eitaa logo
جَنَّةُ المُعرِبين 🦋
1.5هزار دنبال‌کننده
105 عکس
102 ویدیو
149 فایل
🖌️کانالی برای اهل ادب🌺 🩸 انتشار دهید🩸
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 ✍گر چه در تاریخ مشهور است که نویسنده تفسیر کشاف، جارالله زمخشری فردی سنی مذهب است، اما جای جای تفسیر او معارف و فضائلی از اهل بیت علیهم السلام دیده میشود. ✏️قصد داریم برخی از این موارد را بررسی کنیم.👇👇 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 📖 ✍دوستی اهل بیت اجر رسالت: 🔅قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی🔅 ✏️زمخشری پس از تفسیر آیه می نویسد: صحابه از رسول سوال کردند قرباء تو چه کسانی هستند که دوستیشان بر ما واجب شده است؟ ایشان فرمودند: علی و فاطمه و دو پسرانشان. ✏️زمخشری، به ذکر این فضیلت اهل بیت اکتفا نمی کند و جملاتی بسیار زیاد و دلنشین از حضرت رسول در تایید اهل بیت و دعوت مردم به محبت و دوستی آنان نقل می کند و متذکر می شود دشمنان اهل بیت به بهشت راهی ندارند: «و عن النبی(ص)حرمت الجنه علی من ظلم اهل بیتی و آذانی فی عترتی و من اصطنع ضیعه الی احد من ولد عبد المطلب و لم یجازیه علیها فانا اجازیه علیها غدا اذا لقینی یوم القیامه» ✏️زمخشری در ادامه، حدیث دیگری از رسول الله(ص) نقل می کند بدین مضمون که: محبت آل محمد را تکمیل کنندهء ایمان، و مرگ چنین فردی را مرگ شهید می داند که بهشت بر او واجب است، در حالی که مبغضان آل محمد کافراند و استشمام رایحهء بهشت بر آنان حرام است. «قال رسول الله(ص) من مات علی حب آل محمد مات شهیدا. الا و من مات علی حب آل محمد،مات مغفور اله. الا و من مات علی حب آل محمد مات تائبا. الا و من مات علی حب آل محمد مات مومنا مستکمل الایمان. الا و من مات علی حب آل محمد بشره ملک الموت بالجنه ثم منکر و نکیر. الا و من مات علی حب آل محمد یزف الی الجنه کما تزف العروس الی بیت زوجها الا و من مات علی حب آل محمد مات علی السنه و الجماعه. الا و من مات علی حب آل محمد جعل الله قبره مزار ملائکه الرحمه . الا و من مات علی حب آل محمد فتح له فی قبره بابان الی الجنه. الا و من مات علی بغض آل محمد مات کافرا. الا و من مات علی بغض آل محمد لم یشم رائحه الجنه ». 📕منبع: تفسیر کشاف، ج 3، ص403. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 📖 . 🔸حرص علی(ع) بر بر و احسان🔸 ✍مولف کشاف به گونه ای زیبا وجوب اختصاص موالات به خدا، رسول و گروه خاصی از مؤمنان را در تفسیر آیه «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون.» بیان می کند. ✏️او در تفسیر آیه می نویسد: 🔹"انما"، نشانگر وجوب اختصاص به موالات گروهی است که در ادامه ذکر می شود. چون ولایت خدا، به طریق اصالت است و ولایت رسول و مومنین بالتبع، «ولی»را مفرد آورده و«انما اولیاءکم» نفرموده است. به این ترتیب پس از خدا، ولایت از آن رسول و مومنان است، اما آیا همه مومنان از ولایت برخوردارند یا تنها برخی از آنان؟ 🔸با توجه به ادامه آیه، مشخص میشود که مومنانی که موصوف به صفت «الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه و هم راکعون» هستند، دارای ولایت می باشند. «الذین یقیمون» یا بدل «الذین آمنوا» است و یا مدح آنان است. «و هم راکعون» حالت آنان را هنگام اقامه نماز و پرداخت زکات نشان می دهد. ✏️زمخشری دو تفسیر برای آن ذکر کرده است: 🔹اول آن که مراد از رکوع، حالت خشوع و تواضع آنان برای خدا، در هنگام عمل است. 🔹دوم آنکه مراد پرداخت زکات در حالت رکوع نماز است. ✏️در ادامه می نویسد: 🔹گفته شده آیه در شان علی(ع) نازل شده است، ایشان در حال رکوع نماز جماعت بودند که سائلی درخواست خود را مطرح کرد و ایشان انگشتر خود را به او بخشید و این کار را به گونه ای انجام داد که موجب بطلان نماز نگردد. 🔅در ادامه به شبهه ای که ممکن است بر این سبب نزول وارد شود اشاره و سپس آن را پاسخ می دهد. ✏️او می نویسد: 🔸اگر اشکال کنند چگونه مصداق این آیه علی(ع) است در حالی که لفظ جمع (الذین) در آن آمده است (که به بیش از سه نفر دلالت دارد.)؟ 🔹پاسخ می دهیم گر چه فاعل آن یک شخص بوده، اما به لفظ جمع آمده تا مردم را به چنین عملی ترغیب کند تا آنان نیز ثوابی همانند او ببرند. همچنین آیه، مومنان را متنبه می سازد که باید آنچنان بر بر و احسان و توجه به فقرا حریص باشند که هرگاه بر آنان واجب شد آن را انجام دهند و حتی هنگام نماز آن را به تاخیر نیندازند و خود را به این حد کمال از کمالات اخلاقی برسانند. 📕منبع: کشاف، چاپ یک جلدی، ص 297. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 📖 . 🔅زمخشری در تفسیر آیه «سیماهم فی وجودههم من اثر السجود» گوید: ✍"علی بن الحسین زین العابدین" و علی بن عبد الله بن عباس ابی الاملاک بسیار سجده می کردند و بر پیشانیشان اثر آن باقی بود. ✍و این فضیلتی بس بزرگ است که برای امام چهارم(ع) نقل شده است که ایشان به لقب «سجاد» و «زین العابدین» ملقب گردیدند. 📕منبع: تفسیر کشاف، ج3،ص469. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 📖 . 🔅نزول سوره "انسان" در وصف اهل بیت. ✍در تفسیر آیه 12 این سوره، زمخشری روایتی از ابن عباس نقل می کند که: ✏️حسنین(ع) مریض بودند و بیماریشان شدت گرفت. پیامبر به همراهی تنی چند به عیادت آن دو رفتند. مردم به علی(ع)گفتند: ای ابا الحسن چرا برای شفای فرزندانت نذر نمی کنی. پس علی، فاطمه و فضه کنیزشان نذر کردند که اگر کودکان شفا یابند، سه روز روزه بگیرند. پس از بهبودی کودکان،آنان روزه گرفتند و حسنین نیز با آنان همراهی کردند. قوتی در خانه نبود، پس علی(ع)مقداری جو از شمعون قرض کرد و فاطمه(س) با یک سوم آن پنج قرص نان پخت. هنگام افطار مسکینی تقاضای کمک کرد و گفت: «یا اهل بیت محمد!مسکین من مساکین المسلمین اطعمونی اطعملکم الله من موائد الجنه» آنان یک به یک نان خود را به او بخشیدند و تنها با آب افطار کردند. صبح روز بعد مجددا روزه گرفتند و هنگام افطار یتیمی از آنان تقاضای کمک کرد و روز سوم نیز اسیری به در خانه آنها آمد و آنان باز همچون روز اول، قوت خود را به او بخشیدند. صبح روز چهارم علی(ع) دست حسنین(ع) را گرفت و نزد رسول(ص) رفت. ✍حضرت کودکان را دید که از شدت گرسنگی می لرزند، حضرت بسیار غمگین شدند و به همراه آنان به نزد فاطمه رفتند و او را در حال عبادت در محراب دیدند، به گونه ای که چشمانش گود شده و شکمش از شدت گرسنگی به پشت چسبیده بود. دیدن این منظره برای رسول خدا بسیار سخت بود. جبرئیل نازل شد و گفت:«خذها یا محمد هناک الله فی اهل بیتک فاقراه السوره» ✍به این ترتیب سوره انسان در شان اهل بیت نازل شد که در این سوره، آنان را با وصف «ابرار» توصیف کرده است. *** 📕منبع: تفسیر کشاف، چاپ یک جلدی، صفحه 1164. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔸سلسله جلسات🔸 💠 💠 🎙حجت‌الاسلام والمسلمیناســــــتاد دهــــبان 🕌برگزار شده در حوزه علمیه کرمانی ها قم 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
مقدمات 1.aac
35.21M
♨️سلسله جلسات♨️ 💢 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹 @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
مقدمات فهم علوم اسلامی ج ۲.mp3
23.98M
♨️سلسله جلسات♨️ 💢 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹 @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
مقدمات فهم علوم اسلامی استاد دهبان جلسه۳.mp3
23.83M
♨️سلسله جلسات♨️ 💢 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹 @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
مقدمات فهم علوم اسلامی استاد دهبان جلسه ۴.aac
28.5M
♨️سلسله جلسات♨️ 💢 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹 @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
مقدمات فهم علوم اسلامی جلسه ۵.aac
29.08M
♨️سلسله جلسات♨️ 💢 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹 @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
مقدمات فهم علوم اسلامی جلسه ۶.aac
30.99M
♨️سلسله جلسات♨️ 💢 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹 @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249