🌿اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن🌿
#هفت_شهر_عشق
﷽
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
#سلام_امام_زمانم
🔴 یک دولت تابع امیرالمؤمنین باید اینطور باشد
♦️دولت واقعاً باید با تمام قدرت آنطوری که علی علیه السلام برای محرومین دل می سوزاند این هم با تمام قدرت، دل بسوزاند برای محرومین، مثل یک پدری که بچه هایش اگر گرسنه بمانند، چطور با دل افسرده دنبال این می رود که آنها را سیر بکند، یک دولت تابع امیرالمؤمنین باید اینطور باشد.
📚صحیفه امام،جلد 18،صفحه 159
صحیفه نور، جلد 18، صفحه 130
🔸پنجشنبه صبح، پخش زنده سخنرانی رهبر انقلاب به مناسبت سالروز قیام مردم تبریز
▫️حضرت آیتالله خامنهای در آستانه سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال۱۳۵۶، از طریق ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی سخن خواهند گفت.
▫️این برنامه ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۲۸ بهمن برگزار میشود و بیانات رهبر انقلاب حدود ساعت ۱۰:۲۵ آغاز خواهد شد.
▫️سخنرانی رهبر انقلاب به صورت زنده از پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR و شبکههای رسانهی ملی پخش خواهد شد.
▫️به علت رعایت دستورالعملهای بهداشتی، این دیدار برای دومین سال متوالی از طریق ارتباط تصویری با مردم حاضر در مصلای تبریز برگزار میشود./ایسنا
🔰 جنگ بیتعریف!
📝 علی حیدری
🔰 «جنگ ترکیبی» یا «جنگ هیبریدی» که به علت پیچیدگی و تعدد و تنوع ابزارها، کنشها و واکنشها به جنگ بیتعریف نیز موسوم است، به یک راهبرد مشتمل بر جنگ سیاسی، جنگ کلاسیک، جنگ نامنظم، جنگ مجازی، خبررسانی جعلی، دیپلماسی، مداخله در انتخابات کشورهای خارجی، برهم زدن بافت جمعیتی، مهاجرپذیری، تهاجم فرهنگی، تضعیف باورهای دینی و اینگونه موارد بنا نهاده میشود که دامنه تعریف آن میتواند بسته به زمان و موقعیت کشور هدف، دچار تغییرات و تفاوتهایی شود.
🔰 هدف از بهکارگیری طیف وسیعی از امکانات و شیوههای جنگی در این نوعِ از نبرد، وارد کردن ضربه بیشتر و فراهم کردن میدان نبرد نفسگیر برای یک ملت و کشور است. از مهمترین ویژگیهای این شیوه یِ جدید جنگی، ابهام، پیچیدگی و چندبعدی بودن است که در جریان آن نبردی غیرخطی به وقوع میپیوندد. در این صحنه جدید از سازوکارهایی، چون تحریم همهجانبه، براندازی نرم، بیثباتسازی، نافرمانی مدنی، نفوذ و استحاله در بستر تهدیدات هوشمند و متکی بر رسانه و فضای مجازی استفاده میشود و اتاق عملیات آن بر جنگ امنیتی، اطلاعاتی و فرهنگی متمرکز شده است.
🔰 پس از 43 سال شکستِ دشمنانِ ملتِ ایران ، امروز بنا به فرموده دیدهبانِ حکیم انقلاب به یک تهاجم ترکیبی دست زدهاند. با توجه به این وضعیت، باید دفاع ترکیبی در دستور کار همه بخشها قرار گیرد؛ از حوزههای سیاسی و نظامی گرفته تا اقتصادی، فرهنگی و رسانهای. البته در این میان از تهاجم به دشمن هم نباید غافل بود؛ چرا که اگر با تقویت ساخت درونی و قدرت و قوتیابی، مواضع دشمن مورد حمله واقع شود، جلوی تجاوز و تهاجم بیشتر او گرفته میشود. جان کلام اینکه رمز موفقیت در این نبرد هم که بخش عمدهای از آن بر فرهنگ و رسانه متکی است، ورود جدی و قوی در عرصه جهاد تبیین است.
#ثامن
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
📰 نشریه اخبار و تحلیلهای چهارشنبه ۲۷ بهمن
🔗ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://basirat.ir/fa/news/336139
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه کلیپ های معاونت سیاسی سپاه
🎬 قطب نما ۲۲۰ | اگر انقلاب نمی شد؟
🔻به واقع باید گفت که اگر انقلاب اسلامی نبود هنوز هم سفیر کبیر انگلیس برای ما تصمیم می گرفت ؛ او با تلفن دو پادشاه را از تخت سلطنت برداشت، احمد شاه قاجار و رضاخان،و دو پادشاه را منصوب کرد رضا خان و محمدرضا شاه!
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تمرینات نیروهای #ویژه حزب الله لبنان در کوهستان با تجهیزات جدید، انعکاس گسترده ای در رسانه های صهیونیستی داشته است
🔹 در این ویدئو تمرینات نیروهای ویژه حزبالله لبنان با تجهیزات کامل و در ارتفاع ۱۳۷۰ متری و دمای منفی ۲ درجه مشاهده میشود
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
مسئول نمایندگی ولی فقیه در تیپ زرهی حضرت ولیعصر(عج) اهواز:
دستاورد خون شهدا، استمرار دادن به نظام و انقلاب است

اهواز- ایرنا- مسئول نمایندگی ولی فقیه در تیپ زرهی حضرت ولیعصر(عج) اهواز گفت: خون شهدای انقلاب، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و امنیت مانند خون مولایشان حضرت سیدالشهدا (ع) استمرار دهنده نظام و انقلاب اسلامی است.
به گزارش سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی و تبلیغات تیپ زرهی ولیعصر نیروی زمینی سپاه پاسداران، حجت الاسلام سید عبدالطیف طباطبایی در دیدار با خانواده شهید محمدعلی باغ شیرین به مناسبت میلاد امام علی (ع) و روز پدر، افزود: امنیت و پیشرفتهای جمهوری اسلامی مرهون خون شهداست؛ لذا مسئولان باید توجه به خانواده معظم شهدا را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهند زیرا درصورت غفلت از این سرمایه های انقلاب، فردای قیامت باید جوابگو باشند.
وی با تبریک روز پدر و میلاد مولی الموحدین علی (ع) به این خانواده شهید خاطرنشان کرد: پدران شهدا پدران معنوی ایران اسلامی هستند و دیدار از خانواده شهدا مایه خیر و برکت در زندگی شخصی ماست.
طباطبایی ادامه داد: بهترین لحظات در زندگی ما زمانی است که به خدمت خانواده معظم شهدا می رسیم؛ دیدار امروز ما در راستای جهاد تبیین مورد نظر رهبر معظم انقلاب است.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در تیپ زرهی حضرت ولیعصر (عج) اهواز گفت: دشمنان میخواهند این دیدارها و یاد و نام شهدا را کمرنگ کنند، لذا ما وظیفه داریم در راستای جهاد تبیین، خاطرات و اهداف شهدا را به نسل جوان منتقل کنیم و آنها را از حیله دشمنان این انقلاب که می خواهند اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی را به فراموشی بسپارند، آگاه کنیم.
حجت الاسلام طباطبایی افزود: جوانان باید مواظب باشند که دشمنان درصدد هستند که اقدامات بد رژیم منحوس پهلوی را خوب جلوه دهند و با وارونه کردن تصویر آن دوران، تصویری غیرواقعی برای جوانان و نوجوانان بسازند درحالیکه دستاوردهای انقلاب اسلامی قابل مقایسه با رژیم منحوس پهلوی نیست.
وی ادامه داد: دشمنان بدانند همانطور که خون سیدالشهدا (ع) اسلام را زنده نگه داشته، خون شهدای انقلاب و دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و امنیت بیمه کننده این نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در تیپ زرهی حضرت ولیعصر(عج) اهواز در این دیدار با اهدای لوح تقدیر از صبر و استقامت پدر شهید محمدعلی باغ شیرین در فراق فرزند شهیدش، تجلیل کرد.
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🟪 ظرفیت اعجابآمیز یک ملت
تاریخ: ۲۶ بهمن
ظرفیت «ملت ایران» مهمترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی و مهمترین عامل بقای انقلاب و نظام اسلامی و مهمترین عامل پیشبرنده اهداف نظام اسلامی و نیز مهمترین عامل شکست 43 سال توطئههای پیاپی دشمنان اسلام و ایران بوده است. این یک ظرفیت ممتاز و بیبدیل است. بدون شک در طول چند قرن گذشته، جهان ملتی با این حد از ظرفیت را ندیده است. این ملت خودش یک «امت» است، امت راهنما «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّهًٌْ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (آلعمران/104) بر همین اساس حضرت امام خمینی که هیچگاه اهل مبالغه نبودند، در وصیتنامه سیاسی الهی خویش در تعظیم این ملت فرمودهاند: «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و تودههای میلیونی آن در عصر حاضر از ملت حجاز در عهد رسولالله صلیاللهعلیهوآله و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسنبنعلی صلواتاللهوسلامهعلیهما بهتر میباشند.» (صحیفه امام، ج 21: ص410) و این در حالی است که مسلمانان زمان رسول خدا در نشر اسلام و حفظ حکومت پیامبر از هیچ کمکی فروگذار نکردهاند. در خصوص موضوع ظرفیت ملت بزرگ ایران، نکاتی مهم وجود دارد:
1- در اواسط دوره نهضت و زمان حضور حضرت امام خمینی(قدس سره)
در نجف، گفتوگویی میان یکی از مراجع معظم تقلید که شخصیت برجستهای هم بوده و حضرت امام درمیگیرد. آن مرجع گرانقدر به حضرت امام میگوید شما چه اصراری به مبارزه با شاه و برپا کردن انقلاب در ایران دارید، در همین عراق بعثیها بیش از شاه به مسلمانان ظلم میکنند. شما این جا را مرکز انقلاب قرار دهید. حضرت امام خمینی در پاسخ فرموده بودند بذر انقلاب در اینجا به بار نمینشیند. این بذر در ایران به بار مینشیند و جواب میدهد.
بعدها در عراق اتفاقات زیادی افتاد و در مواردی مردم آن از حیث به صحنه آمدن هم کم نگذاشتند و حتی چند برابر تعداد شهدای ایران نثار کردند تا جایی که گفته شده در «انتفاضه شعبانیه» - سال 1369 -
نزدیک به یک میلیون نفر شهید دادند اما با این وجود بذر انقلاب در عراق به بار ننشست. علت چه بود؟ علت «عدم تداوم» بود. این تفاوت ملت ایران و ملت عراق و تفاوت ملت ایران با سایر ملل است. مردم در عراق شجاعانه به صحنه آمده و صدها هزار شهید دادند، هدفگذاریشان هم حکومت دینی بود اما آنچه در صحنه انقلاب نیاز است، بیش از حضور آنی، پایمردی و «حضور مستمر» و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «دنبالگیری» است، ایرانیها این دنبالگیری را داشتند و عراقیها و دیگران نداشتند و لذا در ایران انقلاب به ثمر رسید و ادامه پیدا کرد ولی در جاهای دیگر این اتفاق نیفتاد.
2- یک ویژگی دیگر ملت ایران، «استقامت» و «نشکستن» است. در انقلاب صحنههای خاصی پیش میآید که همه تاب تحمل آن را ندارند. در این میان تنها ملتی راه را ادامه میدهد که استقامت داشته باشد. این یک ویژگی خواستنی است که مسلمانان لااقل ده بار در روز و در خالصانهترین لحظهها از خداوند طلب میکنند و به عبارت دیگر، خداوند متعال مؤمنین را وادار به خواستن آن فرموده است - اهدنا الصراط المستقیم -
صراط مستقیم در واقع صراط استقامت است و این صراط استقامت به نعم الهی منتهی میگردد؛ صراط الذین انعمت علیهم.
استقامت یکی از ویژگیهای برجسته و شاید برجستهترین ویژگی ملت ایران است. بدون تردید زیباترین جلوه ملت ایران در دنیا همین جلوه است. یکی از مسئولین کشور از قول یک مقام ارشد اروپایی نقل میکند که «اگر فشار حداکثری آمریکا علیه ما به کار گرفته میشد، شش ماه بیشتر دوام نمیآوردیم». در واقع آنچه ایرانیها دارند و آن ملت اروپایی ندارد، همین استقامت در مقابل سختیهاست و این ویژگی نهتنها فشارها را بیاثر میکند بلکه از آن فرصتها میسازد. همین چند روز پیش، یک نماینده مجلس سنای آمریکا گفت: «ادامه سیاست ترامپ ضدایران، دیوانگی است. این تحریمها به نحو خجالتآوری بیاثر بودهاند». صحنه تحولات جهان هم صحنه استقامتهاست. آن دولت و ملتی برنده است که استقامت دارد. همین الان در صحنه بینالمللی یک منازعه وجود دارد؛ یک طرف آن «فدراسیون روسیه» است و طرف دیگر آن یک اتحادیه اروپایی با حضور
27 کشور بهعلاوه آمریکا. در یک طرف ماجرا روسیه استقامت نشان
داده است. نتیجه آن چیست؟ دو روز پیش «ینس استولتنبرگ»
دبیر کل ناتو از لاورف وزیر امور خارجه روسیه خواست مجموعهای از نشستها در قالب شورای روسیه - ناتو برگزار کند و سه کشور فرانسه، آلمان و لهستان - موسوم به تروئیکای وایمار- روز چهارشنبه گذشته با صدور بیانیه مشترک خواهان «گفتوگوی اصولی» با روسیه شدند. این نتیجه استقامت یک کشور در مقابل جبههای از دشمنان است.
ملت ایران در این میان گوی سبقت را از هر ملت دیگر ربوده و این تصویر بینالمللی این
ملت است.
3- ملت ایران در اوج تحریمهای بینالمللی، «انقلاب علمی» را محقق کرده است. ایران در رتبه چهارم تا شانزدهم - در حوزههای مختلف علمی -
قرار دارد. به دست آوردن این رتبه برای ملتی که قرنها از ورود به این حوزه منع شده بود، اهمیت ویژهای دارد. ایران پیش از انقلاب از نظر علوم پزشکی و بهداشت و درمان، از بسیاری از کشورهای منطقه عقبتر بود. در سال 1357 تعداد پزشکان ایران 14 هزار نفر بود که نیمی از آنان پزشکان پاکستانی، بنگلادشی، فیلیپینی و هندی بودند. در آن زمان به ازاء
هر 10 هزار ایرانی، 4 پزشک وجود داشت. این عدد در سال 1395 برای هر ده هزار ایرانی، 15 پزشک وجود داشته است. این به آن معناست که هماینک 127500 پزشک عمومی و متخصص ایرانی وجود دارند. این را با عدد 7000 نفر مقایسه کنید؛ بله بیش از 18 برابر! براساس آمار سال 1355 بانک جهانی، در آن سال، بیسوادی مطلق در ایران 52 درصد بوده که در این میان سهم روستائیان 70 درصد و سهم زنان 65 درصد بوده است. در سال 1395، میزان باسوادان در کشور به 88 درصد رسیده و در این میان سهم زنان 84 درصد و سهم روستائیان 77 درصد شده است.
پیش از انقلاب اسلامی - در سال 57-50 شرکت تجهیزات پزشکی، فقط 3 درصد نیاز دارویی کشور را تأمین میکردهاند در این میان 70 درصد داروی کشور مستقیماً از خارج وارد میشده و حدود 27 درصد دیگر در کشور مونتاژ میشد و به جرأت و با قاطعیت میتوان گفت در سال 57 و تا سالیانی پس از انقلاب اسلامی، تولید واقعی دارو در کشور وجود نداشته است. هماینک فقط 3 درصد داروهای کشور وارداتیاند و کمتر از 25 درصد در تولید به مواد اولیه خارجی وابسته هستند. این یک انقلاب علمی واقعی است.
ملت ایران در اوج تحریمهای اقتصادی، انقلاب در تکنولوژی نظامی و جنگافزار پدید آورد. ایران امروز بدون شک یک قدرت نظامی مستقل معتبر در عرصه بینالمللی است. بعضی با جمعبندی توان تسلیحاتی، تعداد نیروی نظامی و سطح آموزش نیروهای نظامی، ایران را در ردیف پنجم و بعضی در ردیف نهم جهان قرار دادهاند. ایران همین الان به کشورهایی صادرات تسلیحات دارد و از نظر تکنیک و تاکتیک نظامی صاحب سبک و به عبارتی صاحب «مکتب نظامی» است و میتوان گفت بدون تردید ایران قدرت اول نظامی جهان اسلام و قدرت اول نظامی در منطقهای به پهنای غرب آسیا و قاره آفریقاست. این در حالی است که هزینه نظامی ایران از
9 کشور در غرب آسیا کمتر است حتی از امارات متحده عربی! در واقع قدرت نظامی ایران، خودبنیاد، مبتکر و مردمپایه است. به همین جهت سالهاست ایران از نظر قرار گرفتن در معرض تهاجم جنگی خارجی به مرتبه صیانت مطلق رسیده است.
4- برخلاف آنچه برخی تصور و تبلیغ میکنند و علیرغم مشکلات موجود، ایران از نظر بنیه اقتصادی در مرتبه برجستهای قرار دارد، رتبه فعلی اقتصادی ایران 24 است (پیش از روی کار آمدن روحانی و شدت یافتن تحریمها، رتبه اقتصادی ایران 18 بود) این رتبه از رتبه ترکیه و عربستان و بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین بالاتر است. رتبه اقتصادی ایران، پیش از انقلاب اسلامی و در فاصله سالهای 1347 تا 1357 بین 35 تا 25 بوده و این رتبه در حد فاصل 1390 تا 1400 بین 18 تا 24 بوده است. یعنی این جهش اقتصادی در همین دوره «تحریمهای سخت» روی داده و توجه به آمارهای مستند پیش از انقلاب اسلامی این حقیقت را آشکارتر مینماید. براساس آمارهای رسمی مؤسسات معتبر بینالمللی، یک میلیون و هفتاد هزار نفر از جمعیت
33/7 میلیون نفری ایران در سال 1355 در «خانههای کپری» زندگی میکردهاند و یک میلیون و نهصد هزار خانوار از شش میلیون و 700 هزار خانوار ایرانی در خانههایی تنها با یک اتاق زندگی میکردهاند. 78 درصد مناطق روستایی و ده درصد مناطق شهری ایران در سال 1355 فاقد آب لولهکشی بودهاند و در همین سال 86 درصد روستاهای ایران برق نداشتهاند. در سال 56
حجم صادرات نفت ایران 6 میلیون بشکه و سهم صادرات غیرنفتی ایران فقط دو درصد بوده است. در دهه اخیر میزان صادرات نفت ایران عمدتاً بین دو تا سه میلیون بشکه بوده و در سال اخیر حجم صادرات غیرنفتی ایران به بیش از 60 درصد بالغ گردیده است. این در واقع یک انقلاب اقتصادی است که در زیر بمبارانهای خبری مخالفان انقلاب مدفون گردیده است. با این حال تردیدی وجود ندارد که مردم ایران بهدلیل پارهای ناکارآمدیها و فشارهای خارجی، در شرایط مناسبی زندگی نمیکنند و بدون شک مشکل معیشت دغدغهای عمومی برای مردم است که باید با قدرت داخلی برطرف گردد.
سعدالله زارعی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔻 انهدام باند سابقهدار با وعده فروش نوزاد
🔹️ رئیس پلیس فتا تهران: طی رصد صفحات خرید و فروش نوزاد در فضای مجازی، اعضای یک باند، متشکل از دو زن و دو مرد دستگیر شدند و یک نوزاد ۱۵ روزه نیز از محل اختفای این افراد کشف شد
🔹️ این افراد شیاد برای فروش هر نوزاد مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان طلب میکردند و پس از واریز وجه توسط افراد متقاضی، دیگر پاسخگوی آنها نبودند
🔹️ در یکی از موارد نیز یکی از اعضای این باند در پوشش یک پرستار بچه به یک منزل مراجعه کرده و پس از جدا کردن نوزاد از والدین، قصد فروش آن نوزاد را داشتند.
☀️ گاهِ ظهر ☀️
شخصی در حمایت از حضور و فعالیت در اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و توئیتر میگفت و چه با قاطعیت هم میگفت:
🗣 «ما باید هر جایی که مردم در آن حضور دارند باشیم و در آن جایی که مردم ایستادهاند بایستیم».
دیدگاه شما در خصوص این گزاره چیست؟
🔰 واکاوی و بررسی:
جایی که «زیستگاه» مردم است اساسا نباید عرصهی جنگ و «قتلگاه» باشد، بلکه بایستی به غایت «امن» و به طور کامل «پاکیزه» باشد؛ همانگونه که جای تنفس باید سالم و پاک و عاری از هرگونه آلودگی باشد. مگر یکایک مردم کماندو و چریک و نیروی آموزشدیده و دارای هوشیاری و هوشمندی و ورزیدگی و آمادگی کافی برای مقابله با جنگِ تمامعیارِ نرم هستند و توان و زمان کافی برای مصداقیابی و مبارزه با پیچیدهترین و سهمگینترین و خطرناکترین و مهلکترین حملات بیرحمانه و هجوم بیامان شناختی دشمن را دارند که میخواهیم آنان را به میدان جنگ بسپاریم؟ نتیجهی ورود آنان به اینگونه میدانی، به طور طبیعی چیزی جز «هلاک شدن» میتواند باشد؟
❌ با این مبنا، مرزهای کشور را هم باید به روی دشمنِ محارب باز کنیم و به مردم بگوییم که خودشان بروند و در برابر پیشرفتهترین و مخرّبترین جنگافزارهای دشمن از جان و مال و ناموسشان دفاع کنند!
❌ با این مبنا، باید سیلبند را هم برداریم و در ازای آن به مردم بگوییم که خودتان از جان و خانه و خانوادهتان در برابر سیل بنیانکن حفاظت کنید و چنانچه سیل آنان را درنوردید و خانه و کاشانهشان را خراب ساخت، به آنها امداد برسانیم!
❌ با این مبنا، در هنگام گرد و غبار یا انتشار یک ویروس نیز باید ماسک و سایر ابزارهای حفاظتی را از دست مردم بگیریم و اجازه بدهیم که ویروس به آسانی و بدون محدودیت به بدن مردم راه یابد و با این حال از ملت بخواهیم که خودشان بکوشند که بیمار نشوند و اگر هم ویروس وارد بدن آنان شد، بایستی بدن آنان خودش به مبارزه با آن بیماری برود و تلاش کند که آن را شکست دهد!
😡 براستی چگونه میتوان تا این حد ابلهانه فکر و محاسبه کرد و این گفتههای خارج از چهارچوب و به غایت سخیف و پایینتر از سطح فهم اولیهی بشر و حیوانات را آنهم با لحن کارشناسانه و چهرهی عالِمانه به زبان و قلم جاری نمود؟
⏪ جایی که قواعد و ضوابطش را دشمن طراحی کرده و در اختیار دارد و به سوی هدف مطلوب خود مدیریت و مدبریت میکند و حیات و شرف ما را مورد سنگینترین تهاجمات قرار میدهد، حتی برای جنگ و مبارزه هم مکان مناسبی نیست، چه برسد به «محل زندگی و تنفس» مردم. فهم این «حقیقت مسلّم و بدیهی» مگر چقدر دشوار است؟
⛔️ اینکه گفته شود که 👈مردم در هر جایی که هستند ما نیز باید همانجا باشیم و در آنجا فعالیت کنیم👉، همانند آن است که بگوییم: مردمی که در معرض سیل و نابود شدن هستند(ولو اکثریت مردم)، به جای اینکه آنان را از «قتلگاه» بیرون بکشیم، باید برویم کنارشان بایستیم تا توان ما هم به نابودی کشیده شود! 😔 زهی حماقت!
⛔️ یا اگر اکثریت اعضای خانوادهمان تا لحظاتی دیگر بر اثر ریزش ساختمان کشته شوند، آیا ما هم به آنجا خواهیم رفت تا همانند آنان کشته شویم، یا تلاش میکنیم تا آنان را از آن «قتلگاه» نجات دهیم؟! زهی بلاهت! 😔
⛔️ به خدا سوگند «مورچه» نیز بنا بر فطرت خدادادی خود میتواند درک کند که نباید خانه و مسکن(محل سکون و آرامش) خویش را در جایی بسازد که سیل در آن جاری است یا حتی احتمال جاری شدن سیل در آن وجود دارد و «حیات» او مورد تهدید قرار میگیرد.
⏪⏪ یک انسان عاقل و فهیم در اینگونه شرایطی، 👈سیلبند👉 میسازد و مردم را از آن 👈مهلکه👉 بیرون میکشد.
❇️ اگر احداث «سیلبند» و استفاده از «ماسک» کارهای عاقلانه و حکیمانهای هستند، پس «فیلتر» فضای مجازی صهیونیستی هم کار عاقلانه و حکیمانهای است.
❇️ اگر فیلتر «سامری» از سوی حضرت موسی و فیلتر «مسجد ضرار» از سوی پیامبر اکرم و فیلتر «جناب عایشه» از سوی امیرالمؤمنین(پس از جنگ جمل) کارهای عاقلانه و حکیمانهای هستند، پس 👈فیلتر فضای مجازی صهیونیستی👉 هم کار عاقلانه و حکیمانهای است.
@abarshagerd ✍️
#ابرشاگرد
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🌎وین/برجام
🔴 احتمال خروج كامل ايران از مذاكرات وين به دلیل حضور اسرائیل در مذاكرات
👈پايان زودهنگام دور اخير مذاكرات به دلیل اعتراض هيئت ايراني به حضور نمايندگان اسراييل در مذاكرات وين در پي اعتراض شوراي عالی امنيت ملي به حضور رژيم صيهونيستي در مذاكرات وين، محتمل است هيئت مذاكره كننده ايراني به دستور مراجع بالا مذاكرات را ترك کنند.
🌎رسانه صهیونیستی
🔴اسرائیل به مذاکرات وین نماینده فرستاده است
🔻یک رسانه صهیونیستی امروز سهشنبه مدعی شده رژیم صهیونیستی برای نخستین بار نمایندهای را عازم محل برگزاری مذاکرات رفع تحریمها در وین کرده است.
🔻طبق ادعای این رسانه، مقام صهیونیستی روز گذشته در وین با مدیر کل آژانس اتمی دیدار کرده و قرار بوده سهشنبه هم با سرپرستان تیمهای تمامی کشورهای حاضر در مذاکرات وین به غیر از ایران دیدار کند.
🔴 جنگی که داریم و جنگاورانی که نداریم
فرق اصلاحطلب و اصولگرا درحوزه رسانه اینست که اصلاحطلب رسانه را مدیریت میکند اما اصولگرا توسط رسانه مدیریت میشود.در جنگ رسانه پیروز کسی است که بتوانددر حوزه جنگ شناختی وجنگ روایتها حرف اول را بزند.همه قوا دست جریان اصولگراست اما مدیریت افکار عمومی و رسانه دست جریان غربگراست
✍️سیدهادی
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
8⃣3⃣ (قسمت سی و هشتم) ضرورت تقوا در همه جا و همه ی اوقات (خطبه۱۶۸)
🔻« أُوصِیکُمَ بِتَقْوَى اللَّهِ » ؛
شما را توصیه میکنم به تقوا و پروای از خدا .
🔹عجیب است ! همه جا توصیهٔ به تقوا است . تقوا را در محراب عبادت و در میان سجاده و در میان مسجد نباید خلاصه کرد ؛ تقوا را در آنچه به صورت و به ظاهر با ژست پرهیزکارانهٔ ذهن ما منطبق است ، نباید منحصر و متوقّف دانست.
🔹تقوا یعنی آن حالتی که وقتی در انسان به وجود آمد ، هرگز پیرامون گناه ـ آنچه او را از فرمان خدا دور می کند ـ نگردد. تقوا ، آن حالت واکسینه شدن در مقابل گناه است . یک وقت هست که انسان مریض می شود و در صدد معالجه و مداوای خود بر می آید ، اما یک وقتی در خود ، یک حالتی به وجود می آورد که مرض و بیماری در او اثر نبخشد ؛ این حالت ، حالت تقوا است. پرهیزکاری ، معادل خوبی نیست برای تقوا ، تقوا در هر کاری ، در هر شغلی ، در هر رشته ای از رشته های زندگی و در هر میدانی از میدانهای زندگی ، متفاوت است.
✅ تقوای در اولِ وقتِ نماز این است که انسان با خضوع و با خشوع و با طهارت ظاهر و باطن مشغول ذکر و عبادت خدا بشود.
✅ تقوای در معامله این است که انسان دزدی را به نام معامله و به صورت معامله به انجام نرساند.
✅ تقوای در مقابل دشمن این است که انسان فریفتهٔ او نشود.
✅ تقوای در میدان جنگ این است که انسان پشت نکند به میدان جنگ و برنگردد.
✅ تقوای در گفتار آن است که حقیقت را بگوید و کتمان نکند.
🔹در هر میدانی از میدانهای زندگی، تقوا یک مصداقی پیدا می کند و در همه حال معنا و مفهوم تقوا این است که در حاشیهٔ بعضی از روایات هم آمده : ان يراقب الله في كل فعل يفعله و في كل امریترکه ؛
در هر کاری که انجام می دهد و در هر کاری که انجام نمی دهد ، به دستور پروردگار و به تکلیف و مسؤولیت و تعهد الهی اش نظر و توجه داشته باشد.
🔻« أُوصِیکُمَ بِتَقْوَى اللَّهِ » ؛ مردم اگر تقوا داشته باشند ، اگر این حالت ضدّ ضربه شدن در مقابل گناه برای انسانها به وجود بیاید ، آن وقت است که شیطانهای گوناگون ، عوامل برون از وجود و شخصیت انسان که سعی می کنند با ریسمانهای مختلف او را به سمتها و جانبهای مختلف بکشانند ، از تکان دادن این صخرهٔ استوار عاجز خواهند ماند ؛ تقوا وقتی در انسان به وجود بیاید ، هیچ باد مخالفی او را نمی لرزاند . لذا امیرالمؤمنین می کوشد تا در مردم حالت تقوا را به وجود بیاورد.
↩️ ادامه دارد...
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
9⃣3⃣ (قسمت سی و نهم) توصیهٔ به تقوا ، توصیهٔ به بهترین چیزها (خطبه ۱۷۳)
🔻« أُوصِیکُمَ بِتَقْوَى اللَّهِ » ، توصیه می کنم شما را به تقوا و پروای از پروردگار ؛
🔻 « فَإِنَّهَا خَيْرُ مَا تَوَاصَى الْعِبَادُ بِهِ » ؛
به یقین تقوا بهترین چیزی است که بندگان خدا آن را به یکدیگر توصیه کرده اند ؛ برای خاطر اینکه این تقوا است که او را در راه تکامل و تعالی انسانی به پیش می راند ؛ تقوا است که موجب می شود انسان در روند تکاملی تاریخی خود پیش بتازد و با سهولت و با سرعت سیر کند . آلوده دامان نبودن ، پاک بودن ، پاک زیستن ، در راه صحیح و در جهت صحیح حرکت کردن ، مجذوب هیچ یک از جاذبه های شیطانی و نفسانی نشدن ، اینها است که انسان را در آن طریق تکاملی اش به پیش می برد و از « آدمی » ، از بشر ، از حیوانِ ناطقِ سخنگو ، انسان کامل می سازد .
🔸علت توصیهٔ به تقوا در ابتدای جنگ (خطبه ۱۷۳)
🔹 این تقوا در این میدان ، در این موقعیت زمانی و مکانی که امیرالمؤمنین در آن سخن می گوید ، چه سودی می تواند داشته باشد ؟
🔻 امیرالمؤمنین می فرمایند: « وَ قَدْ فُتِحَ بَابُ الْحَرْبِ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ أَهْلِ الْقِبْلَةِ » ؛ یعنی تا کنون همراه پیغمبر خدا (صلوات الله علیه وآله) که در جهان بود ، می جنگیدید و میدانهای جهاد می رفتید ، اما با چه کسی می جنگیدید ؟ با آن که می دانستید و معلوم بود که کافر است و سخن خدا و آیات الهی و بینات و براهین خدا را که از خورشید فروزان روشن تر است ، ندیده می گیرد ؛ آیات روشن قرآن هم صلای جان در می داد ، آن جنگ خیلی دشوار نبود ، آن جنگ خیلی آگاهی نمی خواست ، خیلی بصیرت و معرفت در آن جنگ نقشی نداشت ؛ چرا ؟ چون دشمن مشخص بود ، صف ها از یکدیگر متمایز و ممتاز بود.
🔹 امروز که امیرالمؤمنین این سخن را بیان می کند ، وضع ، جور دیگری است ؛ کین و کیدی که در دل دشمن هست ، شاید عمیق تر و شدیدتر است ، اما در ظاهر دوستی و مسلمانی . همان دشمن با همان شمشیر و با همان تصمیم ، الان به جنگ شما مسلمانان راستین و واقعی آمده ، اما آن شعارهای فاخرانه ، آن اظهاراتی را که نشان می داد که او به راستی دشمن است ، یک کناری گذاشته و پخته تر ، عاقلانه تر ، زیرکانه تر عمل می کند ؛ اهل قبله است ! همین نمازی که تو می خوانی ، او هم می خواند ؛ همین عبادتی که تو انجام می دهی ، او هم انجام می دهد و شاید از تو به ظاهر بهتر ! شاید خیلی با آداب و شرایط بیشتر.
↩️ ادامه دارد...
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
0⃣4⃣ (قسمت چهل) راهکار موفقیت در فتنه ، صبر و بصیرت (خطبه ۱۷۳)
🔻« وَ قَدْ فُتِحَ بَابُ الْحَرْبِ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ أَهْلِ القِبْلَة » ؛ باز شده است در جنگ ، میان شما و میان مردمی که به ظاهر با شما هم کیش و هم عقیده اند. امروز دشمن شما در مقابلتان ، دشمنی صریح و واضح و آشکار نیست، بلکه دشمنی است که از لحاظ شعار ، کار او مشابه و تصور می رود که با شما هم مسلک است ؛ جنگیدن با این خیلی سخت است . امیرالمؤمنین راه یک چنین مبارزه ای را به ما می آموزد و نشان می دهد .
🔻«اَلا وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلاّ اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر» ؛
پرچم و عَلَم این چنین کارزاری را فقط مردمی می توانند بر دوش بکشند که دو صفت در آنها باشد :
✅ اول ؛ آگاهی
✅ دوم ؛ استواری
🔹 انسان اگر بخواهد فریب دشمنهای نابکاری را که به ظاهر دوستند ، به ظاهر از انسان پابندترند به آن مسلک و آن عقیده و آن راه ، اما در باطن ، دشمنان بنیادی آن مسلک و عقیده اند نخورد ، اگر بخواهد اینها را بشناسد ، باید بصیرت داشته باشد. امروز مهم ترین تکلیف مسلمانهای دنیا این است که بصیرت و آگاهی و معرفت خود را تقویت کنند. مسلمانها سعی کنند بفهمند و بدانند . تا بصیرت نباشد ، راه های زندگی ، مشهود و معلوم نمی شود ؛ تا دقت نظر نباشد ، تا آگاهی نباشد ، تا هشیاری نباشد ، تا چشم مسلمان باز نباشد ، دشمن را در هر لباس نمی شناسد ؛ و ما امروز بیش از همیشه احتیاج داریم دشمنانمان و دشمنان دینمان و دشمنان قرآنمان را و دشمنان نهج البلاغه را در هر لباس بشناسیم ؛ ولو در لباس دوستان ، ولو در لباس علاقه مندان ، ولو در لباس منادیان و مدّعیان ، احتیاج داریم بشناسیم .
🔹 همان طوری که دشمنان دین و دشمنان قرآن و دشمنان رشد و کمال جامعهٔ اسلامی امروز سعی می کنند بصیرت را از آنها بگیرند ، سعی می کنند آنها را خواب و خام بار بیاورند ، سعی می کنند آنها را به ظواهر دل خوش بکنند ، سعی می کنند آنها را از تعمّق و تدبّر باز بدارند ، ما باید به دستور قرآن و به دستور امیرالمؤمنین در نهج البلاغه و به دستور مکتب اهل بیت ، بصیرت و آگاهی و هشیاری و معرفت خود را هر چه بیشتر کنیم . هرگز فکر نکنید که « نباید فکر کنم » ؛ هرگز نگویید « به من چه ، فهمیدم یا نفهمیدم » ! هرگز نگویید چون چنین گفته اند یا چون که این گفته است ، پس درست است ؛ سعی کنید فکر کنید ، سعی کنید بیندیشید . و در امر دین جز فروع دین که تقلیدی است، هیچ چیز دیگر تقلیدی نیست ؛ فقط فروع دین برای ما تقلیدی است ، فقط احکام و مقررات جامعهٔ اسلامی است که لازم است متخصص فن برای ما بیان بکند ؛ از آنکه گذشت ، هیچ چیز دیگر از دین تقلیدی نیست . همه چیز را باید دانست و فهمید و شناخت ؛ باید با بصیرت در راه دین شد ؛ باید در این راه با فهم و تدبر قدم نهاد تا دشمن خدا نتواند انسان را از این راه برگرداند ؛ تا نتواند راه دیگری را به عنوان راه دین به ما تحمیل کند .
🔹پرچم این پیکار و این مبارزه را هیچ کس بر دوش نمی کشد مگر آن که دارای بصیرت باشد و دارای صبر.
↩️ ادامه دارد...
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
1⃣4⃣ (قسمت چهل و یک) راهکار موفقیت در فتنه ؛ صبر و بصیرت (خطبه ۱۷۳)
🔹 شرط دومش هم این است که پایدار باشید ، مقاوم باشید. صبر را معنا کردیم مقاومت ؛
✅ مقاومت در مقابل انگیزه های فساد
✅ مقاومت در مقابل انگیزه های انحصار
✅ مقاومت در مقابل کشش ها و جاذبه های شیطانی
✅ مقاومت در مقابل هر ضربتی که بخواهد انسان را از راه خدا دور کند و کنار بزند؛ این مقاومت ، معنای صبر است .
🔻«أَلَا وَ لَا یَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ»
🔸 اول باید آگاه باشی
🔸 دیگر باید مقاوم باشی
🔹اگر آگاهی داشتی [ اما ] مقاوم نبودی ، باز هم تلاشت پوچ است ؛ اگر دانستی ، عالم بودی ، آگاه بودی اما دل به جاذبه ها سپردی ، دنبال کششهای نفسانی و شیطانی رفتی ، مطالب را تحلیل کردی اما خودت دنبال تحلیل هایت نایستادی ، در آن راه حرکت نکردی ، مقاومت نکردی ، بیچاره ای !
🔸 اهل بصر باید بود و اهل صبر .
🔹لازم است مقاومت و پایداری داشته باشی . آن کسانی که بصیرت و آگاهی و روشنفکری و بینش خوب دارند ، درک و علم و معرفت دارند اما نفسهای آنها آن قدر خبیث [ است ] ، نفسهای شیطانی آنها آن قدر نیرومند و بر آنها چیره و مسلط است که هر چیزی را بر آنها می تواند تحمیل بکند ، آن روشنفکری که می فهمد اما متعهد نیست ، از هر آدم عامی بدتر و شنیع تر است. بنابراین در یک چنین موقعیت و هنگامهٔ دشواری پرچم مبارزه را بر دوش گرفتن و با دشمنان بنیادی ، با دشمنانی که تظاهر به دشمنی هم نمی کنند در آویختن ، دو شرط مهم دارد : « الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ » ؛ آگاهی و مقاومت . « وَ لَا یَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ »
↩️ ادامه دارد...
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
3⃣4⃣ (قسمت چهل و سوم) برنامه های حکومت امیرالمؤمنین(خطبه ۱۶)
🔻اختلاف طبقاتی ؛ عامل سقوط جوامع
🔹کسی که در تاریخ نگاه کرده ، دیده و فهمیده که «وَ إِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا» ؛ " و چون بخواهیم شهری را هلاک کنیم، خوشگذرانانش را وامیداریم تا در آن به انحراف و فساد بپردازند و در نتیجه عذاب بر آن شهر لازم گردد ، پس آن را یکسره زیر و رو می کنیم." کسی که این قانون و سنت الهی را می شناسد ، می داند که هرگاه وقت مردن یک جامعه نزدیک می شود ، وقت در هم پاشیدن فرهنگ و مدنیت یک ملت می رسد ، خدای متعال مُترفین و ثروتمندان و اشراف آن جامعه را وامیدارد؛ وامیدارد یعنی مجبورشان می کند ؟ نه ، خدا هیچ کس را به گناه مجبور نمی کند ، [واداشتن] باز یعنی [همان] قانونها .
🔹 كَلَّا إِنَّ الاْءِنسَانَ لَیطْغَی أَن رَآهُ اسْتَغْنَی ؛
این کسانی که بر اثر طغیانِ پول داری افتادند در جادهٔ گناه ، اشرافی گری ، فساد ، ایجاد تباهی در جامعه ، اینها سر بلند می کنند ، اینها بنا می کنند به عیش و عشرت ، بنا می کنند به حق ضعفا را غصب کردن ، واجبات گرسنگان را در مستحبات خود و فرزندان خود و نزدیکان خود و نوکرهای خود و حیوانات داخل خانهٔ خود صرف کردن. غذای یک سال یک شهر را یک شب در یک میهمانی مصرف می کنند !
🔹 «فَفَسَقُوا فِيها» ؛ فسق می کنند ، گناه می کنند ؛ نتیجه اش چه می شود ؟ «فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ» ؛ قانون خدا ، سنّت خدا بر آنها قرار می گیرد ، «فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا» ؛ آن جامعه در هم پاشیده می شود ، آن نظام متلاشی می شود. نظام اشرافی گری نابود خواهد شد ؛ کجای دنیا ؟ همه جای دنیا ؛ چه وقت از زمان ؟ در عمر جهان و زمان و تاریخ از اول تا آخر ؛ وقتی ندارد ، جایی ندارد ، مال همیشه است ؛ این یک سنت است .
🔹 در یک جامعه ای که اختلاف طبقاتی هست ، یعنی ثروتهای طغیانگر هست ، فقرهای کشنده هست ، در این جامعه قهراً فساد هست، فسق هست، ظلم و نابسامانی هست که اینها از هم تخلّف ناپذیر است. ممکن نیست در یک جامعه ای آزادی مطلق در به دست آوردن ثروت باشد و ثروت طغیانگر نباشد . کجا اسلام اجازه می دهد که آدم ثروتمند و سرمایه دار هر کار دلش خواست در تحصیل ثروت یا خرج آن انجام بدهد؟ [ این ] کجا از منطق اسلامی است؟ اسلام اجازه نمی دهد ؛ چرا؟ برای اینکه اگر چنین چیزی وجود پیدا کرد ، اگر آزادی و بی بندوباری و افسارگسیختگی در مقابل سرمایه داران، پول داران، اشراف و ثروتمندان قرار داده شد ، این جادهٔ آسفالته ، این هم اسب بی لجام ؛ بتاز هر چه می توانی ! آن قدر می تازد که دیگر انسانی که قابل فشردن باشد نماند ؛ هر که را می شود فشرد می فشرد . بنابراین اختلاف طبقاتی به وجود می آید. اختلاف طبقاتی که به وجود آمد ، بدبختی به وجود می آید ، گناه به وجود می آید.
↩️ ادامه دارد...
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
4⃣4⃣ (قسمت چهل و چهارم) برنامه های حکومت امیرالمؤمنین(خطبه ۱۶)
🔻اختلاف طبقاتی ؛ عامل سقوط جوامع
🔹یک تیپ گناه ها هست که مخصوص افرادی است که از سیری دارند میترکند ، یک تیپ گناه هایی هم هست که مخصوص آن مردمی است که از گرسنگی دارند می میرند ؛ آنها هم دچار گناه می شوند ، خاصیت فقر ، گناه آفرینی است .
🔹 یک جامعهٔ فقیر در مقابل یک گروه غنی ذلیل می شود ، تن به ذلت می دهد و این گناه است ؛ گوهر شرف و انسانیتش را در هم می شکند و این گناه است ؛ در مقابل غير خدا خضوع می کند و این بزرگ ترین گناهان است و خلاصه حاضر می شود آلت فعل و آلت دست و وسیلهٔ انجام گناه و بدبختی و فساد باشد و این منتهای همهٔ گناهان است. لذا قرآن می گويد : «وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً» ، وقتی قرار شد یک تمدنی ، یک فرهنگی نابود بشود ، فرمولش این است که اشرافی ، طبقهٔ عالیه ای به وجود بیایند و این طبقه عالیه طغیانگری می کنند ، فسق می کنند ؛ فساد می کنند ، از جادهٔ انسانیت دور می شوند ؛ نتیجه این می شود که همه جا را گناه می گیرد ؛ وقتی یک گناه گرفت بعد گناه های دیگر و خاصیت و لازمهٔ طبیعی گناه ، نابودی مردم است.
🔹 نابودی مردم یعنی چه ؟ یعنی دانه دانه افراد می میرند ؟ نه ، از اینها بالاتر است ؛ یعنی یک تمدن ، یک فرهنگ ، یک جامعه مضمحل می شود .
🔹 اميرالمؤمنين ( صلوات الله علیه ) این را به ما بیان می کند ؛ می گوید هر کسی این جوری بشود که گذشته را بشناسد و گذشته برای او بیماری های موجود را ، دردها و عقوبتهای نقد را معرفی بکند ، «عَمَّا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْمَثُلَاتِ» ، آن وقت «حَجَزَتهُ التَّقوى عَن تَقَحُّمِ الشُّبُهاتِ» ، تقوا و حساسیت و مراقبت موجب می شود که دیگر در وادی اشتباه فرو نرود ، اشتباه نکند . و اتفاقاً جامعهٔ اسلامی قبل از امیرالمؤمنین و همان مردمی که در مقابل او نشسته بودند و این حرفها را می شنیدند ، به همین بلیه ای که علی از آن خبر می داد ، به همین ماجرای تلخ دچار شده بودند و امیرالمؤمنین این واقعیت را داشت می دید و از نزدیک به آنها می گفت.
↩️ ادامه دارد...
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
7⃣3⃣ (قسمت سی و هفتم) علت بیان ویژگیهای امام و خلیفهٔ برحق (خطبه ۱۶۸)
🔹 دربارهٔ صفات این چنین انسانی در جملاتی کوتاه و پر از آموزش ، برای بینایی و هشیاری مردم آن زمان سخن می گوید ؛ این هم یک مطلب لازمی بوده در آن موقعیت . اگر چه مرحوم رضی نفرموده اند که این خطبه مربوط به طلیعهٔ جنگ صفین است اما از مجموع این جور بر می آید .
🔹برای اینکه همهٔ مطالب ، شعار توخالی و پوچ نباشد و مردم فقط از روی احساسات ، دنبال علی حرکت نکرده باشند و بدانند که چرا دارند دنبال علی راه می روند ، لازم است که به طور بنیانی فکر آنها را بسازد .
✅ وقتی قرار این است که انسان دربارهٔ فضیلت اميرالمؤمنین حرف بزند ، همه کس حاضرند مداح علی و فضلیت گوی او باشند ؛
✅ آن وقتی که بنای نماز جماعت خواندن دنبال سر علی ( علیه السلام ) است ، باز همه حاضرند که با امیرالمؤمنین نماز بخوانند .
✅ آن وقتی که پای موعظه شنیدن از علی است ، باز هم همه حاضرند ، این خیلی مایه لازم ندارد ؛
🔹 اما در آن زمینه ای که حساب جنگیدن در کنار علی است و مسأله این است که باید با جان خود بازی بکند و شاید برای بعضی مهم تر از این ، باید خون کسانی را که در مقابل شمشیرش می آیند بریزد ، بنا است آدم بجنگد ، بنا است در میدان جنگ یا خود را و یا یک انسانی را که متظاهر به مسلمانی است به خاک و خون بکشد ، اینجا لازم است که ایمانی قوی و راسخ ، عقیده ای استوار ، یقینی کامل و لبریز ، وجود او را پوشانیده باشد .
🔹 حالا در آغاز میدان جنگ یا در مقدمات جنگ صفین ، اميرالمؤمنین دربارهٔ آن کسی که شایسته به خلافت است ، دربارهٔ آن کسی که واقعاً شایستهٔ جانشینی رسول خدا است ، به طور بنیانی با مردم سخن می گوید و نشان می دهد که موقعیت ، موقعیت حساس و مهمی بوده است.
↩️ ادامه دارد...