جبهه اصلاحات گرفتار کدام چالشها است؟ (1)
۱) در آخرین روز پیشثبتنام داوطلبان نمایندگی مجلس، شمار داوطلبان از مرز ۴9 هزار نفر گذشت. خبرهای غیر رسمی، حاکی از این است که ثبتنامکنندگان از طیفهای متنوع سیاسی هستند و بنابراین در همین گام اول، آسیب جدی به نقشه تحریم انتخابات وارد آمده است. منطقی هم هست که هیچ جریان سیاسی عاقلی، اختیار خود را دست اپوزیسیون ورشکسته و رژیمهای معارض بیگانه ندهد. تحریم انتخابات در داخل، به منزله خودکشی سیاسی است و اهل خرد، مرتکب چنین خبطی نمیشوند.
۲) روزنامه هممیهن، پریروز نوشت:«آنچه تاکنون در سطح رسانهها و شنیدهها منتشر شده، این است که برخی چهرههای درجه اول دولت و مجلس قبل (روحانی، جهانگیری و لاریجانی) نیروهای نزدیک به خود را تشویق به نامنویسی در انتخابات کردهاند. در جبهه اصلاحات، نه خاتمی، نه جبهه اصلاحات و نه هیچ یک از احزاب، رسماً فراخوانی برای ورود به صحنه و اقدام به پیش ثبتنام نداشتهاند». اینها البته در مقام ادعاست و اسامی که منتشر شد، آشکار خواهد شد چند برابر ظرفیت ثبتنام کردهاند. برخی خبرها حاکی است دهها نفر از افراد شناخته شده این طیف (و چند برابر آن، افراد رده دوم و سومشان) ثبتنام کردهاند. خاتمی هم در سخنانی دو پهلو در جمع اعضاى هیئترئیسه جبهه اصلاحات گفته: «اصلاحطلبان حق دارند و میخواهند در انتخابات شرکت کنند، اما باید روزنهای وجود داشته باشد که بتوان شرکت کرد. وقتى که میگویید در انتخابات شرکت کنید، ما میگوییم شما، آنها را که نمیپسندید، بیرون کرده و از حق شهروندی محروم کردهاید و راهها را بر روی آنها بستهاید. بالاخره حکومت باید راهها را باز کند، حتى راههاى حداقلى و نمیشود همه راهها را بست و باز هم انتظار شرکت گسترده داشت. ما نمیخواهیم نظام از پا درآید؛ زیرا براندازی را نه ممکن میدانم
و نه مطلوب و حتى معتقدیم بسیاری از کسانى که ادعای براندازی دارند، موفق نمیشوند». او در حالی جملات پایانی را گفته، که دستکم دو بار در ماجرای فتنه 88 و اغتشاشات سال گذشته، منفعلانه به اپوزیسیون بیگاری داد و به چشم خود دید که اراده ملت ایران و جمهوری اسلامی، به مراتب قدرتمندتر از نقشه غرب و پادوهای آنهاست. بنابراین
بر اساس تجربه، اذعان میکند براندازی ممکن نیست. با این حال برخی غربگرایان، ثابت کردهاند هنگامی که نقشههای غرب دیکته میشود، اختیاری از خود ندارند.
۳) اظهارات خاتمی، مبنی بر این که چالش اصلاحطلبان را میدان ندادن نظام وانمود میکند، نشانه تداوم بیصداقتی است و گرنه او بهتر از هر کس میداند چالش این طیف، یکی اختلافات جدی در درون آنهاست مبنی بر این که بالاخره میخواهند زیر چتر نظام باشند یا بیگاری به آمریکا و انگلیس و اسرائیل بدهند؛ و دوم، آسیب بزرگی که کارنامه آنها به اعتماد مردم زده است. برخی اصلاحطلبان در انتخابات مجلس یازدهم (اسفند ۱۳۹۸) ادعا کردند نامزد کافی ندارند، اما همانها در تهران، به جای یک فهرست ۳۰ نفره، سه فهرست دادند! با این حال، نتیجه انزجار عمومی از عملکرد مدعیان اصلاحات و اعتدال، این بود که نفر اول و مشترک سه لیست (معاون حقوقی و پارلمانی دولت
روحانی/ عضو مرکزیت مجمع روحانیون)، نتوانست حتی رای ۷۰ هزار نفر را کسب کند. همچنین آقایان عارف و موسوی لاری در اعتراض به عملکرد برخی افراطیون در «شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان» از ریاست و نائب رئیسی استعفا دادند و بدین ترتیب، «شعسا» فرو پاشید.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
جبهه اصلاحات گرفتار کدام چالشها است؟ (۲)
۴) تجربه بعدی، انتخابات سال ۱۴۰۰ است. در این انتخابات، حزب کارگزاران، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه (حزب آقایان نوبخت و واعظی) و شماری از اعضای حزب اتحاد ملت، از نامزدی آقای همتی (رئیسکل بانک مرکزی در دولت روحانی) حمایت کردند. ارگان کارگزاران چند روز پیاپی، تمام صفحه اول خود را به تبلیغ همتی اختصاص داد. مرعشی (دبیرکل بعدی کارگزاران) اواسط خرداد 1400 گفته بود: «سازوکار نهاد اجماعساز اصلاحطلبان، همچنان برقرار است. بنا به تدابیری، ما آقای همتی را در لیست ۱۴ نامزد نهاد نیاوردیم، ایشان همان کاندیدای پنهان ما بود». پس از آن هم نشریه «صدا» ارگان حزب اتحاد ملت، تمام صفحه اول خود را با این تیتر، صرف حمایت از همتی کرد: «دوم خرداد را تکرار کنیم. همت ملت». در نوبت بعدی، نشریاتی مانند اعتماد و افرادی مثل کرباسچی، مهاجرانی، جلاییپور و کروبی، به حمایت از همتی پرداختند. بهزاد نبوی رئیسنهاد اجماعساز هم، با انتشار ویدئویی، خواستار حضور و به هم زدن مهندسی انتخابات شد. و سرانجام، خاتمی و ۱۶ حزب اصلاحطلب، از آقای همتی و
«لیست جمهور» (انتخابات شورای شهر) حمایت کردند. نتیجه چه بود؟ آقای رئیسی ۱۸ میلیون رای کسب کرد؛ اما رای آقای همتی حتی
به 2/5 میلیون نفر نرسید. در انتخابات شورای شهر نیز، نفر اول لیست مورد حمایت خاتمی، ۳۲ هزار رای کسب کرد که یک رکورد بود.
۵) چالش دیگر، بحث جدی و مهمی است که میان دو طیف در جبهه اصلاحات جریان دارد؛ این که: «بالاخره ما میخواهیم درون نظام و زیر چتر اسلام و انقلاب باشیم، یا ساختارشکنی کنیم و خرج گروهکهای برانداز و عقبه غربی آنها شویم؟!». برخی میگویند بهزاد نبوی در اثر کهولت سن یا اختلافات مربوط به انتخابات قبل، از ریاست جبهه اصلاحات استعفا داد و حاضر به بازگشت نشد. اما ظاهرا تب رفتارهای رادیکالی کور چنان تند شده، که او هم نتوانسته ادامه دهد. یک سند، اظهارات حسین مرعشی است که اواخر اسفند ۱۴۰۰ گفت: «بعضی از دوستان اساساً معتقدند که ادامه ریاست آقای نبوی مناسب با فضای سیاسی پسا مهسا نیست. آقای نبوی همیشـه در شرایط اجمـاع آرا رئیس میشد. اگر اجماع نباشد، ایشان از پذیرش مجدد مسئولیت پرهیز میکند. جبهه اصلاحات چند عضو حقوقی دارد که به رغم این که اقلیت خیلی کوچکی هستند اما صدای خیلی بلندی دارند. آنها گاهی اوقات مطالبی را میگویند که شنیدن این نـوع پرخاشها خیلی شایسته نبوده است. از این جهت برای ایشان دلخوری به وجود آمده است». نمونه دوم، خبر روزنامه همدلی در آبان سال گذشته با عنوان «عبور ازخاکریز چریک پیر» است: «به نظر میرسد که نوبت به بهزاد نبوی رسیده که مواضعش به شدت مورد انتقاد قرار بگیرد. چریک پیر، در مصاحبه با هممیهن، رسما با اعتراضات مخالفت کرده و گفته «ما اصلاحطلبان قطعا نمیتوانیم با معترضان کف خیابان که شعارهای براندازانه میدهند، همسو شویم. بحث محافظهکاری نیست؛ ما شعارهای آنان را قبول نداریم. ما میخواهیم در چارچوب نظام، اصلاح کنیم. نمیخواهیم دینامیت زیر ساختمان نظام بگذاریم، بلکه میخواهیم همین بنا را اصلاح و ایراداتش را برطرف کنیم». این اظهارات، خیلی زود با واکنش کسانی مواجه شد که از او عبور کردهاند». سند سوم، روایت روزنامه آرمان است که خرداد ماه گزارش داد: «نبوی آبان سال گذشته اعلام کرد قطعا نمیتوانیم با معترضان کف خیابان که شعارهای براندازانه میدهند، همسو شویم. بحث محافظهکاری نیست؛ ما شعارهای آنان را قبول نداریم. ما میخواهیم در چارچوب نظام، اصلاح کنیم. نمیخواهیم دینامیت زیر ساختمان بگذاریم. این اظهارات، انتقاداتی را در پی داشت».
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
جبهه اصلاحات گرفتار کدام چالشها است؟ (۳)
۶) هشدار نبوی، تعبیر دیگری از اظهارات عبرتآموز «علی حکمت»، سردبیر روزنامه خرداد (متعلق به عبدالله نوری/ منتشره در دوره موسوم به اصلاحات) است که اخیرا به روزنامه شرق گفت: «همیشه به بچههای تحریریه میگفتم حرف تند بزنید، ولی تند حرف نزنید. با تیترهای تند مخالف بودم. ما باید میتوانستیم حرفهای اساسی بزنیم و حرفهای کلیدی مطرح کنیم، اما روزنامهنگار نباید انگشت در چشم مخاطب و جامعه اش کند. ما یک سری روزنامهنگار داریم که چریک هستند. به جای کلاشنیکف و ژ3، قلم در دست گرفته اند، ولی کارکرد همان ژ3 و کلاشنیکف را از آن میخواهند. مطبوعات دوم خرداد، از همین گروه (چریک بازی) لطمه خورد». ماه گذشته نیز، روزنامه اعتماد، همزمان با تغییر رئیسجبهه اصلاحات، به شکل سربسته درباره «خطر تندروي براي جريان اصلاحات» هشدار داده و نوشت: يكي از خطراتي كه آسيبهاي زيادي را متوجه اصلاحات كرده، برخي تندرويهاست. اين خطر، همچنان جريان اصلاحطلب را تهديد ميكند».
۷) از زاویهای که گفته شد، به نظر میرسد کودتای نرمی در جبهه اصلاحات رخ داده است. زمزمه تحریم انتخابات و نقشآفرینی در پروژه ناکام آشوبافکنی در میان برخی اعضای این طیف، ادامه همان جریان وطنفروشی است که در میان برخی احزاب و مطبوعات نفوذ کرده بود اما شماری از اعضای، از کشور خارج شدند و در حلقههایی مانند؛
اتاق فکر جنبش سبز در لندن، شبکه صهیونیستی اینترنشنال
(به سردبیری معاون وزیر ارشاد دولت خاتمی)، شبکه دولتی انگلیس، صدای آمریکا، رادیو فردا و نظائر آن دور هم جمع شدند.
۸) برخی مدعیان اصلاحطلبی، نگاه دیگری به انتخابات دارند و قائل به حضور و یارگیری و ائتلافهای تاکتیکی هستند. چند سند:
- بهزاد نبوی، ۳۱ تیر ۱۴۰۲، روزنامه شرق: در زمان تشکیل مجلس دهم نزد آقای عارف رفتم و گفتم که در مجلس، شما یک فراکسیون امید دارید و آنها هم یک فراکسیون«رهروان ولایت». در کنار این دو، یک فراکسیون «عقلانیت و میانهروی» هم تشکیل دهید که در برگیرنده هر دو فراکسیون ولایت باشد و آن حدود ۴۰ نماینده پایداری نتوانند نقش ایفا کنند. عارف نپذیرفت چون تصور او این بود که فراکسیون امید، اکثریت مطلق را در اختیار دارد و نیازی به ائتلاف نیست. موضوع را با آقای خاتمی هم مطرح کردم، ایشان هم نظر مثبتی اعلام نکرد.
کاملا ناامید شدم اما در عین حال به لاریجانی پیغام دادم که او پیشقدم شود. او هم ظاهرا به واسطهام گفت درباره همه چیز الّا ریاست حاضر به گفتوگو هستم. در نتیجه پیشنهاد من با شکست روبهرو شد.»
- «عباس- ع» (متهم پرونده جعل نظرسنجی به نفع آمریکا و فروش اطلاعات) شهریور ۱۳۹۵، به نشریه «صدا» گفت: «مهمترین عاملی که در شرایط کنونی به عنوان پیشران برنامه ما عمل خواهد کرد، جلوگیری از وحدت میان اصولگرایان است. این هدف در ۵ سال گذشته به نحو مطلوبی پیش رفته. نهایی کردن شکاف میان جناح حاکم، بسیار مهم است. اصلاحطلبان باید نقش «قُوِه»ای را بازی کنند که این شکاف را به مرز جدایی کامل برساند».
- کرباسچی، ۷ آذرماه ۱۳۹۴، درباره افرادی مانند لاریجانی، از تعبیر سربازگیری استفاده کرده و به روزنامه شرق گفته بود: «ما بعد از انتخابات ۱۳۹۲ روش نامعقول به کار نگرفتیم. دولت (روحانی) از طرف مقابل یارگیری کرده، مثلاً در سیاست خارجی و برجام، در مجموع بازی طرفداران دولت در گروههای سیاسی به واسطه همین سربازگیری از جبهه مقابل بوده و در مجلس هم میتواند اتفاق بیفتد».
محمد ایمانی
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔴 اگر اقدامات اولیه برای مقابله با ولنگاران، قاطع باشد، آمار، خود به خود کم می شود
🔰بعضی از خواص و مسئولین، به دلیل ضعف اعتماد بنفسی که دارند، ممکن است با مشاهده برخی از بی بند و بارهای کف خیابان تحت تأثیر قرار گیرند. اما ...
🔻اولاً مقابله با اینها سخت نیست و راهکار آزمایش شده دارد؛ منتها مشکل در اراده و نوع تصمیمات و میزان اهتمام برخی مسئولین است.
🔻ثانیاً، وضعیت ما در حال حاضر، هر مقدار که باشد، قابل مقایسه با اول انقلاب و فساد و فحشاء به جا مانده از زمان شاه نیست. واقعاً تصور اینکه انقلاب اسلامی آن فضا را برگرداند، برای عده ای اصلاً قابل تصور هم نبود، چه برسد به اینکه بیایند به کف میدان!
👈 از همین رو، برخی به امام ره اشکال می گرفتند؛ اما امام ره در عمل نشان داد که اگر در مسیر اراده الهی حرکت کنیم، پیروزی از آن جبهه حق است.
🔻ثالثاً، اساساً برای مقابله با یک جرم و تخلف، اینگونه نیست که نیاز باشد با تک تک مجرمین و متخلفین برخورد کنیم.
برای مثال، وقتی در یک شهر، خرید و فروش مواد مخدر آزاد باشد، قطعاً افراد زیادی آلوده خواهند شد. اما اگر مردم آن شهر بدانند و مشاهده کنند که با فروشندگان مواد مخدر، برخوردهای بازدارنده و پشیمان کننده می شود، چنین چیزی خود به خود آمار خرید و فروش مواد را کاهش خواهد داد و کار پلیس نیز راحت تر خواهد شد.
👈 در مورد کشف حجاب و ولنگاری هم همین گونه است. در ماه های اخیر، برخی هنجارشکنان تصور کردند که حکومت از #حجاب کوتاه آمده و دیگر آن #الزام قانونی وجود ندارد و یا تسامح صورت می گیرد. از همین رو، شاهد صحنه های نگران کننده در سطح شهرها بودیم.
حال اگر مردم بدانند که حاکمیت بدون تسامح و مماشات با بی بند و بارها و هنجارشکنان برخورد پشیمان کننده دارد، در اینجا قطعاً آمار هنجارشکنان با ریزش قابل توجه روبرو خواهد شد.
یعنی به صورت خودکار، جامعه هنجارشکنان غربال خواهد شد و در نهایت، افراد لجباز که اصرار به انجام علنی گناه دارند و همچنین موارد سازمان یافته باقی می ماند.
⏪ از همین رو، اقدامات اولیه - به شرط اینکه در مناطق گوناگون شهر باشد و با قاطعیت و بدون توجه به فشار رسانه ای و ... صورت گیرد - خود به خود آمار را کم خواهد کرد.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔴 نیروی ناظر و عکاس یا نیروی انتظامی ؟!
🔰وقتی دست پلیس برای مقابله با #کشف_حجاب بسته شود و پلیس را مسئول #تصویربرداری از کشف حجاب کنندگان بدانیم، در اینجا دیگر اسم نیرو، نیروی انتظامی نمی شود، بلکه نیروی ناظر و عکاس است.
زیرا وقتی امکان و حق فعالیت میدانی را از پلیس بگیریم و هنجارشکن هم مطمئن باشد که پلیس حق ندارد مستقیماً جلوی او را بگیرد، در اینجا برای پلیس، به اصطلاح، تره هم خُرد نمی کند!
⏪ در جایی که نیاز است و باید هنجارشکن از نیروی انتظامی حساب ببرد، وقتی قدرت برقراری نظم و قانون در آن #لحظه از این نیرو گرفته می شود، بیش از اینکه نام نیروی انتظامی برازنده او باشد، ناظر و عکاس بودن به او می آید!
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
SedayeEnghelab-Sarmaghale1106.mp3
11.31M
📢#صدای_انقلاب شماره۷۹۷
💠سرمقاله
💠تبادل زندانیان و فرامتن آن
💠این خصلت قدرتهای استکباری است که از ابزارهای غیرقانونی برای به کرسی نشاندن خواستههای زیادهخواهانه خود استفاده میکنند. در مقابل، دولتها و ملتهای مستقل و عزتمند هیچگاه اسیر زورگویی و زیادهطلبی نمیشوند. طی سالهای گذشته و به ویژه از ۱۸ اردیبهشت 1397 و همزمان با سیاست فشار حداکثری دوره ترامپ، آمریکاییها سلسله اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دادند که مسدود شدن منابع ارزی ایران در کره جنوبی و برخی کشورهای دیگر از آن جمله بود...
#ارز
#تبادل
#سرمقاله
#صبح_صادق
#صدای_انقلاب
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
27.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خیانت همسایه، در عملیاتهای تروریستی علیه ایران
🚨 آیا باکو به حیاط خلوت تروریستهای تکفیری و صهیونیستی تبدیل شده است؟؟
حتما ببینید!!!
#باکو #تروریست
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
# اللهم - عجل - لولیک - الفرج
#لبیک_یا_خامنه_ای
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
💢رهبری از نگاه اندیشکده آمریکایی
بنیاد کارنگی CEIP، یکی از قدیمیترین اندیشکدههای آمریکا و سومین اندیشکده با نفوذ در جهان به تازگی مقالهای به اسم «خوانش خامنهای» منتشر کرده است که در این مقاله میخوانیم:
🔸«سخنرانیهای خامنهای بدون شک دقیقترین بازتاب اهداف و اقدامات سیاست داخلی و خارجی ایران است. بیانات وی اگرچه بدبینانه است، اما یک رهبری مصمم را به تصویر میکشد که دارای جهانبینی بسیار استوار، با ثبات و استمرار و منسجم است. خواه مخاطبان او دانشجویان ایرانی باشند یا مقامات خارجی، خواه موضوع سخنرانی او سیاست خارجی باشد یا کشاورزی، او از هر فرصتی جهت اشاره به فضیلتهای انقلاب 1979 (انقلاب اسلامی) از جمله عدالت، استقلال، خودکفایی و اسلام استفاده میکند. وی انزجار عمیق خود را نسبت به اسرائیل و جاهطلبیهای آمریکا ابراز میکند.»
✍🏻کاربری با انتشار این مقاله در نکتهای نوشت:
🔹«بزرگترین استراتژیستهای جهان قدرت و جهانبینی رهبری رو اینجوری تحلیل میکنن؛ اون وقت برانداز این نظام با انقلاب اینترنتی میگفت خامنهای تسلیمشو!»
┄ .💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
50.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بکارگیری تکنیکهای عملیاتروانی توسط دشمن علیه مردم ایران در بیان حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامۀ کیهان
#⃣ #صیانت_از_مردم
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
رویدادها و تحلیلها
بررسی تطبيقي افكار گروههاي تكفيري- وهابي با خوارج شباهتهاي خوارج و وهابيت تكفيري از حيث معرفتي و
بررسی تطبيقي افكار گروههاي تكفيري- وهابي با خوارج
شباهتهاي خوارج و وهابيت تكفيري از حيث معرفتي و شيوه عملكرد۴
همه محدثان بر اين حديث اتّفاق نظر دارند.
و نيز فرمود: «تمام هستي مسلمان بر مسلمان حرام است، خونش، مالش، ناموس و عرضش. هركس فرد باايماني را به عمد به قتل برساند، مجازاتش دوزخ است و براي هميشه در آن خواهدماند و خداوند او را غضب و لعنت ميكند و مجازات عظيمي براي او فراهم ميسازد». (نساء: 94)
و نيز درباره قتل سهوي كافري كه در امان مسلمين زندگي ميكند، فرمود: «بايد ديه و كفّاره بدهيد».(نساء: 92)
اين مجلس با توجّه به حكمي كهبدون دليل درباره تكفير مردم،(از كتاب و سنّت) صادر كرده و اهميّت آن را به سبب آثار شوم و گناهاني كه بر آن مترتّب ميشود، بيان داشته و به تمام مردم جهان اعلام كرده كه اسلام از اينگونه عقيدههاي باطل بيزار است و آنچه كه در بعضي كشورها صورت ميگيرد مانند ريختن خون بيگناهان و منفجرساختن مساكن و وسايل نقليه و مراكز عمومي و خصوصي و تخريب كارگاهها و مانند آن، عملي جنايتكارانه ميداند كه اسلام ازآن بيزار است.
همچنين هر مسلماني كه به خدا و روز جزا ايمان دارد از اين اعمال (تكفير و تفجير) بيزار است.
سپس در اين بيانيّه آيات و رواياتي را ذكر كرده كه نشان ميدهد اسلام دين محبّت و دوستي و تعاون در نيكي و تقوي و گفتوگوي منطقي و حكيمانه و پرهيز از هرگونه خشونت و پرخاشگري است.3
با وجود اين، بيشتر امضاكنندگان اين بيانيه كه برخي از آنها هيئت عالي مفتيان وهابيان تكفيري معاصر است، فتوايي را مبني بر كفر شيعه به امضا چهار تن از اعضاي هيئت عالي سعودي4 صادر كردند. اين هيئت در پاسخ به سؤالي پيرامون شيعه نوشت:
إن كانَ الأمرُ كَما ذَكَرَ السَائِلُ مِن أنَّ الجَماعَةَ الذَّينَ لَدَيهِ مِن الجَعَفَرِّيه يَدعوُنَ عَلّياً وَالحَسَنَ وَالحُسَينَ وَسادَتِهمِ، فَهُم مُشرِكُون مَرتَدوُّنَ عَنِ الإسلام؛اگر سخن همانگونه باشد كه سائل بيان كرده، بايد گفت كه پيروان مذهب جعفريكه «ياعلي، ياحسن، ياحسين» و بزرگان خويش را اينچنين ميخوانند، مشرك بوده و مرتد از اسلاماند». (ابنعبدالرزاقدويش، بيتا، ص373)
و فتوايبنجبرين، درباره تخريب اماكن مقدس شيعيان نيز از جمله فتواهايي است كه زمينه نابودي حرم مطهر عسكريين و شروع عملياتهاي انتحاري را فراهم كرد. همچنين در جنگ 33 روزه در تابستان 1385، كه حزبالله با تمام توان در برابر اشغالگران قدس شريف مقاومت ميكرد، (بنجبرني)بههمراه برخي علماي وهابي، حمايت از حزبالله را نامشروع شمرد و آنان را خارج از اسلام دانست. اين فتوا، براي جهان اسلام كه اسرائيل و يهود را دشمن اصلي خود ميدانست، بسيار تأملبرانگيز بود.
سفر الحوالي،از علماي.... عربستان، كه مواضع تندي عليه شيعه دارد، نيز درباره جنگ 33 روزه گفت:
«حزبالله (كه معني آن حزب خداست) در حقيقت حزب شيطان است. براي حزبالله دعا نكنيد». (ابنجبرين، 1385)
شمسي سلفي، يكي از وهابيهاي معاصر و بسيار تندرو كه عليه اشاعره و ماتريديه مطالب زيادي نوشته است ميگويد: «بسياري از مظاهر شرك در تعداد فراواني از متكلمان ماتريديه و غير آنها، در زير پوشش توسل، زيارت قبور، تعظيم اوليا، ولايت و كرامت وجود دارد». (سلفافغاني، 1419، ص344)
زرقاوي، رهبر تكفيري عراقي، طي اطلاعيهاي كه از طريق اينترنت منتشر شد، اعلام كرد: «شيعيان خطري آشكار و حقيقي هستند. تشيع، ديني جدا از اسلام است و با يهود، تحت شعار اهل كتاب و مسيحيان ملاقات ميكنند، شرك نمايان شيعيان تا جايي است كه قبرها را ميپرستند و در اطراف قبور ائمه طواف ميكنند، به حدي كه ياران پيامبر را كافر ميدانند و به مادر مؤمنان و صالحان اين امت دشنام ميدهند و قرآن كريم را جعل ميكنند».(زرقاوي، 1384)
همچنين برخي از خطيبان و امامان جمعه وهابي، بر طبل تكفير شيعيان ميكوبند و بذر دشمني را ميپراكنند؛ چنانكه فتواي حذيفي،(حذيفي، 1390) امام جمعه مسجد نبويو عبدالعزيز آلشيخ، (همان) رئيس هيئت كبارالعلما، درباره تكفير و خروج شيعيان از اسلام، گوشهاي از فتاواي مدعيان حرمت تكفير در اين بيانيه است.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
✅شریف: سرویسهای متعددی پشت حادثه شاهچراغ هستند
▪️پاسخ قاطعی خواهیم داد
سخنگوی سپاه:
🔹سرویسهای متعددی پشت حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) هستند که براساس آخرین اخبار، تروریست دستگیر شده در حادثه حرم شاهچراخ شیراز یکی از اتباع کشورهای همجوار ایران است.
🔹تعدادی از مظنونانی که در حادثه حرم شاهچراخ شیراز مشارکت داشتند دستگیر شدهاند. دشمن در حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز اهداف چندگانهای را مدنظر دارد؛ اختلاف مذهبی، قومی وایجاد شکاف بین کشورهای همسایه بخشی از اهداف دشمن زبون است.
🔹طومار داعش و تروریستهای علیه منافع ملی ایران و مردم در هم پیچیده شده و این دست و پا زدنهای آخر دشمن انقلاب اسلامی ایران است و قطعا پاسخ قاطعی به تروریستها خواهیم داد.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅دو قاب متضاد از یکدیگر
▪️تصویری از فرار خبرنگار شبکه تروریستی اینترنشنال در زمان مخابره خبر و شنیدن صدای آژیر خطر و شجاعت یک کودک ایرانی در زمان حمله تروریست مسلح به حرم شاهچراغ(ع)
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | دفاع جانانه از ولی فقیه
ما در دوره غیبت راهی بهتر از «ولایت فقیه» نمیشناسیم
🎙برشی از #سخنرانی حجتالاسلام #حامد_کاشانی در مسجد مقدس جمکران
#نشر_حداکثری
#ولایت
#ولی_فقیه
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
یکصد و پنجاهمین سالگرد قرارداد ننگین رویتر
برای شاه جز باد هوا باقی نماند(۱)
دفتر پژوهشهای مؤسسه کیهان
در دورانی که هنوز استعمار موفق به برپایی یک حکومت دستنشانده همچون رژیم پهلوی در ایران نشده بود، به وسیله عوامل فراماسون خود و با سوءاستفاده از بیلیاقتی و ناکارآمدی شاهان و سلاطین، سعی میکرد از طریق انعقاد قراردادهای تحمیلی و یکطرفه، منابع و مخازن و ثروتهای مادی و معنوی سرزمین ما را به ثمن بخس از آن خود کرده و تحت عنوان امتیازات مختلف به غارت حرث و نسل این کشور بپردازد. دهها قرارداد ننگین و وطنفروشانه به خصوص در دوران قاجار و پیش از آن ثمره همین سیاست استعماری بود که بسیاری از منابع ایران را در اختیار خارجیها قرار داد تا برای سالها منافع آن را به جیب خود سرازیر کنند و در مقابل رشوهای هم به شاه و عوامل خود بدهند.
از جمله ننگینترین این قراردادها باید به قرارداد رویتر اشاره کرد که در مردادماه سال 1251 هجری شمسی، وقتی ناصرالدین شاه قاجار برای نخستینبار به اروپا سفر کرده بود، به تشویق صدراعظمش، میرزا حسینخان سپهسالار و معاونت وزیر امور خارجه وقت میرزا ملکمخان با بارون ژولیوس دو رویتر یهودی/انگلیسی بسته شد.
واگذاری همه منابع زیرزمینی و روزمینی به بیگانه
ظاهرا موضوع قرارداد رویتر، ایجاد راهآهن از خلیجفارس تا دریای خزر بود، اما طی این قرارداد، ایران متعهد شد که کلیه اراضی مورد نیاز، مصالح مورد نیاز، انحصار بهرهبرداری از معادن زغال سنگ، آهن، مس، سرب، نفت و جنگلها و آبهای ایران را به رویتر واگذار نماید. همچنین اجاره گمرکات ایران به مدت 25 سال و امتیاز بانک و موسسات اعتباری نیز به آن اضافه شد به علاوه امتیاز توزیع گاز، زیباسازی شهر تهران، ایجاد راهها، تلگرافخانهها و...دهها امتیاز دیگر به رویتر واگذار شد!
در همان زمان بسیاری از کارشناسان و دیپلماتهای خارجی در شگفت بودند که چگونه ممکن است یک پادشاه اینگونه اختیار کشورش را در مقابل هیچ، به یک بیگانه واگذار کند.
لرد کرزن (دیپلمات آن روز و صدراعظم آینده انگلیس) در کتاب خود به نام «ایران و مسئله ایران» نوشت: «... وقتي امتياز رويتر منتشر گشت مندرجات آن حاکي از تسليم کامل و خارقالعاده کليه منابع صنعتي کشور به بيگانگان بود و اين کاري بود که هيچگاه در تاريخ سابقه نداشته و حتي شايد خواب آن را هم کسي نمیديده است...»
هنری راولینسون سرگرد انگلیسی و از شرقشناسانی که ترجمه برخی زبانها و خطوط باستانی را منتسب به وی میدانند، در کتاب «انگلیس و روسیه در شرق» نوشت: «... این امتیاز که آن را بزرگترین خیانت میرزا حسینخان سپهسالار نخستوزیر ناصرالدین شاه میدانند، همه زندگی اقتصادی و سیاسی ایرانیان را برای مدت هفتاد سال در اختیار دولت انگیس قرار داد...»
سر دنیس رایت، نخستین سفیر انگلیس در ایران پس از کودتای 28 مرداد نیز در کتاب خود به نام «انگلیسیان در ایران» نوشت: «...افشای مفاد امتیازنامه (رویتر) اروپا را تکان داد. تی یر، سیاستمدار فرانسوی اظهار کرد برای شاه جز باد هوا چیزی باقی نگذاشتهاند!!....»
فروش ایران توسط پدران شبه روشنفکری امروز
و نکته جالب اینکه باعث و بانی تهیه و امضای این قرارداد ننگین (که آن را در مقابل 100هزار لیره باج به شاه ایران تحمیل کردند)، 2 تن از شبه روشنفکران تاریخ معاصر ایران بودند که همین امروز نیز مورد تقدیس و تجلیل شبه روشنفکران نوکیسه قرار دارند!!
اول؛ میرزا حسینخان سپهسالار (که به کمک مانکجیهاتریا از فراماسونهای نشاندار انگلیسی، اولین دولت فراماسون را در ایران تشکیل داد) که دوران صدارتش توسط فریدون آدمیت (یکی دیگر از نویسندگان مورد وثوق جریان شبه روشنفکری)، حکومت قانون و ترقی خوانده شد!! و بارها و بارها در نشریات این جریان مورد تحسین و تجلیل قرار گرفت.
و دوم؛ میرزا ملکمخان که در اغلب نشریات به اصطلاح روشنفکری و اصلاحطلب، پدر جریان اصلاحطلبی لقب داده شده و بارها و بارها به مناسبتهای مختلف در این نشریات مورد تقدیر و ستایش واقع شده است
همین میرزا ملکمخان است که نخستین لژ فراماسونری را در ایران تحت عنوان «فراموشخانه» به وجود آورد و در سفر دوم شاه در مسئله امتیاز لاتاري با گرفتن چهل هزار ليره از كلنل «دوبوزيك» فرانسوي كه مدير قمارخانه «لت دوژور» بود و تقسيم آن بين شاه و اطرافيانش، «اسباب آن را فراهم آورد» 5 در اين هنگام ملكم كه تشكيلات «مجمع آدميت» را از قبل فراهم آورده بود، با «ادوارد براون» مأمور مخفي انگليس و «بلمنت» رئيس امور جاسوسي خاورميانه رفاقتی به هم زد و منزل او محلي براي ملاقات عناصر بياعتقاد و مشكوك ايراني گردید. 6 در همان ايام ملكم كوشيد تا شعبهاي از فراماسونري را تحت نامي ديگر در ايران ايجاد كند که «مجمع آدميت» نام گرفت
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
یکصد و پنجاهمین سالگرد قرارداد ننگین رویتر
برای شاه جز باد هوا باقی نماند(۲)
بازهم روحانیت؛ تنها مردان میدان استقلال و آزادگی
اما بازهم تنها قشری که در مقابل این وطنفروشی تاریخی ایستاد، روحانیت و علما بودند. حاج ملا علی کنی از علمای بزرگ تهران و معروف به رئیسالمجتهدین و از شاگردان «صاحب جواهر» در مقابل این قرارداد اعتراض کرد و همراه گروهی از علما به دشمنی با میرزا حسینخان سپهسالار برخاست و وی را بیدین خواند. نامههای متعدد به ناصرالدین شاه نوشت و لغو قرارداد ننگین رویتر را خواستار شد. 7
احمد کسروی در جلد اول «تاریخ مشروطه ایران» مینویسد: «...نامههایی به ناصرالدین شاه نوشتند که سپهسالار را با خود به تهران نیاورد. این نامه در رشت به دست شاه رسید و چون ملایان در آن زمان بسیار نیرومند بودند، شاه ناگزیر شد حکمرانی گیلان را به سپهسالار بدهد. او را در آنجا گذاشت و خود، بیاو به تهران آمد...»8
قرارداد رویتر به همت علما و روحانیت لغو شد و یک بار دیگر حضور روحانیون شجاع و آگاه در عرصه سیاسی اجتماعی تاریخ معاصر ایران باعث شد تا کیان و عزت و همچنین منابع و منافع آن از گزند مطامع بیگانگان دور بماند.
محمدحسنخان اعتمادالسلطنه در کتاب «چهل سال تاریخ ایران» (المآثر و الآثار) از قول بنجامین اولین سفیر آمریکا در عهد ناصری در ایران، در کتاب «سفرنامه بنجامین»، درباره ملا علی کنی مینویسد: «...حاج ملا علی کنی مردی مسن، محترم، باوقار و هیبت است ولی به رغم مقام و موقعیت خود، زندگی مجلّل و باشکوهی ندارد و خیلی ساده و معمولی به سر میبرد. با آنکه املاک و دارایی هم دارد مع هذا درصدد نمایش دادن آنها نیست و در کمال سادگی زندگی میکند. موقعی که از منزل خارج میشود، فقط سوار یک قاطر سفید رنگ میگردد و یک نفر نوکر همراه اوست ولی مردم وقتی از آمدن او مطلع میشوند از هر طرف نزد وی میآیند و مانند یک موجود فوق طبیعی از این روحانی استقبال میکنند. یک اشاره از طرف او کافی است که شاه را از تخت سلطنت به زیر آورد... سربازان گارد محافظ سفارت آمریکا در تهران به من میگفتند، با آنکه از طرف شاه مامور حفاظت جان من و اعضای سفارت شدهاند اگر حاج ملا علی کنی به آنها دستور دهد، بدون درنگ من و دیگر اعضای سفارت را خواهند کشت. خوشبختانه مردی که این همه قدرت و نفوذ کلام دارد، کسی است که خیلی رئوف و مهربان و ملایم است و هیچ وقت دستورات شدیدی صادر نمیکند...»9
سیره روحانیت مبارز در دویست سال اخیر
نگاهی اجمالی به تاریخ حداقل 200 سال اخیر نشان میدهد که روحانیون و علمای اسلام همواره در صف مقدم مبارزه با استعماگران و اشغالگران و متجاوزین به خاک ایران قرار داشتند، اگرچه همواره متهم بودند که دفاع از وطن و کشور و مرز و بوم را درجه دوم تلقی کرده و اصل را حراست از دین و مذهب برمیشمردند اما از آنجا که ایران را کشور صاحبالزمان (عجلالله تعالی فرجهالشریف) محسوب میکردند، دفاع و نگهبانی از خاک و مرزهای آن را حراست از دین و اسلام به شمار میآوردند. اما آنان که همواره ادعای یقه چاک دادن برای وطن داشتند و با شعار «چو ایران نباشد، تن من مباد» گوش فلک را کر میکردند، تقریبا در هیچیک از آوردگاهها و میادین نبرد با اشغالگران و متجاوزین و استعمارگران به طور جدی و یا در خط مقدم حضور نداشتهاند و به بهانه تجدد و تمدن و پیشرفت، اگر دست همکاری با آن اشغالگران نداده و عمله استعمار نشده بودند، به احتمال زیاد در پستوها و گوشههای عزلت، پنهان میشدند!!
از جنگهای ایران و روس که نخستین میدان این آزمون بود تا جنگ اول جهانی و هجوم ارتش بریتانیا به خاک میهن و اشغال جنوب تا مبارزه با دیکتاتور دستنشاندهای همچون رضاخان تا مبارزه با پهلوی دوم و طرحهای استعماریاش مانند انجمنهای ایالتی و ولایتی و لوایح ششگانه و تا قانون حقارتبار کاپیتولاسیون و... در هیچیک از این عرصههای نبرد با بیگانه و اجنبی، نشانی از شبه روشنفکر و مدعیان ملیگرایی و وطنپرستی نبود که برعکس، اغلب در جبهه استعمار هم رویت میشدند اما این روحانیون و علمای اسلام بودند که در همه این میادین نبرد با استعمار، رنج زندان و حبس و تبعید و شهادت را به خود میخریدند 10 تا به تکلیف الهی خویش یعنی دفاع از مملکت امام زمان (عجلالله تعالی فرجه الشریف) عمل نمایند.
__________________
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
💢برادر هایپرسونیک هم رسید
🔹چند روز پیش بود که خبرگزاری «تسنیم» از دستیابی صنایع دفاعی کشور به موشک کروز سوپرسونیک خبر داد. تسنیم نوشته بود: «متخصصان صنایع دفاعی کشورمان به فناوری طراحی موشک سوپرسونیک دست یافتهاند و این موشک هماکنون در مرحله تست قرار داد.»
🔸اما چند روز پیش از این خبر، سخنگوی وزارت دفاع در یک برنامه تلویزیونی به صراحت گفته بود، برنامهای برای سریعتر کردن موشک کروز ضدکشتی ابومهدی در دست است.
🔹اعلام چنین خبری در هنگامه سر و صدای آمریکاییها برای گسیل دو سه کشتی و چند هزار نیروی نظامی به منطقه ما، پیامی آشکار دارد. کروز سوپرسونیک برای پدافند دریایی، مانند هایپرسونیک برای پدافند زمین پایه است. بدون شک، آمریکاییها زودتر از همه این خبر را گرفتهاند.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تطهیر چهره خونآلود جنایت و حمایت بیشرمانه از تروریست، توسط شبکه تروریستی اینترنشنال!
🔺️از بیگناه نشان دادن متهمان حمله اول به شاهچراغ تا تبرئه عوامل حمله تروریستی دیروز و تکرار سناریوی نخنمای "کار خودشونه"!
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔰ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی/ بخش اول
🔹دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، در جمع دانشجویان حاضر در مراسم افتتاحیه دوره اسلام ناب حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت
1. 1 تثبیت و ثبات در صراط
🔸در پایان عزاداریهای دهۀ اول ماه محرم هستیم و پس از عاشورا و صیقل یافتن روحها با یاد حرکت بزرگ امام حسین علیه السلام، میتوانیم از چنین جلسهای با پشتوانۀ معنوی خوب استفاده کنیم. خلاصۀ معارف مختلفی که در سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام بیان میشود، همگی در زیارت عاشورا ظهور و بروز پیدا میکند. یکی از تعابیر مهم که در این زیارت به آن تأکید میشود و هر کسی که به سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام، علاقه دارد، از خداوند این را میخواهد، این است که خداوندا از تو میخواهم: «یُثَبِّتَ لِی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ، تا برایم نزد شما گامی راستین در دنیا و آخرت استوار کند». همین تعبیر را در پایان این زیارت، در حالت سجده نیز، مجدداً از خداوند میخواهیم «ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ: برایم گامی راستین نزد خودت همراه حسین و اصحاب حسین استوار کن». این درخواست از خداوند در چنین زیارتی مطرح میشود، نه فقط در این زیارت بلکه در زیارتهای دیگر یا مباحث دیگر نیز عنوان میشود. برای چه ما از خداوند دوبار درخواست میکنیم که ما را در این مسیر ثابت قدم نگه دارد؟
🔸در زیارت جامعه میخوانیم که «فَثَبَّتَنِيَ الله ُ اَبَداً ما حَييتُ»؛ خدایا، مادامی که من زنده هستم، مرا در این مسیر تثبیت بفرما. این بحث تثبیت، یک موضوع بسیار مهم است. قرآن که با این تعبیر خطاب به پیامبر اعظم میفرماید: «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ»، بیان میکند « وَلَوْلَا أَنْ ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا: اگر تو را در این مسیر تثبیت نکرده بودیم نزدیک بود کمی به آنها بگرایی»؛ میفرماید ما شما را در این مسیر تثبیت کردیم. قرآن در تعابیر دیگری بیان میفرماید و تاکید میکند ««نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا» تا کسانی که ایمان دارند (و نه کافران) در مسیرشان تثبیت شوند.
🔸اینها بحثهای مهمی هستند که ما در تعابیر دیگر نیز داریم؛ «يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذينَ آمَنوا بِالقَولِ الثّابِتِ فِي الحَياةِ الدُّنيا: خدا آنان که ایمان آوردند را با سخن استوار در زندگی دنیا استوار میسازد». این یک مسئله مهم است که تثبیت به چه معناست؟ زیرا که هر روز در نماز از خداوند میخواهیم، ما را در راه راست قرار دهد و ما بتوانیم به این راه راست پایبند باشیم، این حرکت در راه راست، یک مسئله مهم است و نیازمند الزاماتی است تا ما در این مسیر دچار آسیبهای جدی نشویم و بتوانیم این مسیر را طی کنیم.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
شخصيت، زندگي و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا(س)
زندگي اقتصادي فاطمي
مقدمه
السلام عليك يا مباركه
مطابق اصل تقسيم وظايف همسران، تحصيل معيشت و هزينههاي زندگي بر عهده مرد است و هزينهكرد درآمدهاي داخل خانه در حوزه اختيارات زن است. البته هم كسب درآمد و هم هزينهكردها بايد در چهارچوب تعاليم عقل و عرف و دين باشد. بدين جهت مأموريت مرد و زن در زندگي مشترك بر بيشترين تلاش و بيشترين درآمد و منافع (در كنار توجه به عبادت، و استراحت و ...) است. ولي در هزينهكرد كه اتفاقاً مديريت آن بيشتر در حوزه تدبير زنانه است، اصل سادهزيستي و زهد خانوادگي و خيررساني اجتماعي حداكثري، متعاليترين مدل زندگي اقتصادي است كه فاطمه(س) در نقطه اوج آن بود.
وضعيت اقتصادي مدينه
مدينه شهري در جزيرهالعرب و در منطقهاي خشك بود كه در سالهاي آغاز رسالت پيامبر با محروميتها و محدوديتهاي فراواني روبهرو بود. ظهور اسلام در اين شهر، سيل مهاجرتها به يثرب را موجب شد و اين ميتوانست بحراني عظيم پيش روي پيامبر قرار دهد، ولي تدابير اقتصادي پيامبر خصوصاً در زمينه رفع فقر و حاشيهنشيني مبتنيبر انفاق و ايثار كه فاطمه(س) و زندگي اقتصادياش نقطه اوج آن بود از عوامل موفقيت اسلام بهشمار ميآمد.
ادوار اقتصادي و املاك و داراييهاي فاطمي
دوران زندگاني مشترك فاطمي از جهت وضعيت اقتصادي به سه دوران تقسيم ميگردد:
دوران محروميت و فقر شديد؛ دوران زندگاني متوسط؛ دوران ثروت و درآمد فراوان.
فاطمه(س) در هر سه مرحله، الگويي شايسته پيش روي مردم مدينه و نومسلمانان بود.
اصول اقتصادي (انفاقمحور) فاطمي
زندگي اقتصادي فاطمه(س) بر تربيت اقتصادي او استوار بود و تربيت اقتصادي او بر نگاهي جامع به ابعاد وجودي آدمي و عوالم وجود و نگاه توحيدي ايشان استوار بود كه مطابق با آن بهجاي دنيامحوري، خداباوري اصل قرار ميگرفت و مديريت درآمد و هزينه بر محور سهگانه سعي، استقلال، خير استوار بود.
اقتصاد مقاومتي فاطمي
در نگاه ديني مواجهه پيوسته حق و باطل و اقليت حق تا زمانه ظهور اين هشدار را ميدهد كه حتي در متن جامعه ديني حقباورانبودن هم، نبايد غافل شد از اينكه در مقايسه با جامعه جهاني باطل، جبهه حق وضعيت خاص و ويژهاي دارد. پس در هيچ لحظهاي حتي در اوج ثروت و اقتدار نسبي، هيچگاه نبايد دچار روزمرگي و يا محدودبيني و ... شد. بدين دليل حضرت زهرا(س) چه در دوران فقر و چه در اوج دوران دارايي، با نگاه جامع و روزامدي كه به جبهه حق داشت، هماره دايره زندگي اقتصادياش بر محور بيشترين ياوري جبهه حق از معبر حداكثر انفاق ممكن ميگذشت. براي اين راهبرد اقتصادي مقاومتمحور در همه حالات فقر و غني، الگوسازي كرد تا همگان، خاصه بانوان در هر شرايطي خود را با زندگي ديني و با حمايت اقتصادي از جبهه و جامعه حق، وفق دهند.
شأن نزول سوره انسان
برخي از فضايل قرآني فاطمي، فضيلت اقتصادي او با محوريت انفاق و ايثار است تا نشان دهد كه در فاطمه(س) خدابيني و انسانبيني و دنيابيني جمع گرديده و در انفاق و ايثار خالصانه او تجلي يافته است.
سرآمد اين فضيلتها، شأن نزول سوره انسان (دهر) است و ارزش اين سوره در تمجيد از فرهنگشدن انفاق در خانه فاطمه(س) در سطح خانواده و با محوريت بانوي خانه است تا نشان دهد وقتي زن در خانه به تعالي ميرسد و كانون نشر فضيلتهاي اخلاقي در متن خانواده ميگردد، چگونه بركات شخصيت و گفتار و رفتار او در جامعه اثرگذار خواهد بود.
موضوعها و محتواي سهگانه
1. وضعيت اقتصادي مدينه و ادوارشناسي اقتصادي فاطمي
نقشه مراحل اسلامآوردن مردمان جزيرهالعرب و سير ده ساله گسترش اسلام در دوران رسالت مدني و سرازيرشدن جمعيت بهسوي مدينه:
آمار رزمندگان مسلمان مدينه
آمار رزمندگان مسلمان مدينه
جنگ
زمان/ سال هجري قمري
آمار
بدر
313 نفر از هزار نفر
احد
1000 نفر از 3 هزار نفر
خندق
3 هزار نفر
فتح مكه
10 هزار نفر
تبوك
30 هزار نفر
حجهالوداع
حداقل 70 هزار نفر از مدينه و اطراف ان
جمعبندي
ظرف 10 سال تنها آمار رزمندگان شهر 70 برابر شده است
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
شخصيت، زندگي و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا(س)
زندگي اقتصادي فاطمي(۲)
وضعيت عرب تازهمسلمان:
خطبه فدكيه: «تَشْرَبُونَ الطَّرْقَ وَ تَقْتَاتُونَ الْقِدَّ أَذِلَّةً خَاسِئِين ...؛ از آبهاي الوده و فاسد ميخورديد و ذليل و سرافكنده بوديد ...»
نهجالبلاغه: آنها نه تنها دختران بلكه پسران را كه سرمايه زندگي آنها بودند از ترس فقر زنده به گور ميكردند.
تدبير پيامبر براي جلوگيري از پديده حاشيهنشيني و بحرانهاي اجتماعي و اقتصادي مدينه
پيامبر براي جلوگيري از بحران حاشيهنشيني با ساخت صفه در مسجد، فقرا را در مركز شهر اسكان داد تا مسلمانان به اوج روحيه ايثار و انفاق و عدااتورزي برسند (مسجدالنبي + اصحاب صفه + خانه اهلبيت(عع) + حجره پيامبر + باب جبرئيل)
اصحاب صفه
آمار مهاجران فقير به مدينه از حوالي سال 6 هجري رشد فزايندهاي يافت كه در جايگاهي ويژه در ضلع شمالي مسجد اسكان داده شدند. با وجود طرحهاي خارجسازي آنان از فقر و درماندگي شمارشان پيوسته در حدود 400 نفر بود.
تغذيه اصحاب صفه
به علت اسكان و حضور هميشگي آنان در مسجد، هماره پيامبر يا برخي از صحابه، غذاي اندك خود را با آنان تقسيم ميكردند. مهمترين دري كه به مسجد بازميشد و نقطه اميد آنان بود در خانه اهلبيت(عع) بود.
1. ادوار اقتصادي و املاك و داراييهاي فاطمي
2. جغرافيا و گاهشمار املاك و داراييهاي فاطمي و نقش آن در زندگي شخصي ايشان:
زمان تملك توسط حضرت فاطمه
فدك در شرق خيبر
منطقه حاصلخيز در160 كيلومتري شمال مدينه
داراي نخلستانها و باغهاي فراوان با درآمد ساليانه 50 هزار دينار كه نصفش به حضرت زهرا(س) ميرسيد
زمينها و باغهاي هفتگانه
منطقه العوالي، در جنوب و جنوب شرق در منطقه يهودينشين مدينه
باغ نخلهاي متعدد و با نخلهاي قابل توجه خصوصا مشربه امابراهيم و مثيب و الدلال و البرقه
قريه امالعيال
روستايي در 170 كيلومتري جنوب مدينه
تا 20 هزار نخل داشت
صريا
يك فرسخي (6 كيلومتري) جنوب شرق مدينه
داراي نخلستان و زمينهاي كشاورزي
خانه حضرت خديجه كه به پيامبر بخشيد
در شهر مكه
بين مسجدالحرام و شعب ابيطالب
نكتههاي زندگي اقتصادي فاطمي
دارايي ساليانه املاك فاطمي حداقل 25 تا 30 هزار دينار (سكه طلا) بود. كه جمع 4 سال آن 100 تا 120 هزار دينار ميگرديد.
حضرت زهرا(س) به مدت چهار سال بانوي اول جهان اسلام و بلكه نفر اول جامعه از جهت كسب ثروت و درآمد بود.
خانه فاطمه(س) از جهت شاخصههاي اجتماعي و اقتصادي چنين بود:
خانهاي متصل به مسجد كه تنها درش به مسجد باز ميشد.
خانهاي براي زندگي مشترك اهلبيت(عع) كه اهدائي پيامبر به آنان بود.
افراد خانه در ظرف زماني 4 سال از 2 نفر به 7 نفر شامل 4 فرزند و يك خدمتكار افزايش يافت.
مراجعه پيوسته نيازمندان و صحابه به اين منزل
ادوار سه گانه فاطمي از جهت اقتصادي چنين بود:
دوران فقر و محروميت
دوران درآمد نسبي
دوران ثروت و دارايي فراوان
3. اصول اقتصادي (و سيره انفاقمحور) فاطمي
نگرش توحيدي در زندگي اقتصادي
تجارتهاي پسين و پيشين آسماني در هر فعاليت اقتصادي
پيش از فعاليت اقتصادي
درحين فعاليت اقتصادي
پس از فعاليت اقتصادي
باور به رزاقيت خدا و برقراري تجارت واقعي با او
كار و سعي فراوان فردي
معامله منصفانه با ديگر مؤمنان
انتظار بركت و امداد غيبي پس از انجام رفتارهاي تركيبي:
عدالت، انصاف، انفاق، قرضالحسنه و ...
اصول اقتصادي زندگي فاطمي
معيارهاي اقتصادياي كه مبناي زهد و انفاقهاي عظيم بود
- ترجيح رضاي خداوند بر رضاي خود و ديگران
- ترجيح آخرت بر دنيا، ضمن توجه به دنيا و مواهب آن
- ترجيح معنويت بر ماديت ضمن توجه به نيازهاي مادي
- ترجيح گرسنگي بر سيري
- ترجيح سادگي بر تجمل ضمن استفاده از نعمتها و لذات
- ترجيح كار و تلاش مستمر بر بيكاري و تنآسايي
سيره اقتصادي فاطمي در دوران ثروتمندي:
حضرت زهرا(س) به مدت چهار سال بانوي اول و بلكه شخصيت اول جهان اسلام در مدينه از جهت درآمد اقتصادي و كسب ثروت بود.
درآمد ساليانه ايشان از فدك حداقل 25 هزار دينار و با جمع درآمد ديگر املاك تا 35 هزار دينار ميرسيد. در نتيجه ايشان در دوران چهار ساله مالكيت املاك مختلف، حداقل صد هزار دينار درآمد داشته است.
درآمد اموال همگي انفاق ميگرديد و مهمترين مورد انفاق، اصحاب صفه و ديگر نيازمندان بود. بدين جهت در سه سال پاياني زندگاني پيامبر، حضرت فاطمه(س) بزرگترين انفاقگر و حامي فقرا و محرومان بود.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
شخصيت، زندگي و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا(س)
زندگي اقتصادي فاطمي(۳)
ادوار اقتصادي زندگي فاطمي چنين است:
ادوار اقتصادي زندگي اهلبيت(عع) از جهت درآمدي
دوره
مدت
زمان
خانوار
درآمد
محل درآمدها
خانه
مصرف
جمعيت مدينه
هزينه اجتماعي
دوره تنگدستي
2 سال
3- 4 هجري
سختترين دوران از جهت تأمين درآمد در مدينه و مواجهه اهلبيت با فقر و تحمل گرسنگيهاي شديد
كار امام علي7 (آبكشي با شتر در باغها بهصورت روزمزد)
كار خانگي حضرت زهرا(س)
خانهاي ثابت در تمام اين سالها
حداقل هزينه
313 رزمنده بدر
+
هزار نفر رزمنده اُحد
انفاقهاي موردي به علت محدوديت درامد
دوره درآمد متوسط
3 سال
4 – 7 هجري
4 – 6 نفر
و فضه
بهرهمندي از درآمد باغ امام در منطقه بنينضير
درآمد امام علي(ع) از باغ بنينضير (كار حضرت روي زمين خودش)
غنائم جنگي
كار خانگي حضرت زهرا(س)
افزايش حداقلي هزينهها به موازات زيادشدن فرزندان
سه هزار رزمنده خندق
هزينهكرد حداكثري درآمدهاي امام براي انفاق
دوره توانگري
3 سال
7 ـ 11
7 نفر
بهرهمندي همسران از سرزمينها و باغهاي متعدد و متنوع در حومه مدينه و يا در مناطق شمالي و جنوبي مدينه
درآمد امام علي7 از باغ بنينضير و باغي كه در ينبع و... به امام داده شد
غنائم جنگي (غزوه واديالقري، غنائم حنين)
كار خانگي حضرت زهرا(س)
10 هزار نفر رزمنده فتح مكه
+ 30 هزار نفر رزمنده جنگ تبوك
+
70 تا 100 هزار شركتكننده از مدينه و قبايل اطراف در حجهالوداع
هزينهكرد خالص درآمدهاي فاطمي و درآمد حداكثري علوي براي انفاق
دوران حصر
2 ماه
اول ربيع الثاني تا نزديكي شهادت
7 نفر و حمل
حصر سياسي، اجتماعي و اقتصادي فراگير
افت نزديك به صفر درآمدها و انفاقها
4. اقتصاد مقاومتي فاطمي
حضرت زهرا(س) در دو مرحله فقر و توانگري دو مدل از اقتصاد مقاومتي را با رويكرد جنسيتي تعريف كرد:
اول ـ راهبرد الگوسازي براي اقتصاد مقاومتي در دوران محروميت
دوم ـ راهبرد حفظ اقتصاد مقاومتي در دوران رفاه و توسعه
الف) راهبرد اقتصاد مقاومتي خانوادهمحور در دوران محروميتها
اصول نمونه ها
بازتعريف نقش دختر و همسر خواص جامعه با وجود دختر پيامبر، رهبر جامعه اسلامي و همسر امام علي7 بزرگترين رزمنده و فرمانده جنگهاي پيامبر، سادهترين زندگي پيش روي تمامي صحابه، جهت الگوسازي براي بانوان و مردان خاص جامعه
مهارتآموزي لازم با وجود سن كم حضرت در 9 سالگي وقتي وارد زندگي مشترك شد، از مهارتهاي طبيعي خانهداري تا مهارت ريسندگي و درمان و ... را داشت.
تركيب عبادت فراوان با كار زياد كنترل حس مصرف و سطح توقع با تقسيم فرصت روزانه بين كار و عبادت
كارآفريني زنانه در مقايسه با همسران پيامبر و ديگر زنان صحابه، حضرت بيشترين كار و تلاش را در حوزه فعاليتهاي خانه يا اداي قرضها و هزينه انفاقها و ... را داشت.
فرهنگ كار اقتصادي در منزل ريسندگي و آسيابكردن و... جهت تأمين معيشت زندگي بهويژه در زماني كه همسرش از جهت كار و درآمد در مضيقه است
ايثارگري زنانه در منزل حضرت پس از تهيه غذاي روزانه، هماره فرزندان و همسر و حتي گاه پدر خود را در اطعام مقدم ميداشت.
سختكوشي
و تلاش فراوان اميرمؤمنان ميفرمايد: ...او آن قدر از چاه آب كشيد كه اثر آن برسينهاش آشكار بود و آنقدر با آسياب، دانه آرد كرد كه دستهاي مباركش اثر كار و تلاش را همراه داشت و به اندازهاي خانه را بهمنظور تأمين بهداشت خانواده نظافت و گردگيري نمود و آتش براي تهيه غذا برافروخت كه لباسهايش گرد و دودآلود گشت.
عدم تحميل نيازهاي غير ضرور بر همسر آگاه منتقلنكردن كمبودهاي منزل به امام جز در مواقع ضرورت
تقويت احساس مسئوليت اجتماعي مانند پيامبر دلسوزتر بر مردم از خودشان بر خود بود تا اينكه به مرتبهاي رسيد كه ايثارگري پيوسته براي مردم شد و حتي غذاها يا وسايل ضروري منزل را انفاق ميكرد.
مقام رضا و شكر ابراز رضايت پيش روي پدر و همسر در حين سختي كار خانهداري بهجاي شكوه و بيقراري
سلاح دعا در جهت تعديل خواستهها و تأمين سلامت اقتصادي در ادعيه آن حضرت است كه:
«اللَّهُمَ لا تَجْعَل الدُنيا اَكَبر همّيِ وَ لا مَبْلَغِ عِلْمي»؛
و فرمود: اللهم قنعني بما رزقتني
و ... .
ب) راهبرد حفظ اقتصاد مقاومتي در دوران رفاه و توسعه
اصول نمونهها
اقتصاد در خدمت توسعه جامعه ديني درآمد فراوان فدك در مدينه، همانند درآمدهاي فراوان خديجه در مكه خرج اصحاب صفه و تمامي تازهمسلمانان فقيري ميشد كه به عشق اسلام به مدينه ميآمدند و هيچ نداشتند مگر پيامبر را و ....
اصل سعي و تلاش و خوداتكايي حضرت پس از در اختيارگرفتن فدك يا واردشدن فضه خادمه، همچنان به كار وتلاش فراوان ادامه داده و از سعي فردي خود در زمينه مسئوليتهاي كاري يا توليد يا عمل اقتصادي نكاست.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
شخصيت، زندگي و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا(س)
زندگي اقتصادي فاطمي(۴)
فرصتگذاري بيشتر براي عبادت كنترل حس مصرف و ازديادبخشي به مسئوليتپذيري اجتماعي در برابر نيازمندان با تقويت اخلاق ديني به كمك عبادتورزي فزونتر (با اصل تقسيم كار منزل بهصورت يك روز در ميان با فضه)
توجه به الگوها آن حضرت مانند پدرش پيوسته به ياد مادر بود و ميدانست اموال فراوان فدك در عوض ايثارهاي خالصانه مادر است، پس بهترين هزينهكرد درآمد آن امتدادبخشي به مسير و سيره مادر در حمايت اقتصادي از اسلام و جامعه اسلامي بود
ايجاد فرصت رصد نيازهاي جامعه تنها درِ منزل حضرت به مسجد هميشه به روي نيازمندان باز بود، ضمن اينكه اين منزل در همسايگي اصحاب صفه بود. بدين دليل پيوسته از وضعيت نيازها و محروميتها آگاه ميشد
تدبير اقتصادي حضرت با وجود داشتن مالكيت فدك و باغهاي هفتگانه و ...، در جمع بين نقش زنانه و ضرورت مديريت اين داراييها، مسئوليت و سرپرستي آنها را به همسرش سپرده بود تا از زندگي عفيفانه و فرصتهاي عبادي دور نگردد.
عدم تغيير محل زندگي با وجود توانگري، سكونتش را تغيير نداد با آنكه در مجاورت سه جايگاه پيامبر (راهبر ديني) مسجد (نهاد ديني) و اصحاب صفه (محرومين جامعه) بود.
مصرف گرايي عبادي معيار مصرف زندگي آن حضرت بهترين نقطه منزل و بهترين لباسش (والبته لباس ساده و كاملش) را براي عبادت انتخاب ميكرد. بدينگونه با معيار مصرف وسايل مورد نياز عبادت، به تهيه و نگهداري وسايل ديگر ميپرداخت.
اجازه به نظارت و راهنمايي ايشان به پدرش هماره اجازه ميداد كه زندگياش را از جهت مصرف و وضعيت اقتصادي رصد و ارزيابي كند و هرگاه پيامبر از رفتاري راضي نبود (زيورآلات آن حضرت) سريع مشكل را بر طرف ميكرد (ايثار)
5. شأن نزول سوره انسان
آيا ميدانيد: نزول سوره انسان در 25 ذيحجه سال 7 هجري است. و اين رويداد هشت ماه پس از اعطاي فدك در 15 ربيعالثاني است. يعني حضرت زهرا(س) در زمان نذر روزه، سه روز با وجود آنكه فدك را داشت، اما هيچ دارايي در دسترسش نبود و براي سه روز روزه ناچار به قرض و ريسندگي حضرت زهرا(س) بودند.
شأن نزول آيات قرآني درباره سيره اقتصادي حضرت فاطمه(س)
سوره ضحي = سال 3 هجري = سختكوشي در خانهداري
28 اسراء = 6 هجري = اعطاي فضه
آيه 23 شوري = 7 هجري = اعطاي فدك
سوره انسان = 7 هجري = انفاق خانوادگي
آيه 9 حشر = 8 هجري = انفاق غذاي دختر بچه
مكانها در اين داستان
خانه اهلبيت، حجره اختصاصي پيامبر، محراب عبادت و نزول غذاي بهشتي در محراب عبادت فاطمي و ....، باب جبرئيل، محل سكونت اصحاب صفه.
شخصيتهاي داستان
ماورايي = خداوند + جبرئيل
معصوم = پيامبر + اهلبيت
غير معصوم ديندار = فضه خادمه
كنشگران = سه شخصيت؛ مسكين + يتيم + اسير
گاهشمار قصه و شأن نزول سوره انسان
بيماري حسنين
عيادت و پيشنهاد پيامبر براي نذر روزه
نذر سه روز روزه با مشاركت همه اعضاي خانواده حتي فضه خادمه
بهبودي سريع فرزندان بهواسطه نذر
امام علي(ع) و قرضكردن سه من جو از شمعون يهودي در برابر پشمريسي فاطمه(س)
فاطمه(س) هر شب يك صاع آن را آرد كرده و با آن پنج قرص نان ميپخت
روزهگرفتن و تهيه افطار؛ نان و آب
آمدن مسكين و يتيم و اسير در هر سه شب موقع افطار
گزارشي از شعرخواني امام براي حضرت زهرا(س) در بيان حضور نيازمند و تقاضاي اجازه انفاق. چون محل انفاق منزل است و حضرت زهرا(س) مدير منزل است
ابراز رضايت حضرت با شعر
انفاق نانها و افطار با آب
ضعف شديد اهل خانه و حضور پيامبر صلی الله علیه و آله در روز چهارم
نزول سوره درحاليكه حضرت فاطمه(س) در محراب عبادت و در نهايت ضعف ناشي از گرسنگي به سر ميبرد
نزول غذاي بهشتي در محراب عبادت فاطمه(س) و تغذيه بهشتي اهلبيت
اطلاعات آماري شأن نزول سوره انسان
زمان تاريخي: روزهها (22 – 24) و نزول سوره 25ذيحجه سال هفتم
مدت: سه شبانه روز
علت رويداد: نذر بيماري
پيشنهاددهنده روزه: پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله به هنگام عيادت
افراد روزهگيرنده: امام علي7 و حضرت زهرا(س) و حسنين و فضه خادمه
افراد نيازمند: مسكين، فقير، اسير
غذاي انفاق و تناولشده: نان جو انفاق شد و آب براي افطاري ماند
نزول سوره درحاليكه حضرت زهرا(س) در محراب عبادت با گرسنگي و ضعف شديد به سر ميبرد
ويژگيهاي قرآني سوره: نود و هشتمين سوره از لحاظ ترتيب نزول و هفتاد و ششمين سوره به ترتيب قرآن است.
-علامه اميني در كتاب الغدير:34 كتاب از منابع اهلسنت را برميشمارد كه نشان ميدهد شأن نزول سوره براي اهلبيت(عع) هستند.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔴 یکی از مجروحان حادثه تروریستی شب گذشته شیراز، به شهادت رسید
🔸رییس کل دادگستری استان فارس: متاسفانه محمد جهانگیری، از مجروحان حادثه تروریستی شب گذشته شیراز به شهادت رسید
#شاهچراغ
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
دلایل مهاجرت نخبگان چیست؟
دلایلی متعددی برای مهاجرت گسترده و بیبازگشت نخبگان مطرح است که برخی از این عوامل در دهههای مختلف ریشههای یکسانی داشته است. برخی از مهمترین این عوامل به ترتیب اولویت عبارتند از: ناامیدی از اصلاح امور کشور، کیفیت نامطلوب حکمرانی، عدم شایسته سالاری در انتخاب مدیران کشور و فراهم نبودن بستر مشارکت اجتماعی نخبگان در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، بیکاری عمده دانش آموختگان دانشگاهی، وضعیت نامناسب شاخصهای اقتصادی و فضای کسب و کار، وجود فساد و تعارض منافع، فراهم نبودن فرصت اثرگذاری و خدمت به کشور برای نخبگان(لازم به ذکر است که گام نخست مهاجرت از عدم به کارگیری نخبگان در حل مسائل کشور شروع میشود که در ادبیات از آن به خروج پنهان یاد میکنند. بدین معنا که فرد در کشور حضور دارد اما در نقش و جایگاه اثرگذار قرار نگرفته است)، مشکلات معیشتی نخبگان دانشگاهی، کاهش سرمایه اجتماعی، توزیع نامتوازن صنعت، خدمات و امکانات در کشور، ضعف در تقویت ابعاد هویتی و فرهنگی نخبگان، سهم اندک اعتبارات پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی دیگر عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان است.
به طور کلی میتوان گفت که مهاجرت نخبگان متاثر از برهمکنش و تاثیر متقابل همهی عوامل فوق است و قاعدتا نمیتوان آن را به یک یا تعداد معدودی علت محدود کرد.
سیاستگذاری در حوزه نخبگان به دلیل ضمانت اجرایی ضعیف مصوبات، محدود بودن مشوقها به بدنه دولتی و بیتوجهی به بخش خصوصی، حمایتهای مقطعی و فردگرایانه و عدم ابتنای حمایتها به میزان اثرگذاری نخبگان، حامی پروری به جای بسترسازی فرصت اثرگذاری برای نخبگان، عدم شاخصگذاری دقیق فعالیتها و اقدامات در حمایت از نخبگان و غلبه تصدیگری بر تسهیلگری و تنظیمگری در بنیاد ملی نخبگان، موفق نبوده است.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
پشت صحنه تحریم انتخابات توسط اصلاحطلبان چیست؟
مساله مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات در حالی ابعاد جدیدتری در جریان اصلاحات به خود می گیرد که بخش قابل توجهی از این جریان بنای بر حضور در انتخابات داشته و در برابر تاکید اصلاح طلبان ساختاری برای عدم مشارکت، مقاومت می کنند.
در این رابطه اما بررسی برخی اظهارات چهره های معتقدان به اصلاحات ساختاری بیانگر آن است که آنان در میان محاجه های خود با اصلاح طلبان نهادی به واقعیتی اشاره می کنند که اصرار دارند در فضای عمومی مطرح نشده و دلیل بر ضعف جریان اصلاحات طرح و بیان نگردد.
بر اساس اطلاعات دریافتی اصلاح طلبان ساختاری در گفتگوهای درونی خود تاکید دارند در شرایط کنونی جریان اصلاحات توان و نیروی لازم برای بسیج سیاسی و اجتماعی برای موج سازی در جریان انتخابات نداشته و در صورت ورود با این شرایط به انتخابات علاوه بر روشن شدن کاهش شدید سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات زمینه های آتی برای حضور اصلی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ با اما و اگرهای جدی مواجه خواهد شد.
اصلاح طلبان ساختاری همچنین تاکید دارند سیاست ورزی این جریان بر اساس اصلاحات سال ۷۶ به پایان رسیده و این جریان می بایست متناسب با فضای جنبش مهسا، راهبرد و برنامه های خود را ذیل این جنبش تعریف و تفسیر نماید.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95