هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
معرفی کتاب:
منابع تربیت کاربردی
محتوای این کتاب به دلیل طرح مطالب کاربردی در رابطه با موضوع روانشناسی تربیتی منبع بسیار مفیدی برای اولیا و #مربیان محسوب میشود و مخاطبان میتوانند با مطالعه آن با روانشناسی و شاخههای آن، یادگیری و سطوح آن، فرایند یادگیری و اختلالات خاص آن، افت تحصیلی، مبانی روان شناختی، آداب مسجد و مدرسه، شخصیت و استقلال شخصیت و خلاقیت آشنا شوند.
چکیده:
کتاب روشهای تربیت اخلاقی،کاربردی مجموعهای است مشتمل بر مباحث اخلاقی و تربیتی که غالب مضامین آن برگرفته از منبع وحی و کلام و سیره معصومین (ع) است که در جایگاه رفیع تربیت و نجات انسانها از گمراهی و ضلالت مؤثّر است.
مؤلّف با تأکید بر این نکته که انسان موجودی است تربیتپذیر و براساس آموزش و عاداتی که در زندگی با آن مواجه میشود، شخصیتش شکل میگیرد و خداوند، هر موجودی را با هدف خاصی آفریده و در نظام تکوین، غایت هستی انسان را قرب إلیالله و مقام خلیفةاللهی مقدّر داشته است، لازمه رسیدن به چنین مرتبهای را ایجاد بستر و زمینه مناسب در وجود انسان میداند و معتقد است که زمینه آن هنگامی ایجاد میشود که آدمی تحت تربیت قرار گیرد و سجایای اخلاقی وجود او به فعلیت درآید. بنابراین به دلیل اهمیت این مسأله، مؤلّف به تربیت اخلاقیای که اسلام برای انسانها توصیه کرده است نظر دارد و سعی دارد با بیان این مسائل، راه درست را نشان دهد.
در بخش اول این اثر، مؤلّف در فصول اول تا سوم به تربیت اخلاقی از نگاه پیشینیان و مکاتب، تربیت اخلاقی از منظر قرآن و روایات و پایههای اخلاق میپردازد. در بخش دوم نیز در شش فصل به روشهای سازنده اخلاق، روشهای بازسازی اخلاق، روشهای تثبیت اخلاق، روشهای کمکی در اخلاق، روشهای جهتدهنده اخلاق و روشهای بازدارنده در اخلاق را مورد بررسی قرار میدهد.
تألیف : دکتر غلامعلی افروز
انتشارات : انجمن اولیاء و مربیان
#معرفی_کتاب
#تربیتی
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
نقش الگو
"مردم را با رفتار خود به سوی حق دعوت کنید نه با زبانهای خود"
این سخن که به عبارتهای گوناگون از معصومین(ع) نقل شده، بیانگر اهمیت ارائه الگو و اسوه #تربیت است.
با توجه به وجود غریزه نیرومند تقلید در انسان، یکی از بهترین روشهای تربیتی این است که انسان در #عمل مربی دیگران باشد.
این نقش به ویژه در افرادی از قبیل #مربی، #معلم ، #والدین و #روحانی بسیار حساس تر می باشد و متربی، مربی خود را موجود ایده آل خود می پندارد خودآگاه و ناخودآگاه از او تقلید می کند.
حتی در امور جزئی از قبیل سخن گفتن ، لباس پوشیدن ، راه رفتن و ...
اینجاست که نقش مربی و معلم آشکار می شود و باید مواظب تمام حالات و اعمال و رفتار خود باشد ، حتی در امور ریز و به ظاهر غیر قابل توجه.
بهترین و متعالی ترین الگوها ، مربیان بشریت یعنی پیامبران و ائمه(ع) می باشند که دیگر مربیان باید زندگی خود را بر سیره و روش آنان منطبق سازند.
قرآن کریم می فرماید :
« لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه » یعنی
« به درستی که رسول خدا الگوی نیکویی برای شماست »
و بعد از پیامبر (ص) اهل بیت (ع) او الگو راهنما و سرمشق مردم می باشد . بعد از اهل بیت (ع ) علماء نقش الگویی دارند همچنین افرادی که عناوین خاصی دارند از قبیل رهبران ، شهدا، و....
البته باید توجه داشت که الگو دو جنبه دارد . مثبت و منفی ، اگر مربی یا عالم صفت ناپسندی نیز داشته باشد برای دیگران الگو قرار می گیرد .
و در آخر اینکه نقش الگو اینست که به متربی می فهماند وصول به رشد و کمال همچنان که برای او (الگو) میسر شد، برای من نیز ممکن است، و نیز از باب «ره چنان رو که رهروان رفتند» او را از تردید و سرگردانی در انتخاب مناسب ترین و نزدیکترین راه نجات می دهد...
خلاصه کلام :
#مربی مومن و متدین در قلب متربی جا داره و با رفتار خودش تربیت میکنه
#شنبه_های_تربیتی
#الگو
#تربیت
مربی محور
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
راه های ابراز محبت به متربی
رسول خدا(ص) فرمودند:
«به کودکانتان محبت کنید، بر آنان رحمت آورید و هر گاه به آنان وعده دادید، به وعده خود وفا کنید، زیرا به گمان آنان، شما به آنان روزی می رسانید».
راه های ابراز محبت:
از سه راه می توان #محبت را به #متربی بروز داد:
محبت بصری
محبت ابزاری
محبت کلامی
۱. محبت بصری:
یکی از راه های ابراز محبت، محبت چشمی است. چشم دارای امواج مثبت و منفی است. شما از نگاه خود می توانید پیام محبت، تنفر، اعتراض، سؤال، انتقاد و ... را به دیگران بفرستید. لذا یکی از راه های بروز محبت، محبت چشمی است.
۲. محبت ابزاری:
دست دادن و هدیه دادن نمونه هایی از محبت ابزاری است.
۳. محبت کلامی:
یکی از ارتباط های سالم که باعث ایجاد امنیت درونی در نوجوانان می شود، ارتباط کلامی زیباست.
خوب حرف زدن، کلام زیبا گفتن و ساختن جملات با کلمات زیبا یک نوع محبت است.
خداوند می فرماید: «قولوا للنّاس حسناً».
بد زبانی و استفاده از کلمات تحقیرآمیز، ساختار شخصیت متربی را متزلزل می نماید. گاهی یک کلمه زشت و تحقیرآمیز، سیستم روانی نوجوان را به خطر می اندازد و امنیت درونی را از او می گیرد.
محبوب بودن، بالاترین موفقیت برای مربی است.
#محبت
#تربیت
#ابزار_محبت
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
تکلیف گرا باشید...
نکاتی برای یک فعال فرهنگی
عرصه #فرهنگ رنگ و بوی دنیایی ندارد. پس بر اساس هوا و هوس و اهداف مدیریتی خود، قرارگرفتن در مقام و جایگاه های اجتماعی وارد مجموعه نشوید.
موضوع فعالیتهای مجموعه خود را بر مبنای احساسات و جوّ موجود در جامعه انتخاب نکنید.
گاهی برخی به دلیل توانمندیهای زیاد و انرژی فراوان دوست دارند کاری کنند، اما این دوست داشتن با کار موثر انجام دادن و دل امام زمان (عج) را شاد کردن، تفاوت دارد.
برخی تشکلها انسان اتوکشیده تربیت میکنند.
شما به عنوان فعال فرهنگی تکلیفگرا باشید و به تکلیف خود عمل کنید.
برخی به بهانه جذب در ساختارها و سازمانهای مدیریتی- دولتی وارد دورههای آموزشی و فرهنگی میشوند. اگر زودتر از موعد مقرر شما را فعال و یا کارشناس فرهنگی بدانند به شما ظلم کردهاند. زیرا جلوی احساس نیاز و تشنگی شما را میگیرند. فعال فرهنگیِ حقیقی آنقدر نقش پررنگی دارد که اگر از تشکل خود بیرون بیاید خسارت فراوان به تشکل وارد خواهد شد. زیرا در حقیقت :
فعال فرهنگی کسی است که در جامعه یا اثر دارد یا حرفی برای گفتن دارد.
برخی دلال فرهنگی هستند، نه فعال فرهنگی؛ نمیشود از فرهنگ پول در آورد. در سیرهی علوی در سیاست و اقتصاد و فرهنگ، اثری از تمایلات دنیوی دیده نمیشد.
گاهی نیروهای تشکلی شبکه نمیشوند و همدیگر را قبول ندارند. معمولاً حضور در کلاس و دورهای را مفید نمیدانند. نقد هم نمیکنند. گاهی خود را نیز قبول ندارند. گاهی اگر کسی خودجوش اظهارنظر میکند، ممکن است بقیه به او برچسب بچسبانند و او را زیر سوال میبرند. پس هوای نفس خود را کنترل کنید و دید خود را توسعه دهید.
در کار فرهنگی احساسات فرد را به کار یا چیزی تحریک و تربیت نکنید. بدون آموزش، مهارت و حضور فرمانده، سرباز را وارد میدان جنگ نکنید. برای مثال مقام معظم رهبری بیشتر به افسران جنگ نرم احتیاج دارد. اگر کسی را تحریک کنید که بدون تخصص و مهارت بجنگد، بعد از مدتی نه مسئول گروه و نه افراد تشکل، هیچکدام رشد نمیکنند.
بسیاری از تشکیلات «فردمحور» هستند. در تشکیلات خود از افراد بت نسازید. این عمل مغایر با شایستهسازی و زمینهسازی کادر زبدهی ایمانی است. آدم تربیت کنید. کاری کنید بقیهی افراد هم محور اساسی تشکیلات شما شوند.
چند نکته کلیدی برای فعالان فرهنگی
برای رهبری کار کنیم نه به جای رهبری.
در جریان کار فرهنگی قطبنما، جهتنما و دیدهبان نداریم. وضعیت فرهنگی شهر مشهد را به درستی رصد کنیم.
شهید مهدوی همرزم شهید حکمت میگفت: «چهقدر سنگین است ماندن نه واماندن.»
به رشد نیروها کمک کنیم و به تنهایی کار نکنیم.
هویزه نمونه جنگیدن در راه خدا با دستهای خالی است.
ابراهیم مرتضی و همسر ایشان در لبنان 15 هزار حزبالله لبنان تربیت کردند. به این فکر کنیم تا به حال چند انسان را تربیت کردیم؟
#تشکیلات_فرهنگی
#فرهنگی
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
'مهندسی فرهنگی و قرآن.docx
19.6K
مهندسی فرهنگی
متن سخنان استاد بهجت پور پیرامون مهندسی فرهنگی و قرآن در جمع دانش پژوهان تخصصی تفسیر
#دوشنبه_های_فرهنگی
#فرهنگی
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟
بخش دوم(از۱۳)
برای انجام دادن کار فرهنگی مطلوب، مدیران فرهنگی باید نکاتی را در نظر بگیرند.
مبحث کار فرهنگی از یک نظر بسیار گسترده و مهم است و نمی توان آن را به اختصار ارزیابی کرد.
از سوی دیگر، تئوری نیست و باید اجرا شدنی و کاربردی باشد. برای انجام دادن کار فرهنگی، شاید الزم باشد به جزئی ترین بخشهای آن نیز توجه کنیم.
به عبارت دیگر، در کار فرهنگی مباحث
ایده آل جایگاهی ندارد. کار فرهنگی با توصیه پیش نمیرود؛ بلکه امور باید حقیقی و واقعی باشند.
عده ای که دست اندرکار نیستند، فقط ایده آل ها را در نظر میگیرند؛ ولی تنها افراد متخصص و آن هم براساس شواهد میتوانند تشخیص دهند که چه اصلاحاتی باید صورت گیرد.
این اصلاحات چهار وظیفه اساسی مدیر را شامل میشود:
برنامه ریزی
سازماندهی
هدایت
کنترل
در امور فرهنگی باید به سه شاخصه ی اصلی توجه کنیم. کار فرهـــنگی مطلوب، به منزله ی فرآیند تربیـــتی خاصی است که با داشتن سه ویژگی، از دیگر فعالیتهای صرفا آموزشی یا صنفی در تشــکلها، متمایز میشود.
این ویژگیها عبارتاند از:
۱. داشتن اهداف عالی و متعالی(تربیت انسانها)
۲. به کارگیری ابزار مناسب(ابزار هدفمند و دارای اثرگذاری تربیتی)
۳. استفاده از روشهای تربیتی اسلام در فرایند اجرای کار فرهنگی.
✅کار فرهنـگی با رویکرد تربیتی
نقطه ی هدف در کار فرهنگی با رویکرد تربیتی، انجام دادن امر مهم تعلیم و تربیت انسانها و تلاش برای رشد و تعالی آنهاست.
تعلیم، عبارت است:
از فراهم آوردن زمینه ی مناسب برای رشد شکوفایی استعدادهای ذهنی انسان.
براین اساس مسؤلان تشکلهای فرهنگی باید توجه کنند که تربیت، در هر زمینهای که باشد، به ناچار نیازمند تعلیم است؛ زیرا مربی برای تربیت متربی ناچار
است که او را از حقایق و مطالبی آگاه کند تا وی با آگاهی از آنها و عمل برطبق موازین آموخته شده، به رشد و پرورش ابعاد مختلف روحی و معنوی خود بپردازد.
🔺بنابراین تعلیم و آموزش، در واقع اولین شرط لازم برای تربیت به شمار میآید.
بخش اول این مبحث:
https://eitaa.com/morabi_masjed/71
#کار_فرهنگی_مطلوب
#فرهنگی
مربـــی محـــور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
چرا باید تشکیلاتی باشیم؟
🔸تشکیلاتی بودن یک ابزار است برای رسیدن به #هدف و حال این ابزار برای پیشبرد سیر تکاملی هدف ، نیازمند یک عامل یا عوامل انسانی است
عامل یا عوامل انسانی همان ما هستیم که در یک مجموعه چند نفره در (مسجد) یا چند صد نفره (بسیج محلات) یا سایر مجموعه های فرهنگی و انقلابی ، برای میل و رسیدن به اهداف دور هم جمع شده تا فعالیت تشکیلاتی را با محوریت یک رهبر یا راهبر انجام دهیم.
🔸 در پله اول می بایست این عامل انسانی خود به درجه ای از خودسازی فردی رسیده باشد تا بتواند از ابزار تشکیلات برای رسیدن به اهداف استفاده کند.
این #خودسازی را در نگاهی دیگر می توان خودشناسی نیز تعبیر کرد ، اینکه من بدانم خود وجودی ام در محیط پیرامونم به دنبال چه چیزی ست.
لیکن این مرحله را می توان مرحله اول دغدغه مند ساختن تعریف کرد .
برای مثال یک شخص مسلمان فکر میکند که در محیط زندگی خود با چه مواردی از رذایل اخلاقی روبرو ست ، همین تفکر و یافتن مشکلات و ناهنجاری ها نشان دهنده دغدغه این شخص برای اصلاح جامعه است.
و حال این شخص یا اشخاص دارای #دغدغه ، به صورت #جمع ، می بایست از ابزار تشکیلات استفاده کننده تا فعالیت هایشان دارای نتایج مثبت و اثری دائم برای جامعه باشد
🔸 عامل انسانی که در مرحله اول دغدغه مندی ست ، قبل از شروع کار بایستی خود را بسازد زیرا قدم اول در سازندگی ، ساختن خود است
اگر انسان خود را نساخته باشد در ساختن دیگران موفق نمی شود ، ما باید و باید در مرحله اول به انچه که می گوییم رسیده باشیم ، مانند پیامبران اللهی که اول خود را ساخته بودند و بعد شروع به سازندگی دیگران می کردند.
اگر پیامبر می گوید امین باشید اول خودش امین است و یا اگر می گوید صادق باشید اول خودش صادق است ، البته رهبران فعالیت های تشکیلاتی بایستی بیشتر به این نکته توجه کنند.
حال اگر ما به مساله خودسازی توجه نداشته باشیم کارمان فایده لازم را نخواهد داشت چه بسا انرژی و وقت چندین ساله یک مجموعه برای رسیدن به یک هدف ارزشمند صرف شود ولی قدمی به سمت هدف تعریف شده برداشته نشود.
این مطلب نه اینکه مختص به مسائل مذهبی باشد ، نه ، در هر کار گروهی و تشکیلاتی عامل انسانی بایستی این مرحله را طی کند یعنی باید خود را برای کار آماده کند ، یعنی عوامل موثر در رسیدن به هدف را در خود ایجاد کند.
شرح هدف در کار تشیکلاتی سرفصلی است جداگانه ، که در پست های بعدی توضیح داده خواهد شد.
#چهارشنبه_های_تشکیلاتی
#تشکیلات
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
کادر سازی در تشکل
#کادرسازی به این معنی است که هر تشکل باید نیروهای مولد تولید کند. یعنی نیرویی که اوهم مثل تشکلش دغدغه آدم ها را داشته باشد. مثلا اگر حتی یک مکانیک هم تولید می کند این مکانیک دغدغه این را داشته باشد که دونفر مکانیک دیگر مثل خودش تربیت کند. شما الان ببینید خطر یک معتاد این است که دونفر دیگر را هم معتاد می کند و ما باید از همین درس بگیریم. هرکجا بودیم سعی کنیم اثرگذار بر دیگران باشیم. تشکل باید طوری رفتار کند که اعضایش هرکجا که بودند همان اهداف را دنبال کنند و آن دغدغه و هدف اصلی به تک تک افراد هم تزریق شده باشد.
یکی از نکات مهم دیگر این است که بنده تشکلی را کادرساز می دانم که وقتی کسی در فضای آن قرار می گیرد اشکالاتش رو شود. اگر در یک تشکل مدام تعارف وجود داشته باشد و مدام ملاحظه افراد باشد که مبادا ناراحت شوند یا ما اعتبارمان از دست برود، این تشکل مرده است. در تشکل کادرساز درگیری و تنش بیشتر است چون لازمه حرکت، درگیری است. در تشکل کادرساز آدم ها به هم کار دارند و از کنار عیب های هم بی تفاوت رد نمی شوند. نشانه تشکل کادرساز این است که اگر مثلا بنده آدم بی نظمی هستم، وقتی وارد این فضا بشوم، این عیب من خودش را نشان می دهد.
بعضی از تشکل های ما جمع مفردات هستند. یعنی افراد کنار هم جمع شده اند اما دلهایشان با هم نیست و دغدغه و هدف مشترکی ندارند. در واقع اینها جمع نیستند بلکه تجمعند. از آن طرف هم هستند افرادی که دور از همند اما دلهایشان به هم نزدیک است و چه بسا با یک صحبت تلفنی پنج دقیقه ای باری را از روی زمین بردارند. لذا مالک نمی گوید علی جان مرا جایی بگذار که مدام قدوبالای تورا ببینم از انطرف هم بودند افرادی که دور علی بودند اما به رویش شمشیر کشیدند. پس این نکته هم خیلی مهم است که بدانیم افرادی که دور هم جمع شده اند بعنوان یک تشکل، برای چه جمع شده اند؟
استاد معماریانی
#تشکیلاتی
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
کادر سازی در تشکل
#کادرسازی به این معنی است که هر تشکل باید نیروهای مولد تولید کند. یعنی نیرویی که اوهم مثل تشکلش دغدغه آدم ها را داشته باشد. مثلا اگر حتی یک مکانیک هم تولید می کند این مکانیک دغدغه این را داشته باشد که دونفر مکانیک دیگر مثل خودش تربیت کند. شما الان ببینید خطر یک معتاد این است که دونفر دیگر را هم معتاد می کند و ما باید از همین درس بگیریم. هرکجا بودیم سعی کنیم اثرگذار بر دیگران باشیم. تشکل باید طوری رفتار کند که اعضایش هرکجا که بودند همان اهداف را دنبال کنند و آن دغدغه و هدف اصلی به تک تک افراد هم تزریق شده باشد.
یکی از نکات مهم دیگر این است که بنده تشکلی را کادرساز می دانم که وقتی کسی در فضای آن قرار می گیرد اشکالاتش رو شود. اگر در یک تشکل مدام تعارف وجود داشته باشد و مدام ملاحظه افراد باشد که مبادا ناراحت شوند یا ما اعتبارمان از دست برود، این تشکل مرده است. در تشکل کادرساز درگیری و تنش بیشتر است چون لازمه حرکت، درگیری است. در تشکل کادرساز آدم ها به هم کار دارند و از کنار عیب های هم بی تفاوت رد نمی شوند. نشانه تشکل کادرساز این است که اگر مثلا بنده آدم بی نظمی هستم، وقتی وارد این فضا بشوم، این عیب من خودش را نشان می دهد.
بعضی از تشکل های ما جمع مفردات هستند. یعنی افراد کنار هم جمع شده اند اما دلهایشان با هم نیست و دغدغه و هدف مشترکی ندارند. در واقع اینها جمع نیستند بلکه تجمعند. از آن طرف هم هستند افرادی که دور از همند اما دلهایشان به هم نزدیک است و چه بسا با یک صحبت تلفنی پنج دقیقه ای باری را از روی زمین بردارند. لذا مالک نمی گوید علی جان مرا جایی بگذار که مدام قدوبالای تورا ببینم از انطرف هم بودند افرادی که دور علی بودند اما به رویش شمشیر کشیدند. پس این نکته هم خیلی مهم است که بدانیم افرادی که دور هم جمع شده اند بعنوان یک تشکل، برای چه جمع شده اند؟
استاد معماریانی
#تشکیلاتی
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
معرفی کتاب
«برنامه ریزی فرهنگی در تشکل ها »
مولف: سعید قاسمی
ناشر کتاب: به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)
تشکلهای فرهنگی، مردمی با توجه به اهمیتی که در ارائه محصولات و فعالیتهای فرهنگی به عموم و خصوصأ جوانان دارند باید برنامه ای دقیق داشته باشند و کتاب "برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی در تشکل ها" تا حدود زیادی راهکارهای تنظیم این برنامه ریزی را ارائه کرده است.
#معرفی_کتاب
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
ت مثل تجربـه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔺تجربه دوم🔺
🔹عنوان تجـربه: جدول"آسمانے شدن"🔹
🔸شرح تجـــربه🔸
✍جـدول" آسمانے شدن " چیزی شبیه به جـدول "حاسبوا قبل ان تحاسبوا" است که در تجربه اول بیان شد،لیکن با این تفاوت که این جدول ویژه گروه سنی راهنمایی است و در آن مراحـل " مشارطه"،" مـراقبه" و "محاسبــه" به آن معنا که گفته شد زیاد جـدی گرفته ننی شود و تنها تحریض و ترغیب متربی به انجام اعمال نیک و تلاش جهت ترک اعمال بد،هدف اصلی طراحان جدول"آسمانی شدن" است.
این جدول را می توان در هر هفته دو یا سه نوبت قبل از جلسات تربیتی مسجـد به دقت محاسبه کـرد و پیشرفت و پس رفت هرکس را در مقایسه با جـدول قبلی به اطلاع او رساند.
از دیگر نامهایی که می توان به چنین جداولی اطلاق نمود " ملکوتی شدن" جدول"آدم شدن"، "کاتالوگ انسانیت"، طرح"از خاک تا افلاک" و یا آگهی سرمایه گذاری در بهشت.
🔹هدف از اجـــــراے تجـربــــه🔹
عادت کردن به انجام خوبی ها و ترک بدی ها از طریق تمرین و ممارست اعمال نیک و ترک تدریجی رذایل و بدی ها وصفات زشت و ناپسند.
🔸نکات مرتبط تڪمیلی🔸
✍در روایات آمده است که در مواقف هولناک حسابرسی قیامت،که هر روزش پنجاه هزار سال به طول خواهد انجامید،تنها حسابرسی کسانی سریع و راحت خواهد بود که در دنیا به حساب خود رسیدگی کرده اند وحساب و کتاب چنین افرادی با پروردگار "سریع الحساب است، براین اساس هرچنـد در این روش عادت دادن متربیان به حسابرسی از اعمال خود در زندگی در واقع به تثبیت اعنال نیک به شیوه ی تمرینی و ممارستی و ترم اعمال بد به صورت تدریجی توسط آنان کمک خواهد کرد اما باید مراقبت کرد که اینگونه جـداول و برنامه ها به انجام اعمال ریایی و تلاش برای خوشایند والدین،مربیان ومعلمان نینجامد ومتربی کم کم یاد بگیرد که ناظر واقعی اعمال ما فقط خـداوند متعال است.
همو که حسابرس نهایی اعمال همه ی انسان هاست و همیشه وهمه جا اعمال ما را از نزدیک نظاره می کند" الم یعلم بان الله یـری "
📚 " ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتی
# تجربـه
مربے محـور،مسجـد مدار
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
محوری ترین برنامه های ماه مبارک رمضان برای حلقه های تربیتی
از آنجا که ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و ماه ضیافت الهی است، برنامههای زیر به شما توصیه میشوند:
۱ـ توجه و انس به قرآن از شایستهترین برنامههایی است که یک سرگروه میتواند برای حلقه برگزار کند.
۲ـ بیان حکمتِ روزهداری با توجه به سن متربیان.
۳ـ بیان احکام روزه به صورت مختصر برای متربیان غیرمکلف و به صورت کامل و مبتلا به برای متربیان مکلّف.
۴ـ توجه دادن متربیان به ادعیه و مناجات و خلوت با خداوند متعال.
۵- برگزاری مراسم افطار (با محوریت نماز اول وقت ؛ توجه ویژه به روزه اولی ها؛سخنرانی و …)
۶- برگزاری یکی از مراسم شب های قدر در جوار قبور مطهر شهدا
#ایده
#ماه_رمضان
🔸🔹🔸🔹🔶🔵🔶🔹🔸🔹🔸
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
Mahe ramazan - moballeghan.rar
2.59M
متن کامل 110 مقاله، ویژه ماه مبارک رمضان، برگرفته از مجله مبلغان.
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
"برنامه قرآنی ترنم وحی"
(ویژه نوجوانان برای بعد از افطار)
فایل pdf دفترچه ای از نمونه فعالیت های مجموعه و برنامه های عملی روزانه ویژه نوجوانان جهت جمع آوری امتیاز در ماه مبارک رمضان و کسب مقام برتر برای جایزه ویژه...
الگویی مناسب برای مربیان برگزار کننده جلسات قرآنی ویژه نوجوانان می باشد. (در سه سطح متفاوت)
(مشهد مقدس _ مجموعه سربازان نوجوان ولایت)
🍂🍃🍂🍃🍂🍃
#ماه_رمضان
#ایده
#تجربه
🌱مربی محور،مسجدمدار
☘️ 🌐 @morabi_masjed
🍃🍁
🌼🍃☘️
🌀🌼🍃🍁☘️🍁☘️🍁☘️
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
1.pdf
1.69M
ترنم وحی
سطح۱
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
🌐 @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
2.pdf
1.77M
ترنم وحی
سطح۲
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
🌐 @morabi_masjed