✔️ شوخیِ آیت الله بهجت(ره) به نقل از آیت الله شبیری زنجانی
📚 جرعهای از دریا ج2 ص706
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
✔️ آیت الله جوادی آملی (۶ دیماه ۱۳۹۷)
🔸 مرحوم آخوند قدری فلسفه خوانده بودند و آدم باهوشی هم بودند، اما اگر بیشتر میخواندند و استاد میدیدند، برخی حرفها را نمیزدند.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
9.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من و شما حتماً باید دنبال دومیاش باشیم، و الا به درد طلبگی نمیخوریم.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
♨️عضو کانال 👇شوید:
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
⛔️تلافی کردن ممنوع،حتی در جنگ⛔️
در جنگ صفين ، "معاويه" آب را بر روى سپاه امام على عليه السلام بست.
سپاهیان امام علی حمله کردند و دشمن را از شريعه عقب راندند.
امام علی بعد از فتح شريعه،متوجه شدند كه تعدادى از سربازان نيامده اند.
از آنها خبر گرفتند ، گفتند:
«آنها را در شريعه نگهبان قرار داديم تا همانطورى كه معاويه و سربازانش آب را بر روى ما بستند ما هم به تلافى، شريعه را بر روى آنها ببنديم.»
امیرالمومنین فرمود:
«به آنها بگوييد هر چه زودتر برگردند و اجازه دهند که سپاه دشمن هم از آب بنوشند؛ آنها در بستن آب بر روی شما ستم کردند، آیا شما هم با تلافی کردن ستم می کنید؟!»
📚الكامل في التاريخ، جلد ۲، صفحه ۳۶۵
📚وقعة صفّين ، صفحه ۱۶۵
📚مروج الذهب، جلد ۲، ص ۳۸۶
📚الفتوح، جلد ۳، صفحه ۱۱
📚الإمامة والسياسة، جلد ۱، صفحه ۱۲۶
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
♨️عضو کانال 👇شوید:
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_یکم
ملاک تامة_ناقصة
💥ملاک در تامه یا ناقصه بودن افعال ناقصه:
🩸اگر فعل ناقصه مثل کان یا أصبح و...تنها دال بر زمان بودند در جمله،این استعمال بصورت ناقصه است و حتما خبر می خواهند مثل:
کان زید قائما
أصبح زید قائما
و...
زیرا در این صورت،قیام برای زید ثابت است چه کان باشد یا نباشد.
🩸اما اگر علاوه بر زمان دال بر مصدر و حدث هم باشند این استعمال به صوت تامه است مثل :
کان زید
أصبح زید(زید داخل در صبح شد)
و...
زیرا اگر در این صورت فعل ناقصه نباشد(مثلا حذف شود)،کلامی نداریم.
📚اقتباس از مکررات مدرس افغانی،مبحث افعال ناقصه
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
♨️عضو کانال 👇شوید:
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_دوم
معناشناسی جمله ما رأیت إلا جمیلا
♨️سؤال: معنای دقیق جمله «ما رأیت إلا جمیلا» چیست؟
🩸جواب: پیبردن به معنای دقیق این جمله در گرو مداقه در سیاق و فضای صدور آن است. ابن زیاد با هدف زخم زبان زدن خطاب به عقیله بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها گفت: «كَيْفَ رَأَيْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِيكِ وَ أَهْلِ بَيْتِكِ؟». یعنی کار خدا با برادر و خاندانت را چگونه دیدی؟ حضرت زینب فرمود: «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلًا»؛ [بحار الأنوار، ج ۴۵، ص ١١۶].
برخی این جمله را چنین معنا میکنند: «جز زیبایی چیزی ندیدم» و حال آنکه جمیل وصف است نه مصدر؛ اگر این معنا مراد بود باید ما رأیت إلا جمالا گفته میشد نه جمیلا.
برخی دیگر _با توجه به اشکال پیشین_ چنین معنا میکنند: «جز زیبا چیزی ندیدم» و حال آنکه این معنا هم با چالش دیگری روبروست و آن اینکه برداشت مذکور با سؤال ابن زیاد تناسبی ندارد؛ ابن زیاد با این سؤال میخواهد از کیفیت و حال و وصف شهادت امام در نظر حضرت زینب بپرسد نه از متعلَّق رؤیت آن حضرت. به دیگر بیان، سؤال طعنهآمیز ابن زیاد درباره چگونگیِ مرئی است نه چیستیِ مرئی.
بدین روی «ما رأيت إلا جميلا» _به قرینه تناسب سؤال و جواب_ به تقدیر «ما رأيت إلا صنعا جميلا» است و جمیلا مفعول رأیت نیست بلکه صفت برای مفعول محذوف است. یعنی «ندیدم جز اتفاقی پسندیده را» به این معنا که تمام اتفاقات و حوادث کربلاء خوشایند و پسندیده بود و گله و شکایتی از خدا ندارم.
نکته: جمیل در مانند صنعا جمیلا و هجرا جمیلا و صبر جمیل و أمر جمیل و تراکیبی از این دست به معنای نیکو و پسندیده هست نه به معنای زیبا به معنای حقیقی کلمه.
محمد نادری
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
♨️عضو کانال 👇شوید:
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
با چشمهایت حرف بزن..
با گوشهایت بخوان..
با زبانت سکوت کن..
#محرم دارد میرود ..
چقدر رنگ سید الشهدا گرفتیم ..؟
هیچ کس با خودش تعارف نکند ..
با خودت محاسبه کن ..
رضوان الهی بر جعفر آقا مجتهدی که میفرمودند :
"عاشق اگر رنگی از معشوق بخود نگیرد در عشق خود صادق نیست.."
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_سوم
♨️صیغه چهار مضارع باب تفعّل دارای دو تاء می باشد:
۱)تاء اول حرف مضارعه
۲)تاء دوم حرف مطاوعه
👈مانند:تتعلم هندٌ
✅قاعده:
جایز است یکی از دو تاء،مضارع باب تفعّل حذف شود،مثل: تنزّل الملائکة
♻️کوفیون تاء اول (مضارعه) را محذوف می دانند اما بصریون تاء دوم را (مطاوعه).
♨️دلیل بصریون:
تاء اول،حرف مضارعه است و حذف ان مخل به معنای مضارع است،ثانیا تاء اول محقق کننده ذات فعل مضارع است اما تاء دوم معنای عارضی مطاوعه را می رساند پس تاء دوم أولی است به حذف.
♨️دلیل کوفیون:
با حذف تاء دوم معنای مطاوعه از بین می رود،در حالی که ماده فعل به خاطر مطاوعه به این باب امده.
🔆ثمره دوقول از نظر معانی،بیان:
اگر متکلم تاء اول(حرف مضارعه)را حذف کند،مطاوعه در نظر او بیشتر اهمیت دارد اما اگر تاء دوم(مطاوعه)
را حذف کند استمرار فعل مد نطر اوست نه مطاوعه.
📝تدریج الادانی،ص ۹۷.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
♨️عضو کانال 👇شوید:
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
9.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی در ایام سالگرد شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری (ره)
خطبه های نماز جمعه ٨٧/۵/١١
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
♨️عضو کانال 👇شوید:
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_چهارم
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی):
🔸 از ویژگیهای جالب آقای حاج سید جواد خامنهای تقیّدشان به نافله عصر در نماز جماعتشان بود. چون نوعاً مردم آمادگی ندارند، معمولاً در نمازهای جماعت، نافله خوانده نمیشود.
🔹 مرحوم حاج آقای والد نافله ظهر را قبل از نماز جماعتش میخواند و میگفت: چون برخی به دخول وقت ظهر یقین ندارند، برای اینکه همه یقین کنند، نافله ظهر را میخوانم. ولی درباره نافله عصر میگفت: چون اشخاص آمادگی ندارند، نمیخوانم. ایشان بعد از نماز عصر در راه برگشت به منزل نافله عصر را میخواند.
🔹 چند سال پیش طلبهای به من گفت: خوب نیست که این سنّت را (که در بیشتر نماز جماعتها ترک شده است) ما نیز انجام ندهیم. گفتم: افراد آمادگی ندارند ولی اگر اکثریت آماده باشند، من میخوانم. شما از مأمومین سؤال کنید. بعداً آن طلبه آمد و گفت: من سؤال کردم، بیشتر آمادگی دارند. لذا از آقای حاج سیّد جواد پیروی کردم و از آن به بعد نافله را در مدرسه فیضیه میخوانم، البته با حذف مستحبات آن بهگونهای که زمان آن تقریباً با عصر زمان تعقیبات چندان تفاوت ندارد.
📚 جرعهای از دریا ج3 ص636
#شبیری_زنجانی
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
♨️عضو کانال 👇شوید:
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_پنجم
فعل تام و فعل ناقص
♨️فعل تام: آنستكه در تحقّقش وجود مسمّى كفايت كرده و بغير آن نيازى نباشد
⚡️مانند نوع افعال همچون: قام، ضرب، جلس.
🔹فعل ناقص: آنستكه در تحقّقش وجود مسمّى بتنهائى كفايت نكرده بلكه بغير نيز نياز داشته باشد
⚡️و براى آن امثلهاى است از اينقرار:
🔻كان (بود)
🔻ظلّ (روز كرد)
🔻بات (شب را به روز آورد)
🔻اضحى (بظهر در آمد)
🔻امسى (بشب وارد شد)
🔻اصبح (بصبح داخل گشت)
🔻صار (گرديد)
🔻ليس (نيست شد)
🔻زال، برح، فتىو انفك (هر چهار فعل بمعناى جدا گرديد مىباشند)
🔻دام (باقى ماند)
🔻آض، رجع استحال، قعد، حار، جاء، ارتدّ، تحوّل، غدا، راح (جملگى بمعناى صار مىباشند).
شرح احكام افعال ناقصه
📍براى افعال ناقصه احكامى است كه ذيلا ذكر ميشوند:
1️⃣افعال مذكور بر سر مبتداء و خبر داخل شده و هر دو را از مبتداء و خبريّت نسخ و زائل مىكنند لذا مبتداء را اصطلاحا اسم آنها و خبر افعال ناقصه ميخوانند و از نظر لفظ بمبتداء رفع و بخبر نصب ميدهند.
⚡️مانند: كان زيدٌ قائماً.
☄️تبصره☄️
افعال چهارگانه يعنى:
🔻زال
🔻برح
🔻فتى
🔻انفك
در صورتى عمل مزبور را انجام ميدهند كه بعد از نفى يا شبه آن همچون نهى و دعاء قرار گيرند
🔻و نيز در «دام» شرط است كه قبل از «ما ی مصدريّه زمانيه» واقع شود.
2️⃣در تمام افعال ناقصه جايز است كه خبر بين آنها و اسم قرار گيرد
⚡️مثلا در «كان زيدٌ قائماً»
⚡️ميتوان گفت:كان قائماً زيدٌ
بدون اينكه در اعراب اسم يا خبر تغييرى حاصل شود.
3️⃣ در سه مورد تقديم خبر بر اسم ممتنع است:
🔺الف: جائيكه از تقديمش اشتباه حاصل شود مثلا اسم و خبر هر دو اعرابشان غير ظاهر بوده و بدين ترتيب بين اسم و خبر التباس و اشتباه گردد.
مثل:كان صديقى عدوّى.
🔺ب: خبر بعد از كلمه «الّا» قرار گيرد.
⚡️مانند: ما كان محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم رسولا.
🔺ج: خبر به ضميرى اضافه شده باشد كه به اسم عود كند .
⚡️مانند:كان زيدٌ ناصرٌ غلامَه.
4️⃣در موردى كه اسم بضميرى اضافه شود كه به خبر راجع است تقديم خبر بر اسم لازم و واجب مىباشد.
⚡️مانند: يعجبنى أنْ يكونَ فى الدّارِ صاحبُها.
5️⃣در تمام افعال تقديم خبر بر نفس افعال جايز است مگر در پنج فعل كه عبارتند از:
🔺مازال
🔺ما برح
🔺ما انفكّ
🔺ما فتى
🔺مادام
و جهت عدم جواز تقديم اينستكه كلمه «ما» بر سر آنها واجد صدارت است از اينرو معمول ممتنع است بر آن مقدّم گردد.
☄️تبصره☄️
در خبر «ليس» اختلاف است، برخى تقديم آن بر «ليس» را ممنوع دانسته چنانچه كوفيّون و مبرّد و ابن السّراج چنين گفتهاند و بعضى ديگر آنرا جايز مىدانند همچون اهل بصره و ابن برهان و فرّاء و زمخشرى و ابن عصفور.
6️⃣گاه باشد كه افعال مذكور تامّه بوده و نيازى بخبر ندارند و آن در غير فتى و ليس و زال مىباشد مشروط باينكه مضارع «زال» يزال فرض شود نه «يزول».
7️⃣گاهى لفظ «كان» زائد واقع ميشود و موارد زائد بودن آن بقرار ذيل است:
1- بين ما و فعل تعجّب.
2- بين موصول و صله.
3- بين صفت و موصوف.
4- بين فعل و مرفوعش.
5- بين مبتداء و خبر.
6- بين جار و مجرور.
8️⃣گاهى «كان» را با اسم حذف كرده و خبرش را باقى مىگذارند چنانچه بعد از «ان» و «لو» شرطيه اين امر بسيار اتّفاق مىافتد .
⚡️مانند: النَّاسُ مَجْزِيُّونَ بِأَعْمَالِهِمْ ، إِنْ خَيْرًا فَخَيْرٌ ، وَإِنْ شَرًّا فَشَرٌّ.
كه در اصل{ إن كان عملهُم خيراً }بوده است.
9️⃣گاهى «كان» را با اسم و خبرش مجموعا حذف مىكنند و عوض از آنها كلمه «ما» را بعد از «ان» شرطيه مىآورند.
⚡️مانند:افعل هذا امّا لا
كه در اصل إن كنت لا تفعل غيره بوده است.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
♨️عضو کانال 👇شوید:
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)