فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 مردم از تفاوت های زندگی در خانه های حیاط دار با آپارتمان می گویند...
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b06
.
🔴 جایگاه پیوست های فرهنگی و توجه به سبک زندگی در قبوض انرژی ما کجاست؟
در خانواده مثلا ۵نفره در یک خانه ۱۵۰متری حیاطدار، خانم خانهدار با الگوی زندگی ایدهآل جامعه ایرانی و پرورش تعدادی طیور مولد و درختان مثمر، میبایست آب بیشتری برای نظافت، برق بیشتری برای امورات منزل و انرژی بیشتری برای گرمایش و ... مصرف نماید. بنابراین یک خانواده مطلوب با الگوی رفاه مطلوب در کشور از دیدگاه قبوض انرژی، قطعا خارج از الگوی مصرف بوده و میبایست سقف قیمتی را پرداخت نماید. در حالیکه این میزان مصرف برای یک خانه آپارتمانی دونفره شاغل با مساحت ۵۰متری با سبک زندگی متمایز، متفاوت است اما هیچ تفاوتی بین این دو خانواده در پرداخت قبض وجود ندارد....
@afra_eco
پینوشت: یکی از توجیهات اشتباهی که اخیرا در قم اتفاق افتاد و سبب شد طراحی اراضی ۵۶۰ هکتاری نهضت ملی مسکن، از الگوی ویلایی به الگوی آپارتمانی تغییر یابد همین بیتوجهی به پیوست سبک زندگی بود. مدافعین آپارتمان سازی با این توجیه اشتباه که مصرف آب در خانههای ویلایی بیشتر است مدیران مربوطه را به مغلطه انداختند؛ در حالی که اولا به پیوست سبک زندگی بیتوجه بودند و ثانیا، بعد خانوار در خانههای ویلایی در مقایسه با آپارتمانی غالبا بیشتر است و لذا طبیعی است که در ویلاییها که پرجمعیتتر هستند مصرف آب قدری بیشتر باشد. با این وجود، حسب آمار رسمی آبفای قم، تفاوت در مصرف آب خانههای ویلایی و آپارتمانی آنقدر ناچیز است که قابل اغماض است و این یعنی بهرهوری بیشتر در خانههای ویلایی.
@baladetayyeb
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b06
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔴 جناب نیلی در سخنانی اقتصاد را یک علم مثل فیزیک خوانده که شرقی و غربی ندارد. علمی که جهان بینی و نگرش در آن بی تاثیر است!
🔴 در نقد سخنان این جناب، در ادامه👇، توجه شما را به سخنان رهبر معظم انقلاب جلب می کنم که ایشان معتقدند علوم انسانیِ کنونی (از جمله اقتصاد) دارای پیش فرض های مؤثر جهان بینی و البته مضر و متضاد با جهان بینی الهی ماست.
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b06
⭕️ بیانات مهم رهبرمعظم انقلاب در خصوص علوم انسانی و اقتصاد ذاتاً مسموم غربی
- علوم انسانی کنونی دانشگاه ها ذاتاً مسموم است و ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی است. جهان بینی و هدف دیگری دارد. حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند. نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است، چون تکیهگاه اوست.
- علوم انسانی غرب مبتنی بر جهانبینی دیگری است؛ مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالباً مبتنی بر نگاه مادی است. خوب، این نگاه، نگاه غلطی است.
- علوم انسانیمان بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است. ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد.
- حدود دو میلیون از دانشجویان، دانشجویان علوم انسانیاند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینهی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به جهان بینی اسلامی باشد و بخواهد جامعهشناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد که این همه دانشجو برای این رشتهها میگیریم؟ این نگرانکننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفههائی هستند که مبنایش مادیگری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بیاعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
شوربختانه، دشمن وقتی ما را دچار بحران اقتصادی کرده که اقتصادخوانده های پیر و جوان، از مردم هم سرگشته تر هستند.
و از این بدتر اینکه مومنین و مجاهدینی که بخاطر خدا، مردم را زیر تازیانه سلوک ریاضتهای بی پایان و بی جهتی برده اند که اگر نتیجه بدهد -که نمی دهد- دقیقا به همانجایی می رسیم که 57 از آن توبه کردیم!
بسیج دانشگاه برای مشروعیت بخشی به این تازیانه ها بیانیه می دهد و مهندس اقتصاد برایش توییت میزند و مهندس صنایع برایش برنامه و بودجه می بندد!
این 20 رشتو را بخونید تا بتوانید توی دهن کسانی که این روزها درباره پر مصرف بودن ملت ما حرف می زنند، بزنید.
در این چند روز بعد از 3 سال کرونا و تعدیل اقتصادی و اعصاب خورد از فتنه و تنهایی و بار سنگین معیشت، بخشی از مردم دوباره به جاده ها زده اند تا کمی سفر کنند و کمی خانواده و دوستانشان را ببیند و از این همه دود و زندگی مصنوعی بیرون زده باشند.
حالا این شده است پرونده سیاه جدیدی برای این مردم بی نوا، نزد #نو_فیزیکالیست_وطنی که با نگاه #مکانیکی و #جزئی و #تقلیل_گرایانه شان، روی این راه تنفس موقت و موسمی مردم تمرکز کنند و تا آن را نبسته اند، از پای ننشینند!
قبل از اینکه صدای نحس شان بیشتر از این بلند شود، باید دندانهای شیری این بچه گرگها را توی دهانشان خرد کرد و به آنها بگوییم برای بنزینی که طبق آمارهای گمرک، نهایتا لیتری 27 سنت صادر می کنیم را اینقدر به رخ مردم نکشید!
#برده_داری_آماری
@social_theory
هدایت شده از فلسفه تابع وحی
در ابتدای همایش عرفان اهل بیتی، حجت الاسلام رودگر دبیر محترم همایش بیان می فرمایند که فعالیت های این مرکز در طول دو دهه، دو هدف را دنبال کرده است:
اول، با مواجهه مجتهدانه با نصوص کتاب و سنت با روش اجتهادی و فقاهتی باشد.
دوم، تأیید و دفاع از عرفان موجود (یعنی عرفان اهل بیتی ، در مواجهه سلبی با تراث تاریخی عرفان اسلامی نخواهد بود.)
این سوال پیش می آید که نسبت این دو هدف با یکدیگر چیست؟ یعنی به نحوی اجتهاد می کنید از نصوص که عرفان موجود تأیید شود؟! یعنی نتایج اجتهاد از قبل مشخص است و صرفاً می خواهید مویدات آن را نصوص جمع آوری کنید؟ با یک پروژه سفارشی مواجه هستیم؟! آیا واقعاً می شود این پروژه را اجتهاد فقاهتی نامید به نحوی که صرفاً به دنبال استناد به وحی و تأمین حجیت است؟! سخن فوق مثل این است کسی بگوید ما قصد اجتهاد از کتاب و سنت را داریم به نحوی که فلان نظر اثبات شود!
بنابراین نمی توان از این پروژه عظیم و گسترده با تمام هزینه هایی که کرده است امید داشت که بتواند عرفان موجود را تکامل بخشد و کاستی های آن را تکمیل کند، بلکه صرفاً پروژه ای سفارشی برای تأیید عرفان موجود است. در اینصورت توصیه می شود نام فقاهت و تفقه را خراب نکنند.
یحیی عبدالهی
🏠@fotoooh
هدایت شده از حَنان | یحیی
چندسال پیش در حاشیه یکی از دوره های اموزشی دانشجویی به یکی از اساتید نام آشنای فلسفه و عرفان عرض کردم نظام مفاهیم و هستی شناسی عرفان نظری با نظام معارفی و الاهیاتی احادیث شیعه اختلاف شدید دارد.
ایشان فرمودند: من 30 سال است هم عرفان نظری کار می کنم و هم احادیث، و هیچ اختلافی ندیدم.
به ایشان عرض کردم عرفان نظری بر محور اندیشه های ابن عربی شکل گرفته است، ایشان که به روایات اهل بیت (ع) مراجعه نکرده است، چگونه نظام فکری او با روایات اهل بیت (ع) منطبق شده است؟!!
اصلاً تا به حال کسی کار جدی فقاهتی روی بنیان های اخلاق و عرفان از منظر کتاب و سنت انجام داده است؟
یا همان عرفان ابن عربی را آورده ایم و چند روایت موید برایش پیدا کردیم؟!
جای یک #مرکز_تفقه_علوم_اسلامی در این عرصه خالی است!
ابلاغ وام ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی فرزندآوری
🔹بانک مرکزی در بخشنامهای دستورالعمل تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری، مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در بودجه سال ۱۴۰۲ را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
🔹بر اساس این بخشنامه، برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمدهاند تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به این شرح پرداخت میشود: به ازای فرزند اول سیصد میلیون ریال، به ازای فرزند دوم ششصد میلیون ریال، به ازای فرزند سوم نهصد میلیون ریال، به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و دویست میلیون ریال و به ازای فرزند پنجم و بیشتر یک میلیارد و پانصد میلیون ریال.
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اظهارات مهندس حاج سعید قاسمی درباره کارشکنی مافیای مسکن و زمین
سعید قاسمی، فرمانده قرارگاه مهندسی و جهادی احمد متوسلیان: به تکنولوژی ساخت کامل مسکن در ده روز دست پیدا کرده ایم؛ مافیای قدرتمند مسکن و زمین که در این چهل سال پوستشان کلفت شده است، اجازه فراگیر شدن این الگو را نمی دهد...
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
هدایت شده از مدیریت در اسلام
▪️نامها تمدن میسازند
یکی از راههایی که میتوانیم از طریق آن هویت و تفکر جوامع را بشناسیم، توجه به نامهای مورد علاقهشان است.
جامعهای که نام شهرهایش پرند، پردیس، فردیس، پردیسان، شیرینشهر، مهسان، پارمیس، پرنیان و مهستان است صدها سال نوری با آن جامعه که نامهای مورد علاقهاش علیآباد، احمدآباد، حسینآباد، اسلامآباد و جنتآباد است فاصله دارد.
قصهی اسفناک نامگذاری مبتذل شهرها و شهرکها در مورد نامگذاری نوزادان هم صدق میکند. نگاهی گذرا به نامهای مورد علاقه مردم در گزارشهای ثبت احوال نشان میدهد که بخش مهمی از جامعه گرفتار نوعی زیباییشناسی مبتذل و بیمعنا شدهاند. توجه کنیم به فرمایش آیت الله جوادی آملی که فرمودند ظاهر مردم باطن مسئولان است. الناس علی دین ملوکهم.
تمدن اسلامی را فکر و ذهن اسلامی میسازد، تمدن اسلامی فقط با بنر و همایش ساخته نمیشود.
@madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
⁉️ دو سؤال امام جمعه پردیسان قم از دولت و استاندار قم
▪️حجت الاسلام حامدی، استاد حوزه و دانشگاه و امام جمعه پردیسان قم :
1⃣ آیا با عمودیسازی و انبوهسازی می خواهید به مطالبه رهبری مبنی بر مردمی سازی امور جامه عمل بپوشانید؟
2⃣ آیا با ادامۀ سیاستهای غلط گذشته بخصوص در عرصۀ مسکن و شهرسازی میتوان تورم را مهار کرد و تولید را رشد داد؟!!
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
شهید مظلوم استاد بهشتی (ره) : اقتصادِ آزاد که لیبرالها ادعا میکنند اسارت و فقر برای تودههای ملت و فربه شدن برای سرمایه داران است...
#اقتصاد_اسلامی
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
❇️ باید نظام اقتصادی ایجاد شود که ملاکهای اسلام در آن رعایت شود نه اینکه نظام موجود توجیه شود
🔻حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی معصومینیا، عضو هیئت علمی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه خوارزمی، در جلسهای با موضوع «نظام مالی اسلام» مطرح کرد؛
🔹قوام و مقوم بانکهای تجاری وام دهی است. لازمه اینکه بانک به صورت مکرر وام میدهد، خلق پول است. مثلا کسی هزارتومان توی بانک میگذارد هفت هزار و پانصد تومان از آن خارج میشود که اصطلاحا به آن ضریب فزاینده پول میگویند. ضریب فزاینده پول در ایران هفت و نیم است.
🔹از منظر فقهی دو روش عمده میتواند در مواجهه با پدیدهای نوظهور مثل بانک، بیمه و بورس در پیش گرفت. یکی روش انفعالی و دوم روش فعال.
🔹روش انفعالی چیزی است که عمدتا تا حال روش بررسیهای فقهی عالم اسلام بوده و مخصوص ما شیعهها نیست. اهل تسنن نیز عمدتا انفعالی برخورد کرده اند.
🔹وقتی تلاشهای فقهی صورت گرفت، نتیجه عملی که دیده میشود این است که عملا بانکها در طول زمان به قراردادها به صورت صوری عمل میکنند. بانک غربی مشکلی ندارد به راحتی ربا میگیرد و میدهد. ولی در بانکهای اسلامی باید تمام شرایط شرعی آن رعایت شود که حسابهای پیچیدهای دارد که بانکها تمایل به اجرای آن ندارند.
🔹اگر ما روش فعال داشته باشیم لازم نیست دنبال مقاصد الشریعه برویم. معتقدم اگر ما حتی با روش فقه سنتی، بازخوانی روی معیارهای فقهی داشته باشیم، روش انفعالی اشکالات جدی دارد.
🌐 ادامه خبر: http://ihkn.ir/?p=32194
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
@meftahandishe_com
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
جهانِ پساکرونا
❇️ باید نظام اقتصادی ایجاد شود که ملاکهای اسلام در آن رعایت شود نه اینکه نظام موجود توجیه شود 🔻حجت
.
متأسفانه فقه ما (فقه به معنی الاعم) #فقه_منفعل است غالباً، فقهی که می نشیند تا نظریات و مسائل مستحدثه ایجاد شود، فراگیر شود، وارد شود، بعد موضع گیری می کند. آنهم نظر و موضعی که غالباً تأییدی و در جهت توسعه ی آن نظریه ی است.
.
جهانِ پساکرونا
. متأسفانه فقه ما (فقه به معنی الاعم) #فقه_منفعل است غالباً، فقهی که می نشیند تا نظریات و مسائل مستح
.
#فقه_فعاّل
فقهی است که
اولا از نظام اعتقادی، اخلاقی، فقهی(معنی الاخص) خود برای همه جنبه های زندگی بشر نظریه می دهد نه آنکه فقط در مَسند حکم بنشیند و منتظر ارائه موضوع باشد.
ثانیاً نظریه ها و مسائل مستحدثه ی وارده را با یک ساختار موضوع شناسانه ی کل بین (علاوه بر بررسی فقهیِ جزئیات نظریه) ، کلِّ نظریه را بر اساس سه معیار مهمِّ : خاستگاه، غایت و ارزش های حاکم نظریه، بررسی می کند و معیار سنجشش برای بررسی، فقه حداکثري است نه فقه حداقلی.
.
جهانِ پساکرونا
. #فقه_فعاّل فقهی است که اولا از نظام اعتقادی، اخلاقی، فقهی(معنی الاخص) خود برای همه جنبه های زندگی
.
نکته مهم دیگر در بررسی موضوعات مستحدثه (نظریات مستحدثه) آنکه :
در دنیایی که ذی نفعان و سرمایه داران و قدرت طلبان و مستکبران به کمک غول های رسانه ای سعی در مطرح کردن و بزرگ کردن یک نظریه به جهت پیش برد منافعشان دارند، حتما بایستی سایر نظریات و بیّنات در یک موضوع، مورد مطالعه ی فقیه قرار گیرد.
آیا وجود گروهی از متخصصین آزاد که مستقل از سازمان های بین المللی و محروم از ابررسانه های استکباری، نظریه ای مخالف با نظریه مشهور دارند، مضر به اطمینان فقیه نیست؟
آیا برای ارائه حکم، نبایستی تمامی نظریات و بیّنات قابل اعتناء در یک موضوع و مسئله، مورد مطالعه ی فقیه قرار گیرد؟
.
هدایت شده از صراط مستقیم
واکنش آیت الله تحریری به سخنان بعضی مسئولین.mp3
649.5K
🎙 #کلیپ_صوتی
💠 واکنش آیت الله تحریری در درس اخلاق ۲۶ اسفند به موضع گیری های اخیر وزیر گردشگری در رابطه با #حجاب
#حجاب
#صراط_مستقیم
✍کانال نشر بیانات استاد تحریری
╔════════════════╗
🆔 @seratemostaghim_ir
╚═════════════
جهانِ پساکرونا
🎙 #کلیپ_صوتی 💠 واکنش آیت الله تحریری در درس اخلاق ۲۶ اسفند به موضع گیری های اخیر وزیر گردشگری د
.
جناب ضرغامی را بفرستید وزیر یک کشور سکولار مثل ترکیه شود...
.