ل عمومی را به آتش کشیدند، متعرض جان و ناموس مردم شدند و عده ای را به شهادت رساندند.
بسیاری از مردم خواهان سرکوبی و نابودی این فتنه گران بودند ولی حضرت آقا با درایت جلوی این قضیه را گرفت؛ همانطور که امیرالمومنین (ع)، به فتنه گرانی که به صحنه آمدند و سلاح هم در دست گرفته بودند، فرمود: "فقط کسانی را که در بصره جنایت کرده اند می خواهم به من تحویل بدهید. شما بیعت کنید من از تقصیر شما گذشتم صحنه را خالی کنید با شما کاری ندارم."
منتها آنها فکر می کردند دیگر کار حضرت تمام است؛ میگفتند ما بیش از دو برابر قوای امیرالمومنین (ع) نیرو داریم و پیروزی از آن ماست. همین مسئله باعث اعتماد به نفس آنها شد که در عرصه بمانند. منتها نمی دانستند که حریف عظمت حضرت امیرالمومنین(ع) نیستند که نهایتا جنگی را که خود آغاز کرده بودند به قیمت سوزاندن خودشان تمام شد و پیروزی از آن امیرالمومنین (ع) شد.
اینها هم می خواستند کار را به این عرصه برسانند. سران فتنه اعلامیه هایی برای جذب بسیجیان و سپاهیان صادر می کردند؛ زیرا می دانستند که بسیج و سپاه پشتوانه اصلی نظام است و می خواستند آنها را با ولایت بیگانه کنند، از ولایت دور بکنند و به آنها بپیوندند تا اهداف شومشان محقق شود.
همین حالت را از سوی عایشه در جنگ جمل می بینیم؛ زمانیکه خطاب به وفاداران حضرت امیرالمومنین(ع)، صحبت می کند میگوید: "فرزندان من، مومنان به من بپیوندید. ما جبهه حق هستیم." او میخواهد با این صحبتها، اینها را از جبهه حضرت امیرالمومنین(ع) جداکند. ولی همانطور که او موفق نشد، در اینجا هم فتنهگران موفق نشدند و حضرت آقا به خوبی قضیه را مدیریت کردند.
نمیدانم این نکته را مجاز هستم اینجا بگویم یا خیر، ولی به نظرم میآید که نباید در اسرار باشد. برای تبیین عظمت شخصیت رهبر انقلاب گفتن این مسئله خیلی لازم است. آنها طوری مطرح کردند که آقا سخت گرفته و مخالفان و پیروان ایشان، طرفداران ایشان، وفاداران به نظام، بسیجیان، سپاهیان، حزب اللهی ها ریختند و همه را قلع و قمع کردند.
حتی هنوز هم طرفداران فتنه گران با گستاخی می گویند که مسجد لولاگر را خود بسیجیان و طرفداران نظام به آتش کشیدند! اگر نظام حاضر بود برای بقای خود دست به چنین اعمالی بزند راحت تر می توانست بسیاری از فتنه گران را از صحنه محو کند. یعنی اگر حرمت مسجد را نگه ندارد، طرفداران نظام و خود نظام میتوانند مخالفان را راحت تر از میان بردارد.
من از یکی مقامات مسئول آن دوره که شاید راضی نباشد اسم ایشان را بیاورم، اخیرا شنیدم که میگفت در زمان فتنه که می گفتند در یکی از این هجوم ها به خیابان ها، فتنه گری و بلوایی که کرده بودند حدود 1000 نفر از اینها دستگیر شدند. منتها تعداد آنها به قدری زیاد بود که نمیتوانستیم به تعداد کافی بازجو داشته باشیم. خودمان یک بررسی اولیه ای انجام دادیم و گفتیم شاید بعضی از آنها فقط یک عمله میدانی بودند. اینها را رها کنیم و آنهایی را که در این قضیه موثرتر بودند، نگه داریم. حدود 400 نفر ماندند و 600 نفر را آزاد کردیم. این 400 نفر باید بازجویی می شدند. منتها ما به این تعداد بازجو نداشتیم که کار آنها به سرعت انجام شود. لازمهاش این بود که اینها برای مدتی در زندان بمانند تا نوبتشان شود.
نظام حتی حقوق فتنه گرانی را که به خیابان ریخته اند، آسیب رساندند، آشوب کردند و شهر را به هم ریختند را رعایت می کند. بعد گفتند که برای همین مدت هم که اینها را نگه می داریم باید خدمت حضرت آقا برسیم و از ایشان کسب تکلیف کنیم. مسئله را با حضرت آقا در میان گذاشتیم که ایشان فرمود: آیا احتمال می دهید که بین این 400 نفر، یک نفر هم بی گناه باشد؟ گفتیم احتمال آن هست. چراکه هنوز اینها را بهطور دقیق بررسی نکردهایم و باید یک به یک با آنها صحبت و بازجویی شوند. آقا فرمودند: اگر حتی احتمال می دهید که یک نفر بی گناه هست، هر 400 نفر را آزاد کنید و ما همین کار را کردیم.
این موضوع تا به حال منعکس و مطرح نشده که ایشان برای حقوق حتی یک بی گناه احتمالی حاضرمی شوند 400 گناه کار را آزاد بکنند. این روش اهل بیت(علیهم السلام) و روش امیرالمومنین (ع) است و به لطف الهی این کارها جواب داد؛ اگرچه بعضی بر اثر بی بصیرتی - به خصوص خواص - در جریان فتنه ریزش کردند و خود و آخرت خود را تباه کردند، اما به لطف الهی این عظمت شخصیت حضرت آقا (حفظه الله تعالی) و تدابیر بسیار دقیق و متکی به قرآن و سیره ایشان باعث شد گروه هایی که حتی در آن موقع به ایشان اعتقاد نداشتند یا بی تفاوت بودند، به حقیقت و راستی ایشان ایمان بیاورند.
من افرادی را سراغ دارم که آمدند و حتی مقلد ایشان شدند؛ در صورتی که قبل از آن مخالف حضرت آقا بودند. در واقع حقیقت موضوع برای آنها آشکار شد و من عینا دست عنایات الهی و توجهات امام عصر (عج) را در حمایت از ایشان در فتنه دیدم.
اگر ما نگاه کنیم که چقدر حساب شده بود و
خود حضرت آقا فرمودند: از رحلت امام تا آن زمان کار شده بود و روی کسی که سابقه خوبی در حیات امام داشت و آن دوران مدیریت اجرایی کشور را در دست داشت کار کرده بودند و او را برای امروز آماده کرده بودند و با حمایت های همه جانبه استحاله شده های داخلی، دشمنان بیرونی و جوسازی های فراوان وحتی پیوستن برخی از سابقون یا فرزندان شهدا برای عملی کردن برنامه خود تلاش میکردند.
این توطئه بسیار دقیق طراحی شده بود و نظام و کشور باید از بین می رفت اما ایشان یک تنه ایستاد و تدابیر ایشان بود که باعث شد فتنه خنثی شود. خصوصا آن سخن زیبا و قاطع ایشان که گفتند: "من به احدی باج نداده ام و نخواهم داد، زیر بار حرف نابجا نمی روم و باید تنها از طریق قانونی امور حل و فصل شود" جز با اتکال به ذات اقدس الهی و عنایات امام زمان(ع) شدنی نبود.
لذا برخی از مردم که به تردید افتاده بودند - اگرچه هزینه هایی برای نظام داشت و حتی بسیاری از کسانی که به فتنه گران و سران فتنه رأی داده بودند - در 9 دی بیرون ریختند و حمایت قاطع خود را از ولایت و نظام ولایی اعلام داشتند.
9 دی در حقیقت ندای پنهان "هَل مِن ناصِرٍ یَنصُرنی " حضرت آقا بود؛ مثل امام حسین(ع) که در روز عاشورا این شعار را سر داد و یاری نشد. آقا این ندا را در دل داشت و بر زبان جاری نکرد ولی مردم پاسخ دادند، بیرون ریختند، ندا را گرفتند و کار فتنه و فتنهگران را یکسره کردند. از این جهت، ما بعد از تدابیر بینظیر الهی حضرت آقا (حفظهالله تعالی) مدیون بصیرت و ولایت مداری مردم هستیم که توانستند فتنه را خنثی بکنند و آن عظمت را در 9 دی خلق کنند و فتنه گران را خوار و ذلیل و از عرصه سیاسی محو کنند.
تسنیم: شما یک اشاره ای کردید، راجع به برخوردهایی که با فتنه شد، همین طور که فرمودید حضرت آقا خیلی با ملایمت، صبوری تا 9 ماه صبر کردند تا آن هایی که فریب خوردند بیایند و صف خود را جدا کنند، با این حال بعضی؛ خارج نشینان و فتنه گران، نظام را متهم به برخورد تند و خشن با فتنه انگیزان می کنند. اگر بخواهیم مقایسه ای بکنیم بین برخوردی که حضرت آقا در فتنه 88 با برخوردی که امام علی (ع) با فتنه گران در جنگ جمل داشتند، چه وجه تشابهاتی هست؟ آیا واقعا این برخوردها خشن بود، با توجه به این بزرگی فتنه و بزرگی این توطئه ای که علیه انقلاب اسلامی و اسلام بود.
رجبی دوانی: ببینید در ارتباط با فتنه زمان امیرالمومنین (ع)، پیامبر اکرم(ص) پیشاپیش این موارد را برای حضرت پیشبینی کرده بود و تکلیف آن بزرگوار را هم روشن کرده بود. فرموده بود: یاعلی (ع) تو بعد از من با سه گروه ناکثین، قاسطین و مارقین مواجه میشوی و چارهای جز جنگ و سرکوبی آنها را نداری.
یعنی کسی که بیعت خود را میشکند یا در روی نظام حق میایستد یا نظام حق را متهم به خروج از مسیر اسلام میکند و براندازی پیشه میکند، اینها مستحق مقابله و سرکوبی و نابودی هستند. این را پیغمبر (ص) میفرماید و این نامها را هم وجود مقدس حضرتش بر مخالفان و دشمنان امیرالمومنین (ع) نهاد. بنابراین کسی که فتنهانگیزی میکند و این فتنه را تا مرحله براندازی میکشاند حکم او سرکوبی و قتل است، مگر رهبر جامعه اسلامی مصلحتی ببیند و به خاطر آن مصلحت حکم الهی را بر او جاری نکند.
فتنه گران سال 88 دقیقا مثل فتنهگران جمل، حکم آنها سرکوبی بود و قتل سران فتنه و هر کسی که در آن عرصه آمده و ایستاد تا وقتی که ایستادگی میکند باید سرکوب شود و از میان برود. کسی که امنیت جامعه را به هم زده، خرابی به بار می آورد، متعرض جان و مال و ناموس مردم و اموال عمومی میشود، این محارب است و در آن شکی نیست.
تسنیم: محاربه با نظام اسلامی است...
رجبی دوانی: بله! براندازی نظام را پیشه کرده، حتی اگر سلاح هم در دست نگرفته باشد ولی وقتی تخریب میکند و شهر را ناامن میکند این محارب است و حکم محارب هم در قرآن مشخص است و سرانی که آنها را به عرصه آوردند و این جسارت و گستاخی را به آنها دادند که این اعمال را انجام دهند، به طریق اولی، به عنوان سران مفسد فی الارض تلقی میشوند.
اما همان طور که عرض کردم حضرت آقا با تأسی به سیره پاک امیرالمومنین (ع)، خویشتنداری کرد، زیرا اینها فضایی را ایجاد کرده بودند، همانطور که آن فتنهگران و پیمانشکنان عمل کرده بودند و امیرالمومنین (ع) را مقصر در قتل خدیجه سوم تلقی کرده بودند و به جامعه القا کردند و خلیفه سوم به خاطر عملکرد غلطش که چه جنگ روانی درست کردند، چنان مورد نفرت قرار گرفت که انقلاب به پا شد و مردم آن را از بین بردند.
ولی فتنهگران با عملیات روانی شدید چگونه عمل کردند که از خلیفه منفور یک خلیفه مظلوم ساختند و امیرالمومنین (ع) را که به یاری این خلیفه آمده بود تا او را از این سختیها و شقاوتی که خود برای خود ایجاد کرده بود بیرون بیاورد ولی امیرالمومنین (ع) را مؤثر و مقصر در قتل او جلوه دادند، حال آنکه به استن
اد منابع مهم اهل تسنن که امروزه در اختیار ما هست، همین سران فتنه جمل، خود عاملان مهم براندازی قتل عثمان بودند. عایشه، طلحه، زبیر و عمرعاص، اینها کسانی هستند که در قتل عثمان مؤثر بودند و حالا به خون خواهان عثمان تبدیل میشوند و امیرالمومنین (ع) باید تاوان پس بدهد و مردم را هم با سوءاستفاده از جایگاه همسری پیغمبر، صحابیهای بزرگ پیغمبر فریب دادند و عدهای احساس کردند که وظیفه دارند بیایند و با اینها بر ضد امیرالمومنین (ع) که نعوذ بالله مقصر است، همراه شوند و براندازی شود.
در این فتنه هم ما میبینیم که اینها به این شیوه عمل کردند. فضایی را ایجاد کردند و گروهی را فریب دادند. بنابراین کار اینها مقابله بود و درآن شکی نیست ولی امیرالمومنین (ع) که میدانست خیلی از مردم هنوز توجیه نشدند. اگر چه حق سران آن فتنه و بازمانده فتنهگران، مرگ بود و امیرالمومنین (ع) بعد از جنگ جمل دستور داد، فراریها را تعقیب نکنید، زخمیها را نکشید و کاری به آنها نداشته باشید، خود عایشه که از رئوس این جریان بود را با احترام، در حصر قرار داد که عایشه دیگر حق نداشته باشد به فتنه انگیزیهای خود ادامه دهد.
حضرت 40 خانم اهل بصره را دستور داد که لباس مردانه بپوشند و صورتهای خود را بپوشانند و او را از بصره به مدینه ببرند و حق ندارند از آن شهر بیرون بیاید و همانجا باید بمانند و الحق تا آخر خلافت امیرالمومنین (ع) ما دیگر تحرکی از عایشه برضد امیرالمومنین (ع) نمیبینیم.
در حقیقت امیرالمومنین (ع) او را در یک حصری قرار داد و از مجازات خود صرفنظر کرد. نه اینکه حق او مجازات نیست. داریم که وقتی امیرالمومنین (ع) او را سرزنش کرد که این چه فتنهای بود؟ خلاف دستور پیغمبر بیرون آمدی و این وضع را پیش آوردی، تقاضای عفو کرد و امیرالمومنین (ع) هم به حرمت جایگاه همسری پیغمبر (ص) و هم اینکه مصالح حکومت اینگونه ایجاب میکرد، او را مجازات نکرد و با احترام به مدینه برگرداند.
منتهی یکی از سران فتنه، طلحه بود که تا آخر در جنگ جمل باقی ماند و توسط مروان حکم که تا دیروز پشت سر او نماز میخواند مورد سوء قصد قرار گرفت و از بین رفت. طلحه را سپاه امیرالمومنین (ع) نکشت بلکه مروان حکمی که خودشان با آن اتحاد برقرار کرده بودند از پای درآورد. بعد زبیر که از جنگ کنارگیری کرد و حضرت قائل به مرگ و قتل آن نبود؛ حتی کسی هم که به طمع جایزه، زبیر را که در راه برگشت به مدینه بود کشت و از حضرت جایزه خواست، حضرت فرمود : "القاتل و المقتول کلاهما فی النار"؛ هم تویی که زبیر را کشتی و هم زبیری که کشته شده، هر دو در جهنم هستید.
در اینجا حضرت آقا دستور دادند نسبت به آن فتنهگران و عوامل آنها که در میدان آمده بودند نهایت خویشتنداری صورت گیرد و حتی گروههایی از آنها که دستگیر شده بودند، جز چندتا که مُسلَم بود از اعضای منافقین بودند و عاملان اصلی این آشوبها و به هم ریختگی شهر بودند که فکر میکنم 4 نفر هم بیشتر نبودند اعدام شدند، بقیه را از مجازات اعدام دست برداشتند.
حتی محرکان بزرگ آنها که بعضا از سران جریان فاسد و منحرف اصلاحات بودند، چون وقتی آنها به این مرحله رسانده بودند اینها در یک جریان سیاسی با یک طرز تفکر خاص در درون نظام نبودند، اینها ضد نظام و همپای با دشمنان وارد عمل شده بودند. اینها مستحق اعدام بودند ولی به حبسهای کوتاه مدت اینها را محکوم کردند که این قدر هم آزادی عمل دادند که از زندان مقاله مینویسد و بیرون میدهد.
از زندان با بلندگوهای اربابان خودشان در ارتباط هستند. اینها مستحق مرگ بودند که نظام به آنها لطف کرد. خود سران فتنه که حصر حداقل مجازاتی است که برای اینها ایجاد شده است، البته من معتقدم خود اینها در دل، بسیار هم استقبال می کنند. چرا؟ چون اینها یک غلطی کرده بودند و به عرصه آمده بودند و گروهی را فریب داده بودند و خودشان هم فهمیدند که راه به جایی نمیبرد ولی حرفی را که زده بودند، میخواستند به پایش بمانند و اتفاقا حصر به داد اینها رسید. به ظاهر جلوی صدور اعلامیههای بعدی آنها گرفته شد و در حقیقت چیزی بود که اینها خودشان میخواستند.
منتهی اینها بیچارهتر از آن هستند که حتی اندک معرفت زبیر را داشته باشند که به اشتباه خود، در حقیقت خیانت بوده و اشتباه نبوده، بخواهند اعتراف کنند و از مخالفت با نظام عذرخواهی کنند و به آغوش نظام برگردند. من همان موقع در 7 تیر سال 88 مقالهای تحت عنوان آزمون بزرگ الهی نوشتم و قید کردم که اینها در این آزمون بزرگ مردود شدند.
اگر قتل هم کرده بودند که البته قتل هم به گردن آنها هست، وقتی طرفداران اینها و تحت امر اینها و با اعلامیه اینها گروهی اراذل و اوباش جنایتکار بیرون ریختند و برخی از بسیجیان را به شهادت رساندند و این عوامل جنایاتی را مرتکب شدند اما گفتند اگر مستقیما هم خودشان قتل کرده بودند برایشان بهتر بود از اینکه مقابل نظام اسلا
می و ولایی ایستادند و دشمنان بیرونی نظام را امیدوار کردند.
این گناه عظیم، بسیار نابخشودنی است. " الفِتنه اَشَدُ مِنَ القَتل" که قرآن میفرماید این است و لذا کسی که به این مرحله رسیده دیگر برگشت در کارش نیست و من معتقدم اینها در نهایت ذلت و شقاوت و بدبختی جان خواهند داد و اینها دنیا و آخرت خود را کاملاً تباه و نابود کردند.
تسنیم: وقتی در تشابه سازی بین انقلاب اسلامی که بعد از یک دوره بسیار طولانی با تلاش های حضرت امام ، دوباره دین را به عرصه حکومت و عرصه عمومی جامعه آورد و بعد از ایشان حضرت آقا، این مسیر را به خوبی و با صلابت ادامه داد این را با دوره ظهور اسلام و بعد از آن امیرالمومنین و تشابه های زیادی هم بین اینها هست، مقایسه می کنیم. هم دوره حضرت امام و هم تشابه هایی که در دوره پیامبر اسلام دارند و هم دوره حضرت آقا و سختی هایی که کاملا مشابه هست با دوران امیر المومنین (ع). شما نظرتان چیست؟ شما این دو را مشابه هم می بینید؟
رجبی دوانی: بله! من شخصاً معتقدم حوادث مهمی که در صدر اسلام در عهد رسول خدا (ص) و امیرالمومنین (ع) حتی امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) اتفاق افتاد، دقیقا در نظام ما هم پیش آمد؛ مثلا مسئله جنگ خندق را داشتیم. دفاع مقدس ما جنگ با صدام نبود.
یک اتحادی از احزاب زمان ارتجاع عرب، استکبار جهانی، صهیونیست به اضافه منافقین و خائنین داخلی، ملیگرایان مدعی ملیگرایی منتهی خائنانی که حاضر شدند دست به دست دشمن بدهد و اسرار مملکت و مشخصات مراکز کشور را به دشمن بدهند. مانند جنگ احزاب بود ولی همان طور معادلات آنها درست بود و واقعا نظام باید همان که اوایل جنگ گفته بودند ظرف 3 روز از بین میرفت و کشور دست دشمن میافتاد و همان طور که پیشبینی احزاب این بود.
معادلاتشان درست بود ولی یک چیز را در این معادلات ندیده بودند و آن اینکه دست خدا پشت این نظام و حق پیغمبر (ص) و در اینجا امام خمینی و مردم ولایی بود و خدا پشت این قضیه بود. اینها چون معادلاتشان مادی بود این مسئله برای آنها مطرح نبود و در برآورد خود اشتباه کردند و ناکام شدند، همان طور که آن موقع بود.
موارد متعدد داریم، حتی در دوره پیغمبر(ص) گاهی اوقات میبینیم آنچه پیغمبر میخواست عملی نمیشود، به خاطر عدم بصیرت اصحاب آن حضرت و عدم اطاعت کامل آنها، ولی الحمدلله مردم فهیم، بصیر و ولایی ما به دلیل اینکه کاملاً با امام و ولایت همراه و مطیع بودند نگذاشتند آن قضایا پیش بیاید. یعنی ما مثل احد را در انقلاب خودمان نداریم، مثل حدیبیه را نداریم. مانند حدیبیه پذیرش قطعنامه ما بود که برای حضرت امام پیش آمد ولی آنجا به روی پیغمبر ماندند، ایستادند، گستاخی کردند که چرا پذیرفتی؟ این به ضرر اسلام بود.
ولی اینجا یک نفر در برابر حضرت امام نایستاد، گستاخی نکرد و پذیرفتند. عرض کنم حوادث بسیار مشابهت دارد و شاید در بعضی موارد عینا تکرار شده ولی نتیجه آن نبود، به خاطر اینکه مردم ما بسیار فراتر از مردم آن دوران بودند، به خصوص برای امیرالمومنین (ع)، امام مجتبی (ع). خب ما موقعیتی داشتیم که مثل آن زمان فشارها وارد شده بود و اما مردم در پای کار در دفاع از امام حسن (ع) نبودند.
امام (ع) مجبور شد کنارهگیری کند و رهبری جامعه به دست فرد پست و دون مایهای همچون معاویه به خاطر عدم حضور مردم بیفتد ولی مردم ما هرگز ولایت و رهبری را در دوره امام تنها نگذاشتند، قضایای بنیصدر و آن فتنه زمان امام کم چیزی نبود ولی مشابهت داشت با قضایایی که برای امام مجتبی (ع) پیش آمد ولی مردم با حضور در عرصه، آن خائن را رسوا کردند و امام را تنها نگذاشتند. فرض کنید در جنگ خودمان هم باز پذیرش قطعنامه مشابهت دارد با قضیه امام مجتبی (ع)، اما مردم ماندند در صحنه و نگذاشتند حادثهای که برای امام مجتبی (ع) پیش آمد برای انقلاب ما پدید آید.
فتنه 88 هم اگرچه تشابههایی با دوره امیرالمومنین (ع) داشت اما وقتی اصل ولایت در خطر بود و مثل دوره امام حسین (ع) هم شد. همان طور که عرض کردم حسین زمان حضرت آقا حفظه الله تعالی بود که ایشان نیاز به یاری داشت. امام حسین (ع) درخواست یاری کرد ولی آن بزرگوار یاری نشد. اینجا ولایت یاری شد و این عمربن سعد و یزید زمان بودند که به لطف اللهی ناکام شدند. پس تا وقتی که این بصیرت در مردم هست که امیدواریم انشاالله مستدام باشد و ادامه داشته باشد هیچ نگرانی از توطئههای داخلی و خارجی ما نخواهیم داشت.
تسنیم: سوال آخرمان درباره همین بحث تفاوت ملت ها بود البته امام فرمودند ملت ما الان از ملت حجاز در زمان رسوالله قطعا با بصیرت تر و بینشش بیشتر است. درهمین فتنه هم دیدیم که در آن 9 دی که جمعیت عظیمی آمد به یاری ولی زمان٬ کلا بساط فتنه گران را جمع کرد. علت اینکه مردم ایران با وجود این همه پول ها و رسانه های استکبار به چنین بصیرتی دست پیدا کردند و اینطور به یاری ولی زمانشان می آیند چه چیزی است؟و ال
ان چه شرایطی هست که شاید در دوره امیر المومنین نبود؟شاید بشود گفت یکی از علت هایش این است که چنین تاریخ و پشتوانه ای را داریم که ملت می توانند مقایسه کنند و از آن یک بصیرتی را به دست بیاورند؟
رجبی دوانی: ببینید٬ دو عامل اگر با هم جمع میشد حکومت ولایت و رهبری شایستهگان و صالحترین افراد در امت اسلامی محقق میشد. این دو عامل یکی وجود رهبر حق و الهی است٬ یعنی باید آن رهبر هم وجود داشته باشد. دوم قابلیت مردمی. مردم باید قابل باشند٬ درک کنند٬ بشناسند و بصیرت داشته باشند.
اگر این دو عامل با هم جمع باشند حرف ولایت و حق محقق میشود. ما 250 سال عامل اولش را در تاریخ اسلام داشتهایم٬ 11 حجت بزرگ خدا از آغاز سال 11 هجری تا سال 260که غیبت صغرای امام زمان(عج) آغاز میشود، 11 امام معصوم(ع) در اختیار مردم بودند ولی عامل دوم وجود نداشت، یعنی قابلیت مردمی نبود. مردم در این حد از قابلیت و لیاقت نبودند که بدانند این گوهرهای بزرگ الهی٬ رمز نجات و سعادت دنیا و آخرت آنها است.
لذا ببینیند لازمه ولایت اطاعت است که در زمان ائمه ما نبود. حتی امیرالمومنین(ع) وقتی 4 سال و 9ماه خلافت کرد، نه به عنوان امام اول و ولی خدا به عنوان خلیفه چهارم. لذا اکثر قاطع کسانی که با امیرالمومنین(ع) بیعت کردند حجت بزرگ خدا را به عنوان خلیفه چهارم میشناختند، حتی برای آن حضرت شأنی را که برای خلفای دیگر قائل شدند٬ قائل نشدند.
آنها را در بدعتهایشان اطاعت میکردند ولی امیرالمومنین(ع) را در بدعت شکنیها اطاعت نمیکردند و ولایت نبود. امام مجتبی (ع) 6 ماه حکومت کرد؛ آیا بر مبنای ولایت بود که اصحابش و رؤسای کوفه به معاویه نوشتهاند تو تعیین کن حضرت را مرده یا زنده تحویلت بدهیم یا بعضی از بزرگان شیعه به امام مجتبی گستاخی میکنند که چرا صلح را پذیرفتهاید و توهین میکنند. مردم بصیر٬ ولایی و فهیم در آن عهد نبود.
منتهی در دوره غیبت، هر چه از دوره غیبت گذشت چون این نعمت بزرگ الهی از دست مردم گرفته شد قدرشناستر شدند. این نکته مهمی است. البته میبینیم که در برخی موارد مردم آمادگی داشتند٬ مردم شیعههای خالصی بودند ولی از این طرف ما مثل امام را در دوران غیبت نداشتیم که کسی مثل امام بیاید و از مردم پاسخ بگیرد و آنها را رهبری کند. به لطف الهی در عصر ما هر دو عامل باهم جمع شده است، هم حجت خدا و نائب امام زمان که بیاید و عرصه و ندای آزادگی برای مردم سر بدهد و هم مردمی که در طول تاریخ قدر دانستهاند.
شما میبینید که در سال 42 مردم، امام را به درستی نمیشناختند. امام از سال 41-42 قیام خود را آغاز کرد و چون هنوز معرفت کافی نبود کار امام در آن موقع نگرفت و امام تبعید شد ولی مردم کمکم متوجه شدند. عجیب است که امام همان سال میفرمایند "ما پیروزیم و پیروان من یا هنوز به دنیا نیامدهاند یا در گهوارهها هستند" و همین هم شد.
امام از پاریس پیام میداد٬ جوانی که امام را ندیده با سر به مقابله دشمن میرفت و مقابل گلولههای دشمن سینه سپر میکردند. این آن بصیرتی است که به خاطر فهم مسئله ولایت در مردم ما پدید آمد و میدانستند اطاعت امام یعنی اطاعت امام زمان و امروز هم میدانند اطاعت حضرت آقا یعنی اطاعت امام زمان (ع). در عصر امام شعار زیبایی را مردم در برابر منحرفینی که از امام زمان و اسلام دم میزدند ولی با ولایت فقیه مشکل داشتند٬ میگفتند "بی عشق خمینی نتوان عاشق مهدی شد" این از بصیرت فوق العاده مردم برخواسته بود. این شعار یعنی اگر امام زمان الان بود و حضور داشت٬ ما باید آقا را اطاعت کنیم تا امام زمان را اطاعت کرده باشیم.
یعنی این شعار دروغینی بود کسی که ولایت نائب امام زمان را قبول ندارد خود امام زمان باشد مقابلش نمیایستد. امروز هم همین است، مسلما کسانی که اعتقاد به ولایت فقیه و حضرت آقا دارند این را در مرحله عمل ثابت کردهاند و کسانی که 9 دی آن حماسه عظیم را آفریدند یقین بدانید که آقا امام زمان امروز ظهور کند، اینها یاران آن حضرت هستند و در این شک و شبههای نیست.
بنابراین علت این قضیه همین است که قدر ولایت را دانستند و به آن معرفت پیداکردند و به این بصیرت رسیدند که اطاعت از ولایت فقیه یعنی اطاعت از امام زمان که این در گذشته نبود یا عرض کردم در دوران غیبت٬ مثل امام وجود نداشت که مردم بیایند یا چنین مردمی نبود و چه بسا ما داشتیم آدمهای بزرگی که در حد امام باشند اما مردم در دوران غیبت آمادگی نداشتند. در دوران خود امامان(ع) هم که عرض کردم اوضاع آنطور بود. لذا به لطف الهی اینکه امام فرمود "حفظ نظام جمهوری اسلامی اوجب واجبات است" از نماز مهمتر است، زیرا از اوجب٬ نه از واجبات. نظام ولایت بزرگترین موهبت الهی برای سعادت دنیا و آخرت بشریت است و این اگر حفظ بشود اعمال ما در پیشگاه الهی قابل قبول خواهد بود. بدون ولایت هیچ عملی در پیشگاه خدا پذیرفتنی نیست.
تسنیم: خیلی ممنون آقای دکتر؛ بس
یار استفاده کردیم و به نظرم خوانندگان هم نکات جالبی را از این گفتوگو برداشت خواهند کرد. در پایان اگر نکتهای دارید بفرمایید.
رجبی دوانی: شما لطف دارید. این واقعا باور ما بود و شعار نبود. مثلا اوایلش اینکه میگفتند " اللهاکبر خامنهای رهبر" خب این در زمان امام "خمینی رهبر" بود دیگر، من خودم آن اوایل از روی جهلی که داشتم میگفتم درست است که ایشان را به عنوان جانشین امام پذیرفتهایم ولی امام چیز دیگری بود. معنا ندارد هر شعاری را که برای امام میگفتیم برای ایشان هم بگوییم تا سال 87 من این شعار " اللهاکبر خامنهای رهبر" را نمیگفتم٬ میگفتم این شعار برای امام بود. وقتی مظلومیت آقا و ولایت را دیدم٬ اینکه چگونه آن خائنان کمر بر حذف اصل ولایت بستهاند٬ 23 تیر وقتی بیرون ریختیم چنان از ته دل و با اعتقاد فریاد" الله اکبر خامنهای رهبر" سر دادم که چند روز صدایم گرفته بود و به یقین رسیدم که باید این را گفت.
چیز دیگری که میگفتند «خامنهای؛ خمینی دیگر است» بود. قرن ها شرایط دست به دست هم داده یک امام خمینی پدید آمده چطور ما به همین سادگی میگوییم " خامنهای خمینی دیگر است ". ولی این هم در سال 88 برای من ثابت شد. در فتنه 88 ثابت شد که "خامنهای خمینی دیگر است" زیرا همانطور که اشاره کردم این مرد بزرگ الهی و مظلوم اگر خودش را اینطور نساخته بود و پاک نبود و اخلاص نداشت، مورد عنایت خدا و امام زمان قرار نمیگرفت.
من یقین پیدا کردم ایشان به خاطر صلابت روح و سلامت نفسی که دارد در پیشگاه خدا چنان مورد احترام است که دست خدا در حمایت او کاملا دیده شد و اینکه امام زمان پشتش را دارد و اینجا بود که یقین پیدا کردیم که "خامنهای خمینی دیگر است"
این هم از الطاف خدا است که همانطور که عرض کردم یک چنین رهبرانی را خدا نصیب کرده است که در تاریخ بیسابقه هستند، واقعا بی سابقه است و جا دارد ما همیشه بعد از نمازهای واجبمان سجده شکر به جا بیاوریم به خاطر یک چنین نعمتی که خدا به ما داده و عالم بشریت از آن محروم است.
*** گفتوگو از عبدالله عبدالهی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
مردم در #انتخابات قدرت انتخاب زیادی دارند
بر اساس آخرین نظرسنجیهای صورت گرفته، نزدیک به 50 درصد مصاحبهشوندهها گفتهاند ما در انتخابات شرکت میکنیم. بین ده تا 15 درصد عنوان کردهاند هنوز تصمیم برای شرکت در انتخابات نگرفتهایم و بقیه هم مردد هستند. پیشبینی میکنم اگر معادله رقابت در انتخابات آینده بر اساس کارآمدی و ناکارآمدی و ارزیابی درست کارنامه دولت در هشت سال گذشته شکل گیرد، مردم برای تضمین امنیت ملی و برای رسیدن به رفاه و مطالبات معیشتی خود قطعاً در انتخابات آینده با یک رقم بالایی مشارکت خواهند کرد.
ادامه مطلب در لینک زیر قابل مشاهده است👇👇👇
https://basirat.ir/fa/news/330159
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
نظرمقام عالی رتبه آمریکایی در مورد حرف گرایی ظریف و عملگرایی سردار قاسم سلیمانی. حتما این کلیپ رو ببینید.َ
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
⭕️ *ماجرای درخواست وقیحانه و تاسف آور جان کری از ظریف* ‼️
📲 اختصاصی_تبیین؟!
🔰ببینید؛ چرا رهبری فرمودند؛ سخنانی شنیده شده است که تکرار حرفهای خصمانه آمریکاست،یعنی چه👇
🔴جان کری وزیر خارجه اوباما با ظریف تماس میگیرد که تعداد پروازهای ایران ایر(هما) به سوریه 6 برابر شده..! چرا باید این طور باشد؟!!
▪️ظریف هم در تماس با آخوندی وزیر سابق مسکن از او درباره این ماجرا سوال میکند که آخوندی میگوید؛ من بی خبرم
▪️ظریف دوباره با مدیرعامل ایران ایر تماس گرفته و میگوید؛چرا باید پروازهای ایران ایر(هما)به سوریه 6 برابر. شده باشه؟
▫️مدیرعامل ایران ایر پاسخ میدهد که خواسته حاج قاسم بوده
▪️تاسف آور اینکه ظریف خودش میگوید؛من از خود حاج قاسم پرسیدم ‼️
🌹 که آن مرد بزرگ در دفاع از ایرلاین های داخلی میگوید؛ برای اینکه هما امن تر است.
▪️ظریف در جواب میگوید اگر هما 2درصد امن است 200درصد به دیپلماسی ما ضربه زده است!😳😒
🥀و..حاج قاسم ما را بعداز پرواز با یک ایرلاین خارجی.. وحشیانه بشهادت رساندند.😞
❓سوال؛ چرا باید ظریف مجری خواسته های آمریکا باشد و بر طبق این خواسته یقه وزیر مسکن و مدیرعامل هواپیمایی داخلی و مردمیدان را بگیرد؟!! آیا این دردناک نیست که وزیر خارجه ما، به بهانه دیپلماسی حقیرانه خودش ،مجری خواسته های کری وسیاستهای خصمانه دشمن باشد
و بجای اجرای سیاستهای کلی نظام، مقهور خواسته های دشمنان باشد.!
#صوت_ظریف
#تکرار_حرفهای_دشمنان
📍منبع: افشاگری و تحلیل آقای نبویان از پشت پرده حقایقی که ظریف در صوت منتشر شده اش، از مردم مخفی کرده...
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
چراغ سبز بایدن به کنگره برای اقدام علیه برجام/ تکرار سناریوی اوباما توسط بایدن
سناریویی که اوباما در هماهنگی مطلق با کنگره آمریکا و در ماههای منتهی به امضای سند برجام چیده بود، اکنون دقیقا به همان صورت ، توسط جوبایدن در حال تکرار است.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی
مذاکرات وین (بر سر احیای توافق هسته ای) به مراحل پایانی خود رسیده و دیپلماتها، مشغول نگارش توافق هستند. برخی دیپلماتهای اروپایی و منابع رسانه ای در غرب معتقدند که احتمال دارد مذاکرات تا کمتر از سه هفته دیگر به پایان رسیده و طرفین، یک "چارچوب توافق " را به عنوان خروجی مذاکرات وین اعلام کنند. فارغ از آنکه واشنگتن و تروییکایی چه نقشه و ترفندی برای "عدم بازگشت واقعی به برجام" و در مقابل"، بازگرداندن ایران به تعهدات برجامی خود" دارند، در اینجا قصد داریم بر روی نقش خاص کنگره در پیشبرد بازی برجامی کاخ سفید اشاره متمرکز شویم.
"کنگره" شاه کلید کاخ سفید در مذاکرات محسوب می شود
مطابق اخباری که از مذاکرات وین منتشر می شود، بسیاری از مطالبات حقوقی، منطقی و معقولی که از سوی جمهوری اسلامی ایران و در مذاکره با اعضای 1+4 مطرح شده است ، به سدی به نام " کنگره آمریکا" برخورد کرده و دولت بایدن نیز با کمال تاسف و تاثر اعلام کرده است که قصد ندارد در مقابل مجلس نمایندگان و سنا ( در پروسه رفع تحریمهای ایران) ایستادگی کند! رابرت مالی مسئول تیم آمریکایی حاضر در نشست وین ( که البته در مذاکرات مستقیم حضور ندارد )، خطاب به دیگر طرفهای دخیل در برجام تاکید کرده است که بایدن نمی تواند برخی تحریمها را به دلیل "لزوم نقش آفرینی کنگره" رفع کند! حتی طرف آمریکایی وقاحت را به نقطه ای رسانده است که "توانایی قانونی رئیس جمهور آمریکا" جهت رفع فوری تحریمهای ضد ایرانی را منکر نشده و در عین حال، گفته است آقای بایدن قصد ندارد در همین سال اول ریاست جمهوری،خود را با جمهوریخواهان و حتی برخی دموکراتها بر سر بازگشت به برجام درگیر کند! بنابراین، ایران باید توافقی را بپذیرد که بتواند رضایت "کنگره" را نیز تامین کند!
این بازی تکراری است
بازی دولت بایدن در این برهه زمانی، کپی برداری کامل از بازی دولت اوباما و تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا در آن دوران است! در آن زمان نیز جان کری و وندی شرمن، هر گاه می خواستند توجیه و بهانه ای برای عدم رفع تحریمهای ضد ایرانی بتراشند، بلافاصله به نام " کنگره آمریکا" اشاره می کردند! نکته جالب توجه اینکه در زمان انعقاد توافق برجام، اکثریت سنا و مجلس نمایندگان در اختیار جمهوریخواهان بود، حال آنکه اکنون اکثریت نسبی کنگره ( هر دو مجلس نمایندگان و سنا) در اختیار دموکراتهاست. اما مشاهده می کنیم که بازی مقامات آمریکایی در این خصوص کمترین تغییری نکرده است!
در این میان، کاخ سفید مشغول هماهنگ سازی دقیق و مو به موی بازی ضد ایرانی خود با کنگره است. در این میان، سناتورها و نمایندگانی که اتفاقا ارتباطات بسیار پررنگ و مستقیمی با کاخ سفید دارند، مشغول هدایت فرآیند پیچیده سازی رفع تحریمها در کنگره هستند. یکی از این افراد " باب منندز" است. سناتور دموکراتی که مخالف اصل توافق هسته ای است ، اما در عین حال، از حمایت پشت پرده کاخ سفید در خصوص ارائه طرح های ضد برجامی در کنگره برخوردار است! ییک از طرح های باب منندز، به طرح " لزوم بسط برجام توسط کاخ سفید" معروف شده است. در این خصوص، اخیرا 43 سناتور آمریکایی که بسیاری از آنها مخالف توافق هستهای سال ۲۰۱۵ بودهاند در نامهای به رئيس جمهوری آمریکا از او خواستند تا برای دستیابی به توافقی بینالمللی با ایران به موضوعاتی فراتر از برجام بپردازد.
در بخشی از نامه سناتورهای آمریکایی که بیشتر آنها جمهوریخواه هستند آمده است: «ممکن است دموکراتها و جمهوریخواهان اختلافات تاکتیکی داشته باشند اما ما در لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای و پرداختن به طیف گستردهای از رفتارهای ایران همنظر و متحد هستیم.»
این نامه به سرپرستی سناتور دموکرات باب منندز و سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهام نوشته شده و امضای ۴۱ دموکرات و جمهوریخواه دیگر را هم با همراه دارد.همان گونه که اشاره شد، منندز از جمله دموکراتهایی است که همواره مخالف مذاکره و گفتگو با ایران بوده و از معدود دموکراتهایی به شمار میرود که با برجام مخالفت کرد و در زمان بررسی این توافق در کنگره آمریکا در صف جمهوریخواهان قرار گرفت.
اما بهتر است بدانیم که باب منندز، از جمله سناتورها و چهره های تاثیرگذار در تعیین معادلات سیاست خارجی دولت بایدن محسوب می شود و در کمپین انتخاباتی بایدن نیز نقش یک مشاور ویژه را برای وی ایفا می کرد. آنچه مسلم است ، اینکه دولت بایدن و مذ
اکره کنندگان آمریکایی در وین، از نقش آفرینی خاص باب منندز در پیچیده سازی پروسه بازگشت آمریکا به برجام و جلوگیری از رفع برخی تحریمها استقبال کرده و حتی خود در پیشبرد و هدایت این بازی، با منندز همکاری کاملی دارند.
باب منندز در بخشی از نامه ای که اخیرا در کنگره تهیه کرده و به امضای دهها سناتور دیگر رسانده ، نوشته است :
"ما با نگاه به آینده، کاملا اعتقاد داریم که شما [جو بایدن] باید از تمام ظرفیتها و ابزارهای دیپلماتیک و افتصادی و همچنین در هماهنگی با متحدان ما در شورای امنیت سازمان ملل و همچنین منطقه استفاده کنید تا به توافقی دست یابید که برای همیشه ایران را از دستیابی به سلاح هستهای باز دارد و به طور معناداری فعالیتهای بیثبات کننده !این کشور در سراسر خاورمیانه و همچنین برنامه موشکی بالستیک ایران را محدود کند.»
سناتورهای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بارها تاکید کرده اند که اگر هرگونه توافقی که با ایران( در خصوص بازگشت به برجام) منعقد می شود، با اهداف کلان ضد ایرانی آمریکا مغایرت داشته باشد، در عمل جلوی رفع تحریمهای ضد ایرانی را از طریق وضع قوانین بازدارنده خواهند گرفت.
فراموش نکنیم که مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا سابقه این اقدامات را در سالهای 2016 ( زمان اجرایی شدن توافق برجام ) تا سال 2018 ( زمان خروج دولت سابق آمریکا از برجام) داشته اند. از این رو تکرار این بازی مشترک کاخ سفید –کنگره در برهه زمانی فعلی نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود.در هر حال، با نزدیک تر شدن احتمالی به زمان اعلام یک چارچوب اولیه توافق میان بازیگران دخیل در برجام، شاهد نقش آفرینی در ظاهر "سلبی تر" و در عمل " عمیق تر" کنگره آمریکا با دولت بایدن خواهیم بود.
سناریویی که اوباما در هماهنگی مطلق با کنگره آمریکا و در ماههای منتهی به امضای سند برجام چیده بود، اکنون دقیقا به همان صورت ، توسط جوبایدن در حال تکرار است. اما سوال اصلی اینجاست که اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان و وزارت امور خارجه، چنین مسئله ای را تا چه اندازه ای جدی گرفته اند؟! به راستی مذاکره کنندگان ما جهت مهار این بازی "قطعی" و " ضد ایرانی" مشترک از سوی کاخ سفید و کنگره آمریکا ، چه راهکاری را در پیش گرفته است.
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
⁉️در وین چه خبر است؟!
🔻آمریکا در صدد افزایش ریسک همکاری با ایران است. پرس تی وی از یک منبع مطلع در تهران کسب اطلاع کرد که آمریکا تا کنون نه تنها انجام اصلاحاتی را که باعث کاهش ریسک همکاری اقتصادی و بانکی با ایران میشود نپذیرفته بلکه عملا ریسک همکاری با ایران را بالاتر برده است.
🔻بگفته این منبع مطلع آمریکا بر حفظ ساختار تحریمهای فلج کننده و بویژه عدم لغو قانون کاتسا اصرار دارد.
🔻 همچنین آمریکا رفع تحریم از نهادها و افراد باقی مانده در لیست تحریم SDN را به میزان زمان اجرای برجام رد کرده است.
🔻عدم لغو قانون کاتسا و ادامه تحریمهای افراد و نهادهای ایرانی به بهانههای مختلف بمعنی فلج شدن تعاملات بانکی و اقتصادی در خارج و حتی در داخل ایران است و منجر به نوعی خود تحریمی در داخل کشور میشود.
🔻کاتسا از جمله قوانین تحریمی است که در دوره ترامپ در ادامه تحریمهای فلج کننده وضع شد و تاکنون نشانهای از تمایل آمریکا به لغو آن دیده نشده است.
🔻هیات مذاکره ایرانی در وین بارها بر ضرورت لغو همه تحریمهای بعد از اجرایی شدن برجام و اجرای کامل برجام تاکید کرده است.
🔻آقای عراقچی تحریمهای موسوم به برنامه ویزا، آیسا و کاتسا را از جمله این تحریمها ذکر کرده که باید لغو شود.
🔻آمریکا با حفظ این تحریمها به بهانه های مختلف در صدد تحمیل برجامی به مراتب ضعیف تر از برجام سال ۲۰۱۵ به ایران است که عملا هیچگونه گشایشی در اقتصاد ایران ایجاد نخواهد کرد.
✍منبع آگاه پرس تی وی تاکید کرده است امریکا باید با اجرای کامل بند ۲۹ برجام تمامی موانع عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان را بردارد.
[ #زمانه: آنچه یڪ تحلیلگر بایست بداند ]
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔴 تقویم شیعه/ ۲۱ رمضان/ شهادت حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام
🔲◾️▪️ امام المتقين اميرالمؤمنين عليه السلام در شب بيست و يكم ماه رمضان مقارن طلوع فجر به شهادت رسيد، در حالى كه از سن مبارك حضرتش 63 سال گذشته بود.
📚 كافى: ج ٢، ص ٤٦٥
🔲◾️▪️ در بيستم ماه رمضان اثرات سم در پاهاى مبارك اميرالمؤمنين عليه السلام ظاهر شد و پاهاى مبارك ورم كرد.
📚 الوقايع و الحوادث: ج ١، ص ٢٦٥، ٢٧١، ٢٩٤
🔲◾️▪️ در شب بيست و يكم اثر زهر بر بدن مبارك اميرالمؤمنين عليه السلام بسيار شد. حضرت فرزندان و اهل بيت خود را جمع كرد و با آنها وداع نمود و وصيت هاى خود را فرمود.
🔲◾️▪️ در آن شب هر چه خوردنى و آشاميدنى آوردند تناول نفرمود، و لب هاى مباركش به ذكر خدا حركت مى كرد، و مانند مرواريد عرق از پيشانى نازنينش مى ريخت و با دست مبارك خود آن را بر طرف مى كرد.
🔲◾️▪️ به امام مجتبى عليه السلام فرمود: تو را به برادرت حسين عليه السلام وصيت مى كنم. به فرزندان ديگر كه از فاطمه زهرا عليها السلام نبودند، فرمود: شما را وصيت مى كنم به اطاعت از حسن و حسين.
🔲◾️▪️ سپس فرمودند: خداوند شما را صبر نيكو كرامت فرمايد. امشب از ميان شما مى روم و به حبيب خود محمد مصطفى صلى الله عليه و آله ملحق مى شوم چنانچه مرا وعده داده است.صداى گريه از اهل بيت بلند شد.
🔲◾️▪️ آنگاه دستوراتى در مورد غسل، كفن، نماز و محل دفن به امام مجتبى عليه السلام فرمودند و با امام حسين عليه السلام و حضرت زينب عليها السلام كلماتى از كربلاء فرمودند.
🔲◾️▪️ بعد از وداع با همگان دست و پاى مبارك را به طرف قبله كشيدند و فرمودند: اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله، و چشمان مبارك را بستند و بهشت را به قدوم خويش مبارك فرمودند.
🔲◾️▪️ صداى شيون و گريه از خانه آن حضرت بلند شد. اهل كوفه كه با خبر شدند، صداى شيون و ناله از تمامى شهر برخواست، مانند روزى كه پيامبر صلى الله عليه و آله از دنيا رفتند. در آن شب آفاق آسمان متغير گشت و زمين لرزيد و صداى تسبيح و تقديس فرشتگان از هوا شنيده شد.
🔲◾️▪️ سپس مشغول غسل آن حضرت شدند. بعد از غسل و كفن، امام حسن و امام حسين عليه السلام پشت سر تابوت را همانطور كه حضرت فرموده بودند برداشته، جلو تابوت خودش حركت مى كرد، تا در مكانى فرود آمد.
🔲◾️▪️ بعد از نماز بر آن حضرت توسط امام مجتبى عليه السلام، مقدارى از زير تابوت را كندند و قبرى آماده يافتند كه داخل آن لوحى مسى يا سفالى بود و بر آن نوشته شده بود: "بسم الله الرحمن الرحيم، اين قبرى است كه نوح پيامبر براى بنده صالح خدا على بن ابى طالب حفر نمود است."
🔲◾️▪️بدن مطهر آن حضرت را دفن نمودند و حسب وصيت آن حضرت، قبر مطهرش را مخفى نمودند تا در زمان هارون بر همگان معلوم شد.
🔲◾️▪️ فرزندان آن حضرت از همسران مختلف 28 دختر و پسرند.
📚 ارشاد مفيد: ج ١، ص ٣٥٤، ٣٥٥
♦️در شب 21 ماه رمضان حضرت عيسى بن مريم عليه السلام به آسمان برده شد؛
📚 بحار الانوار: ج ١٣، ص ٣٧٦
♦️و در همين شب است که حضرت موسى بن عمران و يوشع بن نون عليهم السلام رحلت نمودند.
📚 بحار الانوار: ج ١٣، ص ٣٧٦
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
⚫️دعای روز بیست و دوم ماه رمضان
🔹 اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.
🔺 خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت و فرود آر برایم در آن برکاتت را و توفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت ومسکنم ده در آن وسط هاى بهشت اى اجابت کننده خواسته ها ودعاهاى بیچارگان.
نتانیاهو در تشکیل کابینه شکست خورد
🔹 در حالی که پایان روز سهشنبه، آخرین مهلت «بنیامین نتانیاهو» برای تشکیل کابینه بود، وی نتوانست حمایت مورد نیاز برای تشکیل کابینه در کنست را به دست بیاورد و هماکنون باید «رووین ریولین» رئیس رژیمصهیونیستی باید درباره مرحله بعدی تصمیمگیری کند.
@Farsna - fna.ir/1a2yq
⭕️جنگ نرم در کلام رهبر فرزانه انقلاب
جنگ نرم
در جنگهای عمقی که حالا امروز به آن گفته میشود جنگ نرم، جنگهای عمیق -ازجمله، جنگهای فرهنگی که جزو جنگهای عمقی است- برخلاف جنگهای نظامی، نتایج کوتاهمدّت تعیینکننده نیست؛ جنگ طول میکشد. در جنگ نظامی، یک طرف بالاخره بر دیگری فائق میآید، او را سرکوب میکند و مسئله تمام میشود. ما توانستیم در طول هشت سال مقاومت، نیروی متجاوز صدّامی را از کشور بیرون کنیم و قضایا تمام شد. در جنگ نرم، در جنگ عمیق، در جنگ فرهنگی، قضیّه این نیست. شما در یک مرحله پیروز میشوید امّا این به معنای پیروزی دائمی نیست؛ باید انتظار داشته باشید که طرف مقابل مجدّداً خودش را آماده کند، جمعوجور کند و حمله بکند؛ و این اتّفاق افتاد؛ همان آفت وابستگی، بعد به شکلهای دیگری در کشور بازتولید شد؛ چون بالاخره دشمنان عامل دارند؛ خب اینکه قابل انکار نیست. ملّت، ملّت بزرگی است، ملّت خوبی است امّا در درون ملّت -مثل همهی ملّتهای دیگر- آدمهای غریبپرست، آدمهای سستعنصر، آدمهای مادّی، آدمهای فریببخور هستند؛ اینها شروع کردند بازتولیدِ همان فرهنگ وابستگی، منتها با یک ادبیّات شیک و رنگآمیزی شده و قالببندی شده و بستهبندی شده به اسمهای دیگر: جهانی شدن، وارد شدن در خانوادهی جهانی. امروز هم این توصیههایی که غربیها و آمریکاییها در جلسات به ما میکنند این است: ایران خودش را با خانوادهی جهانی همراه کند، یکسان کند؛ جهانی بشود. مرادشان همان وابستگی است، این همان است.۱۳۹۵/۰۷/۲۸
بیانات در دیدار نخبگان علمی جوان
⭕️نفوذ در کلام رهبر فرزانه انقلاب
نفوذ فرهنگی
الان هم شروع کردهاند و برنامهریزی کردهاند برای نفوذ؛ انواع و اقسام طُرق را -من محاسبه میکردم با خودم، دیدم شاید حدود ده راه مهم را- برای نفوذ در کشور پیدا کردهاند و دارند عمل میکنند؛ همین حالا دارند عمل میکنند. یکیاش راه علمی است؛ از طریق ارتباط با دانشگاهها، ارتباط با دانشمندان، ارتباط با استاد، ارتباط با دانشجو -کنفرانسهای بهظاهر علمی [ولی] در باطن برای نفوذ- افراد امنیّتی را اینجا میفرستند؛ این یکی از راهها [است]. یکی از راهها، راههای فرهنگی و هنری است. مأمور مستقیم دستگاههای امنیّتی را بهعنوان یک فرد صاحبهنر برای، فرض کنید، جشنوارهی موسیقی معیّن میکنند که بفرستند؛ که البتّه خوشبختانه وزارت اطّلاعات فهمید، زودتر جلویش را گرفت. یعنی بهعنوان حضور در یک جشنوارهی هنری -مثلاً جشنوارهی موسیقی- کسی را انتخاب میکنند که این آدم، صددرصد سیاسی و امنیّتی است؛ بهعنوان [فرد] هنری اینجا میفرستند. خب، برای چه میفرستند؟ نفوذ اقتصادی یکی [از راههای] دیگر است. انواع و اقسام گوناگون، راههای نفوذ دارند؛ ما بایستی مراقب باشیم، باید مواظب باشیم.۱۳۹۴/۱۲/۲۰
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95