🔻تجربه تاریخی در عمامهپرانی
✍️ سید عبدالله هاشمی
🔸تجربه عمامه قاپی، در ایران،به صد و اندی سال پیش برمی گردد.
روز سیزدهم رجب 1327 قمری یک ساعت و نیم به غروب میدان توپخانه تهران،جمعیت سوت و کف می زدند و یک ریز فحش و دشنام می دادند.فاتحان تهران درحال رسیدن به فتح الفتوح خود بودند.نادر ترین حادثه سیاسی ،اجتماعی ایران در حال شکل گرفتن بود.شیخ فضل الله نوری با راهنمایی یکی از فاتحان وبا پای مجروح خود با صلابت وپرهیبت، راهی چوبه دار شد.کنار چهارپایه که رسید با خدا، مردم وروحانیت خواب آلوده سخن گفت:
✅«خدايا تو شاهد باش که من آنچه را که بايد بگويم به اين مردم گفتم... خدايا تو خودت شاهد باش که من براي اين مردم به قرآن تو قسم ياد کردم. گفتند: قوطي سيگارش بود...»
در ادامه به خدا گفت که مردم بشنوند:
✅«خدايا تو خودت شاهد باش که در اين دم آخر هم باز به اين مردم ميگويم که مؤسسين اين اساس لامذهبين هستند که مردم را فريب دادهاند... اين اساس مخالف اسلام است... محاکمه من و شما مردم بماند نزد پيغمبر خدا محمدبن عبدالله...»
🔶هنوز صحبت شیخ شهید،تمام نشده بود که يوسفخان ارمني به طرز خفت باري عمامه از سر شيخ برداشت و به طرف جمعيت پرتاب کرد.این اولین تجربه عمامه قاپی، در ایران بود. طولی نکشید که همه فهمیدند مشکل مشروطه،عمامه شیخ فضل الله نبود وعمامه قاپی شیخ، مقدمه ای برای کلاه پهلوی بود که با خون دل، بر سر شاهدان اهانت به شیخ فضلالله وملت ایران گذاشتند.
🔶حاج شيخ با همان صداي بلند و پر طنين، خطاب به روحانیت کنار آمده با مشروطه و خواب آلود، گفت: «اين عمامه را از سر من برداشتند از سر همه برخواهند داشت».
درست، یک سال بعد از شهادت شیخ،سید عبدالله بهبهانی در خانه ترور شد،سه سال بعد، ثقة الاسلام تبریزی به همراه هفت تن دیگر در روز عاشورای سال ۱۳۳۰ قمری برابر با ۹ دیماه ۱۲۹۰ خورشیدی توسط روس ها بهدار کشیده شدند. این داستان به جایی رسید که نحوست روحانی، بخشی از ادبیات عمومی و فرهنگ عامه شد.(فاعتبروا یا اولی الابصار)
🔶آخرين جمله شيخ، حکايت از بيوفايي و جهالت مردم زمانه و در عین حال، گونهاي پيشبيني تکرار حوادث صدر اسلام در مشروطه و آينده آن بود.در آخرین کلام شیخ فرمود « هذه کوفه الصغيره» بود. پس ازآن، يفرم ارمني، طناب دار را در پایتخت جامعه شیعه و در مقابل چشمان مردم، بر گردن مرجع اول تهران افکند .
🔶شیخ فضلالله، مرجع اول تهران و محبوب مردم بود. یک شخصیت عادی نبود.این مسأله از نگاه بیگانگان، نیز دور نمانده است.ادوارد براون انگلیسی نیز، شیخ فضلالله را در اجتهاد «برتر از دیگران» میداند و در مورد مقام علمی وی مینویسد: «شیخ فضلالله از لحاظ علم و آراستگی به کمال معروف بود ... مجتهد سرشناس و عالمی متبحر که از لحاظ اجتهاد برتر از دیگران بود».
آل احمد درباره شهادت شیخ می نویسد:
«من نعش آن بزرگوار را بر سر دار، همچون پرچمى مى دانم که به علامت استیلاى غربزدگى، پس از دویست سال کشمکش بر بام سراى این مملکت افراشته شد و اکنون در لواى این پرچم، ما شبیه به قومى از خود بیگانهایم»
❇️اکنون نیز عمامه قاپی، با آموزش بیگانگان برای گذاشتن کلاهی دیگر، بر سر مردم و مقدمه ای، برای حذف موانع غربی سازی جامعه ایران است.همه آنچه شیخ پای دار گفت را امروز باید شنید تا دوباره، گرفتار تلخی های آن روز نشویم.حادثه ها گفتگو ی خدا با ماست.
#نویسندگان_حوزوی
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔻معنای دعوت آیتالله خامنهای به «محتواپردازیِ پیشدستانه»:
کارزار حجاب از دریچۀ شناختشناسیِ اجتماعی
🖋 مهدی جمشیدی
۱- اغتشاشهای اخیر، یکی از نمونههای تمامعیارِ «جنگ روایتها» بود. هر چند نباید مطالعۀ آن را به این چشمانداز، منحصر کرد، امّا ندیدن آن از این زاویه، یعنی کنار نهادن یک «عاملِ مهمِ توضیحدهنده». زمانۀ ما بیش از هر دورۀ دیگری، مبتنی بر جنگ روایتها است و ذهن مردم به دستمایۀ فتنهانگیزی و جریانسازی تبدیل شده است. حتّی «فتنۀ سال هشتادوهشت» نیز، برخاسته از جنگ روایت بود که در آن، تقلب به اسم رمز برای تحریک و شوراندن مردم بر ضدّ نظام تبدیل شد.
۲- در جنگ روایتها، جامعه در «محاصرۀ روایت» قرار میگیرد، و هرچه بیشتر منقبض/ فشرده/ فرسوده میشود،
تا «مرعوب/ منفعل/ تسلیم» شود، و در نهایت، «عقبنشینی» کند. آنچه که در این میدان، گریبان ما را میگیرد، «روایت» است نه «واقعیّت»؛ یعنی «شبهواقعیّتها» و «سایهها» در مقابل ما، صفآرایی و گردنکشی میکنند و فشارسازی و تحمیلگری میکنند.
۳- روایتها در این جریان، «کجروایت» بودند؛ یعنی از «واقعیّت» حکایت نمیکردند، بلکه به واقعیّت تبدیل شده بودند، درحالیکه «واقعیّتنما/ شبهواقعیّت» بودند، و واقعیّت، «گمگشته» میشود. واقعیّت باید قربانی «بازی شناختی» شود تا هدفهای سیاسی تحقّق یابند:
عالَمی را یک سخن، ویران کند
روبَهانِ مُرده را شیران کند
(مثنوی معنوی، دفتر اوّل، بیت ۱۵۹۷).
۴- روایت، واقعیّت را «قاببندی» میکند، یعنی واقعیّت را «بُرش» میزند، دستکاری و تکهتکه میکند، و بقیۀ واقعیّت را خودش روایت میکند. پس روایت، ترکیبِ «واقعیّتِ قاببندیشده» و «روایت» است و میکوشد ما را به این قاب، «وابسته/ متعصّب/ معتاد» کند. چنانچه این «منظر» و «زاویۀ دید»، شیوع و مقبولیّت یابد، «ذهن جامعه» در چهارچوب آن صورتبندی و منجمد خواهد شد و سخن دیگری را نخواهد پذیرفت. پس باید از «ابتدا»، زمام و عنان روایت را به دست گرفت و قالبها را تعریف کرد تا کار، دشوار و دیریاب نشود؛ چراکه «کنشگران بیروایت»، مردگانِ متحرّک هستند.
۵- «تغییر سیاسی» باید «درونخیز/ جامعهزاد/ از پایین» باشد و این محتاج «تغییر فرهنگی» است، و تغییر فرهنگی یعنی «ارزشها» را از «حالت هنجاری» خارجکردن. برای این هدف باید «ساختارشکنیِ ذهنی» کرد و به «باورها/ شناختها/ نگرشها» ضربه زد:
فرعِ دید آمد عمل، بیهیچ شک
پس نباشد مردم الا مردمک
(مثنوی معنوی، دفتر اوّل، بیت ۱۶۷۹).
و این نیازمند «روایتسازیِ منفی از ارزشها» است. چهرهسازی وارونه از ارزشها، «دیدها/ برداشتها/ تلقیها» را نسبت به آنها تغییر میدهد و این امر نیز در نهایت به حوزۀ «شناختهای بنیادین» خواهد رسید و به اساس عقاید دینی، ضربههای سهمگین خواهد زد.
۶- «قدرت روایت»، بیش از «قدرت واقعیّت» است. کجروایت، ذهن را «بیثبات/ متزلزل/ وسوسهآلود» میکند،
و «اعتماد/ تکیه/ اطمینان» به واقعیّت را میزداید. دراینحال، «ارجاع به واقعیّت»، کماثر و گاه بیاثر میشود. ازاینجهت باید گفت «احساس/ فهم/ درکِ مردم»، مهمتر از واقعیّتِ زندگیِ آنهاست.
۷- برای ساختن کجروایت/ روایتِ منفی/ روایت وارونه، چند عنصر لازم است:
الف. «نقطۀ اجماعساز/ درد مشترک/ دغدغۀ مرکزی» بهمثابه چتر بزرگ و فراگیر.
ب. «شعار/ حرف/ سخنِ» متناظر با این نقطه.
ج. «نماد تصویری/ معادل محسوس/ وجه نمادین» برای جلوهگری اجمالی.
د. «عینیّت جزئی/ واقعیّتِ خُردِ/ ریز واقعیّتِ» معطوف به زندگیِ روزمرّه.
هـ . «زمین/ عرصه/ میدان» برای بازی.
و. تحریکِ «نیروهای پیشرانِ اجتماعی/ خواص/ سرآمدان» برای ترغیب توده.
۸- کاری در مقابل باید انجام داد، «واسازیِ جسورانه/ ساختشکنیِ بیرحمانه/ فروپاشاندن بنیادینِ» کجروایت است؛ یعنی باید روایت را «غیرمتعهدانه» خواند، و با آن «مواجهۀ انتقادی» داشت، و روایت را «مساوی با واقعیّت» تصوّر نکرد. واسازی یعنی «شکافتن» در برابر «بافتن»:
برای مغزِ سخن، قشرِ حرف را بشکاف
(دیوان کبیر، غزل شمارۀ ۹۲۱).
از جمله باید گفت وقتی «کشف حجاب» میشود نماد «آزادیِ زن»، پس آزادیِ زن یعنی «لاابالیگری». این نماد، خلاصۀ همۀ هدفهای غاییِ پنهان نگاه داشتهشده است. در اینجاست که معنای اصطلاحِ لغزندۀ آزادی، مشخص میشود.
۹- قضاوت دربارۀ واقعیّت را نیز باید دگرگون کرد. ملاک داوری دربارۀ ابرواقعیّتها، «اجتماعات عظیم» هستند؛ یعنی ابرواقعیّت را میتوان در اجتماعات عظیم، شناخت. از جمله، «باطن جامعۀ ایران» در زیر تابوت حاجقاسم نمایان شد نه در نظرسنجیها. جریان اغتشاش و ابتذال در «روایت جامعه» شکست خورد؛ چون این جریان، مدّعیِ «فوران جامعه» بود، درحالیکه جامعه آنها را در خیابان، تنها نهاد و در فضای مجازی نیز، رباتها جایگزینِ کنشگران واقعی شدند.
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788
1_1091867872.mp3
5.72M
به کانال نشر آثار #سیدمختارموسوی پژوهشگر ونویسنده در حوزه دین وعلوم انسانی اسلامی وتحلیل گر سیاسی بپیوندید. 👇👇
@seyedmokhtarmousav
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فایل صوتی سید مختارموسوی.mp3
12.54M
🔴 پیشنهادسید مختارموسوی به اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی ، جهت پایان دادن به ناارامی ها واعاده امنیت وآرامش به سراسر کشور و متقاعد کردن افرادی که در اغتشاشات شرکت می کنند به همراهی با حاکمیت و عدم شرکت در اغتشاشات .
🔵 باید کاری کرد که فرزندان وطن که متاثر از دروغ پردازیهای رسانه های معاند و تحریکات سلبریتی های وطن فروش ودین فروش ، در نا آرامی ها واغتشاشات شرکت می کنند ، به تولیدات رسانه ای ، و روشنگریهای دلسوزان نظام ونصایح افراد مصلح وطن دوست دسترسی پیداکنند .
🔵باید با تولید برنامه و محتواهای تبیینی و روشنگرانه و ارائه نصایج وسجایای تاثیر گذار و ارائه تحلیل وتصویر واقعی از اهداف دشمنان ، جوانان فریب خورده وتحریک وتطمیع شده را ، از خطرات وتهدیدات وعواقب وخیم کارشان که متوجه خود وخانواده وتمام ملت و کشور میشود آگاه کرد .
🔵 باید به جوانان تفهیم شود که تجزیه طلبان، پشت انها سنگر گرفته واز آنان بعنوان سپر انسانی برای پاره پاره کردن ایران عزیزمان سوء استفاده می کنند .
🔴تحقق این مهم میسر نیست مگر اینکه؛ امکان دسترسی به شبکه ها و رسانه های معاند، بطور مطلق قطع شوند .تا مجبور به استفاده از رسانه های داخلی شوند..
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
به کانال نشر آثار #سیدمختارموسوی پژوهشگر ونویسنده در حوزه دین وعلوم انسانی اسلامی وتحلیل گر سیاسی بپیوندید. 👇👇
@seyedmokhtarmousav
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عذرخواهی سخنگوی دولت بهخاطر کمبود دارو
🔹بخاطر کمبود دارو در بیمارستانها طی ایام اخیر عذرخواهی میکنم؛ در مورد آنتیبیوتیکها کمکاری شد و مسئول مربوطه برکنار شد.
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
دشمن ظرفیت عظیم ملی ما را هدف گرفته است
حوادث اخیر نشان داد که دشمن نقشه شومی را برای نسل جوان و نوجوان ایرانی کشیده و تلاش دارد با اجرای یک سناریوی پیچیده از ملت بزرگ ایران انتقام بگیرد، چرا که این مردم با انقلاب اسلامی اول از همه دست دشمنان مستکبر را از منابع و ثروتهای این سرزمین کوتاه کرد[...]
پایگاه بصیرت / ملیحه زرین پور
حوادث اخیر نشان داد که دشمن نقشه شومی را برای نسل جوان و نوجوان ایرانی کشیده و تلاش دارد با اجرای یک سناریوی پیچیده از ملت بزرگ ایران انتقام بگیرد، چرا که این مردم با انقلاب اسلامی اول از همه دست دشمنان مستکبر را از منابع و ثروتهای این سرزمین کوتاه کرد و آنها یکی از غنیترین سرزمینها را برای چپاول از دست دادند و دوم اینکه الگویی برای همه ملتهای تحت ظلم استکبار شدند تا سرنوشت خود را خودشان به دست بگیرند. دشمنان بیش از چهار دهه است که در آرزوی نابودی این انقلاب روزگار میگذراند و حالا دست روی نسل بچه مدرسهایها گذاشته است تا شاید اندکی آشوب و اغتشاش را مهمان این سرزمین کند. برای تحلیل این مهم پای صحبتهای دکتر مجید ابهری، آسیبشناس اجتماعی نشستهایم.
* با توجه به حوادث پیش آمده و حضور عدهای از نوجوانان در این آشوبها، عنوان شد دشمن برای نسل جوان و نوجوان و بچه مدرسهای ما برنامهها و نقشههای زیادی دارد، تحلیل و ارزیابی شما از این مهم چیست؟ اصلا چرا دشمن به دنبال کشاندن اعتراضات به مدارس بود؟
اعتراضات اخیر باید از چند جنبه بررسی شود، این اعتراضات از سوی نسلهای دهه 70، 80 و 90 بود. از نگاه سببشناسی، باید عرض کنم که سه گروه در صفوف اعتراضات بودند، گروه اول که با تحریک فضای مجازی و شبکههای معاند در اینترنت به میدان کشیده شده و با تحریکات آنها قدم به عرصه اعتراضات گذاشته بودند. این نسل که انقلاب را ندیده یا جنگها را حس نکرده بودند، بر اساس هیجانات رفتاری و احساسات خود در فضایی قرار گرفته بودند که فقط حرف افرادی را میپذیرفتند که علیه دولت باشند.
گروه دوم که فقط برای تخلیه هیجانات خود وارد میدان شده بودند. درباره این گروه باید عنوان کرد که نه تنها ما والدین و مربیان مقصر هستیم؛ بلکه نهادهای متولی نیز در این زمینه قصور دارند؛ چرا که ما زمینههای تخلیه انرژی و هیجانات این نسلها را فراهم نکردهایم. فرزندان ما مملو از هیجان هستند و اگر ما به آنها مسیر درست تخلیه هیجانها را نشان ندهیم، آنها در مسیر تخلیه نیازهای غریزی خود به دنبال آن میروند و ممکن است مسیرهایی را انتخاب کنند که به ضرر خود، خانواده و جامعه تمام شود.
متأسفانه، نباید در اینجا نقش سلبریتیها و حکومت سلبریتیها را نادیده گرفت، چرا که سلبریتیهای ما به بلوغ سیاسی نرسیدهاند و بر اساس روابط یا رانتهای هنری عرصه هنر را قبضه و رشد کردهاند و الگوهای رفتاری فرزندان ما شدهاند.
باز در اینجا ما مقصریم. وقتی فرزندان ما برای رشد و تعالی فرهنگی و اجتماعی و رفتاری به الگوهای رفتاری نیاز دارند و ما اینگونه الگوها را معرفی نمیکنیم، آنها خود به دنبال یافتن نمادهای یاد شده میروند و آن وقت عدهای را انتخاب میکنند که هیچگونه صلاحیت هدایتگری و روشنگری و آموزش ندارند. برای نمونه، تنها در عرصه ورزش رشد کردهاند، یا تنها در سینما و تئاتر و هنرهای دیگر رشد کردهاند؛ قرار نیست که اگر کسی در یک رشته رشد کرد، در رشتههای دیگر نیز قابل قبول باشد و ما به دنبال آنها راه بیفتیم.
گروه سوم مانند همه جا و همه کشورها و جوامع تماشاچیان بودند که از روی کنجکاوی و برای تماشا به خیابانها آمدند. آنها نمیدانند که باعث ازدیاد صفوف دشمنان میشوند. بزرگنمایی دوستان و سیاهنمایی دشمنان این حوادث تلخ را به وجود آورد.
اما چرا دشمن اعتراضات را به مدارس کشاند؟ باید گفت نسل جوان ایران نسلی است که دنیا از آنها وحشت دارد. از نظر هوش و ذکاوت و نوآوری و استعداد و خلاقیت، جوان ایرانی در دنیا بینظیر است. این حرف را کسی میزند که در طول عمر خود جوانان جوامع متفاوت را دیده است. جوان ایرانی از نظر منطق معرفتی در دنیا کمنظیر است و دشمن برای از بین بردن این ظرفیت عظیم در کشور نسل نو ما را هدف قرار داده است.
این نکته را هم اضافه کنم که متاسفانه مربیان تربیت و آموزش ما فقط به فکر آموزش بودهاند و از پرورش غفلت کردهاند و فشارهای مادی و گرانی و تورم باعث شده والدین نیز به نیازهای مادی فرزندان خود معطوف بودند و از رشد و تربیت اجتماعی غافل ماندند؛ این نکات در کنار بمباران رسانهای نسل جدید ما شرایط را برای حوادث تلخ اخیر فراهم کرده است. شما در دنیا علیه هیچ کشوری، مانند ایران نیست که این همه شبکه ماهوارهای به زبان آن کشور وجود داشته باشد؛ اکنون بیش از400 شبکه ماهوارهای به زبان فارسی در دنیا وجود دارد که به صورت شبانهروزی علیه جمهوری اسلامی ایران دروغ پردازی و سیاهنمایی
👇
می کنند. در کنار این شبکههای ماهوارهای، فضای مجازی نیز عقب نمانده و سهم عمدهای را در این زمینه دارد.
بنابراین کشاندن اعتراضات به مدارس، یعنی دشمن به فرزندان ما بسیار نزدیک شده است و میخواهد نسل آینده را با مخاطرات بسیاری روبهرو کند؛ همانطور که از طریق فضای مجازی آنها را به خیابان میکشاند.
* راهکار مقابله با این اقدامات دشمن برای نسل جدید چیست؟ چطور نوجوانان را از این آسیبها و مخاطرات جدی مصون نگه داریم؟
مهمترین راهکار برای پیشگیری از تکرار اینگونه حوادث این است که نخبگان دلسوز جامعه این مسائل را ریشهیابی و سببشناسی کنند و راهکارهای پیشگیری از تکرار اینگونه حوادث تلخ را ارائه داده و این راهکارها به مرحله اجرا برسد.باید با رانت و رانتخواری مبارزه واقعی شود. تبعیضها و فاصلههای طبقاتی است که برخی افراد را عصبی کرده؛ وگرنه هیچ کس از جوانان و نوجوانان ما با اسلام، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه نه تنها دشمنی ندارد، که زاویه هم ندارد.
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔴🚀هایپرسونیک چیست؟
🔻روسیه اخیرا در جنگ با اوکراین در یکی از بخشهای غربی این کشور از یک موشک فراصوت یا هایپرسونیک استفاده کرد. این خبر موجب نگرانی بسیاری از شهروندان دنیا شد. ولی موشکهای فراصوت دقیقا چه نوع موشکهایی هستند، چه انواعی دارند و چرا میتوانند تهدیدی برای امنیت جهانی محسوب شوند؟
🔹سیستمهای هایپرسونیک به خاطر مانورپذیری بالا در زمان حرکت میتوانند تهدیدبرانگیز باشند. این موشکها در حین حرکت خیلی سریع میتوانند مسیر خود را تغییر داده و کاری کنند که ردیابی و پیشبینی حرکتشان دشوار باشد. یکی از دیگر خطرات این دسته از موشکها مقدار مسافتی است که طی میکنند.
🔸توانایی حرکت موشک های هایپرسونیک جدید بسیار بیشتر از موشکهای فروصوت ولی بسیار کمتر از موشکهای بالستیک قارهپیماست. آمریکا، روسیه و چین هیچکدام نمیتوانند به خوبی این موشکهای قارهپیما را ردیابی کنند.
ـــــــــــــــــــــــ
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
8.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨شناسایی و دستگیری لیدرها و سرحلقه های مسیح علینژاد در شهرستان فردیس در کمتر از یک ساعت توسط سازمان اطلاعات سپاه
گونی از آنچه فکر میکنید به شما نزدیک تر است 😂
ـــــــ
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صحبت های مردی که به سمت پادشاه انگلستان تخم مرغ پرتاب کرد و دستگیر شد
🔺من با شما قربانیان برده داری، استعمار و امپریالیسم هستم، پرتاب این تخم مرغ ها تنها برای فقدان عدالتی است که خواست همه مردم است. برای تمامی کسانی که مردند تا انسان بتواند تاج بر سر بگذارد.
ـــــــــــــــــــــــ
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
⭕️فرمانده نیروی زمینی سپاه :
▪️بعضیها در فضای مجازی اینگونه القا میکنند که کار جمهوری اسلامی تمام است، جمهوری اسلامی همان نظامی است که همه دنیا اراده کردند که دولت سوریه و عراق سقوط کند اما با اراده سپاه این اتفاق نیفتاد
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥واکنش سخنگوی دولت به دانشجویی که به کنایه گفت من نه بیماری زمینه ای دارم و نه میل به خودکشی / بهادری: من هم همینطور، ولی اگر رفتم بیرون و مرا زدند دیگر .....!
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95