دعوت به گفتگو در گروه ولایی بصیر
https://eitaa.com/joinchat/1927741635C7532797707
انگلیس، فرمانده تروریسم رسانهای علیه ایران
یکی از مهمترین جریانهایی که در دهههای اخیر در قالب رسانه ظهور پیدا کرده، جریان "تروریسم رسانهای" است که پس از دگردیسی ایجادشده در حوزه قدرت، قابل رویت است.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ شیرین زارعپور
در واقع فضای لیبرالیستی حاکم بر نظام بینالملل پس از چرخش از قدرت نظامی به سمت قدرت فرهنگی، با تغییر رویکرد به انجام ترور پرداخته که از آن میتوان به "تروریسم رسانهای" تعبیر کرد. این رویکرد رسانهای در نظام بینالملل علیه کشورهایی انجام می گیرد که خواستار تداوم حیاط خود بر مبنای اصول و ارزش های اعتقادی خارج از گفتمان اومانیستی مسلط بر نظام بینالملل هستند.
بیشترین مسئولیت "ترور رسانهای" در اغتشاشات اخیر با رسانه سعودی لندننشین «ایراناینترنشنال» است که از ابتدای آشوبهای خیابانی به صورت بیست و چهار ساعته محتوای خبری خود را به سوژهسازی اختصاص داده و با استفاده از خطاهای شناختی، شروع به خلق نارضایتی و روایتسازی دروغین با هدف تجزیه کشور نموده و هر روز دروغ تازه خودساختهای را به وسیله تهمانده تلویزیونهای فارسیزبان روی آنتن میبرد. علیاصغر رمضانپور سردبیر شبکه ایران اینترنشنال که پیش از آن سردبیر روزنامههای زنجیرهای در ایران و همچنین معاون وزیر ارشاد دولت اصلاحات بود و عناصر خودفروخته دیگری مانند «مجتبی واحدی»، «حسین باستانی»، «مسیح علینژاد» که در روزنامههای زنجیرهای فعالیت میکردند و دهها خبرنگار فراری طیف مدعی اصلاحطلبی که به استخدام رادیو فردا، بیبیسی، صدای آمریکا، منوتو و شبکه سعودی اینترنشنال درآمدند تعدادی از پیاده نظام دشمن در این جنگ رسانهای هستند. این شبکه که چند روز پیش از انتخابات سال 96 سرو کلهاش بین شبکه های فارسی زبان انگلیسی پیدا شده بود، ابتدا منکر این بود که بودجهاش را سعودی تامین میکند اما خیلی زود معلوم شد حکام ریاض بودجه آن را تامین و حقوقی چند برابری تقدیم اهالی این شبکه برای لجن پراکنی بیست و چهار ساعته علیه ایران میکنند اما در این میان نکته جالب توجه این است که این شبکه قواعد "آفکام" یعنی سازمان تنظیمکننده مقررات رسانهای بریتانیا را هم زیرپا گذاشته است.
شدت مخالفت با قواعد آفکام از طریق ایران اینترنشنال و بیبیسی به قدری بالاست که نقض آشکار مقررات آفکام تلقی شده ولی با این حال برخوردی با آن ها صورت نمیگیرد تا جایی که کارشناسان میگویند اگر برنامههای این شبکهها، به زبان انگلیسی پخش میشد یا مخاطبان آن انگلیسی بودند، مطمئنا علیه این شبکهها اعلام جرم شده و یک روزه تعطیل میشدند. پیش از این خبرگزاری اسپوتنیک در گزارش سالانهای اعلام کرده بود شبکه خبری بیبیسی بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ میلادی ۴۶۲ هزار و ۲۵۵ مورد شکایت دریافت کرد که نسبت به سال ماقبل رشد ۹۳ هزار و ۸۷۸ موردی داشت. این آمار در سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلادی ۲۱۸ هزار و ۲۵۳ مورد بود. ظاهرا آفکام پس از دریافت ۲۳ هزار و ۶۷۴ مورد شکایت به بیبیسی توصیه کرد که مجریها نباید ناخواسته این احساس را به وجود آوردند که در حال مطرح کردن نظرات شخصی خود هستند.
روش این شبکهها در خبررسانی استفاده از خطاهای شناختی است تا از این طریق اعتراضات اجتماعی را به اعتراض سیاسی و اغتشاش و شورش خیابانی تبدیل کنند. خطاهای شناختی، خطاهایی ذهنی هستند که به صورتی مرتب به گرایش، نگرش یا باوری غلط منجر میشوند و در تصمیمگیری، استدلال، یادآوری، ادراک و شناخت افراد تاثیر میگذارند. ذیلا به چند نمونه از این خطاهای شناختی میپردازیم.
