eitaa logo
جهاد تبیین
75 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ابعاد قدرت حزب‎الله حزب‌الله لبنان پس از عملیات «طوفان‎الاقصی» با انجام عملیات‌های پهپادی، زمینی و اطلاعاتی در حمایت از مردم فلسطین، رژیم صهیونیستی را به شدت تحت فشار قرار داده و «بنیامین نتانیاهو» را عصبانی کرده است. این عصبانیت با گسترش جنگ غزه به مرزهای جنوب لبنان مشهود است. عملیات‌های ترور فرماندهان حزب‌الله نیز با هدف تضعیف این گروه انجام شد، اما مؤلفه‌های قدرت حزب‌الله متنوع و متعدد است و حزب‎الله مستحکم است. 🔅 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند: «یک عدّه‌ای در خود لبنان و جاهای دیگر، به گمان اینکه حزب‌اللّه ضعیف شده، زبان به قَدْح کارهای حزب‌اللّه باز کرده‌اند؛ اشتباه می‌کنند، اینها دچار توهّمند. حزب‌اللّه قوی است و دارد مبارزه می‌کند. بله، شخصیّت برجسته و مهمّی مثل جناب سیّدحسن نصراللّه یا جناب سیّدهاشم صفی‌الدّین و امثال اینها در بین آنها نیستند؛ امّا [این] تشکیلات با مردان خودش، با قدرت معنوی خودش، با روحیهٔ خودش بحمداللّه حضور دارد و دشمن نتوانسته بر این تشکیلات فائق بیاید، و ان‌شاءاللّه نخواهد توانست.» 🔅 رهبری حکیمانه:  رهبری سیدحسن نصرالله با اتخاذ سیاست‌های مبتنی بر اصول اسلامی و ملی، حزب‌الله را به یک الگوی موفق مقاومت تبدیل کرده است. رهبری نصرالله الهام‌بخش آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان در سراسر جهان بوده و به تقویت محور مقاومت کمک شایانی کرده است. مقاومت در برابر اشغالگری: حزب‌الله با مقاومت مداوم خود در برابر اشغالگری، جایگاه استراتژیکی در منطقه به دست آورده و الگویی برای جنبش‌های آزادی‌خواهانه شده است. مردم لبنان نیز به یاد دارند که حزب‌الله با ایستادگی خود، راه آزادی را گشود و به عزت لبنان کمک کرد. حمایت مردمی: حزب‌الله با ارائه خدمات اجتماعی گسترده در مناطق محروم، به یک بازیگر مؤثر در حوزه اجتماعی لبنان تبدیل شده است. این خدمات شامل آموزش، بهداشت و کمک‌های اقتصادی به مردم نیازمند است که موجب جلب حمایت گسترده مردمی شده است. توانمندی‌های نظامی و اطلاعاتی: حزب‌الله با بهره‌گیری از توانمندی‌های نظامی و اطلاعاتی پیشرفته، در برابر تهدیدات مختلف مقاومت کرده است. عملیات‌های پهپادی، زمینی و اطلاعاتی اخیر حزب‌الله در حمایت از مردم فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی، نمونه‌ای از این توانمندی‌هاست. قدرت معنوی و روحیه مقاومت: قدرت معنوی و روحیه مقاومت اعضای حزب‌الله، که از ایمان عمیق به اصول اسلامی و آرمان‌های مقاومت نشئت می‌گیرد، موجب شده است تا حزب‌الله در برابر تمامی چالش‌ها و تهدیدها، استوار باقی بماند. 🔸️ بنابراین، حزب‌الله لبنان با بهره‌گیری از مؤلفه‌های متعدد قدرت و استحکام، به عنوان یک نیروی تأثیرگذار در منطقه ظاهر شده است. این مؤلفه‌ها، حزب‌الله را به یک نیروی شکست‌ناپذیر در برابر دشمنانش تبدیل کرده‌ است. ✍️
💥«بسیج؛ تجلی اراده ملی و ضامن پیشرفت ایران» 📌 رهبر معظم انقلاب: «بسیج، عبارت است از مجموعه‌ای که در آن، پاکترین انسانها، فداکارترین و آماده‌به‌کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی نائل کردنِ این کشور، جمع شده‌اند.» ۱۳۷۶/۰۹/۰۵ در تحلیل دقیق فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره بسیج، می‌توان به چند نکته راهبردی و کلیدی اشاره کرد که بیانگر جایگاه ویژه این نهاد مردمی در ساختار قدرت ملی است. نخست، مفهوم «پاکترین انسان‌ها» که اشاره به سرمایه معنوی و اخلاقی دارد. این ویژگی در عصر حاضر که جهان با بحران هویت و معنویت مواجه است، یک مزیت راهبردی محسوب می‌شود. بسیج با تکیه بر این سرمایه عظیم انسانی، توانسته الگویی موفق از مشارکت مردمی در عرصه‌های مختلف ارائه دهد. فداکاری و آمادگی دو عنصر دیگری است که در این فرمایش به آن تأکید شده است. تجربه چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که بسیج در بزنگاه‌های حساس تاریخی، از دفاع مقدس تا مقابله با تهدیدات امنیتی و حوادث طبیعی، همواره پیشگام خدمت‌رسانی به مردم بوده است. نکته حائز اهمیت دیگر، هدف‌گذاری کلان این نهاد است که همانا دستیابی به «اهداف عالی ملت» و «خوشبختی کشور» است. این رویکرد نشان می‌دهد که بسیج صرفاً یک نهاد نظامی نیست، بلکه یک ظرفیت عظیم برای توسعه همه‌جانبه کشور محسوب می‌شود. در شرایط کنونی که کشور در مسیر پیشرفت و تعالی گام برمی‌دارد، نقش بسیج در تحقق اهداف انقلاب اسلامی بیش از پیش اهمیت می‌یابد. حضور جوانان مؤمن و متخصص در عرصه‌های علمی، فناوری، فرهنگی و اقتصادی، می‌تواند موتور محرک پیشرفت کشور باشد. نتیجه‌گیری: بسیج به عنوان یک الگوی موفق مردم‌سالاری دینی، با ترکیب عناصر معنویت، تخصص و روحیه جهادی، می‌تواند نقشی بی‌بدیل در مقابله با چالش‌های پیش رو و تحقق تمدن نوین اسلامی ایفا کند. تجربه موفق این نهاد در گذر از بحران‌های مختلف، نویدبخش آینده‌ای روشن برای ایران اسلامی است. ✍
🔰 حوثی‌ها شگفت‌انگیز هستند! 🔵 «بیل لاپلانته» در نشستی به نام «آینده دفاع» در واشنگتن گفت: «آنچه در شش ماه اخیر از حوثی‌ها دیده‌ام، واقعاً شگفت‌انگیز است.» او که سابقه‌ای طولانی در زمینه مهندسی و فیزیک موشکی دارد، از فناوری پیشرفته موشک‌های این گروه ابراز نگرانی کرد و افزود: «حوثی‌ها اکنون موشک‌هایی در اختیار دارند که می‎توانند کارهایی فراتر از تصور انجام دهند.» «دویچه وله» ضمن انتشار اظهارات معاون پنتاگون نوشت: «حوثی‌ها که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار هستند و بخش‌های وسیعی از خاک یمن را تحت کنترل خود دارند، از ٧ اکتبر سال ٢٠٢٣، یعنی آغاز حمله حماس به اسرائیل، به طور مداوم کشتی‌های تجاری را در دریای سرخ و خلیج عدن هدف حمله قرار می‌دهند. آنها اعلام کرده‌اند که این حملات «در همبستگی» با مردم غزه انجام می‌شود.»
💠حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها 🔸 خيْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لاَ يَرَيْنَ اَلرِّجَالَ وَ لاَ يَرَاهُنَّ اَلرِّجَالُ 🔹برای زنان بهتر آن است که نه مردان (نامحرم) را ببینند نه مردان آنان را. 📗وسائل الشیعة ج20 ص232
💠حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها 🔸منْ عَادَانَا فَقَدْ عَادَى اَللَّهَ، وَ مَنْ خَالَفَنَا فَقَدْ خَالَفَ اَللَّهَ، وَ مَنْ خَالَفَ اَللَّهَ فَقَدِ اِسْتَوْجَبَ مِنَ اَللَّهِ اَلْعَذَابَ اَلْأَلِيمَ 🔹هر کس با ما دشمنی کند، با خدا دشمنی کرده است، وهر کس با ما مخالفت کند، با خدا مخالفت کرده است، و هر کس با خدا مخالفت کند، به یقین از سوی خداوند مستوجب عذاب دردناک است. 📗 بحار الأنوار ج29 ص194
۱.خوشبخت واقعی  حضرت فاطمه(س) از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده که فرمود: «این جبرئیل (ع) است که مرا خبر می دهد: همانا خوشبخت به تمامی  تمام خوشبختی و خوشبخت واقعی کسی است که علی را, در زندگی ام و پس ازمرگم دوست داشته باشد»۱.از امام باقر(ع) روایت شده «فاطمه سلام‌الله علیها بر در جهنم توقفى دارند، چون روز قیامت شود، بین دیدگان هر شخصى نوشته مى‌‏شود که او مؤمن است یا کافر؛ بسا شخصى را که دوستدار اهل‌بیت پیامبر است، مى‌‏آورند و به واسطه کثرت گناهانش امر مى‏‌شود وى را در آتش بیندازند. فاطمه سلام‌الله علیها بین دو دیدگانش را مى‏‌خواند که نوشته او محب اهل‌بیت است. به درگاه پروردگار عرض مى‏‌کند: پروردگارا، تو مرا فاطمه نام نهادى و وعده داده‌‏اى هرکه من و ذرّیه‌‏ام را دوست بدارد، از آتش دوزخ بر حذر دارى و وعده تو حقّ بوده و تخلّف‌پذیر نیست. خداوند عزّ و جل مى‏‌فرماید: اى فاطمه تو راست مى‌‏گویى، من نام تو را فاطمه نهاده‌‏ام و وعده داده‌‏ام که هرکه محبّت و ولایت تو و فرزندانت را داشته باشد، از آتش جهنم جدایش کنم. وعده من حقّ بوده و خلف وعده نخواهم کرد و این که به بنده‌‏ام امر کردم به جهنّم برود به خاطر آن بود که تو او را شفاعت کنى و من شفاعت تو را پذیرفته تا موقعیت و منزلت تو در پیش من براى فرشتگان و رسولان معلوم شود؛ پس هرکه را که دیدى بین دیدگانش مؤمن نوشته شده، دستش را بگیر و به بهشت داخل کن»۲.. حضرت مهدی(ع) هم خوشبخت، کسی را می داند که از او به عنوان حجت خدا اطاعت نماید و بدبخت کسی است که از فرمان ایشان ، تخطی کند:هر گاه خواستید به خدا و ما توجّه کنید، بگویید: «...ای آقای من! تیره بخت شد هر که با شما مخالفت ورزید، و نیک بخت شد هر که از شما اطاعت کرد»( یا مولای شقی من خالفکم و سعد من اطاعکم)۳. امام مهدی(ع), همچنین فرمود : هریک از شما باید کاری کند که به محبّت ما نزدیک شود و از کاری که او را به نفرت و خشم ما نزدیک می سازد، دوری کند؛ زیرا که قضیه [ظهور] ما ناگهانی و بی خبر اتفاق می افتد به طوری که دیگر نه توبه ای به حالش سودمند می افتد و نه پشیمانی از گناه از کیفر ما او را می رهاند»۴(فَلیعمَل کلُّ امرِئ مِنکم بِما یقرُبُ بِهِ مِن مَحَبَّتِنا، وَلیتَجَنَّب ما یدنیهِ مِن کراهَتِنا وسَخَطِنا، فَإِنَّ أمرَنا بَغتَةٌ فُجأَةٌ حینَ لا تَنفَعُهُ تَوبَةٌ ولا ینجیهِ مِن عِقابِنا نَدَمٌ عَلی حَوبَةٍ) ---------- ۱.بهجة قلب المصطفی۲۷۱/۱.     ۲. علل الشرایع۱۷۹/۱.   ۳.الاحتجاج۵۹۳/۲.   ۴. همان۵۹۹/۲. یادداشتهای دکتر فخاری
حضرت زهرا(س) به امام علی(ع) فرمود: ⚡️واجلِس عِندَ رَأْسِی فَأَکثِر مِن تِلاوَةِ القرآنِ و الدُّعاء 🍃پس از اینکه مرا دفن کردی برسر مزارم زیاد و بخوان. 📚بحارالأنوار ج۷۹
۲.نماز   حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)فرمود:از پدرم رسول خدا (صل‌الله‌علیه‌وآله) درباره مردان و زنانی که در نمازشان سستی و سهل انگاری می کنند، پرسیدم. آن حضرت فرمودند: هر زن و مردی که در امر نماز سستی و سهل انگاری داشته باشد,، خداوند او را به این بلاها مبتلا می گرداند:خداوند برکت را از عمرش و از رزق و روزیش می گیرد،سیمای صالحین را از چهره اش محو می کند،هر کاری که بکند بدون پاداش خواهد ماند، دعایش مستجاب نخواهد شد، بهره ای از دعای صالحین نخواهد برد، ذلیل خواهد مرد،گرسنه جان خواهد داد،تشنه کام خواهد مرد،خداوند فرشته ای را برمی گزیند تا او را در قبرش ناآرام سازد، قبرش را تنگ و تاریک باشد، خداوند فرشته ای رابر می گزیند تا او را به صورتش به زمین کشد در حالی که خلایق به او بنگرند،به سختی مورد محاسبه قرار گیرد و خداوند به او ننگردواو راپاکیزه نگرداند و او را عذابی دردناک باشد۱. حضرت مهدی(علیه‌السلام) نیز در مورد نماز می فرمایند:«هیچ چیز بهتر از نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد(فما ارغم انف الشیطان افضل من الصلوة)۲.وقتی قائم آل محمد (عجل‌الله)ظهور کند خطاب به مردم می گوید:ای مردم! ما هستیم همان کسانی که خداوند در قرآن وعده آمدن آنها را داده و در وصف آنها فرمود:همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت ببخشیم، نماز را بر پا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند و پایان همه کارها برای خداوند است«ایها الناس نحن الذین وعدکم الله تعالی فی کتابه«الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه و آتوا الزکاه و امروا باالمعروف و نهوا عن المنکر و لله العاقبه الامور»۳.علاوه بر اهتمام ویژه امام زمان(عج) به نماز وبرپایی و اقامه این امر الهی ،یاران باوفا واصحاب حضرت در دولت ایشان نیز عاشق عبادت و راز و نیاز با خالق هستی بوده و در برپایی و اقامه این فریضه الهی، بسیار کوشا می باشند.زمانی که امام وارد نجف می شود،به یارانش می فرماید:«امشب را به عبادت خداوند،مشغول شوید»آنها آن شب را به رکوع ،سجده و تضرع می گذرانند. زمانی که صبح می شود،به آنها می فرماید:به سمت نخیله بروید که در اطراف کوفه،خندقی کنده شده است آنها به سوی مسجد ابراهیم علیه السلام که در نخیله است،می روند و دو رکعت نماز میخوانند و آماده کارزار می شوند...۴. از حضرت رسول (ص)نقل شده است که فرمود:«وقتی قائم آل محمد(عج)ظهور کند،مردم آماده نماز جماعت به امامت حضرت صاحب الزمان می شوند که در آن روز حضرت عیسی بن مریم علیهماالسلام از آسمان به زمین می آید و آن چنان با عجله می رسد و عرق می کند که گویا از مویش عرق جاری است،حضرت صاحب الزمان(عج)خطاب به حضرت عیسی(ع)می فرماید:«تقدم و صلّ بالناس؛بفرمایید و امام جماعت شوید.»حضرت عیسی(ع)می گوید:این جماعت  به خاطر شما برپا شده است که امام باشی وما ماموم تو باشیم»۵. -------------📚 ۱.مسند فاطمة الزهراء/۲۳۵.    ۲. طوسی،کتاب الغیبة/۲۹۶. ۳.حج۴۱؛ بحارالانوار،   ج۵۲،ص۳۷۳،ح۱۶۶؛معجم احادیث الامام المهدی،ج۵،ص۲۶۷،ح۱۶۹۲.   ۴.بحارالانوار۳۴۳/۵۲ و ۳۴۴. یادداشتهای دکتر فخاری
۳. أنس با قرآن حضرت فاطمه زهرا (س) فرمود:سه چیز از دنیا برای من دوست داشتنی است: تلاوت قرآن، نگاه به صورت رسول خدا، انفاق و کمک به نیازمندان در راه خدا» حُبِّبَ إ لَیَّ مِنْ دُنْیاکُمْ ثَلاثٌ:تِلاوَةُ کِتابِ اللّهِ، وَالنَّظَرُ فی وَجْهِ رَسُولِ اللّهِ، وَالاْنْفاقُ فی سَبیلِ اللّهِ)۱. فاطمه (س) از ابتدا جان و روحش آمیخته به عطر حیاتبخش قرآنى بود، با بیان احکام و معارف الهى، جامعه اسلامى و بخصوص زنان را نسبت به وظایف شان آشنا می ساخت و در عمل به قرآن و نشر آن از همگان پیشى گرفت.خادمه اش فضه که عمر خویش را در همراهی و هم نشینى دختر رسول خدا سپرى نمود، در مدت بیست سال جز با آیات قرآن سخن نگفت و هرگاه قصد بیان مطلبى را داشت آیه‏ اى متناسب با آن را تلاوت مى‏ نمود. جایگاه قرآن در نزد فاطمه(س) بسیار ارزشمند و اهتمام وى در آموزش و تعلیم کتاب الهى بسى بلند و در خور توجه است. حضرت زهرا(س)در آموزش قرآن و نحوه قرائت آن دستورالعمل هایى دارد از جمله اینکه فرموده: کسى که سوره‏هاى حدید، واقعه و الرحمن را تلاوت کند در ملکوت آسمانها «ساکن فردوس» خوانده مى‏ شود»۲.از قول پدر نقل می کرد که یکی از نشانه های مروت ، تلاوت قرآن است۳.أنسی که دختر رسول خدا(ص) با قرآن داشت با حضور پدر طراوت و شادابى خاصى بدو مى‏ داد، طورى که  او در فقدان پیامبر روحش بشدت آزرده گردید و از قطع ارتباط فرشته وحى که پیام‏ آور آیات الهى بود شکوه نمود و در خطبه فدکیه رو به قبر پدر فرمود: «جبرئیل با آیاتى از قرآن همدم و مونس ما بود امّا (پدر) تو رفتى و خیرها از ما پوشیده شد»۴.او معارف و پیام هاى قرآنى را نشر مى‏ داد و دل گرفتگى‏ اش زمانى بود که مى‏دید به قرآن عمل نمى‏ شود. حضرت مهدی(ع)نیز تالی قرآن و ترجمان آن است:( السلام علیک یا ...تالی کتاب الله و ترجمانه)۵. او هم تلاوت کننده قرآن است، هم همتای قرآن(بخاطر حدیث ثقلین) و هم مفسر و مبین قرآن.سلیم بن قیس هلالی از امیرالمؤمنین (ع) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: به درستی که خدای تبارک و تعالی‌ ما(اهلبیت، که امام زمان هم از آنهاست) را پاکیزه و معصوم گردانید، و ما را گواه بر خلق خود و حجت در زمین قرار داد، ما را با قرآن و قرآن را با ما قرار داد، نه ما از قرآن جدا شویم و نه او از ما جدا می‌شود۶. امیرمومنان(ع) در مورد سیره حکومتی حضرت مهدی(عج) می فرماید: «حضرت مهدی(عج) رای مردم را به قرآن باز می گرداند، در زمانی که آنها قرآن را به رای و اندیشه [خود] مبدل کرده اند.»۷. هنگامی که مردم از قرآن چشم پوشیده و امور را طبق اندیشه نادرست خود پیش برند، ایشان مردم را از به کار بستن اندیشه های نادرست، نهی و به رجوع به قرآن وا می دارد تا به دستور کتاب خدا رفتار کنند و مخالف را دور اندازند.در زمان حکومت امام زمان(عج) به آموزش قرآن اهمیت فراوانی داده می شود. امیرالمومنین(ع) در این باره فرمود: «هنگامی که قائم آل محمد(ص) قیام کند، خیمه هایی برپا کند و قرآن را به ترتیبی که فرود آمده، به مردم بیاموزد»۸.متاسفانه قرآن کریم در امت اسلامی مهجور مانده است به گونه ای که خود قرآن از قول پیامبر(ص)می فرماید: «وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً؛ پیامبر [خدا] گفت: پروردگارا! قوم من این قرآن را رها کردند»۹.در دعای ندبه هم می خوانیم:«كجاست آنكه آرزومنديم كتاب آسمانى قرآن و حدود آن را احيا سازد»۱۰. --------- ۱.نهج الحیاة، ح۱۶۴.    ۲.تفسیر درالمنثور۱۴۰/۶.    ۳.عیون اخبار الرضا۲۷/۲.     ۴. خطبه فدکیه.    ۵. زیارت آل یاسین، مفاتیح الجنان.   ۶. کمال الدین/۲۴۰.   ۷.نهج البلاغه، خطبه۱۳۸.      ۸.مفید، ارشاد۳۸۶/۲.   ۹.فرقان/۳۰.   ۱۰.مفاتیح، دعای ندبه. یادداشتهای دکتر فخاری
۴.لعن بر ظالمان برائت و تبری از ظالمان ، یکی از ارکان دین ماست که قرآن هم بر آن تاکید نموده است.بعد از جریان غصب فدک و احتجاج حضرت زهرا سلام الله علیها، بعضی از زنان مهاجر و انصار به منزل حضرت آمدند و احوال وی را جویا شدند، حضرت در پاسخ فرمود:«به خداوند سوگند، دنیا را آزاد کردم و هیچ علاقه ای به آن ندارم ، همچنین دشمن و مخالف مردان شما خواهم بود»(أصْبَحْتُ وَ اللّهِ! عاتِقَةً لِدُنْیاکُمْ، قالِیَةً لِرِجالِکُمْ)۱. همچنین در مورد غاصبان، فرمودند:«خدا و ملائکه را گواه می گیرم که شما مرا خشمناک کرده و آزرده اید، و مرا راضی نکردید، و چنانچه رسول خدا را ملاقات کنم شکایت شما دو نفر را خواهم کرد»(إنّی اُشْهِدُاللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ، انَّکُما اَسْخَطْتُمانی ، وَ ما رَضیتُمانی ، وَ لَئِنْ لَقیتُ النَبِیَّ لا شْکُوَنَّکُما إلَیْهِ)۲.  آن حضرت درباره نماز خاکسپاری خود فرمود:«افرادی که عهد خدا و پیامبر خدا را درباره امیرالمؤمنین علیّ علیه السلام شکستند، و در حقّ من ظلم کرده و ارثیّه ام را گرفتند و نامه پدرم را نسبت به فدک پاره کردند، نباید بر جنازه من نماز بگذارند» (لاتُصَلّی عَلَیَّ اُمَّةٌ نَقَضَتْ عَهْدَاللّهِ وَ عَهْدَ ابی رَسُولِ اللّهِ فی امیرالْمُؤ منینَ عَلیّ، وَ ظَلَمُوا لی حَقیّ، وَاءخَذُوا إرْثی ، وَخَرقُوا صَحیفَتی اللّتی کَتَبها لی ابی بِمُلْکِ فَدَک)۳. و در کلامی دیگر فرمود:«سوگند به خداوند، اگر نمی ترسیدم که عذاب الهی بر بی گناهی ، نازل گردد؛ متوجّه می شدی که خدا را قسم می دادم و نفرین می کردم . و می دیدی چگونه دعایم سریع مستجاب می گردید»(وَاللّهِ... لَوْلا إ نّی اکْرَهُ انْ یُصیبَ الْبَلاءُ مَنْ لاذَنْبَ لَهُ، لَعَلِمْتَ انّی سَاءُقْسِمُ عَلَی اللّهِ ثُمَّ اجِدُهُ سَریعَ الاْ جابَةِ)۴.  حضرت مهدی(ع) نیز ظالمان را لعن می نمایند:رسول خدا (ص) فرمود: «ای علی! بنی امیه تو را لعنت خواهند کرد، فرشته ای به شمار لعنت آنان، هزار لعنت برایشان برمی گرداند، پس هرگاه قائم بپاخیزد چهل سال آنها را لعنت خواهد کرد»۵. منظور از بیان این چهل سال که در حدیث آمده است آن است که حضرت مهدی (عج) به شیعیان خود امر می کنند که در همه ی بلاد و آبادی ها، در منابر و مجامع بنی امیه را لعن کنند. بنابراین پس از به حکومت رسیدن حضرت لعن بر بنی امیه شیوع می یابد همانگونه که در زمان تسلط بنی امیه سبّ و دشنام و لعن بر امیرالمومنین شایع شده بود. حضرت مهدی (عج) این لعن را کیفر دنیایی آنها قرار می دهد. بیان این چهل سال نشان آن نیست که حضرت در مابقی عمر پر برکت خویش به لعن آنان نمی پردازد، بلکه آن عزیز بزرگوار در تمام عمر خویش به لعن آنها می پردازد. بنابراین از جمله اموری که باعث نزدیک تر شدن به حضرت مهدی و اعمال و رفتار آن حضرت می شود، لعنت کردن بر بنی امیه و دشمنان اول تا آخر  ائمه معصومین (ع) است.صاحب مکیال المکارم، علاوه بر اینکه لعن بر بنی امیه را از وظایف منتظران دانسته است، تاکید کرده است که در اول صبح و آخر شب و پس از هر نماز در انجام این کار کوشا باشند.امام باقر (ع) در این باره می فرمایند:«هرگاه نماز واجبی را به پایان بردی، جز با لعنت کردن بنی امیه از جای خود حرکت مکن!»۶.این لعن می تواند به هر زبانی و به هر شیوه ای باشد، قسمت لعن زیارت عاشورا می تواند در این امر راهگشا باشد.«اللهم العَن اوّل ظالمٍ...» باللّعنِ منی و ابدأ به اولاً ثم العن الثانی و الثالث و الرابع....»۷. ------------- ۱.دلائل الامامة/۱۲۸ح۳۸؛ معانی الاخبار/۳۵۵ح۲.     ۲.بحارالانوار۳۰۳/۲8؛ صحیح مسلم۷۲/۲، صحیح بخاری۵/۵.   ۳.کشف الغمه۴۹۴/۲.   ۴. اصول کافی۴۶۰/۱؛ بحارالانوار۲۵۰/۲۸ح۳۰.    ۵.صدوق، خصال۵۷۹/۲ح۱.   ۶.التهذیب۱۰۹/۲.   ۷.مکیال المکارم/۵۵۰-۵۵۳. یادداشتهای دکتر فخاری
🔹‌امام علی علیه السلام: 🔹‌...فَلا تَحمِل هَمَّ سَنَتِكَ عَلى‏ هَمِّ يَومِكَ، وكَفاكَ كُلَّ يَومٍ ما هُوَ فيهِ، فَإِن تَكُنِ السَّنَةُ مِن عُمُرِكَ، فَإِنَّ اللَّهَ عزّوجلّ سَيَأتيكَ في كُلِّ غَدٍ بِجَديدِ ما قَسَمَ لَكَ، وإن لَم تَكُنِ السَّنَةُ مِن عُمُرِكَ ، فَما تَصنَعُ بِغَمِّ وهَمِّ ما لَيسَ لَكَ. 🔹‌...در يك روز، نگران يك سال نباش؛ كه غم هر روز، برای آن روز کافی است. اگر يك سال از عمرت مانده باشد، خداوند عزّوجلّ از پس هر روز، روزىِ تازه ‏ات را خواهد داد، و اگر يك سال از عمرت نمانده باشد. پس چرا غم و اندوهِ زمانى را مى‏خورى كه از آنِ تو نيست؟! 🔹‌حکمت 379 نهج البلاغه
⭕️مکر خداوند! 🔸در آیه ای از خداوند می‌فرماید: «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللهُ وَاللهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ»؛ «مکر خداوند» در این آیه به چه معناست؟ و آیا «مکر» قبیح نیست؟ 🔹نخست باید دانست بسیاری از که در فارسی نیز رایج شده اند، دگرگونی معنایی پیدا کرده اند. به طور مثال در زبان فارسی همواره معنای منفی دارد، در حالی که حیله در به معنی چاره و راه حلّ عملی است؛ لذا برخی، علم فیزیک را «علم الحیل» می گفتند؛ و در فرهنگ ابجدی «حیله» به معنای مهارت و نیک اندیشی و قدرت تصرّف در کارها آمده است. واژه‌ی نیز در «زبان فارسی» همواره معنی منفی دارد؛ در حالی در «زبان عربی» هم در معنی مثبت به کار می رود و هم در معنی منفی. 🔹قاموس قرآن در معنی گفته: «مکر: ؛ اعمّ از آنکه در کار بد باشد یا در کار خوب». در کتاب مفردات و اقرب الموارد گوید: « آن است که شخص را به حیله ای (روشی عملی) از مقصودش منصرف کنی و آن، دو نوع است، پسندیده و ناپسند. در تفسیر المنار گفته: « در اصل، است که مکر شده را به آنچه گمان نمی کرد می کشد». خداوند می‌فرماید: «وَ مَکَرُواْ وَ مَکَرَ اللهُ واللهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ» [۱] (آنها چاره اندیشی نمودند و به کار بستند تا به حقّ زیانی برسانند؛ نیز نمود که آنها ندانسته به خود زیان زده [و به نفع راه حق شد]؛ لذا و چاره کنندگان است). 🔹پس اینکه در «زبان فارسی»، و حیله را همواره در معنی به کار می‌برند، دلیل نمی‌شود که در «زبان عربی» هم همینگونه باشد. به طور مثال واژه‌ی «مزخرف» در فارسی معنی منفی دارد، در حالی که در عربی به معنی زینت داده شده است. لذا در فهم و ، باید به این اصل مهمّ توجّه داشت که به درستی معنا شوند. نیز به معنی «تدبیر» و «برنامه ریزی» و «طبق نقشه کار کردن» است، در حالی که گاهی به معنی فریب نیز به کار می رود. 🔹 نقشه می کشند و برنامه ریزی می کنند و تدابیری به کار می گیرند تا به حقّ ضربه بزنند، نیز تمهید و برنامه ریزی می کند و به کار می گیرد که خود کفّار ضربه بخورند؛ چنان که در جبهه‌ی جنگ، فرمانده دشمن نقشه حمله می کشد، فرمانده خودی نیز نقشه حمله طراحی می‌کند. کار هر دو را و نقشه جنگی گویند.