذ دشمن و بستن آن و انجام کارهای فرهنگی جهت دستیابی به آرمانهای انقلاب اسلامی. (جاهایی که نفوذگاه دشمن است ازلحاظ فرهنگی، بسیار است؛ ....... ، جوانها و صاحبان اندیشه و فکر، صاحبان همّت، خودشان با ابتکار خودشان، کار را -کارهای فرهنگی را- پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند و در مقابل آنها، کار انجام بدهند.) . 6. شناسایی امری لازم و ضروری است ؛ همانگونه که عرصه جنگ نظامی ، «اطلاعات عملیات» یک رکن لازم و اساسی محسوب می شود در عرصه جنگ فرهنگی به همان مقدار بلکه بیشتر، «دشمن شناسی» و شناختن نفوذگاه ها امری لازم و ضروری است. (منافذ فرهنگی را بشناسند و در مقابل آنها، کار انجام بدهند) . 7. برنامه ریزی ، پس انجام شناسایی دقیق ، مرحله بعدی تصمیم گیری و برنامه ریزی و اقدام براساس آن برنامه برای دستیابی به هدف می باشد. (... یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید.) . 8. پاکیزه بودن ، یعنی عاری از هرگونه ناپاکی و آلودگیهای رایج در فرهنگ مادی غرب و به دور از قانون شکنی بودن ؛ در فرهنگ ارزشی اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله)، هدف وسیله را توجیه نمی کند، از طریق آلوده نمی توان به هدف پاکیزه دست یافت. («آتش‌به‌اختیار» به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز است؛ ...... ؛ آتش‌به‌اختیار، به معنای بی‌قانونی و فحّاشی و طلبکار کردن مدّعیانِ‌ پوچ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست.) . 9. امری ایجابی است ، در واقع برای بستن منافذ فرهنگی و سد کردن راه دشمن و حرکت رو به پیشرفت داشتن،باید کار انجام داد، باید با تکیه بر مبانی و ارزشها و با در نظر گرفتن شاخصها تولید فکر و اندیشه و سخن نمود. (من به همه‌ی آن هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً میگویم: هرکدام کار کنید؛.. ؛ تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید)؛ چنانچه مشاهده شد، برخی صاحب نظران ، فرمان «آتش به اختیار» رهبری را با بند «ج» وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) مقایسه نمودند، در حالیکه این بند صرفاً بعد سلبی بحث را شامل می شود، با توجه به فراگیر و گسترده بودن مسئله «آتش به اختیار» ، این موضوع با کل وصیت نامه حضرت امام انطباق می یابد. 10. امری تکلیف گرایانه و وظیفه محور است ، صرفاً یک امر استحبابی و پسندیده نیست بلکه تکلیف و وظیفه و انجام یک مسئولیت دینی، ملی ، اجتماعی و ... می باشد. (این را، هم مجموعه‌های مسئول دولتی، هم مجموعه‌های گسترده‌ی عظیم مردمی موظّفند که انجام بدهند). *لازم به ذکر است که پنج شاخص انقلابیگری که حضرت آقا در تاریخ 14 خرداد1395 آن را شرح نمودند با موارد فوق انطباق کامل دارد./ والسلام. غلامعلی کریمی . هادی سیاسی سپاه صاحب الزمان (علیه السلام) استان اصفهان