eitaa logo
جَنَّةُ المُعرِبين 🦋
1.5هزار دنبال‌کننده
105 عکس
102 ویدیو
149 فایل
🖌️کانالی برای اهل ادب🌺 🩸 انتشار دهید🩸
مشاهده در ایتا
دانلود
111111.m4a
23.34M
بسیار مهم 🟤از قبل از ورود به مدرسه تا هنگام خروج 🟠ارائه توسط حجت الاسلام مجید دهبان 🟢با بیش از ۱۵ هزار ساعت تجربه کلاس داری 🟡ویژه مربیان و روحانیان مبلغ مدارس 🔴به گفته خودشان ۸ جلسه بیش از یکساعت را بطور فشرده اینجا مطرح کردند. ⚫از ایشان تقاضا کردم مفصل بیان کنند. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
آقای دهبان مهارت ارائه مطلب در تبلیغ دانش آموزی.pdf
565K
✅ خلاصه نکات بسیار قابل استفاده جلسه 🟣تقریبا کل جلسه پیاده سازی شده است واقعا ارزش مطالعه دارد 🔺ارائه توسط حجت الاسلام مجید دهبان زیدعزه 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 💢 🔺️برخی از روایتها در زبان برخی خطباء معروف است که هیچ ریشه ای برای آن وجود ندارد و صرفا مشهوری بدون اصل است. یکی از آن موارد این روایت عجیب و غریب برای ثواب نماز غفیله است: ◼یزید از امام سجاد علیه السلام پرسید آیا عملی وجود دارد که من انجام دهم و گناه کشتن پدرت با آن پاک شود ..!؟ امام فرمود بله نماز غفیله بخوان! حضرت زینب به اعتراض گفتند برادر زاده چرا گفتی؟!(نعوذ بالله به امام اعتراض شد) امام فرمود عمه جان او موفق نخواهد شد! زیرا بعد از نماز مغرب آنقدر غذا می خورد که دل درد می کند و....! ♦️در هیچ منبعی هیچ اشاره ای به این داستان وجود ندارد. 📙نکته اساسی این است که طلبه نباید با نقل چند نفر چیزی را نقل کند. 🔷️از جمله خطبائی که به این داستان پرداخته اند می توان به این موارد اشاره کرد: http://www.erfan.ir/farsi/90735.html ▪️همچنین: https://snn.ir/fa/news/200359 🔸️🔸️ آیت الله جاودان هم در ضمن پرسشی بی اعتباری آن را تذکر دادند: سلام علیکم و رحمة الله، من تابحال چنین چیزی در یک کتاب یا ماخذ معتبر یا حتی غیرمعتبر ندیده ام آنچه هست عوامی است و بر اساس موازین ممکن نیست که اینچنین سوالی کرده باشد چون او همان کسی است که گفته بوده: لعبت هاشم با لملک فلا- خبر جاء و لاوحی نزل و نه جواب براساس موازین و ضوابط است. گناه کشتن امام گناهی نیست که با دو رکعت نماز که اصل آن هم مسلم نیست پاک شود. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله جاودان http://new.javedan.ir/porsesh_revaei/1393/09/30/index.html:id=4061 📎خود نماز غفیله خیلی منبع محکمی ندارد چه برسد به...! 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
💢 پولی که از تبریز برایم می‌آمد، دیگر نمی‌آمد. مشغول مطالعه، بی‌پولی حواسم را پرت کرد. در همین حال درب خانه را زدند، باز کردم شخص ملبسی بود، خود را «شاه حسين ولى» معرفی کرد و گفت: «مرا فرستاده‌اند که به تو بگويم اين ۱۸‌سال كِى تو را گرسنه گذاشتم كه حالا به فكر بى پولى افتادی؟!» این را گفت و رفت. 🔸 برگشتم اما ذهنم درگیر شده بود او که بود و منظورش از این ۱۸سال چیست؟ بعد از تأملی یافتم از زمان شدنم، ۱۸ سال گذشته! اما آن شخص را نشناختم تا زمانی‌که به تبریز برگشتم. روزی به زیارت قبور رفتم قبری نظر مرا به خود جلب کرد نامش شاه حسین ولی بود، متوفای ۳۰۰ سال قبل! 📚 برگرفته از خاطرات علامه رحمه الله تعالی 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴   💢ریشه 💢 1⃣برابر عربی آسمان ، «سماء» است. ریشه سماء را سُمُوّ، سُمْی و سَمْو به معنای علوّ گفته‌اند. 📒الصحاح جوهری ، ج ۶، ص ۲۳۸۱، «سما».     مقاییس اللغه ، ج ۳، ص‌۹۸، «سمو».   2⃣مصطفوی، سماء را معرّب شِمَیا در آرامی ، سریانی و عبری می‌داند. 📒التحقیق، ج‌۵‌، ص‌۲۲۰، «سمو» 💢مذکر یا مؤنث بودن سماء💢 ♨️به گفته ابن اثیردر کتاب النهایه، ج‌۲،ص‌۴۰۶، «سماء». ♨️و راغب اصفهانی در کتاب مفردات ،ص۲۴۳، «سماء»  🔆 سماء مؤنث است و گاهی مذکّر به کار می‌رود؛ امّا جوهری الصحاح، ج‌۶‌، ص‌۲۳۸۱، «سما»: آن را هم مؤنث و هم مذکّر می‌داند. ♨️در قرآن ، افعال و ضمایرِ سماء، جز در آیه «السَّماءُ مُنفَطِرٌبه» مزّمل/سوره مبارکه ۷۳، آیه۱۸ مؤنث آمده است. ♨️ابن ‌منظور در کتاب لسان العرب خود؛ سماء در مقابل ارض را مؤنث، و‌ سماء به معنای سقف را مذکّر دانسته است. 💢 جمع سماء💢 ♨️جمع سماء را اَسمیه، سماوات ، سُمِیّ و سماء گفته‌اند.لسان‌العرب،ج‌۱۴، ص‌۳۹۸، «سما».     ♨️ به نظر راغب اصفهانی در کتاب مفردات، ص‌۲۴۳، «سماء».     ♨️ و مصطفوی، در کتاب التحقیق، ج‌۵‌، ص‌۲۲۱، «سمو»   🖌سماء برای جمع و مفرد هر دو به کار می‌رود؛ چنان‌که در آیه ۲۹ بقره : ۲بقره/سوره مبارکه۲، آیه۲۹ (ثُمَّ استوی إلی السَّماء فَسَوّهُنَّ سَبعَ سَموت) برای آن، ضمیر جمع «هُنَّ» به کار رفته است؛ البتّه برخی آن را مفرد دانسته و گفته‌اند: ضمیر هُنّ در این آیه به مناسبت «سَبعَ سَماوات» جمع آمده قاموس قرآن، ج‌۳، ص‌۳۳۲، «سماء» ✏️ و جهت آن‌که سماء، به صورت مذکّر و مؤنث، جمع و مفرد به کار می‌رود، اسم جنس بودن آن است. 📒مفردات راغب اصفهانی ، ص‌۲۴۳، «سما».     🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این اعتقاد من است .. .. بخودی خود ارزشی ندارد.. باید دید به پای چه چیز ریخته می‌شود .. قداست اشک به مفعول به است نه فاعل ..
1_1879661200.mp3
6.91M
💢چرا من نمی‌تونم به همه کارام برسم؟ 💢 چرا به زندگیم میرسم، از کارم می‌مونم؟ 💢 چرا به کارم میرسم، دیگه به تفریح نمیرسم؟ 💢چرا به تفریح میرسم، نماز صبح خواب می‌مونم و از عباداتم جا می‌مونم؟ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 🤔إنَّ چه صیغه ای هست؟ 🌹چند حالت دارد: ۱_حرف مشبهه بالفعل ۲_فعل امر صیغه ۷مخاطب همراه با نون تاکید ثقیله. _______________________________ 🔆در (انَّ هندُ الملیحةُ الحسناءُ) ،بدانکه انَّ امر است موکَّد به نون تاکید ثقیله ،که در اصل (تَاِیُ) بود،تاء که حرف مضارع بود از اولش انداختیم و آخرش مجزوم نمودیم،یاء افتاد (اِ) شد ، بعد از آن ،موکد کردیم به نون تدکید ثقیله اِنَّ شد.فعل ماضیش وَاَیَ ،مضارعش یَاِیَ مثل وقی یَقی .و هندُ منادی است که حرف نداء از او حذف شده در اصل یا هندُ بود، والملیحةُ الحسناءُ صفتند برای هند،یعنی وعده بده ای هند البتّه. 📕منبع؛کتاب جامع المقدمات ،کتاب صیغ مشکله ج۲ ص ۱۷۵ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
مساحت سرم که زیاد نشده! شیخ انصارى(ره) در زمان گمنامى که به سلمانى مى‌رفت و یک قِران مى‌داد. بعد هم که مشهور شد به همان سلمانى مى‌رفت و یک قِران مى‌‏داد. پیرایشگر گفت: زمانى که ناشناخته بودید یک قِران مى‏‌دادید، حالا هم یک قران؟!. شیخ گفت: نامم مشهور شده، مساحت سرم که زیاد نشده است! 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 ✍سه اشکال به . 👈در كتاب أمثله گويد: "بدان كه مصدر أصل كلام است و از وى‏ نه‏ وجه باز مى‏ گردد." ✍و بر اين كلام سه مؤاخذه است: ✏️اول آن كه گفته "أصل كلام" است و حال اينكه اصل افعال و بعض اسماء است نه مطلق كلام؛ ✏️دوم آن كه تخصيص بر "نه وجه" داده و حال آن كه صفات مشبهه و اسماء مبالغه و افعل التفضيل و غير اينها نيز از مصدر مشتق اند، ✏️سيم آن كه گفته "باز مى ‏گردد" و حال آن كه بازگشتن، فرع داخل شدن است چه آن به معنى رجوع كردن است. منبع: خزائن مرحوم نراقی، صفحه 421. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
جستارهایی در فلسفه نحو، ج1.mp3
33.41M
🎙صوت جلسه اول از مجموعه چهار جلسه‌ای تاملی نوین پیرامون تحول در نحو؛ 🔵 عنوان جلسه اول: تاملی نوین پیرامون تاریخ نحو (۱) 🔺ارائه دهنده: استاد قربانی زید عزه 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
جستارهایی در فلسفه نحو، ج2.mp3
23.93M
🎙صوت جلسه دوم از مجموعه چهار جلسه‌ای تاملی نوین پیرامون تحول در نحو؛ 🔵 عنوان جلسه دوم: تاملی نوین پیرامون تاریخ نحو (۲) 🔺ارائه دهنده: استاد قربانی زید عزه 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
جستارهایی در فلسفه نحو، ج3.mp3
50.76M
🎙صوت جلسه سوم از مجموعه چهار جلسه‌ای تاملی نوین پیرامون تحول در نحو؛ 🔵 عنوان جلسه سوم: تحول شناسی در اصول نحو متعارف 🔺ارائه دهنده: استاد قربانی زید عزه 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
جستارهایی در فلسفه نحو، ج4.mp3
49.03M
🎙صوت جلسه چهارم از مجموعه چهار جلسه‌ای تاملی نوین پیرامون تحول در نحو؛ 🔵 عنوان جلسه چهارم: تحول شناسی در مبانی و مناهج نحو متعارف 🔺ارائه دهنده: استاد قربانی زید عزه 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 🔴 خداوند فقط از علماء می ترسد؟! ✍با مطالعه این مطلب خواهید دید که در زبان عربی، گاهی با تغییر یک اعراب، معنا به کلی دگرگون می شود و حتی ممکن است موجب معنایی غلط و ناروا شود. شما را دعوت به خواندن می کنیم: ✏️در آیه 28 سوره فاطر آمده است: "إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ" معنای این آیه شریفه بدین گونه است: ✏️"از میان بندگان او، تنها علماء از خداوند می ترسند. ✏️اما در این آیه قرائت عجیبی هم وارد شده است، که معنای آیه را به کلی دگرگون می کند: قرائت مشهور این آیه به نصب "الله" و رفع "العلماء" است که معنای آن را خواندید. اما در یک قرائت دیگر، کلمه "الله" به رفع و کلمه "العلماء" به نصب خوانده شده است (بر خلاف قرائت مشهور). ✍بر این اساس، معنای آیه به کلی دگرگون می شود: ✏️"از میان بندگان او، خداوند فقط از علماء می ترسد" (العیاذ بالله). 👈بسیاری از کسانی که این قرائت را ذکر کردند آن را شاذّ و حتی بی اساس ذکر کرده اند. ✍بررسی این قرائت: ✏️این قرائت در برخی کتب از جمله کتاب کشاف زمخشری ذکر شده است. (1) ✍سیوطی این روایت را در مثال نقل توسط افراد غیر ثقه ذکر کرده و آن را ضعیف شمرده است. (2) ✍ابوحیان در تفسیر بحر المحیط آن را از قرائات شواذّ می شمارد. (3) ✍ثعلبی در کتاب الکشف و البیان، این قرائت را به ابوحنیفه نسبت داده است. (4) 📖در تفسیر بیضاوی آمده است: اگر فرضا این روایت را قبول کنیم، باید معنا را تاویل کنیم تا صحیح باشد. به این صورت که خشیت خداوند، استعاره برای تعظیم است زیرا چیزی که عظیم است مورد خشیت واقع می شود. اصل عبارت این چنین است: "توجیه هذه القراءة لو ثبتت: على أن الخشیة مستعارة للتعظیم فإن المعظم یکون مهیبا" (5) _______________________________ 📕منابع و پی نوشت ها: 1. کشاف، زمخشری، جلد 3، صفحه 111. 2. الاتقان فی علوم القرآن، سیوطی، جلد 2، صفحه 500. 3. تفسیر البحر المحیط، ابوحیان آندلسی،جلد 9، صفحه 31. 4. الکشف و البیان، ثعلبی، جلد 8، صفحه 105. 5. تفسیر بیضاوی، جلد 4، صفحه 418. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
13.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 دوره مقدماتی آموزش رسانه ای راوین (تربیت راویان پیشرفت) 🔹 وظیفه ما در جنگ رسانه ای اخیر چیست؟ 🔹 شناخت ما از فضاهای مجازی تا چه اندازه است؟ 🔹 چرا باید در فضای مجازی فعال باشیم؟ 🎥 دوره راوین با حضور اساتید برتر حوزه رسانه، از لوازم و شیوه های آشنایی با فضای مجازی و طرق استفاده از آن می‌گوید. 📣📣📣 به پنج نفر از کسانی که این پست رو برای سه گروه ارسال کنند یا برای ده نفر از دوستان خود بفرستند، به قید قرعه، کد تخفیف صد در صد دوره راوین هدیه خواهد شد. 🎉🎉 📸 جهت شرکت در مسابقه تصاویر ارسال این پست به دیگران را، به همراه نام و شماره تماس خود به این ⬇️ نام کاربری در بله یا ایتا بفرستید. @keraamat 🌐 ثبت نام در سایت کرامت: www.keraamat.ir@keraamat_ir
🔴 🔴 🤔نقی و تقی چه صیغه ای هستند؟ هردو از ریشه وقی یقی هستند و چون فاءالفعل آنها معتل واوی(مثال) هست فلذا قاعده خصوصی مثال خورده است. قاعده خصوصی مثال : ۱_اگر فعل مضارع آن بر وزن يَفعِل باشد فاءالفعل آن حذف میشود فلذا توقی میشود تقی. ✍تقی:مضارع صیغه۴ مفرد مونث غائب یا۷ مفرد مذکر مخاطب ✍نقی:مضارع صیغه۱۴ متکلم مع الغیر 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 ✍گر چه در تاریخ مشهور است که نویسنده تفسیر کشاف، جارالله زمخشری فردی سنی مذهب است، اما جای جای تفسیر او معارف و فضائلی از اهل بیت علیهم السلام دیده میشود. ✏️قصد داریم برخی از این موارد را بررسی کنیم.👇👇 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 📖 ✍دوستی اهل بیت اجر رسالت: 🔅قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی🔅 ✏️زمخشری پس از تفسیر آیه می نویسد: صحابه از رسول سوال کردند قرباء تو چه کسانی هستند که دوستیشان بر ما واجب شده است؟ ایشان فرمودند: علی و فاطمه و دو پسرانشان. ✏️زمخشری، به ذکر این فضیلت اهل بیت اکتفا نمی کند و جملاتی بسیار زیاد و دلنشین از حضرت رسول در تایید اهل بیت و دعوت مردم به محبت و دوستی آنان نقل می کند و متذکر می شود دشمنان اهل بیت به بهشت راهی ندارند: «و عن النبی(ص)حرمت الجنه علی من ظلم اهل بیتی و آذانی فی عترتی و من اصطنع ضیعه الی احد من ولد عبد المطلب و لم یجازیه علیها فانا اجازیه علیها غدا اذا لقینی یوم القیامه» ✏️زمخشری در ادامه، حدیث دیگری از رسول الله(ص) نقل می کند بدین مضمون که: محبت آل محمد را تکمیل کنندهء ایمان، و مرگ چنین فردی را مرگ شهید می داند که بهشت بر او واجب است، در حالی که مبغضان آل محمد کافراند و استشمام رایحهء بهشت بر آنان حرام است. «قال رسول الله(ص) من مات علی حب آل محمد مات شهیدا. الا و من مات علی حب آل محمد،مات مغفور اله. الا و من مات علی حب آل محمد مات تائبا. الا و من مات علی حب آل محمد مات مومنا مستکمل الایمان. الا و من مات علی حب آل محمد بشره ملک الموت بالجنه ثم منکر و نکیر. الا و من مات علی حب آل محمد یزف الی الجنه کما تزف العروس الی بیت زوجها الا و من مات علی حب آل محمد مات علی السنه و الجماعه. الا و من مات علی حب آل محمد جعل الله قبره مزار ملائکه الرحمه . الا و من مات علی حب آل محمد فتح له فی قبره بابان الی الجنه. الا و من مات علی بغض آل محمد مات کافرا. الا و من مات علی بغض آل محمد لم یشم رائحه الجنه ». 📕منبع: تفسیر کشاف، ج 3، ص403. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 📖 . 🔸حرص علی(ع) بر بر و احسان🔸 ✍مولف کشاف به گونه ای زیبا وجوب اختصاص موالات به خدا، رسول و گروه خاصی از مؤمنان را در تفسیر آیه «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون.» بیان می کند. ✏️او در تفسیر آیه می نویسد: 🔹"انما"، نشانگر وجوب اختصاص به موالات گروهی است که در ادامه ذکر می شود. چون ولایت خدا، به طریق اصالت است و ولایت رسول و مومنین بالتبع، «ولی»را مفرد آورده و«انما اولیاءکم» نفرموده است. به این ترتیب پس از خدا، ولایت از آن رسول و مومنان است، اما آیا همه مومنان از ولایت برخوردارند یا تنها برخی از آنان؟ 🔸با توجه به ادامه آیه، مشخص میشود که مومنانی که موصوف به صفت «الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه و هم راکعون» هستند، دارای ولایت می باشند. «الذین یقیمون» یا بدل «الذین آمنوا» است و یا مدح آنان است. «و هم راکعون» حالت آنان را هنگام اقامه نماز و پرداخت زکات نشان می دهد. ✏️زمخشری دو تفسیر برای آن ذکر کرده است: 🔹اول آن که مراد از رکوع، حالت خشوع و تواضع آنان برای خدا، در هنگام عمل است. 🔹دوم آنکه مراد پرداخت زکات در حالت رکوع نماز است. ✏️در ادامه می نویسد: 🔹گفته شده آیه در شان علی(ع) نازل شده است، ایشان در حال رکوع نماز جماعت بودند که سائلی درخواست خود را مطرح کرد و ایشان انگشتر خود را به او بخشید و این کار را به گونه ای انجام داد که موجب بطلان نماز نگردد. 🔅در ادامه به شبهه ای که ممکن است بر این سبب نزول وارد شود اشاره و سپس آن را پاسخ می دهد. ✏️او می نویسد: 🔸اگر اشکال کنند چگونه مصداق این آیه علی(ع) است در حالی که لفظ جمع (الذین) در آن آمده است (که به بیش از سه نفر دلالت دارد.)؟ 🔹پاسخ می دهیم گر چه فاعل آن یک شخص بوده، اما به لفظ جمع آمده تا مردم را به چنین عملی ترغیب کند تا آنان نیز ثوابی همانند او ببرند. همچنین آیه، مومنان را متنبه می سازد که باید آنچنان بر بر و احسان و توجه به فقرا حریص باشند که هرگاه بر آنان واجب شد آن را انجام دهند و حتی هنگام نماز آن را به تاخیر نیندازند و خود را به این حد کمال از کمالات اخلاقی برسانند. 📕منبع: کشاف، چاپ یک جلدی، ص 297. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 📖 . 🔅زمخشری در تفسیر آیه «سیماهم فی وجودههم من اثر السجود» گوید: ✍"علی بن الحسین زین العابدین" و علی بن عبد الله بن عباس ابی الاملاک بسیار سجده می کردند و بر پیشانیشان اثر آن باقی بود. ✍و این فضیلتی بس بزرگ است که برای امام چهارم(ع) نقل شده است که ایشان به لقب «سجاد» و «زین العابدین» ملقب گردیدند. 📕منبع: تفسیر کشاف، ج3،ص469. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 📖 . 🔅نزول سوره "انسان" در وصف اهل بیت. ✍در تفسیر آیه 12 این سوره، زمخشری روایتی از ابن عباس نقل می کند که: ✏️حسنین(ع) مریض بودند و بیماریشان شدت گرفت. پیامبر به همراهی تنی چند به عیادت آن دو رفتند. مردم به علی(ع)گفتند: ای ابا الحسن چرا برای شفای فرزندانت نذر نمی کنی. پس علی، فاطمه و فضه کنیزشان نذر کردند که اگر کودکان شفا یابند، سه روز روزه بگیرند. پس از بهبودی کودکان،آنان روزه گرفتند و حسنین نیز با آنان همراهی کردند. قوتی در خانه نبود، پس علی(ع)مقداری جو از شمعون قرض کرد و فاطمه(س) با یک سوم آن پنج قرص نان پخت. هنگام افطار مسکینی تقاضای کمک کرد و گفت: «یا اهل بیت محمد!مسکین من مساکین المسلمین اطعمونی اطعملکم الله من موائد الجنه» آنان یک به یک نان خود را به او بخشیدند و تنها با آب افطار کردند. صبح روز بعد مجددا روزه گرفتند و هنگام افطار یتیمی از آنان تقاضای کمک کرد و روز سوم نیز اسیری به در خانه آنها آمد و آنان باز همچون روز اول، قوت خود را به او بخشیدند. صبح روز چهارم علی(ع) دست حسنین(ع) را گرفت و نزد رسول(ص) رفت. ✍حضرت کودکان را دید که از شدت گرسنگی می لرزند، حضرت بسیار غمگین شدند و به همراه آنان به نزد فاطمه رفتند و او را در حال عبادت در محراب دیدند، به گونه ای که چشمانش گود شده و شکمش از شدت گرسنگی به پشت چسبیده بود. دیدن این منظره برای رسول خدا بسیار سخت بود. جبرئیل نازل شد و گفت:«خذها یا محمد هناک الله فی اهل بیتک فاقراه السوره» ✍به این ترتیب سوره انسان در شان اهل بیت نازل شد که در این سوره، آنان را با وصف «ابرار» توصیف کرده است. *** 📕منبع: تفسیر کشاف، چاپ یک جلدی، صفحه 1164. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔸سلسله جلسات🔸 💠 💠 🎙حجت‌الاسلام والمسلمیناســــــتاد دهــــبان 🕌برگزار شده در حوزه علمیه کرمانی ها قم 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
مقدمات 1.aac
35.21M
♨️سلسله جلسات♨️ 💢 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹 @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
مقدمات فهم علوم اسلامی ج ۲.mp3
23.98M
♨️سلسله جلسات♨️ 💢 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹 @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
مقدمات فهم علوم اسلامی استاد دهبان جلسه۳.mp3
23.83M
♨️سلسله جلسات♨️ 💢 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹 @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
مقدمات فهم علوم اسلامی استاد دهبان جلسه ۴.aac
28.5M
♨️سلسله جلسات♨️ 💢 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹 @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
مقدمات فهم علوم اسلامی جلسه ۵.aac
29.08M
♨️سلسله جلسات♨️ 💢 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹 @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
مقدمات فهم علوم اسلامی جلسه ۶.aac
30.99M
♨️سلسله جلسات♨️ 💢 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹 @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249