خطای لنگر انداختن
اثر لنگر انداختن (Anchoring Effect) که آن را به خطای تکیهگاه ذهنی نیز ترجمه کردهاند، یکی از خطاهای شناختی است که باعث میشود ما در برآوردها و تخمین زدن اشتباه عمل کنیم. دو ویژگی میتوان برای این خطای شناختی نام برد:
۱- شما اطلاعات دقیقی از موضوع ندارید و شرایط هم به گونهای است که نمیتوان از ابهام مسئله چندان کاست.
۲- یک نقطهی شروع اولیه به شکل رسمی یا غیر رسمی برای فکر کردن و تحلیل کردن و ارزیابی گزینهها مطرح میشود. معمولاً در چنین شرایطی، ذهن ما وارد فرایندِ اصلاح و تعدیل (Adjustment) میشود. به این معنا که سعی میکنیم نقطه یا موضع یا عدد یا برآورد اولیه را تغییر داده و اصلاح کنیم تا عددی واقعیتر به دست آید.
نقطه شروع اولیه اغتشاشات اخیر، ادعای به قتل رسیدن مرحومه مهسا امینی بود که با حضور نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق اولین عکس از مرحومه گرفته و در اختیار شبکه سعودی ایران اینترنشنال قرار گرفت و همین موضوع باعث شد با مقصرنمایی نهادهای حاکمیتی در این ماجرا اولین جرقههای فتنه از همین جا روشن شود پس از
👇👇👇👇👇
آن به دلیل همین خطای شناختی، با وجود ارائه مستندات مبنی بر بیماری مرحومه و عدم ضرب و جرح و کمترین آسیبی از جانب نیروهای انتظامی، این موضوع تبدیل به باور برخی از افراد شد و زمینه شورش خیابانی از طریق برانگیخته کردن احساسات صورت پذیرفت.
خطای استریوتایپی
از میان انبوه خطاهای شناختی که ذهن انسان گرفتار آنهاست، دو خطا هستند (اثر هالهای و اثر استریوتایپی) که علاوه بر تصمیم گیری، روی بسیاری از تعاملها و قضاوتها و تحلیلهای اجتماعی تاثیر میگذارند. آشنایی با این دو خطا میتواند جلوی برخی از اشتباهات را بگیرد و قضاوتها و تحلیلها را پختهتر و واقع بینانهتر سازد.
استریوتایپ را چنین تعریف میکنند: (پیشداوری در مورد افراد بر اساس گروه یا جامعهای که به آن تعلق دارند) شبکههای اینترنشنال و بیبیسی با استفاده از این خطا تمرکز خود را روی قومیتگرایی و تجزیهطلبی قرار دادند و پس از آن بلافاصله تروریستهای تجزیهطلب را وارد میدان کردند. برجستهسازی حواشی چهلم درگذشت مهسا امینی و دامن زدن به گسلهای قومیتی و اختلافافکنی بین شیعه و سنی از دیگر محورهای مشترک رسانههای زنجیرهای و ضدانقلاب در روزهای اخیر بود؛ اقدامات مشترکی که باعث شد فضایی شکل بگیرد که گروهک داعش هم به صف آشوبگران اضافه شود و حمله تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اتفاق بیفتد.
خطای تمرکز بر آخرین اطلاعات
این خطای شناختی مغز را میتوان به نامهای مختلف معرفی کرد و در گروهبندیهای مختلف خطاهای ذهنی جا داد. این خطا مصداقی از خطای تمرکز هم میتواند باشد. خطایی که در آن بخشی از اطلاعات ما، به دلیلی، بیشتر از سایر اطلاعات مورد توجه قرار میگیرند. شاید بتوان گفت این خطا سهم مهمی در اغشاشات اخیر دارد به این معنی که افراد قضاوتکننده بدون درنظر گرفتن چهل و سه سال پیشرفت در عرصههای مختلف، تمرکز خود را بر آخرین اطلاعات که از طریق این شبکهها القا میشود، قرار میدهند.
به طور مثال مردم ایران آزادی و استقلال را در سال های پس از انقلاب به خوبی درک کردهاند ولی با استفاده از این خطای شناختی احساس عدم آزادی با وجود داشتن پوشش به آن ها القا شده و باعث میشود شعارهایی چون نه روسری نه توسری سر بدهند در حالی که جنبش می تو تنها نمونه ای از این به ظاهر آزادی و نتیجه آن است که به خوبی نشانگر فساد و خشونت جنسی در غرب بر اثر بیتوجهی به موضوع پوشش و عفاف است.
