eitaa logo
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
8.5هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
339 فایل
امام خامنه ای:کارباید تشکیلاتی باشد. کادر سازی کار تشکیلاتی مطالبه گری تربیت نیرو در طراز انقلاب ✔رسانه تحلیلی خبری قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی ارتباط با کانال @sharheaani ادمین تبادل و تبلیغ @Aghiigh79
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا به نتیجه نمی رسیم؟ بررسی مشکلات فعالیت‌های تربیتی استاد هادی‌زاده باید دید چرا کسانی که مشكل جامعه را درك كرده‌ و فعاليت فرهنگي و تربیتی داشته‌اند، گرفتار آسیب شده‌اند؟ مشكل کار كجاست؟ برای کشف ریشه مشکلات باید در این موارد تأمل کنیم: ۱ـ ناکارآمدی روش‌های تربیتی آيا روش‌هاي ما درست بوده است؟ آيا روشی که ما از آن بهره بردهایم جامع‌نگر بوده است که همه ابعاد وجودي انسان را دربرگیرد تا هنگامی که اين انسان با این ابعاد مختلف و در شرايط گوناگون قرار میگیرد از راه بيرون نرود و دچار آفت نشود. ۲ـ ناآگاهی از اهداف و قله‌های تربیتی آيا اهداف و قله‌ها را درست شناخته‌ايم؟ آیا هدفی که برای اين نوجوان و یا اين انسان در نظر گرفته‌ایم هدف مناسبي بوده است؟ گاهي اوج هدف ما این است که جوانی را نمازخوان كنيم، یا کاری کنیم که اهل مسجد شود و اگر موفق شویم با خود مي‌گوئيم: «الحمدلله خیلی خوب کار كرديم». اما وقتی در هنگام تغيير شرايط، این جوان نیز تغییر رفتار میدهد، نگران مي‌شويم و طلبکارانه از خود میپرسیم كه «با وجود این همه زحمتی که ما برای این جوان كشيده بوديم، چرا به این سرعت تغییر کرد؟» ۳ـ عدم شناخت مخاطب و موضوع تربیت شاید همه این آسیب‌ها به اين بازگردد که ما موضوع كارمان را به درستی نشناخته‌ايم. باغبانی که یک درخت می‌كارد و خوب هم به آن رسيدگي می‌كند، اگر بخواهد این درخت به‌موقع و به اندازه ظرفيتش ثمر بدهد، اولين کاری که باید بکند اين است كه آن درخت را به خوبی بشناسد. برای این منظور باید به این پرسش‌ها پاسخ دهد که: اين درخت چگونه درختي است؟ قواعدي كه بر آن حاكم هستند کدام‌اند؟ در چه آب و هوايي رشد مي‌كند؟ چقدر آب نیاز دارد؟ برای رشد به چه میزان نور نیاز دارد؟ روشن است که اگر باغبانی پاسخ این پرسش‌ها را نداند،‌ روش درستی را برای پرورش این درخت به كار نخواهد گرفت و هدف و مقصدي كه براي این درخت در نظر می‌گیرد نادرست خواهد بود. ۴ـ شتاب‌زدگی، عدم طراحی و برنامه‌ریزی مناسب اما کسانی هم هستند که موضوع کار را به درستی شناخته‌اند، مقاصد و اهداف مورد نظر را به خوبی تعريف كرده‌اند و روش تربيتي خوبي را به كار گرفته‌اند، اما باز هم دچار آفت و آسیب شده‌اند. این‌ها کسانی هستند که به جای اینکه پیش از هرگونه فعالیتی به اندازه کافی درباره آن فکر کنند و طراحي و برنامه‌ريزي داشته باشند و براساس اين طرح حركت كنند، با این بهانه که فرصت اندک است دست به کار می‌شوند. بیشتر برنامه‌هاي فرهنگی و غیرفرهنگی كشور نیز دچار همین آسیب هستند که مجریان آن‌ها نگاهی كوتاه‌مدت دارند؛ یعنی معمولاً به دنبال این هستند که مثلاً برنامه‌هایی برای این فصل و یا نهایتاً برای امسال داشته باشند و آن‌ها را اجرا کنند. مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از 
