جَنَّةُ المُعرِبين 🦋
🔴 #بودن_زمین_بر_شاخ_گاو 💢این روایات چیه که در معتبرترین کتابهای شما شیعیان (اصول کافی) آمده ✍در ر
🔴 #بودن_زمین_بر_شاخ_گاو
💢 #ادامه👇
❕ثانیا: این روایت نیز همچون روایت نخست از متشابهات اخبار است و به حقيقت و مراد آن راهی نداریم جز آنكه به احتمال بگوییم فرمايش آن حضرت درباره زراعت و فلاحت باشد، زيرا تمام شئون زندگى مردم در هر زمانى وابسته به زراعت است و زراعت و #محصول وابسته به مرد داناى محكم رأى و تدبير و زمين و آب و باد است،
❗️در بحار از خصال شيخ صدوق از اميرمؤمنان نقل است كه فرموده: هر وقت حديثى از ما شنيديد و معنى آن را نتوانستيد بفهميد آن را به حال خود واگذاريد تا زمانى كه به مرور زمان بر شما معنى آن كشف شود و معلوم و واضح گردد»
📚ترجمه علل الشرایع مسترحمی ص 7
👌اگر در فهم روایتی ماندیم، علم آن را به خود اهلبیت علیهم السلام واگذار کنیم، چنان که در روایات ما آمده: برخی از احادیث امامان دارای دشواری و سختی خاصی بوده و کلامشان را میتوان به چند وجه توجیه کرد. آنچه لازم است تدبر در کلامشان بوده و در اخر اگر به نتیجهای نرسیدیم تسلیم بوده و علم آن را به خودشان واگذار کنیم .
📚بحار الانوار ج2 ص182 باب 26
👌اما این سخن در جایی صادق است که حدیث منسوب به #معصومین دارای سند صحیحی باشد و فهم آن دشوار، اما نقل دوم سندا ضعیف و با ضعف سند اساسا از اعتبار ساقط میشود.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️اونی که با ما فاصله داره رو باید جذبش کنیم
🎙حاج قاسم سلیمانی
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ #اشکال آية الله العظمی خویی بر خوانش های هفتگانه قرآن و روایت حفص از عاصم
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_نود_و_هفتم
♨️ #نسبت_مؤکَّد♨️
⭕️سؤال: کلماتی نظیر روحانی و جسمانی و عقلانی چه صیغهای هستند؟
🔹جواب: این گونه از کلمات، اسمهای منسوب همراه با مبالغه و تأکید هستند؛ الف و نون بر مبالغه و یاء بر نسبت دلالت میکند. به مثالهای زیر توجه کنید:
1️⃣«رجلٌ لِحیانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی اللِحیة» به معنای «مرد ریشو».
2️⃣«رجلٌ شَعرانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی الشَّعر» به معنای «مرد پشمالو».
3️⃣«رجلٌ رَقَبانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی الرَّقبة» به معنای «مرد گردن کلفت».
4️⃣«رجلٌ مَنظَرانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی المنظر» به معنای «مرد خوش چهره».
5️⃣«رجلٌ جسمانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی الجسم» به معنای «مرد گنده».
6️⃣«رجلٌ عقلانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی العقل» به معنای «مرد خردمند».
7️⃣«رجلٌ مَخبَرانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی المَخبَر» به معنای «مرد با اطلاع».
8️⃣«رجلٌ عَرَبانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی العرب» به معنای «مرد عربی دان».
9️⃣«رجلٌ وَحدانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی الوحدة» به معنای «مرد تنها و گوشهگیر».
🔟«رجلٌ ربّانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی الرب» به معنای «مرد خداشناس».
▫️و همچنین است کلماتی نظیر «عَضَلاني» و «روحاني» و «فوقانيّ» و «تحتانيّ» و «طولانيّ» و «عجمانيّ».
▫️نکته اول: این اسمها از شذوذات نسبت هستند و قیاس بر آنها جایز نیست إلا در متعلقات بدن که قیاسی دانستن آن خالی از وجه نیست و شاید بتوان اینطور نسبت را به سایر جوارحی که از عرب شنیده نشده تسری داد.
▫️نکته دوم: مقصود از نسبت در اینجا، اعم از نسبت بالمعنی المعهود و صاحبیت از باب تامر و لابن است، فتدبر.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
آیهای که آقای قرائتی حفظهالله از آن استفاده میکنند: «به ازای هر گامی که در راهپیمایی ۲۲بهمن برمیداریم، برای ما ثواب مینویسند.»:
... وَ لاَيَطَئُونَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ ... إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ... : (توبه:۱۲۰)
هيچ گامى كه موجب خشم كافران مىشود برنمىدارند مگر اينكه به خاطر آن، عمل صالحى براى آنها نوشته مىشود.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
با انتشار این پیام در گروههای مختلف و ارسال برای دیگران، در ثواب راهپیماییشان شریک باشیم.
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_نود_و_هشتم
💢 #تجزیه_و_ترکیب
✅ سُبحَانَ رَبِّیَ العَظِیمِ و بِحَمدِهِ
📖ترجمه: پاک است خدای بزرگ من وسپاس بر او
🌺تجزیه:
✏️✍ سبحان: مصدر، منصوب،غیر منصرف (الف ونون زائده)، نکره، مذکر، بر وزن فُعلال، از ماده (سبح)
✏️✍ربّ: اسم جامد منصرف مفرد مذکر نکره از ماده رَبَبَ و بر وزن فَعْل
العظیم: صفت مشبهه، معرب، منصرف، معرفه به ال، مفرد، از ماده(عظم) بر وزن فَعِیل
✏️✍باء: حرف جر به معنای مصاحبت(البته میتواند به معنای استعانت باشد و یا این که به معنای سببیت باشد).
✏️✍حمد: اسم، جامد، مصدر، معرب، منصرف، از ماده(حَمِدَ یَحمِدُ حمداً)
🌺ترکیب:
✏️✍سبحان؛ مفعول مطلق برای فعل محذوف(سَبَّحتُ).
✏️✍ ربّ: مضاف الیه سبحان. ی: مضاف الیه ربّ( سَبَّحتُ ) و یا ( أحمدتُ )
✏️✍ العظیم : صفت برای ربّی.
✏️✍واو: عاطف.
✏️✍باء: حرف جرمتعلق به
محذوف که جمله عطف به جمله ما قبل
✏️✍حمد:مجرور ه: مضاف الیه
____________________________________
🌺سُبحان
مصدر،معناه التنزیه ،فقولک ، ((سبحان)) یعنی تنزیهاً لله عن کلِّ ما ینبغی له ان یُوصَفَ به ، ولا يستعمل الا مضافاً ولا يعرب مفعولا مطلقاً لفعل محذوف تقديره ؛ اُسَبِّحُ ،منصوبا بفتحة الظاهرة؛ و منه الآیة,؛ سبحن الذی اسری بعبده لیلا (سوره اسراء آیه ۱)
📕 کتاب موسوعة اللغة العربيه جناب اميل بديع يعقوب
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
#معرفی_سایت
🔴چگونه مجلات معتبر خارجی رشته خودمان را پیدا کنیم؟
✅راه اول: نام لاتین رشته خود را به انتهای این عبارت اضافه کنید(Top Academic Journals in )مثلا برای رشته روانشناسی در گوگل این عبارت را جستجو کنیم.🔻🔻🔻
👉👉Top Academic Journals in psychology
✅راه دوم: معمولا انجمن های علمی بین المللی هر رشته ، فهرستی از مجلات معتبر رشته خود را ارائه می کنند. مثلا انجمن روانشناسی آمریکا(APA) چنین کاری را برای رشته روانشناسی انجام می دهد.
✅راه سوم: در وب سایت مجلات ISI به آدرس (http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/)فهرست موضوعی مجلات رشته خودتان را جستجو کنید. معمولا مجلاتی که ISI هستند، معتبراند.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_نود_و_نهم
💢#فروق_اللغوية
🌺خَطَأ- خَطاء
✍خطأ آن است که چیزی در نظر گرفته شود ولی در عمل بدون آن که عمدی در کار باشد، به مقصود دست پیدا نتوان کرد. البته ممکن است مقصود در خطأ، امری ناپسند و یا پسندیده باشد. بر این مبنا، مُخطی در روش اجتهادی کسی است که ضمن ثواب بردن، مطیع نیز محسوب می شود زیرا قصد او رسیدن به حق بوده و در این راه تلاش نیز کرده ولی در عمل به مقصود موردنظر شارع دست نیافته است. خطاء به معنای عمد داشتن بر خطأ بوده و امر نکوهیده می باشد؛ به طور نمونه: خاطیء در دین به منزله شخص عاصی است که لغزشش به واسطه قصد خویش می باشد.
🌺غَلَط- خَطَأ
✍غلط قرار دادن چیزی در غیر موضع آن می باشد (وَضعُ الشَّیءِ فی غَیرِ مَوضِعِهِ) که ممکن است آن موضع، امر صوابی نیز باشد. برخی نیز گفته اند، غلط
به معنای سهو در ترتیب امری و احکام آن بوده و خطأ، سهو در انجام عملی و یا وقوع آن بدون قصد است.
📕 فروق اللغویه ابی هلال عسکری
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
4_6005741770309110785.mp3
1.32M
🔰اهمیت #ادبیات_عرب و اهتمام علمای بزرگ به آموختن و تثبیت ادبیات عرب
🎙 استاد دکتر احمد عابدی
💢کسی که ادبیات خوب بخونه در عمرش صرفه جویی کرده
💢خاطره از حفظ کردن الفیه توسط آیت الله گلپایگانی
💢خاطره از آیت الله بروجردی رحمه الله الفیه رو از حفظ اونم از آخر به اول میخواند
💢کسی که ادبیات خوب بخونه یک صفحه شرح لمعه رو در چند دقیقه میفهمه
💢اهمیت مرحوم آیت الله حجت کوه کمری در زمان مرجع تقلیدی
💢مطالعه کردن ادبیات در کنار قرآن آسید احمد خوانساری
💢اگر میخواهیم موفقیت در آینده داشته باشیم باید ادبیات خوب داشته باشیم
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
Akhlaq_1401-2-15_طلاب حوزه علمیه اردکان.MP3
5.75M
#علم #طلب_علم #تحصیل
🔶 بیانات استاد عابدی در دیدار طلاب حوزه علمیه اردکان با ایشان:
💠 آیا کسب علم هدف است یا وسیله؟
💠 برخی از علوم حوزوی خود، هدف هستند.
💠 طلب علم باید برای خدا باشد.
💠 مَن تَعَلَّمَ للّهِِ وعَمِلَ للّهِِ وعَلَّمَ للّهِِ دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما ...
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
مولایمان امام موسی الکاظم(ع) مدتها در مطامیر زندانی بودند.
😭😭😭
*السلامُ علی المُعَذّب فی قَعرِ السُّجون...*
متاسفانه تصویر فوق و مطلب درج شده درآن به صورت گسترده در کانال ها (متاسفانه کانالهای حوزوی حتی) باز نشر می شود هیچ کس هم تذکر نمی دهد هر لحظه بر تعداد کسانی که سوال می پرسند افزوده می شود.
اگرچه تصویر در فضای مجازی زیاد پخش شده اما این توضیح علاوه بر جستجوی های فراوان پیدا نشد.
کلمه مطامیر که در زیارتنامه حضرت به کار رفته به معنی زیر زمین و دفن شده است.
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ، وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ اَلْأَبْرَارِ، وَ إِمَامِ اَلْأَخْيَارِ، وَ عَيْبَةِ اَلْأَنْوَارِ، وَ وَارِثِ اَلسَّكِينَةِ وَ اَلْوَقَارِ، وَ اَلْحِكَمِ وَ اَلْآثَارِ، اَلَّذِي كَانَ يُحْيِي اَللَّيْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى اَلسَّحَرِ بِمُوَاصَلَةِ اَلاِسْتِغْفَارِ، حَلِيفِ اَلسَّجْدَةِ اَلطَّوِيلَةِ، وَ اَلدُّمُوعِ اَلْغَزِيرَةِ، ....وَ مَأْلَفِ اَلْبَلْوَى وَ اَلصَّبْرِ، وَ اَلْمُضْطَهَدِ بِالظُّلْمِ، وَ اَلْمَقْبُورِ بِالْجَوْرِ، وَ اَلْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ اَلسُّجُونِ، وَ ظُلَمِ اَلْمَطَامِيرِ ، ذِي اَلسَّاقِ اَلْمَرْضُوضِ بِحِلَقِ اَلْقُيُودِ، وَ اَلْجِنَازَةِ اَلْمُنَادَى عَلَيْهَا بِذُلِّ اَلاِسْتِخْفَافِ....
مصباح الزائر سید بن طاووس ج۱ ص ۳۸۱
📍اگر از دوستان منبعی برای این توضیح یافت به ما هم خبر دهد.
@dehban_ir
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f56
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_صدم
♨️ #ابو_حنیفه_و_مورچه_سلیمان ♨️
💠روزی قَتاده وارد كوفه شد و مردم پیرامون وی گرد آمدند. گفت: ای مردم! هر چه میخواهید بپرسید. در این هنگام ابو حنیفه _که جوانی نورس بود_ گفت: از او دربارهٔ مورچهٔ سلیمان بپرسید که نر بوده یا ماده. از او پرسیدند و او از جواب فروماند. ابو حنیفه گفت: ماده بوده است. گفتند از کجا دانستی؟! گفت: از کتاب خدا، آنجا که میگوید: {قالَتْ نَمْلَةٌ} [النمل، آیه ١٨]؛ اگر نر بود باید «قال نملة» میگفت و اين بدان جهت است كه نملة مثل حمامة هم بر مذكر اطلاق میشود و هم بر مؤنّث و برای تميیز، از علامتی خارج از آن بهره گرفته میشود، مثلا میگویند: «حَمَامَةٌ ذَكَرٌ» و «حَمَامةٌ أنثَی». در اینجا نیز تأنیث فعل، قرینه بر ماده بودن مورچه است.
🔺لیکن پاسخ ابو حنیفه نادرست است زیرا تاء نملة تاء وحدت است و با تاء وحدت نیز معاملهٔ تاء تأنیث میشود و لذا {قالَتْ نَمْلَةٌ} یعنی یک مورچه گفت اعم از اینکه آن مورچه نر باشد یا ماده. از این رو گفتهاند: «إفْحَامُ قَتَادَةَ خَيْرٌ مِنْ جَوَابِ أبَي حَنِیفَةَ» یعنی درماندگی قَتاده بهتر از پاسخ ابو حنیفه است. (بِحار الأنوار، ج١۴، ص٩۵).
🔶ابن عاشور گفته است: نادرستی سخن ابو حنیفه در عربیت منافاتی با امامت او در شریعت ندارد و شگفت آورتر از لغزش ابو حنیفه، درماندگی قَتاده در پاسخ به مثل این مسأله است و به گمانم این قصه ساختگی باشد! (التحریر و التنویر، ج١٩، ص٢۴٢)
🔷میگویم: بر فرض که این قصه ساختگی باشد، ولی وضوی وارونهٔ عامه حقیقتی عیان وگواهی غیر قابل کتمان است. پایهگذار این وضو ابو حنیفه است که آن هم برآمده از ضعف او در عربیت بوده است. باری، لازمهٔ تفقه در دین تسلط بر عربیت است.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
4_5796431370976756121 (1).MP3
4.64M
♨️ هر کی خسته شده ....❌
♨️هر کی از جنگ خسته شده بزاره بره
🎙صدای شهید حسن باقری رحمهالله
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔺 دوره ی کامل #شناخت_موج_کره_ای و گرایش نوجوانان وجوانان به کی پاپ و کی داراما
💢 دو پایه اصلی ای که مبلغین و پدرمادرها در مورد کشور کُره ی جنوبی باید بدانند کی دراما(فیلم و سریال کره ای) و کی پاپ (موسیقی کره ای BTS , EXO , BLACKPINK) است که فی الحال در بین دانش آموزان خصوصا دختران رواج زیادی داشته و در طول روز ده ها بار موسیقی کره ای گوش میدهند یا درگیر سریالهای کره ای هستند
دوره ی ده جلسه ی زیر نمای کاملی از اوضاع احوال موسیقی و فیلم و سریال کره ای و گرایش دانش آموزان و جوانان به این نوع سبکها و همچنین نوع مواجهه با چنین دانش آموزانی را نشان میدهد
💠 جلسه اول👈 https://eitaa.com/mdehban313/199
💠 جلسه دوم👈https://eitaa.com/mdehban313/200
💠جلسه سوم👈 https://eitaa.com/mdehban313/201
💠جلسه چهارم👈https://eitaa.com/mdehban313/202
💠جلسه پنجم👈https://eitaa.com/mdehban313/203
💠جلسه ششم👈https://eitaa.com/mdehban313/204
💠جلسه هفتم👈https://eitaa.com/mdehban313/205
💠جلسه هشتم👈https://eitaa.com/mdehban313/206
💠جلسه نهم👈https://eitaa.com/mdehban313/207
💠جلسه دهم👈https://eitaa.com/mdehban313/208
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
#طنز
مرحوم محدث قمی در تتمة المنتهی مینویسد: ملا سعد #تفتازانی در مقام دشنام به یکی از معاصران خود چنین گفته است:
و لستَ جدیراً أنْ تکونَ مقدَّما
و ما أنت إلّا نصفَ ضدِّ المقدَّمِ
آیا مقصود ملا سعد را دریافتید؟😁
هرکی دریافت کرد، به ادمین پیام بده به اولین نفری که درست جواب بده یک هدیه ناقابل بهشون داده میشه😄👌
@mofrad_mozakar
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
💢سؤال و جواب جنجالی در كلاس درس😱
استاد: به نظر شما چرا حضرت محمد(ص)،
دانشجوها: اللهم صل علي محمد و آل محمد!
استاد: بله آفرين! ميخواستم از شما بپرسم که چرا حضرت محمد…
دانشجوها: اللهم صل علي محمد و آل محمد!
استاد: ان شاءالله!
به نظر شما چرا حضرت محمد…
دانشجوها : اللهم صل علي محمد و آل محمد!
استاد: لا اله الا الله! چرا آن حضرت…
دانشجوها : کدام حضرت؟
استاد: حضرت محمد!
دانشجوها: اللهم صل علي محمد و آل محمد...!!!!
حال كردين؟؟؟
اصلأ حواستون بود مجبورتون كردم چند صلوات بفرستين؟؟😁😜
بفرست واسه بقیه تا فردا میلیونها صلوات فرستاده بشه 😍
ولادت با سعادت امام حسین علیه السلام رو به همه شما عزیزان تبریک میگم❤️
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
4_6050670718817929163.mp3
923.2K
🎙استاد #احمد_عابدی
♨️برای پیدا کردن یک لغت در معجم الوسیط صد تا شتر 🐫 جایزه میزاشتن
♨️ادبیات معنائی و صوری و منحنی
♨️اقدامات مجمع اللغة مصر
♨️شاهکار علامه محمدجواد جزایری
♨️جمال عبدالناصر و جمع آوری تمامی اساتید ادبیات عرب
♨️مجمع اللغة العربية
♨️کتاب معجم الوسیط و...
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
♨️عضو کانال 👇شوید:
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
#تولیدکانال
با افتخار برای اولین بار در ایران🇮🇷
نرم افزار اندروید پژوهش یار (#بر_خط)
🔹هر آنچه یک پژوهشگر به آن، نیاز دارد🔸
@pajouheshyar
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
پژوهشیار.apk
8.71M
#تولیدکانال #اندروید
#نرم_افزار رسمی پژوهشیار (#بر_خط)
هر آنچه یک پژوهشگر به آن، نیاز دارد...
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_صد_و_یکم
♨️ذکاوت #سیـد_رضـی در کودکی
سيد از كثرت ذكاوت و حدّت ذهنى كه داشته نحو را در كمتر از ده سالگى از ابن السّيرافى نحوى فراگرفت.
روزى آن استاد در مجلس درس از وى پرسيد كه اگر «رأيتُ عمرَ» گوئيم كه عمر مفعول باشد، علامت نصب آن چيست؟ بالبداهة گفت: بغض على.
پس ابن السيرافى و حاضرين حوزه از حدّت ذهن و حاضر الجواب بودن وى در عجب ماندند.
و پدر سيد هم بعد از شنيدن قضيه بىنهايت خوشدل شده و گفت: انت ابنى حقا.
(ریحانة الأدب، ج٣، ص١٢٣)
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_صد_و_دوم
📍امام خمینی و زبان و ادب عربی
💠آقا روحالله، آقا عباس اراکی را مسلطترین استاد ادبیات عرب میپنداشت. بعدها با استادان خوش ذوقتری هم حشر و نشر داشت.
💠امرؤ القیس، شاعر جاهلی عرب ابیاتی دارد که حضرت امیر، سخنورترین سخنور تاریخ نیز به ترکیبات زیبای آن معترف بوده است.