خطای برخورد گزینشی با اطلاعات و خطای تایید
ظرفیت پردازش مغز محدود است وقتی این ظرفیت را با حجم گستردهای از سیگنالها و پیامها که انسان از دنیای اطراف دریافت می کند، مقایسه میکنیم بیشتر متوجه این موضوع میشویم. یکی از کارکردهای ارزشمند مغز این است که میتواند سیگنالها و پیامهایی که مفید نیستند را فیلتر کند و انرژی خود را برای پردازش پیامهای مفیدتر ذخیره کند یا اگر آنها را دریافت کرد، بدون پردازش، کنار بگذارد و رها کند.
پروژه کشتهسازی (ماجرای درگذشت نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیلزاده، حدیث نجفی، دختر اردبیلی و...) به نوعی برخورد گزینشی با اطلاعات بود. با وجود این که خانوادههای این درگذشتگان درخواست پیگیری و اعتراض به کشتهسازی فرزندانشان داشتند، سلبریتیهایی در داخل همسو با شبکههای اینترنشنال و بیبیسی اصرار به کشتهسازی داشته و هر روز روایت دروغ دیگری به اطلاعات غلط قبلی اضافه مینمودند.
👇👇👇👇👇
کوری تصمیمگیری یا توجه کور
کوری تصمیمگیری (Choice Blindness) به این معناست که خاطرات مربوط به شرایط تصمیمگیری با گذر زمان فراموش میشود ولی این درک وجود ندارد که اکنون نسبت به مکانیزم انتخاب در گذشته بینایی کافی وجود ندارد. به طور مثال رتبه و امتیاز شما در کنکور، زمانی در حدی بوده که فقط میتوانستهاید به رشتهی X بروید و شما هم همین رشته را انتخاب میکنید. مدتها از این ماجرا میگذرد و به تدریج، شرایطی را که شما را به این انتخاب وادار کرده، فراموش میکنید.
حالا ممکن است وقتی از شما علت انتخاب رشتهی X را بپرسند، فهرستی از علتها و انگیزههای خود را بیان کنید. فهرستی که هرگز در زمان تصمیمگیری در ذهنتان نبوده است. اکثر اغتشاشگران دستگیر شده اذعان دارند به این که تحت تاثیر شبکههای اینترنشنال و مجازی قرار گرفتهاند و دلیلی مشخص برای اعتراض خود ندارند. این خطای شناختی باعث میشود افراد بیننده شبکههای انگلیسی بدیهیات را نبینند و در واقع توجه کور به اتفاقات پیرامون خود داشته باشند.
باورسازی گسترده بودن اغتشاشات در سطح کشور (ادعای سقوط اشنویه و...)، فضاسازی و القای برخورد امنیتی با دانشجویان معترض در برخی دانشگاهها، فضاسازی درباره نحوه فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ، فضاسازی درباره نحوه برخورد با دانش آموزان و دانشجویان نمونه هایی از خطاهای شناختی دیگر است.
اکنون که شبکه سعودی خواب تجزیه ایران را میبیند، لازم است با اعمال
فشار از طریق سازمانهای بینالمللی مدعی حقوق بشر و رسانه و همینطور مدعی مبارزه با تروریسم، نقض قوانین و مقررات از سوی این شبکه مورد حمایت انگلیس، مورد پیگیری قاطع قرار گیرد.
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
💢 آمریکا: برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تلاش میکنیم
🔹همزمان با شروع نشست غیررسمی آمریکا علیه ایران در سازمان ملل درباره ناآرامی های اخیر ، کامالا هریس معاون رئیسجمهور آمریکا اعلام کرد که واشنگتن برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تلاش میکند.
جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
تحریم جوابِ تحریم؛ ایران ۸ فرد و یک نهاد کانادایی را تحریم کرد
🔹وزارت خارجه بهعنوان عمل متقابل، برخی اشخاص و نهاد کانادایی را به دلیل حمایت از تروریسم و گروهک تروریستی منافقین، تحریک و تشویق به اقدامات تروریستی و خشونت علیه مردم ایران، ترویج اطلاعات غلط در مورد ایران و نیز مشارکت آنان در اعمال و تشدید تحریمهای ظالمانه علیه مردم ایران تحریم کرد.
🔸اشخاص حقیقی:
۱) مارکو مندیسینو، عضو پارلمان و وزیر امنیت عمومی کانادا
۲) آنیتا آناند، وزیر دفاع ملی کانادا
۳) ریچارد واگنر، رئیس دیوان عالی کانادا
۴) واین آیر، رئیس ستاد ارتش کانادا
۵) اریک کنی، فرمانده نیروی هوایی کانادا
۶) انگس تاپشی، فرمانده نیروی دریایی کانادا
۷) برندا لاکی، رئیس پلیس سواره نظام کانادا
۸) دیوید براون، قاضی صادرکننده حکم توقیف اموال ایران در کانادا
🔸اشخاص حقوقی:
نشنال پست؛ رسانه حامی تحریمها و با رویکرد ایرانستیزی
🔹بدیهی است این اقدام تحریمی، نافی پیگیری کیفری افراد به سبب دست داشتن در اقدامات مجرمانه نخواهد بود.
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
چانهزنی به نیابت از آمریکا با پوشش دروغین برونرفت از وضع موجود
❌❌❌❌❌❌
محمد قوچانی از فعالین رسانهای مدعی اصلاحات و از محکومین امنیتی فتنه 88 اخیرا در یک گفتوگوی تلویزیونی اظهاراتی جالبتوجهی مطرح کرده و به جمهوری اسلامی پیشنهاد داده است برای پایان آشوبها و برونرفت از وضع موجود 7 شرط مدعیان اصلاحات از جمله تاسیس جمهوری سوم و احیای برجام را بپذیرد!
گفتنی است استراتژی مضحک فشار از پایین چانهزنی از بالا اولینبار از سوی سعید حجاریان مطرح شد، استراتژی تقلبی و کپیشده انگلیسی که هدف اصلی آن براندازی اما به حدی رسوا و نخنما شد که بسیاری از چهرههای مدعی اصلاحات بهویژه پس از فتنه 88 اذعان کردند در ساختار جمهوری اسلامی تحریک تودههای مردم به آشوب و اغتشاش از پایین و وادار کردن نظام به پذیرش خواستههای ما جواب نمیدهد!
اما نکته قابل تأمل آنجاست که قوچانی در حالی به نمایندگی از طیف مدعی اصلاحات احیای برجام را بهعنوان یکی از پیششرطها برای پایان آشوب مطرح کرده است که اساسا یکی از دلایل صحنهگردانی و پشتیبانی آمریکا از اغتشاشات اخیر برآشفتن شرایط و برهمزدن رویه مذاکرات به امید امتیازگیری از ایران بوده است.
آمریکا و کشورهای اروپایی در شرایطی که در برابر دست برتر ایران در مذاکرات رفع تحریمهای وین چارهای پیشرو نمیدیدند، قصد داشتند از طریق تحریک افکار عمومی و دعوت به آشوب در ایران یک اهرم فشار برای خودشان دست و پا کنند. جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین بهویژه بهدلیل آنکه تحریمها در هدف آشکار کشورهای غربی برای ایجاد شکاف عظیم میان ملت و حکومت و ایجاد جریانهای قدرتمند براندازی شکست خوردهاند دست برتر را در اختیار دارد.
تحریمها طبق اذعان افرادی نظیر «ریچارد نفیو» که از معماران سیاستهای تحریمی محسوب میشوند برای اینکه بتوانند به شکل برگهای چانهزنی در مذاکرات مورد استفاده طرفهای غربی قرار بگیرند بایستی از طریق ایجاد «نارضایتیهای عمومی» و تهدید به براندازی، محاسبات مسئولان حکومت را عوض کرده و آنها را برای اعطای امتیاز تحت فشار قرار دهند.
اما این اتفاقی است که علیرغم اجرای سیاست فشار حداکثری رخ نداده و ایران به لطف مقاومت مردم، شدیدترین اثرات یک جنگ تمامعیار اقتصادی را پشتسر گذاشته و اکنون تصمیمگیران ایرانی بهدنبال آن هستند که از همین مسئله بهعنوان اهرمی برای متقاعد کردن غرب به دست کشیدن از سیاستهای زورگویانه و پایان دادن به جنگافروزی اقتصادی علیه ملت ایران استفاده
کنند.
بدیهی است در چنین شرایطی کشورهای غربی و امپراطوریهای رسانهای وابسته به آنها به «آشوب» در داخل کشور نیاز دارند تا بتوانند در مذاکرات آن را بهعنوان شاخصی از اثرگذاری تحریمها معرفی کرده و سپس از آن بهعنوان یک برگ چانهزنی برای تداوم جنگ اقتصادی علیه ملت ایران استفاده کنند. آشوب، در واقع ابزار دست جریانهای ضدانقلاب برای گلآلود کردن جریان مذاکرات و صید تحریم از آن است و متأسفانه باز هم طیف مدعی اصلاحات در این ماجرا نقش پادویی غربیها و جاده صافکنی سیاستهای آنها علیه کشورمان را
به عهده داشتهاند.
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
آیتالله «عباسعلی اختری» درگذشت
آیتالله «عباسعلی اختری»، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری شامگاه دوشنبه دار فانی را وداع گفت.
به گزارش فارس، وی بهدلیل بیماری سرطان، از چند روز گذشته در بیمارستان بستری بود.
به گزارش ایرنا، بنابر اعلام دفتر مرحوم آیتالله عباسعلی اختری(ره) نظر به اینکه ایشان سالها امام جماعت مسجد جامع جمهوری تهران بودند، مراسم تشییع و وداع با پیکر آن مرحوم امروز چهارشنبه ١١ آبان، ساعت ٩ صبح ابتدا مقابل این مسجد واقع در خیابان جمهوری اسلامی برگزارشده و سپس پیکر به شهرری منتقل و از میدان اصلی به سمت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تشییع و در جوار این مرقد منور به خاک سپرده خواهد شد.
آیتالله اختری؛ از شکنجه و زندان ساواک تا امامت جمعه و نمایندگی مجلس
آیتالله عباسعلی اختری، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری که در ۸۳ سالگی به دیدار حق شتافت، در سراسر عمرش تحولاتی از شکنجه و زندان ساواک تا امامت جمعه و نمایندگی مجلس را تجربه کرد.
آیتالله عباسعلی اختری در سال ۱۳۱۸ شمسی در سرخه و در خانوادهای روحانی به دنیا آمد.
او تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم در زادگاه خود ادامه داد و تحصیلات حوزوی را هم در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد و ۲۰ سال در آن حوزه به تحصیل و تدریس پرداخت.
وی سپس به حوزه علمیه قم رفت و در درسهای خارج فقه و اصول مراجع قم شرکت کرد و در آن حوزه از محضر آیات غضنفری، سبزواری، فشارکی، مؤمنقمی و محمدعلی گرامی بهره برد.
سپس دوباره به مشهد بازگشت و در درس خارج فقه و اصول آیات عظام میلانی، وحید و فلسفی حاضر شد.
وی پس از مدتی به تهران رفت و از مدرسه دارالفنون مدرک مدرسی دریافت کرد.
با آغاز نهضت حضرت امام(ره) در خرداد ۱۳۴۲ به نهضت مزبور پیوست و در جریان اعزام روحانیان به خدمت سربازی، همراه مرحوم هاشمیرفسنجانی دستگیر و به خدمت سربازی اعزام شد.
او در سال ۱۳۵۴، با ایراد سخنرانیهای افشاگرانه در تهران، به مبارزات خود ادامه داد و بهخاطر این سخنرانیها، دستگیر و تحت شکنجه و آزار و اذیت ساواک قرار گرفت.
پس از آزادی از زندان مبارزات خود را ادامه داد تا اینکه مجدداً در رمضان ۱۳۵۷ دستگیر شد و به زندان افتاد ولی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و در اثر شتاب گرفتن انقلاب از زندان آزاد شد.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا به سمت ریاست کمیته انقلاب اسلامی شهرستان شیروان منصوب شد.
سپس در سال ۱۳۵۹ عهدهدار مدرسه عالی کانون اسلامی اراک شد و با حرکتهای انحرافی که در آنجا ایجاد شده بود به مبارزه پرداخت.
او در ۱۳۶۰، طی حکمی از سوی حضرت امام(ره)، به امامت جمعه سمنان منصوب شد.
بهدنبال شهادت عبدالمجید دیالمه نماینده مشهد در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، با اصرار شهید بزرگوار حجتالاسلام والمسلمین هاشمینژاد، کاندیدای نمایندگی مجلس شد و توانست با آرای قابلتوجهی به مجلس شورای اسلامی راه یابد.
در مجلس، در کمیسیون اقتصادی و دارایی فعالیت کرد و مدتی هم نایبرئیس کمیسیون فوق بود.
پس از پایان کار مجلس اول، به قضاوت در یکی از شعب دیوان عالی کشور پرداخت. سپس بهعنوان نماینده امام(ره) در استان سمنان و امام جمعه سمنان منصوب شد.
او همزمان با فعالیتهای سیاسی به تدریس در دانشگاههای شهید بهشتی تهران و نیز دانشگاه تهران و دیگر فعالیتهای علمی- آموزشی پرداخت.
در ۱۳۷۹ شمسی به عضویت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور درآمد و در ۱۳۸۰ از امامت جمعه سمنان استعفا داد و به امامت جمعه شهرری منصوب شد.
وی در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، کاندیدای نمایندگی از حوزه انتخابیه تهران بزرگ بود که توانست به مجلس شورای اسلامی راه یابد.
مرحوم اختری در انتخابات میاندورهای خبرگان رهبری (دوره پنجم) که در دوم اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد، به عضویت خبرگان رهبری درآمد.
از آثار او میتوان به مواردی چون آشنایی با قرآن، امام و احیای ارزشهای انقلاب اسلامی، تولی و تبری، درخشش علی(ع) در قرآن، نقش انتظار در سیر تاریخ، نظری به آیین جهاد در قرآن، جوان بر سر دوراهی، مدیریت فرهنگ کار، سیمای کارگزاران از دیدگاه اسلام و... اشاره کرد.
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
تیرباران عاشقان امام زمان(عج) توسط بهائیان
دفتر پژوهشهای مؤسسه کیهان
«... یکی از بهائیان که در شرکت ملی نفت، کار میکند... میگفت که ثابت پاسال سرمایهدار معروف، مجرم واقعی اعدام طیب (و اسماعیل رضایی) بوده و اینطور شرح میداد که ثابت پاسال به حضور اعلیحضرت همایون شرفیاب، به عرض رسانیده که طیب (و اسماعیل رضایی) مسبب خراب کردن گورستان بهاییان و گلستان جاوید شده. (او) میگفت بهاییان، انتقام حظیرهالقدس که چند سال قبل، مسلمانها خراب کردند، از مدرسه فیضیه قم گرفتند...1»
این سند ساواک به تاریخ 5 بهمن 1344 است که در آن صریحا ضمن انتساب عامل اصلی اعدام طیب حاجرضایی و حاج اسماعیل رضایی به محفل بهائیان و اشخاص متنفذ آنها از جمله حبیب ثابت، قتل این دو نفر را نتیجه انتقام بهاییان از مسلمانان بهخاطر مخالفتها و ضدیتهای مداومشان با این فرقه جهنمی دانسته است. وقتی در سحرگاه 11 آبان 1342، طیب حاجرضایی و حاج اسماعیل رضایی در مقابل جوخه تیرباران شاه قرار گرفته و به شهادت رسیدند، بسیاری از ناظران شگفتزده شدند، حتی شعبان جعفری موسوم به «شعبون بیمخ» (از سرسپردگان دربار شاه)، هم در خاطراتش اشاره دارد که اصلا حضور طیب و حاج اسماعیل در قضایای قیام 15 خرداد آنچنان نبود که باعث حتی محکومیت زندان آنها هم گردد، چه برسد به اینکه اعدام شوند!
این در حالی بود که پس از قطعی شدن حکم اعدام طیب حاجرضایی، حاج اسماعیل رضایی و 3 تن از یاران آنها، تلاشهای بسیاری به خرج داده شد تا از اجرای آن احکام جلوگیری به عمل آید. برخی از علمای ایران و عراق از جمله آیتالله حاج سیدمحمود شاهرودی، آیتالله بهبهانی، آیتالله مرعشی نجفی و آیتالله خوانساری از طریق حسن امامی، امام جمعه وقت تهران به شاه نامه نوشته و خواستار عدم اجرای حکم اعدام برای حاج اسماعیل رضایی و طیب و یارانشان شدند.
این تلاشها در مورد 3 تن از اعدامیها نتیجه داد و حکمشان با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل گردید اما در میان حیرت حتی بسیاری از وابستگان رژیم شاه، حکم طیب و حاج اسماعیل رضایی تغییری نکرد و آنها را به شهادت رساندند.2
حاج اسماعیل رضایی به لحاظ سبک و روش زندگی و طریق رشد و بالندگیاش، الگوی بسیاری از جوانان و هم نسلانش بود که میدیدند چگونه او با کار و تلاش از سن 11 سالگی و تامین معاش خانواده در کنار تحصیل و کسب روزی حلال، از یک زندگی بسیار فقیرانه به تمکن مالی نسبتا خوبی رسید اما آن تمکن را برای خود و خانوادهاش هزینه نکرد و خرج خانوادههای نیازمند و ایتام و فقرا مینمود.3
ویژگیهای زندگی حاج اسماعیل رضایی بسیار بود از جمله اینکه اگرچه در دوران کودکی بهدلیل فقر مالی خانواده، صاحب خانهشان آنها را از منزل محقری که در آن سکونت داشتند، بیرون کرده بود، اما وقتی در بزرگی، صاحب تمکن مالی شد برای همان صاحبخانه که در دوران کودکی، مصیبت بیخانمانی را به سرشان آورده بود ولی خود بعدا دچار عسرت و تنگدستی شد، خانهای تدارک دید و دستش را گرفت. و این تنها مورد انفاق و بخشش او نبود، چون در گشایش مالی که خداوند برای حاج اسماعیل رضایی پیش آورد، او به جای تهیه ویلا و مستغلات در داخل و خارج از کشور، بهدنبال رفع حاجات زندگی و خدمت به دیگران بود. 4
از جمله کارهاي عامالمنفعه و خدمات بسيار مهم او ميتوان به احداث حدود 300 خانه دو اتاقه در جنوبيترين نقاط تهران برای اسکان زنان خیابانی به منظور ارشاد و هدايت آنان توسط دو تن از بانوان باایمان و تحصيلکرده و متدين تهران اشاره کرد که پس از حصول اطمينان از اصلاح آنان شرايط ازدواج هرکدام را با فردی از کارگران شهرستاني که در ميدان ترهبار کار ميکردند، با قول مساعدت نسبت به تأمين مسکن و شغلي مناسب در ميدان و با تفکيک سند خانه به تساوي بين زن و مرد فراهم ساخت.5
شاید همین بخشندگی و گشاده دستی و کمک به دیگران بود که قلب او را از نور ایمان و تقوا مالامال ساخته بود. خداوند چنان بصیرت و نگرشی به حاج اسماعیل داد که او از همان دوران جوانی مقلد حضرت امام خمینی شد و اعلامیههای ایشان را تکثیر و پخش مینمود. همین بصیرت بود که دشمنان اصلی را به او میشناساند تا در برابرشان موضعگیری و اقدام نماید. از جمله این دشمنان اصلی فرقه ضاله بهائیت بود که بهطور مستقیم از کانونهای صهیونیستی خارج کشور و بهخصوص اسرائیل حمایت و هدایت میشد. فرقهای که از همان زمان ظهور و بروز در تاریخ این سرزمین، سعی داشت به روشهای گوناگون خشونتآمیز با ترور و ایجاد وحشت و قتلعام و شکنجه و... و همچنین با نفوذ فرهنگی در اذهان مردم، ملت مسلمان را به حضیض بکشاند؛ از نفوذ در انجمنهای مشروطهخواه برای منحرف کردن نهضت عدالتخانه گرفته تا تشکیل کمیته موسوم به مجازات برای ایجاد ترور و وحشت و ناامن ساختن جامعه تا کمک به یافتن قزاق قلدر بیسوادی مانند رضاخان برای برپایی اولین دولت دست نشانده در تا
👇
ریخ ایران و ایجاد 20 سال حکومت دیکتاتوری ضددینی برای به اضمحلال کشاندن ایران تا شرکت در کشتارهای فجیع دوران پهلوی از جمله قتلعام 15 خرداد 1342 و همکاری با ساواک و سازمان سیا در شکنجه مبارزین و انقلابیون در مرکز بهائیت در حظیرهالقدس بهائیان و تا... اما برای میدان دادن بیشتر به این فرقه مزدور در حکومت پهلوی دوم، برخی از موسسات اقتصادی و فرهنگی از جمله بانک صادرات و نخستین شبکه تلویزیونی در ایران و... در اختیار آنان گذارده شد تا بتوانند سلطه بیشتری بر جامعه ایرانی پیدا کنند. چنان که حضرت امام خمینی در نخستین اعلامیههای خود علیه انجمنهای ایالتی و ولایتی به این سلطه اقتصادی/ فرهنگی بهائیت بهعنوان پایگاه و حزب داخلی صهیونیستها اشاره کردند.
حاج اسماعیل رضایی همواره یکی از پیشگامان و در صف اول برای مقابله با این فرقه بود. مشارکت او در تخریب گورستان بهاییان یکی از همین اتفاقات بود که باعث شد تجمعات تبلیغی و تشکیلاتی آنها در گورستان یاد شده منتفی شود. حاج اسماعیل کمک کرد تا در نزدیکی یکی از مراکز اقتصادی آنها، یعنی کارخانه تولید نوشابه پپسیکولا واقع در خیابان آزادی (آیزنهاور آن روز) که بهدلیل وابستگی به فرقه بهائیت از سوی مراجع تقلید تحریم شده بود، مسجدی به نام صاحبالزمان بنا شود که این مسجد در نبش خیابان بهبودی تاسیس شد و مرکز فعالیتهای مختلف برای شناساندن حضرت ولیعصر(عجلالله تعالی فرجه الشریف) به نسل جوان گردید که همین موضوع، آن هم در نزدیکی یکی از مقرهای بهائیت، خشم و عصبانیت این فرقه را برانگیخت.6
حاج اسماعیل رضایی و يارانش شبهاي جمعه در همان مسجد با سيدمهدي لالهزاري (از علما و فقهای شیعه) برای طرح و اجرای برنامههای دینی و برگزاری آیینهای اسلامی جلسات موثری داشت و برای هر جمعه برنامههای دعای ندبه و مراسم برای امام زمان برگزار میکرد. خصوصا در ایام سالگرد میلاد حضرت مهدی صاحبالزمان، روزهای متمادی جشنهای شعبانیه برگزار نموده و از میدان
24 اسفند آن روز (انقلاب فعلی) تا محل مسجد را چراغانی کرده و به مردم شربت و شیرینی میداد.7
سیدکاظم موسوی، محقق تاریخ بهائیت در مورد عوامل و علل اعدام طیب حاجرضایی و حاج اسماعیل رضایی میگوید:
«... علت به شهادت رسیدن طیب و شهید حاج اسماعیل رضایی دقیقا همین است، چون کانون اصلی و جریان اصلی ضدیت با بهائیت بودند و تماما در اختیار مرجعیت قرار داشتند. تمام تلاششان این بود که یک جریان دینی را علیه بهائیان شکل بدهند. این شد که پس از جشن نیمهشعبان با آن مراسم مفصل، بهائیت کینه به دل گرفت تا اینکه در جریان قیام پانزده خرداد 1342، توانستند با دسیسهچینی، این دو نفر را روانه زندان کنند، در اختیار ساواک قرار گرفته و در نهایت به دستور حاکمان نظامی وقت، به چوبه اعدام سپرده شده و به شهادت رسیدند...8» اعدام آنها موجب تأثر شديد در میان طلاب و روحانیون حوزه علميه قم شد. از همین روی براي اولين بار حوزه علميه قم دروس ديني خود را براي دو نفر غيرروحاني يکپارچه تعطيل کرد. اين در حالي بود که ساواک با پخش شایعهای تحت عنوان «حوزه به خاطر لوطي عکسالعمل نشان نخواهد داد»، سعي در تحقير آن شهيدان داشت. اما با همه اختناقي که رژيم شاه ایجاد نموده بود، در سرتاسر کشور براي تجليل از حاج اسماعیل و طیب مجالس ختم متعددی برپا شد.9 و در هفتم شهادت آنان جمعي از مبارزان سرشناس و متدين بازاري و روحاني با عنوان «هيئتهاي مؤتلفه اسلامي» اعلاميهاي صادر کردند.10
بنا به گزارش روزنامههای آن زمان، حاج اسماعيل رضايي به هنگام اعدام از روحيهاي قوي برخوردار بود چنانکه از عکاسان و خبرنگاران خواست دوربينشان را خوب تنظيم کنند و عکس زيبايي از وي بگيرند. هنگامی که آنها به او گفتند حالا ميخواهند تو را اعدام کنند و تو ديگر زنده نيستي که عکس خودت را ببيني. حاج اسماعیل خندید و به عکاسها گفت شما نميفهميد اگر اين عکسها را خوب بگيريد، در آخرت به ما نشان ميدهند.11 در وصيتنامهاش که شب اعدام تنظيم کرد، اسامي طلبکاران، بدهکاران و بدهي بابت قضاي نماز و روزهاش را نوشته بود. متن آن وصيتنامه در روزنامهها چاپ شد و وصاياي مالي او حدود يک ميليون تومان برآورد ميشد که در آن زمان پول هنگفتي بود.12
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
#مکتب_امام
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
💎 #حکایت
زنی زیبا که صاحب فرزند نمی شد پیش پیامبر زمانش میرود و میگوید از خدا فرزندی صالح برایم بخواه.
پیامبر وقتی دعا میکند و وحی میرسد او را بدون فرزند خلق کردم.
زن میگوید خدا رحیم است و میرود.
سال بعد باز تکرار میشود و باز وحی می آید که بدون فرزند است.زن اینبار نیز به آسمان نگاه میکند و میرود.
سال سوم پیامبر وقت زن را با کودکی در آغوش می بیند.
با تعجب از خدا می پرسد :بارالها،چگونه کودکی دارد او که بدون فرزندخلق شده بود!!!؟
وحی میرسد:هر بار گفتم فرزندی نخواهدداشت ،او باور نکرد و مرا رحیم خواند. رحمتم بر سرنوشتش پیشی گرفت.
با دعا سرنوشت تغییر میکند...
از رحمت الهی ناامید نشوید اینقدر به درگاهی الهی بزنید تا در باز شود...
اين نوشته رو خيلی دوست دارم
ميان آرزوی تو و معجزه خداوند، ديواري است به نام اعتماد.
پس اگر دوست داري به آرزويت برسي با تمام وجود به او اعتماد کن.
هيچ کودکی نگران وعده بعدی غذايش نيست
زيرا به مهربانی مادرش ايمان دارد.
ايکاش ايمانی از جنس کودکانه داشته باشيم به خدا...
رحمت خدا ممکن است کمی تاخیر داشته باشد اما حتمی است.
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95