محرم، نوجوان، تربیت
شاید اگر زمانی باورش سخت بود که نوجوانی نابالغ چگونه ممکن است به میدان جنگ برود، رزم آوری کند، حماسه بیافریند و تاریخ ساز شود، تک تک روزهای هشت سال دفاع مقدس کافی بود برای ثبت روزانه صدها حماسه از این جنس که خالقانش «فهمیده» هایی بودند نوجوان اما بزرگ و بزرگ منش، فهمیده هایی که بعدها عکس های صورت های بی محاسن و معصومشان با پیشوند «شهید» زینت بخش شهرها و کوچه هایمان شد.
اما شب پنجم محرم ، شب عبدالله بن الحسن علیه السلام است، نوجوان نابالغی که در صحرای کربلا برای اولین بار این افسانه را به واقعیت مبدل کرد و شاید هر سال هزاران نوجوان در این شب ویژه خود را در جایگاه نوجوان حماسه ساز صحرای کربلا می بینند که آیا در نوجوانی آنقدر بزرگ شده اند که حامل پیام عاشورایی سید الشهداء باشند!؟
هیات میثاق با شهداء دانشگاه امام صادق علیه السلام در برنامه شب پنجم سال گذشته خود دست به ابتکاری زد تا به نوجوانان حاضر در مجلس خود برای همزاد پنداری با نوجوان کربلا کمک کرده باشد.
در ابتدای مراسم سینه زنی، حاج میثم مطیعی مداح مجلس از نوجوانان حاضر در این جلسه خواست تا خود را به کنار منبر برسانند و اجرا کنندگان اصلی نوحه شب پنجم نوجوانان مجلس باشند.
پس از لحظاتی صدها نوجوان از گوشه و کنار مجلس خود را به کنار منبر رسانده بودند تا خالق لحظاتی زیبا و تاثر برانگیز باشند، نوجوانانی که با پیراهن عزای سیدالشهدا آماده اجرای نوحه ای بودند که بصورت ویژه برای آنها تدارک دیده شده بود.
ما همه "فهمیده ایم" نام نوحه ای بود با شعری از محمدمهدی سیّار ویژه نوجوانان مجلس؛
حاج میثم از مستمعین مجلس می خواهد تا سکوت کنند و این نوجوانان باشند که گوشواره بند اول نوحه را زمزمه کنند و چه زیبا و با چه شور و حرارتی نوجوانان مجلس زمزمه می کنند که
(جسمم، جانم فدای تو حسین جان)
وقتی صدای نازک نوجوانان در مجلس می پیچد، حال مستمعین هم متحول می شود و اشکهاست که جاری می شود.
همچنان که میثم مطیعی مشغول خواندن بندهای نوحه است، حال و هوای خاص این نوجوانان و اشک های روان آنها دلهای همه را صیقل می دهد و متاثر می کند و هر بیننده ای را به این فکر وا می دارد، که نوجوان و حماسه سازی با شور و شعور افسانه نیست.
این را در بند بعدی نوحه نوجوانان هم باتمام وجود فریاد می زنند:
"اگه سن و سالم کمه، باشه
اگه نوجوونم ولی مَردم
بیاین تا ببینین شجاعت رو
محاله بترسم یا برگردم
بیاین ببینین همه، اگه که سنم کمه
چه شوری به پا میکنم توی میدون
که هر جوری هس میام، برا دفاع از امام
سپر میشم و میگذرم از سر و جون"
و زمانی که به بند پایانی و تکرار گوشواره اصلی نوحه می رسند با تمام وجود وصدای نوجوانانه خود فریاد می زنند که:
"مرد رزمم / اگرچه نوجوونم
تا معرکه / خودم رو میرسونم
پای آقا / تا آخرش میمونم"
(یا ثارالله حسین حسین حسین جان)
اما بند آخر این نوحه یادی بود از عبدالله بن الحسن های عصر ما و زمانی که مداح این بند را می خواند، چهره های مصمم و جدی این نوجوانان هر کسی که این صحنه ها را از نزدیک می دید به خود مطمئن می کرد که در دوره کنوانسیون حقوق کودکان، هنوز دوره شیهد فهمیده ها تمام نشده ونه تنها تمام نشده که صدها وهزاران بار تکثیر شده است.
"یه روز نوجوونای با غیرت
برای جهاد لحظه میشمردن
واسه این که تا جبهه راهی شن
قلم تو شناسنامه میبردن
بگو دشمن بشنوه، که ما هم "فهمیده" ایم
که ایران هنوزم پر از بچه شیره
فداییهای امام، شعارمون یک کلام:
امیری حسینٌ و نِعم الامیره"
و شاید بلندترین فریادهای خودرا برای همخوانی این بند خرج کردند که:
"ما مردای / فردای این کشوریم
تا به آخر / بسیجی رهبریم
تا به آخر / بسیجی رهبریم"
(یا ثارالله حسین حسین حسین جان)
شاید خیلی از نوجوانان مجلس شب پنجم هیات میثاق با شهداء این را به زبان نیاورده باشند ولی قطعا در این شب صدها عهدو پیمان در دلها بسته شد و خوب می دانیم که عهد و پیمان دوران شباب و نوجوانی یعنی چه ....
شاید تولید کارهایی اینچنین موثرترین اتفاقاتی باشد که در یک هیات عزاداری برای تربیت نسل های جوان تر می تواند اتفاق بیافتد، کارهایی برای نوجوانان، جوانان و دختران که می تواند زمینه ای را برای حس همزاد پنداری آنها فراهم کند تا بتوانند خودرا در زمین کربلا و کربلای امروزشان پیدا کن
#هیئت
#تربیت
#فرصت_تربیتی_محرم
#محرم
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5855116528504013035.pdf
2.8M
آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ میشود
نویسنده: اصغر طاهرزاده
#کتاب
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ میشود نویسنده: اصغر طاهرزاده #کتاب مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ
آنچه در این کتاب میخوانید سلسله بحثهايي است که استاد طاهرزاده تحت عنوان «آنگاه که فعاليتهاي فرهنگي پوچ ميشود» مطرح کردهاند. ايشان به عنوان معلمي که در سطوح مختلف آموزشی سالهاي متمادي تدريس کرده و در چندين مسئوليت فرهنگي، در رابطه با چگونگي فعاليتهاي فرهنگي سالهاي سال انديشيده و قبل از انقلاب اسلامي تا کنون همواره دغدغه رشد سطح #فرهنگ_ديني جامعه را داشتهاند، در يک جمعبندي نهايي حرفهاي خود را در اين نوشتار خدمت ارائه داده تا عزيزاني که در امور فرهنگي و ديني برنامهريزي ميکنند و فعاليت مينمايند، قبل از آنکه با بيثمري نتايجِ کار خود روبهرو شوند، به موضوعاتي که در اين کتاب مطرح شده است بينديشند.
مباحث این کتاب، همانطور که از عنوان آن پیداست بیشتر به #آسیب_شناسی فعالیتهای فرهنگی میپردازد و لذا هوشیاری عزیزانی را که دستاندرکار فعالیتهای فرهنگی هستند برميانگیزاند. از این رو ممکن است سبک و سیاق مطالب عدهای را به این سوء تفاهم بکشاند که نباید هیچ فعالیتی انجام داد.
در حالیکه این نوع مباحث نه برای تعطیل کردن جریان فعالیتهای فرهنگی و نه محکوم کردن فعالان فرهنگی است، بلکه به بازنگری و بررسی عوامل آسیب زای فعالیتهای فرهنگی میپردازد تا مسیر رشد حقیقی گم نشود.
بدیهی است که در جای جای کتاب به آسیبهای فعالیتهای فرهنگی آنگاه که از مسیر صحیح منحرف میشود اشاره شده است.
#معرفی_کتاب
#فرهنگی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
پای درس تشڪیلات
قسمت دوم(از۶)
برنامه هاي عملي اي که در آن ، تفوق و برتري کارکرد ساختار اسلامي و نيروهاي مؤمن به چشم بخورد؛ بايد به گونه اي باشد که خواهر مسلمان و برادر مسلمان ما که از يک هم سن و همکلاسي و هم رتبه ي غيرمسلمانش در مقام عمل ديني صالح تر است، در مقام عمل اجتماعي نيز سودمندتر باشد.
اگر عمل شما به حال مردم سودمند واقع شود، ماندني خواهيد بود. اين بيان قرآن است .«فاما الزبد فيذهب جفاء واما ما ينفع الناس فيمکث في الارض»؛[کفر مي رود و آن چه براي انسان سودمند است مي ماند.رعد/آيه 17]
💠سودمندي بيشتر ما باعث پيروزي ماست.
به همين جهت در خودسازي فردي و جمعي مجموعه هایتان بايد طوري برنامه ريزي کنيد که در صحنه خدمت به مردم بدرخشيد؛ نه براي تعريف مردم بلکه براي خدا.
💠ارتباط خود را قوي کنيد؛ وقتي يک عده در اقليت هستند، بايد بکوشند تا به کمک ارتباطات گسترده، يک جمع بزرگتر شوند.وقتي که همه يک جا جمع هستيد، احساس دلگرمي و قدرت بيشتر مي کنيد.
ادامه دارد...
#پای_درس_تشکیلات
#اصول_کار_تشکیلاتی
بخش اول:
eitaa.com/morabi_masjed/2143
مربےمحور؛نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5996701637245141395.mp3
2.38M
✅ #استاد_پناهیان
مشکل فراگیر بین بچه مذهبیها و انتقاد شدید امام صادق(ع)
🔻چه خبره هی میگید: فلانیها رو قبول ندارم،با فلانیها رابطه ندارم
#تشکیلات_اسلامی
مربی محور
@morabi_masjed
✅سه تهدید جدی تشکیلاتی برای مجموعه ها
1⃣دلسوز نبودن بعضی اعضا نسبت به دیگر اعضا:
يعني شخص نسبت به همسنگرش بي توجهي میکند، به عنوان نمونه فلان مسؤل مجموعه در طول هفته بشدت درگير ميباشد و ديگر مسؤلان که امکان دارد بيکار باشند به اين مسئله توجهي ندارند و بي تفاوت نظاره گر هستند تا تمام انرژي اون شخص تخليه بشه, عدم توجه به اين مسئله به صورت بلند مدت باعث فرسايش شخص خواهد شد.
2⃣مديريت زمان نداشتن:
به عنوان نمونه اعضا ، مدت زيادي از وقت خود را صرف بحثهاي بي اساس و بدون نتيجه ميکنند و اين مسئله امکان دارد در جلسات مهم اعضا هم اتفاق بيفتد.
3⃣کم رنگ شدن معنويت در تشکیلات: دوری از هیئت های عزاداری هفتگی ، دوری از قرآن و ادعیه ، عدم بهره گیری از استاد اخلاق و...
#اصول_کار_تشکیلاتی
#آسیب_شناسی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۷۵ ایده برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس
#ایده
#دفاع_مقدس
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
4_5940468085705147034.rar
109.3K
طرح درس با موضوع امام حسین علیه السلام الگوی زندگی
#درسنامه
#محرم
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
4_5940468085705147031.rar
3.45M
بسته گرافیکی سخنان مقام معظم رهبری در مورد عزاداری
#محرم
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
ahkamazadari.pdf
300.8K
احکام عزاداری امام خامنه ای
#محرم
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
اصل جایگزین چیست؟
▪️یک لیوان آب کدر را با همه ی آلودگی ها و ذرات درونش تجسم کنید.
اگر دائما آبی تمیز را درون این لیوان بریزیم تا محتوای لیوان سرریز شود، بالاخره همه ی آب کثیف از لیوان خارج می شود و آبی که لیوان را پر می کند، کاملا شفاف خواهد بود.
لازم نیست که سعی کنیم به یکباره از شر آب کثیف لیوان خلاص شویم.
فقط بایستی آنچه را درست بود جایگزین می کردیم و طولی نمی کشید که آنچه غلط بود، از بین می رفت.
▪️در #کارتربیتی هم، هر چیزی که میخواهی از متربی بگیری ، ابتدا به او #جایگزین مناسب آن را بده
به طور مثال؛ اگر قصد داری ارتباط نامناسب او با دیگران حتی با جنس مخالف را قطع کنی ، ابتدا ارتباط خودت را با او بیشتر کن و یا رفاقت عمومی در مجموعه راتقویت کن.
#مربی
#متربی
#تربیت
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🆔 @morabi_masjed
⛔️ شتاب در #تربیت ⛔️
✖️داستان ما، داستان چوپانى است كه از يك طرف به گوسفندش پوست خربزه مىداد و از طرف ديگر دنبه اش را وزن مىكرد تا ببيند چاق شده يا نه.
➕ولى داستان ابراهيم، داستان كسى است كه شتاب زده نيست، حليم است و به سمت حق باز مى گردد و با او در رابطه است تا ثباتى داشته باشد كه خداوند مى فرمايد: «انَّ ابْرَاهِيمَ لَاوَّاهٌ حَلِيمٌ».
✖️ما مى خواهيم اگر امروز برخوردى كرديم، فردا به نتيجه برسيم، در حالى كه اين شتاب، در هيچ موقعيتى بهره نمى دهد؛ حتى غذا هم بلافاصله به رگها و سلولها منتقل نمى شود، بلكه بارها و بارها كنترل مى شود.
بذرى كه تو امروز كاشتهاى، بعد از ماهها سر از خاك در مى آورد و پس از مدت درازى ريشه مى دواند تا بار دهد تا سنبله شود.
👈 شكستهاى ما از اينجا شروع مى شود كه مى خواهيم در يك برخورد و در يك روز، تمام خلق را بسازيم، در حالى كه در تاريخ مى بينيم كه انبياء سالها ناليدند و نتيجه اى نگرفتند، ولى مأيوس هم نشدند. حال چه شده كه ما مأيوس مى شويم و صدمه مى خوريم؟! اين نصيحتى است كه يعقوب به فرزندانش مى كند:
«لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ»
از روح خدا و نيرويى كه خدا برايتان مى فرستد، مأيوس نشويد.
📚 حركت، ص 58
🔸استاد علی صفایی حائری
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🆔 @morabi_masjed
هدایت شده از قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
4_5980892859060977749.pdf
327.6K
منابع مفید درباره جوان و نوجوان
#معرفی_کتاب
مربی محور
@morabi_masjed
✅اهمیت تبلیغات در کار فرهنگی
پاسخ به چند سوال مهم:
💠۱-به نظر شما اگر ما در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تبلیغات و اطلاع رسانی داشته باشیم اشکالی دارد؟
💠۲- اگر تبلیغات و گزارش عملکرد داشته باشیم، یعنی ریا کرده ایم و و مغایر با اخلاص و کار برای رضای خدا و گمنام بودن است؟
💠۳- واقعا اگر کار برای رضای خداست دیگر چرا اطلاع رسانی برای خلق خدا؟
و از این دست سوالات و ابهامات....
⬅️واقعا حد و مرز تبلیغ و گزارش کجاست؟؟
🔸خداوند طول عمر با عزت به حاج آقای قرائتی عنایت فرماید،
ایشان فرمودند: مردم، کار خیری کردید حتما نشان بدهید که دارید کار خیر میکنید، اصلا بگذارید بگن ریا میکنه کار خیر بکنید و نشرش بدید بذار کار خیر در جامعه و بین مردم شناخته بشه و مردم یادبگیرند کار خیر انجام بدهند اون دنیا هم کسی گفت ریا بوده گردن من محسن قرائتی، من گردن میگیرم🔸
شرکت های بزرگ وقتی پروژه ای رو شروع می کنند یه مبلغ بسیار هنگفتی رو هم برای تبلیغ و معرفی محصول در نظر میگیرند.
اگر واقعا ۱۰ تومان هزینه محصول میشود به اندازه ۱۰ تومان هم هزینه تبلیغات آن محصول میکنند تا مشتری را مجاب به خرید بکنند.
ما، فعالان فرهنگی، اجتماعی نیز اگر به دنبال نشر خوبی و توسعه کیفیت زندگی مطلوب هستیم بایست از ابزار رسانه استفاده کنیم، چه ابزار تبلیغاتی سنتی همچون منابر که از قدیم الایام یکی از اصلی ترین ابزارهای اطلاع رسانی و تبلیغات دینی و اسلامی ما بوده است که حتی از موثرترین ابزار به ثمر نشستن انقلاب ما هم همین مساجد و هییات مذهبی بوده اند که باعث نشر و ترویج افکار حضرت امام گردیدند
تا به امروز که یکی از قدرتمندترین ابزارهای رسانه ای فضای مجازی بوده است و بایست به شکل جدی و حرفه ای این ابزار را شناخت و در راستای ترویج فرهنگ ناب محمدی و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و خط امام و رهبری از آن بهترین بهره برداری را نمود.
انتخابات مجلس آخرین و یا شاید شگفت انگیزترین نتیجه شبکه های مجازی ویژه تلگرام بود که حداقل در تهران کاملا بر روی آرای مردم تهران و نتایج انتخابات تاثیری شگفت انگیز داشت.
پس پشت کردن به این فضا و اینگونه ابزاری اطلاع رسانی خطایی نابخشودنی است و این فضا آنقدر اهمیت دارد که حضرت آقا شورای عالی مجازی تشکیل میدهند، پس این در اهمیت اطلاع رسانی در فضاهای مجازی
و
اما از سویی دیگر همیشه از بچگی به ما میگفتند که بچه ها کاری اگر در مسجد و بسیج میکنید سعی و همتتان بر این باشه که برای رضای خدا باشه نه خلق خدا و کاری اثرگذاره که مخلصانه و بدون چشم داشت باشه....
واقعیت معیار و عیار اخلاص در عمل رو حضرت حق تعیبن میکند و نه بندگان خدا و اینکه واقعا مخلصانه و گمنام است و آن یکی ریاکارانه و فریبکارانه در ید بنی بشر نیست
اما در فضاهای اجتماعی و فعالیت های اجتماعی ما اصطلاحی داریم به نام «سرمایه اجتماعی»،
مقوله ای که امروزه بسیار مورد تاکید فعالان اجتماعی بوده است.
شاید بتوان بزرگترین سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی را بسیج دانست که حضرت امام توانستند با ایده بسیج مردمی اولین و بکرترین سرمایه اجتماعی را بطور عملیاتی و موفق اجرایی نمایند که این سرمایه امروزه در خارج از مرزها و کیلومتر ها آنطرف مرزها نیز در حال توسعه است
پس باید از نگاه حضرت امام درس گرفت که اگر به دنبال ترویج گفتمان انقلاب هستیم بایست سرمایه اجتماعی انقلاب را افزایش دهیم اگرچه یقینا اخلاص حضرت امام باعث این رشد و نمو و برکت سرمایه اجتماعی بسیج گردیده است اما به یاد داشته باشیم بسیج با ارایه خدمات ارزشمند توانست این سرمایه را ایجاد نماید و امروز هم اگر بخواهیم همه نهادهای اجتماعی در جامعه فعال و پویا باشند بایست که راه خدمت به مردم را پیش بگیرند و این خدمات را به گوش همگان برسانند تا «فرهنگ خدمت» نهادینه شود تا راه برای کار داوطلبانه باز شود و همیشه در یاد داشته باشید که جهت توسعه کار داوطلبانه باید ابزار آن به درستی شناخته و اجرا شود
از اولین اصول کار داوطلبانه انهم بصورت کاملا حرفه ای و تشکیلاتی ارایه و اطلاع خدمت به گوش مردم و ذینفعان است تا همه ترغیب به فعالیت شوند و تا زمانی که شما به درستی گزارش ارایه ننمایی مطمنا هم افراد تیم خود را کم کم دچار بی انگیزگی میکنی و هم آن کار خیر و خوب با شدت فزونی پیدا نمی کند پس بیاییم کارهای خوب یکدیگر را نشر دهیم تا خوبی منتشر شود تا فعالیت اجتماعی داوطلبانه توسعه پیدا کند و انشالله خداوند هم به نیت ما اخلاص عنایت نماید تا اثر کار خیر ما تاثیر چندبرابری پیدا کند.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
#تبلیغات_در_کار_فرهنگی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed