هدایت شده از باشگاه نویسندگی.
💢 وبکامیک و لایت ناول چیست؟
وبکامیک و لایت ناول هر دو شکلهای محبوب داستاننویسی هستند که از ژاپن نشأت گرفتهاند و به واسطه فضای دیجیتال به جهانیان معرفی شدهاند. هر کدام از آنها ویژگیها و سبک خاص خود را دارند که در ادامه به آنها پرداخته میشود.
#اطلاعات_نویسندگی
🏠‧₊˚@WriteClub
هدایت شده از باشگاه نویسندگی.
🏓 وبکامیک
وبکامیکها نوعی از داستانهای تصویری هستند که به صورت آنلاین منتشر میشوند و معمولاً به صورت قسمت به قسمت ارائه میشوند. برخی از ویژگیهای مهم آنها عبارتند از:
دسترسی آنلاین: وبکامیکها عمدتاً به صورت آنلاین و رایگان یا با اشتراک در دسترس هستند. خوانندگان میتوانند از طریق پلتفرمهایی مثل Webtoon، Tapas و سایر سایتها به این محتوا دسترسی پیدا کنند.
رنگآمیزی و طراحی بصری: بسیاری از وبکامیکها برخلاف مانگا که سیاه و سفید است، رنگی طراحی میشوند. این امر باعث میشود تصویرها جذابتر و واقعیتر به نظر برسند.
فرمت عمودی: بسیاری از وبکامیکها به صورت عمودی طراحی میشوند تا روی دستگاههای موبایل بهخوبی قابل خواندن باشند. این باعث میشود خواندن آنها روی گوشیها یا تبلتها آسانتر باشد.
تنوع ژانر: وبکامیکها به شدت از نظر ژانر متنوع هستند و شامل فانتزی، عاشقانه، اکشن، ترسناک و حتی داستانهای روزمره میشوند. این تنوع باعث جذب مخاطبان مختلف میشود.
انتشار سریالی: هر وبکامیک به صورت سریالی منتشر میشود، که باعث میشود خوانندگان هر هفته یا هر ماه برای خواندن قسمت جدید به پلتفرم مراجعه کنند. این روش سریالی خواننده را به دنبال کردن مداوم داستان تشویق میکند.
#اطلاعات_نویسندگی
#کامیک
🏠‧₊˚@WriteClub
18.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔅قصه گویی مریم سهرابی
برگزیده جشنواره کشوری قصه گویی
قالب داستان سرایی و قصه گویی، #بدون_حد و مرز است
@Jane_ghalam
16.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 گلایه لیلی عاج نویسنده و کارگردان از ترجمههای ضعیف و انتخابهای نازل در آثار نمایشی کشور، در دیدار دیروز با رهبر انقلاب
🔹لیلی عاج نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما، صبح امروز در ابتدای دیدار زنان و دختران با رهبر انقلاب، با ابراز نگرانی از رواج ترجمههای ضعیف و آثار درامنویسی سطح پایین که نه با فرهنگ ما تناسب دارند و نه پیام تازهای ارائه میدهند، این روند را نتیجه انتخاب کارگردانانی دانست که برای پرهیز از چالش با شورای نظارت، به سمت آثار بیکیفیت و آساناجرا میروند.
🔹 او در ابتدا و انتهای سخنان خود رهبر انقلاب را به عنوان فردی خطاب کرد که لذت ادبیات و جادوی کلمات را درک کرده است.
#داستان_ریشه_آثارنمایشی
@Jane_ghalam
🌼قصهی همهی ما با مادر، شروع شدهاست.
🕊مادر اولیه ترین کارهای ما را انجام داده، و هیچگاه در سادگیاش دیدهنشدهاست؛ و شاید این دیدهنشدن برای آن بوده که خواستهایم برای او نقش تعریف کنیم، وظایفش را برشماریم و سپس قدر دانی کنیم و مراسم بزرگداشت برگزار کنیم...
🕊اما مادر قبل از اینکه اینها باشد، داستان ما را آغاز میکند، هر کدام از ما با مادرمان قصهای داریم و اگر متوجه آن قصه شویم، نسبت و جایگاهمان مشخص میشود و شاید به وظایفمان هم در مقابل او بیشتر پی ببریم....
بگذارید راحتتر بگویم، لوح و قلم که حاوی سرگذشت همهی ماست با خلقت زهرا(س)، _که اگر نبود هیچ چیز آفریده نمیشد_، یک ربطهایی دارد...، شاید باید در جوار خانم، قصهی خود را بیابیم...
مادر امروز، پناه گمشدهی ماست و شاید با یافتن داستان مادری، روح خستهی بشر بتواند به حیات دست یابد....
@jane_ghalam
⛔️ می نویسم تا برای خودم کسی شوم و به خودم اثبات کنم که نویسنده خفنی هستم!
🔸 عجیب است! کی وقت کرده ایم که اینقدر اطرافمان را خوب نبینیم و کور کورانه نویسندگی کنیم؟ الامان الامان از کج راهه ای که پیش روی ماست! همان کج راهه ای که نویسنده در آن خود را رسولی نمی بیند که می خواهد در جامعه راهی باز کند بلکه هدف او از نوشتن چاپ کتاب است و بعد هم به به و چه چه عده ی محدود و خاصی که تصدیق می کنند که «فلانی عجب نویسنده ای است»
🔹اما واقعا چه کسی «عجب نویسنده ای است» است؟ داستان نویسی که می نویسد تا به دنیای مخاطبش معنا بدهد و راه او را باز کند و یا داستان نویسی که می نویسد تا به خودش و بقیه اثبات کند که چه نویسنده ی خبره ای است؟
🔸ما در جهان «بی معنا بودن» به سر می بریم. در جهانی که ما را به سمت انبوه سازی کلمات و داستان ها و کتاب ها می برد بی آنکه این کلمات معنایی داشته باشند. و بد تر از آن اینکه گاهی این بی معنایی را معنا می پنداریم. مانند همان زمانی که خود را دیندار حقیقی می دانیم اما در حقیقت مشرک هستیم و متاسفانه در گمراهی بالاتری به سر می بریم. درست است که در چنین وضعیت عجیبی گیر افتاده ایم اما راه تفکر هم چنان باز است...
🔹داستان حقیقی داستانی است که به دنیای مخاطبش معنا بدهد و راه او را باز کند اما این روزها شاهد این هستیم که آنچه قرار بود به زندگی مردم معنا بدهد، بی معنا شده است. و این درد کمی نیست...
🔸اما یاللعجب دیگری هم باید برای این بگوییم که حتی نویسنده ای که برای اثبات نویسندگی اش می نویسد هم به فکر این نیست که هرچقدر تعداد خوانندگانش بیشتر شوند ، پاچه خوار هایش هم بیشتر می شوند!! مثلا چرا نمی رود در یک انتشارات همه خوان و بی موضع کتابش را چاپ کند و با چاپ کتابش در یک انتشارات برچسبدار فقط روی قشر انقلابی حساب باز می کند؟ یا واقعا چرا هیچ تصمیمی برای تبلیغ کتابش ندارد؟!؟
🔹باشد برادر یا خواهر من! کتابت را در هر نشر و با هر نگرشی چاپ کردی رفت، حال بگو ببینم که چرا کتاب تو نه تنها چیزی به آدم اضافه نمی کند بلکه بحران های انسان امروز را بزرگ تر هم می کند؟ اگر خودت هم راه زندگی ات را گم کرده ای ، چرا اول آن را پیدا نمی کنی؟ بهتر نبود که از حرف های اندیشمندان در کتاب هایت استفاده می کردی؟ جان برادر! ایدئولوگ بودن که دیگر از نظر توی انقلابی بد نبود که!! یعنی توی انقلابی را هم باید مجاب کرد که نوشته ی تو باید حرفی برای گفتن داشته باشد و چیزی بیش از یک فرم و سرگرمی را به مخاطبی که پول و وقتش را به تو امانت داده، بدهد؟!
چرا مطالعه نمی کنی؟
چرا؟
چرا حتی آرزوی مطالعات قوی هم در برنامه های تو جایی ندارند؟
اگر مشکل از پخش و تبلیغ کتاب است ، حلش کنیم.
اگر مشکل از محتوای سطحی و غیر غنی ماست، مطالعه کنیم و بعد بنویسیم.
اگر مشکل از دیوارکشی های بین روشنفکرنمایان و انقلابی هاست، خارج از برچسب ها و انتشار کتاب در ناشران انقلابی معلوم الحال باشیم تا کتابمان را همه بخوانند نه یک قشر خاص(تازه «اگر» همان انقلابی ها هم ناشران معلوم الحال را جدی بگیرند و بعد به کتاب علاقمند شوند و بخوانند)
در غیر این صورت منتظر هیچ اثر ملموسی در فرهنگ این مملکت نباشیم و بهتر است که خودمان را گول نزنیم
خدا کند که «صم بکم عمی فهم لایعقلون» نشویم چون اگر بفهمیم و عمدا آگاهی خود را نادیده بگیریم، نتیجه اش از دست دادن توان فهم ماست و بی شک جزو گمراهان خواهیم شد.
پ.ن: آیا واقعا قصد دارید که این متن را نادیده بگیرید و آن را جدی نگیرید؟ از ماست که برماست...
@Jane_ghalam
6.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
داستان چیست؟
آیا این پرسش در هیچ کتاب آموزش داستان نویسی و کتب ادبی مطرح شده است؟
حقیقت داستان با تعاریف متداول درباره آن متفاوت است...
این سوالی ست که در بین اغلب نویسندگان هرگز مطرح نشده است
#زهرا_زواریان
@Jane_ghalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
مثلث داستان : نویسنده ، مخاطب ، موضوع
مخاطب محوری در هرمنوتیک
چطور یک متن می میرد؟
#زهرا_زواریان
@Jane_ghalam
🪴
🔸دریافت فیلم کامل «پدیدار شناسی داستان» از زبان زهرا زواریان به بهانه جشنواره خاتم🔸
https://www.aparat.com/v/l0178nh
جـــــان ِ قـــــلم
. داستان چیست؟ آیا این پرسش در هیچ کتاب آموزش داستان نویسی و کتب ادبی مطرح شده است؟ حقیقت داستان با
.
✅ زهرا زواریان کیست؟
زهرا زواریان نویسنده و پژوهشگر ادبی است. از سال 1359 در آموزش و پرورش مشغول به کار شد و از سال 1367 به داستان نویسی روی آورد. او پس از شهید آوینی سردبیری ماهنامه ادبیات داستانی را به عهده گرفت. دو سال دبیر صفحه داستان مجله سوره به سردبیری شهید آوینی و سپس مؤسس مجله ادبیات داستانی و دبیر تحریریه آن بوده است. بعد از شهادت سید مرتضی آوینی سردبیری آن مجله نیز از جمله فعالیت های اوست.
از آثار او می توان به چند مورد اشاره کرد :
روایت جنگ در ادبیات حماسی زنان زهیر(نگاهی به سرخی آتش)
دیانا که بود
زنی در جزیره گمنام
نجوای حریر
مستانه
رایحه نجابت
شخصیت زن در ده سال داستان نویسی
شبستان دل (سفرنامه حج)
نزدیک تر بیا احمد(داستان معراج)
خاتون عشق (داستان حضرت نرجس خاتون، علیهاالسلام)
قامت بلند سپیدار
در راه که می آمدی سحر را ندیدی
بهشت را زینت کنید
چهار بانوی تاریخ ساز
و
«ادبیات و فلسفه در گفت و گو» نام پایان نامه کارشناسی ارشد اوست که به صورت کتاب به چاپ رسیده است
.
29.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
📅 به مناسبت ۱۲ دی ماه روز علوم انسانی اسلامی
لینک خبر
🔰 درود بر بزرگمردانی چون علامه مصباح که شمع هنر دینی را در قلب عده ای روشن کردند. علامه در طول عمر شریف خود از غرب صحبت کرد و از احاطه علمی غرب بر جهان اسلام سخن گفت.
❇️ ساختار امروزی داستان یک ساختار کاملا غربی است. شهید آوینی گفت عده ای خواهند آمد و داستان را اسلامی خواهند کرد و صحبت های عالمانی چون او نور داستان اسلامی را در دل عده ای برافروخت و عده ای نیز در گهواره و عده ای نیز در راه اند تا بتوانند آهسته و پیوسته زیر سایه بیانات رهبر انقلاب، آینده را از آن خود کنند!
@Jane_ghalam
جـــــان ِ قـــــلم
. داستان چیست؟ آیا این پرسش در هیچ کتاب آموزش داستان نویسی و کتب ادبی مطرح شده است؟ حقیقت داستان با
.
زهرا زواریان در بخشی از کارنامه کاری خود سردبیری مجله ادبیات و هنر دینی را دارد که با انگیزه آن را قبول کرد اما نتیجه این کار تنها چاپ یک شماره بود. او در ابتدای راه گمان می کرد که حرف های زیادی درباره ادبیات و هنر دینی گفته شده و می تواند از نویسندگان و منتقدان زیادی کمک بگیرد و با تولید علم در این حوزه جریان سازی کند. اما دیری نپایید که متوجه شد در این حوزه فقر عجیبی وجود دارد که باورکردنی نیست و در مقدمه ی تنها شماره انتشاریافته مجله ادبیات و هنر دینی نوشت «ما این سال ها فقط حرف زدیم و کمتر عمل کردیم»
او معتقد است که در این چهل سال امکانات و فضاهای فرهنگی بسیاری در اختیار ما بوده ؛ اما چرا با توجه به بودجه های کلانی که در اختیار داشتیم، تنها شاهد خروجی های بسیار ضعیف بودیم و خروجی های بهتری را ندیدیم؟ این پرسش مهمی است...
او معتقد است که یکی از دلایل مهم تولید آثار سطحی و تکراری این است که ما تفکر را کنار گذاشته ایم و وقتی چنین پرسش های مهمی برای ما مطرح نمیشود خوب فکر نمی کنیم و هنگامی که قلم به دست می گیریم تا بنویسیم ، شروع به نوشتن یک سری کار تکراری و سطحی می کنیم که نهایتا در نثر یا زاویه دید با آثار دیگر متفاوت است.
#این_روزها_قلم_جان_ندارد
#درد_بی_سوالی
#زهرا_زواریان
@Jane_ghalam