💠آقا روحالله در یکی از سفرهای حج، راجع به ترکیبات اشعار امرؤ القیس با یک استاد مصری گفتوگویی داشته است و آن استاد گفته بود: «با آنکه به زبان محاورهای عرب تسلط کافی ندارید اما اشعار عرب را خوب میشناسید» و آقا روحالله در پاسخ گفته بود: «ما ایرانیها در تکلم زبان عربی ضعف داریم اما در درک معانی و نگارش، نه». مصری پاسخ داده بود: «قدمای شما در نگارش سرآمد بودند اما اکنون نه. خوب است برای رابطه بهتر علمی با جهان عرب به محاوره و نگارش نیز توجه داشته باشید».
آقا روحالله از استادش آقا عباس اراکی نام برد و گفت او نیز چنین عقیدهای داشت.
📚(برشی از کتاب خمینی روح الله)
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_صد_و_سوم
♨️جــاحظ (٢۵۵ ه) از بزرگترین پیشوایان زبان و ادب عربی به شمار میرود. کتاب «البیان و التبیین» او یکی از ارکان چهارگانه ادب عربی است.
♨️او سخت شیفته مطالعه کتاب بود. روزی در کتابخانه خود مشغول مطالعه بود که به ناگاه کتابها بر سر او آوار شد. وی که پیرمردی ضعیف و فلج بود نتوانست خود را نجات دهد و در زیر خرواری از کتاب جان سپرد.
♨️آری، #جاحظ در زیر کتابها دفن شد ولی آثاری که از خود بر جای گذاشت نام او را جاودانه کرد.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😥ملاقات با مرگ
♨️قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ۖ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (8/جمعه)
♨️ترجمه: بگو: عاقبت مرگی که از آن میگریزید شما را البته ملاقات خواهد کرد و پس از مرگ به سوی خدایی که دانای پیدا و پنهان است بازگردانیده میشوید و او شما را به آنچه میکردهاید آگاه میسازد.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
📚 #معرفی_پایگاه_جامع_تاریخ
📝 این پایگاه به عنوان وبگاهی تخصصی با هدف پوشش اطلاعات تمامی وقایع و رخدادهای مهم تاریخ اسلام و تسهیل دسترسی کاربران به پژوهشهای انجام گرفته در این حوزه طراحی شده است.
🔻 امکانات:
🔹 جستجوی ساده و پیشرفته
🔹 عناوین رویدادهای تاریخی به ترتیب زمان
🔹 محدودسازی رویدادها در بازهی زمانی مشخص
🔹 رویدادهای موجود در پایگاه به صورت خطزمان
🔹 قابلیت تبدیل تاریخ رویدادها بر اساس سال شمار شمسی و میلادی
🔹 بیش از ۱۸٠ عنوان منبع اصلی و قابلیت اتصال منابع به پایگاه کتابخانهی دیجیتال نور
💻 آدرس پایگاه:tarikh.inoor.ir
@dehban_ir
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
base.apk
41.25M
🚫جدید ترین نسخه "ایتا" 🚫
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
#نکات_اخلاقی
#مرتضی_حائری
💠 در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) کجا به زیارت بایستیم؟
🔹 یکی از یاران مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی #حائری (فرزند موسس حوزه) نقل می کند: روزی داخل حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) نزدیک درب ایوان طلا، به فاصله حدود دو مترى ضریح مطهر ایستاده بودم. زیارت آن حضرت را تمام کرده بودم که آیت الله حاج آقا مرتضى #حائرى آمدند و در همان نزدیکى ایستاده مشغول زیارت شدند.
🔸 پس از اتمام زیارت، دو روحانى از شاگردان آن بزرگوار آمدند و راجع به مکان زیارت در این حرم و معناى این جمله که باید زیارت «عند رأسها» باشد سؤال کردند.
🔹 وى در جواب آن دو روحانى این گونه فرمود: «عند رأسها» غیر از «فوق رأسها» است. و در اینجا که من ایستاده ام (نزدیک درب ایوان طلا) هم «عند رأسها» صدق مى کند و هم رو به قبله ایستاده ام. سپس فرمودند: من در خواب، دیدم که حضرت ولى عصر #امام_زمان (عجل الله تعالى فرجه) و دو نفر دیگر با هم در همین جا که من ایستاده ام مشغول زیارت خواندن بودند.
#امام_زمان
📚 به نقل از آیت الله حاج شیخ حسین شب زنده دار (رحمه الله) در درس اخلاق مدرسه فیضیه ۶۹/۸/۱۷
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249