4_5807454464671482264.pdf
602.2K
مباحثی پیرامون سرگروه، متربی و حلقه مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️ بو میاد، بوی سوختگی! یکی از خطیبان در مسجد گوهرشاد مشهد و در ظهر عاشورا همانطور که بین جمعیت می آمد و راه را باز می‌کرد، بو می‌کشید و می گفت «بو میاد؛ بوی سوختگی میاد.» وقتی بالای منبر رفت، گفت: بسم الله الرحمن الرحیم. بوی سوختگی میاد، گویا خیمه های زینب(س) رو دیگه الآن آتش زدند. جمعیت گریست. یکی از روحانیان که آنجا بود، از این روش الگو گرفت و در روستای خودشان دقیقا همان کار را تکرار کرد. با تمام برنامه‌ها و نقشه‌هایی که از قبل کشیده بود، شروع کرد و گفت آقا بو میاد. گفتند حاجآقا! بوی چی؟ گفت: بوی سوختگی. بین جمعیت همهمه افتاد و مردم از مسجد بیرون رفتند؛ چون فکر کردند مسجد آتش گرفته است. هر کار فرهنگی باید مطابق فرهنگ بومی منطقه خودش باشد؛ به‌طور مثال هر کدام از شهرها سخنران و مداح شناخته شده خودش را دارد. چه بسا استفاده از مداح و سخنران بومی هر منطقه بهتر باشد تا استفاده از چهره‌های شناخته شده کشوری! بومی سازی یعنی نمی‌توان از شهرهای دیگر کارهای فرهنگی را بدون تغییر و عیناً وارد کرد. گاهی اوقات عده‌ای می گویند «نگاه کنید بیت رهبری یا فلان هیئت چگونه مجلس می گیرد؟» بیت رهبری مقتضیات خودش را دارد جای دیگر هم همینطور. مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از 
#چهل_حدیث_فرهنگی حدیث پانزدهم: مهندسی فرهنگی •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @morabi_masjed •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
مأموریت فرهنگی ✏️یکی از کارهای فعالان جبهه فرهنگی انقلاب، تبیین دوره پیش از انقلاب، مقدمات انقلاب، پس از انقلاب و جنگ تحمیلی برای نسل جدید است؛ نسل جوان امروز نمی داند. زشتی چهره پهلوی را باید خوب نمایان کنید تا مردم به ارزش انقلاب پی ببرند. امام خامنه ای در دیدار با اعضای قرارگاه قرب ۹۵/۸/۱۹ مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ایجاد فهم مشترک در یک مجموعه یکی از مشکلات ما در مجموعه های فرهنگی این است که وقتی چند نفر دارند کار می کنند و مثلاً شعارشان جذب حداکثری است، یک نفر یک چیزی در ذهن اش هست و آن یکی چیز دیگری! همین می شود که مثلاً وقتی یک خانم مانتویی وارد می شود یکی یک جور نگاه می کند یکی جور دیگر. برای این که از اول ننشسته اند ببینند هدف شان چیست؟ این در حالی است که دشمن ما کاملاً با برنامه عمل می کند. مجموعه های ما باید اساسنامه ، سند راهبردی و اهداف بلند مدت داشته باشند اما نه به این معنا که در این ها متوقف شویم. ممکن است این سند راهبردی یک چیز ساده ای که در یک تقویم تو جیبی است قرار بگیرد، اما بدانیم که می خواهیم چه بکنیم و یک و ادبیات بین ما ایجاد شود. یک شخصی می گفت روزی وارد حرم امام رضا علیه السلام شدم دیدم یک روضه خوان دارد روضه می خواند روضه مکشوف راجع به خلفا و با یک لحن زننده و زشت به خلیفه اول بدو بیراه می گوید. فردا اتفاقی همان ساعت از همان جا رد شدم و دیدم دارد همان روضه را با همان لحن دیروز می خواند. گفت تعجب و شک کردم. روضه که تمام شد رفتم پیش روضه خوان و گفتم قصه این روضه چیست و این روضه عادی نیست. گفت بله این روضه را یک کسی نذر کرده من بخوانم. پرسیدم چه کسی؟ گفت فلان شخص در بازار و او ارجاع داد به شخصی در تهران و با پی گیری بسیار فهمیدم که این روضه سفارش یکی از کارمندان سفارت انگلیس بوده است. دوباره به مشهد برگشتم تا بفهمم چرا این جا و چرا این ساعت؟ فهمیدم که آن ایام و از آن ورودی حرم حضرت، کشاورزانی از خراسان شمالی که اهل سنت هم هستند برای زیارت می آیند و زمان و محل ورودشان این ساعت و از این ورودی است! این همان تاکتیک و استراتژی دشمن است که هدف کلان اش تفرقه انداختن بین شیعه و سنی است. مأموریت هردستگاه را ریز و جداکرده تا رسیده به این جزئیات. نشسته اند فکر کرده اند و حساب کرده اند. ما هم باید عقل مان برسد و باید کنیم، کجا و چه طور، برای کدام ، چه بگوییم؟ مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌پای درس تشڪیلات قسمت پنجم(از۵) 💠انتقاد از خويشتن آيا هيچ وقت دور هم جمع مي شويد بگوييد اين يک هفته نقايص و عيب کارم اين بود. اين کار را مي کنيد يا خير؟ خوب،شروع کنيد!هيچ اشکالي ندارد. «المؤمن مرآت المؤمن» يعني چه؟ برادر و خواهر مسلمان بايد آينه ي يکديگر باشند. آينه يکي از کارهايش اين است که عيب هاي آدم را مي گويد، بنابراين هر هفته اي ، دو هفته اي، يک ساعت دور هم بنشينيم با روي باز و گشاده رويي هرکسي اول عيب هاي خودش را بگويد بعد آنهايي که جا مي ماند ديگران بگويند، بعد هم عيب جمعمان را بگوييم. 💠اميد کامل به آينده؛ هيچ مسلماني حق يأس و نااميدي ندارد. آدمهايي که ايمان به خدا ندارند آنهايي هستند که از گشايش آفريني خدا در تنگناها مايوس مي شوند. انسانهاي مومن هميشه بايد اميدوار باشند. آنقدر قرآن و اسلام به ما تعليم مي دهد که نه با يک غوره سردي تان بشود و نه با يک مويز گرمي تان پایان قسمت اول: eitaa.com/morabi_masjed/2231 قسمت دوم: eitaa.com/morabi_masjed/2143 قسمت سوم: eitaa.com/morabi_masjed/2604 قسمت چهارم: eitaa.com/morabi_masjed/2677 مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
⭕️تشکیلات معبد⭕️ 🔅اصول و ارزشهای عقیدتی و معنوی خودتان را در قالب تشکیلات حفظ و بر صمیمیت و همدلی بین اعضا تاکید کنید. #تشکیلات مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
چارت تشکیلاتی ولو ساده اش، نیاز است اگر من در یک شهر دارم کار فرهنگی می کنم باید ببینم قبل از من دیگران چه کرده اند. موفقیت ها و عدم موفقیت های آن ها کجا بوده؟ فلان تشکیلات تا یک جایی خیلی خوب کار کرد اما بعد درگیر مسائل سیاسی شد لطمه خورد. این می شود تجربه. یا فلانی آمد منبرهای خوبی هم رفت اما یک شب بالای منبر یک چیزی گفت که همه چیز را به هم ریخت. برای همین برنامه ریزی مشخص و مدون می خواهیم. بین اعضای گروه باید تقسیم کار شود، حتماً کار جمعی نیاز دارد. هرکس باید وظایف اش مشخص باشد. چارت تشکیلاتی ولو ساده لازم است. لزوماً هم نیاز نیست کسی بیاید پول بگیرد به عنوان مشاور تشکیلاتی؛ نه. همین تقسیم کار ساده، مثلاً در هیئت یک نفر مسئول چایی ریختن، یک نفر مسئول پلاستیک کفش و یک نفر مسئول هماهنگی سخنران. این میشود تشکیلات... حجت الاسلام دکتر محمد رضا مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
439154_329.mp3
1.41M
صوت/ اربعین بهترین زمینه برای یادگرفتن کار جمعی و کار تشکیلاتی مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
حب الحسین یجعمنا راهپیمایی اربعین، ابزارخودکار تشکیلات سازی جهانی تشیع مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ت مثل تجربه یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد 🔺تجربه دهم🔺 🔹عنوان تجربه🔹نام خود را در قرآن پیدا ڪنید 🔸شــرح تجــربه🔸 ✍یڪ مربی دلسوز مسجدے می گفت:گاهی از بچه ها می خواهیم داستانهای قرآنی را نقاشی ڪنند یا داستانی بر اساس وقایع باز گشوده در قرآن بنویسند و در گروه بیان ڪنند. وی هم چنین از ارائه "مشق شب قرآنے"، انشاء با موضوع آیات ڪلام الله مجید و حفظ ترجمه آیات ڪلیدی، به عنوان تمرین منزل متربیان سخن می گفت و اظهار می داشت: یڪ بار به بچه ها گفتم اسم خود را در قرآن پیدا ڪنید! ڪلی گشتند و ناامیدانه گفتند:نبود! اصرار ڪردم دوباره بگردند،باز گفتند نیست! جلسه سوم گفتم‹‹قرآن ڪتاب انسانهای متقّی و مؤمن است. مطمئن باشید ڪه از شما در بیان صفات مؤمنین و متقّین در قرآن یاد شده است. مثلا˝ اگر شما راستگو،وفادار،پاڪیزه،متواضع و سخت ڪوش هستید بارها در قرآن به شما اشاره شده است،شما گل های بهشتید! خدا شما را دوست دارد اگر شما هم خدا را دوست داشته باشید وبه دستوراتش عمل ڪنید!›› از دیگر عناوینی ڪه می توان به این قبیل تجربیات،اطلاق ڪرد عبارتند از (مؤمنین در قرآن) ،(آیه ای ڪه اسم مرا می خواند)،(یوسف های ڪلام رحمان)،(من در ڪجای قرآنم)،(نام های آسمانی)،(از لقمان تا سلیمان) 🔸هدف از اجرای برنامه🔸 نگاه به آیات ڪلام الله مجید،قرائت قرآن ،دقت ابتدایی در ترجمه آیات و آشنایی با اسامی قرآنی. 🔹نڪته مرتبط تڪمیلی🔹 ✍قرآن ڪتاب آسمانی است ڪه نگاه به خطوط و آیات آن نیز دل را مصفّا می ڪند و جان را جلا می بخشد. ما باید تلاش ڪنیم تا مراجعه فرزندانمان به این ڪتاب آسمانی با میل و رغبت درونی آنها همراه شود و به گونه ای عمل ڪنیم ڪه در طرح ها و برنامه هایمان رغبت افزایی و سؤال انگیزی ڪافی نسبت به معانی و مفاهیم قرآنی،متناسب با سن مخاطبان موجود باشد. براین اساس، داستان نویسی ،نقاشی،انشاء و تحقیق، اگر در فضایی رقابتی ،سالم و دوستانه صورت پذیرد ودر آن ،به متربیان،آداب قرائت قرآن هم چون:وضو گرفتن و احترام گذاشتن به این ڪتاب آسمانی را یادآور شویم،بسیار مؤثر و مفید خواهد بود. البته، برای انجام این تجربه حتما˝ باید دقت داشته باشیم ڪه در مراحل ابتدایی انس و الفت متربیان با قرآن،از دادن تڪالیف سخت و زیاد پرهیز نماییم تا باعث دلزدگی آنان نشود. هم چنین می توان در پایان اجرای این روش وخاتمه رقابت افراد با موضوع قرآن،به بهترین ها جوایزی را اهدا ڪرد ڪه باعث تشویق آنها شود. 📚 "ت مثل تجربه" محمدمهدے نجاتے مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ایده های فرهنگی و تربیتی(۵) همنشین فقرا... #ایده مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅دو عامل محبوبیت مربی یک مربی، می تواند با خوب شنیدن و کمتر حرف زدن، به دو دلیل تاثیر کلام خویش را افزایش داده، بر محبوبیت خود بیفزاید؛ اول: آنکه هرچه انسان کمتر سخن بگوید، از آفات  بد زبانی نظیر: مسخره کردن، دروغ، تهمت، غیبت و… که همگی از بین برنده شخصیت حقیقی انسان باعث بدبینی اجتماع و کم شدن اعتماد دیگران به انسان می شود، دوری نموده است. همانطور که هر سال اداره راهنمایی و رانندگی نتیجه آمار خویش پیروامون خطر سازترین وسیله نقلیه سال را اعلام کرده و به مردم هشدار می دهند، وجود مقدس ائمه معصومین (علیه السلام) نیز در موقعیت های گوناگون و با بیان های متفاوت هشدار داده اند که خطرسازترین و گناه ساز ترین عضو از اعضای بدن انسان زبان اوست. پیامبر گرامی اسلا(ص) در این باره می فرمایند: «بیشترین خطا ها و گناهان آدمیزاد در زبان اوست.» دوم هر چه انسان کمتر سخن بگوید، همان سخنان کم او از اهمیت بیشتری برخوردار شده، دیگران منتظر سخن گفتن او می مانند و با اشتیاق بیشتری سخنانش را شنیده و می پذیرند، همانطور که امیرالمومنان، حضرت علی(ع) می فرمایند: «هر که زبانش را نگه دارد، خودش را گرامی داشته است.» اصولا انسان ها بیشتر دوست دارند صحبت کنند تا اینکه شنونده باشند و به همین خاطر است که اگر کمی با دقت به حرف هایشان گوش دهید، جای زیادی در قلبشان باز می کنید و بسیار محبوب می شوید. نکته این جاست که فقط خوب گوش دادن کافی نیست بلکه باید متکلم، مطمئن باشد که شما خوب و با دقت زیاد به حرفش گوش می دهید. حضرت علی(ع) می فرمایند: «هر که خوب گوش کند، زود بهره مند شود.» نگاه کردن به ساعت یا در و دیوار، خیره شدن به چهره متکلم و با سکوت سر را تکان دادن و یا سوالاتی مانند “چی؟” یا «چی گفتی؟» یا جملاتی از قبیل: «از اول بگو…» نمایانگر بی توجهی شما به کلام مخاطب است و نه تنها محبتی را زیاد نکرده و صمیمیتی به وجود نمی آورد بلکه باعث سردی روابط می شود. «هنگامی که فرصت شنیدن ندارید، بهترین کار این است که عذر خواهی کرده، وقتی بهتری را برای راحت گوش دادن مشخص کنید و باور کنید که این کار، تاثیر بهترین از این پا و آن پا کردن و به زور تحمل نمودن سخنان مخاطب در او خواهد داشت.» مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از 
1_32001579.pdf
47.8K
ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺍﻋﻀﺎﯼ ﺣﻠﻘﻪ ﺑﺎ ﮐﺎﺩﺭ ﻭ ﻣﺠﻤﻮعه ﻣﺴﺌﻠﻪﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻫﺮ ﻓﺮﺩ ﻭ ﻭﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯼ ﺟﺴﻤﯽ ﻭ ﺭﻭﺣﯽ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ ﻭﯼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ؛ و باﺯ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﮐﺎﺩﺭ ﻭ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭد ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺍﻣﺎ ﻣﺎ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺗﻘﺴﯿﻢﺑﻨﺪﯼ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ مسئله خواهیم پرداخت. مربی محور @morabi_masjed
هدایت شده از 
معرفی کتاب: والدین و مربیان مسؤول نویسنده : رضا فرهادیان مشخصات کتاب تعداد صفحه: 398  نشر: بوستان کتاب قم (10 آذر، 1392)     فهرست مطالب: یادداشت ناشر مقدمه فصل اول : تربیت فصل دوّم : تربیّت فرزند و مراحل رشد او فصل سوّم : دوران بلوغ جوان فصل چهارم : انحرافات جنسى و راه درمان آن فصل پنجم : مسؤولیت تربیت فصل ششم : روشهاى ارتباط با کودکان و نوجوانان فصل هفتم : مراحل شکل گیرى مقررات اخلاقى در کودکان و نوجوانان فصل هشتم : نقش ارزشیابى تحصیلى در شخصیّت کودکان فصل نهم : زمینه هاى پرورش شخصیّت نونهالان فصل دهم : عوامل کاربردى در احیاى کرامت نفس فرزندان فصل یازدهم : نکات مهم کاربردى در تربیت کودکان و نوجوانان مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
پرسش و پاسخ(۱) ❓بعضی از والدین هیچ همراهی با مربیان ندارند با آنها چطور باید برخورد کنیم؟ ✔️یکی از راه ها اینه که ببینیم از چجور چیزایی خوششون میاد و سعی کنیم بچه هاشون تو اون زمینه رشد ویژه ای داشته باشن. مثلا تو نماز یا قرآن یا درس یا ویژگی های اخلاقی. میشه هم شرایط خطرناک پیش روی بچه هاشون رو به صورت مستدل و با سند براشون اثبات کرد و اینکه برنامه های مجموعه شما چطور به بچه هاشون کمک میکنه که از پیش خطرات آینده شون بر بیان. مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خطر انحراف در كارهاي فرهنگي انحراف فرهنگي اظلم است؛مراقب باشید استاد قرائتی: در قرآن براي كارهاي اقتصادي، اگر منحرف شود يك «وَيل» داريم. «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفينَ» (مطففين/۱) واي بر كم‌فروش‌‌ها! چون كم فروشي انحراف كار اقتصادي است. به انحراف كارهاي اجتماعي يك «ويل» داريم. «وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» (همزه/1) «هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» يعني واي بر كساني كه نيش مي‌‌زنند. يك متلك به او مي‌‌گويد او را تحقير مي‌‌كند. در جامعه نيش مي‌‌زند طرف را خراب مي‌‌كند. اگر در جامعه كسي را خراب كني يك «ويل» داريم. اگر در اقتصاد منحرف شوي، يك «ويل» داريم. اما اگر كار انحراف پيدا كند اين ديگر خيلي انحراف دارد. سه تا «ويل» داريم. آيه‌ي 79 سوره‌ي بقره است. در يك آيه سه مرتبه مي‌‌گويد: «ويلٌ» «ويلٌ» «ويلٌ». «ويل» اول «فَوَيْلٌ لِلَّذينَ يَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَيْديهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» (بقره/79) «وَيْلٌ لِلَّذينَ يَكْتُبُونَ» واي به كساني كه يك چيزي مي‌‌نويسند مي‌‌گويند: اين، قانون خدا است. يعني به دروغ يك چيزي را مي‌‌نويسند مي‌‌گويند: اخلاق اسلامي اين است. اقتصاد اسلامي اين است. نمي‌‌دانم سياست اسلامي اين است. مديريت اسلامي اين است. واي به كساني كه يك چيزي را روي سليقه‌‌ي خودشان مي‌‌نويسند اين را به خدا نسبت مي‌‌دهند. ديگر چه؟ مي‌‌گويد: «فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْديهِم» (بقره/79) دوباره در همان آيه مي‌‌گويد: «فَوَيْلٌ لَهُمْ» اول مي‌‌گويد: «فَوَيْلٌ لِلَّذينَ» دوباره مي‌‌گويد: «فَوَيْلٌ لَهُمْ» مرتبه سوم مي‌‌گويد: «وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ» (بقره/79) در يك آيه سه مرتبه «ويل» آمده است براي كساني كه انحراف فرهنگي دارند. به كسي كه قالي كسي را بدزدد، پول كسي را بدزدد، ظالم مي‌‌گويند. اما كسي كه فكر كسي را بدزدد مي‌‌گويند: اظلم! «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى» (انعام/21) يعني انحرافات ديگر ظلم است. اظلم است. مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf