هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
همگرایی مربی با متربی ها
چقدر خودمان نباشیم تا دیگران را جذب کنیم؟
سئوال:
مربی تربیتی در مرحله جذب چقدر می تواند با سلیقه و ذائقه مخاطبانش همگرایی کرده و خود را مثل آنان نشان دهد؟
بعبارت دیگر، آیا باید ما خودمان را مثل مخاطب جا بزنیم و به شکل او درآییم؟ یا اینکه باید تلاش کنیم تا رفتار او را شبیه به رفتار خودمان تغییر دهیم؟
البته در مرحله تثبیت و رشد که بعدها به آن می پردازیم، بیان خواهد شد که همواره «تغییر نهایی رفتار» متناسب با آموزه های دینی، شاه بیت اصلی «تعلیم و تربیت» است، اما اینکه چه میزان از این هدف را می توان در مرحله جذب دنبال کرد، سئوال مهمی است که مربی باید پاسخ آن را از کارشناسان تربیتی بپرسد.
در هر صورت، مرحله #جذب در کار تربیتی، مرحله گره خوردن دلهاست، مرحله ای که جرقه ی اولیه پیوستن به جمع در این مرحله در ذهن مخاطب زده می شود. گاهی یک تلنگر احیاگر و گاهی نیز یک موعظه اثر گذار در این مرحله، در روح و جان مخاطب، انقلاب ایجاد می کند، چرا که مرحله جذب در واقع، مرحله تاباندن نور به ضمیر مستعد جوان و نوجوان است.
پس بر این اساس، وقتی قرار است مربی دعوت گر به روشنایی باشد و منادی نور، آیا می توان دعوت به روشنایی و نور را به تنهایی با وانمود کردن گرایش به تاریکی انجام داد؟!
آیا امروزه که به تدریج ذائقه برخی مخاطبان جوان و نوجوان به مادیات بیش از معنویات گرایش پیدا کرده و الگوهای تربیتی غلط، نیازهای کاذب آنان را در مقابل نیازهای واقعی قرار داده است، مربی با این مسئله باید چگونه کنار بیاید؟ چقدر در مقابل خواست مخاطب کوتاه بیاید؟ چقدر همرنگ او شود و متناسب با ذائقه و نیاز جوان و نوجوان رفتارش را تغییر دهد؟ چقدر خودمان نباشیم تا دیگران را به خود جذب کنیم؟ آیا این گونه جذبی، جذب به ما و اندیشه ما و مرام و مسلک ما خواهد بود یا جذب به مجسمه ای مخاطب پسند و یا بازیگری ایفای نقش کننده، مطابق با خواست تماشاچیان و اعضای گروه؟!
در خصوص این مسئله مهم و حائز اهمیت، حتما باید به چند نکته اساسی توجه داشت:
اول آنکه متاسفانه گاهی مربیان از جایی شروع می کنند که مخاطب می خواهد، مسیری را طی می کنند که مخاطب می پسندد و به جایی می رسند که مخاطب تصمیم داشته به آنجا برسد. به دیگر سخن آنکه گاه مشاهده می شود که نه مربی طرح مشخصی برای تغییر رفتار در متربیان دارد، نه شکل جذب به گونه ای است که در متربیان انگیزه تغییر و تحول ایجاد کند و نه سیر نهایی این پروسه به رشد و تعالی و اصلاح فرد منجر می شود.
این در حالی است که مربی در فرایند جذب حتی یک لحظه نباید از اصول، ارزشها و سیره عملی خود در زندگی کوتاه آمده و عقب نشینی کند تا مخاطب را راضی نگه دارد، اما در عین حال لازم است در مواجهه با مخاطبان انعطاف پذیری لازم را داشته باشیم و خشک و متعصب به نظر نرسیم.
بنابراین، مربی باید در اولین برخورد با متربیان، سفیر مهربانی و محبت و دوستی باشد و با رفتار کردارش، شخصیت مخاطبان را تکریم نماید، در مقابل آنچه که هستند گارد نگیرد وگاه خود را به تغافل بزند،اما در عین حال نباید وانمود کرد که او نیز مثل برخی مخاطبان گروه انسانی است سطحی، هیجانی، احساساتی و دلبسته به نیازهای مادی و کاذب.
مربی از آنجا که در تمام مراحل جذب، تثبیت و رشد، به هدفی ارزشمند می اندیشد، پس هیچگاه تغییر شکل نمی دهد و همواره شکل یک مسلمان متعهد و رسالتمند زندگی می کند، اما برای انجام این مهم، همواره در برخوردهایش، استراتژی های متفاوت اتخاذ می کند، گاهی روش #موعظه در پیش می گیرد، گاهی به کسی #هشدار می دهد، گاهی #مستقیم و آشکار دعوت می کند و گاهی در خفا و پنهان افراد را #هدایت می نماید.
مربی گاهی با کسی دوست می شود که دلی صید کند و گاهی به کسی کم محلی می کند که او را وادار به حرکت نماید.
مربی، هیچ وقت نباید تنها به تامین نیازهای کاذب در مخاطب بپردازد، بلکه باید نیازهای واقعی افراد را در درون آنها احیا نماید و سپس به متربیانش کمک کند تا در زندگی نیازهای واقعیشان را برآورده نمایند.
رشد و تعالی و کمال و معنویت و اخلاق، همیشه اصلی ترین نیاز یک مخاطب جوان و نوجوان است. پس بر این اساس، مربی باید در مسیر تاریک حرکت متربی در زندگی تنها یک چراغ روشن کند، در بیراهه یک تابلوی راهنما قرار دهد و در مقابل هر نیاز کاذب مخاطب، یک نیاز واقعی را به او معرفی کرده و در نهایت راه رسیدن به آن را نیز تا حد ممکن فرا رویش ترسیم نماید.
#شنبه_های_تربیتی
#تربیت
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
روانشناسی-جذب-دانش-آموزا-ن-به-مساجد.pdf
2.89M
جزوه روانشناسی جذب دانش آموزان به مسجد
چکیده سخنرانی دکتر شاه محمد پور
#جذب
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
ده یادآوری برای همه کسانی که میخواهند تربیت کنند:
۱. هيچوقت در گروه از "این کار را بكن و آن کار را نكن" سخن نميگوييم.
۲. دينداري را با سختگيری به بچهها تحميل نميكنيم.
۳. با كمك سه عنصر #لبخند، #تواضع و #صميميت، “رفاقت” را به اعضای گروه هديه ميكنيم.
۴. تلاش ميكنيم تا روحيات، انديشهها، آرزوها و احساسات مخاطبانمان را بشناسيم.
۵. با لحن قيم مآبانه و بزرگمنشانه با آنان سخن نميگوييم.
۶. با ديدن ظاهر افراد در مورد آنها قضاوت منفي نميكنيم.
۷. به شخصيت آنها بهاء ميدهيم و سخنانشان را ميشنويم.
۸. جلوههاي زيباي دينداري و الگوهاي عملي همسو با جاذبههاي فطري جوانان و نوجوانان را به آنها معرفی مي كنيم.
۹. دين را مخالف شادي، نشاط، زندگي و سرزندگي معرفي نميكنيم.
۱۰. شيوه برخوردمان با آمرانه نيست.
#اصول_کار_تربیتی
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟
بخش سوم(از۱۳)
➕ابزار و روش
ِ در کار فرهنگی مطلوب، همواره باید دو امر مهم #ابزارگزینی و #روش_شناسی را دقیقا بر اساس دستورهای دینی و ملاکهای اسلامی انجام داد؛ زیرا دراصل، رسالت تشکیلاتی تشکلهای فرهنگی که همان تعلیم و تربیت انسانهای صالح
است، ایجاب میکند که در این راه فقط از ابزار و روشهای مناسب استفاده کند و نباید و نمیتواند با استفاده از هر ابزار و روشی انسان #صالح تربیت کند.
برای انجام دادن کار فرهنگی لازم است به این مهم توجه کرد که در این راه، هرگز نباید فرصت انتخاب ابزار مناسب برای تربیت افراد را ازمسؤلان تشکلها سلب کرد؛ زیرا این به منزله ی نادیده گرفتن روحیه ی نوآوری، ابداع، تنوع طلبی و استقالل فکری آنهاست، همچنین مانع رشد و ترقی آنان به عنوان مهره های کلیدی و اثرگذار در کار فرهنگی و تربیتی برای اداره ی آینده ی جامعه
خواهد شد.
متأســـفانه امروزه اکثر تشـــکلهای فرهنگی، در گرداب #بی_روشی گرفتار شده اند؛ به گونه ای که اکثر این قبیل تشکلها همواره دو سؤال اساسی را فراروی خود دارند:
⭕️چه کاری باید بکنیم؟
⭕️چگونه باید این کار را انجام دهیم؟
باید تلاش کرد که سیستم تربیتی اسلام
را شناخت. بخش عمده ای از خلأ بی ابزاری و بی روشی موجود در تشکلهای فرهنگی کشور درواقع ناشی از شناخت نداشتن آنان از #سیستم_تربیتی اسلام است.
سیستم تربیتی اسلام بسیار دقیق است و حتی برای تقسیم عادلانه ی نگاه معلم بین دانش آموزان نیز توصیه های لازم را در خود دارد. این ما هستیم که از ابعاد و ظرایف آن بیخبریم.
درحقیــــقت مکتــــــب الهام بخش
اسلام، مالامال از دستورهای اخلاقی و تربیتی درباره ی انسانهاست.
🔺 این دستورها را میتوان از لابلای آیات قرآن و سیره ی عملی اهلبیت بیرون کشید و متناسب با آن عمل کرد.
::قسمتهای قبلی این مبحث::
بخش اول:
https://eitaa.com/morabi_masjed/71
بخش دوم:
https://eitaa.com/morabi_masjed/162
#کار_فرهنگی_مطلوب
#فرهنگی
مربـــی محـــور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اصول کار فرهنگی از منظر امام رضا(ع)
🔹آیا #کار_فرهنگی لزوما فضای مساعد می خواهد؟
🔹شروع #کار_فرهنگی از کجاست؟
🔹جایگاه خودشناسی و خودباوری در کار فرهنگی چیست؟
و...
مربی محور
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
کتاب هایی که فعالان فرهنگی حتما باید بخوانند
به همه ی فعالین فرهنگی توصیه می شود که زندگی شهدایی را که کار فرهنگی می کردند، حتما مطالعه کنند.
این شهدا الگوهای خوبی برای راهمان هستند.
کتاب هایی مثل:
🔹عارفانه
(زندگی نامه شهید احمد علی نیّری)
🔸علمدار
(زندگی نامه ذاکر شهید سید مجتبی علمدار)
🔹پسرک فلافل فروش
(زندگی نامه شهید محمد هادی ذوالفقاری)
🔸سلام بر ابراهیم
(خاطرات شهید ابراهیم هادی)
#الگوهای_فرهنگی
#معرفی_کتاب
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
تلنگرهای فرهنگی
شهید حسن باقری:
نکنه جنگیدن رو به عنوان یک حرفه بهش نگاه کنیم!
هر کس خسته شده جمع کنه بره...
تطابق داده شود با جنگ فرهنگی در عصر حاضر❗️
#تلنگر_فرهنگی
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed