eitaa logo
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
8.2هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
339 فایل
امام خامنه ای:کارباید تشکیلاتی باشد. کادر سازی کار تشکیلاتی مطالبه گری تربیت نیرو در طراز انقلاب ✔رسانه تحلیلی خبری قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی ارتباط با کانال @sharheaani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
معرفی کتاب: منابع تربیت کاربردی محتوای این کتاب به دلیل طرح مطالب کاربردی در رابطه با موضوع روان‌شناسی تربیتی منبع بسیار مفیدی برای اولیا و محسوب می‌شود و مخاطبان می‌توانند با مطالعه آن با روان‌شناسی و شاخه‌های آن، یادگیری و سطوح آن، فرایند یادگیری و اختلالات خاص آن، افت تحصیلی، مبانی روان شناختی، آداب مسجد و مدرسه، شخصیت و استقلال شخصیت و خلاقیت آشنا شوند.  چکیده: کتاب روش‌های تربیت اخلاقی،کاربردی مجموعه‌ای است مشتمل بر مباحث اخلاقی و تربیتی که غالب مضامین آن برگرفته از منبع وحی و کلام و سیره معصومین (ع) است که در جایگاه رفیع تربیت و نجات انسان‌ها از گمراهی و ضلالت مؤثّر است.  مؤلّف با تأکید بر این نکته که انسان موجودی است تربیت‌پذیر و براساس آموزش و عاداتی که در زندگی با آن مواجه می‌شود، شخصیتش شکل می‌گیرد و خداوند، هر موجودی را با هدف خاصی آفریده و در نظام تکوین، غایت هستی انسان را قرب إلی‌الله و مقام خلیفةاللهی مقدّر داشته است، لازمه رسیدن به چنین مرتبه‌ای را ایجاد بستر و زمینه مناسب در وجود انسان می‌داند و معتقد است که زمینه آن هنگامی ایجاد می‌شود که آدمی تحت تربیت قرار گیرد و سجایای اخلاقی وجود او به فعلیت درآید. بنابراین به دلیل اهمیت این مسأله، مؤلّف به تربیت اخلاقی‌ای که اسلام برای انسان‌ها توصیه کرده است نظر دارد و سعی دارد با بیان این مسائل، راه درست را نشان دهد. در بخش اول این اثر، مؤلّف در فصول اول تا سوم به تربیت اخلاقی از نگاه پیشینیان و مکاتب، تربیت اخلاقی از منظر قرآن و روایات و پایه‌های اخلاق می‌پردازد. در بخش دوم نیز در شش فصل به روش‌های سازنده اخلاق، روش‌های بازسازی اخلاق، روش‌های تثبیت اخلاق، روش‌های کمکی در اخلاق، روش‌های جهت‌دهنده اخلاق و روش‌های بازدارنده در اخلاق را مورد بررسی قرار می‌دهد. تألیف : دکتر غلامعلی افروز انتشارات : انجمن اولیاء و مربیان مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
نقش الگو "مردم را با رفتار خود به سوی حق دعوت کنید نه با زبانهای خود" این سخن که به عبارتهای گوناگون از معصومین(ع) نقل شده، بیانگر اهمیت ارائه الگو و اسوه است. با توجه به وجود غریزه نیرومند تقلید در انسان، یکی از بهترین روشهای تربیتی این است که انسان در مربی دیگران باشد. این نقش به ویژه در افرادی از قبیل ، ، و بسیار حساس تر می باشد و متربی، مربی خود را موجود ایده آل خود می پندارد خودآگاه و ناخودآگاه از او تقلید می کند. حتی در امور جزئی از قبیل سخن گفتن ، لباس پوشیدن ، راه رفتن و ... اینجاست که نقش مربی و معلم آشکار می شود و باید مواظب تمام حالات و اعمال و رفتار خود باشد ، حتی در امور ریز و به ظاهر غیر قابل توجه. بهترین و متعالی ترین الگوها ، مربیان بشریت یعنی پیامبران و ائمه(ع) می باشند که دیگر مربیان باید زندگی خود را بر سیره و روش آنان منطبق سازند. قرآن کریم می فرماید : « لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه » یعنی « به درستی که رسول خدا الگوی نیکویی برای شماست » و بعد از پیامبر (ص) اهل بیت (ع) او الگو راهنما و سرمشق مردم می باشد . بعد از اهل بیت (ع ) علماء نقش الگویی دارند همچنین افرادی که عناوین خاصی دارند از قبیل رهبران ، شهدا، و.... البته باید توجه داشت که الگو دو جنبه دارد . مثبت و منفی ، اگر مربی یا عالم صفت ناپسندی نیز داشته باشد برای دیگران الگو قرار می گیرد . و در آخر اینکه نقش الگو اینست که به متربی می فهماند وصول به رشد و کمال همچنان که برای او (الگو) میسر شد، برای من نیز ممکن است، و نیز از باب «ره چنان رو که رهروان رفتند» او را از تردید و سرگردانی در انتخاب مناسب ترین و نزدیکترین راه نجات می دهد... خلاصه کلام : مومن و متدین در قلب متربی جا داره و با رفتار خودش تربیت میکنه مربی محور یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#کلیدهای_تربیتی #تربیت را حین عصبانیت رها کنید! هر حرفی فقط دلتان را خنک می کند. ♨️ بهترین نسخه عصبانیت سکوت است همین. #کلید_تربیت #تربیتی مربی محور یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
راه های ابراز محبت به متربی رسول خدا(ص) فرمودند:  «به کودکانتان محبت کنید، بر آنان رحمت آورید و هر گاه به آنان وعده دادید، به وعده خود وفا کنید، زیرا به گمان آنان، شما به آنان روزی می رسانید». راه های ابراز محبت:  از سه راه می توان را به بروز داد: محبت بصری محبت ابزاری محبت کلامی ۱. محبت بصری: یکی از راه های ابراز محبت، محبت چشمی است. چشم دارای امواج مثبت و منفی است. شما از نگاه خود می توانید پیام محبت، تنفر، اعتراض، سؤال، انتقاد و ... را به دیگران بفرستید. لذا یکی از راه های بروز محبت، محبت چشمی است. ۲. محبت ابزاری: دست دادن و هدیه دادن نمونه هایی از محبت ابزاری است. ۳. محبت کلامی: یکی از ارتباط های سالم که باعث ایجاد امنیت درونی در نوجوانان می شود، ارتباط کلامی زیباست. خوب حرف زدن، کلام زیبا گفتن و ساختن جملات با کلمات زیبا یک نوع محبت است. خداوند می فرماید: «قولوا  للنّاس حسناً».  بد زبانی و استفاده از کلمات تحقیرآمیز، ساختار شخصیت متربی را متزلزل می نماید. گاهی یک کلمه زشت و تحقیرآمیز، سیستم روانی نوجوان را به خطر می اندازد و امنیت درونی را از او می گیرد. محبوب بودن، بالاترین موفقیت برای مربی است. مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
تکلیف گرا باشید... نکاتی برای یک فعال فرهنگی   عرصه رنگ و بوی دنیایی ندارد. پس بر اساس هوا و هوس و اهداف مدیریتی خود، قرارگرفتن در مقام و جایگاه های اجتماعی وارد مجموعه نشوید.  موضوع فعالیت‌‌های مجموعه خود را بر مبنای احساسات و جوّ موجود در جامعه انتخاب نکنید.  گاهی برخی به دلیل توانمندی‌‌های زیاد و انرژی فراوان دوست دارند کاری کنند، اما این دوست داشتن با کار موثر انجام دادن و دل امام زمان (عج) را شاد کردن، تفاوت دارد.   برخی تشکل‌ها انسان اتوکشیده تربیت می‌کنند. شما به عنوان فعال فرهنگی تکلیف‌گرا باشید و به تکلیف خود عمل کنید.   برخی به بهانه جذب در ساختارها و سازمان‌های مدیریتی- دولتی وارد دوره‌های آموزشی و فرهنگی می‌شوند. اگر زودتر از موعد مقرر شما را فعال و یا کارشناس فرهنگی بدانند به شما ظلم کرد‌ه‌اند. زیرا جلوی احساس نیاز و تشنگی شما را می‌گیرند. فعال فرهنگیِ حقیقی آن‌قدر نقش پررنگی دارد که اگر از تشکل خود بیرون بیاید خسارت فراوان به تشکل وارد خواهد شد. زیرا در حقیقت : فعال فرهنگی کسی است که در جامعه یا اثر دارد یا حرفی برای گفتن دارد.  برخی دلال فرهنگی هستند، نه فعال فرهنگی؛ نمی‌شود از فرهنگ پول در آورد. در سیره‌ی علوی در سیاست و اقتصاد و فرهنگ، اثری از تمایلات دنیوی دیده نمی‌شد.   گاهی نیرو‌های تشکلی شبکه نمی‌شوند و همدیگر را قبول ندارند. معمولاً حضور در کلاس و دوره‌ای را مفید نمی‌دانند. نقد هم نمی‌کنند. گاهی خود را نیز قبول ندارند. گاهی اگر کسی خودجوش اظهارنظر می‌کند، ممکن است بقیه به او برچسب بچسبانند و او را زیر سوال میبرند. پس هوای نفس خود را کنترل کنید و دید خود را توسعه دهید.  در کار فرهنگی احساسات فرد را به کار یا چیزی تحریک و تربیت نکنید. بدون آموزش، مهارت و حضور فرمانده، سرباز را وارد میدان جنگ نکنید. برای مثال مقام معظم رهبری بیشتر به افسران جنگ نرم احتیاج دارد. اگر کسی را تحریک کنید که بدون تخصص و مهارت بجنگد، بعد از مدتی نه مسئول گروه و نه افراد تشکل، هیچ‌کدام رشد نمی‌کنند.  بسیاری از تشکیلات «فردمحور» هستند. در تشکیلات خود از افراد بت نسازید. این عمل مغایر با شایسته‌سازی و زمینه‌سازی کادر زبده‌ی ایمانی است. آدم تربیت کنید. کاری کنید بقیه‌ی افراد هم محور اساسی تشکیلات شما شوند. چند نکته کلیدی برای فعالان فرهنگی برای رهبری کار کنیم نه به جای رهبری.  در جریان کار فرهنگی قطب‌نما، جهت‌نما و دیده‌بان نداریم. وضعیت فرهنگی شهر مشهد را به درستی رصد کنیم.  شهید مهدوی همرزم شهید حکمت می‌گفت: «چه‌قدر سنگین است ماندن نه واماندن.»  به رشد نیرو‌ها کمک کنیم و به ‌تنهایی کار نکنیم.  هویزه نمونه جنگیدن در راه خدا با دست‌های خالی است.  ابراهیم مرتضی و همسر ایشان در لبنان 15 هزار حزبالله لبنان تربیت کردند. به این فکر کنیم تا به حال چند انسان را تربیت کردیم؟ مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
'مهندسی فرهنگی و قرآن.docx
19.6K
مهندسی فرهنگی متن سخنان استاد بهجت پور پیرامون مهندسی فرهنگی و قرآن در جمع دانش پژوهان تخصصی تفسیر  مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟ بخش دوم(از۱۳) برای انجام دادن کار فرهنگی مطلوب، مدیران فرهنگی باید نکاتی را در نظر بگیرند. مبحث کار فرهنگی از یک نظر بسیار گسترده و مهم است و نمی توان آن را به اختصار ارزیابی کرد. از سوی دیگر، تئوری نیست و باید اجرا شدنی و کاربردی باشد. برای انجام دادن کار فرهنگی، شاید الزم باشد به جزئی ترین بخشهای آن نیز توجه کنیم. به عبارت دیگر، در کار فرهنگی مباحث ایده آل جایگاهی ندارد. کار فرهنگی با توصیه پیش نمیرود؛ بلکه امور باید حقیقی و واقعی باشند. عده ای که دست اندرکار نیستند، فقط ایده آل ها را در نظر میگیرند؛ ولی تنها افراد متخصص و آن هم براساس شواهد میتوانند تشخیص دهند که چه اصلاحاتی باید صورت گیرد. این اصلاحات چهار وظیفه اساسی مدیر را شامل میشود: برنامه ریزی سازماندهی هدایت کنترل در امور فرهنگی باید به سه شاخصه ی اصلی توجه کنیم. کار فرهـــنگی مطلوب، به منزله ی فرآیند تربیـــتی خاصی است که با داشتن سه ویژگی، از دیگر فعالیتهای صرفا آموزشی یا صنفی در تشــکلها، متمایز میشود. این ویژگیها عبارتاند از: ۱. داشتن اهداف عالی و متعالی(تربیت انسانها) ۲. به کارگیری ابزار مناسب(ابزار هدفمند و دارای اثرگذاری تربیتی) ۳. استفاده از روشهای تربیتی اسلام در فرایند اجرای کار فرهنگی. ✅کار فرهنـگی با رویکرد تربیتی نقطه ی هدف در کار فرهنگی با رویکرد تربیتی، انجام دادن امر مهم تعلیم و تربیت انسانها و تلاش برای رشد و تعالی آنهاست. تعلیم، عبارت است: از فراهم آوردن زمینه ی مناسب برای رشد شکوفایی استعدادهای ذهنی انسان. براین اساس مسؤلان تشکلهای فرهنگی باید توجه کنند که تربیت، در هر زمینهای که باشد، به ناچار نیازمند تعلیم است؛ زیرا مربی برای تربیت متربی ناچار است که او را از حقایق و مطالبی آگاه کند تا وی با آگاهی از آنها و عمل برطبق موازین آموخته شده، به رشد و پرورش ابعاد مختلف روحی و معنوی خود بپردازد. 🔺بنابراین تعلیم و آموزش، در واقع اولین شرط لازم برای تربیت به شمار میآید. بخش اول این مبحث: https://eitaa.com/morabi_masjed/71 مربـــی محـــور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا