🔘 جرس|دیدبان طلاب انقلابی
📌 فضای به اشتراک گذاری...
✔️ مواضع و اقدامات روحانیون.
✔️ تحلیلها و مسائل ویژه . . .
✔️ اخبار مهم حوزه و روحانیت
#️⃣ #جرس #رصدخانه_حوزویان
🆔 @jarass 👈 پیوستن ✌️
16.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️ آقای حاج علیاکبری به دنبال اجرای سیاستهای چه کسی است؟
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در گفتگوی ویژه خبری در خصوص ترییون جریان انقلابی در نماز جمعه (خصوصا آقای رحیم پور ازغدی) تعبیر ساختارشکنی را بکار برد! در حالی که امام خامنه ای در تاریخ ۲۰ تیر ماه ۱۳۹۴ در دیدار با دانشجویان سراسر کشور بر حضور امثال استاد رحیمپور ازغدی در تریبون نماز جمعه تاکید داشتند.
سوال اساسی این جاست که آقای حاج علی اکبری قرار است سیاستهای چه کسی را در این جایگاه پیگیری کند؟ کدام بخش از سخنان رحیم پور ازغدی ساختارشکنانه است؟ کدام ساختار با حضور امثال رحیم پور ازغدی شکسته میشود؟ چه کسانی از حضور چنین چهرههایی در نماز جمعه هراس دارند؟ کدام قاعده زیر سئوال می رود اگر صدای انقلاب از تریبون انقلاب به گوش برسد؟ دلیل تفاوت دیدگاه رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با امام خامنهای چیست؟
#نماز_جمعه_سکولار
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
🌀 به داد طلاب بیسرپناه برسید
📝 بلاتکلیفی شهرک مهدیه
🖋 ناصر میرزایی
🔹 از ابتدای ورود آیتالله اعرافی به عرصه مدیریت حوزه علمیه یکی از اتفاقات خوبی که توسط ایشان پیگیری و دنبال شد بحث اخراج ساکنین غیر مجاز شهرک مهدیه بود. شاید رقمی بالغ بر ۹۰۰ واحد مسکونی از خانههای شهرک مهدیه در آن زمان، ساکنین غیر مجاز بودند!! افرادی که بعضا بالای ۲۰ سال از سکونتشان در مهدیه میگذشت؛ یعنی دقیقا بیش از ۴ برابر زمان قانونی. با زحمات آیتالله اعرافی و مجموعه مدیریت شهرک مهدیه تعداد قابل توجهی از این افراد اخراج شدند.
🔹 اما سوالات زیادی هنوز مطرح است که در وهله اول متوجه مدیر شهرک مهدیه «مهندس عرب» است. آیا هنوز طرح اخراج ساکنین غیر مجاز دنبال میشود؟! آیا حواسمان هست در این وانفسای گرانیهای افسارگسیخته اجارهبها در قم، چه تعداد از طلاب نخبه و درسخوان و آیندهدار دارند با مصائب نداشتن اجارهبها دست و پنجه نرم میکنند و چه تعداد در اوج علمآموزی مجبور به رها کردن قم و بازگشت و به شهر و دیار خود هستند؟!
❓ براستی چرا در شهرک مهدیه باید هنوز ساکن غیر مجاز داشته باشیم؟! چرا برخی هنوز از دهه ۸۰ در مهدیه ساکن هستند؟! یکی دیگر از مسائلی که واقعا برای نگارنده سؤال است این است آیا در شهرک مهدیه هم پدیده #نورچشمی داریم؟ هستند افرادی که با «توصیه» ساکن شوند یا با «توصیه» بیش از حد مجاز بخواهند بمانند؟! اصلا نماز و روزهی افرادی که ساکن غیر مجاز هستند صحیح است؟! چرا برخی ساکنین مهدیه ماشین ۲۰۰ میلیونی دارند؟ واقعا این افراد، مستحق سکونت در مهدیه هستند؟ چرا برخی که در شهرستان یا همین قم و پردیسان خانه دارند باید ساکن مهدیه باشند؟ اطلاعات شما ناقص است یا مشکل جای دیگری است؟!
🔹 امروز اگر در شهرک مهدیه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ ساکن غیر مجاز داشته باشیم و اضافه بر این حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسکونی خالی از سکنه هم داشته باشیم یعنی حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ طلبه و خانواده طلبهای که لیاقت سکونت در شهرک مهدیه را دارند از این نعمت محروم شدهاند و گرفتار هزار و یک درگیری ذهنی و خانوادگی هستند برای پیدا کردن خانه و فراهم کردن رهن و اجاره.
🔹 جناب مهندس عرب! شاید متن این نوشتار اندکی گزنده باشد؛ اما یقین بدانید دلسوزانه است. در زمان مدیریت آیتالله اعرافی و تیم مدیریت فعلی شهرک مهدیه اتفاقات خوبی شروع شده بود که همه طلاب را متوقع کرده تا کار به نحو احسن و کامل انجام شود؛ نه موسمی و فصلی.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 بیشتر بخوانید:
پرونده مناهج درباره شهرک مهدیه👇🏻
https://eitaa.com/manahejj/2361
#مهدیه
#مسکن
@Manahejj
🔴 طبق خبرهای رسیده، طیف صادق شیرازی که به شیعه انگلیسی معروف است تصمیم گرفته است در ایام ماه محرم با برگزاری مراسمات به اصطلاح عزاداری بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و فیلمبرداری از این مجالس، آن را به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر کند تا وجهه عموم عزاداران سیدالشهداء را تخریب کنند!
🔹 قرار شده است در کمک به پیشبرد این پروژه شوم و انتشار گسترده این فیلم های از قبل آماده شده، شبکه وهابی سعودی اینترنشنال، بی بی سی انگلیسی فارسی زبان و شبکه بهایی منوتو کمک کنند!
🔥 @mahramaneh1
🔘عالمان عالم به زمانه
♦️#روحانیت همواره در راهبری و هدایت گری مردم نقش اساسی داشته اند و موفقیت آنان به واسطۀ علم و تقوایی بوده است که با زمان شناسی عجین شده است.
♦️واکنش و دغدغه #علما نسبت به سیاست همتراز با علم و تهذیب، نشان از عالم به زمانه بودن آنان دارد. فضلای حوزوی باید با شناخت سیاست، نحله ها و جریان های سیاسی، به سلاح کاربردی زمانه شناسی مجهز شوند تا هم خود و هم جامعه را از آسیب ها و لغزش ها دور نگه دارند.
♦️العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس
🖋 #علی_عبادی
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#حوزه_انقلابی
#عالمان
#عالم_به_زمانه
https://eitaa.com/resalathozehenghelab
معارفه اعضای هیئت امنا و مدیر جدید موسسهی تخصصی خطابهی امیر بیان
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹در شب شهادت باقر علم النبیین علیهالسلام، ضمن تقدیر از تلاشهای جناب آقای علی کلاته، جناب آقای تقی وکیلپور به عنوان مدیر جدید موسسه معرفی شد.
🔹ضمنأ در این جلسه، اعضای هیئت امنای موسسه که با همفکری دغدغهمندان جبههی انقلاب به تصمیمسازان موسسه اضافه شدهاند، به قرار ذیل معرفی شدند:
🔻 حجج اسلام آقایان سلمهای، حقانی، رستمپور و عزتزمانی.
✅ در این جلسه حجة الاسلام رستمپور ضمن تأکید بر کار پرحجم جهادی در عرصهی خطابه، ضرورت نیل به اجتهاد در فقه و اصول را تبیین کرد.
در ادامه حجة الاسلام سلمهای به عنوان رئیس هیئت امنای موسسه، با اشاره به خاطرات خود از سردار سرافراز اسلام، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، بر سختکوشی و ضرورت تلاش مضاعف در جهت پیشبرد اهداف جبههی انقلاب تأکید نموده و قیام لله و اخلاص در کار، را به عنوان دو رمز موفقیت اعضای امیر بیان دانست.
همچنین حجة الاسلام حقانی بر تبیین رابطهی موسسه با بیانیهی گام دوم تاکید کرد؛ و از لزوم توجه در اجرای دقیق فرامین دینی در ضمن کار پرحجم جهادی سخن گفت و به بیان خاطراتی از شهدا پرداخت.
در پایان حجة الاسلام وکیلپور، مدیر جدید موسسه، با تشریح برنامههای آتی، به ضرورت استمداد از شهداء در فعالیتها، کار جبههای و نگاههای بلند و راهبردی در تدوین برنامهها اشاره کرده، از همهی صاحبنظران و دلسوزان جبههی انقلاب دعوت به همکاری نمود. او گفت: باید طوری کار کنیم که دشمنان از حضور ما بترسند؛ و مظلومان دلگرم شوند.
@rozaneebefarda
📣همراهی یک تشکل حوزوی با رسانه های خارجی معاند در اعتراض به برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
🔸️محمدعلی ایازی از اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم طی یادداشتی که در رسانه های این گروه حوزوی منتشر شد نسبت به آزاد کردن برگزاری مراسم محرم هشدار داد و به آن اعتراض کرده است.
🔸️وی گفته است "توصیه به رعایت کردن مردم مجوز خوبی برای آزاد کردن مراسم های محرم نیست."
طی روزهای اخیر و پس از اعلام برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام رسانه های دشمنان اسلام و انقلاب فضا سازی گسترده ای را با محوریت اعتراض به این تصمیم آغاز کرده اند.
♨️ظاهرا علاوه بر اینکه قرار است آنتی تز انقلاب اسلامی از قم شروع شود، آنتی تز مذهب شیعه نیز از قم دنبال میشود.
لینک کانال حجره👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4105306129C00da37c75a
نفوذ دشمن در بیت مرجع تقلید
🔻#نفوذ ...گاهی کارش بالاتر از #جاسوسی است،.... مرحوم آقای آسیّد حسن تهامی از علمای بزرگ کشور ما... ایشان برای من نقل کرد؛
🔻 وقتی عراقیها با انگلیسها میجنگیدند - [سال] ۱۹۱۸؛ یکی از مراجع وقت، یک نوکری داشت که خیلی مرد خوبی بود، با طلبهها گرم میگرفت، صحبت میکرد، با همه آشنا بود، با همه رفیق بود؛... گفت بعد[ها] که انگلیسها غلبه پیدا کرد[ه] و عراق را تصرّف کردند، آخرین جا نجف بود...، خبر رسید به طلبهها که این نوکر فلان آقا، یک افسر #انگلیسی است! گفت من باور نکردم؛ گفتم مگر میشود چنین چیزی؟ بعد میگفت در بازار حُوِیش -بازار معروفی است در #نجف - داشتم میرفتم، دیدم هفت هشت ده نفر افسر انگلیسی و نظامی انگلیسی سوار اسب دارند میآیند -آنوقت با اسب رفتوآمد میکردند- یک افسری هم جلویشان است؛ خب، من کنار واایستادم که اینها بیایند رد شوند؛ وقتی رسیدند به من، دیدم آن افسری که جلو بود، از آن بالا گفت: آقای آسیّد حسن، حالت چطور است! نگاه کردم دیدم بله، همان آقایی است که نوکر فلان مرجع بود؛ سالها ما این را میدیدیم.
🔻 گاهی نفوذ اینجوری است... امروز هم ممکن است باشد؛ البتّه خطرناک است.
امام خامنه ای ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
#حوزه_سکولار
#نفوذ
https://eitaa.com/howzehsecular
📝ایستگاه آخر، اتمام سه ماه کار پرفشار و طاقت فرسا
🔹امروز هشتم مرداد 1399 بعد از نزدیک به سه ماه ماموریت من به عنوان سردبیر خبرگزاری رسا به پایان رسید.
🔸ماموریتی که با تمام خوشی ها و ناخوشی ها تلاش شد به بهترین نحو به انجام برسد و متشکرم از تمام عزیزان زحمت کش رسا که در این مدت من را همراهی کردند تا اتفاقات اخیر در رسا رقم بخورد.
🔹چرا استعفا کردم‼️
🔸حرف بسیار دارد اما واقعیت این است که رسا در لبه یک تحول بزرگ ایستاده که هدف غایی آن بسیار مبارک و تحسین برانگیز است و من بدان امیدوارم لیکن حس کردم اختلاف دیدگاه من و مدیران بالادستی در مسیر تحقق این تحول می تواند مانعی بر سرعت بخشی به مسیر تحول باشد زین سبب تصمیم گرفتم اجازه دهم این مسیر بدون من و با شتاب بیشتری طی شود.
🔹اشتغالات اخیر من در جهاد علیه کرونا نیز مزید بر علت بود که نتوانم آنچنان که شایسته و بایسته است در خدمت رسا باشم و به همین علت از استاد عزیز و بزرگوارم حجت الاسلام و المسلمین محققی درخواست کردم با استعفای من موافقت کنند.
🔸برای برادر عزیز آقای محمدلو نیز آرزوی سربلندی و موفقیت دارم و می دانم روزی می رسد که بیشتر از امروز به تصمیمم برای استعفا افتخار می کنم.
🔹رسا را همواره خانه خود می دانم و برای سربلندی و آبادی آن همیشه در خدمت هستم.
سردبیر سابق خبرگزاری رسا
1399/5/8
⚡️ سکولاریسم در حوزه، نقدی بر خویشتن
✏️ محمدصابر صادقی/حوزه علمیه قم
🔹 در باب سکولاریسم و نفوذ آن در حوزه علمیه، سخنها و گفتارهای علمی و خطابی زیادی بیان شده و گاه تب آن بالا گرفته و به مواضع تند و شدید هم کشیده شدهاست. اهل سیاست نیز در این وادی وارد گشتهاند و هرکدام از این نمد برای خود کلاهی دوختهاند. گاه با موضع ضد سکولاریسم افرادی که کمتر موضع سیاسی ـ اجتماعی دارند را نواختهاند و گاه عدهای با موضع ضد سکولاریسم از عدم وجود فضای گفتگو و نقد حاکمیت سخن راندهاند و ماهی خود را صید نمودهاند.
اما نگارنده در این یادداشت کوتاه نه به دنبال تعریف سکولاریسم و ماهیت آن هستم و نه در صدد اثبات یا نفی آن در ساختار و نهادهای حوزوی؛ آنچه مرا به این نقد فرامیخواند و وادار به نوشتن میکند، رویت عرفی گرایی ـ تلقی رایج از سکولاریسم ـ در میان حوزویان است و نه حوزه.
🔹 به تعبیر دیگر نگارنده در بالا و پایین زندگی و در مواجهه با طلاب و روحانیون، به رفتارها، سخن ها و قضاوتهایی برمیخورم که آن را جز نفوذ عرفی گرایی ـ در مقابل دین گرایی ـ در عرصه حیات، معیشت و سبک زندگی حوزویان نمی توانم تعبیر کنم. واضحتر آنکه در رفتارها، سخنها و قضاوتهای برخی از حوزویان قواعد عرفیگرایی بصورت مشهودی نفوذ کرده چه آنکه خود به آن التفات ندارند و شاید بی خبر و تقلید وار از آن قواعد پیروی میکنند و آن را صحیح و درست و منطبق با شرع میدانند، و چهبسا به تنبهی از این غفلت درآیند. در واقع هیچکدام از ما حوزویان در این عصر غلبه مدرنیته و جَو رسانهای در امان نیستیم.
ناگفته نماند که در همین عصر فرومایگی و سطحیگرایی و تقلیدی زندگی کردن، هستند حوزویانی که برخلاف آداب و رسوم عصر جدید مَشی میکنند و سنتهای حسنه را در زندگی خود و دیگران جاری و ساری میکنند. مانند حوزوی که خانه خود را بر خلاف معمول گران اجاره نمی داد و به ازاء تولد فرزند کرایه دو ماه را میبخشید؛ بیش باد.
در میانه کاری و گفتگوی پر حرارتی با چند تن از طلاب بودیم که با جملات و رفتارهایی برخورد کردم که بیش از پیش مرا به نفوذ عرفیگرایی در حوزویان حساستر کرد؛ از بازگویی رفتارها از شدت خجالت و شرم صرف نظر میکنم و فقط به یک مکالمه کوتاه اشاره میکنم.
🔹 طلبهای که احساس میکردیم سنتی و متدین و از همهی جمع ما با تقواتر است و روحانی زاده میباشد، در خلال یک گفتگو و در جواب ما که میگفتیم «بایست مطلب غلط و خلاف واقع را درست و اصلاح کنید»، گفت:«در این زمینه دو مبنا وجود دارد، یک مبنا، مبنای شماست که باید حق و واقع را بیان کرد و اصلاح نمود و لو بلغ ما بلغ، اما مبنای دیگری هم وجود دارد، و آن عبارت است از اینکه اگرچه مطلب خلاف واقع است، اما بایست هزینه و فایده را بررسی کنیم، اگر اصلاح مطلب خلاف واقع، هزینه اش بالاست لازم نیست کاری بکنیم» و در بیان دیگر می گفت«انتخاب مبناها بسته به رای اکثریت دارد و آن فصل الخطاب است».
🔹 در این بیان می بینید که چگونه مبانی اصولی و محکم معرفتی و دینی ذبح میشود.
در روایات متعدد به این مطلب اشاره شده است که بایست پای حق ایستاد و در مقابل خلاف ایستادگی کرد اگرچه که به ضرر ما باشد مانند: «قُلِ الْحَقَ عَلَى كُلِّ حَال»؛ «اتَّقِ اللَّهَ وَ قُلِ الْحَقَ وَ إِنْ كَانَ فِيهِ هَلَاكُكَ فَإِنَّ فِيهِ نَجَاتَكَ أَيْ فُلَانُ اتَّقِ اللَّهَ وَ دَعِ الْبَاطِلَ وَ إِنْ كَانَ فِيهِ نَجَاتُكَ فَإِنَّ فِيهِ هَلَاكَكَ»؛ «قُلِ الْحَقَ وَ لَوْ عَلَى نَفْسِك»؛ «قُلِ الْحَقَ وَ إِنْ كَانَ مُرّا».
و غم انگیزتر آنکه انتخاب مبنا در این مسئله را به رای اکثریت یا دموکراسی احاله کرد، یعنی ما آنقدر از معرفت و اصول دینی تهی هستیم و عرفی گشتهایم که در انتخاب مبنا نیز دست به انتخابات میزنیم و آنچه دموکراسی بهبار آورد را فصلالخطاب میدانیم!
این ها نمونههای کوچکی است که شاید خیلی از خوانندگان هم در زندگی خود مشاهده کرده باشند و یا ناخودآگاه گرفتار آن شده باشند. نفوذ سکولاریسم و عرفیگرایی از آنچه در تبلیغات بیان میشود بسیار عمیقتر و ریشهای تراست، هر چند فعال بودن ساختارهای عرفی و سکولار در حوزه و غیر حوزه نیز بی تاثیر نیست و در جای خود میبایست بررسی شود.
اعاذنا الله من شرور انفسنا
http://mobahesat.ir/22994
🔻🔻🔻
@mobahesat
📜پولدارها و فانتزیبازی دین و اخلاق!
🔻مهراب صادقنیا:
🔹در روزگار ما پولدارها برای خودشان از هر چیزی فانتزی میسازند؛ از دوچرخه و موتور و ماشینهای کلاسیک گرفته تا ورزش و هنر و ادبیات و مدرک. آنها فکر میکنند چون پول دارند میتوانند هر چیز را به اسباببازی تبدیل کنند؛ خواه توپِ گُلف و بلیارد باشد و یا بیماری و فقر دیگران.
🔹این سالها دین و اخلاق نیز وسیلهی بازی خوبی برای آنها شدهاند. آنها میتوانند هیئتهای مذهبی لاکچری، مدّاحهای ویژه، و نذریهای آنچنانی داشته باشند. میتوانند پائین برجهایشان را بکنند حسینیّه، و هر از چندی کمی از آن "چیچیِ کف دستها" بیاورند و به عنوان سهمین به بیوت مراجع بدهند و بشوند سمبل دینداری. بعد هم یک منبری پیدا بشود و پولداری و دینداری یکی بکند. بیچاره فقیرها که آخرین دلخوشیشان همین نماز و روزهای بود که میخواندند و حالا هم پولدارها صاحبش شدهاند. معلوم نیست سالانه چقدر باید به دلیل بیپولی ثواب از دست بدهند!
🔹کمک به فقیرها هم شده است فانتزی پولدارها. آنها هر از چندی هوس میکنند غذا و لباسی به فقیران بدهند و اینجوری کمی حال کنند که شکم گرسنهای را سیر کرده و تنِ برهنهای را پوشاندهاند. کسی نیست حساب و کتاب کند که این همه مؤسسه به نام کمک به نیازمندان راه میافتد و گاهی بودجههای کلانی در آنها گُمگور میشود، چگونه اداره میشوند و پای زن و فامیل کدام رئیس و وزیر در میان است. این همه کنسرت، مسابقهی ورزشی، جشنواره، و ... به نام نیازمندان برگزار میشود، پولشان چه میشود و چه گرهی از فقر و بدبختی این کشور باز میکنند. راستی اگر نیازمندها نبودند این آدمها با چه چیزی میخواستند پُز بدهند و تفریح کنند؟
🔹راستش این است که در جامعهی ما، فقیرها هم به فانتزی پولدارها تبدیل شدهاند. از دولتها گرفتهها تا نمایندگان مجلس و شورای شهر همه و همه افتخار میکنند که به نیازمندان رسیدگی کردهاند و میکنند؛ اما عجیب این است که نیازِ و نیازمندان همواره باقی هستتد؛ چون اگر این فانتزی از بین برود، چیزی نیست که بشود به آن افتخار کرد و با آن بازی.
🔹کاش این بازی تمام شود و بهجای سیر کردن شکم نیازمندان، فقر و نیازمندی ریشهکن شود. کاش کسی به این مردم یارانه ندهد، ولی کاری کند که هر پدری این احساس را داشته باشد که با کمکِ زور بازوی خود، شرمندهی زن و بچهاش نیست.
🔸کانال «اخلاق در حوزه اجتماع»
@saraeer