eitaa logo
رویدادها و تحلیل‌ها
4هزار دنبال‌کننده
24.4هزار عکس
18.2هزار ویدیو
271 فایل
 خط اغفال به خصوص خواص و نخبگان از تاثیر دشمن ، یکی از خطوط القائی و تبلیغاتی دشمن است.امام خامنه ایی دامت برکاته 🕛 مدیریت کانال @azizghazan رویدادها و تحلیل‌ها https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 دیگر باید چه اتفاقی بیفتد که به معنای واقعی، جلوی جنگنده های مجازی دشمن بایستیم؟! 🔻پس از حادثه تروریستی در شیراز، روابط عمومی وزارت اطلاعات، بیانیه داده است. در بخشی از این بیانیه اشاره شده که فرد تروریست، تبعه کشور تاجیکستان بوده و در ایران از طریق با سرپُل‌های هدایت‌کننده‌ی عملیات برای دریافت دستورالعمل و اسلحه در ارتباط بوده و نهایتاً در تاریخ یکشنبه 22 مرداد ماه دست به عملیات تروریستی زده است. ⚠️ پرسش این است که با وجود وقوع هزار فتنه امنیتی، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... دیگر باید چه اتفاقی رخ دهد که برای ما درس عبرت شود و دست از فیلترینگ آبکشی برداریم و به معنای واقعی، جلوی فعالیت جنگنده های دشمن بایستیم؟! .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
 اهداف فرهنگي در جنگ نرم رسانه‌اي (رسانه ملي و الگوها) مفهوم‌شناسي قدرت نرم جوزف ناي قدرت نرم را براي نخستين بار در سال 1990 م مطرح كرد و در تعريف آن گفت: قدرت نرم، توانايي كسب چيزي است كه مي‌خواهيم از راه جذب به جاي اجبار به دست آوريم.2 قدرت نرم، به معناي توانايي رسيدن به اهداف از راه جلب نظر ديگران به جاي استفاده از زور دانسته شده است. قدرت نرم، محصول و برآيند تصويرسازي مثبت، ارائه چهره موجّه از خود، كسب اعتبار در افكار عمومي داخلي و خارجي و قدرت اثرگذاري غيرمستقيم همراه با رضايت بر ديگران دانسته شده است. در واقع، قدرت نرم، موجب شكل‌دهي رفتار ديگران مي‌شود. نهادهاي بين‌المللي به قدرت نرم يك كشور كمك مي‌كنند. قدرت نرم در كنترل دولت‌ها نيست، بلكه در كنترل جامعه مدني است؛ ازاين‌رو، موجب افزايش قدرت بازيگران غيردولتي شده است. موازنه نرم نظريه توازن (موازنه) قدرت قديمترين، بادوام‌ترين و مناقشه‌برانگيزترين نظريه در سياست بين‌الملل است. اما در عصري كه نگره نئوليبراليستي بر آن حاكم شده و در كنار دولتها، كارگزاران و بازيگران قدرتمند ديگري عرصه بروز و ظهور يافتهاند، به قول الوين تافلر، برابري قدرت محال است و چنانچه قدرت طرف مقابل در جهت موازنه افزايش يابد، بي‌گمان نابرابريهاي جديدي ميآفريند براندازي براندازي در اصل اصطلاحي نظامي است كه در فرهنگ واژههاي نظامي، چنين تعريف شده است: همه اعمال و فعاليتهاي غيرقانوني كه بر ضد مصالح يك كشور انجام مي‌شود و هدف نهايي از آن، واژگون كردن حكومت وقت است. به عبارت ديگر، عملياتي است كه به منظور كاهش قدرت يك دولت صورت مي‌پذيرد تا به تدريج يك رژيم براي سرنگون شدن آماده شود. اين اقدام در واقع، برنامهاي حساب شده، مسالمتآميز و درازمدت براي نفوذ در اركان سياسي يك نظام به منظور تغيير نظام سياسي يك كشور يا ايجاد تغيير و تحول اساسي در باورهاي اصلي آن است. امروزه از براندازي نرم، تعبيرهاي گوناگوني مي‌شود كه هر چند ممكن است تفاوتهاي ظريفي داشته باشد، هدف مشترك همه، تغيير ارزشها و در صورت لزوم، افراد نظام حاكم با روشهاي بيشتر مسالمتآميز و با بهرهگيري از ظرفيت‌هاي قانوني موجود در قوانين نظام حاكم است. چند مفهوم اقدام بدون خشونت،2 مبارزه بدون خشونت، توسعه دموكراسي و براندازي ديكتاتوري، مفاهيم مردم‌پسند و نوسازي شده جنگ نرم و براندازي به شمار مي‌آيد. جنگ نرم رسانه‌اي اين جنگ، بهره‌گيري از رسانه ها براي تضعيف هدف و بهره گيري از توان و ظرفيت رسانه ها، اعم از رسانه هاي نوشتاري، ديداري، شنيداري و به كارگيري اصول تبليغات و عمليات رواني به منظور كسب منافع است. جنگ رسانه اي، از برجستهترين مؤلفه هاي جنگ نرم شمرده مي‌شود؛ زيرا يكي از اقدامات در اين زمينه، بهره‌گيري از روش برچسب‌زني بر ضد كشور مورد نظر است. هدف آن است كه ايدئولوژي، گروه يا دولتي محكوم گردد، بي‌آنكه استدلالي در محكوميت آنها ذكر شود. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
حکم بدهکار کلان و دانه درشت بانکی صادر شد 🔸۷۷ سال حبس برای متهمان پرونده رستمی صفا 🔺حکم قطعی پرونده گروه رستمی صفا، یک بدهکار کلان و دانه درشت بانکی کشور صادر شد. 🔹گروه رستمی صفا با مدیریت محمد رستمی صفا در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ با تشکیل شرکت‌های متعدد، تسهیلات ارزی و ریالی کلانی را برای تولید و واردات از بانک‌های پارسیان، ملی، سپه، توسعه صادرات و تجارت دریافت و بخش عمده این تسهیلات را به خارج از کشور منتقل کرد. 🔹دادگاه محمد رستمی صفا را به ۱۵ سال حبس تعزیری، محرومیت از هرگونه خدمات دولتی و رد مال در حق شبکه بانکی کشور به میزان ۱۸۱ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۴۱۷ یورو، ۹۶ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۴۳ دلار، یک میلیارد و ۵۱۴ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۴۵ ین ژاپن و ۱۹ هزار و ۴۹۷ میلیارد و ۱۹۲ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۱۲۴ ریال محکوم کرد. 🔹مهدی رستمی صفا به ۲۰ سال حبس تعزیری و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی و مشارکت در رد مال با محمد رستمی صفا در حق شبکه بانکی محکوم شد. 🔹امیرحسین رستمی صفا به ۱۲ سال حبس تعزیری و محرومیت از هر گونه خدمات دولتی و مشارکت در رد مال با محمد رستمی صفا در حق شبکه بانکی محکوم شد. 🔹مرتضی رمضانی قمی به ۱۰ سال حبس تعزیری، محرومیت از هرگونه خدمات دولتی و مشارکت در رد مال با محمد رستمی صفا در حق شبکه بانکی محکوم شد. 🔹غلام عباس عباسی نیز به ۱۰ سال حبس تعزیری، محرومیت از هر گونه خدمات دولتی و مشارکت در رد مال با محمد رستمی صفا در حق شبکه بانکی محکوم شد. 🔹توفیق مجدپور به ۱۰ سال حبس و محرومیت از هر گونه خدمات دولتی و مشارکت در رد مال با محمد رستمی صفا در حق شبکه بانکی محکوم شد. 🔹صدور این احکام دادگاه منجر به بازگشت بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی کشور می‌شود 🔹قوه قضائيه در کنار رسیدگی به این پرونده به دنبال بازگشت وجوه به شبکه بانکی نیز بوده است و متهمان پرونده از سال ۹۵ اقدام به پرداخت بخشی از رد مال کرده‌اند. با پیگیری‌های قضایی صورت گرفته تا کنون حدود ۳ هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی بازگشته است. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
26.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در پیاده روی اربعین چه چیزهایی همراه داشته باشیم 👟 یکی از موارد خیلی مهم که کمتر بهش توجه میشه کفی کفش هست یک کفی کفش از جنس نمد خالص این مزیت‌ها رو داره: 🦶🏿باعث جلوگیری از بوی بد پا میشه 🦶🏾باعث تسکین گرفتی در عضلات میشه 🦶🏽عایق مناسب در برابر گرما و سرما هست 🦶🏼گردش خون راحتتر در جریان قرار میگیره 🦶🏻باعث جذب عرق پا و جلوگیری از رطوبت میشه 🦶در نهایت احساس خستگی کمتری در پیاده روی خواهید داشت .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
تولّد ۴۷ نوزاد از اهل‌سنّت طیّ یک روز در بیمارستان حضرت علی ابن ابی طالب علیه‌السّلام زاهدان‼️ ⚠️دختران شیعه و ولایی و مذهبی پرادّعا هم دنبال گرفتن فوق‌لیسانس و دکترا در دوران مجردی هستند‼️ ⛔️تازه بعدش هم حقّ طلاق و مهریه بالا می‌خواهند. خواستگارهایشان هم حتماً باید مدرک و شغل دولتی و‌ خونه و ماشین داشته باشند تا اجازه بدهند بیایند‼️ ⚠️بصیرت، فهم و آگاهی بیشتر را برای جوانان شیعه آرزومندیم 🌀این روزها همان همراهی مسلم در زمان امام حسین(ع) است. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
کثافتی به نام تمدن غرب.... .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
✅اطلاعیه درباره بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی دادگستری استان سیستان و بلوچستان: 🔹متاسفانه مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه اهل سنت راسک، طی ماه‌های اخیر مواضع تند، تحریک‌کننده و همسو با مخالفان امنیت و آرامش کشور داشته و در خطبه‌های نمازجمعه و جلسات خود با سخنرانی‌های کذب و به دور از واقعیت، مردم را به آشوب و اغتشاش‌های خیابانی دعوت میکرد که در همین راستا از وی دعوت شد تا در زاهدان حضور پیدا کند و در خصوص پاره‌ای از مطالب به وی تذکر داده شود. 🔹با توجه به اینکه نامبرده مولوی و در زمره ائمه جمعه می‌باشد، موارد تخلفات به وی اعلام و صرفا با نگاه ارشادی و در فضایی صمیمی تذکرات لازم به او داده شد اما متاسفانه جناب مولوی نقشبندی بر مواضع اشتباه خود پافشاری کرده و بیان نمود که قصد دارد بر همین منوال و هم راستا با جریانات معارض و‌ معاند پیش رود و قصد اصلاح رویه خود را ندارد. 🔹در نهایت پس از اصرار بر تکرار اقدامات اشتباه و خلاف قانون، مولوی فتحی محمد نقشبندی به اتهام تشویش اذهان عمومی از طریق سخنرانی‌های کذب، تهمت و افترا به نظام ایران و اقدام علیه امنیت ملی و تصرف غیر قانونی اراضی ملی بازداشت و برای وی پرونده قضایی تشکیل شد. 🔹دستگاه قضا با هرفردی که امنیت ملی و آرامش شهروندان و امنیت روانی جامعه را به مخاطره اندازد، مماشات نداشته و با اینگونه افراد طبق قانون برخورد می‌نماید. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
خیلی ها می‌پرسند: چرا رهبری فرمود «به قله‌ها نزدیک شدیم»؟! چون داریم به ابرقدرتی به نام «ایران تمدن ساز» تبدیل میشیم! حواستون هست که همین اخیراً پیروزی‌ها چقدر داره بصورت تصاعدی پیش میره؟! تو همین چند وقت کوتاه... عضویت در اجلاس شانگهای احتمال عضویت در گروه بریکس (کشورهای نوظهور اقتصادی) آغاز برکناری دلار آمریکا از مبادلات جهانی ورشکسته شدن چندین بانک مطرح آمریکایی شکست سنگین دشمن در اغتشاشات اخیر اعتراضات بی‌سابقه در اسرائیل و فرانسه شلوغی‌ها و التهابات سیاسی انگلیس فرار رسانه اینترنشنال به آمریکا شکست پروژه‌ی جنبش همبستگی مسیح علینژاد و رضا پهلوی و... و خارج شدن اعضای آن از جنبش اعتراف صریح مسیح علینژاد به اینکه رئیس جمهورهای غربی در برابر ابراهیم رئیسی به زانو درمی‌آیند! ریاست ایران به عنوان مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل به رسمیت شناختن بشار أسد توسط کشورهای عربی و دوستی با سوریه چرخش عربستان به سمت جبهه مقاومت استقبال گرم عربستان از حجاج ایرانی و یمنی ممنوعیت تجمع منافقین در انگلیس به دستور دولت فرانسه حمله به مقر منافقین توسط ۱۰۰۰ پلیس در آلبانی آزاد شدن پول‌های بلوکه‌ی ایران در کشورهای مختلف ارتباطات گسترده‌ی ایران با کشورهای همسایه ایجاد مقدمات ارتباط با مصر بعد از سال‌های زیاد عمق استراتژیک جمهوری اسلامی در آمریکای لاتین در بیخ گوش آمریکا (استقبال عجیب از رئیس جمهور با خواندن دسته جمعی سرود ملی ایران به زبان فارسی) رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح و... با امید و اعتقاد و اعتماد به رهبر عزیزمون، امام_خامنه‌ای در مسیر پیچ تاریخی و گردنه‌ی قله هستیم... امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام): «وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلاّ اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ؛ و کسی نمی‌تواند این پرچم (حق) را حمل کند مگر اهل بصیرت و صبر و کسی که جایگاه و موضع حق را بشناسد!» (فرازی از خطبه ۱۷۳ ) رضا_خیابانی .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی که اظهارات ضد انگلیسی و ضد پهلویِ کارشناس برنامه به مذاق شبکه من‌و‌تو خوش نیامد و سخنان وی را قطع کردند! 🎧 به الو کردن مجری من‌و‌تو دقت کنید! (ثانیه ۵۰) 💢 حجت کلاشی، فعال سیاسی اپوزیسیون: 🔺️ما در بحرین و بسیاری از جزایر خلیج فارس حقوق تاریخی داریم؛ بحرین از دوران باستان متعلق به ایران بوده و اقدام استعمارگرانه بریتانیا در بحرین غاصبانه بوده است. 🔺️بعضی‌ها می‌گویند بحرین را دادیم تا سه جزایر را پس بگیریم، این حرف درست نیست چون جزایر سه گانه از ابتدا برای ایران بوده است. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
همفری، یکی از نمایندگان سیاسی انگلیس در ایران در زمان قاجار، به ارزیابی حجاب زنان ایرانی پرداخته و نوشته است: «در مسئله بی‌حجابی زنان، باید کوشش فوق‌العاده‌ای به عمل آوریم تا زنان مسلمان به بی‌حجابی و رها کردن مشتاق شوند.» او بر این عقیده بود که «باید زنان مسلمان را فریب داده و از زیر چادر و عبا بیرون کشید ... خواه ناخواه وقتی زنان از خارج شوند، مردها و جوانان فریفته می‌شوند و در نتیجه فساد در کانون خانواده‌ها رخنه می‌کند.» منبع: حسام‌الدین شریعت‌پناهی، اروپایی‌ها و لباس ایرانیان پ.ن: حجاب زن ایرانی، نه امروز و دیروز بلکه زمان زیادی است که خار چشم استعمارگران است. در هر عصر و دوره‌ای با یک روشی تلاش دارند تا حجاب زنان را از سر آنها بردارند. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کوتاه خطاب به خواص ▪️ در ، غیرت یعنی با مردم سخن گفتن؛ یعنی حرف زدن؛ یعنی تبیین؛ یعنی جهاد تبیین؛ همان کاری که نخبگان متعهد در حیطه تخصص خود مشغول انجام اند. ▪️ اما همچنین در مکتب حاج قاسم، عموم نخبگان در مسئله مهم حجاب، که یک موضوع عمومی و مربوط به نوامیس مسلمین است، باید با مردم خود سخن بگویند؛ «عموم نخبگان» در هر حیطه و تخصصی که هستند، «باید» با مردم خود سخن بگویند. ▪️ اصل « » در مکتب حاج قاسم موضوعیت دارد. ▪️ بدون ترس، بدون لرزش کلام، بدون واهمه؛ بدون استرس، بدون تردید. چون منطق داریم ما. و منطق دارد اسلام؛ ▪️ بدون جبهه‌بندی، بدون جنگ، بدون طعنه و نیش، بدون سرزنش. چون دستور داریم ما. دستور «رحماءبینهم». ▪️ بدون ایجاد فضای منحوس و کثیف «دوقطبی»؛ چون همه ما اعضای یک پیکر واحدیم؛ البته با «نفوذی» تعارف نداریم و مامور هستیم به «اشداءعلی‌الکفار». اما قاطبه مردم را عرض می‌کنیم. ▪️ در مکتب حاج قاسم، هیچ مسئله‌ای با سکوت حل نمی‌شود؛ و هیچ «دوقطبی»ای با سکوت جلوگیری نمی‌شود؛ بلکه «سکوت خواص» مهمترین عامل ایجاد «تنش و دوقطبی» در میان مردم یک جامعه است. ▪️ عامل اصلی افتادن نوجوانان پاک و معصوم و عفیفه ما در دام شیاطین، «فتنه‌گری» دشمن نیست؛ بلکه «عدم افشای فتنه‌گری» توسط خواص متعهد است .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
کارنامه دو ساله.pdf
14.82M
کارنامه دو ساله | عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم • یه کار تمیز • آماری، تحلیلی • با کیفیت و چاپ رنگی 🔴 مطالعه کنید 🟢 منتشر کنید .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
 بررسي تطبيقي افكار گروه‌هاي تكفيري- وهابي با خوارج شباهت‌هاي اعتقادي نفي حيات برزخي عالم برزخ حد فاصل ميان دنيا و آخرت است كه روح انسان پس از مرگ به جسم برزخي، تعلق مي‌گيرد. گرچه ماده، جرم ندارد، ولي از نظر شكل ظاهري با بدن دنيوي همانند است؛ يعني در قالب بدن مثالي، وارد آن شده تا زمان برپايي قيامت كه در آن به زندگي مخصوص خود ادامه ميدهد. در واقع انسان از اصل جسميت و همه مسائل و كمالات مربوط به آن مانند خوردن، آشاميدن، ديدن، شنيدن، صحبتكردن و از آثار اعمال، دعاها، احسانات و صدقات اهل دنيا بهرهمند است و از حياتي بهتر و مناسبتر از حيات دنيوي (طبق عملكرد دنيايي و ملكات نفساني) برخوردار خواهد بود، اما جسم و ماده، در آن، معنا و مفهوم ديگري مي‌يابد. به هر حال زندگي انسان در عالم برزخ را بيشتر مذاهب و علماي اسلام پذيرفتهاند، وليبرخي از خوارج و وهابيت تكفيري با استدلال به آيه«و ما اَنتَ بِمُسمِع مَن فِي‌القُبور؛ و تو نمي‌تواني سخن خود را به گوش آنان كه در گور خفته‌اند برساني»(فاطر: 22)و«إِنَّكَ لا تُسْمِعُ‏ الْمَوْتي‏ وَ لاتُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ؛مسلّماً تو نمي‌تواني سخنت را به گوش مردگان برسانيو نمي‌تواني كران را فراخواني!»(نمل:80؛ روم: 52) حيات برزخي را نفي مي‌كنند؛ زيرا اگردرقبرحياتي دركاربود،رساندن مسائل به گوش اهل قبور، امكان‌پذير بود، در حالي كه طبق اين آيه،چنين چيزي ممكن نيست.(ابنعمربنعبدالله، 1409، ص114) بررسي و نقد اولاً:بزرگان سلفيت و وهابيت مانند: ابنتيميه، محمدبن‎عبد‎الوهاب، ابن‎قيم جوزي و... برسماع موتي اذعان دارند.(ابن‎تيميه‎حراني، 1416، ج4، صص273 و 298؛ ابن‎عبدالوهاب، بي‎تا،ج1، ص15؛ ابن‎قيم، 1415، ج3، ص599؛ ابنقيم جوزي، 1996م، ص13) ثانياً: آيه در مقام نفي اهليت سماع، مفيد و مؤثر از كفاري است كه قلب آنها مرده است و بيان حقيقت براي آنان پس از مرگشان، همانند حياتشان هيچ سودي ندارد، نه نفي اصل سماع اهل قبور. اگر هم نفي سماع است، از اجساد آنهاست نه از ارواحشان.(فيضكاشاني، 1285، ج1، ص465)چنانكه خداي متعال ميفرمايد: «لهُمْ قُلُوبٌ لايَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لايُبْصِرُونَ بِهاوَ لَهُمْ آذانٌ لايَسْمَعُونَ بِها؛آنها دل‌ها[ عقلها]يي دارند كه با آن(انديشه نمي‌كنند، و) نمي‌فهمند؛ و چشماني كه با آن نمي‌بينند؛ و گوش‎هايي كه با آن نمي‌شنوند».(اعراف: 179)مگر نه اين است كه پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «مرده، صداي كفش تشييعكنندگان را مي‏شنود».(بخاري،1401،ج1، ص448) ثالثاً:آيات و روايات فراواني دلالت بر گفت‎وشنود انبيا و اولياي الهي با مردگان دارند؛ مانند جريان گفت‎وگوي حضرت صالح و شعيب با قوم خودشان، پس از نزول عذاب الهي و از‎بين‎رفتن آنان، كه مؤيد اين موضوع است.«لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالَه رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ وَلكِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ؛ اي قوم! من رسالت پروردگارم را به شما ابلاغ كردم، و شرط خيرخواهي را انجام دادم، ولي(چه كنم كه) شما خيرخواهان را دوست نداريد»(اعراف: 79 و 93)وآيه، «وَ سْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنا؛از رسولاني كه پيش از تو فرستاديم بپرس».(زخرف: 45) اين آيات بيانگر پرسش از ارواح انبياي گذشته است. (طباطبايي، 1417، ج18، ص156) در روايتي از پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله آمده است: بعد از جنگ بدر وقتي كشته‎هاي كفار را درچاه بدر ريختند، پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله خطاب به آنها فرمود: همسايه‎هاي بدي براي رسول خدا بوديد، او را از خانه و كاشانهاش بيرون كرده، از وطن آورهاش ساختيد، به اين كار نيز اكتفا نكرده، دست به دست هم داده و عليه او لشكر كشيديد و با او جنگيديد. پس آيا آنچه را خدايتان وعده داده بود صحيح يافتيد؟عمرازسخنگفتن رسول خدا صلی الله علیه و آله با كشتهها تعجب كرد و گفت:«اي رسول خدا با جماعتي كه هلاك شده و ادراك ندارند، سخن ميگوييد؟! حضرت فرمود: والذي نفسي بيده ما انتم بأسمع لما أقول منهم؛ به خدا سوگند اينها به گفتههاي من شنواترند». (بخاري، 1401، ج4، ص109؛ ابن‎عليموصلي، 1363، ج6، 72؛ متقيهنري، 1409، ج10، ص376) .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
. بررسي تطبيقي افكار گروه‌هاي تكفيري- وهابي با خوارج شباهت‌هاي اعتقادي بعد از آنكه حضرت اميرمؤمنان، علي(ع)در جنگ جمل پيروز شد، درميان كشتههاي اين جنگ مي‎گشت تا اينكه به جنازه كعببنسوره، كه در آن روز قاضي بصره بود، رسيد. خطاب به او فرمود:اي كعب! من وعده پروردگارم را حق يافتم،شما وعده خدايتان را حق يافتيد؟آنگاه چند قدمي جلو رفت تا به جسد طلحه رسيد، با او نيز همان سخن را گفت. يكي از ياران امام عرض كرد: يا علي! سخنگفتن با دو كشته‎اي كه شنوايي ندارند چه سودي دارد؟ حضرت فرمود: اي مرد، به خدا سوگند اين دو نفر سخن مرا شنيدند، همان‎گونه كه كشتگان جنگ بدر، كلام رسول خدا صلی الله علیه و آله راشنيدند.(ابنجريرطبري، 1412، ج1، صص163 و 164؛ مجلسي، 1404، ج6، ص87) در جريان مشابهياميرمؤمنان علي(ع)هنگام برگشت از جنگ صفين وقتي به قبرستان پشت دروازه كوفه رسيد، ايستاد و با اين كلمات با ارواح مردگان سخن گفت: «اي ساكنان خانه‏هاي وحشت‎زا و محله‏هاي خالي و گورهاي تاريك، اي خفتگان در خاك، اي غريبان، اي تنهاشدگان، شما پيش از ما رفتيد و ما در پي شما روانيم و به شما خواهيم رسيد؛ اما خانههايتان، ديگران در آن سكونت گزيدند و اما زنانتان با ديگران ازدواج كردند و اما اموال شما در ميان ديگران تقسيم شد. اين خبري است كه ما داريم، حال شما چه خبر داريد. سپس به اصحاب خود رو كرد و فرمود: «بدانيد كه اگر اجازه سخن‌گفتن داشتند،به شما خبر مي‏دادند كه بهترين توشه تقواست».(شهيدي،1378،ح130؛ نهج‎البلاغه، 1378، ح130) در روايت ديگر مي‌خوانيم: روزي امام علي‎بن‎ابي‎طالب(ع)وارد قبرستان مدينه شد و به اهل قبور سلام كرد و پاسخ سلامش را از آنان دريافت كرد و بدين‎ترتيب امام(ع)با آنان به گفت‎وگو نشست.(ديلمي، 1412، صص196-197) حبه مي‌گويد: «من همراه امام علي(ع)از كوفه خارج شدم، وقتي به قبرستان واديالسلام رسيديم حضرت رو به قبرستان ايستاد، من نيز با قيام آن حضرت ايستادم تا اينكه خسته شدم، بهناچار نشستم. مدتي گذشت و دوباره بهپا خاستم و آنقدر ايستادم كه مثل بار اول دچار خستگي شدم. مجدداً نشستم. پس از مدتي برخاستم، عبا را از دوش گرفتم و به امام(ع)عرض كردم:من از اين همه سر پا ايستادن بر شما مي‌ترسم، ساعتي استراحت كنيد، عباي خود را گستردم تا حضرت‌بنشيند. حضرت فرمود: اي حبه! اين قيام و توقف من چيزي جز تكلم و انس با مؤمن نبود. عرض كردم: آيا مردگان هم با يكديگر تكلم و انس و الفت دارند؟ فرمود: بلي، اگر پرده از جلو ديدگان تو برداشته شود آنها را مي‌بيني كه حلقه حلقه نشسته و با هم گفتگو ميكنند. عرض كردم آيا آنها اجسامي هستند يا ارواحي؟ حضرت فرمود: بلكه ارواح هستند و هيچ مؤمني در سرزميني نمي‌ميرد مگر آنكه به روح او گفته مي‌شود كه به واديالسلام ملحق شود و واديالسلام بقعه‌اي از بهشت است».(ابن‎يعقوب‎كليني، 1407، ج3، ص243، ح1) .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
💢اروپایی‌های وحشت‌زده 🔹روزنامه «نیویورک‌تایمز» در تحلیلی نسبت به احتمال رأی‌آوری ترامپ و تأثیر آن به ارتباط با اروپایی‌ها می‌نویسد: «احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری و بازگشت به کاخ سفید موضوع بحث‌های دولت‌های اروپایی است. اروپایی‌های غربی، به‌ویژه در آلمان، از این چشم‌انداز وحشت دارند که ترامپ در دوره قبلی‌اش تهدید به خروج از ناتو کرد، کمک به اوکراین را رد کرد و دستور خروج نیروهای آمریکایی از آلمان را صادر کرد. اگر ترامپ به قدرت بازگردد، ممکن است ناتو را به خطر بیندازد و یک مشکل وجودی برای اروپا ایجاد کند.» .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
✅افشاگری معاون بانک مرکزی روحانی ▪️همتی اطلاعات محرمانه را به صندوق بین‌المللی پول داد «قربانی» معاون اقتصادی وقت بانک مرکزی: 🔹به متهم که رسیدگی نشود، مدعی العموم می‌شود. آقای ‎همتی، رئیس کل سابق ‎بانک مرکزی مصداق بارز همین مَثَل است. 🔹همتی در سال ۱۳۹۹ در پی بحران کرونا درخواست یک وام ۵ میلیارد دلاری در قالب ابزار تامین مالی سریع (RFI) از صندوق بین المللی پول کرد که حتی نتوانست یک سنت از آن را بگیرد. درحالی که چون سهامدار هستیم، پول خودمان بود و کشورهای مختلف نیز این تسهیلات را گرفتند. 🔹صندوق برای پرداخت این وام کلی اطلاعات محرمانه از همتی خواسته بود که او همه اطلاعات مهم کشور اعم از وضعیت ارزی، نرخ تورم و... را به آنها داد، مواردی که خودش درباره آنها به مردم خودمان هم گزارش نمی‌داد! هر کسی از او می‌پرسید می‌گفت اینها محرمانه است. 🔹صندوق این اطلاعات را در مجله چشم انداز اقتصاد بین المللی چاپ کرد و تازه کاشف به عمل آمد که همتی چه کار خبطی کرده است. در داخل به او فشار آوردند و توضیح خواستند و او هم در نهایت همه چیز را کتمان کرد و گفت اطلاعات صندوق غلط است! 🔹حالا که پولهای بلوکه شده در کره، آزاد شده، جناب همتی که برای وام نگرفته از صندوق همه خواسته‌هایشان را، آن هم در بحبوحه یک جنگ اقتصادی، اجابت کرد، در جایگاه مدعی العموم نشسته که شما نگذاشتید ما وام بگیریم و آزادسازی پولهایمان در کره هنر نیست! .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
✅عکسی که برعکس هم زیباست👌. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔊بیایید از امروز از فتنه‌ی سال گذشته با لفظ «فتنه‌ی ۱۴٠۱» یاد کنیم! .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔴 فلسفه حرمت خودآرایی و تبرّج زن برای بیگانه از نظر شهید مطهری (ره) " اسلام اصرار فراوانی دارد که محیط آمادگی کامل برای زن و شوهر از یکدیگر داشته باشد. زن یا مردی که از این نظر کوتاهی کند، مورد نکوهش صریح اسلام قرار گرفته است. اسلام اصرار فراوانی به خرج داده که محیط اجتماع بزرگ محیط و عمل و بوده و از هر نوع کامیابی جنسی در آن محیط خودداری شود. فلسفه تحریم نظر بازی و تمتعات جنسی از غیر همسر قانونی، و هم فلسفه حرمت و زن برای بیگانه همین است. " (اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ص51) .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔰 مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره ملی شهدای استان اردبیل ۱۴۰۲/۰۵/۲۲ 💠درباره اردبیل 👈بنده اصرار دارم در دیدار با مردم و اهالی هر منطقه‌ای برجستگی‌هایی از آنها را مطرح کنم تا: 👌همه بشنوند، همه‌ی مردم ایران بفهمند 👌خود آن مردم هم قدردان این خصوصیّات باشند 🏷درباره برجستگی‌های اردبیل ↙️اردبیلی‌ها دو کار بزرگ برای ایران کرده‌اند: 🔷کار ملّی ⏪ وحدت کشور ❇️این یکپارچگی و وحدتی که شما امروز در ایران می‌بینید، کار صفویّه است؛ 🔺این از اردبیل و از زمان شاه اسماعیل شروع شد. 🔶کار مذهبی ⏪ اشاعه‌ی مذهب اهل‌بیت 🔻ایرانی‌ها از قدیم به اهل‌بیت (علیهم ‌السّلام) ارادت و علاقه داشتند، لکن مذهب اهل‌بیت رایج نبود، در غربت بود. ❇️خدمت بزرگی که صفویّه به کشور کردند، این بود که مذهب اهل‌بیت را در سرتاسر کشور ایران منتشر کردند. ✅این محبّتی که امروز شما به اهل‌بیت دارید، ✅این درسی که ما از مکتب اهل‌بیت در همه‌ی زمینه‌های سیاسی و اجتماعی و مذهبی و غیره میگیریم، 🔺به برکت آنها است. 🔷از همان زمان صفویّه 👈ملّای بزرگی مثل محقّق اردبیلی (رضوان الله علیه) در نجف محور علم و فقه شد 🔹تا دوران اندکی قبل از ما 👈مرحوم آمیرزا علی‌اکبر آقای اردبیلی، ملّای متنفّذ و فعّال که مسجد ایشان امروز معروف است 🔹تا زمان ما 👈مرحوم آقای آسیّد یونس اردبیلی، که مرجع تقلید و عالِم درجه‌ی یک مشهد بود 🔶در مسئله‌ی جهاد و حضور در میدان مجاهدت هم اردبیلی‌ها انصافاً جزو صفوف مقدّمند 🔸در حدود ۳۵ هزار رزمنده از اردبیل روانه‌ی جبهه‌ها شده 🔸این منطقه حدود ۳۴۰۰ یا بیشتر شهید داده 🔸جانبازهای فراوان و خانواده‌های معظّم شهیدان دارد 🔺اینها را باید حفظ کرد؛ شناسنامه‌ی اردبیل اینها است🔻 💠درباره مسئله شهادت ⭕️شهید جان خودش را داده است ❇️و رضای الهی را که بالاترین ارزشهای عالم وجود است کسب کرده. ✨در همه‌ی ادیان الهی، فداکاری در راه خدا، جان دادن در راه خدا، این ارزش والا را دارد. ❇️شهدا در حریم ربوبیّتند، در حریم الوهیّت قرار دارند. ✔️این بالاتر از این حرفهایی است که ما در باب زنده بودن به عقلمان میرسد ❤️در این راه بیم و اندوه نیست؛ این راه، راه مسرّت، راه انفتاح، راه خشنودی و خوش‌دلی است. 👌این پیامِ اینها است 💌یعنی شهدا ما را تشویق میکنند، به ما میگویند در این راهی که ما رفتیم شما هم دنبال ما بیایید، حرکت کنید. 🏷درباره راه روشن شهیدان ♦️ما با شهدا معاصر بودیم، از نزدیک دیدیم شهدا را؛ 👌هم جهادشان را دیدیم، 👌هم شهادتشان را دیدیم. 👌دیدیم شهدا چطور توانستند گره‌های بزرگ را باز کنند ❇️هشت سال دفاع مقدّس، نقش رزمندگان ما را، نقش مجاهد‌تهای ما و شهدای ما را در گشودنِ گره‌ها آشکار کرد. 💢بعد از دوران دفاع هشت‌ساله، جنگ نظامی ما تمام شد امّا: 🚨جنگ شناختی، 🚨جنگ معرفتی، 🚨جنگ اقتصادی، 🚨جنگ سیاسی، 🚨جنگ امنیّتی ⭕️روزبه‌روز شدّت پیدا کرده، تا همین امروز. ☝️همه‌ی اینها به برکت ایستادگی‌ها، به برکت مقاومتها، به برکت شهادتها خنثی شده. ❇️بنابراین، راه برای ما روشن است. راه، راه مجاهدت، ایستادگی و استقامت است. ⏫این راهی است که ما باید برای هموار کردن آن تلاش و فکر کنیم؛ 📌علما 📌روشنفکران 📌دانشگاهی‌ها 📌صاحبانِ مناصبِ گوناگونِ دولتی ✅هر کدام یک جور باید تلاش کنند. 💎خدای متعال هم برکت میدهد، کمااینکه به خون شهدا برکت داد. مثلا: ❇️شهیدی مثل شهید سلیمانی در راه خدا به شهادت میرسد، ⬅️یک ملّت حرکت میکند و تمام این خطوط توهّمی‌ای که بین آحاد ملّت هست به هم میریزد و ملّت یکپارچه راه می‌افتند. 🔆بارزترین مثال؛ خون مطهّر اباعبدالله (علیه ‌الصّلاة و السّلام) است. ⬅️امسال دشمن چه تلاشی کرد تا شاید بتواند رونق محرّم را کم کند؛ ❌نتوانست و بعکس شد، امسال محرّم و دهه‌ی عاشورا گرم‌تر، پُرشورتر، پُرمعناتر، معرفت‌برانگیزتر از همه‌ی سالهای قبل بود. ◀️فِرَق مختلف مسلمان به امام حسین اظهار عشق میکنند؛ غیر مسلمانها [هم همین‌طور؛] ◀️این راه‌پیمایی اربعین را شما مشاهده کنید و ببینید! 📌اینها همه نشان‌دهنده‌ی ارزش‌گذاری خداوند بر روی شهادت و خون شهید و راه شهدا است 💎در واقع امروز مسئولیّت شما که این کار بزرگ را دارید انجام میدهید و نام شهدا را احیا میکنید، شبیه کار امام سجّاد (علیه‌ السّلام) و حضرت زینب است. 🍀امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال به شماها توفیق بدهد که برای حفظ نام شهیدان، یاد شهیدان، خاطره‌ی شهیدان، حوادث شهادتهای اینها، داستانهای اینها، همه‌ی روشهای لازم را دنبال کنید. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ندامت سازندگان کلیپ «فروش آپارتمان به یک سگ» 🔹در پی انتشار فیلمی با موضوع «فروش یک دستگاه آپارتمان مسکونی در محدوده پونک به یک قلاده سگ» که با واکنش‌ منفی کاربران فضای مجازی همراه بود، بلافاصله رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران پلیس نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ قرار گرفت. 🔹با شناسایی محل بنگاه املاک مربوطه در منطقه جنت آباد مرکزی، صبح روز شنبه، متصدی این بنگاه به هویت مشخص توسط پلیس دستگیر و بنگاه مربوطه نیز با دستور مقام قضایی دادسرای ۵ تهران پلمب گردیده است. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رصد ناوهای آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه ✳️سپاه یعنی اقتدارمیهن ✳️سپاه یعنی راه دیپلماسی از میدان می گذرد .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
زينت عابدان (رهيافتي بر شخصيت‌شناسي، سيره‌شناسي و انديشه‌شناسي امام سجاد(ع)) سيره‌شناسي سيره اجتماعي ملايمت با مردم روزي امام سجاد(ع) از در منزل خارج شد و مردي را ديد كه بر اثر تلقينات و شرايط اجتماعي آن روز، زبان به بدگويي و دشنام به امام گشود. خادمان حضرت خواستند به او حمله كنند. امام فرمود: او را رها كنيد و بعد به آن مرد فرمود: آنچه از ما بر تو پوشيده مانده است، بيش از آن است كه مي‏داني. آيا حاجتي داري؟ مرد از گفتار و رفتار امام، خجل و شرمنده شد. امام نيز عبايي را كه بر دوش مباركش بود به او عنايت كرد و نيز امر فرمود هزار درهم نيز به او بدهند. با اين رفتار ملايم، آن مرد معاند، دوستدار امام شد و گفت: من شهادت مي‏دهم كه تو فرزند پيامبر9 هستي.1 همچنين نقل شده است كه كسي درباره امام بدگويي كرد. امام خاموش ماند و به وي نگاه نكرد. غريبه براي اينكه توجه ديگران را جلب كند، گفت: با تو سخن مي‏گويم. امام هم فرمود: من هم سخن تو را نشنيده مي‏گيرم.2 دستگيري از درماندگان يكي از ابعاد درخشان زندگاني امام چهارم، خدمات اجتماعي حضرت در آن عصر تاريك است. اين خدمات تا آخر عمر آن حضرت ادامه داشت چه در ايام بحراني و پرآشوب مدينه و چه در مواقع آرامش كه نيازمندان و تهي‏دستان در انتظار دست نوازشگري بودند كه با لطف و كرم به سوي آنان دراز شود. امام سجاد(ع)، هزينه زندگي صد خانواده تهي‏دست مدينه را عهدهدار بود.3 همچنين نقل شده است كه در مدينه، خانواده‏هايي بودند كه زندگي و معاش آنها را امام تأمين مي‌كرد، ولي خودشان از اين موضوع آگاه نبودند تا اينكه امام از دنيا رفتند و آنها متوجه شدند كه شخصي كه شبانه براي آنان كيسه‏هايي از مواد غذايي مي‏آورد، عليبن الحسين بوده است.4 ياري تهيدستان ياري تهيدستان و ايتام از كارهاي هميشگي و ستودني امام بود. شب‌هاي بسياري را براي كمك به فقرا در كوچه‏ها به راه مي‏افتاد و صورت خويش را مي‏پوشاند تا كسي، او را نشناسد و خجالت‏زده نشود. اين همان مرام و آييني بود كه از جد بزرگوارش حضرت علي(ع) آموخته بود. هنگامي كه امام باقر(ع)، امام زين‏العابدين(ع) را غسل مي‏داد، چشم اطرافيان به پينه‏اي افتاد كه روي قسمتي از شانه‏هاي حضرت بود. علت را از امام محمدباقر(ع) پرسيدند. آن حضرت در پاسخ فرمود: «اينك كه پدرم از دنيا رفته، علت آن را به شما مي‏گويم. شبي نبود كه پدرم با انبان غذا به درِ خانه‏هاي تهيدستان آبرومند نرود و پنهاني بين آنها غذا تقسيم نكند». حتي خاندان ايشان ـ به جز من ـ از اين كار باخبر نبودند. پدرم پيوسته مي‏فرمود: صدقه پنهاني خشم پروردگار را فرو مي‏نشاند، چنانكه آب، آتش را. طوري صدقه دهيد كه اگر با دست راست صدقه داديد، دست چپتان متوجه آن نشود.5 آزادسازي بردگان امام زين‏العابدين(ع) اهتمام زيادي به آزادسازي بردگان داشت و به بهانه‏هاي مختلف، موجبات آزادي آنها را فراهم مي‏كرد. آن حضرت هر سال به مناسبت ماه مبارك رمضان، حدود بيست برده را در راه خدا آزاد مي‏ساخت و در هنگام عيد فطر نيز چنين مي‏كرد. ايشان بردگان سياه زيادي را مي‏خريد و پس از اندك مدتي، همراه با مقداري مال، آنها را از قيد بردگي رها مي‏ساخت.6 نيكي و كمك پنهاني امام زينالعابدين(ع) پسرعمويي داشت كه گاه امام را آزار مي‌داد. با وجود اين، امام كه از وضعيت مالي وي مطلع بود براي حفظ آبرو و حيثيت اجتماعي او، شبانه به‎صورت ناشناس كمكش مالي مي‏كرد و مبالغي را در اختيار او مي‏گذاشت. او كه از اين امر خبر نداشت، از امام زين‏العابدين شكوه مي‏كرد و از آن حضرت بدگويي مي‌كرد.7 پناهگاه درماندگان و مأمن پناهجويان در حمله وحشيانه سپاهيان بني‏اميه به فرماندهي مسلمبن عقبه به مدينه و قتل عام آن شهر، زنان و كودكاني كه فرصت فرار پيدا نكردند، پناهگاه و مأمني مطمئن‏تر از خانه امام زين‎العابدين(ع) نيافتند. از‎اينرو، تا پايان جنگ و عقب‏نشيني سپاه ابن‎عقبه، در خانه آن حضرت ماندند. امام نيز از آنها پذيرايي كرد و حتي لباس مورد نياز پناهآورندگان را در اختيار آنان قرار داد.8 ارزش كمك به نيازمندان در اسلام، كمك به نيازمندان و دستگيري از آنان، بسيار بااهميت و ارزشمند شمرده شده است. در اهميت كمك به همنوع و برطرفساختن نياز مردم، همين بس كه امام زين‏العابدين(ع) قبل از آنكه به نيازمندي كمك كند، نخست دست او را مي‏بوسيد. وقتي دليل آن را مي‏پرسيدند، مي‏فرمود: «اين دست شخص نيازمند نيست كه من مي‏بوسم، بلكه در حقيقت دست خداست كه بر آن بوسه مي‏زنم؛ زيرا ارزش كمك به نيازمند چنان است كه كمك قبل از آنكه به دست وي برسد، به دست خدا رسيده است».9 .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
زينت عابدان (رهيافتي بر شخصيت‌شناسي، سيره‌شناسي و انديشه‌شناسي امام سجاد(ع)) سيره‌شناسي سيره اجتماعي رفتار با حيوانات امام زينالعابدين(ع) نه تنها به انسان‏ها عشق مي‏ورزيد و همواره با آنان به نيكي و احسان رفتار مي‏كرد، بلكه حيوانات نيز از رفتار انساني و الهي آن حضرت بهره‏مند بود؛ به‎طوري‌كه ايشان با وجود سفرهاي متعدد از مدينه به مكه، در هيچيك از آنها، به حيوان باركش خود آسيب نرساند به آن ضربه‌اي نزد و اگر حيوان به كندي حركت مي‏كرد، با اشاره به تازيانه‏اي كه در دست داشت، آن را وادار به راهرفتن مي‏كرد؛ به‎طوري‌كه در طول بيست بار سفر به حج، حتي يكبار تازيانه‏اي بر بدن مركب خود وارد نساخت.10 مراعات دوست و همنشين امام صادق(ع) مي‏فرمايد: مردي نزد امام زينالعابدين(ع) آمد و گفت: شخصي به شما نسبت‏هاي ناروا داده و شما را گمراه و بدعت‏گذار ناميده است. حضرت به وي فرمود: تو حق دوستي و همنشيني با او را مراعات نكردي و گفتار او را براي من نقل كردي. حق مرا نيز از بين بردي؛ زيرا سخني از برادر ديني‏ام گفتي كه من آن را نمي‏دانستم. هر دو خواهيم مُرد و در روز قيامت از تو سؤال خواهد شد كه چرا غيبت برادر خود را كرده‏اي. از غيبت بپرهيز كه غيبت، غذاي سگ‏هاي جهنم است. بدان كسي كه زياد عيوب مردم را به زبان مي‏آورد، دليل آن است كه عيب‏هاي خودش را در مردم جستوجو مي‏كند.11 انفاق در تاريكي شب سفيانبن عيينه از زهري نقل مي‏كند: در شبي سرد و باراني، عليبن الحسين را در كوچه‏هاي مدينه ديدم كه مقداري آرد و هيزم بر پشت گرفته بود و به جايي مي‏رفت. به آن حضرت گفتم: اي پسر رسول خدا! چه بر دوش داريد؟ امام فرمود: سفري در پيش دارم كه توشه آن را آماده كرده‏ام و مي‏خواهم در جاي امني قرار دهم. عرض كردم: «آيا اجازه مي‏دهيد خدمتكار من شما را در حمل اين آذوقه كمك كند؟» امام فرمود: «خير.» گفتم: «اجازه بدهيد خودم شما را كمك كنم.» امام باز فرمود: «خير. چرا چيزي كه در سفر به كار من مي‏آيد، خود، متحمّل نشوم؟ تو را به خدا سوگند! مرا تنها بگذار!» آن شب گذشت. چندي بعد خدمت امام رسيدم و پرسيدم: سفر آن شب چگونه گذشت؟ امام پاسخ داد: آن سفر از آن سفرها كه تو پنداشتي نبود. منظور من سفر آخرت بود و من خود را براي آن جهان آماده مي‏كنم. با دوري از حرام، بخشش و انجام كارهاي نيكو.12 اطعام نيازمندان امام باقر(ع) مي‏فرمايد: «چه بسيار مواردي كه پدرم در كنار يتيمان و بينوايان مي‏نشست و با دست خويش به آنان غذا مي‏داد و براي آنان كه عيال‌مند بودند، غذا مي‏فرستاد».13 امام صادق(ع) مي‏فرمايد: «عليبن الحسين در روزهايي كه روزه بود، گاه خود غذا مي‏پخت و هنگام افطار، غذا را به خانه نيازمندان مي‏فرستاد. بسيار رخ مي‏داد كه براي خود ايشان، غذايي باقي نمي‏ماند و با نان و خرما افطار مي‏كرد».14 برخورد امام با نيازمندان، برخورد فردي توانمند و برتر با فردي زيردست و منّت‏پذير نبود، بلكه مي‏كوشيد تا هنگام رفع نياز مستمندان، احساس حقارت نكنند. از‎اينرو، پيش از اظهار نياز، به آنان كمك مي‏كرد و مي‏فرمود: «آفرين بر كسي كه توشه‏ مرا به سوي آخرتم بر دوش كشد و مرا ياري دهد».15 امين مدينه زماني كه مسلمانان مدينه، بيعت يزيد را شكسته و نماينده يزيد را از مدينه بيرون كردند، مَروانبن حكم كه از دشمنان اهلبيت: بود، نزد يكي از بزرگان مدينه رفت و از او خواست خانواده خود را نزد او بگذارد تا از آسيب اهل مدينه محفوظ بماند، ولي او قبول نكرد. مروان كه در عين دشمني با اهلبيت، به عطوفت و بزرگواري آنان اطمينان داشت، نزد امام سجاد(ع) رفت و درخواست كرد تا خانواده خود را به خانه امام سجاد(ع) بياورد تا در سايه‎سار لطف آن امام، محفوظ بمانند. حضرت با بزرگواري پذيرفت و مروان، همسر و خانواده‏اش را نزد ايشان فرستاد و آنها در كنار خانواده آن حضرت بودند تا آرامش به مدينه بازگشت.16 برخورد كريمانه شوخي در حد اعتدال و با رعايت قوانين اسلامي، امري پسنديده است، ولي اگر اين ويژگي خوب، به قيمت بي‏حرمتي به افراد تمام شود و دلبستگي هميشگي انسان باشد، نه تنها ستودني نيست، بلكه مذموم است و خشم و غضب الهي را به دنبال دارد. امام صادق(ع) مي‏فرمايد: «در شهر مدينه، مرد دلقكي بود كه عمر خود را به بطالت مي‏گذراند و با مزاح‏هايش، مردم شهر را مي‏خندانْد. روزي امام سجاد(ع) با دو نفر از غلامان خود از كوچه‏هاي مدينه مي‏گذشت كه آن شخص سر رسيد و عباي حضرت را از دوشش كشيد و با خود بُرد تا اطرافيان از ديدن اين منظره بخندند. حضرت توجهي نكرد و به راه خود ادامه داد، ولي غلامان حضرت شخص را دنبال كردند و عباي امام را پس گرفتند. حضرت از اسم آن مرد پرسيد، گفتند: مرد دلقكي است كه با كارهاي خود، مردم مدينه را مي‏خنداند. حضرت فرمود: به او بگوييد: در قيامت، كساني كه عمر خود را به بطالت گذرانده‏اند، زيان مي‏برند.17 .💥جنگ نرم ودشمن شناسی https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
زينت عابدان (رهيافتي بر شخصيت‌شناسي، سيره‌شناسي و انديشه‌شناسي امام سجاد(ع)) سيره‌شناسي سيره اجتماعي انفاق بي‏نظير امام سجاد(ع) همواره در فكر مستمندان بود؛ بهويژه در روزهايي كه روزه مي‏گرفت، بيشتر انفاق مي‏كرد. آن حضرت بخشش با زبان روزه را از جدش اميرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س)به ارث برده بود. آنان كه سه روز غذاي خود را به يتيم و اسير و مسكين دادند.18 امام‏صادق(ع) درباره اين ويژگي امام سجاد(ع) فرمود: «عليبن الحسين در آن روزي كه روزه مي‏گرفت، دستور مي‏داد گوسفندي را سر ببرند و تكه‎تكه كنند و بپزند و چون هنگام افطار مي‏رسيد... مي‏فرمود: كاسه‏ها را بياوريد و براي خانواده فلاني و فلاني غذا بكشيد. سپس نان و خرمايي آورده مي‏شد و امام افطار مي‏كرد. درود خدا بر او و پدرانش باد».19 درياي رحمت سخاوتمندي از ويژگي‏هاي بارز پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله و همه خاندان ايشان بود و هيچكس بر در خانه آنان نمي‏آمد، جز آنكه چيزي مي‏گرفت و مي‏رفت. رسول گرامي اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «ما از بيم آنكه مستحق را رد نكرده باشيم، به غيرمستحق هم مي‏بخشيم.»20 امام سجاد(ع) هم با الهام از سيره پيغمبر صلی الله علیه و آله ، جد، عمو و پدر بزرگوار خود، به خدمتگزار منزل خويش چنين سفارش مي‏كرد: «بر در خانه من فقيري گذر نكند، مگر آنكه او را غذا دهيد.» ابوحمزه ثمالي مي‏گويد: «روز جمعه‏اي به امام زينالعابدين(ع) گفتم: هر كه چيزي مي‏خواهد مستحق نيست. امام فرمود: «مي‏ترسم يكي از كساني كه گدايي مي‏كنند، مستحق باشد و ما او را اطعام نكنيم و بازگردانيم و آنگاه بر ما اهل‏بيت:، آن نازل شود كه بر يعقوب نازل شد».21 امام سجاد(ع) هنگامي كه به مستمندي كمك مي‏كرد، مي‏فرمود: «مرحبا به كسي كه زاد و توشه آخرت مرا حمل مي‏كند.»22 درياي سخاوت امام زين‏العابدين(ع) به قصد سفر حج، از مدينه به طرف مكه حركت كرد. خواهرش حضرت سكينه3 هزار درهم براي آن حضرت فرستاد تا در آن سفر خرج كند. وقتي امام به پشت سرزمين حرّه (دوكيلومتري مدينه) رسيد، آن مبلغ را به ايشان رساندند. امام سجاد(ع) نيز آن را پذيرفت. هنوز چندان دور نشده بود كه عده‏اي از فقيران را ديد و همه آن هزار درهم را بين آنان تقيسم كرد و براي خود چيزي از آن نگه نداشت.23 عطر حضور هنگام احتضار محمدبن اسامه، امام زين‏العابدين(ع) همراه با برخي از اهالي مدينه پيش او رفتند. محمد خطاب به آنان گفت: اكنون كه وقت مرگم فرا رسيده، مقداري قرض دارم. دوست دارم آن را از طرف من ضمانت كنيد و بپردازيد. در اين لحظه امام سجاد(ع) بلافاصله فرمود: «من 31 قرض تو را پذيرفتم»، ولي ديگران چيزي نگفتند. سپس آن حضرت فرمود: «تمام قرض تو را بر عهده مي‏گيرم» و خطاب به بقيه فرمود: «آگاه باشيد! اين‌كه در ابتدا همه آن را بر عهده نگرفتم، علتي نداشت جز اين‌كه كراهت داشتم شما بگوييد او جلوتر از ما پذيرفت و مجالي براي ما باقي نگذاشت».24 خورشيد مهر روزي امام سجاد(ع) خادم خود را دوبار صدا زد، ولي او با اينكه صداي امام را مي‏شنيد، پاسخ نمي‏داد تا اينكه بعد از بار سوم، نزد امام رفت؛ حضرت به او فرمود: اي پسر! مگر صدايم را نمي‏شنيدي؟ او گفت: آري شنيدم. امام سجاد(ع) فرمود: پس چرا جواب نمي‏دادي؟ خادم گفت: چون مي‏دانستم اگر جواب ندهم، به من خشم نمي‏گيري. در اين لحظه امام فرمود: «شكر و سپاس خدا را كه زيردست مرا از من ايمن ساخت».25 پناه همگان رأفت و عطوفت امام خوبي‏ها، حضرت سجاد(ع)، نه فقط مخصوص انسان‏ها بود، بلكه شامل حيوانات نيز مي‏شد. آن حضرت با جمعي از اصحاب نشسته بودند. ناگهان آهويي آمد و ناله كرد و در جلو امام سجاد(ع) دست‏هايش را به زمين كوبيد. امام به حاضران فرمود: آيا مي‏دانيد او چه مي‏گويد؟ گفتند: نه. امام فرمود: مي‏گويد فلان كس بچه مرا صيد كرده است. از شما مي‏خواهم به او بگوييد بچه‏ام را بياورد تا به او شير دهم. آن‏گاه حضرت همراه حاضران نزد شكارچي رفتند. امام به او فرمود: تو را به حقي كه بر گردنت دارم آن بچه آهو را كه امروز صيد كردي بياور تا مادرش به او شير دهد، او هم بي‏درنگ بچه آهو را آورد. حضرت فرمود: اين را به من ببخش. او نيز با كمال ميل آن را به امام بخشيد. آنگاه بچه آهو همراه مادرش به طرف صحرا رفت. امام سجاد(ع) فرمود: «آهو مي‏گويد: خداوند هر مسافر غريب شما را برايتان برساند، چنان‏كه فرزندم را به من رسانيد و خداوند علي‏بن‏ الحسين را بيامرزد».26 .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95