مدلهای کار فرهنگی
۱. مدل موجی:
مجموعه کارهایی که در برهه ای از زمان می آیند و حرکت های بزرگی در راستای آن انجام میشود و مخاطب آن عموم است؛ مثل هيأت های مذهبی در ماه محرم. این کارها بطور مثال یک هفته مانده به محرم، آغاز و تا یازدهم محرم ادامه مییابد. سپس در دهه ی فاطميه و شبهای قدر دوباره شروع میشود. و یا برخی فعاليت هایی در زمينه دفاع مقدس مانند نمایشگاه، یادواره و... و یا محافل انس با قرآن از این قبيل می باشد.
۲. مدل حرفه ای:
برای این مدل، به طور پيوسته کار میکنند و تعطيلی ندارند؛ مانند برگزاری جلسات منظم اخلاق، جلسات قرآنی، جلسات هفتگی یا ماهانه حضور در منزل شهدا، حلقه های مطالعاتی، نشریه و ...
مخاطب این برنامه ها افرادی هستند که پایه تر بوده و دغدغه خودسازی داشته و از مدل بالا جذب می شوند.
٣ .مجموعه های بسترساز:
مجموعه های بسترساز خواص را پرورش میدهند و این خواص، مسئولين مجموعه های موجی و حرفه ای میشوند و به عبارت دیگر این افراد می توانند مسولين جدید در قسمت های مختلف تشکل ها و مجموعه ها شوند.
باید متناسب با مخاطب مدل را انتخاب کنيد و سعی بر این داشته باشيد تا از هر سه مدل بهره ببرید چرا که محيط ها غالبا ظرفیت هر سه مدل را دارند.
ِ
برای مثال کار مدل سوم را نمی توان برای مخاطب مدل اول انجام داد. برای مثال، ادبيات کتابی که در سطح بالای
علمی نوشته شده و یا کلام برخی علمای رده بالای علمی دارند نمی تواند عوام را جذب کند؛ چرا که آنانکه ادبيات
کلاميشان نخبه پسند است، کمتر می توانند با عموم مردم ارتباط برقرار کنند. این، قانون است. باید برای جلسات
عمومی تر، فردی را دعوت کنيم که عموم از او سود ببرند. اگر برای این مراسم، شخص نخبه ای را دعوت کنيم، مخاطب از جلسه سود نخواهند برد.
همچنين اگر برای مخاطب پيگير ، مفاهيم عميق ارائه ندهيد نيروی بالقوه
او را نيز از دست می دهيد. البته به این نکته مهم دقت داشته باشيد که قشر جوان به نسبت عموم مردم نياز به مدل نخبگانی تر دارد و دنبال مطالب تازه تر و عميق تر می باشد.
یکی از #مشکلات بزرگ کارهای فرهنگی این است که بخواهيم عموم را به سمت نخبگی بدون مدیریت ببریم.
برای نمونه، می بينيم عده ای دور هم جمع می شوند به و این نتيجه می رسند که هيأت به درد نمیخورد و باید حلقه ی مطالعه تشکيل دهند. هيأتی که متشکل از صد نفر بوده است، بعد از مدتی هشتاد نفره می شود. بعد از شش ماه، شصت نفر،بعد ده ماه پنج نفر باقی می مانند.
این در حالی است که اگر به روش هيأتی به کارشان ادامه می دادند، دویست نفر می شدند.
صحبت این است که نخبگی کار خودش را دارد.
در کار فرهنگی نباید نقش گروه های پيشرفته را بازی کنيم.
برای مثال، گروه هایی بودند که برای پيشرفت مجموعه ی خود، از مجموعه های دیگر الگو برمی داشتند؛ اما همان مجموعه بعد از شش ماه تعطيل میشد. چرا؟ چون اعضای آن می خواستند نقش بازی کنند.
#کار_خودتان_را_بکنید
#اصول_کار_فرهنگی
#مدلهای_کار_فرهنگی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اصول کار #فرهنگی از منظر امام رضا(ع)
🔹آیا #کار_فرهنگی لزوما فضای مساعد می خواهد؟
🔹شروع #کار_فرهنگی از کجاست؟
🔹جایگاه خودشناسی و خودباوری در کار فرهنگی چیست؟
و...
🆔 @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_764795416125374503.pdf
1.41M
#جزوه مجموعه مباحث فرهنگی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
انگیزه در کار فرهنگی
باید برای انجام #کارفرهنگی و دینی #انگیزه خود را تقویت کنیم. انگیزه اهمیت بسیاری در #تأثیرگذاری دارد و نباید در انگیزه ناخالصی ایجاد شود. یک انگیزه سالم برای فعالیت فرهنگی دینی انقلاب این است که انسان برای #تقرب_به_خدا به این مرحله وارد شود و خودش را بدهکار و مسئول بداند. ما در مقابل ائمه، شهدا و مردم مظلوم منطقه، تاریخ و امام زمان(عج) #مسئول_هستیم و بار مسئولیت باید بر دوش ما احساس شود.
استاد پناهیان
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
#چهل_حدیث_فرهنگی
حدیث سیزدهم:
کار فرهنگی، خروجی داشته باشد
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
پای درس تشڪیلات
قسمت سوم(از۵)
💠جذب عناصر جديد؛
گاهي دافعه خيلي قوي است اما جاذبه چندان قوي نيست. مسلمان، هم دافعه دارد و هم جاذبه.
شما بايد جاذبه تان زياد باشد، بايد کلامتان و رفتارتان چنان باشد که اطرافيانتان را يکي يکي جذب کنيد.
اصلاً بايد برنامه داشته باشيد براي جذب آنها. مبادا فکر کنيد که اينهايي که با ما مخالف هستند ديگر کارشان خراب است و درست شدني نيستند. خير، انسان تغيير مي کند.خيلي ها آدم هاي خوبي هستند، مي لغزند و بد مي شوند. خيلي ها آدم هاي بدي هستند و در اثر ارشاد و معاشرت خوب مي شوند. تعاليم اسلام يادتان نرود. اسلام مي گويد تا آخرين لحظات حيات، در توبه باز است.
انضباط؛ هرکار دسته جمعي اي که انجام مي دهيد بايد همراه باشد با انضباط تشکيلاتي. بچه مسلمان ها به انضباط مقدار کمي بها مي دهند.بايد يک مقدار به انضباط بيشتر بها بدهيم.اما نظم فرعوني نه؛ زيرا نظم گاهي فرعوني و طاغوتي است. نظم ما بايد الهي، سازنده و نوراني باشد.
ادامه دارد...
قسمت اول:
eitaa.com/morabi_masjed/2231
قسمت دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/2143
#پای_درس_تشکیلات
#اصول_کار_تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تمریناتی برای کار تشکیلاتی
چه چیز باعث خواهد شد که ما در تشکیلاتمان از یکدیگر تنفر پیدا کنیم ،چرا باید زود از کوره در برویم ...
هرطور بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم ،می بینیم که علت همه اینها این است که آن طور که باید " هدف" مان را از کار جمعی نشناخته ایم ...
نمیدانیم کجا هستیم ؟برای چه آمده ایم؟ که به چه هدفی برسیم؟ و ملزومات رسیدن به این هدف چیست ؟
در غیر این صورت ...
ما باید بدانیم که ما آمده ایم که قدم در طریق الی الله بگذاریم و حرکت کنیم ... پس اگر همه چیز الی الله است ... تحمل مشکلات و دلخوری هایی که گاهی در کار جمعی به وجود می آید برایمان احلی من العسل خواهد بود _که البته طبیعی هم هست ، بالاخره در یک جمع چند نفره که همه هم عقیده و هم نظر نیستند گاهی نظراتی خلاف آنچه ما داریم هم مطرح می شود چنانکه در یک خانواده هم همینطور است،اصلا در غیر این صورت مجموعه رشدی نخواهد داشت.
پس باید تمرین کنیم؛
که برای امام زمانمان اگر چند بار عصابانیتمان را کنترل کنیم ... اگر مانع از تبدیل شدن دلخوری های ساده به کدورت شویم ...
اگر گاهی بگذریم ... و در پیشگاه ولی از مشکلاتمان دم نزنیم ...
#تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5877332981281981032.pdf
2.69M
معرفی کتب تشکیلاتی استاد محمدمهدی #نجاتی
#معرفی_کتاب
#تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔺تجـربه هشتم🔺
🔹عنوان تجـربه🔹ڪارت امتیاز نمـاز
🔸شــــرح تجـــربه🔸
✍یڪ مربی مسجدی، ڪارت زیبایی را طراحی ڪرده بود با عنوان "ڪارت امتیاز نماز" در این ڪارت درست مثل ڪارت عضویت ڪتابخانه ها و امثال آن ڪه در قسمت پشت ڪارت ڪادرهایی مربع شڪل برای تمدید تاریخ عضویت وجود دارد. دوازده محل جمع بندی امتیاز، ویژه دوازده ماه سال وجـود داشت و در قسمت جلوی ڪارت هم طراحی عڪس دو نوجوان نمازگزار دختر وپسر دو حال نماز خواندن به چشم میخورد ڪه در ڪنار حدیث شریف"نماز ستون دین است" ڪار شده بود. برای امتیاز دهی در ڪارت "امتیاز نماز" می توان فرم های مشخصی را برای هرماه در اختیار متربیان قرار داد ڪه در آن هر نماز جماعت ۲۰امتیاز،نماز فرادای اول وقت ۱۰امتیاز ونمازهای با تأخیر نیم ساعت وبیشتر از اول وقت ۵امتیاز داشته باشد.
هم چنین برای تشویق بچـه ها به خواندن نماز صبح در اول وقت نیز می توان، امتیاز نماز صبح را درست پس از اذان مثلا˝ ۳۰ قرار داد.
علاوه بر این در انجام این طرح می توان متناسب با سن مخاطب، نمازهای مستحبی را برای جبران ڪسری امتیاز اعضاء با امتیازات ۲تا ۵نمره مشخص و تعیین ڪرد.
🔸هدف از اجرای تجربه🔸
انس با نماز و تمرین خواندن نماز در اول وقت ویا به جماعت
🔺نڪته مرتبط تڪمیلی🔺
✍بدون تردید،همه ڪودڪان به طور فطری استعداد و پذیرش انجام تڪالیف مذهبی رو دارند، امّا آنچه ڪه مهم است ،چگونگی روش ارائه یا عرضه اسباب رشد یا آیین الهی به آنهاست. البته،برای تحقق این مهم،حتما˝ باید متربیان در طول زندگی بارها و بارها در معرض مشاهده و یادگیری رفتار یا تڪالیف مذهبی به بهترین نحو در مسجد محل قراربگیرند تا نماز خواندن، به مرور زمان و بتدریج پاسخی گردد به نیازهای فطری و درونی آنان در خصوص حس پرستش و بندگی.
هم چنین الگوهای برتر نماز در دوران ڪودڪی آموخته شود،تا با شناخت ومعرفت وارد سنین راهنمایی وبالاتر شوند و کارت امتیاز را ڪنار بگذارند وتنها معنویت نماز را طلب نمایند.
در این طرح باید از رقابت های ڪاذب پرهیز شود.
این طرح برای رده سنی سوم تا پنجم دبستان توصیه میشود برای ڪسانی ڪه سال اول حضورشان در مسجد است.
📚 "ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتے
#تجربه
مربے محــور،نونگاهے اصیل به فرهنگـ و تربیت دینے
@morabi_masjed
کانال تخصصی #سرود
آهنگ بیکلام، باکلام و متن سرودهای مناسبهای #پاییز ۹۷:
اربیعن
۱۳آبان
۲۸صفر(رحلت پیامبر و امام حسن)
شهادت امام حسن عسگری
میلاد پیامبر(ص)
👇👇👇👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3328049163C7a1c2d0799
مربی موفق
بخش دوم(از۱۰)
➕ترمز داشته باش
یکی از اصولی که شخص #مربی باید به آن رسیده باشد این است که دارای ترمز باشد.
مثلاً اگر ماشینی ترمز ندارد و یا فرمون نمیگیرد، حاضر هستید سوار آن شوید؟ سرعت میگیرد اما ترمز ندارد.
شما حاضر هستید سوار اسبی شوید که دهنه ندارد؟ یعنی فرمان شما به دست اوست و هر کار که بخواهد انجام میدهد. این ماشین هر قدر تند تر برود خطرش بیشتر است. این اسب هر اندازه سریعتر باشد و چموشتر باشد به صورت وحشتناکی شما را به کشتن میدهد. چون دهنه ندارد اگر داشته باشد شما میتوانید کنترلش کنید.
پس شخص مربی باید خودش اول از همه دارای ترمز و فرمون باشد، این همان تقوا است که میگویند باید بتواند خودش را نگه دارد.
تقوا از واژه وقایه یعنی کسی که میتواند خود را نگه دارد.
جای لازم میایستد جای لازم گاز میدهد و جایی که لازم است تند یا کند میکند. مثلاً بیشتر مواقع خیلی از ما این گونهایم که میگوییم: «جوشی شدم حالا خراب شد»
اتفاقا همان موقع که جوشی شدی باید بتوانی خودتان را نگه دارید، انسان وقتی جوشی نیست که حرف بی خودی نمیزند. کار زشت نمیکند. کار زشت مال زمانی است که انسان غضب و یا شهوت وی تحریک شده، عزیزم همان موقع تو باید خودت را نگه داری.
و شخص مربی باید خودش دارای چنین حالتی باشد و وقتی او دارای تقوا شد یکی از حسنهایش این است که دارای کرامت نفس میشود یعنی از درون یک انسان شریف و بزرگ میشود و دارای ارزش میشود که در قرآن میباشد که میفرماید:
«انّ اکرمکم عنداللَّه اتقاکم»
گرامیترینتان نزد خدا آن است که ترمز دارد شخصی که هرجای لازم بتواند بایستد و هرجای لازم تند باشد و یا کند باشد.
پس این که میخواهیم تربیت کنیم و یا تربیت بشویم باید دارای قدرتی به نام تقوا باشیم.
حجة الاسلام آقاتهرانی
بخش اول:
به کارت ایمان داشته باش
eitaa.com/morabi_masjed/2561
#مربی
#مربی_موفق
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_764795416125374599.pdf
576.2K
توجه به تحصیل متربیان
#تحصیل
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🆔 @morabi_masjed
طرح مسئله
موضوع: وابستگی در رابطه مربی و متربی
۱. ما مربیان پل هستیم و متربیان رهگذر؛ آیا این دو به هم وابسته می شوند؟!
۲. کدام وابستگی خوب و مطلوب است و کدام وابستگی بد و نامطلوب؟
۳. آیا مربی می تواند الگوی اول و آخر متربی باشد؟
۴. ضررهای وابستگی مربی به متربی یا متربی به مربی کدام است؟
۵. برای علاج این مشکل چه راه حل های کاربردی وجود دارد؟
🔵وابستگی خوب
علل و زمینه ها:
۱. اخلاص و یاد خدا
۲. ویژگی یا ویژگی های خاص ارزشمند متربی
۳. اصل تربیتی: در کار تربیتی از چیزی که متربی دوست داره، شروع می کنیم و به اون چیزی که به عنوان هدف مشخص کردیم می رسیم.
۴. عمل صالح و تواضع و اخلاص واقعی
متربی وقتی همه ایتها رو با هم در مربی می ببینه ؛ خود به خود الگو برداری می کنه و کم کم این عشق به خدا و اهل بیت در وجودش به وجود میاد . البته اگر مسائل بیرونی باعث به انحراف کشیدن این فرد نشه.
مثال:
حضرت زینب (س) هم علاقه شدیدی به امام حسین علیه السلام داشت داشت. حتی پیامبرخدا (ص) هم به امام علی میگوید لحمک من لحمی. این مطلب به نوعی رابطه شایسته مربی و متربی نمونه رو هم ترسیم می کنه.
وابستگی و عشق اول پیامبر، امام معصوم، و حضرت زینب؛ خداست. و علاقه حضرت زینب به امام حسین هم در راستای عشق به خدا بود.
حضرت یوسف هم با محبت مخلصانه به همه مردم دوست و دشمن را به خود جذب کرد و حتی زلیخا در آخر جذب خدای حضرت یوسف علیه السلام شد.
🔴وابستگی بد
برخي افراد با فضل فروشي و تظاهر به اعمال نيك و انجام رفتار نمايشي ديني، به دنبال #مريد_پروري هستند و خود را عامل سعادت و هدايت اعضاي گروه مي پندارند. مربي حتما بايد پل اتصال به خدا باشد به گونه اي كه متربي با عبور از مربي به خدا برسد نه آنكه در فرد متوقف شود.
مربی باید از محبت متربی به خودش؛ به نفع خودمتربی استفاده کند نه اینکه از متربی مرید بسازد.
سرگروه محترم، متربی رو وابسته خودش کرد و تبعاتش هم این شد که اعضای حلقه و اطرافیان به سرگروه بدبین شدن و اعتماد و صمیمیت از بین رفت؛ و یک حلقه 25 نفری از هم پاشیده شد.
علل و زمینه ها:
۱. افراط در محبت به متربی یا مربی
۲. ناآگاهی درخصوص محدوده ارتباط با متربی یا مربی
۳. خلاء عاطفی و کمبود محبت مربی یا متربی
۴. توجه به ظاهر مربی یا متربی
۵. غفلت از یاد خدا
ضررها
۲. اصل تربیتی: در کار تربیتی از چیزی که متربی دوست داره، کار رو شروع کنیم و به اون چیزی که ما به عنوان مربی میخوایم ختم کنیم. ایجاد وابستگی باعث میشه که ما در پله اول یعنی آنچه که متربی دوست داره باقی بمونیم، و نتونیم به پله آخر برسیم، پس این مدل از رابطهی بین مربی و متربی و بالعکس کاملا غلط هست.
۲. ضرر هایی که به مربی می رسد:
کوتاه مدت:
وابستگی به ظاهر متربی ،هوش، درس، موقعیت اجتماعی متربی ،خانواده و...
بلند مدت:
مربی بعد از گذشت چند سال میبینه بخاطر این حلقه خیلی از موقعیت های اجتماعی از دست داده و یا برا خودش محصور کرده (به دلیل سرگرم بودن به مسائل حلقه) از همه ی چیزایی که گاها دوست داشته عقب مونده بعضا کار,ازدواج و... مربی و متربی نباید بعد از چند سال به این نتیجه برسن که فقط خودشون برای هم موندن.
به همین خاطر گفته می شود وابستگی مربی به متربی بدترین نوع وابستگی است.
وابستگی در ماه های اولیه ورود متربی به حلقه یا مجموعه بیشتر به چشم میخوره به دلیل جذابیت ها و تازگی اولیه و... بعد از گذشت مدتی این جوشش کمتر میشه. به همین خاطر معتقدیم وابستگی در مرحله جذب طبیعی است اشکال ندارد اما در ادامه این قضیه باید اصلاح شود.
اگر آن سوز و دوست داشتن نباشد؛ نمیشود کار تربیتی کرد اما باید این وابستگی مدیریت شود به گونه ای که کم کم فرد با محوریت مسجد بیاد حلقه.
مثلا اگر بعضی از متربیان به دلیل بی محبتی از سوی خانواده به مربی وابسته بشه یه مربی خوب اونو مدیریت می کنه.
راهکار:
۱. وابستگی خود را با ویژگی های وابستگی خوب که بیان کردیم؛ تطبیق دهیم.
۲. اخلاص
۳. مطالعه کتاب: جاذبه و دافعه حضرت علی علیه السلام تالیف علامه شهید مرتضی مطهری
۴. به صورت مجموعه ای با متربی کار شود؛ یعنی کل مجموعه با متربی مثل مربی برخورد کند تا او به جای اینکه مجذوب مربی شود؛ جذب مجموعه شود.
۵. اگر مربی یا سرگروه به جای ایجاد شور دینی دنبال شعور دینی باشد و متربی را متفکر بار بیاورد؛ وابستگی ایجاد نمی شود. در حلقات دنبال این هستیم که شاکله فکری بسازیم مطمئنا اگه شاکله فکری درست باشد وابستگی سمت وسوی الهی پیدا کند.
#وابستگی_عاطفی
#روابط_مربی_و_متربی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_mssjed
🚨مربی #هیچ_کاره است!
بخش اول
(برداشت های آزاد تربیتی از شهید محمد عبدی و شهید احمدعلی نیری)
❓چگونه در مدتی کوتاه یک مربی حرفه ای شویم?
⚠️گام اول:
این حرف من نیست که!
خود خدا به پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرموده!
چی رو?
این که تو هدایت اشخاص، "خدا" همه کاره است: خدا!!
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
💠 ﻗﻄﻌﺎ ﺗﻮ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻰ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﻨﻰ ،ﺑﻠﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ؛ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖﭘﺬﻳﺮﺍﻥ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ.
سوره مبارکه قصص،آیه شریفه،(56)
🔹پس مربی چیکاره است?
🔺یک مربی موفق یک "شاگرد درس" خونه!
توی این طرح، مربی باید بلد باشه نقش شاگرد درس خون کلاس رو به خوبی ایفا کنه! (نقش شاگرد درس خون)
🔷توی چه کلاسی?
۵تا کلاس است که مربی باید "اول خودش" به طور منظم و برنامه ریزی شده توش شرکت کنه و بعد متربی هاش رو با خودش ببره!
همین
📢نگران نباشید
توی این کلاس ها مربی برای متربی "هیچ کاره" است
فقط قراره شاگرد درس خون باشه
❓چرا فقط این ۵تا کلاس?
میتونه کلاس ها بیشتر باشه ولی این ۵تا کلاس باید اولویت اصلی یک مربی باشه و بعد کلاسای دیگه
💢۵تا کلاس کجاهاست?
قبل از اینکه بگم کجاهاست باید بگم که متاسفانه خیلی به این ۵تا کلاس "رایگان" و "منظم" کم لطفی میشه و خیلی از مربی ها ارزشش رو کم به حساب میارن!
فقط لطفا اگر اسم این ۵تا کلاس رو اوردم ،سریع قضاوت نکنید!
هنوز طرح به طور کامل لو نرفته!!!!!
📛کلاس ها📛
1⃣ نمازهای جماعت مسجد
2⃣ مجالس توسل به اهل بیت علیهم السلام(همون هیئت خودمون)
3⃣ مقابر شهدا
4⃣ نمازهای جمعه
5⃣ جلسات درس اخلاق علمای عامل و ولایی
🔵حالا چطور یه مربی باید نقش بچه درس خون رو ایفا کنه?
💯جواب این سوال برای جلسه بعد...
ادامه دارد...
✍ع.کمال آبادی
بسیج منتظرین قائم(عج)
ارتباط با نویسنده مطلب:
@fadaee
#مهارتهای_مربی
#مربی_حرفهای
#تربیتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کار فرهنگی موسمی
یک آسیب شایع در مجموعه های فرهنگی و تربیتی
اینکه فرهنگ چیست و چگونه حاصل میشود و اینکه سازو کار فرهنگ سازی(مکانیزم عمل) چه باید باشد یا نقطه شروع و طرز عمل چیست و چگونه باید باشد، کی و چه کسی اهل کار فرهنگی است، عناصر قدرت در این عرصه کدامند؟ متن و محتوا چیست و چه باید باشد، کی و کجا پیام تولید کند و چگونه با چه سازوکاری پیام به جامعه عرضه شود تا مورد پذیرش قرار گیرد و به باور افراد تبدیل شود و رفتارها را متأثر کند و ... اینها از مقولههایی هستند که کمتر بدانها پرداخته میشود.
در خوش بینانهترین حالت، کارهای فرهنگی و تربیتی ما مقطعی و موسمی است. در مناسبتها موجی به راه میافتد و رسانهها و اهالی فرهنگ دست بکار میشوند و گاهی اقدامات خوبی هم صورت میگیرد اما به یکباره متوقف و به موسم دیگر و یا مناسبت بعد واگذار میشود.به عبارت دیگر یکی از نقیصههای بزرگ در حوزه فرهنگسازی و کار تربیتی نگاه مقطعی و عدم پیوستگی فعالیتها واستمرار نداشتن آن در طول ایام است.
شاید بتوان برای روش کار مناسبتی مزایایی برشماری کرد و ای بسا فوائدی بر این کار باشد اما حتما این روش، جامعه را در فواصل دو مناسبت بی نیاز از کار و فعالیت نمیکند و در بین دو مناسبت که گاه به چند ماه هم می رسد، روح اجتماع همانند جسم آن به خوراک نیاز دارد و اگر در معرض هجمه و عرضه عناصر فرهنگ غیر باشد که، وضع بدتر و نیاز جدیتر می شود. بماند که روح مثل جسم بلکه حساستر از آن است، هم نمیتواند تا مدتی بی نیاز بماند و منتظر و هم نمیتواند به یکباره بیش از ظرفیت و اندازه دریافت کند و ذخیره سازی کند.
#آسیب_شناسی
#فرهنگی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
صبر در کار فرهنگی
یکی از اولین چیزهایی که هرکسی که کار فرهنگی می کند باید تابلو کند و جلوی چشم اش بزند این است که بدون صبر و تحمل و بردباری انسان به هیچ جایی نمی رسد. اگر انتظار دارید در کارفرهنگی در یک شب، یک هفته، یک ماه و حتی یک سال اتفاقی بیفتد در اشتباهید. این #اشتباه_استراتژیک بسیاری از کسانی است که کار فرهنگی می کنند و لطمه می خورند و لطمه می زنند.
پیغمبر هم که پیغمبر بودند چهل سال باید صبر می کرند تا بشوند امین. باور به او پیدا کنند و قبول اش کنند تا بتواند بگوید «قولوا لااله الا الله تفلحون».
من بارها این مثال را زده ام! اگر به منطق ما باشد می گوییم اگر خدا پیامبر را در ده سالگی مبعوث می کرد، سی سال جلو بودیم! ولی چرا خدا چهل سال صبر می کند؟! برای این که چهل سال طول می کشد تا مردم پیغمبر را به عنوان امین بپذیرند. خدا هم برای پذیرش و مقبولیت مردم، چهل سال پیغمبرش را معطل می کند.
حضرت ابراهیم علیه السلام یک شب تا صبح باید کنار ماه پرست ها بنشیند و بگوید من هم ماه پرستم، کنار خورشید پرست ها بنشیند و بگوید من هم خورشید پرستم تا بتواند بگوید «انی لا احب الافلین».
کسی که کار فرهنگی می کند با انسان طرف است نه با سنگ و چوب.
وقتی با انسان طرفی باید خودت را آماده کنی که این انسان حتی پایش را روی شانه های تو بگذارد تا بالا برود. اگر این تحمل را داشتید می توانید اثر بگذارید. اگر این تحمل را داشتید می توانید #جریان_سازی کنید. اگر توانستید از خودتان هزینه کنید بدون این که انتظار داشته باشید فوری به شما برگردد، نتیجه می گیرید؛ سال های سال باید وقت بگذارید.
حجه الاسلام زائری
#کارفرهنگی
#تحمل
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf