پای درس تشڪیلات
قسمت چهارم(از۵)
💠معلومات
معلوماتتان را ببريد بالا با مطالعات اسلامي، مطالعاتتان بايد اسلامي باشد؛ فني هم بايد باشد. هرکدام از شما وظيفه ي شرعي تان است که در هفته يک مقدار روي رشته خاص خودتان مطالعه ي فني کنيد،طوري که کارداني و کارايي فني شما رو به افزايش پيگير و مستمر باشد.
💠 شیوه های صحیح برخورد
شيوه هاي صحيح برخورد با دشمن و مخالف را ياد بگيريد؛ گاهي برادرها و خواهرها با جريانهاي مختلف مي خواهند برخورد کوبنده داشته باشند اما طرز برخورد آنها طوري است که در جامعه محکوم مي شوند.
شيوه هاي برخورد بايد صحيح باشد. بايد درباره اين شيوه هاي برخورد بنشينيد و تبادل نظر کنید.
ادامه دارد...
قسمت اول:
eitaa.com/morabi_masjed/2231
قسمت دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/2143
قسمت سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/2604
#پای_درس_تشکیلات
#اصول_کار_تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed.pdf
45.5K
در بیانات شهید بهشتی:
کار #تشکیلاتی به چه فعالیتی گفته می شود و تشکیلات چیست؟
ویژگی ها و اصول اصلی کار در #تشکیلات چیست؟
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت اسلامی
@morabi_masjed
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔺تجربه نهم🔺
🔹عنوان تجربه🔹قرآن را بفهمیم
🔸شـــرح تجــربه🔸
✍در این تجربه، مربی در جلسات گروه،هر نوبت ده آیه از قرآن را ترجمه ڪرده و متناسب با سن مخاطبان تفسیر آیات مذڪور را به زبانی ساده و روان برایشان بازگو می ڪند. شعر گویی،قصه گویی، بیان داستان های پندآموز و حڪایت های زیبا برای فهم هرچه بیشتر مفاهیم قرآنی در این شیوه بسیار مؤثر و مفید خواهد بود. در این روش هم چنین مربی به فهم معانی آیات قرآن در ڪنار تلاوت ظاهری آن تأڪید می ڪند و از متربیان می خواهد برداشت های خود را از تفسیر و ترجمه آیات گفته شده در نشست جلسات آینده گروه برای سایرین بیان نمایند.
خلاصه گویی مفاهیم قرآنی به این شیوه،توسط متربیان بدون شڪ در بلند مدت، موجب انس و الفت آنان با معانی ارزشمند آیات قرآنی خواهد شد و آنان را در عمل به این مضامین عالی ڪمڪ خواهد ڪرد.
سایر عناوین پیشنهادی برای این تجربه"تا بیڪران معرفت"، " قرآن مسیر هدایت"،"عروج تا آسمان معنا"،"ترجمان ڪلام وحی".
🔸هدف از اجرای تجربه🔸
انس با مفاهیم قرآنی،توجه به ترجمه و تفسیر آیات
🔹نڪته مرتبط تڪمیلی🔹
✍"قرآن" طریق نور و مسیر هدایت انسانهاست؛ معجزه ای آسمانی ڪه نه بر ڪنار از ما، بلڪه در ڪنار ماست و در بین ما، نه با فرسنگها فاصله از ما، در خانه هایمان جای دارد امّا در دلهایمان جا نڪرده است! نزدیڪ همه ماست امّا غریب و مهجور! به راستی چـرا؟!
آیا مگر نه این است ڪه ما درد قرآن را احساس نڪرده ایم، فریاد و پیامش را نشنیده ایم، سخنش،حرفش وڪلامش را در نیافته ایم. براین اساس ،اجرا و انجام تجربه ارزشمند" قرآن را بفهمیم" راهی است برای غور در عالم معنای این اقیانوس بی انتها،اما باید توجه داشته باشیم ڪه در بیان ترجمه و تفسیر آیات قرآن ، از تفسیر به رأی و تأویل نادرست پرهیز نماییم. در ابتدا با قصص قرآن شروع ڪنیم ومتربیان را در استناد به آیات ڪلیدی قرآن توانمند سازیم تالذت فهم قرآن را با تمام وحود درڪ نمایند.
به عنوان مثال وقتی یڪ متربی بتواند بگوید (دوستان قرآن هم ڪه قرآن است تنها هدایتگر افراد متقی است )
بدون شڪ به مرور زمان این چنین فردی روح حاڪم بر معانی آیات الهی را در می یابد و این تابلوی هدایت آسمانی را بر یر منزل سیر و سلوڪش نصب خواهد ڪرد.
📚 "ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتے
#تجربه
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چرایی #ریزش_مخاطبان در مجموعه های فرهنگی و تربیتی
💠چرا جوانان و نوجوانان ما نسبت به ارزشهای دینی و اجتماعی بیتوجه هستند؟
اگر هدف از فعالیت تربیتی این باشد که مخاطبان چیزی بیاموزند و تبدیل به انسانهایی شوند که اطلاعات خوبی درباره تاریخ یا اصول دین دارند، روش مورد نیاز برای کارمان بیشتر یک #روش_آموزشی خواهد بود اما اگر هدف این باشد که در مجموعه ما انسانی تربیت شود که بتواند از خودش بگذرد و جانش را در مسیر آرمانش بگذارد، روشن است که روش مورد استفاده باید روش دیگری باشد.
در این باره چند نکته قابل توجه است:
الف) انحصار روش بسیاری از مجموعههای تربیتی در آموزش
اگر روش کارمجموعههای فرهنگی و تربیتی بررسی شود، مشاهده میشود که کار اصلی بسیاری از آنها آموزش است؛ آموزش مواردی که خودشان هدف هستند مانند اصول عقاید، اخلاق، قرآن و یا آموزشهایی که جنبه جذب کردن دارند؛ مانند نقاشی، خوشنویسی و … در حالی که اگر هدف مجموعه به خوبی تبیین شده باشد، در راستای اهداف میتوان روش مناسب را هم تعریف کرد.
ب) چرایی ریزش بیش از حد مخاطبان مجموعههای تربیتی
همه ما بارها از خودمان پرسیدهایم چرا امروزه نوجوانها و جوانها تا این اندازه به ارزشهای دینی و اجتماعی بیتوجه هستند؟ بسیاری از ما با تعجب از خود میپرسیم مگر اینها در کلاسهای مدارس آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران تحصیل نکردهاند؟ مگر در زمینه تعالیم دینی و احکام و اخلاق آموزش ندیدهاند؟ حقیقت آن است که این جوانها نه تنها همه این آموزشها را دیدهاند که حتی بعضی از آنها در همین کانونها و مراکز فرهنگی بزرگ شدهاند. حال پرسش اساسی این است که چرا با وجود همه این تلاشها و آموزشها در برابر هجمههای موجود در جامعه دوام نمیآورند؟
جواب پرسش در این است که تفاوت کار ما با حرکت انبیاء و اولیاء الهی در این است که آنها چون خوب کار کردند و از روش درست بهره بردند، هیچ اعتراضی نمیتوان به آنها کرد و مثلاً اگر یکی از همراهان آنها نتواند در برابر شبههای بایستد و خود را ببازد نمیتواند بگوید که شما فلان چیز را به من نگفته بودید و یا روشتان نادرست بود.
ولی درباره فعالیتهایی که ما میکنیم، بیشتر این ریزشها به خودمان و اینکه روشمان روش درست نبوده بازمیگردد.
#آموزش
#تربیت
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چرا به نتیجه نمی رسیم؟
بررسی مشکلات فعالیتهای تربیتی
استاد هادیزاده
باید دید چرا کسانی که مشكل جامعه را درك كرده و #دغدغه فعاليت فرهنگي و تربیتی داشتهاند، گرفتار آسیب شدهاند؟
مشكل کار كجاست؟
برای کشف ریشه مشکلات باید در این موارد تأمل کنیم:
۱ـ ناکارآمدی روشهای تربیتی
آيا روشهاي ما درست بوده است؟
آيا روشی که ما از آن بهره بردهایم جامعنگر بوده است که همه ابعاد وجودي انسان را دربرگیرد تا هنگامی که اين انسان با این ابعاد مختلف و در شرايط گوناگون قرار میگیرد از راه بيرون نرود و دچار آفت نشود.
۲ـ ناآگاهی از اهداف و قلههای تربیتی
آيا اهداف و قلهها را درست شناختهايم؟
آیا هدفی که برای اين نوجوان و یا اين انسان در نظر گرفتهایم هدف مناسبي بوده است؟ گاهي اوج هدف ما این است که جوانی را نمازخوان كنيم، یا کاری کنیم که اهل مسجد شود و اگر موفق شویم با خود ميگوئيم: «الحمدلله خیلی خوب کار كرديم». اما وقتی در هنگام تغيير شرايط، این جوان نیز تغییر رفتار میدهد، نگران ميشويم و طلبکارانه از خود میپرسیم كه «با وجود این همه زحمتی که ما برای این جوان كشيده بوديم، چرا به این سرعت تغییر کرد؟»
۳ـ عدم شناخت مخاطب و موضوع تربیت
شاید همه این آسیبها به اين بازگردد که ما موضوع كارمان را به درستی نشناختهايم. باغبانی که یک درخت میكارد و خوب هم به آن رسيدگي میكند، اگر بخواهد این درخت بهموقع و به اندازه ظرفيتش ثمر بدهد، اولين کاری که باید بکند اين است كه آن درخت را به خوبی بشناسد.
برای این منظور باید به این پرسشها پاسخ دهد که: اين درخت چگونه درختي است؟ قواعدي كه بر آن حاكم هستند کداماند؟ در چه آب و هوايي رشد ميكند؟ چقدر آب نیاز دارد؟ برای رشد به چه میزان نور نیاز دارد؟ روشن است که اگر باغبانی پاسخ این پرسشها را نداند، روش درستی را برای پرورش این درخت به كار نخواهد گرفت و هدف و مقصدي كه براي این درخت در نظر میگیرد نادرست خواهد بود.
۴ـ شتابزدگی، عدم طراحی و برنامهریزی مناسب
اما کسانی هم هستند که موضوع کار را به درستی شناختهاند، مقاصد و اهداف مورد نظر را به خوبی تعريف كردهاند و روش تربيتي خوبي را به كار گرفتهاند، اما باز هم دچار آفت و آسیب شدهاند. اینها کسانی هستند که به جای اینکه پیش از هرگونه فعالیتی به اندازه کافی درباره آن فکر کنند و طراحي و برنامهريزي داشته باشند و براساس اين طرح حركت كنند، با این بهانه که فرصت اندک است دست به کار میشوند.
بیشتر برنامههاي فرهنگی و غیرفرهنگی كشور نیز دچار همین آسیب هستند که مجریان آنها نگاهی كوتاهمدت دارند؛ یعنی معمولاً به دنبال این هستند که مثلاً برنامههایی برای این فصل و یا نهایتاً برای امسال داشته باشند و آنها را اجرا کنند.
#تربیت
#آسیب_شناسی
#روشهای_تربیت
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5807454464671482264.pdf
602.2K
مباحثی پیرامون سرگروه، متربی و حلقه
#سرگروه
#متربی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
‼️ بو میاد، بوی سوختگی!
یکی از خطیبان در مسجد گوهرشاد مشهد و در ظهر عاشورا همانطور که بین جمعیت می آمد و راه را باز میکرد، بو میکشید و می گفت «بو میاد؛ بوی سوختگی میاد.» وقتی بالای منبر رفت، گفت:
بسم الله الرحمن الرحیم. بوی سوختگی میاد، گویا خیمه های زینب(س) رو دیگه الآن آتش زدند. جمعیت گریست.
یکی از روحانیان که آنجا بود، از این روش الگو گرفت و در روستای خودشان دقیقا همان کار را تکرار کرد. با تمام برنامهها و نقشههایی که از قبل کشیده بود، شروع کرد و گفت آقا بو میاد. گفتند حاجآقا! بوی چی؟ گفت: بوی سوختگی. بین جمعیت همهمه افتاد و مردم از مسجد بیرون رفتند؛ چون فکر کردند مسجد آتش گرفته است.
هر کار فرهنگی باید مطابق فرهنگ بومی منطقه خودش باشد؛ بهطور مثال هر کدام از شهرها سخنران و مداح شناخته شده خودش را دارد. چه بسا استفاده از مداح و سخنران بومی هر منطقه بهتر باشد تا استفاده از چهرههای شناخته شده کشوری!
بومی سازی یعنی نمیتوان از شهرهای دیگر کارهای فرهنگی را بدون تغییر و عیناً وارد کرد.
گاهی اوقات عدهای می گویند «نگاه کنید بیت رهبری یا فلان هیئت چگونه مجلس می گیرد؟» بیت رهبری مقتضیات خودش را دارد جای دیگر هم همینطور.
#بومی_سازی
#فرهنگی
#آسیب_شناسی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مأموریت فرهنگی
✏️یکی از کارهای فعالان جبهه فرهنگی انقلاب، تبیین دوره پیش از انقلاب، مقدمات انقلاب، پس از انقلاب و جنگ تحمیلی برای نسل جدید است؛ نسل جوان امروز نمی داند. زشتی چهره پهلوی را باید خوب نمایان کنید تا مردم به ارزش انقلاب پی ببرند.
امام خامنه ای
در دیدار با اعضای قرارگاه قرب
۹۵/۸/۱۹
#امام_خامنهای
#ماموریت_فرهنگی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ایجاد فهم مشترک در یک مجموعه
یکی از مشکلات ما در مجموعه های فرهنگی این است که وقتی چند نفر دارند کار می کنند و مثلاً شعارشان جذب حداکثری است، یک نفر یک چیزی در ذهن اش هست و آن یکی چیز دیگری! همین می شود که مثلاً وقتی یک خانم مانتویی وارد می شود یکی یک جور نگاه می کند یکی جور دیگر.
برای این که از اول ننشسته اند ببینند هدف شان چیست؟ این در حالی است که دشمن ما کاملاً با برنامه عمل می کند.
مجموعه های ما باید اساسنامه ، سند راهبردی و اهداف بلند مدت داشته باشند اما نه به این معنا که در این ها متوقف شویم.
ممکن است این سند راهبردی یک چیز ساده ای که در یک تقویم تو جیبی است قرار بگیرد، اما بدانیم که می خواهیم چه بکنیم و یک #فهم و ادبیات #مشترک بین ما ایجاد شود.
یک شخصی می گفت روزی وارد حرم امام رضا علیه السلام شدم دیدم یک روضه خوان دارد روضه می خواند روضه مکشوف راجع به خلفا و با یک لحن زننده و زشت به خلیفه اول بدو بیراه می گوید. فردا اتفاقی همان ساعت از همان جا رد شدم و دیدم دارد همان روضه را با همان لحن دیروز می خواند. گفت تعجب و شک کردم. روضه که تمام شد رفتم پیش روضه خوان و گفتم قصه این روضه چیست و این روضه عادی نیست. گفت بله این روضه را یک کسی نذر کرده من بخوانم.
پرسیدم چه کسی؟
گفت فلان شخص در بازار و او ارجاع داد به شخصی در تهران و با پی گیری بسیار فهمیدم که این روضه سفارش یکی از کارمندان سفارت انگلیس بوده است. دوباره به مشهد برگشتم تا بفهمم چرا این جا و چرا این ساعت؟ فهمیدم که آن ایام و از آن ورودی حرم حضرت، کشاورزانی از خراسان شمالی که اهل سنت هم هستند برای زیارت می آیند و زمان و محل ورودشان این ساعت و از این ورودی است!
این همان تاکتیک و استراتژی دشمن است که هدف کلان اش تفرقه انداختن بین شیعه و سنی است. مأموریت هردستگاه را ریز و جداکرده تا رسیده به این جزئیات.
نشسته اند فکر کرده اند و حساب کرده اند.
ما هم باید عقل مان برسد و باید #تدبیر کنیم، کجا و چه طور، برای کدام #مخاطب، چه بگوییم؟
#فهم_مشترک
#آسیب_شناسی
#اساسنامه
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
پای درس تشڪیلات
قسمت پنجم(از۵)
💠انتقاد از خويشتن
آيا هيچ وقت دور هم جمع مي شويد بگوييد اين يک هفته نقايص و عيب کارم اين بود. اين کار را مي کنيد يا خير؟ خوب،شروع کنيد!هيچ اشکالي ندارد.
«المؤمن مرآت المؤمن» يعني چه؟ برادر و خواهر مسلمان بايد آينه ي يکديگر باشند.
آينه يکي از کارهايش اين است که عيب هاي آدم را مي گويد، بنابراين هر هفته اي ، دو هفته اي، يک ساعت دور هم بنشينيم با روي باز و گشاده رويي هرکسي اول عيب هاي خودش را بگويد بعد آنهايي که جا مي ماند ديگران بگويند، بعد هم عيب جمعمان را بگوييم.
💠اميد کامل به آينده؛
هيچ مسلماني حق يأس و نااميدي ندارد. آدمهايي که ايمان به خدا ندارند آنهايي هستند که از گشايش آفريني خدا در تنگناها مايوس مي شوند. انسانهاي مومن هميشه بايد اميدوار باشند. آنقدر قرآن و اسلام به ما تعليم مي دهد که نه با يک غوره سردي تان بشود و نه با يک مويز گرمي تان
پایان
قسمت اول:
eitaa.com/morabi_masjed/2231
قسمت دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/2143
قسمت سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/2604
قسمت چهارم:
eitaa.com/morabi_masjed/2677
#پای_درس_تشکیلات
#اصول_کار_تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چارت تشکیلاتی ولو ساده اش، نیاز است
اگر من در یک شهر دارم کار فرهنگی می کنم باید ببینم قبل از من دیگران چه کرده اند. موفقیت ها و عدم موفقیت های آن ها کجا بوده؟ فلان تشکیلات تا یک جایی خیلی خوب کار کرد اما بعد درگیر مسائل سیاسی شد لطمه خورد. این می شود تجربه. یا فلانی آمد منبرهای خوبی هم رفت اما یک شب بالای منبر یک چیزی گفت که همه چیز را به هم ریخت.
برای همین برنامه ریزی مشخص و مدون می خواهیم. بین اعضای گروه باید تقسیم کار شود، حتماً کار جمعی نیاز دارد. هرکس باید وظایف اش مشخص باشد. چارت تشکیلاتی ولو ساده لازم است. لزوماً هم نیاز نیست کسی بیاید پول بگیرد به عنوان مشاور تشکیلاتی؛ نه. همین تقسیم کار ساده، مثلاً در هیئت یک نفر مسئول چایی ریختن، یک نفر مسئول پلاستیک کفش و یک نفر مسئول هماهنگی سخنران.
این میشود تشکیلات...
حجت الاسلام دکتر محمد رضا #زائری
#تشکیلات
#اساسنامه
#چارت_تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf