eitaa logo
جهاد تبیین
75 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️حضرت آقا بعد از حمله به عین‌الاسد در نماز جمعه ایراد کردند. دوباره بخوانیم 👇👇 یوم‌الله یعنی چه؟ یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‌کند؛ آن روزی که ده‌ها میلیون در ایران، و صدها هزار در عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خونِ فرمانده سپاه قدس به خیابان‌ها آمدند و بزرگ‌ترین بدرقه‌ی جهان را شکل دادند، این یکی از ایّام‌الله است. آنچه اتّفاق افتاد، کار هیچ عاملی جز دست قدرت خدا نمی‌توانست باشد. آن روزی هم که موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه آمریکایی را در هم کوبید، آن روز هم یکی از ایّام‌الله است. ما این دو روز را جزو ایّام‌الله در همین چند روز گذشته، در همین دو هفته‌ی گذشته، در مقابل چشم خودمان ما ملّت ایران مشاهده کردیم؛ این‌ها روزهای نقطه‌ی عطف تاریخند، روزهای تاریخ‌سازند، روزهای عادّی نیستند این‌ها. این که یک نیرویی، یک ملّتی، این قدرت را دارد، این توان روحی را دارد که به یک قدرت متکبّر زورگوی عالم این جور سیلی بزند، نشان‌دهنده‌ی دست قدرت الهی است، پس آن روز جزو ایّام‌الله است. روزها تمام می‌شوند، لکن تأثیرات این روزها در زندگی ملّت‌ها باقی می‌مانند؛ در روحیه‌ی ملّتها، در منش ملّت‌ها، در مسیر ملّت‌ها، آثاری که این روزها باقی می‌گذارند آثار ماندگار و بعضاً جاودانه است. 📚جمعه | ۲۷ دی ۱۳۹۸
💠 قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم: إِنَّ الرَّجُلَ يَتَخَلَّفُ عَنِ الْجُمُعَةِ حَتَّى إِنَّهُ لِيَتَخَلَّفُ عَنِ الْجَنَّةِ , وَإِنَّهُ لَمِنْ أَهْلِهَا 🔅شخصی آن قدر از باز می‌ماند تا آن که از بهشت باز می‌ماند با آن که از بهشتیان است. 📚السنن الکبری،جلد۳، صفحه۳۳۸، حدیث ۵۹۳۱
♦️گویند حضرت آدم نشسته بود، شش نفر آمدند، سه نفر طرف راستش نشستند و سه نفرطرف چپ. ♦️به یکی ازسمت راستها گفت: تو کیستی؟ گفت: عقل پرسید: جای تو کجاست؟ گفت: مغز ♦️از دومی پرسید: تو کیستی؟ گفت: مهر پرسید: جای تو کجاست؟ گفت: دل ♦️از سومی پرسید: تو کیستی؟ گفت: حیا پرسید:جایت کجاست؟ گفت:چشم سپس به جانب چپ نگریست و از یکی سؤال کرد: تو کیستی؟ جواب داد: تکبر پرسید:محلت کجاست؟ گفت مغز گفت: با عقل یکجایید؟ گفت: من که آمدم عقل می رود. ♦️از دومی سؤال کرد: تو کیستی؟ جواب داد: حسد محلش را پرسید; گفت: دل پرسید: با مهر یک مکان دارید؟ گفت: من که بیایم، مهر خواهد رفت. ♦️از سومی پرسید: کیستی؟ گفت: طمع پرسید: مکانت کجاست؟ گفت: چشم گفت: با حیا یک جا هستید؟ گفت: چون من داخل شوم، حیا خارج می شود ➖
📚داستان کوتاه اما زیبا📚 ⚡️اصالت مهم تر است یا تربیت⚡️ می گویند: روزی شاه عبّاس در اصفهان به خدمت عالم زمانه، شيخ بهایی رسيد. پس از سلام و احوالپرسی، از شيخ پرسيد: در برخورد با افراد اجتماع، اصالت ذاتیِ آن ها بهتر است يا تربيت خانوادگی شان؟ شيخ گفت: هر چه نظر حضرت اشرف باشد، همان است. ولی، به نظر من "اصالت" ارجح است. و شاه بر خلاف او گفت: شک نکنيد که "تربيت" مهمّ تر است. بحث ميان آن دو بالا گرفت و هيچ يک نتوانستند يکديگر را قانع کنند. به ناچار شاه برای اثبات حقّانيّت خود، او را به کاخ دعوت کرد تا حرفش را به کرسی بنشاند. فردای آن روز، هنگام غروب، شيخ به کاخ رسيد. بعد از تشريفات اوّليّه، وقت شام فرا رسيد. سفره ای بلند پهن کردند. ولی، چون چراغ و برقی نبود، مهمانخانه سخت تاريک بود. در اين لحظه، پادشاه دستی به کف زد و با اشاره ی او چهار گربه، شمع به دست حاضر شدند و آن جا را روشن کردند. در هنگام شام، شاه دستی پشت شيخ زد و گفت ديدی گفتم: "تربيت" از "اصالت" مهمّ تر است. ما اين گربه های نااهل را اهل و رام کرديم. که اين نتيجه ی اهمّيّت "تربيت" است. شيخ در عين اين که هاج و واج مانده بود، گفت: من فقط به يک شرط حرف شما را می پذيرم و آن، اين که فردا هم گربه ها مثل امروز چنين کنند. شاه که از حرف شيخ سخت تعجّب کرده بود، گفت: اين چه حرفی است. فردا مثل امروز و امروز هم مثل ديروز! کار آن ها اکتسابی است که با تربيت و ممارست و تمرين زياد انجام می شود. ولی، شيخ دست بردار نبود که نبود. تا جایی که، شاه عبّاس را مجبور کرد تا اين کار را فردا تکرار کند. لذا، شيخ فکورانه به خانه رفت. او وقتی از کاخ برگشت، بی درنگ دست به کار شد. چهار جوراب برداشت و چهار موش در آن نهاد. فردا او باز طبق قرار قبلی به کاخ رفت. تشريفات همان و سفره همان و گربه های بازيگر همان شاه که مغرورانه تکرار مراسم ديروز را تاکيدی بر صحّت حرف هايش می ديد. زير لب برای شيخ رجز می خواند. که در اين زمان، شيخ موش ها را رها کرد. در آن هنگام، هنگامه ای به پا شد؛ يک گربه به شرق، ديگری به غرب، آن يکی شمال، و اين يکی جنوب..... اين بار شيخ دستی بر پشت شاه زد و گفت: شهريارا ! يادت باشد اصالت گربه، موش گرفتن است؛ گرچه "تربيت" هم بسيار مهمّ است. ولی، "اصالت" مهمّ تر است. يادت باشد با "تربيت" می توان گربه ی اهلی را رام و آرام کرد؛ ولی، هر گاه گربه موش را ديد، به اصل و "اصالت" خود بر می گردد. و اين است: حکايت بعضی تازه به دوران رسيده ها.
🌷امام باقر عليه السلام: 💠إنّي لَأكْرَهُ أن يكونَ مِقدارُ لِسانِ الرجُلِ فاضِلاً على مِقدارِ عِلمِهِ، كما أكرَهُ أن يكونَ مِقدارُ عِلمِهِ فاضِلاً على مِقدارِ عَقلِهِ 🔸من خوش ندارم كه اندازه زبان مرد، فزونتر از اندازه دانش او باشد؛ چنان كه خوش ندارم اندازه دانش او، فزونتر از اندازه خرد او باشد 📚ميزان الحكمه جلد10 صفحه195
▫️بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 💐 وإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ ۸ و هنگامی که از دختران زنده به گور شده، پرسیده شود. بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ۹ به کدامین گناه، کشته شد؟ تکویر/ ۸ و ۹ ➖➖➖ 🔺پیام آیه شریفه : لزوم پاسخگویی قاتلان کودکان بی گناه در قیامت ➖➖➖ 🌸 لغات مهم: مَوؤدَة (واد) :دختر زنده به گور شده ➖➖➖ 🌺 نکات آیه شریفه : ۱- عرب جاهلی، از ترس فقر يا احساس ننگ، دختران خود را زنده به گور می کرد.قرآن شدیدا به این عادت تاخت. ۲- دفاع از مظلوم، اسلام و كفر و زن و مرد و بزرگ و کوچک ندارد. در زمان دختران زنده به گور شده، اسلام نبود. ۳- با سؤال، وجدان‌ها را بيدار كنيد. «بِأَيِّ ...» ۴- ولايت پدر بر فرزند، شامل حق كشتن فرزند نمى‌شود. ۵- مصادیق آیه، از دختران زنده به گور شده عصر جاهلیت تا گلوی علی اصغر ع و امروزه صدها هزار کودک فلسطینی و یمنی و عراقی و سوری، و ریحانه ی شهیده، دختری با گوشواره قلبی گلزار شهدای کرمان،گسترش می یابد. ➖➖➖
🦋تفسیر آیه «27»سوره انفال🦋 📖👈🏻يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ 🌸🌿 📖👈🏻اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! به خدا و پيامبر خيانت نكنيد كه در اين صورت آگاهانه به امانت‌هاى خود خيانت كرده‌ايد.🌸🌿 🌴🌺«وَ تَخُونُوا اماناتِکُمْ»: این جمله عطف بر (تَخُونُوا ...) و مجزوم است، یا این که منصوب است چون جواب نهی است. همان گونه که شاعر می‌گوید: لا تَنْهَ عَنْ خُلُقٍ وَ تَأتِیَ مِثْلَهُ عارٌ عَلَیْکَ - إِذا فَعَلْتَ - عَظیمٌ «وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ»: در حالی که مفاسد خیانت و بدفرجامی آن را در دنیا و آخرت می‌دانید.🌴🌺 🦋نزول🦋 🌺🌿«شیخ طوسی» گوید: این آیه درباره بعضى از منافقین نازل گردیده است، جابر بن عبدالله انصارى گوید: درباره بعضى از منافقین نازل شده كه ابوسفیان را از آمدن رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم براى گرفتن و غارت شتران او ترسانیده بودند.[۱]🌺🌿 🌺🌿زهرى گوید: درباره ابولبابه با طائفه بنى‌قریظه از یهود نازل شده است. چنان كه از امامین باقر و صادق علیهماالسلام نیز روایت گردیده است[۲].[۳]🌺🌿 🦋نکته ها🦋 🌾🌸در شأن نزول اين آيه آمده است: هنگامى كه مسلمانان به فرمان پيامبر صلى الله عليه و آله، يهوديان بنى‌قريظه را محاصره كردند، آنان پيشنهاد صلح وكوچ كردن به شام را دادند و پيامبر نپذيرفت و سعدبن معاذ را به داورى مأمور كرد.🌾🌸 🌾🌸 يكى از مسلمانان همراه او به نام «ابولبابه» كه سابقه دوستى با آنان داشت، با اشاره به گلوى خود به آنان فهماند كه در صورت پذيرش حكميّت سعدبن معاذ، همه كشته خواهيد شد، جبرئيل اين اشاره را به پيامبرصلى‌الله‌عليه‌وآله‌خبرداد.🌾🌸 🌾🌸ابولبابه شرمنده از اين خيانت، خود رابه ستون مسجد پيامبر بست و هفت شبانه‌روز چيزى نخورد، سرانجام خداوند توبه‌اش راپذيرفت. «1».تفاسير مجمع‌البيان، صافى و نمونه.🌾🌸 🌾🌸شأن نزول ديگرى نيز بيان شده كه در جنگ بدر، بعضى از مسلمانان نامه‌اى به ابوسفيان نوشتند و از نقشه‌ى پيامبر صلى الله عليه و آله به او خبر دادند، ابوسفيان هم از مشركان مكّه درخواست كمك كرد كه هزار نفر براى جنگ بدر به راه افتادند.«2». تفاسير مجمع البيان و الميزان.🌾🌸 🌾🌸در فرهنگ قرآن، امانت مفهوم وسيعى دارد و تمام شئون زندگى سياسى، اجتماعى و اخلاقى را شامل مى‌شود از جمله:🌾🌸 🌾🌻الف: تمام نعمت‌هاى مادّى و معنوى مثل مكتب، قرآن، رهبر، فرزند وآب وخاك.🌾🌻 🌾🌻ب: اهل‌بيت پيامبر عليهم السلام. «3».ملحقات احقاق‌الحقّ، ج 14، ص 564.🌾🌻 🌾🌻ج: هم خودمان، امانت براى خويشتنيم، چنانكه در آيه‌ى ديگر مى‌خوانيم: «أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَكُمْ» «4» و هم جامعه براى ما. «4» . بقره،187.جلد 3 - صفحه 301🌾🌻 🌾🌻د: انفال،غنائم،خمس،زكات‌و اموال عمومى. (بودن آيه در سوره انفال وغنائم جنگ بدر)🌾🌻 🌾🌻ه: امام‌باقر عليه السلام فرمود: «احكام دين، فرائض و واجبات الهى، امانت است».«1». تفسير نورالثقلين.🌾🌻 🌾🌻و: حكومت ومسئوليّت.🌾🌻 🌾🌸بنابراين نافرمانى و ادا نكردن حقوق و وظايف خود در ارتباط با اين امانت‌ها، خيانت است، چنانكه ابن عبّاس مى‌گويد: «هركس چيزى از برنامه‌هاى اسلامى را ترك كند، يك نوع خيانتى به خدا و پيامبر مرتكب شده است». «2» همان گونه كه پيشى گرفتن ناصالحان بر صالحان در مسئوليّت‌هاى اجتماعى، خيانت به خدا و رسول و مسلمانان است.«2». تفسير نمونه.🌾🌸 🌾🌸پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «كسى كه در امانت خيانت كند،منافق است،هرچند روزه بگيرد و نماز بخواند.امام صادق‌عليه السلام فرمودند: نماز و روزه‌ى مردم شما را نفريبد، زيراگاهى همه‌ى آنها از روى عادت است.مردم‌رابا راستگويى و اداى امانت امتحان كنيد و بشناسيد».«3». كافى، ج 2، ص 104.جلد 3 - صفحه 302🌾🌸 🌾🌸خيانت نكردن در امانت از وظايف و حقوق انسانى است، بنابراين حتّى به امانت غير مسلمان هم نبايد خيانت كرد.🌾🌸 🦋پیام ها🦋 🌹☘1- خيانت، با ايمان داشتن سازگار نيست. لازمه‌ى ايمان، امانت‌دارى است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا»🌹☘ 🌹☘2- گاهى يك اشاره به سود دشمن، خيانت است. (با توجّه به شأن نزول اوّل)🌹☘ 🌹☘3- افشاى اسرار نظامى، خيانتى زشت است. (با توجّه به شأن نزول دوم)🌹☘ 🌹☘4- خيانت به پيامبر، خيانت به خداوند است. «لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ» ( «لا تَخُونُوا» در مورد خدا وپيامبر با هم آمده، در مورد ساير مردم تكرار شده است.)🌹☘ 🌹☘5- خيانت به خدا و رسول، خيانت به خود است و زيان آن به خود انسان بازمى‌گردد. «لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ» (طبق اين معنى كه با ظاهر آيه سازگار است، تقدير گرفتن كلمه‌ى «لا» در «تَخُونُوا أَماناتِكُمْ»، نيازى نيست.)🌹☘
🌹☘6- امانت مردم به منزله‌ى امانت خود ما و خيانت به آن خيانت به خودمان است.لا تَخُونُوا ... تَخُونُوا أَماناتِكُمْ‌🌹☘ 🌹☘7- خيانت، فطرتاً زشت و محكوم است. «وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ»🌹☘ 🌹☘8- خيانت‌هاى آگاهانه، خطرناك است. «وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (هم به زشتى خيانت آگاهيد و هم پيامدهاى بد آن را مى‌دانيد)🌹☘
🌷مفاهیم قرآن کریم🌷 کلمه قرآنی➖🍒 ذَنوب 🍒 ذَنوب :حظ.نصیب. ذَنوب :سهم بزرگ. 📖 فَإِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذَنُوباََ مِثْلَ ذَنُوبِ أَصحَابِهِمْ فَلَا يَستَعجِلُونِ/ذاریات : ۵۹ و براى کسانى که ستم کردند، سهم بزرگى (از عذاب) است همانند سهم یارانشان (از اقوام ستمگر پیشین). بنابراین عجله نکنند! توجه👇👇👇👇👇 واژه ذَنوب معانی دیگری هم دارد.
🔰➖تدبر در قرآن 🔻۳ چیز، همراهِ ۳ چیز🔻 ✍ امام رضا (علیه السلام) فرمودند: ⚡️ إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ بِثَلَاثَةٍ، مَقْرُونٍ بِهَا ثَلَاثَةٌ أُخْرَی. ☝️ خداوند در قرآن سه چیز را همراه سه چیزِ دیگر قرار داده است. ❌ پس هر کس یکی را قبول کند، ولی دیگری را قبول نکند، هیچکدام از این دو مطلب از او قبول نیست، و مسلمانیش کامل نیست:😳 👇👇👇👇👇 1⃣ أَمَرَ بِالصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ، فَمَنْ صَلَّی وَ لَمْ یُزَکِّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلَاتُهُ. ✔ اوّل: خداوند فرموده است بخوانید و بدهید. ❌ پس هر کس بخواند، ولی و و خود را ندهد، نمازش قبول نیست. آیه👇 🕋 أَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّکَاةَ (بقره/۴۳) 💢 را بر پا دارید، و را بپردازید. ✨✨✨✨✨ 2⃣ وَ أَمَرَ بِالشُّکْرِ لَهُ وَ لِلْوَالِدَیْنِ، فَمَنْ لَمْ یَشْکُرْ وَالِدَیْهِ لَمْ یَشْکُرِ اللهَ. ✔ دوّم: خداوند امر کرده است که برای او شریک قائل نشوید و شُکرِ را بجا آورید، و به احسان کنید. ❌ پس هر کس به پدر و مادرش احترام نگذارد، او هم قبول نیست و از خدا تشکّر نکرده است. آیه👇 🕋 وَ اعْبُدُوا اللهَ وَ لَا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئًا، وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا (نساء/۳۶) 💢 و را بپرستید، و هیچ چیز را شریک و همتای او قرار ندهید؛ و به ، نیکی کنید. ✨✨✨✨✨ 3⃣ وَ أَمَرَ بِاتِّقَاءِ اللهِ وَ صِلَةِ الرَّحِمِ، فَمَنْ لَمْ یَصِلْ رَحِمَهُ لَمْ یَتَّقِ اللهَ عَزَّ وَ جَلَ. ✔ سوّم: خداوند فرموده است که الهی داشته باشید، و کنید. ❌ پس هر کس را رعایت می‌کند و نمی‌کند، ولی با اقوامِ خود قطع رابطه کرده است، این هیچ سودی به حال او ندارد. آیه👇 🕋 وَ اتَّقُوا اللهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحَامَ (نساء/۱) 💢 داشته باشید نسبت به ﺧﺪﺍﻳﻰ ﻛﻪ هر وقت ﭼﻴﺰﻯ ﻣﻰ‌ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ، ﻧﺎم ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻴﺒﺮﻳﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ قطع رابطه با ﺧﻮﺩ پرهیز کنید. 📚 عیون الأخبار: ج ۱، ص ۲۵۸. 📚 الخصال: ج ۱، ص ۷۰. 📚 بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۱۲. 👆👆👆👆 ✔ همونطور که از این حدیثِ شریف معلوم میشه، یک مجموعه‌ی به هم پیوسته است. به قول امروزی‌ها یه پکیج کامله.👌 📛 باید همه‌ی دستوراتش رو با هم اجرا کنیم، تا به نتیجه‌ی مطلوب برسیم، وگرنه فایده‌ای نداره. ❌ دینِ نصفه و نیمه قبول نیست.😕 📣 نماز و روزه، خمس و زکات، احترام به پدر و مادر، صله رحم، تقوا، کمک به فقرا و... مجموعه‌ی همه‌ی اینها با هم،👈 میشه . اینها از هم جدا نیستند. 👈 یعنی همین.
🌷امیرالمومنین علی (ع) فرمود: ⚡️ إتَّقُوا باطل الامل، فرُبَّ مستقبلِ يومٍ ليس بمستدبره، و مغبوط في أول الليل، قامتْ بَواكيه في آخره. 💢 از آرزوهای باطل، نادرست و بيهوده بپرهيزيد؛ 💢 زيرا چه بسيارند كسانی كه روز را آغاز كرده، ولی به آخر نرساندند، 💢 چه بسيارند كسانی كه در آغازِ شب به آنها غبطه خوردند، ولی در پايانِ همان شب، بر آنها گریستند. 📚 غررالحكم، ص ۸۶.
🔻بهترین صدقه🔻 امام رضا (ع) فرمودند: ⚡️ عَونُکَ لِلضَّعیفِ، مِن اَفضَلِ الصَّدَقَةِ. 💢 از بهترین نوع صدقه‌ها، یاری کردنِ افرادِ ضعیف و ناتوان است. 📚 تحف العقول، ص ۴۴۶. ✨✨✨✨✨ 🤔🙄 تا میگن ، خیلی از ماها فکر میکنیم یعنی کمک مالی به . 👈 در صورتی که ، تنها کمک مالی به فقیر نیست.❌💰❌ 👌 هر نوع و ، در فرهنگ دینیِ ما حساب میشه، و ثواب داره. 👈 حتّی اگه برداشتنِ سنگی از سر راه مردم باشه. ☜ اگر کسی تو کسب و کارش مشکل داره، یاری کردنش ثواب داره و است. ☜ اگر کسی تو کلاس و درس ضعیفه، کمکِ درسی به این شخص هم است. ☜ اگر کسی به خاطر اینکه ضعیفه، حقش رو پایمال می‌کنند، اگر کمکش کنی این هم است و ثواب داره. ☜ حتّی گاهی گوش دادن به درد دلهای یک مؤمن باعث شادیِ او میشه و این هم است. 📣📣... با کمک به بندگانِ خدا در دنیا، آخرتِ خودمون رو آباد کنیم.😊☺️ «دریاب ضعیفان را، در روز توانایی» پیامبر خدا (ص) فرمودند: ⚡️ هر کس به مؤمنی یاری رساند، خداوند هفتاد و سه مشکل از او را برطرف می‌کند. یکی در ، و هفتاد و دو تا در ، در روزی که هر کس مشغول گرفتاریِ خویش است. 📚 اصول کافی، ج ۲، حدیث ۲، ص ۱۹۹.